PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse evolutionist in Top-100 van Time



Slinger
05-05-07, 11:04
Groot kenner van de mensaap invloedrijker dan George Bush

Interview Van onze medewerker Diederik van Hoogstraten

NEW YORK - Bioloog is na Ayaan Hirsi Ali de tweede Nederlander in de tophonderd van Time.

‘Iedereen feliciteert me omdat ik George Bush heb verslagen.’ Frans de Waal is volgens het Amerikaanse tijdschrift Time een van de honderd invloedrijkste figuren op aarde. President Bush zit niet in die groep. De Waal grinnikt. ‘Kennelijk moet ik daar trots op zijn.’

De Nederlandse bioloog doet al decennia onderzoek naar het gedrag van mensapen. Zijn vermogen om verbanden te leggen tussen mens en aap, en die evolutionaire relatie voor een breed publiek inzichtelijk te maken, heeft hem de ultieme waardering van de Time-redactie opgeleverd.

Het blad noemt De Waal (58) een learned contrarian, een dwarse denker. ‘De Waal concentreert zich op wat ons samenbrengt: wederkerigheid, empathie, de oplossing van conflicten. We aanvaarden misschien dat we van de apen afstammen’, schrijft Time, ‘maar mensen als De Waal zijn nodig om ons eraan te herinneren dat we niet zo heel ver zijn gekomen.’

Drie weken geleden hoorde de bioloog dat hij gekozen was in de ‘tophonderd’. De wetenschapper is de tweede Nederlander op de lijst, na Ayaan Hirsi Ali in 2005. ‘Het betekent zeker iets’, zegt De Waal vanuit Atlanta, waar hij verbonden is aan Emory University. ‘Ik hecht er waarde aan, omdat deze lijst laat zien dat je werk ook buiten het vakgebied doordringt.’

De waardering en erkenning van zijn collega’s is één ding, vertelt De Waal. Zo is hij na een ‘rigoureus proces’ toegelaten tot de Amerikaanse Academy of Sciences. Maar De Waals meeslepende, vaak humoristische boeken over chimpansees, bonobo’s en de mens zijn juist gericht op een groot publiek. Dat geldt zeker voor Van nature goed (1996) en De aap in ons (2005).

De Waal: ‘De vraag is: hoe ver reikt je wetenschap? Dat is moeilijk te meten. Maar deze lijst van Time geeft wel een indicatie.’

Hij kwam in 1981 naar de VS nadat hij in Nederland had gestudeerd en onderzoek had verricht. Chimpansee-politiek, zijn eerste boek, verscheen in 1982. Al snel werd De Waal een toonaangevende primatoloog. In 1991 kwam hij bij de psychologiefaculteit van Emory University.

Blijft de vraag waarom de bioloog juist nu op de lijst terecht is gekomen. De Waal weet het ook niet. ‘Tja, ik ben de laatste vijf, zes jaar wel veel in het nieuws geweest.’

Adi Ignatius, als adjunct-hoofdredacteur van Time verantwoordelijkheid voor de lijst, kan alleen zeggen dat de wetenschapsredactie vond dat De Waal een plek tussen de genomineerden verdiende. ‘Het gaat om de invloed nu’, zegt Igantius. ‘Maar soms moet je het zien als een lifetime achievement award.’ De Waal wordt in wezen beloond voor zijn levenslange arbeid.

De afgelopen 25 jaar heeft De Waal een grote verandering waargenomen in de manier waarop de buitenwacht reageert op zijn werk. ‘In de eerste jaren kreeg ik veel weerstand.’ Dezer dagen ‘wordt alles voor zoete koek geslikt’, zegt hij. ‘Soms denk ik: mensen zouden wel wat meer kritiek mogen geven.’

De tegenstand die er nog is, valt in twee groepen uiteen. Vooral in de VS treft hij opponenten die niet in de evolutietheorie geloven. ‘De religieuze blik’, noemt De Waal dat. ‘Maar je ziet een discrepantie tussen de creationisten, en die mensen die een probleem hebben met de evolutie, maar op hun beurt wel gefascineerd zijn door de dierenwereld en de vergelijking tussen mens en dier.’

Een tweede front wordt gevormd door ‘de linkse intellectuelen in Frankrijk’, zegt De Waal. ‘Dat is de filosofische blik: Cartesiaans. Volgens hen mag je mens en dier niet eens vergelijken.’

Critici zullen moeten aanvaarden dat De Waals werk inmiddels wereldwijd wordt erkend. De hoofdpersoon vindt het leuk dat hij op de lijst staat. Hij noemt het ‘goede gezelschap’ van Oprah Winfrey en Al Gore. Maar De Waals stem betrekt als hij hoort dat ook Osama bin Laden op de lijst staat. ‘Slecht gezelschap.’

De Volkskrant, 5 mei 2007

Hawa
05-05-07, 14:32
Hele stuk gelezen over die Waal...Waar is de Aap?
Is de mens meer heiligiger dan de AAp..
Ik denk van wel.
De mens is meer heilig dan de Aap.
Die Waal is meer heilig dan die Aap..
Is de mens meer heilig dan die Aap.

De Aap is meer heilig dan de mens......
De Aap wordt ontheiligt
De Aap is de bron voor GRi Gri..(de botten,schedels,poten,voor de Gri-Gri) Ook vreten de mensheid de Aap nog op als lekkernij....
De Aap eten is zelfde als kanalbilisme(kanibaal die mensen vreet).
De Aap is sociaal dier....Socialer dan de mens, die zogenaamd is geschapen in Adam en Eva gehype,van die goddelijke vrucht vreten...
De Aap ....Zeg god dat die Aap.....niet zo...zou zijn als de mens...Nooit niet...De Aap eet,niet zoals de mens, de Aap is niet zondig, de Aap is meer waard dan mens Aap....Is het ergste kwadraat....
Het ergste kwadraat is de mens: Joden zijn Apen,zegt de mens
Of ze zijn nog erger dan Varkens zegt de mens.of nag erger dan Honden zegt de mens...
Maar de Aap zegt dat n iet!
De Aap is een goddelijk wezen. Die ook denkt,en niet onnozel is.
En voooral nogal sociaal is...Meer sociaal dan de mens.
De mens kan denken,kan voelen,en weten,en geven aan hun hart een wens bron...Mar het hart van de mens is steen des aanvoer des duivelse kunsten en daar hooort mijn inziens de Aap niet bij..
Nooit niet en te nimmer niet, de hond en het varken ook al niet.
Want dat maakt de zogenaamde sociale mens ervan..
De zotheid aan domheid is alom vertegenwoordigt aan de mens,en niet aan het dier......
De Wereld is heel erg goed, alleen de mens,de mens kan veel en veel beter....(Ik bedoel hiermee,de draaiende levende aardbol)

Olive Yao
05-05-07, 14:41
Geplaatst door Hawa
De Aap is een goddelijk wezen. Die ook denkt,en niet onnozel is.
En voooral nogal sociaal is...Meer sociaal dan de mens.
Nou, pas op. Ik zag een keer een natuurfilm over apen, het waren gibbons als ik het me goed herinner. Ze behandelden gehandicapte soortgenoten genadeloos. Er was een bijna blinde jonge gibbon bij en die werd steeds in elkaar gemept. Heel erg zielig om te zien.

Hawa
05-05-07, 15:42
Nou, pas op. Ik zag een keer een natuurfilm over apen, het waren gibbons als ik het me goed herinner. Ze behandelden gehandicapte soortgenoten genadeloos. Er was een bijna blinde jonge gibbon bij en die werd steeds in elkaar gemept. Heel erg zielig om te zien.

Nouja zeg..Mensen doen het in viervoudige toch! De mens,geen Aap,mar toch in tweede wereldoorlog werden die gehandicapten toch genadloos afgestraft....Joden aan het gas..(er was nog geen gasunie hoor?,grapje).
Maar de Apen in onze gedachtenwereld denken,in die Apendans,tegen die gelovigen van de geschriften?
De gelovigen van al die goddelijke geschriften denken dat de Heer heilig is...Nou dan hebben ze wel een gelijk, de Heer aan overheersing,aan de crusifix,aan de kruis,aan de kruis van de zogenaamde bevrijdende god,hun god aan geld en materie,daar was de Aap onheilig aan.
Maar de mens ontheiligt de dieren,ze maken van de dieren een onbeschaafde wereld, terwijl die wereld aan de mens-aarde is toegeworpen,..
Mensen maken er een top hit van in scoren,in verdelg,en overheers,in bommen en granaten, in gaskamers,in genocide,in strafkampen,en maar straffen en straffen....Apen is anders,
Apen is ook slimheid,die kunnen ze niet manipuleren,misschien ook wel manipuleren om zieke broeders,te gaan koesteren..
Dat is aan de mens,de mens is heilig, de mens,in de hel, de mens in paradijs..De mens met al hun driften,de mens,die ubermens wilzijn,
Dat doet de Aap weer niet, botaxs? De spleet van de gleuf manie;gl;adheid aan hun stokje!
De Aap is ook niet alles, maar de mens weet meer dan dat.....
Geld,is met de mens...De ondergang van de mens,het kopen,het is niet alles wat er aan goud blinkt.....
Het alles willen veranderen in Goud...Goud is materie..Geen eten...
Ondergang is de mens,als ze niet meer denkt in aarde,in leven,of moeten we ubermensch gaan worden, in onberispelijkheden, terwijl onze zieke geest maar blijft doorgaan,in harde feiten in paradijselijke vluchten,vooral vrouwen, waaarvan hun lichamen onberispelijk zijn,een explosie voor mannelijke ziellen......
De Aap mag Aap zijn......Is de spiegel van ons menszijn....

sidi bibi
05-05-07, 16:09
Geplaatst door Olive Yao
Nou, pas op. Ik zag een keer een natuurfilm over apen, het waren gibbons als ik het me goed herinner. Ze behandelden gehandicapte soortgenoten genadeloos. Er was een bijna blinde jonge gibbon bij en die werd steeds in elkaar gemept. Heel erg zielig om te zien.
Ze zijn nog niet zo ver geëvolueerd dat ze al een sociale instelling hebben uitgedacht waar ze opgevangen kunnen worden, is met alles zo in de natuur, een boom die geknakt is vormt littekenweefsel, wanneer de oorspronkelijke vorm weer terug is worden alle overbodige cellen afgestoten, hetzelfde met het menselijke bot wat gebroken is. Je moet eens opletten hoe de mens is wanneer onverhoopt echt de nood aan de man komt, bv grote voedseltekorten of andere bestaanszekerheden op mondiaal nivo. Gaan we echt met elkaar om de tafel zitten. Olifanten schijnen een besef van het sterfelijke te hebben, ze proberen een kadaver van hun soort te begraven, althans ik heb nog nooit gehoord dat er een de ambulance belde, laten we hopen dat de evolutie naar het besef van het sterfelijke nog even uitblijft, die gaan natuurlijk een uitweg zoeken voor dat begrip strerfelijk, d'r is nog een diersoort voor ze die er nog niet helemaal uit is, dus even achteraan aansluiten.

Hawa
14-05-07, 18:04
Ze zijn nog niet zo ver geëvolueerd dat ze al een sociale instelling hebben uitgedacht waar ze opgevangen kunnen worden, is met alles zo in de natuur, een boom die geknakt is vormt littekenweefsel, wanneer de oorspronkelijke vorm weer terug is worden alle overbodige cellen afgestoten, hetzelfde met het menselijke bot wat gebroken is. Je moet eens opletten hoe de mens is wanneer onverhoopt echt de nood aan de man komt, bv grote voedseltekorten of andere bestaanszekerheden op mondiaal nivo. Gaan we echt met elkaar om de tafel zitten. Olifanten schijnen een besef van het sterfelijke te hebben, ze proberen een kadaver van hun soort te begraven, althans ik heb nog nooit gehoord dat er een de ambulance belde, laten we hopen dat de evolutie naar het besef van het sterfelijke nog even uitblijft, die gaan natuurlijk een uitweg zoeken voor dat begrip strerfelijk, d'r is nog een diersoort voor ze die er nog niet helemaal uit is, dus even achteraan aansluiten.

Zekerweten. De mens doet maar wat. Wil geen varken vreten maar wel een schaap.Soms een aap,of een kat of een muskusrat is de mens al weer te veel, terwijl die moeraskonijnen onze dijken verwroeten en toch aan lekkernij er bij mag zijn.
Ratten maakten de mensen in de middeleeuwen zwart. Stinkende galbulten; De zwarte dood!
Nu zijn het de duiven die koekeloeren en de schijt op het balkon.
De holcaust is weer begonnen,de gaskamers zijn weer in gereedheid gebracht,om die duiven te doen vergassen..
De mens creeert,maar wil creperen voor hun eigen onheil.
De Tijgers rukken op, de Leewen maken de stammen onheilig,de Apen krijst,en de mensheid zwijgt in de talen, in de taal, van verdelgen....
De Olifant blaast zijn verhaaLTJE uit: We lezen de boeken van de dieren aan onze kinderen.
De Hond heeft iemand op zijn hooofd gepoept. :""Wie heeft er op mijn hoofd gepoept?""
Lachen! Lachen die kinderen! Lachen de ouders mee.
De Apen willen niet meer terug in het hok. Ze bliven gewillig staan. Voor iedereen een raadsel in de Dierentuin in Emmen.
Maar toch! Die grote verhuizing is er aan de orde van de dag. Kunnen de dieren ook meeluisteren?
De Apen! Zijn meer heilig dan de mens wel denkt.
Maar de mens wil niet primitief meer zijn, maar een herboren mens.
Nou dan! Zie de Aap!
En de Aap is spiritueel meer heilig dan al die mesnsapen samen....
Ja die haren en die gekrulde lip en dan die kont.....
Hahahaha.......De splinter in de mensogen kan de balk in de oog van de Aap,meer aanzien verschaffen.....Zo zie je maar weer,dat de mens de Aap[ ziet als een gedrocht. Maar die gedrocht is aan de mens. En niet aan de Aap.....Sociaal is de Aap....De mens is sociaal, mar ook weer asociaal,onmaatschappelijk,debiel,hersenloos,de mens is mens,maar mens kan meer.......Terug naaar de Aap!

Rourchid
14-05-07, 20:31
Geplaatst door Hawa

De Apen! Zijn meer heilig dan de mens wel denkt.
Maar de mens wil niet primitief meer zijn, maar een herboren mens.


"We must learn to destroy ourselves at the right moment, to run
joyously toward our ghost. So long as we do not determine to do so, we
deserve our humiliations. When a man has exhausted his raison d'etre,
it odious to persist"

Emile M. Cioran

Geplaatst door Hawa

Nou dan! Zie de Aap!
En de Aap is spiritueel meer heilig dan al die mesnsapen samen....
Ja die haren en die gekrulde lip en dan die kont.....
Hahahaha.......De splinter in de mensogen kan de balk in de oog van de Aap,meer aanzien verschaffen.....Zo zie je maar weer,dat de mens de Aap[ ziet als een gedrocht. Maar die gedrocht is aan de mens. En niet aan de Aap.....Sociaal is de Aap....De mens is sociaal, mar ook weer asociaal,onmaatschappelijk,debiel,h
ersenloos,de mens is mens,maar mens kan meer.......Terug naaar de Aap!




http://news.bbc.co.uk/media/images/39354000/jpg/_39354554_monkey300.jpg

Researchers have found out that monkeys believe in fair play - they hate it if another monkey gets paid more for the same task.

Researchers taught brown capuchin monkeys to swap tokens for cucumber.


But if one monkey got given a grape, which they prefer, for the same token, the other monkeys got really upset.

They refused to work, or didn't eat the cucumber they'd been given.

But Sarah Brosnan, who was in charge of the research, said the monkeys never took it out on one another.



"They never showed a reaction against their partner, they never blamed them," she said.

Scientists reckon this is important because it could show that our sense of justice doesn't just come from society, but is in our genes.

bron (http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/animals/newsid_3121000/3121148.stm)

sidi bibi
14-05-07, 21:32
Geplaatst door Hawa
Ze zijn nog niet zo ver geëvolueerd dat ze al een sociale instelling hebben uitgedacht waar ze opgevangen kunnen worden, is met alles zo in de natuur, een boom die geknakt is vormt littekenweefsel, wanneer de oorspronkelijke vorm weer terug is worden alle overbodige cellen afgestoten, hetzelfde met het menselijke bot wat gebroken is. Je moet eens opletten hoe de mens is wanneer onverhoopt echt de nood aan de man komt, bv grote voedseltekorten of andere bestaanszekerheden op mondiaal nivo. Gaan we echt met elkaar om de tafel zitten. Olifanten schijnen een besef van het sterfelijke te hebben, ze proberen een kadaver van hun soort te begraven, althans ik heb nog nooit gehoord dat er een de ambulance belde, laten we hopen dat de evolutie naar het besef van het sterfelijke nog even uitblijft, die gaan natuurlijk een uitweg zoeken voor dat begrip strerfelijk, d'r is nog een diersoort voor ze die er nog niet helemaal uit is, dus even achteraan aansluiten.

Zekerweten. De mens doet maar wat. Wil geen varken vreten maar wel een schaap.Soms een aap,of een kat of een muskusrat is de mens al weer te veel, terwijl die moeraskonijnen onze dijken verwroeten en toch aan lekkernij er bij mag zijn.
Ratten maakten de mensen in de middeleeuwen zwart. Stinkende galbulten; De zwarte dood!
Nu zijn het de duiven die koekeloeren en de schijt op het balkon.
De holcaust is weer begonnen,de gaskamers zijn weer in gereedheid gebracht,om die duiven te doen vergassen..
De mens creeert,maar wil creperen voor hun eigen onheil.
De Tijgers rukken op, de Leewen maken de stammen onheilig,de Apen krijst,en de mensheid zwijgt in de talen, in de taal, van verdelgen....
De Olifant blaast zijn verhaaLTJE uit: We lezen de boeken van de dieren aan onze kinderen.
De Hond heeft iemand op zijn hooofd gepoept. :""Wie heeft er op mijn hoofd gepoept?""
Lachen! Lachen die kinderen! Lachen de ouders mee.
De Apen willen niet meer terug in het hok. Ze bliven gewillig staan. Voor iedereen een raadsel in de Dierentuin in Emmen.
Maar toch! Die grote verhuizing is er aan de orde van de dag. Kunnen de dieren ook meeluisteren?
De Apen! Zijn meer heilig dan de mens wel denkt.
Maar de mens wil niet primitief meer zijn, maar een herboren mens.
Nou dan! Zie de Aap!
En de Aap is spiritueel meer heilig dan al die mesnsapen samen....
Ja die haren en die gekrulde lip en dan die kont.....
Hahahaha.......De splinter in de mensogen kan de balk in de oog van de Aap,meer aanzien verschaffen.....Zo zie je maar weer,dat de mens de Aap[ ziet als een gedrocht. Maar die gedrocht is aan de mens. En niet aan de Aap.....Sociaal is de Aap....De mens is sociaal, mar ook weer asociaal,onmaatschappelijk,debiel,hersenloos,de mens is mens,maar mens kan meer.......Terug naaar de Aap!
Varken eten doe ik ook niet, niet uit religieuze overwegingen maar sinds het " ruimen " van die dieren, walgelijk was dat. Schaap en geit ook niet sinds ik bijna gestikt was in een bot die in de tagine zat, rest nu nog de koe, in de hoop dat ie enkele jaren een normaal leven had in de wei. Kip heel af en toe maar die laat ik altijd halen omdat ze hier in het dorp de gewoonte hebben dat beest voor je neus te kelen, krijg het daarna niet meer door de strot en ik weet dat ik schijnheilig ben want de kip uit de supermarkt heeft hetzelfde lot ondergaan.
Heb hele stapels van het maandblad " Grasduinen " meegenomen om de saaie Marokkaanse avonden te vullen, prachtige verhalen. Saai, die avonden, geen visite's bij de buren, al helemaal geen tuin waar je over de schutting heen kunt babbelen, geen gezellig cafe waar je lekker gemengd aan kunt kletsen, donkere betonnen blokken als bijlmerbajessen, waar je nooit te weten komt wat achter de muren gebeurd maar meer ellende dan je denkt, zoals een jongen, een paar huizen verder, 15 jaar, geestelijk gehandicapt, al 15 jaar op een kamer, weet sinds enkele weken van zijn bestaan, na jaren. Of het kleine kind dat stierf, midden in de nacht, wat was het, geen geld, schaamte, onwetendheid. Of die jongen die aan een touw hing, 22 jaar, wat was het, welk een ellende ging eraan vooraf en was het bespreekbaar ? Of dat vrouwtje, een jaar of 50 denk ik, komt af en toe als het schemerig is, met het zwarte plastic tasje, schichtig om zich heen kijkend, vragen of ik een biertje voor haar heb. Allemaal in een straat, met om de hoek een winkeltje met de prijs van het brood nog in franken uitgedrukt. wordt.

Hawa
22-05-07, 15:06
Varken eten doe ik ook niet, niet uit religieuze overwegingen maar sinds het " ruimen " van die dieren, walgelijk was dat. Schaap en geit ook niet sinds ik bijna gestikt was in een bot die in de tagine zat, rest nu nog de koe, in de hoop dat ie enkele jaren een normaal leven had in de wei. Kip heel af en toe maar die laat ik altijd halen omdat ze hier in het dorp de gewoonte hebben dat beest voor je neus te kelen, krijg het daarna niet meer door de strot en ik weet dat ik schijnheilig ben want de kip uit de supermarkt heeft hetzelfde lot ondergaan.
Heb hele stapels van het maandblad " Grasduinen " meegenomen om de saaie Marokkaanse avonden te vullen, prachtige verhalen. Saai, die avonden, geen visite's bij de buren, al helemaal geen tuin waar je over de schutting heen kunt babbelen, geen gezellig cafe waar je lekker gemengd aan kunt kletsen, donkere betonnen blokken als bijlmerbajessen, waar je nooit te weten komt wat achter de muren gebeurd maar meer ellende dan je denkt, zoals een jongen, een paar huizen verder, 15 jaar, geestelijk gehandicapt, al 15 jaar op een kamer, weet sinds enkele weken van zijn bestaan, na jaren. Of het kleine kind dat stierf, midden in de nacht, wat was het, geen geld, schaamte, onwetendheid. Of die jongen die aan een touw hing, 22 jaar, wat was het, welk een ellende ging eraan vooraf en was het bespreekbaar ? Of dat vrouwtje, een jaar of 50 denk ik, komt af en toe als het schemerig is, met het zwarte plastic tasje, schichtig om zich heen kijkend, vragen of ik een biertje voor haar heb. Allemaal in een straat, met om de hoek een winkeltje met de prijs van het brood nog in franken uitgedrukt. wordt.

Ja Marokko.
Maar overal sterven er kinderen. Ook in Amerika,als je als kind van anderhalf niet geaccepteerd wordt in een van de dichtbij zijnde ziekenhuizen. Het is kommer en kwel.
Als je van de honger om komt mag je varken eten volgens Mohammed,vzmh.
Mensen eten of kinderen eten dat kan helemaal niet.
Je mist de schutting van de buren.
Ik heb een schutting,en een balkon. Gezellig zou het kunnen zijn, als de buurvrouw niet zo hypocriet uit de hoek komt.
En dat heb je met vrouwen, dat geklets, dat oeverloze gedraai aan de feiten. En dat gezeik alleen over katten.
Nu ben ik het slachtoffer,de dader, de zwarte Piet.
Maarja!
Het gaat over een zwarte kater,die plast overal en het stinkt enorm. Ik heb daar gewag van gemaakt,maar denk maar niet,dat dat in dank wordt aangenomen. Ik kan mijn deuren en ramen sluiten,tot dat ik een ons weeg. De eigenenaresse van die Kat,wil haar Kat niet laten castreren, ze doet er geen moiete voor.(het haalt niks uit vlgs haar,hijblijft gewoon plassen). Hahaha,weer zoiets,maar de stank is dan wel weg.????...Ruzie om die Kat...Ruzie om niks. Dat Takkenwijf leert mij de les,dat ik de deuren maar gesloten moet houden,en verder Basta!!Ik ben agressief,zegt zij,en dan met die dwepende toon: ""Waarom doe je agressief?"" En ik was nieteens agressief,ik wilde dat zij er iets aan ging doen,ik omarmde haar nog wel,maar toch,de draai van haar,is nu mij verstikkende nachtmerrie...
En zo gaat het in het groot ook. De mensen leren niks, ze willen niks,hun eigen shit is belangrijker dan na te denken.
En dan die Aap, die prachtige grote Zilver rug in de Rotterdamse Dierentuin. Die Aap, die Gorilla,op gevoedt met de fles,in de dierentuin van Berlijn. En nu in Blijdorp,achter de ramen, met de mensen erachter,die rare bekken trekken,met de ogen rollen,met hun wengbrauwen gaan trekken. En nu is die Zilverrug,over drie meter water gevlogen,gesprongen. Over het electriciteitsdraad gesprongen of geklommen,en een vrouw gepakt en meegesleurd,wel een kilometer lang. Gebeten overal. Die vrouw,een vaste bezoekster,heeft hij gegrepen,omdat zij oogkontakt heeft gehad met Zilverrug.
Over oogkontakt gesproken. Oogkontakt moet je ook niet met islamitische mannen doen,in die landen waar de sjaria wet heerst.
Want kijk! Oogkontakt is een kontakt, een stekker in een kontakt...
Hhaha...De primitieve mens, en het opgesloten dier.......
Maar ik geef je gelijk,als je lekker kan babbelen over de schutting, lekker in cafeetje kan zitten, met een lekker muziekje,met een lekkere espresso,dan kan je leven niet meer stuk.
Met een goed gesprek. Maar ja....
Als je op vakantie gaat, en je wordt overvallen, en je wil je tasje niet kwijt.....Word je afgeknalt,doodgeschoten,door je buikwanden heen.
En dat was wat ik vandaag weer hoorde op mijn werk....Een familielid,een neef,een dierbare......Het is erg, te erg voor woorden....
Wanneer gaat de mens een keer echt mens worden,zonder te moorden,zonder gehandicapten achter muren te doen verstoppen. Wanneer gaat de mens zichzelf een keer bevrijden....Zonder geld,zonder macht,zonder materie. Zoals vroeger cultuurvolkeren,die niks gingen verspelen,de dieren waren heilig,het vuur,de hemel,de grond,het water,de vrouwen en kinderen....Het bestaan op de Aarde is niet voor niks....Inscha Allah....

sidi bibi
22-05-07, 16:14
Geplaatst door Hawa
Varken eten doe ik ook niet, niet uit religieuze overwegingen maar sinds het " ruimen " van die dieren, walgelijk was dat. Schaap en geit ook niet sinds ik bijna gestikt was in een bot die in de tagine zat, rest nu nog de koe, in de hoop dat ie enkele jaren een normaal leven had in de wei. Kip heel af en toe maar die laat ik altijd halen omdat ze hier in het dorp de gewoonte hebben dat beest voor je neus te kelen, krijg het daarna niet meer door de strot en ik weet dat ik schijnheilig ben want de kip uit de supermarkt heeft hetzelfde lot ondergaan.
Heb hele stapels van het maandblad " Grasduinen " meegenomen om de saaie Marokkaanse avonden te vullen, prachtige verhalen. Saai, die avonden, geen visite's bij de buren, al helemaal geen tuin waar je over de schutting heen kunt babbelen, geen gezellig cafe waar je lekker gemengd aan kunt kletsen, donkere betonnen blokken als bijlmerbajessen, waar je nooit te weten komt wat achter de muren gebeurd maar meer ellende dan je denkt, zoals een jongen, een paar huizen verder, 15 jaar, geestelijk gehandicapt, al 15 jaar op een kamer, weet sinds enkele weken van zijn bestaan, na jaren. Of het kleine kind dat stierf, midden in de nacht, wat was het, geen geld, schaamte, onwetendheid. Of die jongen die aan een touw hing, 22 jaar, wat was het, welk een ellende ging eraan vooraf en was het bespreekbaar ? Of dat vrouwtje, een jaar of 50 denk ik, komt af en toe als het schemerig is, met het zwarte plastic tasje, schichtig om zich heen kijkend, vragen of ik een biertje voor haar heb. Allemaal in een straat, met om de hoek een winkeltje met de prijs van het brood nog in franken uitgedrukt. wordt.

Ja Marokko.
Maar overal sterven er kinderen. Ook in Amerika,als je als kind van anderhalf niet geaccepteerd wordt in een van de dichtbij zijnde ziekenhuizen. Het is kommer en kwel.
Als je van de honger om komt mag je varken eten volgens Mohammed,vzmh.
Mensen eten of kinderen eten dat kan helemaal niet.
Je mist de schutting van de buren.
Ik heb een schutting,en een balkon. Gezellig zou het kunnen zijn, als de buurvrouw niet zo hypocriet uit de hoek komt.
En dat heb je met vrouwen, dat geklets, dat oeverloze gedraai aan de feiten. En dat gezeik alleen over katten.
Nu ben ik het slachtoffer,de dader, de zwarte Piet.
Maarja!
Het gaat over een zwarte kater,die plast overal en het stinkt enorm. Ik heb daar gewag van gemaakt,maar denk maar niet,dat dat in dank wordt aangenomen. Ik kan mijn deuren en ramen sluiten,tot dat ik een ons weeg. De eigenenaresse van die Kat,wil haar Kat niet laten castreren, ze doet er geen moiete voor.(het haalt niks uit vlgs haar,hijblijft gewoon plassen). Hahaha,weer zoiets,maar de stank is dan wel weg.????...Ruzie om die Kat...Ruzie om niks. Dat Takkenwijf leert mij de les,dat ik de deuren maar gesloten moet houden,en verder Basta!!Ik ben agressief,zegt zij,en dan met die dwepende toon: ""Waarom doe je agressief?"" En ik was nieteens agressief,ik wilde dat zij er iets aan ging doen,ik omarmde haar nog wel,maar toch,de draai van haar,is nu mij verstikkende nachtmerrie...
En zo gaat het in het groot ook. De mensen leren niks, ze willen niks,hun eigen shit is belangrijker dan na te denken.
En dan die Aap, die prachtige grote Zilver rug in de Rotterdamse Dierentuin. Die Aap, die Gorilla,op gevoedt met de fles,in de dierentuin van Berlijn. En nu in Blijdorp,achter de ramen, met de mensen erachter,die rare bekken trekken,met de ogen rollen,met hun wengbrauwen gaan trekken. En nu is die Zilverrug,over drie meter water gevlogen,gesprongen. Over het electriciteitsdraad gesprongen of geklommen,en een vrouw gepakt en meegesleurd,wel een kilometer lang. Gebeten overal. Die vrouw,een vaste bezoekster,heeft hij gegrepen,omdat zij oogkontakt heeft gehad met Zilverrug.
Over oogkontakt gesproken. Oogkontakt moet je ook niet met islamitische mannen doen,in die landen waar de sjaria wet heerst.
Want kijk! Oogkontakt is een kontakt, een stekker in een kontakt...
Hhaha...De primitieve mens, en het opgesloten dier.......
Maar ik geef je gelijk,als je lekker kan babbelen over de schutting, lekker in cafeetje kan zitten, met een lekker muziekje,met een lekkere espresso,dan kan je leven niet meer stuk.
Met een goed gesprek. Maar ja....
Als je op vakantie gaat, en je wordt overvallen, en je wil je tasje niet kwijt.....Word je afgeknalt,doodgeschoten,door je buikwanden heen.
En dat was wat ik vandaag weer hoorde op mijn werk....Een familielid,een neef,een dierbare......Het is erg, te erg voor woorden....
Wanneer gaat de mens een keer echt mens worden,zonder te moorden,zonder gehandicapten achter muren te doen verstoppen. Wanneer gaat de mens zichzelf een keer bevrijden....Zonder geld,zonder macht,zonder materie. Zoals vroeger cultuurvolkeren,die niks gingen verspelen,de dieren waren heilig,het vuur,de hemel,de grond,het water,de vrouwen en kinderen....Het bestaan op de Aarde is niet voor niks....Inscha Allah....
Da's waar, die katten, heb ze ook gehad toen ik een paar jaar in een flat woonde, ook eentje, ondanks dattie gecastreerd was piste die overal, op het aanrecht, tegen benen van bezoekers, tot razernij bracht ie mij, maar steeds, op het moment dat ik het schavot uitdacht heb ik het niet gedaan, jaren heeft dat lieve kroelbeest mij geterroriseerd totdat hij zijn einde vond onder de wielen van een auto in in de straat van het nieuwe rijtjeshuis. Heb ze nu ook, in Marok, wonen in de garage met een katteluik, kunnen vrij de niet geasfalteerde weg overrennen, het riet in schuin aan de overkant, de bomen in, die aangeplant zijn om het geluid van de moskee te dimmen in de maagdelijke ochtendstond. Had er 2, nu is het aantal onbekend maar heel veel, met al die zwerfkatten die elke dag een gevulde etensbak aantreffen achter dat luik en water, vooral dat water, water wordt schaars hier in de Souss, heeft het laatste jaar maar 2 maal geregend, 2 maal 4 uurtjes, de bomen in het bos nabij zijn op sterven na dood, geen nieuw blad, zoals in andere jaren deze tijd, overal hetzelfde, ook in de bergen, bruin blad, terwijl het glanzend groen had moeten zijn, de hele graanoogst mislukt, pompen wordt moeilijk, steeds dieper, het water zouter. Een stuwmeer, langs de weg naar Marrakech, de binnenwand van de dam is bijna te zien tot op de bodem, ooit nog in gezwommen toen het water nog tot aan de weg kwam, dat water dat nu aan de horizon ligt. En maar bouwen, bouwen aan wat in hoofden het metropool Agadir moet worden, als een melkvlek, met alle welvaart, wasmachines, douches. En toeristen, meer, meer en meer, met die zwembaden, iedere week ververst, hun golfbanen, de industrie, komt van de grond, met reservoirs voor grondwater en drinkwater. Landbouw, er moet gegeten en geëxporteerd worden, meer en meer. Waar houdt het op ?
Verdobbelden die Batavieren hun vrouwen trouwens niet ?

Hawa
23-05-07, 15:34
Da's waar, die katten, heb ze ook gehad toen ik een paar jaar in een flat woonde, ook eentje, ondanks dattie gecastreerd was piste die overal, op het aanrecht, tegen benen van bezoekers, tot razernij bracht ie mij, maar steeds, op het moment dat ik het schavot uitdacht heb ik het niet gedaan, jaren heeft dat lieve kroelbeest mij geterroriseerd totdat hij zijn einde vond onder de wielen van een auto in in de straat van het nieuwe rijtjeshuis. Heb ze nu ook, in Marok, wonen in de garage met een katteluik, kunnen vrij de niet geasfalteerde weg overrennen, het riet in schuin aan de overkant, de bomen in, die aangeplant zijn om het geluid van de moskee te dimmen in de maagdelijke ochtendstond. Had er 2, nu is het aantal onbekend maar heel veel, met al die zwerfkatten die elke dag een gevulde etensbak aantreffen achter dat luik en water, vooral dat water, water wordt schaars hier in de Souss, heeft het laatste jaar maar 2 maal geregend, 2 maal 4 uurtjes, de bomen in het bos nabij zijn op sterven na dood, geen nieuw blad, zoals in andere jaren deze tijd, overal hetzelfde, ook in de bergen, bruin blad, terwijl het glanzend groen had moeten zijn, de hele graanoogst mislukt, pompen wordt moeilijk, steeds dieper, het water zouter. Een stuwmeer, langs de weg naar Marrakech, de binnenwand van de dam is bijna te zien tot op de bodem, ooit nog in gezwommen toen het water nog tot aan de weg kwam, dat water dat nu aan de horizon ligt. En maar bouwen, bouwen aan wat in hoofden het metropool Agadir moet worden, als een melkvlek, met alle welvaart, wasmachines, douches. En toeristen, meer, meer en meer, met die zwembaden, iedere week ververst, hun golfbanen, de industrie, komt van de grond, met reservoirs voor grondwater en drinkwater. Landbouw, er moet gegeten en geëxporteerd worden, meer en meer. Waar houdt het op ?
Verdobbelden die Batavieren hun vrouwen trouwens niet ?

Mooi geschreven Sidi Bibi..Het lijkt wel Israel,tov de Palestijnen die alleen maar drap hebben. Waar ook de electriciteit uitvalt. Ach kijk maar naar Irak, daar hebben ze ook nog niks geregeld. Aircoos vallen uit,kinderen sterven als bosjes in de ziekenhuizen,water,altijd een gebrek aan water. In Irak kan wel 50 celcius worden, in Marokko idem dito..Die verzengende hitte, die nooit verkoeling brengt,waar de toeristen zegevieren en de scepter zwaaien, goedkope hoertjes, en noem maar op...""Lang leve Marokko""..
De stammenoorlogen zullen hoofdzakelijk gaan over het water. Het kostbare vocht. Overal: vooral in Afrika en het midden-oosten...
Olie is er genoeg maar water helaas niet.
Marokko is allang een water tekort,alhoewel men,zegt men wel een oeroud water systeem heeft dat subliem werkt. Vooral in het Noorden van Marokko.
Een systeem waar iedereen van mee kan profiteren, maar door expansie drift en andere systeem vormen, zal dit oeroude systeem, ook wel het loodje leggen, met alle gevolgen van dien.
In Nederland is men bezig met het milieu,de lamp de gloeilamp,moet naar het rijk der fabelen, en de spaarlamp er voor in de plaats.
Wat een kortzichtigheid: ze willen families die veel gebruik maken van de energie,extra aanslag doen op hun belastingaanslagen,wat een domme redeneringen,het lost niks op.
Als al die rijke families,met vakantie, met vliegtuig,elk familielid een auto voor de deur heeft staan,afwasmachines en droogtrommels,dat is energie verspilling.
Mijn idee. Er zijn genoeg vrouwen, die geld willen verdien, die kunnen de afwas wel doen, de was weer laten wapperen en het strijkgoed,met een extra bonus voor hun lange en kostbare uren,zodat zij hun gezin kunnen onderhouden..
Het is kromme gedachte van mij, maar we moeten terug naar af.
De angst voor het effect de uitstoot, de ozon laag, het smelten van de noordpool, de dieren die verjaagt en uitgeroeid worden, zal de wereld een rotzorg zijn....De wereld doet wel wat, maar de mensen op kosttenjagen, en hun niet attenderen,op verspillingen,zoals de kraan laten stromen,oeverloos, de mooie siertuinen maar gaan besproeien,hun dure auto voor de deur elke dag zitten af te blussen met het kostbare vocht,en daar een biertje bij.
En ja al die zwembaden, ook hier in dit land, hoeveel liters wel niet gaan in een familie bassin...Voor een paar luttelige dagen dan is het zomertje al weer vervlogen..Men denkt niet men doet maar wat....
Maar daar doet de regering niks tegen...Nee! Spaarlampen! Kunnen ze weer geld verdienen...Geld verdienen daar gaat het om, en het milieu en de mensen die geen druppel water krijgen die laten ze gewoonweg stikken....
De wereld,die hele politiek is echt gek...Ziek!
In Mali, in West Afrika,zijn er huizen met waterkranen,overal en nergens aangebracht,maar geen druppel uit die kraan...Is status symbool de kraan, waar nooit een enige druppel water uit zal stromen.
In het westen heeft men gouden kranen in de badkamer,met wel het kostbare vocht....
Achja! Duizenden jaren geleden hebben de mensen al tunels aangelegt voor dit kostbare vocht. Onderaardse tunnels,die zijn er nog steeds.
Zelfs in die oeroude stad Jeruzalem heeft men van die tunnels.
Aangbracht voor al die offer dieren die oeverloos geslacht werden,de straten lagen vol bloed. Daarom zijn die tunnels aangbracht voor het afvoeren van al dat bloed..Dat nodeloze bloed..
Later hebben ze hier het water doorheen gesluisd,de mensen zijn wel slim,maar ze gunnen anderen dus even weer niks,zoals Israel wel niet doet,en het alleenrecht schijnt te hebben op rivieren die voor iedereen is bedoeld.
Het water probleem is een groot vraagstuk. Het energie probleem ook.
De Aarde is goed: Maar de mensen kunnen beter!!
(prettige dag..doe je voeten maar is wasteiltje,voor enige verkoeling,ik zal aan je denken,als ik aan het zwemmen ben,in gemeente zwembad)
Beslama...(Oh! Ik ben al een keer verdobbeld,maar ik ben teruggekeerd)