PDA

Bekijk Volledige Versie : Overtuigde gelovigen behoren tot de gelukkigste mensen



Marsipulami
25-04-07, 10:54
Overtuigde gelovigen behoren tot de gelukkigste mensen

ANTWERPEN (RKnieuws.net) - Sommigen zal het verbazen, voor anderen bevestigt het wat ze al wisten, weer anderen zal het ergeren: overtuigde gelovigen behoren tot de gelukkigste mensen in onze samenleving. Dat blijkt uit een recent grootschalig sociologisch onderzoek Het grootste geluk.
Je kunt de onderzoekers alvast geen vooringenomenheid aanwrijven: ze behoren tot de studiegroep Tor van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Die universiteit is alleszins traditioneel een bastion van humanistische vrijzinnigheid en antikerkelijkheid. De mentor van Tor, hoogleraar sociologie Mark Elchardus, heeft evenwel ook in vroegere studies al vaker getoond dat hij het geloofsfenomeen onbevangen benadert.

Zo is hij de vader van het inzicht dat een van de belangrijke nieuwe breuklijnen in onze samenleving openheid of angst voor de/het vreemde niet parallel loopt met de traditionele tweedeling tussen gelovigen en ongelovigen, maar veeleer tussen levensbeschouwelijk overtuigden gelovigen , vrijzinnigen en onverschilligen. Die laatsten zijn het meest vatbaar voor angst, sneller geneigd tot xenofobie en grotere pleitbezorgers voor een harde repressie van criminaliteit. Overtuigde (on-)gelovigen zijn opener. Premier Guy Verhofstadt en zijn Open Vld kunnen het maar beter weten.

Nu blijken kerngelovigen, mensen die regelmatig praktiseren en orthodoxe overtuigingen koesteren, dus ook beduidend gelukkiger dan onverschilligen of twijfelaars. De onderzoekers dragen daarvoor enkele valabele redenen aan die je van buitenaf inderdaad kunt vaststellen: overtuigde gelovigen hebben een houvast, zijn ingeschakeld in een gemeenschap en beschikken over een zingevingskader om met de eindigheidservaring van lijden en dood om te gaan.

Dat ze het geluksgevoel van gelovigen niet van binnenuit benaderen, kun je de onderzoekers niet kwalijk nemen. Maar vanuit dat insidersperspectief valt nog wel meer te zeggen. Misschien wel de belangrijkste reden waarom overtuigde gelovigen fundamenteel gelukkig zijn, is dat ze zich vergezeld weten. Er is Iemand in hun leven die hen draagt, die hen onvoorwaardelijk bemint en hen hoe dan ook nooit laat vallen. Die hypothese vindt in zekere zin bevestiging in een andere vaststelling van de onderzoekers: onder mensen die alleen wonen, en alleszins onder gescheiden singles, zijn velen zeer ongelukkig. Voor wie gelukkig wil zijn, is alleen door het leven gaan niet aan te raden, noteert de studie. Welnu, gelovigen gaan nooit alleen door het leven. Die ervaring is voor religieuze celibatairen trouwens cruciaal. Niet toevallig wees een enquete van Gazet van Antwerpen recentelijk uit dat priesters zich doorgaans gelukkig noemen.

Tegen het verband tussen geloof en geluk kan een oud filosofisch bezwaar rijzen: godsdienst is opium van het volk. Natuurlijk voelt een gelovige zich happy, klinkt het dan, maar dat is een vals geluksgevoel, een ontkenning van de realiteit, een vlucht. Toegegeven, veel van wat voor geloof doorging of nog altijd doorgaat, is van die orde. Authentiek christendom is evenwel anders. Om de simpele reden dat het christendom zelfs de rauwste realiteit niet ontkent: de Verrezene is de Gekruisigde. Diegene die aan Gods rechterhand is verheven, is dezelfde die uitriep: God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?

Jazeker, het christendom is de godsdienst van de hoop, maar die hoop is altijd de vrucht van een spanning: Pasen ondanks Goede Vrijdag, leven te midden van de dood, liefde in weerwil van het kwaad. Dat zorgt ervoor dat christenen misschien wel niet het grootste geluk kennen zoals de titel van de Tor-studie luidt maar wel het diepste geluk. Dat wil zeggen: een besef van geborgenheid ,genade, zeggen sommigen ondanks lijden, dood en kwaad.

Er is aan dat soort geluk iets wat de andere resultaten van deze nieuwe studie vreemd is: het valt niet te manipuleren of te instrumentaliseren. Elchardus geeft toe dat het ultieme doel van zijn onderzoek erin bestaat een politiek van het geluk te stimuleren: beleid en wetgeving moeten worden afgestemd op de gelukservaring. Als geluk meetbaar is, is het ook maakbaar. Dat geldt ongetwijfeld voor geluk dat synoniem is van welzijn en dat te maken heeft met financieel comfort, keuzevrijheid en tijdsbesteding, maar helaas of gelukkig niet voor het diepe geluk dat met geloven samenhangt.

Geloof valt nooit te gebruiken ten bate van iets anders. Je kunt om gelukkig te worden niet even de methodiek van het geloof proberen. Dat is bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Geloof maak je niet, het is er, in een gemeenschap die leeft vanuit een traditie. Je kunt het hoogstens mee-maken door erin te stappen. En je bent volkomen vrij je er al dan niet in te engageren. Wie het waagt, merkt meestal in een terugblik dat daar ook geluk mee gepaard gaat. Het enige wat een overheid kan doen, is gemeenschappen die zulke ervaringen mogelijk maken, volop ruimte geven. Dat besef groeit. Gelukkig.

Witte78
25-04-07, 11:04
Ik wil best geloven dat mensen die in een waan/droomwereld leven gelukkiger zijn. Maar zoals het bericht al aangeeft kan dit trucje onmogelijk voor iedereen werken. Niet iedereen hou je even makkelijk voor de gek.

Mark
25-04-07, 11:40
Mensen met down syndroom zijn ook altijd vrolijk.

naam
25-04-07, 11:49
Geplaatst door Mark
Mensen met down syndroom zijn ook altijd vrolijk.

Kabouter Plop ook. Lets face it, deze wereld is niet altijd om vrolijk van te worden.

Happy oorlog voeren zou ik zeggen. Alles komt goed.

Marsipulami
25-04-07, 12:14
Geplaatst door Mark
Mensen met down syndroom zijn ook altijd vrolijk.

Als je het artikel goed leest en zeker de studie zelf, dan blijkt dat prof. Elchardus overtuigde ongelovigen ook bij de overtuigde gelovigen rekent.

H.P.Pas
25-04-07, 12:29
Geplaatst door Marsipulami
Als je het artikel goed leest en zeker de studie zelf, dan blijkt dat prof. Elchardus overtuigde ongelovigen ook bij de overtuigde gelovigen rekent.

Spiegeltje spiegeltje aan de wand
Wie is het gelukkigst in het land.
:strik:

Man_Ray
25-04-07, 15:25
Lijkt me logisch. Als je overtuigd gelooft of niet gelooft heb je voor jezelf een soort zingevingskader gecreëerd. Of daar nu een god of iets anders van aan de basis ligt maakt niet zoveel uit.

observer
25-04-07, 20:08
Geplaatst door H.P.Pas
Spiegeltje spiegeltje aan de wand
Wie is het gelukkigst in het land.
:strik: ik denk mensen in een coma hoor ze tenminste nooit klagen :loog:

Sjowelo
26-04-07, 11:32
Als ik het artikel goed begrepen heb, is niet het geloof an sich daar verantwoordelijk voor, maar het leven in geloofsgemeenschappen. In je eentje is het moeilijk gelukkig worden.

Misschien moeten we het zo begrijpen dat de uniciteit van een mens gewaarborgd wordt door de waarde die geloofsgemeenschappen en haar leden aan zichzelf toekennen, zonder daarbij vervangbaar te zijn zoals in moderne samenlevingssystemen als het individualisme in een consumptiemaatschappij (in dit verband het neo-liberaal kapitalisme). In zo een samenlevingsverband wordt de waarde van een mens al snel ontleed aan de waarde van werken, prestaties en producten. Geen onvoorwaardelijkheid is het gevolg en overbodigheid dreigt al snel door de massacultuur van globalisering.

Het is volgens mij juist andersom een leugen als je je laat leiden door de constructie van een moderne identiteit: op het gezien worden en erbij horen van de consumptiemaatschappij. Ipv het afstemmen op het 'oog van god', je richten op het 'oog van de camera' om maar vooral authentiek en 'jezelf' te zijn. Zoals ik het zie gaan mensen hierdoor juist steeds meer op elkaar lijken en elkaar napraten. Hoewel ze geloven een eigen mening en identiteit te hebben is het afgekeken en nageaapt. Dat is de werkelijke illussie die mensen vervreemd heeft van zichzelf. Je overtuigd richten op een godsdienst is tenminste een bezigheid waarbij je 'de wereld beleeft zoals hij zou moeten zijn en niet hopeloos overgeeft aan zoals ie is' (Cervantes). Daar moet ik persoonlijk wel een kanttekening bij maken: voor mij is godsdienst niet mogelijk zonder twijfel. De aardse beperkingen van het intellect kunnen de mens onmogelijk 'de zin van het leven' en 'de transcedente status van een mensenleven' tonen. Daarom zou twijfel deel moeten uitmaken van elk geloof. Geluk is uiteindelijk ook niet alles.

observer
26-04-07, 13:30
Geplaatst door Sjowelo
Als ik het artikel goed begrepen heb, is niet het geloof an sich daar verantwoordelijk voor, maar het leven in geloofsgemeenschappen. In je eentje is het moeilijk gelukkig worden.
dat is discutabel maar al is het zo dan heeft het niets met geloven te maken maar een gevoel van er bijhoren, elke groep is dan nuttig bv voetbalsupporters of modeltreinverzamelaars

bij komt echter 1 ding naar boven, overtuigde gelovigen mogen mischien gelukkiger zijn, de geschiedenis laat echter zien dat zij vaak ook het meest "doortastend" zijn in het proberen hun geluk over te dragen, daarmee vaak anderen het slachtoffer van hun geluk te maken

beter is het dus iets minder overtuigd te zijn en gewoon lid van de mensheid te zijn

Sjowelo
26-04-07, 20:53
Geplaatst door observer
dat is discutabel maar al is het zo dan heeft het niets met geloven te maken maar een gevoel van er bijhoren, elke groep is dan nuttig bv voetbalsupporters of modeltreinverzamelaars

bij komt echter 1 ding naar boven, overtuigde gelovigen mogen mischien gelukkiger zijn, de geschiedenis laat echter zien dat zij vaak ook het meest "doortastend" zijn in het proberen hun geluk over te dragen, daarmee vaak anderen het slachtoffer van hun geluk te maken

beter is het dus iets minder overtuigd te zijn en gewoon lid van de mensheid te zijn
Nou nee. Modeltreinverzamelaars kunnen in een groep van gelijkgestemden best gelukkig worden. Alleen is de bovenzinnelijke relatie van gelovigen met god van een andere orde dan een verzamelaar met een rode NS-trein uit 1952. Ik neem aan dat je dit met me eens bent.

Voor de rest van je niet zo orginele post verwijs ik je naar het tweede gedeelte van mijn vorige reaktie.

mark61
26-04-07, 21:03
Geplaatst door Sjowelo
Nou nee. Modeltreinverzamelaars kunnen in een groep van gelijkgestemden best gelukkig worden. Alleen is de bovenzinnelijke relatie van gelovigen met god van een andere orde dan een verzamelaar met een rode NS-trein uit 1952.

Hoe weet je dat? Bovendien was het onderwerp hier relaties van mensen onderling. Oh enne, als iets bovenzinnelijk is kan een mens er per definitie niet bij.

Sjowelo
26-04-07, 21:13
Geplaatst door mark61
Hoe weet je dat? Bovendien was het onderwerp hier relaties van mensen onderling. Oh enne, als iets bovenzinnelijk is kan een mens er per definitie niet bij.
Als je er niet bij kan dan moet je het maar van me aannemen of niet zeuren omdat je zelf niet gelooft. Het onderwerp was hier niet de relatie van mensen onderling, maar geloofsrelaties in het algemeen en of die gelukkig maken. Ik zie geen geloofsrelatie met een trein wel met een god. Jij ziet het anders, moet jij weten. Ik kan me niet herinneren dat ik je uitgenodigd hebt om die visie nou expliciet met mij te delen. Voel je vrij om dat te doen.

H.P.Pas
26-04-07, 23:21
Geplaatst door Sjowelo
Als ik het artikel goed begrepen heb, is niet het geloof an sich daar verantwoordelijk voor, maar het leven in geloofsgemeenschappen. In je eentje is het moeilijk gelukkig worden.


Geplaatst door Sjowelo
Het onderwerp was hier niet de relatie van mensen onderling, maar geloofsrelaties in het algemeen en of die gelukkig maken.


Je wisselt wel snel van onderwerp.

Olive Yao
27-04-07, 02:25
Geplaatst door Sjowelo
Als je er niet bij kan dan moet je het maar van me aannemen of niet zeuren omdat je zelf niet gelooft. Het onderwerp was hier niet de relatie van mensen onderling, maar geloofsrelaties in het algemeen en of die gelukkig maken. Ik zie geen geloofsrelatie met een trein wel met een god.
Die trein is een symbool voor een ideale wereld. Religieus.


:mrt:

observer
27-04-07, 08:09
Geplaatst door Sjowelo
Als je er niet bij kan dan moet je het maar van me aannemen of niet zeuren omdat je zelf niet gelooft. Het onderwerp was hier niet de relatie van mensen onderling, maar geloofsrelaties in het algemeen en of die gelukkig maken. Ik zie geen geloofsrelatie met een trein wel met een god. Jij ziet het anders, moet jij weten. Ik kan me niet herinneren dat ik je uitgenodigd hebt om die visie nou expliciet met mij te delen. Voel je vrij om dat te doen. zoals al eerder gezegd ze hebben het over geloven in niet over gelovig zijn

geloven in kun je alles en iedereen

super ick
27-04-07, 09:10
Geplaatst door observer
zoals al eerder gezegd ze hebben het over geloven in niet over gelovig zijn

geloven in kun je alles en iedereen

Goedgelovigen zijn per defenitie gelukkiger.
Je moet toch wel echt van het padje af zijn, of niet verder dan je eigen straatje kijken om nu nog te geloven en er tegelijk vrede mee te hebben.
Onschuldigen worden al eeuwen vermoord, vrouwen en kinderen. De zwaksten zijn steeds de cigaar. Geboren worden en een week later omkomen van honger en dorst. En degene die bij machte is dit te voorkomen en toch laat gebeuren aanbidden met de smoes dat er een hoger plan is dat wij niet begrijpen maar alleen hij?
Dan moet je een dikke plaat voor je kop hebben en vanaf kindsaan gebrainwashed zijn.

Ik zou de kop liever veranderen in kortzichtigen zijn gelukkiger. Dat is wat er aan de hand is.

knuppeltje
27-04-07, 21:39
Geplaatst door super ick
Goedgelovigen zijn per defenitie gelukkiger.
Je moet toch wel echt van het padje af zijn, of niet verder dan je eigen straatje kijken om nu nog te geloven en er tegelijk vrede mee te hebben.
Onschuldigen worden al eeuwen vermoord, vrouwen en kinderen. De zwaksten zijn steeds de cigaar. Geboren worden en een week later omkomen van honger en dorst. En degene die bij machte is dit te voorkomen en toch laat gebeuren aanbidden met de smoes dat er een hoger plan is dat wij niet begrijpen maar alleen hij?
Dan moet je een dikke plaat voor je kop hebben en vanaf kindsaan gebrainwashed zijn.

Ik zou de kop liever veranderen in kortzichtigen zijn gelukkiger. Dat is wat er aan de hand is.

En ze geloven ook vaak dat ze veel betere mensen zijn dan de ongelovigen.

sater
28-04-07, 11:43
:zweep: vandaar de bekeringsdw(r)ang van overtuigd gelukkigen.

knuppeltje
28-04-07, 12:17
Geplaatst door sater
:zweep: vandaar de bekeringsdw(r)ang van overtuigd gelukkigen.

Jawel- maar dat is voor je eigen bestwil, snap dat nu eindelijk eens. En als het daarom gaat is elk middel geoorloofd, het doel heiligt alle middellen. Zeker bij die brave gelovigen.

Shemharosh
28-04-07, 12:27
er zijn ook mensen die alleen in de gevangenis gelukkig kunnen zijn....laat ze vrij rondlopen in de samenleving worden ze ongelukkig,gek zelfs,en gaan ze weer naast de pot pissen om alleen maar terug te kunnen naar hun cel....dat geldt ook volgens mij voor mensen die zich opsluiten in een zo invoudige mogelijke gedachtenwereld....en sommige van hun tonen ook TBS-achtige reacties zodra iemand van de buitenwereld ze komt irriteren en lastig gaat vallen....Mo B en Van Gogh zijn een voorbeeld van wat er kan gebeuren als die twee tegenpolen elkaar gaan opzoeken.