PDA

Bekijk Volledige Versie : Wees niet bang voor de moslims, laat ze regeren en stop steun aan dictators



Qaiys
28-04-07, 22:00
http://www.trouw.nl/multimedia/archive/00172/Niet_bang_zijn_voor_172490e.jpg
Februari 2007: Palestijnen vieren in Gaza Stad het akkoord van Fatah en Hamas over de vorming van een nieuwe gezamenlijke regering. | © EPA

Niet bang zijn voor de islamisten

Shlomo ben-Ami, oud-minister van buitenlandse zaken van Israël

Oorlog brengt geen democratie in het Midden-Oosten. Zoek liever de dialoog met islamitische partijen.

Al vier jaar duurt nu het desastreuze militaire avontuur in Irak. Ondertussen is de war on terror tegen vage krachten der duisternis nog zonder duidelijk einde. Dat van Amerika’s grootse strategie weinig meer over is, heeft duidelijk gemaakt hoe slecht doordacht het simplistische recept voor democratische verandering in de Arabische wereld was.

De paradox is dat Amerika de oorlog voor Arabische democratie zou kunnen winnen – bedoeld of onbedoel – maar daar de vruchten niet van kan plukken. Het patroon dat nu zichtbaar wordt van islamitische pluralistische politiek, valt niet bepaald samen met de westerse opvatting over democratie. Veel gematigde fundamentalistische bewegingen in de Arabische wereld zijn actief geworden in de politiek. Dat betekent dat het djihadistische project en de apocalyptische strategieën van Al-Kaida zijn mislukt. De weg is vrij voor een veelbelovende herschikking van het islamitische politieke bedrijf. Maar het Westen heeft dat niet in de gaten.

De islamisten zijn in heel het Midden-Oosten in opkomst als degenen die de kansen grijpen van vrije verkiezingen. Hamas won in Palestina, de MoslimBroederschap haalde spectaculaire resultaten bij de verkiezingen in Egypte in 2005. Het sjiitische Iran is bezig de leider van de regio te worden. Arabische heersers zien dat de regering-Bush opgebrand raakt. Door al die ontwikkelingen samen zijn de politieke hervormingen tot stilstand gekomen.

De Amerikanen hadden grote plannen voor democratisering van het Midden-Oosten. Maar ze zijn erop teruggekomen, nadat ze door begonnen te krijgen dat Arabische democratie iets heel anders is dan vrije, seculiere oppositie. Zoiets bestaat vrijwel niet in de Arabische wereld. Nee, in de Arabische democratie zijn het de islamitische radicalen die het beeld bepalen, groepen die proberen het Amerikaanse beleid te ondermijnen, inclusief de wens van verzoening met Israël. Jarenlang steunde de VS Arabische dictators – dat verklaart ook waarom vrije oppositie in die landen een onbekend fenomeen is.

Ruim voordat de Amerikaanse promotiecampagne voor democratie begon, was het djihadisme al in opkomst als politieke beweging. De islamisten van de Moslimbroederschap in Egypte, het Islamitische Actie Front in Jordanië, Hamas in Palestina en de Wederopstandingspartij in Tunesië of de Partij voor rechtvaardigheid en ontwikkeling in Marokko, ontstonden niet omdat zij het Westen een plezier wilden doen. De islamisten zochten een antwoord op de behoeften en eisen van hun aanhangers.

Dat soort Arabische democratie wil de Egyptische president Moebarak liever de kop indrukken. Hij kwam onlangs met een verbod op religieuze politieke partijen.

Zo’n reactie zal stabiliteit noch vrede in het Midden-Oosten brengen. Het zal eerder de woede aanwakkeren onder de Arabische massa’s over de westerse hypocrisie.

’Islamitische democratie’ is de natuurlijke reactie op het democratisch tekort van de seculiere Arabische alleenheersers, waarmee het Westen zo graag samenwerkte. Wie nu die islamitische democratie een kopje kleiner wil maken, zal alleen maar meer extreme krachten losmaken, met organisaties zoals Hamas die zich terugtrekken uit de politiek om zich weer volop bezig te houden met sociaal werk en terreuraanslagen. Of van Al-Kaida die diep weet door te dringen in de islamitische gemeenschappen.

Datzelfde religieuze Hamas sloot onlangs een historisch akkoord met het seculiere Fatah, om samen een regering van nationale eenheid te vormen in Palestina. Samen regeren, dat zou een heel nieuw uitgangspunt kunnen zijn voor politieke hervormingen in de Arabische wereld. Dankzij regeringen van nationale eenheid zouden de politieke families van de Arabische wereld overeind kunnen blijven. Zo heeft koning Mohammed VI van Marokko al gesuggereerd dat hij een ’historisch compromis’ met de islamisten overweegt, mochten die, zoals verwacht, in juni 2007 de verkiezingen winnen. Zulke compromissen zijn misschien de enige mogelijkheid om het afglijden naar burgeroorlog te stoppen. En wie weet lukt het zo de islamisten te bewegen tot een overeenkomst met Israël en toenadering tot het Westen.

Wie een succesvol Midden-Oostenbeleid wil ontwikkelen, kan er niet omheen om de politieke islam te laten meedoen. Het heeft geen zin om vast te houden aan rampscenario’s of stijfkoppig vast te houden aan opvattingen die geen ruimte bieden voor begrip van de complexe aard van islamitische bewegingen. Het Westen moet de zittende Arabische regimes onder druk zetten om politieke vernieuwing niet langer tegen te houden. Algerije heeft in 1990 bewezen dat het uitsluiten van islamisten kan uitlopen op een ramp, terwijl het accepteren van islamisten kan leiden tot gematigdheid. Juist het meedoen in de politieke praktijk slijpt de scherpe kantjes eraf bij de ideologische puristen. De Mekka-overeenkomst die Palestina een regering van eenheid bracht, zal uiteindelijk het radicalisme van Hamas doen temperen. In Jordanië zijn ook de islamisten al binnenboord gehouden.

De uitdaging is niet om islamitische bewegingen klein te krijgen, maar om ze van hun revolutionaire ideeën af te brengen en tot hervormingsgezinde politici te maken. Dat kan alleen door ze een plek te geven binnen het politieke bestel.

© Project Syndicate, 2007


http://www.trouw.nl/deverdieping/podium/article702771.ece/Niet_bang_zijn_voor_de_islamisten_opinie

moenna
28-04-07, 22:37
Shlomo ben-ami (Ibn 3ami:)) heeft het door, nu de rest van de wereld nog.

Olive Yao
28-04-07, 23:07
Geplaatst door moenna
Shlomo ben-ami (Ibn 3ami:)) heeft het door, nu de rest van de wereld nog.
Mensen als Sadik al Azm en Olivier Roy schrijven hier ook behartenswaardige dingen over.


Maar dat ga ik nu niet formuleren.

moenna
29-04-07, 08:06
Geplaatst door Olive Yao
Mensen als Sadik al Azm en Olivier Roy schrijven hier ook behartenswaardige dingen over.


Maar dat ga ik nu niet formuleren.

Ik heb dit stuk heel anders gelezen dan jij, dat is duidelijk als je met namen als Al - Azm komt. Ik moet die gast niet, sta ideologisch recht tegenover hem en ik heb ook helemaal geen zin om het over zijn ideeen te hebben. Roy ken ik vnl. van zijn analyse over de populariteit van het a-culture salafisme in Europa.

Poesjkin
29-04-07, 14:55
We hebben in Oostenrijk gezien hoe het afgelopen is met extreem-rechts toen dit meeregeerde - vier jaar theater en daarna een keiharde afrekening.

Misschien kan dit in andere landen met andere extremistische groeperingen ook werken... Ik dacht zelf aan België overigens.

Qaiys
29-04-07, 15:02
Geplaatst door Poesjkin
We hebben in Oostenrijk gezien hoe het afgelopen is met extreem-rechts toen dit meeregeerde - vier jaar theater en daarna een keiharde afrekening.

Misschien kan dit in andere landen met andere extremistische groeperingen ook werken... Ik dacht zelf aan België overigens.

Moslim zijn staat niet gelijk aan extreem rechts

Extreem rechts wordt niet onderdrukt
Moslims worden door dictators onderdukt
In Turkije is de islamitische partij succesvol

knuppeltje
29-04-07, 15:55
Geplaatst door Qaiys
Moslim zijn staat niet gelijk aan extreem rechts

Extreem rechts wordt niet onderdrukt
Moslims worden door dictators onderdukt
In Turkije zijn is de islamitische partij succesvol

Zo ver als het leger dat toelaat.

mark61
29-04-07, 16:13
Geplaatst door knuppeltje
Zo ver als het leger dat toelaat.

Ik ben benieuwd hoe het deze keer gaat.

Qaiys
29-04-07, 16:21
Geplaatst door knuppeltje
Zo ver als het leger dat toelaat.

Dat is de dictatuur van het secularisme.

Of het leger het toestaat of niet, volgens mij is er nog nooit een zo succesvolle partij geweest in het regeren van Turkije.

mark61
29-04-07, 16:53
Geplaatst door Qaiys
Dat is de dictatuur van het secularisme.

Of het leger het toestaat of niet, volgens mij is er nog nooit een zo succesvolle partij geweest in het regeren van Turkije.

Wat zijn de criteria? Waaraan meet je dat precies af? Ik zou niet eens een 'succesvolle' NL regering kunnen noemen. In deze tijd is het 'succes' van een land trouwens voor het grootste deel het gevolg van internationale (economische etc.) omstandigheden.

Er zijn geen aanwijzingen dat de AKP minder corrupt is dan voorgaande regeringen. Wel is het sinds de invoering van de democratie in Turkije de eerste keer dat een partij geen coalitie hoeft te vormen. Dat regeert wat makkelijker. En met weinig tegenspraak met een gedecimeerde oppositie.

In Turkije wordt er heel gemengd over de AKP gedacht. Het wachten is op de volgende verkiezingen, dan wordt er afgerekend.

Qaiys
29-04-07, 17:18
Geplaatst door mark61
Wat zijn de criteria? Waaraan meet je dat precies af? Ik zou niet eens een 'succesvolle' NL regering kunnen noemen. In deze tijd is het 'succes' van een land trouwens voor het grootste deel het gevolg van internationale (economische etc.) omstandigheden.

Er zijn geen aanwijzingen dat de AKP minder corrupt is dan voorgaande regeringen. Wel is het sinds de invoering van de democratie in Turkije de eerste keer dat een partij geen coalitie hoeft te vormen. Dat regeert wat makkelijker. En met weinig tegenspraak met een gedecimeerde oppositie.

In Turkije wordt er heel gemengd over de AKP gedacht. Het wachten is op de volgende verkiezingen, dan wordt er afgerekend.

Het internationale eEconomische herstel is pas van de laatste tijd.
Iedereen ziet het succesvolle bestuur van de moslims behalve onze turkoloog!


Maar de AK regeert al vijf jaar met groot succes. Sinds de verkiezingsoverwinning van de partij in 2002 heeft premier Erdogan de strenge scheiding van staat en moskee niet aangetast. Zijn regering is bovendien veel doelmatiger en liberaler dan die van zijn seculiere voorgangers.

Die brachten het land in 2001 economisch aan de rand van de afgrond. Met de huidige economische voorspoed kan Erdogan de parlementsverkiezingen in november met vertrouwen tegemoet zien en in ieder geval premier blijven

http://spitsnet.nl/nieuws.php/2/446662/anp

mark61
29-04-07, 17:23
Geplaatst door Qaiys
Het internationale eEconomische herstel is pas van de laatste tijd.
Iedereen ziet het succesvolle bestuur van de moslims behalve onze turkoloog! http://spitsnet.nl/nieuws.php/2/446662/anp

De Spits. Man man wat een bron. En jij babbelt zo'n blaadje opgewekt na. Toevalligerwijze lees ik wel es wat en ken ik wat Turkse experts. Kan het niet helpen. Ze zijn niet onder de indruk, niet van het beleid en niet van de 'schone handen'.

Overigens heeft Erdogan die zogenaamde scheiding wel aangetast; dat was de aanleiding voor het persbericht van het leger vorige week. Het Kinderfeest, een Turkse feestdag voor de kinderen, is omgebouwd tot Koranvoordracht- en Profeetgeboortevierdag. :)

De reden dat Erdogan ws. herkozen gaat worden is het draconische kiesstelsel en de verdeeldheid van de concurrentie. Ik ben vooral benieuwd naar het percentage stemmen dat ie gaat krijgen.

Qaiys
29-04-07, 17:38
Geplaatst door mark61
De Spits. Man man wat een bron. En jij babbelt zo'n blaadje opgewekt na. Toevalligerwijze lees ik wel es wat en ken ik wat Turkse experts. Kan het niet helpen. Ze zijn niet onder de indruk, niet van het beleid en niet van de 'schone handen'.

Overigens heeft Erdogan die zogenaamde scheiding wel aangetast; dat was de aanleiding voor het persbericht van het leger vorige week. Het Kinderfeest, een Turkse feestdag voor de kinderen, is omgebouwd tot Koranvoordracht- en Profeetgeboortevierdag. :)

De reden dat Erdogan ws. herkozen gaat worden is het draconische kiesstelsel en de verdeeldheid van de concurrentie. Ik ben vooral benieuwd naar het percentage stemmen dat ie gaat krijgen.

Val de bron niet aan maar de inhoud. Jouw turkse experts zijn zeker seculieren?

Hier vieren we ook kerstfeest, pasen, hemelvaartsdag etc..heeft Nederand dan ook de scheiding aangetast?

De reden dat de moslims gaan winnen is omdat de bevolking vertrouwen in ze heeft.

mark61
29-04-07, 17:46
Geplaatst door Qaiys
Val de bron niet aan maar de inhoud. Jouw turkse experts zijn zeker seculieren?

Hier vieren we ook kerstfeest, pasen, hemelvaartsdag etc..heeft Nederand dan ook de scheiding aangetast?

De reden dat de moslims gaan winnen is omdat de bevolking vertrouwen in ze heeft.

Ik val de inhoud EN de bron aan, how bout that?

Ik ben niet degene die beweert dat er in Turkije scheiding is, zo kan je wel eens in andere posts van mij constateren.

Je voorbeeld is onzinnig; ik zit je net te vertellen dat een niet-religieuze feestdag in een religieuze is veranderd.

Turkije kent 80 miljoen moslims. Ben je nou aan het takfiren? Mag jij dat wel? Aangezien er altijd wel een partij wint winnen de moslims altijd. Zinledige opmerking dus.

Jomanda weet de uitslag van de volgende verkiezingen al. :rolleyes: De vorige keer kregen ze 32% van de stemmen. Het is nog even wachten, maar we gaan het zien. Overigens kunnen er nog partijen verboden gaan worden, partijen waarop mensen wilden gaan stemmen, dus je weet het nooit.

Qaiys
29-04-07, 18:11
Geplaatst door mark61
Ik val de inhoud EN de bron aan, how bout that?

Je weerspreekt de inhoud niet met tegenberichten van objectieve bronnen, je hebt het alleen over je turkse experts die je kent.


Ik ben niet degene die beweert dat er in Turkije scheiding is, zo kan je wel eens in andere posts van mij constateren.


Je voorbeeld is onzinnig; ik zit je net te vertellen dat een niet-religieuze feestdag in een religieuze is veranderd.

Eeen islamitische feestdag invoeren is geen scheiding aantasten.


Turkije kent 80 miljoen moslims. Ben je nou aan het takfiren? Mag jij dat wel? Aangezien er altijd wel een partij wint winnen de moslims altijd. Zinledige opmerking dus. Waar heb ik de andere turken tot kafir bestempelt? Je weet dondersgoed dat ik het over de partij heb die een islamitische signatuur heeft.


Jomanda weet de uitslag van de volgende verkiezingen al. :rolleyes: De vorige keer kregen ze 32% van de stemmen. Het is nog even wachten, maar we gaan het zien. Overigens kunnen er nog partijen verboden gaan worden, partijen waarop mensen wilden gaan stemmen, dus je weet het nooit.

Je hebt zoiets als enquetes wiens uitkomsten de meeste media gebruiken. En zoals je weet maak ik gebruik van de media.

moenna
29-04-07, 18:50
Copyright 2007 Agence France Presse
Markets wary of Turkish presidential election

Investors fear that five years of political stability in Turkey, which slashed chronic inflation and helped launch accession talks with the European Union, may be jeopardized if Prime Minister Recep Tayyip Erdogan runs for the presidency, analysts said.

In the coming weeks, the Turkish parliament will elect a successor to President Ahmet Necdet Sezer, who retires on May 16, and many here believe Erdogan, a conservative politician with an Islamist past, will make a move for the country's top job.

The ruling Justice and Development Party (AKP) holds a comfortable majority in parliament so if he runs, Erdogan will be elected, despite opposition by the secular establishment of this overwhelmingly Muslim country.

"The presidential election matters only to the extent that it affects the outcome of parliamentary elections in autumn," said Memhmet Simsek, emerging markets economist and strategist at Merrill Lynch.

For the markets, an AKP without the charismatic Erdogan at the helm could translate into fewer votes for the party in general elections scheduled for November, raising the possibility of a coalition government.

"The general investor view is that if Erdogan announces his candidacy for the presidency, the AKP would suffer, because Erdogan enjoys more popularity than his party does," said Yarkin Cebeci, a senior economist at JP Morgan.

The AKP stormed to power with a nearly two-thirds parliamentary majority in 2002, ending more than a decade of weak coalition governments under which the economy plunged into one of its worst recessions.

Since then, Turkey has staged an impressive economic recovery under a 10-billion-dollar International Monetary Fund (IMF) stand-by deal, which expires next year.

Inflation, which stood at 29.7 percent in 2002, was reduced to 9.65 percent in 2006, and economic growth averaged more than seven percent between 2003 and 2006, compared with an average of 2.6 percent in the decade leading to 2002.

Foreign direct investment (FDI) was around 20 billion dollars last year, compared to an average 1.1 billion dollars in the decade to 2002, and public debt stock was reduced to 45 percent of gross national product in 2006 from 78 percent in 2002.

It was also under the AKP government that Ankara achieved its four-decade dream of starting EU membership talks.

Recent surveys say four parties will cross the 10-percent threshold to win parliamentary seats in the November elections, compared to only two in 2002, with the AKP garnering the most votes.

"For all investors, the best-case scenario is an AKP majority government, but a coalition government with AKP as the senior partner and a market-friendly party as the junior partner would not be bad," Ozgur Altug, chief economist at Raymond James, said.

"Such a government could commit itself to both IMF and EU reforms," he added.

But a coalition with more than two partners in which it may be difficult to reconcile policy differences "could be perceived as catastrophic," he said.

If Erdogan decides to run, initial market reaction would be "negative but temporary," Altug said.

Political stability is crucial as Turkey needs to address remaining weaknesses in its booming 400-billion-dollar economy, such as a record current account deficit of 31.3 billion dollars in 2006.

"Only further progress on structural reforms, which is necessary to improve productivity and long-term growth, can help Turkey achieve a durably better macroeconomic performance," Simsek said.

"Favourable global liquidity conditions and strong FDI inflows should help Turkey live with a large current account deficit in 2007, but a soft landing largely depends on whether parliamentary elections generate a strong and reformist government," he added.

On the other hand, a president working hand in hand with the goverment would bolster the reform drive, he said.

Outgoing President Sezer, a stauchly secular former judge, has several times vetoed key legislation drafted by Erdogan's government, such as an IMF-sought social security reform, whose implementation has been delayed until after general elections.

han/sf/gk

moenna
29-04-07, 18:59
Het Financieele Dagblad

1 March 2007 Thursday

'Er leven veel misvattingen over Turkije'

Bedrijvenmissie Turkije - De Turkse premier Erdogan voorziet dat de nationale productie in vijf jaar kan verdubbelen. Nederlandse ruiken hun kans en investeren op grote schaal in Turkije

ANKARA - De Turkse regering stelt zich ten doel dat de komende vijf jaar het nationale inkomen van Turkije meer dan verdubbelt tot $ 1000 mrd. Dat heeft de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan gistermiddag in Ankara gezegd tijdens de ontvangst van koningin Beatrix en bestuurders van twaalf grote Nederlandse ondernemingen.

De koningin prees op haar beurt de verbetering van het ondernemingsklimaat in Turkije. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft daarvoor volgens haar grote waardering. Dat werd volgens de koningin ook aangetoond door de zwaarte van de Nederlandse handelsmissie.

'Die staat garant voor serieus zakendoen', zei koningin Beatrix, gezeten aan een grote, langgerekte tafel met aan haar kant prins Alexander, prinses Máxima en de Nederlandse handelsmissie en aan de overzijde Erdogan en een delegatie van Turkse ondernemers.

Concrete transacties van Nederlandse zijde waren er gisteren overigens niet te melden, wel serieuze voornemens. Peter Bakker, bestuursvoorzitter van TNT, stelde desgevraagd plannen te hebben om in Turkije een bedrijf over te nemen dat nationaal pakjes en vracht bezorgt. 'Dat staat voor dit jaar hoog op onze verlanglijst', aldus Bakker.

TNT is in Turkije al wel actief in het internationale segment van pakket- en vrachtbezorging. Bakker spreekt van een vrij groot bedrijf met euro 70 mln omzet en 600 werknemers. De TNT-bestuursvoorzitter mikt op overname van een van de grotere spelers in nationale bezorging. De Turkse nationale markt is volgens hem goed voor ongeveer euro 400 mln aan omzet en groeit naar zijn verwachting de komende jaren fors.

Jan Bout, voorzitter van ingenieursgroep Royal Haskoning, is ook optimistisch over de Turkse economie. Haskoning werkt nu in Turkije door er op projectbasis mensen heen te sturen. Bout verwacht de komende maanden te beslissen of er een kantoor zal worden geopend met lokale staf. Hij denkt als locatie aan Ankara, Istanbul of Izmir.


'Voor ons als consultants in de engineering van infrastructuur, milieu, water en maritieme en industriële installaties is het van belang dat er een stevige investeringsstroom is. Dat ziet er in Turkije voor de komende jaren goed uit. Bovendien zouden we vanuit een eigen kantoor ook het Turkse achterland kunnen gaan bewerken, zoals Kazachstan en Azerbeidzjan.' Haskoning doet momenteel op jaarbasis voor circa euro 5 mln aan projecten in Turkije op een groepsomzet van ongeveer euro 280 mln.

De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan, wiens hervormingsgezinde AKP-partij in 2002 aan de macht kwam, sprak gisteren met trots over de sterk aantrekkende buitenlandse investeringen in zijn land. In 2005 investeerden buitenlandse bedrijven voor $ 9,7 mrd in Turkije. Vorig jaar was dat $ 20 mrd.

Erdogan zei deze verdubbeling te beschouwen als bewijs dat buitenlandse investeerders steeds beter het economisch potentieel van Turkije onderkennen. Het bewijst volgens hem ook dat het beleid van zijn regering om het investeringsklimaat te verbeteren vrucht afwerpt. Tot dat beleid behoort de in 2006 genomen maatregel om de winstbelasting te verlagen van 30% tot 20%.

In 2006 kwam het Turkse nationaal inkomen naar verwachting van de Turkse regering uit op bijna $ 400 mrd. Dat komt neer op grofweg een verdubbeling ten opzichte van het jaar 2001.

De gisteren door Erdogan aangekondigde doelstelling van $ 1000 mrd over vijf jaar is bijzonder ambitieus. Het zou betekenen dat het Turkse nationale inkomen de komende vijf jaar ruim zou moeten verdubbelen. Daarvoor is een gemiddelde economische groei van meer dan 10% per jaar nodig.

Bestuursvoorzitter Peter Bakker van TNT geeft aan het doel van $ 1000 mrd 'wel heel erg ambitieus' te vinden. 'Het lijkt me wat overdreven. Maar een aanhoudende stevige groei zit er zeker in.'

Arzuhan Yalcindag, voorzitter van de Turkse werkgeversvereniging Tusiad, stelt desgevraagd zich zorgen te maken over de negatieve houding bij veel Nederlanders ten opzichte van een mogelijk Turks EU-lidmaatschap.

'We zullen ons als Turkije beter moeten promoten. Want er zijn in Nederland veel misvattingen. Voor de lange termijn ben ik echter optimistisch. Er is steeds meer economische samenwerking en ook culturele uitwisseling tussen Nederland en Turkije. Ik denk dat we dit probleem zullen overwinnen', aldus Yalcindag.

Zij is bestuursvoorzitter van de mediatak van het grote Turkse Dohan conglomeraat, dat ook in benzineverkoop actief is.

Poesjkin
29-04-07, 19:05
Geplaatst door Qaiys
Moslim zijn staat niet gelijk aan extreem rechts

Extreem rechts wordt niet onderdrukt
Moslims worden door dictators onderdukt
In Turkije is de islamitische partij succesvol

Dat zal ik ook niet beweren. Wat ik wel zeggen, is dit: als je een groepering die als extreem wordt beschouwd, niet isoleert, maar verantwoordelijk maakt, dan dwing je ze kleur te bekennen. Doorgaans gaat dat met excenterische groeperingen zo verschrikkelijk fout dat ze na één of twee termijnen van de kaart worden geveegd.

Qaiys
29-04-07, 19:10
Geplaatst door Poesjkin
Dat zal ik ook niet beweren. Wat ik wel zeggen, is dit: als je een groepering die als extreem wordt beschouwd, niet isoleert, maar verantwoordelijk maakt, dan dwing je ze kleur te bekennen. Doorgaans gaat dat met excenterische groeperingen zo verschrikkelijk fout dat ze na één of twee termijnen van de kaart worden geveegd.

Het etiket extreem wordt te makkelijk en te snel door westerlingen op bewegingen die islamitische gekleurd zijn geplakt. Men vergeet ook in welke omstandigheden ze moeten werken. Ze worden vrijwel allemaal onderdrukt en op de huid gezeten door de dictatuur.

Coolassprov MC
30-04-07, 18:49
Geplaatst door Poesjkin
Dat zal ik ook niet beweren. Wat ik wel zeggen, is dit: als je een groepering die als extreem wordt beschouwd, niet isoleert, maar verantwoordelijk maakt, dan dwing je ze kleur te bekennen. Doorgaans gaat dat met excenterische groeperingen zo verschrikkelijk fout dat ze na één of twee termijnen van de kaart worden geveegd.

Jouw reactie is in het geheel niet relevant; en druipt dus van niets anders dan kolonialistische koppigheid, domheid, arrogantie en hypocrisie.

We hebben het over een der langst en meest brutaal onderhouden buitenlandse millitaire bezetting uit de moderne geschiedenis; eentje die zo extreem is dat het zelfs de vertegenwoordiging dicteert/oplegt aan haar subjecten.

En dat laatste heb ik je nog niet ''extreem' horen noemen. En daarom nog eens:

Koppige, domme, arrogante en hypocriete kolonialist!

En laten we het alsjeblieft niet het door het westen ''bevrijdde'' Irak en Afghanistan hebben; daar waar wij, westerlingen, de Irakezen hadden beloofd, dat na onze komst, de leeuwen en de lammertjes met elkaar zullen spelen in bloeiende tuinen.

Coolassprov MC
30-04-07, 18:57
Geplaatst door Poesjkin
Dat zal ik ook niet beweren.

Je stelt ons er wel mee in 1 lijn.

Durf zelf kleur te bekennen!

mark61
04-05-07, 17:54
Geplaatst door Qaiys
Je weerspreekt de inhoud niet met tegenberichten van objectieve bronnen, je hebt het alleen over je turkse experts die je kent.

Je bent grappig. Not. :zwaai:

Qaiys
04-05-07, 18:53
Geplaatst door mark61
Je bent grappig. Not. :zwaai:

Ik ben serieus.