PDA

Bekijk Volledige Versie : Sociale activiteiten voorkomen 'armoede-gevoel'



MO_NL
02-05-07, 10:44
Sociale activiteiten voorkomen 'armoede-gevoel'


UTRECHT - Mensen voelen zich sneller arm als ze geen geld hebben voor sociale activiteiten. Dat bleek woensdag uit een onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in samenwerking met het opiniepanel van tv-programma EénVandaag. Van de deelnemers aan de enquête die arm zijn, voelt 60 procent zich ook arm. De overige 40 procent heeft ondanks het lage inkomen niet het gevoel arm te zijn. Die mensen blijken vaker lid van een sportclub. Ze gaan stappen en gaan op vakantie.

Uit het Nibud-onderzoek blijkt dat van de Nederlanders die onder de armoedegrens leven, 70 procent letterlijk in de kou zit. De helft van de armen heeft niet elke dag een warme maaltijd.

Van de 20.000 deelnemers aan het onderzoek zegt 15 procent zich arm te voelen. Onder de alleenstaande ouders is dat gevoel het hoogst: 44 procent.

In de samengestelde 'top vijf van noodzakelijke bezittingen' staat een verwarmde woning op nummer één. Op twee komt dagelijks een warme maaltijd, gevolgd door een vaste telefoonverbinding. Lid zijn van een sport- of hobbyclub en jaarlijks nieuwe kleding kunnen kopen eindigden op de vierde en vijfde plaats. Bijna niemand van de ondervraagden zei iemand arm te vinden als die geen auto, vaatwasser of dvd-recorder bezit.

Uit het onderzoek blijkt echter dat mensen die zeggen zich arm te voelen, toch eerder hun geld zouden besteden aan een mobiele telefoon, huisdier of dvd-recorder dan aan het verwarmen van hun huis of iedere dag een warme maaltijd.

Bron: ANP

Mark
02-05-07, 10:55
ik heb niet eens een vaste telefoon verbinding :(

1973Tanger
02-05-07, 13:21
Geplaatst door Mark
ik heb niet eens een vaste telefoon verbinding :(

Werkelijk serieus. Ik begrijp wat je bedoeld. Het armoedevraagstuk is een serieus onderwerp. Staatssecretaris van sociale zaken Aboutaleb wilt armoede in Nederland te lijf gaan? Ik heb echter mijn bedenkingen over zijn armoedebeleid. De enige manier om armoede daar waar het hardst nodig is te verzachten is door middel van inkomenspolitiek (dus dat de overheid in die schrijnende gevallen boven de wettelijke norm wat geld toe stopt). Ik zie dat niet zo gauw gebeuren.