PDA

Bekijk Volledige Versie : Veertig procent Amerikaanse soldaten staat achter foltering



Marsipulami
04-05-07, 20:28
Veertig procent Amerikaanse soldaten staat achter foltering

Ongeveer 40 procent van de Amerikaanse militairen in Irak vindt dat foltering moet worden gelegaliseerd om mensenlevens te redden of belangrijke informatie te achterhalen. Dat blijkt uit een rapport dat het Pentagon vrijdag publiceerde.

De anonieme peiling werd in de zomer van vorig jaar uitgevoerd, maar de resultaten worden nu pas bekendgemaakt na enkele perslekken. Er namen 1.300 soldaten en 450 mariniers deel aan de enquête.

Liefst 41 procent van de soldaten en 44 procent van de mariniers in Irak vindt dat foltering moet kunnen om het leven van een Amerikaanse militair te redden. 36 procent van de soldaten en 39 procent van de mariniers vindt dat foltering ook moet worden toegelaten om belangrijke informatie over de vijand te achterhalen.

Generaal Gale Pollock, de interim-chef van de medische dienst bij het Amerikaans leger, wijst op het verschil tussen de denkwijze en de daden van de militairen. "Die mensen hebben hun vrienden zien vallen op het slagveld, waardoor zulke gedachten normaal zijn", verklaart Pollock. "Ze denken wel zo, maar folteren niet echt."

Een andere stuitende conclusie is dat slechts 47 procent van de soldaten en 38 procent van de mariniers vindt dat de Iraakse bevolking met respect moet worden behandeld. 10 procent geeft zelfs toe burgers te hebben mishandeld wanneer dat niet nodig was. Minder dan de helft van de ondervraagden zou een kameraad aangeven bij zijn overste als die zich onethisch gedraagt.

De onderzoekers raden aan, de soldaten een training in ethiek te geven op het slagveld zelf, zodat ze in elke situatie weten hoe ze moeten reageren.

Wizdom
04-05-07, 21:44
Geplaatst door Marsipulami
Veertig procent Amerikaanse soldaten staat achter foltering

Ongeveer 40 procent van de Amerikaanse militairen in Irak vindt dat foltering moet worden gelegaliseerd om mensenlevens te redden of belangrijke informatie te achterhalen. Dat blijkt uit een rapport dat het Pentagon vrijdag publiceerde.

De anonieme peiling werd in de zomer van vorig jaar uitgevoerd, maar de resultaten worden nu pas bekendgemaakt na enkele perslekken. Er namen 1.300 soldaten en 450 mariniers deel aan de enquête.

Liefst 41 procent van de soldaten en 44 procent van de mariniers in Irak vindt dat foltering moet kunnen om het leven van een Amerikaanse militair te redden. 36 procent van de soldaten en 39 procent van de mariniers vindt dat foltering ook moet worden toegelaten om belangrijke informatie over de vijand te achterhalen.

Generaal Gale Pollock, de interim-chef van de medische dienst bij het Amerikaans leger, wijst op het verschil tussen de denkwijze en de daden van de militairen. "Die mensen hebben hun vrienden zien vallen op het slagveld, waardoor zulke gedachten normaal zijn", verklaart Pollock. "Ze denken wel zo, maar folteren niet echt."

Een andere stuitende conclusie is dat slechts 47 procent van de soldaten en 38 procent van de mariniers vindt dat de Iraakse bevolking met respect moet worden behandeld. 10 procent geeft zelfs toe burgers te hebben mishandeld wanneer dat niet nodig was. Minder dan de helft van de ondervraagden zou een kameraad aangeven bij zijn overste als die zich onethisch gedraagt.

De onderzoekers raden aan, de soldaten een training in ethiek te geven op het slagveld zelf, zodat ze in elke situatie weten hoe ze moeten reageren.

Hoedt uw voor de Westerse "beschaving"...

moenna
05-05-07, 08:24
Bron is slachtoffer van Irakese propaganda, he Slinger. Dergelijke ideeen zijn allemaal heel christelijk, vooral dat Irakezen niet met respect te hoeven worden behandeld. Irakezen, moslims hebben ander goedkoper bloed door hun aderen stromen, dus folteren, martelen, vermoorden, verkrachten mag, is niet erg...

Slinger
05-05-07, 09:50
Geplaatst door moenna
Bron is slachtoffer van Irakese propaganda, he Slinger. Dergelijke ideeen zijn allemaal heel christelijk, vooral dat Irakezen niet met respect te hoeven worden behandeld. Irakezen, moslims hebben ander goedkoper bloed door hun aderen stromen, dus folteren, martelen, vermoorden, verkrachten mag, is niet erg...

Beste Moenna, ik zou het op prijs stellen dat je mij geen woorden in de mond legt die ik niet gezegd heb. Wel vind ik het goed dat het bovenstaande artikel wordt gepubliceerd. Het geeft aan onder welke immense druk soldaten aan een front staan en hoe het je persoonlijkheid vervormt. Het geeft ook aan de positie van de Amerikaanse legerleiding mbt dit probleem is.

Freesaf2
11-05-07, 12:31
Geplaatst door Wizdom
Hoedt uw voor de Westerse "beschaving"...

Net of dit bij elke andere "Beschaving" in oorlogsgebied anders zou zijn.
De ondervraagde groep zijn soldaten die dagelijks aan grote stress blootstaan en in een vijandige omgeving opereren.

Het grote verschil met veel andere beschavingen is dat met de westerse beschaving de legerleiding het officieel afkeurt. (Wat niet wil zeggen dat het nooit gebeurt).

knuppeltje
11-05-07, 12:42
Geplaatst door Marsipulami
Veertig procent Amerikaanse soldaten staat achter foltering

Ongeveer 40 procent van de Amerikaanse militairen in Irak vindt dat foltering moet worden gelegaliseerd om mensenlevens te redden of belangrijke informatie te achterhalen. Dat blijkt uit een rapport dat het Pentagon vrijdag publiceerde.

De anonieme peiling werd in de zomer van vorig jaar uitgevoerd, maar de resultaten worden nu pas bekendgemaakt na enkele perslekken. Er namen 1.300 soldaten en 450 mariniers deel aan de enquête.

Liefst 41 procent van de soldaten en 44 procent van de mariniers in Irak vindt dat foltering moet kunnen om het leven van een Amerikaanse militair te redden. 36 procent van de soldaten en 39 procent van de mariniers vindt dat foltering ook moet worden toegelaten om belangrijke informatie over de vijand te achterhalen.

Generaal Gale Pollock, de interim-chef van de medische dienst bij het Amerikaans leger, wijst op het verschil tussen de denkwijze en de daden van de militairen. "Die mensen hebben hun vrienden zien vallen op het slagveld, waardoor zulke gedachten normaal zijn", verklaart Pollock. "Ze denken wel zo, maar folteren niet echt."

Een andere stuitende conclusie is dat slechts 47 procent van de soldaten en 38 procent van de mariniers vindt dat de Iraakse bevolking met respect moet worden behandeld. 10 procent geeft zelfs toe burgers te hebben mishandeld wanneer dat niet nodig was. Minder dan de helft van de ondervraagden zou een kameraad aangeven bij zijn overste als die zich onethisch gedraagt.

De onderzoekers raden aan, de soldaten een training in ethiek te geven op het slagveld zelf, zodat ze in elke situatie weten hoe ze moeten reageren.

Mars, zou je voortaan er ook bij willen vermelden dat het gros van die soldaten uit kansarme zeer laagopgeleidde sodemieters bestaat die het leger als laatste redmiddel zien om te overleven.
Zou wel zo netjes van je zijn.

super ick
11-05-07, 14:37
Geplaatst door Wizdom
Hoedt uw voor de Westerse "beschaving"...

Och daar komt weer zo'n simpele die iedere discussie terug probeert te brengen tot: Westen-alles slecht en Oosten/Islam/arabieren-alles goed.

Heerlijk om zo te kunnen denken. Maakt de wereld lekker overzichtelijk.

super ick
12-05-07, 17:01
Geplaatst door lihoed
blabla bloemkool :knife_hea

Kijk een uitgeprate moslim toont zijn ware aard. Een hoofd met een mes erdoor.

sidi bibi
12-05-07, 21:11
Geplaatst door lihoed
de 21ste eeuw is van de moslims. justice will be done.
heb geduld. :
slapen:

IbnRushd
12-05-07, 21:23
Geplaatst door Freesaf2

De ondervraagde groep zijn soldaten die dagelijks aan grote stress blootstaan en in een vijandige omgeving opereren.


Correctie: .. en in door hun gecreëerde (vijandige) omgeving opereren.

sidi bibi
13-05-07, 11:34
Geplaatst door lihoed
ik zou maar snel wakker worden.
Geeeeeeuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuwwwwwwwwwwwwwwwww ww

super ick
13-05-07, 15:07
Geplaatst door lihoed
for real ....once again :handbang:

Haha je ziet het, voor je het weet heb je een stempel.
Het was overigens humoristisch bedoelt hoor.

tr_imparator
13-05-07, 15:15
Geplaatst door super ick
Haha je ziet het, voor je het weet heb je een stempel.
Het was overigens humoristisch bedoelt hoor.


bedoeld.

super ick
13-05-07, 15:34
Geplaatst door tr_imparator
bedoeld.

Als ik jou moet hebben rammel ik wel met de strontemmer.
Genocide goedpraten maar wel op de d-tjes en de t-tjes blijven letten. Daar heb ik echt geen boodschap aan.

mark61
13-05-07, 19:55
Geplaatst door IbnRushd
Correctie: .. en in door hun gecreëerde (vijandige) omgeving opereren.

Moreel gezien een juiste opmerking. Het verandert alleen niks aan de PTSS etc.. Die is echt.

Het_Is_Lent
13-05-07, 20:32
Geplaatst door moenna
Bron is slachtoffer van Irakese propaganda, he Slinger. Dergelijke ideeen zijn allemaal heel christelijk, vooral dat Irakezen niet met respect te hoeven worden behandeld. Irakezen, moslims hebben ander goedkoper bloed door hun aderen stromen, dus folteren, martelen, vermoorden, verkrachten mag, is niet erg...

Ik dacht eigenlijk meer aan het overdreven nationalisme van veel Amerikanen. " Proud to be an American", and that kind a crap.

Veel van die soldaten gaan ook niet om die irakezen te bevrijden, heb ik het vermoeden, maar voor het vaderland (trots). Dat verklaart misschien ook dat de meeste soldaten en mariniers niet vinden dat ze Irakezen met respect moeten behandelen..erg verontrustend is het wel.

mark61
13-05-07, 20:39
Geplaatst door Het_Is_Lent
Ik dacht eigenlijk meer aan het overdreven nationalisme van veel Amerikanen. " Proud to be an American", and that kind a crap.

Veel van die soldaten gaan ook niet om die irakezen te bevrijden, heb ik het vermoeden, maar voor het vaderland (trots). Dat verklaart misschien ook dat de meeste soldaten en mariniers niet vinden dat ze Irakezen met respect moeten behandelen..erg verontrustend is het wel.

De VS heeft een beroepsleger. Soldaten gaan daar heen waar ze heen gestuurd worden en stellen geen vragen. En ze gaan in het leger omdat ze niet weten hoe ze anders (meer) geld moeten verdienen. Denk niet dat er veel uit 'idealisme' dienst nemen.

Er zijn ook 'reservisten' in Irak; dat zijn vrijwilligers, maar die hadden nooit verwacht dat ze naar Irak gestuurd zouden worden. Die doen normaal 1x per maand stoer doen in het bos ergens in de VS. Eigenlijk bedoeld ter verdediging van het land als het 'echte' leger weg is geloof ik.

Het_Is_Lent
13-05-07, 21:09
Geplaatst door mark61
De VS heeft een beroepsleger. Soldaten gaan daar heen waar ze heen gestuurd worden en stellen geen vragen. En ze gaan in het leger omdat ze niet weten hoe ze anders (meer) geld moeten verdienen. Denk niet dat er veel uit 'idealisme' dienst nemen.

Er zijn ook 'reservisten' in Irak; dat zijn vrijwilligers, maar die hadden nooit verwacht dat ze naar Irak gestuurd zouden worden. Die doen normaal 1x per maand stoer doen in het bos ergens in de VS. Eigenlijk bedoeld ter verdediging van het land als het 'echte' leger weg is geloof ik.


Geld zal zeker ook een rol spelen, absoluut.

Wat ik vaak zie en hoor op tv is dat er gezegd wordt dat ze "vechten voor het vaderland en dat ze willen dat Amerika trots op ze kan zijn etc.". In Amerika zijn soldaten zowat heiligen en de "nationale trots".

Ik twijfelde er al een tijdje aan dat de meeste in Irak zaten om de Irakezen en dat was voornamelijk om het gedrag van te veel soldaten.

mark61
13-05-07, 21:16
Geplaatst door Het_Is_Lent
Geld zal zeker ook een rol spelen, absoluut.

Wat ik vaak zie en hoor op tv is dat er gezegd wordt dat ze "vechten voor het vaderland en dat ze willen dat Amerika trots op ze kan zijn etc.". In Amerika zijn soldaten zowat heiligen en de "nationale trots".

Ik twijfelde er al een tijdje aan dat de meeste in Irak zaten om de Irakezen en dat was voornamelijk om het gedrag van te veel soldaten.

Amerikaanse soldaten zijn het laagst opgeleid van alle westerse landen. White en ander trash, als ik het goed begrijp.

Gedachteloos nationalistisch brallen leer je er al op de kleuterschool.

Magoed, soldaten zijn meestal tuig, uit welk land ook.

Freesaf2
14-05-07, 13:56
Eigenlijk best grappig. Deze discussie is discriminatie in zijn puurste vorm. Een aantal mensen groeperen op basis van een gezamenlijk kenmerk (in dit geval dat ze in hetzelfde leger zitten, maar mag ook huidskleur, afkomst, religie, etc).

Vervolgens aan deze hele group dezelfde kenmerken toedichten. Hier nationalitisch, laag opgeleid, tuig, ze gaan in het leger omdat ze niet weten hoe ze anders (meer) geld moeten verdienen.

En vervolgens gaan we iedereen in de groep veroordelen op basis van uitspraken of gedrag van een paar van de groep.

Goh, we gaan echt vooruit met z'n allen

mark61
14-05-07, 14:07
Geplaatst door Freesaf2
Eigenlijk best grappig.

Verdiep je es in het Ami leger. Lees het topic. En overdrijf niet zo.

Soldim
14-05-07, 14:58
Geplaatst door mark61
Amerikaanse soldaten zijn het laagst opgeleid van alle westerse landen. White en ander trash, als ik het goed begrijp.


Dat ligt, zoals zoveel zaken in het leven, iets gecompliceerder. Inderdaad bestaat een groot deel van het VS leger uit losers die meestal zelfs de 'highschools' niet hebben afgemaakt, en op geen enkele andere wijze hun brood zouden kunnen verdienen.

Maar, er is ook de categorie die hun highschool wel met succes hebben afgesloten, en die wel over de intelectuele capaciteiten beschikken om naar een college of universiteit te gaan -- maar niet over de financiele middelen. Voor hen betekend tekenen voor 36 maanden 'army' of 'navy' dat ze nadien kunnen studeren, financieel geheel of gedeeltelijk gesteund door het leger. Voor deze mensen betekend dat vaak een paar jaar doorbijten in ruil voor een toekomst.

super ick
14-05-07, 15:11
Geplaatst door Soldim
Dat ligt, zoals zoveel zaken in het leven, iets gecompliceerder. Inderdaad bestaat een groot deel van het VS leger uit losers die meestal zelfs de 'highschools' niet hebben afgemaakt, en op geen enkele andere wijze hun brood zouden kunnen verdienen.

Maar, er is ook de categorie die hun highschool wel met succes hebben afgesloten, en die wel over de intelectuele capaciteiten beschikken om naar een college of universiteit te gaan -- maar niet over de financiele middelen. Voor hen betekend tekenen voor 36 maanden 'army' of 'navy' dat ze nadien kunnen studeren, financieel geheel of gedeeltelijk gesteund door het leger. Voor deze mensen betekend dat vaak een paar jaar doorbijten in ruil voor een toekomst.

Er zijn ook landen die sturen hun kinderen naar het front met een sleutel om hun nek voor het paradijs om tegen de vijand van Allah te vechten.
Dat is wel een goede reden?

Freesaf2
30-05-07, 16:11
Geplaatst door mark61
Verdiep je es in het Ami leger. Lees het topic. En overdrijf niet zo.

Ik denk dat ik meer Amerikaanse soldaten ken dan jij. Zo maar een vermoeden hoor.

Als je het topic goed leest ben ik volgens mij niet aan het overdrijven,

super ick
31-05-07, 11:05
Geplaatst door Freesaf2
Eigenlijk best grappig. Deze discussie is discriminatie in zijn puurste vorm. Een aantal mensen groeperen op basis van een gezamenlijk kenmerk (in dit geval dat ze in hetzelfde leger zitten, maar mag ook huidskleur, afkomst, religie, etc).

Vervolgens aan deze hele group dezelfde kenmerken toedichten. Hier nationalitisch, laag opgeleid, tuig, ze gaan in het leger omdat ze niet weten hoe ze anders (meer) geld moeten verdienen.

En vervolgens gaan we iedereen in de groep veroordelen op basis van uitspraken of gedrag van een paar van de groep.

Goh, we gaan echt vooruit met z'n allen

Dat is wat hier aan de lopende band gebeurt. Generaliseren zonder te nuanceren.
Men gaat hier echter aan nog een belangrijk aspect voorbij. Dat is het eeuwige oordeel dat over de soldaat geveld wordt vanuit de luie stoel.

De politiek neemt het besluit om soldaten een oorlog in te sturen. Bewust breng je mensen in de situatie dat ze anderen moeten doden. Doden of gedood worden. In die omstandigheden komen in de praktijk veel regels te vervallen. Gaan mensen martelen, overmatig moorden voor alle zekerheid, draaien mensen door. De andere partij wil jou doden en dus wil jij hen eerst allemaal dood, het liefst zoveel mogelijk tegelijk. Politieke correctheid en standpunten spelen geen enkele rol op dat moment. Dat is van alle oorlogen en niet alleen voorbehouden aan mensen van een bepaalt ras of bepaald geloof.
Dat die kop boven het artikelen alleen bedoelt is om te provoceren is wel duidelijk. Of het een deugdelijk onderzoek is of niet, van de uitslag kijk ik niet raar op.