PDA

Bekijk Volledige Versie : Levend verbrand na steekvlam uit GFT-container



Marsipulami
30-04-07, 11:59
Levend verbrand na steekvlam uit GFT-container

Een 81-jarige man uit Hamme is zaterdag levend verbrand in zijn tuin toen een steekvlam op onverklaarbare wijze uit de GFT-bak schoot en zijn kleding in brand zette. Mogelijk deed zich door de hitte een ontploffing voor in de onderzijde van de bak.

Francisus Moortgat was zaterdagmiddag bezig in de tuin toen het drama zich afspeelde. Wat zich precies heeft voorgedaan, is onduidelijk omdat de man op dat moment alleen was. Er werd een doosje lucifers aangetroffen, maar niets wijst erop dat er lucifers gebruikt zijn.

In tegenstelling tot wat eerst werd gedacht, was de man geen tuinafval aan het verbranden, maar zou zich een spontane ontploffing hebben voorgedaan aan de onderzijde van de GFT-bak. De steekvlam sloeg op zijn kleding. Ondanks de zware brandwonden, 95 procent van zijn lichaam was verbrand, slaagde het slachtoffer er nog in met zijn brandende kleding tot aan zijn voordeur te kruipen. Daar verloor hij uiteindelijk het bewustzijn.

“Naast groente, fruit- en tuinafval zaten er ook pampers van onze moeder in de bak”, zegt de dochter van het slachtoffer. “Misschien hebben die een reactie veroorzaakt?”
Op het ogenblik van de feiten bevond zijn vrouw zich vooraan in het huis, maar omdat zij in een rolstoel zit en geen besef meer heeft van wat zich rondom haar afspeelt, kwam zij niet ter hulp.

De buurvrouw kwam net thuis toen ze de alarmerende kreet van het slachtoffer hoorde. Ze lichtte buurman Armand Van Kerckhove in die de hulpdiensten verwittigde. “Omdat onze radio aanstond, hadden we niks gehoord. De hulpdiensten vroegen me of het ernstig was, dus ik ben gaan kijken. We hebben nog geprobeerd water op hem te gieten, maar alle hulp kwam te laat. Een poosje later kregen we te horen dat hij in het ziekenhuis was overleden. Ik ben nog steeds in shock en de beelden van het slachtoffer zullen voor eeuwig in mijn geheugen gegrift staan.”

De familie van het slachtoffer blijft verweesd achter. “Wij begrijpen niet hoe zoiets mogelijk is. De GFT-container stond wel in de zon, maar is dat verboden?”

”Onwaarschijnlijk, maar het kan”

Een spontane ontploffing in een GFTbak? “Nog nooit meegemaakt”, zeggen brandexperts. “Maar als alles misliep, wat mislopen kon, is het wel mogelijk.”

Alle brandweerlui zijn bekend met de term ‘back-draft’. In een gesloten ruimte, waar amper zuurstof is, kunnen zich gassen ophopen. Als er dan plots een overvloed aan zuurstof is (door bijvoorbeeld het openen van de container, red.), bestaat de mogelijkheid dat er zich een ontploffing voordoet.
“Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er zich een grote hoeveelheid gas ontwikkelt in een GFT-container”, zegt een brandweerman. “De meeste mensen ledigen die container geregeld, wat het ophopen van gassen tegenwerkt. Zonder de precieze omstandigheden te kennen, is uitspraken doen over het drama in Hamme erg gevaarlijk. Maar als alle omstandigheden tegenzaten, is een spontane ontploffing wellicht mogelijk.”

Volgens een andere brandweerman is de precieze inhoud van de bewuste GFTbak erg belangrijk. “Om een spontane ontploffing te krijgen, moeten er misschien solventen in de container hebben gezeten.”