PDA

Bekijk Volledige Versie : Actie tegen verplichte Marokkaanse namen



MO_NL
28-04-07, 13:04
Actie tegen verplichte Marokkaanse namen

Een Haarlems PvdA-raadslid van Marokkaanse afkomst voert actie tegen het gebruik van een lijst met Arabische namen door Nederlandse ambtenaren van de burgerlijke stand. Zijn fractie heeft er vragen over gesteld aan B en W.

Het raadslid Moussa Aynan verzamelt zelf handtekeningen uit protest tegen het verplichtende karakter van de lijst: als Marokkanen in Nederland een andere naam kiezen dan door Marokko wordt voorgeschreven of de naam anders spellen, wordt hun kind niet door de Marokkaanse overheid erkend en kunnen zij geen Marokkaans paspoort aanvragen voor hun kind.

Aynan wil Marokkanen in Nederland oproepen met opzet voor hun kinderen andere namen te kiezen dan de Arabische namen die op de lijst staan. Zelf noemde hij zijn pasgeboren zoontje Zacaria, met een c, en niet Zakaria, zoals op de lijst staat. Een ambtenaar van de burgerlijke stand, die de namenlijst bij de hand had toen Aynan aangifte kwam doen, wees hem erop dat hij dan problemen zou krijgen met „zijn overheid”.

Volgens voorzitter Cees Meesters van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken gebruiken de meeste gemeenten de namenlijst. Het is een advies, aldus Meesters, bedoeld als service: als Marokkaanse Nederlanders later alsnog de voornaam van hun kind willen veranderen, kost dat veel geld.

Bron: NRC

mark61
28-04-07, 13:18
Zou het niet es tijd worden namen in fonetisch Nederlands te spellen ipv fonetisch Frans dat geen Nederlander kan uitspreken? Scheelt een hoop ergernis bij de eigenaar van de naam, en is ook niet zo exotisch voor de hollo die er zijn nek over breekt.

Wat kan een ptata nou met Bouaouzan? Das toch hopeloos. Boeawzan is al een stuk makkelijker. Chadizja, Nazjia, Tawfiek, Sjerribi, joe neem it :hihi:

Thermopylae
28-04-07, 13:28
Persoonlijk heb ik geen moeite met de naam Bouaouzan.
Misschien heeft het feit dat ik Spartasupporter ben daar iets mee te maken....

tr_imparator
28-04-07, 14:21
Ik ben voor het behoud van orginele namen, zoals die al altijd waren en sluit me aan bij de opinie van Marokkaanse overheid.

mark61
28-04-07, 15:00
Geplaatst door tr_imparator
Ik ben voor het behoud van orginele namen, zoals die al altijd waren en sluit me aan bij de opinie van Marokkaanse overheid.

Amazigh- en Koerdische namen zijn voor jou verboden? Cultuurterreur.

observer
28-04-07, 21:30
Geplaatst door tr_imparator
Ik ben voor het behoud van orginele namen, zoals die al altijd waren en sluit me aan bij de opinie van Marokkaanse overheid. namen van kinderen horen door de ouders gekozen worden

wel vind ik dat kinderen als ze 18 worden het recht moeten hebben ze waar nodig te wijzigen

zo hebben ze in sovjetunie hele groepen ruslans, tractors en fabriek(en) noemt elke bekende rukker zijn kinderen bizar (hirany tiger lily, apple en dwezel komen in me op) etc

maar als een marokkaan zijn kind emilio of jaap wil noemen moet hij dat weten niet 1 of andere ambtenaar

Amqra
29-04-07, 08:54
Geplaatst door tr_imparator
Ik ben voor het behoud van orginele namen, zoals die al altijd waren en sluit me aan bij de opinie van Marokkaanse overheid.

Als de overheid zo graag de naam van mijn kind wil bepalen, dan mogen ze "het" ook onderhouden en opvoeden. Zolang ze dat niet doen, dan vind ik dat ik het recht heb om zelf de naam van mij EIGEN kind mag uitkiezen/bepalen!!

Punt uit!

azulay
29-04-07, 10:40
Geplaatst door tr_imparator
Ik ben voor het behoud van orginele namen, zoals die al altijd waren en sluit me aan bij de opinie van Marokkaanse overheid.

Originele Marokkaanse namen van voor de komst van de Arabieren naar Marokko zijn juist verboden. Jouw reactie geeft wel de karakter van de racistische turkse en arabische nationalistische politiek.

Waarom mag ik mijn dochter geen Taziri noemen maar wel Qamar terwijl beide woorden exact dezelfde betekenis hebben.

Julien
29-04-07, 12:28
Geplaatst door tr_imparator
Ik ben voor het behoud van orginele namen, zoals die al altijd waren en sluit me aan bij de opinie van Marokkaanse overheid.

Stel je voor dat ze in Nederland gaan verplichten dat je je kinderen alleen originele Nederlandse namen mag geven, dus geen Murat of Ferhat voor jouw kind maar Peter en Sjaak.
Daar zou jij natuurlijk weer wél fel tegenstander van zijn :rolleyes:

Zoals zo vaak; in Nederland is men links progressief maar in Turkije/ Marokko extreemrechts/ zwaar conservatief. Erg hypocriet.

Poesjkin
29-04-07, 14:46
Ik zou zeggen: heb er schijt aan en noem je kind zoals jij wilt dat je kind gaat heten.

mark61
29-04-07, 14:47
Geplaatst door Poesjkin
Ik zou zeggen: heb er schijt aan en noem je kind zoals jij wilt dat je kind gaat heten.

Dan kan je kind niet erven in Mar/Tr en je kan geleuter krijgen bij de douane.

Poesjkin
29-04-07, 14:53
Je bent wel van dat gezeik over die paspoorten af.

En je kunt je eigen cultuur uitdragen zonder Arabisch of Turks nationalisme. Is je dat niets waard?

Goed, ik heb makkelijk praten, dat zal ik toegeven.

mark61
29-04-07, 15:22
Geplaatst door Poesjkin
Je bent wel van dat gezeik over die paspoorten af.

En je kunt je eigen cultuur uitdragen zonder Arabisch of Turks nationalisme. Is je dat niets waard?

Goed, ik heb makkelijk praten, dat zal ik toegeven.

Alleen maar je kind de naam geven die je wil geven hoeft niet meteen militant cultuur uitdragen te zijn. Het zou niet zo moeten zijn.

Je hebt zelfs kans dat die kinderen later niet in het 'land van herkomst' begraven kunnen worden. De vraag of dat wenselijk is is weer een andere.

Ik vraag me trouwens af hoe de Marokkaanse overheid gaat reageren als eh Dirk el-Khattabi met zn NL paspoort voor de deur staat. Ze blijven je als Marokkaan zien, denk ik.

Turkije accepteert 'uitburgering' en geeft zelfs een soort identiteitskaart ipv het paspoort waarmee je bepaalde rechten blijft hebben.

knuppeltje
29-04-07, 15:53
What's in a name, zei Shakespeare eens, en volgens mij had die groot gelijk.

mark61
29-04-07, 16:57
Geplaatst door knuppeltje
What's in a name, zei Shakespeare eens, en volgens mij had die groot gelijk.

Zo was er eens een meisje Mégane Renault. Dr ouders moesten wel naar de rechter om dat voor elkaar te krijgen. :wijs:

Poesjkin
29-04-07, 20:37
Ik hoorde net op de radio dat Marokkanen in den vreemde niet van hun nationaliteit af kunnen komen (als zij dat willen), maar ook geen stemrecht in Marokko hebben.

Dat is krom. Je mag niet weglopen, maar je mag ook niks zeggen.

azulay
29-04-07, 21:38
Geplaatst door Poesjkin
Je bent wel van dat gezeik over die paspoorten af.

En je kunt je eigen cultuur uitdragen zonder Arabisch of Turks nationalisme. Is je dat niets waard?

Goed, ik heb makkelijk praten, dat zal ik toegeven.

Het is eingelijhk erg simpel, ieder ouder moet het recht hebben om zelf een naam voor zijn kind te kiezen. De enige voorwaarde die gesteld moet worden is dat het geen slechte naam is die een negatieve invloed zal hebben op het kind.

Zowel Marokko als Nederland hebben het mondiale manifest voor de rechten van het kind ondertekend en daarin wordt dit recht gegarandeerd. Dus weg met die racistische lijsten die mij verplichten om een Turkse of Arabische naam voor mijn kind te kiezen.