PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerste ronde presidentsverkiezingen Turkije ongeldig



mark61
01-05-07, 19:14
Uitgegeven: 1 mei 2007 18:02

ANKARA - Het Turkse constitutionele hof in Ankara heeft dinsdag de eerste ronde van de controversiële presidentsverkiezingen in het parlement ongeldig verklaard. Daarmee is de crisis in het land verder verscherpt. De oppositie in het parlement was naar het hof gestapt.

Turkije is volledig in de greep van een steeds diepere crisis over de voordracht van premier Recep Tayyip Erdogan om minister van Buitenlandse Zaken Abdullah Gül per 16 mei de seculiere Ahmet Necdet Sezer te laten opvolgen als president.

Veel Turken, en ook de machtige Turkse strijdkrachten, zien Gül helemaal niet zitten omdat de Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (AK) van Erdogan en Gül wortels heeft in de politieke islam. Ze vrezen dat Gül zijn toch vooral ceremoniële post zal misbruiken om het wereldse, seculiere karakter van Turkije aan te tasten.

Gelijk

Het parlement moet Gül aanstellen en dat mislukte vrijdag in een eerste stemronde. Gül kwam een paar stemmen te kort. Bij de stemming was ook minder dan tweederde van het aantal parlementariërs aanwezig en daarmee zou ronde niet geldig zijn geweest, aldus de oppositie. Ze kreeg gelijk van het hof, dat een bindende uitspraak deed waartegen geen beroep mogelijk is.

Scenario

Er waren op het moment van de stemming 361 parlementsleden aanwezig en dat hadden er 367 moeten zijn. De AK kan nu een nieuwe kandidaat naar voren schuiven, maar een waarschijnlijke scenario is dat Erdogan de verkiezingen uitstelt en vervroegde (parlements)verkiezingen uitschrijft om zo een nieuw en ruim mandaat van de kiezers te krijgen.

Het beleid van de gematigd islamitische AK is overigens populair. Het is de verwachting dat de AK eerst zal pogen de kandidatuur van Gül op enigerlei wijze te handhaven.

mark61
01-05-07, 19:17
Ruim een miljoen mensen demonstreren in Istanbul
Uitgegeven: 29 april 2007 13:10
Laatst gewijzigd: 29 april 2007 15:37

ISTANBUL - Ruim een miljoen mensen zijn zondagmiddag in Istanbul de straat op gegaan om hun trouw te betonen aan de door Mustafa Kemal 'Atatürk' (1881-1938) gestichte seculiere Turkse republiek. Dat meldde de politie van de miljoenenstad.

De betogers keren zich tegen de regering van premier Recep Tayyip Erdogan, die op het punt staat een president aan te stellen bij wie Atatürks erfenis volgens de manifestanten niet in goede handen zou zijn.

De demonstratie is een vervolg op de massale bijeenkomst 14 april in Ankara, toen 1,5 miljoen mensen op been waren. De betogers menen dat het uitdrukkelijk wereldlijk ingerichte regeringsstelsel in gevaar is.

Verdeeld

De Turkse politiek is verdeeld over de vraag of een politicus van een partij die zijn wortels heeft in de politieke islam, onpartijdig president kan worden van Turkije.

De huidige regering van de partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (AK) is populair en economisch liberaal. Maar de AK heeft haar wortels in het gematigde Turks islamisme en niet in het voor veel Turken heilige gedachtengoed van Atatürk. De AK heeft zijn minister van Buitenlandse Zaken, Abdullah Gül, voorgedragen om 16 mei de seculiere Ahmet Necdet Sezer als president op te volgen.

De president wordt door het parlement gekozen. Daar heeft de AK sinds 2002 een grote meerderheid. Gül heeft zondag beklemtoond dat hij er niet over piekert zijn kandidatuur op te geven.

Derde stemronde

De AK heeft net niet de benodigde meerderheid van twee derde in het 550 zetels tellende parlement om Gül snel te kiezen. Daarom wordt dat 9 mei in de derde stemronde verwacht wanneer een gewone meerderheid voldoende is.

Güls verkiezing zorgt ook voor spanning tussen de regering en de strijdkrachten. De laatsten stellen zich op als exclusieve beschermer van Atatürks erfenis. Ze zetten in 1997 nog een democratisch gekozen regering af. De generale staf liet vrijdag weten de presidentsverkiezing met zorg gade te slaan.

De Turkse minister van Justitie, Cemil Cicek, vroeg zich boos af waar de militairen zich mee bemoeiden. Premier Erdogan had zaterdag "een nuttig en productief" gesprek met legerleider generaal Yasar Buyukanit.

Sjowelo
01-05-07, 19:57
Als de democratie niet helpt om de populariteit van de AK-partij te temperen, dan maar zwaardere middelen gebruiken. Slecht spelletje van de oppositie.

Ze hebben het land zelf haast naar de afgrond gebracht in 2001 terwijl de elite zich jarenlang ten koste van de economie verrijkt heeft. Toen nam Erdogan het stokje over: sindsdien is de corruptie uitgebannen en de economie floreert als nooit tevoren. Waarschijnlijk hadden ze niet verwacht dat overtuigde moslims integere en rechtvaardige mensen zijn die niet doen aan zakkenvullerij. Overigens heeft Gül Erdogan persoonlijk over de streep getrokken om de onderhandeling voor de toetreding tot de EU te vervolgen nadat ze steeds aan het lijntje werden gehouden.

Dat het secularisme gevoelig ligt bij 1 miljoen Turken, is begrijpelijk. Alleen moeten zij ook eens leren verdraagzaam te zijn ten op zichte van praktiserende moslims die het goed voor hebben met het land. Dat zou hun secularisme niet misstaan. Hetzelfde geldt voor het leger. Ik kan me niet herinneren dat een democratie inhoudt dat het leger zich met een democratisch gekozen parlement moet mengen. Dit zijn voor mij de grootste bedreigingen voor de democratie en niet de brave en compromisvolle Erdogan.

mark61
01-05-07, 20:08
Geplaatst door Sjowelo
Als de democratie niet helpt om de populariteit van de AK-partij te temperen, dan maar zwaardere middelen gebruiken. Slecht spelletje van de oppositie.

Democratie? Een partij met 34,2% van de stemmen die bijna 2/3 meerderheid in het parlement heeft. Presidentsverkiezingen met 1 (één) kandidaat. Das nog es democratie :duim:


Ze hebben het land zelf haast naar de afgrond gebracht in 2001

Ze? Die 2,5 miljoen demonstranten? Nog nooit zijn er zulke grote demonstraties geweest. Das godbetert 3% van de bevolking. In NL zou dat 500.000 man zijn, in Marokko bijvoorbeeld 1 miljoen.


Toen nam Erdogan het stokje over: sindsdien is de corruptie uitgebannen en de economie floreert als nooit tevoren. Waarschijnlijk hadden ze niet verwacht dat overtuigde moslims integere en rechtvaardige mensen zijn die niet doen aan zakkenvullerij.

:hihi: ga je es informeren.


Alleen moeten zij ook eens leren verdraagzaam te zijn ten op zichte van praktiserende moslims die het goed voor hebben met het land.

Die praktiserende soennieten zouden eens moeten leren verdraagzaam te zijn tegen 40% alevieten en diverse smaken christenen.


Hetzelfde geldt voor het leger. Ik kan me niet herinneren dat een democratie inhoudt dat het leger zich met een democratisch gekozen parlement moet mengen. Dit zijn voor mij de grootste bedreigingen voor de democratie en niet de brave en compromisvolle Erdogan.

Ze zijn allebei een bedreiging voor de democratie. Erdogan is van alles, maar niet braaf.

Sjowelo
01-05-07, 20:48
Geplaatst door mark61
Democratie? Een partij met 34,2% van de stemmen die bijna 2/3 meerderheid in het parlement heeft. Presidentsverkiezingen met 1 (één) kandidaat. Das nog es democratie :duim:



Ze? Die 2,5 miljoen demonstranten? Nog nooit zijn er zulke grote demonstraties geweest. Das godbetert 3% van de bevolking. In NL zou dat 500.000 man zijn, in Marokko bijvoorbeeld 1 miljoen.



:hihi: ga je es informeren.



Die praktiserende soennieten zouden eens moeten leren verdraagzaam te zijn tegen 40% alevieten en diverse smaken christenen.



Ze zijn allebei een bedreiging voor de democratie. Erdogan is van alles, maar niet braaf.
Wat een slappe reaktie zeg. Die bijna 2/3 van de stemmen hebben ze die gekocht op de markt ofzo? Moeten ze zeggen: nee we willen alleen tien procent en de rest niet? En moeten ze soms een kandidaat van een andere partij voordragen? Het is partijpolitiek en zeer legitiem in een democratie. Mocht de bevolking dat niet willen dan kunnen ze dat uitspreken in de volgende verkiezingen die ook gewoon gehouden zullen worden. Alleen is de bevolking tevreden en zal je zien dat hun aanhang alleen maar gaat groeien.

1 miljoen demonstranten is niet hetzelfde als bijna 32 % van de Turken die voor hem zijn. Dus dat relativistische argument kun je maar beter voor jezelf gebruiken.

En ga jij jezelf maar eens informeren. Ik heb de situatie geschetst zoals die ervoor staat. Totdat het tegenovergestelde bewezen is, is dat de juiste versie.

Precies, verdraagzaamheid zou niemand misstaan.

Erdogan is een brave politicus en een goede bestuurder die verstand heeft van economie. Totdat het tegenovergestelde is bewezen is hij dat en blijft hij dat. Wantrouwen tegenover praktiserende moslims begint echt enge vormen aan te nemen.

mark61
01-05-07, 21:07
Geplaatst door Sjowelo
Wat een slappe reaktie zeg. Die bijna 2/3 van de stemmen hebben ze die gekocht op de markt ofzo? Moeten ze zeggen: nee we willen alleen tien procent en de rest niet?

Begin te lezen. 34,2% van de stemmen. Zo heeft een 'discussie' niet veel zin.


En moeten ze soms een kandidaat van een andere partij voordragen? Het is partijpolitiek en zeer legitiem in een democratie.

Nee, het is absurd. Onbedoeld effect van hoge kiesdrempel.


Mocht de bevolking dat niet willen dan kunnen ze dat uitspreken in de volgende verkiezingen die ook gewoon gehouden zullen worden. Alleen is de bevolking tevreden en zal je zien dat hun aanhang alleen maar gaat groeien.

Dat gaan we dan ook zien. De verwachting is dat ze gaan terugvallen.


1 miljoen demonstranten is niet hetzelfde als bijna 32 % van de Turken die voor hem zijn. Dus dat relativistische argument kun je maar beter voor jezelf gebruiken.

De drempel om te gaan demonstreren is bijzonder hoog. Te zien aan waar hoeveel mensen de straat voor op gaan. Voor de derde keer: 34,2%. Heb je gedronken?


En ga jij jezelf maar eens informeren. Ik heb de situatie geschetst zoals die ervoor staat. Totdat het tegenovergestelde bewezen is, is dat de juiste versie.

Bronnen? Je kletst maar wat zonder enig verstand van zaken en hebt dan ook nog de pretentie dat jij weet wat er in Turkije ad hand is. Je kan godbetert niet eens het door mij gegeven % stemmen goed kwoten.


Totdat het tegenovergestelde is bewezen is hij dat en blijft hij dat. Wantrouwen tegenover praktiserende moslims begint echt enge vormen aan te nemen.

Tis al bewezen jochie. Praat es met een paar Turken.

Ik begrijp dat 'praktiserend moslim' het nieuwe eufemisme is voor islamist. Das blijkbaar een besmette term. Miljoenen Turken zijn bang voor de invoering van de sjari'a. Das alles.

Sjowelo
04-05-07, 14:21
Geplaatst door mark61
Begin te lezen. 34,2% van de stemmen. Zo heeft een 'discussie' niet veel zin.


Wat ben jij een ontzettend kommaneukertje zeg. Wat dat 2/3 betreft citeerde ik jouw woorden ouwe blekerd.
Geplaatst door mark61
Democratie? Een partij met 34,2% van de stemmen die bijna 2/3 ....
Als iemand met een air van 'kijk mij een verlichte Turkenkenner wezen', woorden in de juiste volgorde achter elkaar kan typen (dat beheers je weer wel goed daar mijn complimenten voor) dan mag zo een iemand - die vorm verder niet aan inhoud kan koppelen - zichzelf ook niet met mij in discussie zijnde noemen. Het zou me niet verbazen als jij ook op Turkenforums rondhangt en je daar een Marokkanendeskundige hallucineert te zijn.



Nee, het is absurd. Onbedoeld effect van hoge kiesdrempel.

Wat jij absurd vindt , kan mij voor de rest een bal jeuken. Jij en je Turkenvriendjes kunnen het gewoon niet hebben dat de Islam zo populair is in dat land.



Dat gaan we dan ook zien. De verwachting is dat ze gaan terugvallen.


Dat is jouw verwachting. Feit is dat altijd in geschiedenisboeken zal staan dat een partij met een Islamitische signatuur ontzettend goede resulaten heeft neergezet . Ik denk niet dat dat snel vergeten zal worden.



De drempel om te gaan demonstreren is bijzonder hoog. Te zien aan waar hoeveel mensen de straat voor op gaan. Voor de derde keer: 34,2%. Heb je gedronken?

Het is de tweede keer pas dat je begint te zeiken over cijfertjes. Hou je reputatie als oplettend kommaneukertje in ere.



Bronnen? Je kletst maar wat zonder enig verstand van zaken en hebt dan ook nog de pretentie dat jij weet wat er in Turkije ad hand is. Je kan godbetert niet eens het door mij gegeven % stemmen goed kwoten.
Check, Qaiys heeft je hier (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=219536&perpage=15&display=&pagenumber=1) al een vernietigende nederlaag toegebracht als het om die cijfertjes gaat. Maar daar heb je je weer bewezen iemand te zijn die bij gebrek aan inhoud de vorm gaat aanvallen. Veel geblaat, weinig wol.




Tis al bewezen jochie. Praat es met een paar Turken.

Ik begrijp dat 'praktiserend moslim' het nieuwe eufemisme is voor islamist. Das blijkbaar een besmette term. Miljoenen Turken zijn bang voor de invoering van de sjari'a. Das alles.
Seniel ventje, hier speel je weer de Turkenkenner. Wie heeft jou de woordvoorder voor die 'miljoenen Turken' gemaakt? Oh ja wacht, jij hebt Turkse vriendjes. Angst is trouwens geen argument net zoals jouw haat tegen de Islam dat niet is. Ik ben geen taalfilosoof of theoloog maar praktiserende moslims zijn voor mij moslims die de basisprincipes van het geloof in de praktijk brengen. Je hebt ook niet-praktiserende moslims die zich aangesloten hebben bij de onrechtvaardige principes van het kapitalisme. Dat mag, daarom heet het ook een democratie. Voor de rest laat ik het aan jou je te begeven in kwesties van woordgebruik. Ik ben iig klaar met jou.

mark61
04-05-07, 17:51
Geplaatst door Sjowelo
Wat ben jij een onzettende kommaneukertje zeg. Wat dat 2/3 betreft citeerde ik jouw woorden ouwe blekerd.

Jij bent te stom om mee te praten. En uiterst onbeschoft bovendien.

Sjowelo
04-05-07, 18:22
Geplaatst door mark61
Jij bent te stom om mee te praten. En uiterst onbeschoft bovendien.
Face it, ik ben hier niet om vriendjes met je te worden. Dat er niks meer uit je kan komen behalve 'stomme', neem ik maar aan als een verdienste van mijn kant. Stomme stomme stommerik dat ik ben.

Qaiys
04-05-07, 19:02
Secularism v democracy

May 3rd 2007 | ANKARA AND ISTANBUL

From The Economist print edition

A military coup was avoided, but an early election looms. Turkey's problems are postponed, not solved

AP

ITS prime minister, Recep Tayyip Erdogan, said it was “a shot fired at democracy.” Others labelled it an “e-coup”. Whatever you call it, a threat to intervene against Turkey's mildly Islamist government posted on the general staff's website on April 27th has hurt democracy and deepened the chasm between the secular and the pious. A defiant Mr Erdogan has called for an early general election. It may take place in July, instead of the scheduled date, November 4th. Opinion polls suggest that his AK Party will again beat its secular rivals.

How would the army respond to that? Seasoned Turkey-watchers who once scoffed at the notion of another coup say that it now can't be ruled out. Many admit that the European Union is partly to blame. EU dithering over Turkish membership has dented enthusiasm: when Olli Rehn, the enlargement commissioner, scolded the army for its meddling, few paid attention.

The row began when Mr Erdogan nominated his foreign minister, Abdullah Gul, to replace President Ahmet Necdet Sezer, who steps down on May 16th. Mr Gul once flirted with political Islam; his wife wears a headscarf (as do 55% of Turkish women). That was deemed to pose an existential threat to the secular republic. Deniz Baykal, the leader of the main opposition Republican People's Party (CHP), succeeded in blocking Mr Gul's election in a first parliamentary vote on April 27th, claiming, dubiously, to the constitutional court that parliament lacked a quorum.

It was up to the court to decide if Mr Baykal was right. But the generals were taking no chances. In their ultimatum, delivered before the 11 judges gave their verdict on May 1st, the army listed examples of how the government was supposedly allowing the country to drift towards an Islamic theocracy. When the court then ruled in favour of the opposition, nobody was surprised.

Nearly a million secularist Turks gathered in Istanbul on April 29th, to stage their second mass protest against the government in a fortnight. That makes it hard for Mr Erdogan and his AK Party to dismiss the crisis as a brazen attempt by the army to reassert its influence. Chanting “no to coups” and “no to sharia” the demonstrators said their free-wheeling lifestyles were under threat. Many were women who say they are the most vulnerable of all. Some cited attempts by the AK to create “alcohol-free zones”, others a bid to outlaw adultery. Many declared that an AK president, prime minister and parliamentary speaker was more than they could bear.

Yet none was able to name a single law promoted by the party that directly challenged the secular tenets of the constitution—because there is none .

The deeper malaise felt by these urban secular “white Turks” is really rooted in the millions-strong migration from rural Anatolia to the big cities in past decades. Assertively pious and aggressively entrepreneurial, this new class, championed by Mr Erdogan, has been steadily chipping away at the economic and political power of the secular elite. “The white Turks see women with headscarves walking dogs [and] jogging in their neighbourhoods and it drives them mad,” says Baskin Oran, a liberal academic in Ankara. That shock may fade; in time it will become more difficult for the generals to turn secular hostility to Anatolian carpetbaggers into paranoia about creeping Islam, he reckons.

The secularists have weaknesses too. The CHP, founded by Turkey's republican hero, Kemal Ataturk, has been out of power for more than a decade. Kemalism once transformed Turkey, but has now failed to transform itself, says Mr Oran.

While the cocky Mr Baykal shows no signs of self-reproach, an unprecedented bout of soul-searching prompted by the cyber-coup is beginning to grip the AK. During four and a half years it has failed to assuage secular suspicions and to reach out to the opposition. The party should have realised that the country was not ready to have an AK president, a party chief concedes. The present rumpus could have been averted had Mr Erdogan picked a presidential candidate outside his party. Now the prime minister suggests changing the constitution to let the people choose the head of state themselves.

That might be a step forward, but sceptical liberals say Mr Erdogan's views on democracy are selective. “Where was he when Kurdish politicians were being arrested and beaten and Nokta [a dissident magazine] raided by police?” asks one.

The government's response to the army's ultimatum was unusually crisp. Cemil Cicek, the justice minister, called it “unacceptable” and reminded the generals that they were constitutionally bound to take their orders from the prime minister, not vice versa.

It is not just the army's taste for politics that is worrying. The top general recently said a military attack on Kurdish rebels based in northern Iraq was “necessary” and “useful”. Though he agreed that the constitution gave parliament authority over the armed forces, many fear that the army may decide to attack all the same. “They are itching to,” whispers a westerner who observes Turkish security. This may explain why America's response to the political crisis has been so lame. “The last thing they want is a quarrel with the Turkish military,” a European official observes. The nightmare for America is Turkish and American soldiers exchanging fire in Iraq. Based on the past week's events, nothing can be ruled out.

http://www.economist.com/opinion/displaystory.cfm?story_id=9116841