PDA

Bekijk Volledige Versie : "Toch mooi, zo’n boot”



Marsipulami
01-05-07, 14:59
"Toch mooi, zo’n boot”

> video (klik) < (http://www.planet.nl/planet/show/id=1569243/contentid=686650/streamversion=video_high/sc=abb5a5)

SCHAGEN (RKnieuws.net) - De replica van de ark van Noach is klaar. De boot, waaraan ondernemer Johan Huibers ruim anderhalf jaar bouwde, ging maandag open voor het publiek. Halverwege de dag stond de teller op 500 bezoekers.
Met zijn enorme afmetingen -70 meter lang, 9,5 meter breed en bijna 13 meter hoog- is de ark eigenlijk te groot voor de jachthaven in het Noord-Hollandse Schagen. De plezierjachten en een enkele woonboot die er liggen, zouden er gemakkelijk in passen.

Aan de opening zijn geen speciale feestelijkheden verbonden. De ark is gewoon open, van 9.00 tot 17.00 uur - behalve op zondag. Een loopplank leidt naar de ingang, in de zijkant van de ark. Daar staat de kassa, bemand door het Ark Team. Volwassenen betalen 5 euro, kinderen tot 12 jaar 3 euro.

Vrijwilliger Arie de Jong leidt bezoekers rond. Waarom hij dat doet? „Om de Bijbelse boodschap door te geven. In deze tijd wordt vaak wat lacherig gedaan over het boek Genesis, maar ik ben ervan overtuigd dat het allemaal werkelijk is gebeurd. Dat blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. Dát verhaal wil ik jongeren vertellen. Maar ook dat er redding is, door de Heere Jezus.”

Huibers is er even niet, zegt hij. „Die staat de hele dag de pers te woord. Ik geloof dat hij nu bezig is met een paar journalisten uit Tsjechië en Letland.”

In de ark geven wit- en roodgeschilderde olifantenvoetstappen de wandelroute aan. Overal staan nagemaakte dieren: olifanten, zebra’s, neushoorns en buffels. Een giraffe steekt zijn nek door een opening in het plafond.

In de leeuwenkooi staat ook een opgezet hertje. „Is het een echte?” vraagt een jongetje, terwijl hij door de houten tralies heen probeert het beestje te aaien. Zijn moeder neemt snel een foto. „Nee, alles is nep.”

Andere kinderen vermaken zich met het programma Rolling Stone van het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG). Dat draait op zeventien computers, die over de hele lengte van de ark staan opgesteld. Ze maken een kleurplaat, lezen een Bijbelverhaal of doen een spelletje. Benedendeks zitten een paar tieners in oude kerkbanken. Ze kijken wat verveeld naar een tekenfilm, over Donald Duck als ’Noach’.

Toch wil de ark niet alleen het verhaal van Noach vertellen. Een oosterse tent met vloerkleden verwijst naar de geschiedenis van Abraham; terwijl ook Gideon, Jakob, de bruiloft in Kana, Jericho en de opstanding van Jezus aan de orde komen. Onder een replica van de ark van het verbond zijn de Tien Geboden te lezen.

In de expositieruimte is ook een levensgrote vissersboot te zien. Op een bordje staat een tekst uit Markus 4: „Wie is Hij eigenlijk? Zelfs de wind en de golven doen wat Hij zegt.”

Een oudere vrouw vindt het „prachtig” dat de ark open is voor bezoekers. „Ik kom uit Schagen en heb uitgekeken naar het moment dat de ark openging. Het lijkt me heel goed om zo de Bijbelse geschiedenis te laten zien aan jongeren die daarmee niet zijn grootgebracht.”

Denno (30) heeft „niks” met de Bijbel, maar besloot toch met zijn kinderen -en twee vriendinnetjes- de ark te bezoeken. „Toch mooi, zo’n boot”, vindt hij.