PDA

Bekijk Volledige Versie : Een schot in de Roos,..?



tr_imparator
06-05-07, 13:09
Gül werpt handdoek in de ring


Uitgegeven: 6 mei 2007 10:37
Laatst gewijzigd: 6 mei 2007 12:01

ANKARA - De kandidaat van de conservatieve AK-partij voor het Turkse presidentsschap, minister van Buitenlandse Zaken Abdullah Gül, heeft de handdoek in de ring geworpen. Na een nieuwe mislukte stemming in het parlement, dat een nieuwe president moet aanwijzen, houdt hij het naar eigen zeggen voor gezien.

"Na deze keer ben ik niet langer kandidaat", zei Gül na afloop van de zitting op zondag. Opnieuw waren er te weinig parlementariërs om de stemming rechtsgeldig te maken. Het was de tweede keer dat de opkomst van parlementariërs te laag was om een nieuw staatshoofd aan te wijzen.


Voorafgaand aan de zitting dreigde de enige kandidaat voor de post zich al terug te trekken als het quorum niet zou worden gehaald. Als er minder dan 367 parlementariërs stemmen dan trek ik me terug, liet de bewindsman voorafgaand aan de zitting weten.

Hij voegde na de mislukte stemming de daad bij het woord. Er waren 358 afgevaardigden komen opdagen. De oppositie weigert deel te nemen aan de stemming.

Omstreden

Gül is een omstreden kandidaat. Hij maakt deel uit van de conservatieve religieuze AK-partij van premier Erdogan. Zijn kandidatuur zou een bedreiging vormen voor het strikt seculiere karakter van de presidentspost.

Zijn partij heeft de kaarten ook gezet op een grondwetswijziging die voorziet in een direct door het volk gekozen president. De AKP hoopt naast de parlementsverkiezingen op 22 juli aanstaande meteen presidentsverkiezingen te houden.

Gül verklaarde zaterdag in dat geval op zeker 70 procent van de stemmen te kunnen rekenen. Onduidelijk is nog of de politicus zich ook voor een dergelijke verkiezing heeft teruggetrokken.

nu.nl


Een schot in de Roos?



Democratie is,..:

Een regering waar we zonder bloedvergieten van af kunnen - bijvoorbeeld via algemene verkiezingen; dat wil zeggen, de maatschappelijke instellingen leveren middelen waarmee de heersers kunnen worden afgezet door de overheersten, en de sociale tradities waarborgen dat deze instellingen niet eenvoudig door de machthebbers zijn te vernietigen. (Karl Popper)

mark61
07-05-07, 08:38
Ik begrijp niet wat dit betekent. Hij doet gewoon mee aan de eerstvolgende presidentsverkiezingen.

Shemharosh
07-05-07, 09:03
Geplaatst door mark61
Ik begrijp niet wat dit betekent. Hij doet gewoon mee aan de eerstvolgende presidentsverkiezingen.

Het betekent dog eats dog....Turkije zou beter aan toe zijn met een Koerd als president of premier...iemand die het oosten van het land naar boven helpt want die is in vergelijking met het westen net Afghanistan.....en de AK partij moet af van die praatjes van niks,hun succes kwam grootendeels omdat ze juist die niet hadden,nu lopen ze zo breed als paauwen rond en dat irriteert velen.

tr_imparator
07-05-07, 13:25
Geplaatst door mark61
Ik begrijp niet wat dit betekent. Hij doet gewoon mee aan de eerstvolgende presidentsverkiezingen.


De dubbelzinnigheid in mijn titel begrijp je wel hoop ik. ;)

tr_imparator
07-05-07, 13:25
Geplaatst door Shemharosh
Het betekent dog eats dog....Turkije zou beter aan toe zijn met een Koerd als president of premier...iemand die het oosten van het land naar boven helpt want die is in vergelijking met het westen net Afghanistan.....en de AK partij moet af van die praatjes van niks,hun succes kwam grootendeels omdat ze juist die niet hadden,nu lopen ze zo breed als paauwen rond en dat irriteert velen.

:rolleyes:

Julien
07-05-07, 14:35
Ik snap heel goed het dilemma waar Turkije mee zit. Aan de ene kant wil je het volk haar democratische recht niet ontnemen. Als zij een fundamentalistische moslim als president willen, moet je dat maar accepteren. Maar aan de andere kant wil je niet de Turkse waarden van Atatürk vernietigen.
En hoeveel kritiek je ook op Atatürk kan hebben, hij heeft Turkije wel veel goeds gedaan door te breken met de islamitische staat en een westerse staat te stichten met scheiding van moskee en staat.

Het risico is nu dat Atatatürk's gedachtengoed geweld wordt aangedaan als er een premier én president aan de macht is van de AK. Dat hebben ze al (indirect) laten weten. Atatürk zou het sowieso niet zo gewild hebben. Maar of het leger nou moet ingrijpen in een westerse staat?

Ik zou ook niet weten wat er in NL zou gebeuren als Vd Vlies van de SGP de premier zou worden of Le Pen in Frankrijk. Misschien zou ik dan ook wel willen dat iemand zou ingrijpen.

De vervroegde verkiezingen zullen weinig helpen, want er is een kloof tussen de (seculiere) steden en het (conservatief islamitische) platteland, de AK zal echter toch weer de grootste worden en dan begint alles weer van voor af aan.

mark61
07-05-07, 14:39
Geplaatst door tr_imparator
De dubbelzinnigheid in mijn titel begrijp je wel hoop ik. ;)

Jawel :). Ik zie alleen niet hoe deze 'daad' wat verandert aan de uitkomst.




Leyla Zana for president! :wijs:

Julien
07-05-07, 17:53
Geplaatst door mark61

Leyla Zana for president! :wijs:

http://www.kurdistannet.net/FotoNuser/leyla%20zana.JPG

Zij is toch voor een autonoom Koerdistan?

mark61
07-05-07, 22:12
Geplaatst door Julien
Zij is toch voor een autonoom Koerdistan?

Zou best 's kunnen. :cool: