PDA

Bekijk Volledige Versie : Media & Politiek hebben weer een nieuwe hetze: alcohol



Julien
09-05-07, 20:37
'Geen alcohol onder de achttien'

ZWOLLE - Jongeren onder de 18 jaar mogen geen drank meer kopen. Dat heeft minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) maandag gezegd in Zwolle.

Daar begon maandag een proef om drinkende jongeren harder aan te pakken. Verder wil Ter Horst dat supermarkten geen drank meer verkopen. Ze overlegt woensdag met haar collega Ab Klink (Volksgezondheid) die later dit jaar nog komt met nieuwe maatregelen om drankgebruik onder jongeren terug te dringen.

Klinks voorganger Hans Hoogervorst had al een wetsvoorstel gemaakt waarin staat dat ook te jeugdige kopers van drank strafbaar zijn. Nu geldt dat alleen voor verkopers die bier slijten aan klanten jonger dan zestien jaar en verkopers van sterke drank aan jongeren die nog geen achttien zijn.

In de wet die onderweg is naar de Kamer staat ook dat supermarkten geen breezers meer mogen verkopen. Verder zouden niet alleen inspecteurs van de Voedsel- en Warenautoriteit maar ook gemeentelijke opsporingsambtenaren eventueel op overtreding van de drankregels mogen controleren.

De proef in twaalf Overijsselse gemeenten houdt in dat drinkende jongeren op school, op straat, in cafés en in drankketen maar ook thuis via onder meer hun ouders dit jaar te maken krijgen met de politie. Ter Horst wil samen met de gemeenten de trend keren dat jongeren op steeds jongere leeftijd alcohol drinken.

''Als de aanpak hier een succes wordt, hopen we dat het ook elders in het land ingevoerd wordt'', zei de minister maandag tijdens het begin van de proef in Zwolle. Volgens korpsbeheerder Henk Jan Meijer wordt er nu nog heel verschillend omgegaan met drinkende jongeren. In de steden wordt vooral gekeken naar het uitgaansleven. ''Op het platteland heb je de bekende drankketen. Door verschillende proeven te draaien, willen we de beste aanpak voor deze problematiek vinden.'' Zo moet duidelijk worden of de keten voortaan toegestaan of verboden moeten worden. Nu verschilt de aanpak van keten vaak per gemeente.

In de pilot onderzoekt het ministerie van Binnenlandse Zaken of de politie op straat bij een aanhouding standaard een blaastest mag uitvoeren. Blaastesten worden nu alleen in het verkeer uitgevoerd. (ANP)

http://www.parool.nl/nieuws/2007/MEI/08/o2.html

'Jongeren drinken vaker en meer'

ENSCHEDE (ANP) - Meer jongeren rond de achttien jaar drinken alcohol dan in 2006. Dat blijkt uit de Beverage Monitor 2007 van Newcom Research en Consultancy BV die binnenkort wordt gepresenteerd.

Volgens het bedrijf drinkt 84 procent van de groep wel eens alcohol, terwijl dat percentage vorig jaar nog op 70 lag. De jongeren zouden ook meer zijn gaan drinken. In 2006 zouden zij doordeweeks gemiddeld 3,4 glazen drinken; nu zou dat aantal zijn gestegen tot 3,9. In het weekend dronken ze volgens de onderzoekers vorig jaar nog 6,1 glazen en nu zouden ze er gemiddeld 6,8 drinken.

http://www.metronieuws.nl/

Bijna dagelijks is het alcoholgebruik van jongeren nu in het nieuws. Vandaag ook weer in de Metro, groot voorpaginanieuws.
Opeens zijn er allerlei politici die alcohol willen verbieden in supermarkten, leeftijd willen verhogen etc.

Waarom nu opeens deze hetze? Alsof dit van de ene op de andere dag een nationaal probleem is? Sterker nog, alcoholproblematiek is zo oud als alcohol bestaat.

Het begint een beetje te lijken op de hetze tegen moslims.. de media probeert met zoveel mogelijk negatief nieuws de publieke opinie te beïnvloeden.

Olive Yao
09-05-07, 21:24
Geplaatst door Julien
Bijna dagelijks is het alcoholgebruik van jongeren nu in het nieuws. Vandaag ook weer in de Metro, groot voorpaginanieuws.
Opeens zijn er allerlei politici die alcohol willen verbieden in supermarkten, leeftijd willen verhogen etc.

Waarom nu opeens deze hetze? Alsof dit van de ene op de andere dag een nationaal probleem is? Sterker nog, alcoholproblematiek is zo oud als alcohol bestaat.

Het begint een beetje te lijken op de hetze tegen moslims.. de media probeert met zoveel mogelijk negatief nieuws de publieke opinie te beïnvloeden.
Ja, is mij ook opgevallen.

observer
09-05-07, 21:29
aan de andere kant het is een serieus probleem

jongeren zijn het meest betrokken bij ongevallen met letsel en drank is daar vaker wel dan niet bij betrokken

illmatik
09-05-07, 21:45
Dit is zo'n soort hetze die mij niet vaak en hard genoeg gevoerd kan worden. Guusje ter Horst 4 president(e). Viva la revoluçion!

moenna
09-05-07, 21:48
Geplaatst door illmatik
Dit is zo'n soort hetze die mij niet vaak en hard genoeg gevoerd kan worden. Guusje ter Horst 4 president(e). Viva la revoluçion!

Hear hear!

Julien
09-05-07, 22:06
Geplaatst door illmatik
Dit is zo'n soort hetze die mij niet vaak en hard genoeg gevoerd kan worden. Guusje ter Horst 4 president(e). Viva la revoluçion!

Dat is schijnheilig. Nu opeens vind je hetzerige media en politiek geen probleem?

Er is niks mis met alcohol. Een fles wijn kopen in de supermarkt zou je zelfs gezond kunnen noemen. Dat bewijst de wetenschap.

Tomas
09-05-07, 22:08
Geplaatst door Julien
Dat is schijnheilig. Nu opeens vind je hetzerige media en politiek geen probleem?

Er is niks mis met alcohol. Een fles wijn kopen in de supermarkt zou je zelfs gezond kunnen noemen. Dat bewijst de wetenschap.

Je zou het niet in een supermarkt hoeven kunnen kopen van mij. De jonge kassieres die daar zitten kunnen nauwelijks nee zeggen tegen hun leeftijdgenootjes. Laat staan tegen een 18 jarige. Je kunt het beter alleen bij de slijter verkopen en die heb je ook bijna overal.

tr_imparator
09-05-07, 22:15
Geplaatst door Julien

Er is niks mis met alcohol. Een fles wijn kopen in de supermarkt zou je zelfs gezond kunnen noemen. Dat bewijst de wetenschap.


Er is inderdaad niks mis met alcohol, wel met de mensen die door alcohol wangedrag vertonen. Bovendien kan langdurig en te veel gebruik leiden tot gezondheidsproblemen. Een probleem voor de volksgezondheid.

Het is dan ook goed om het volk bewust te laten worden van hun gebruik van alcohol, vooral nu omdat het gebruik ervan uit de hand loopt en wel bij jongeren < 18.

Julien
09-05-07, 22:31
Rode wijn verlengt levensduur


De laatste jaren verschijnen regelmatig studies die aantonen dat een matige consumptie van rode wijn gezond is en onder meer het risico op hart- en vaatziekten vermindert.
Volgens Amerikaanse wetenschappers bevat rode wijn een stof die de levensduur van cellen verlengt. Het gaat om resveratrol, een polyfenol die ook in onder meer pinda's en druiven te vinden is. Resveratrol zou min of meer hetzelfde effect hebben op cellen als een caloriebeperkt 'hongerdieet'.
Voorlopig is het effect van resveratrol alleen uitgetest in het laboratorium op gistcellen, maar ook reeds op wormen en vliegen. Momenteel zijn tests op muizen gepland.
Wijnen uit gebieden met extreme weersomstandigheden, zoals Chili, Australië en Argentinië, bevatten meer resveratrol dan wijnen uit onder meer Frankrijk.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1747

http://www.studiokoning.nl/Wijn_en_gezondheid.htm
"Wijn kan 'wonderen' verrichten.."

http://www.dewijnhoek.nl/gezond.html

Geen enkele reden dus om licht-alcoholische dranken uit de supermarkt te halen. Wel moet er strenger gecontroleerd worden op leeftijd. Ik geloof er niets van dat cassières geen 'nee' durven te zeggen. Ik als 22-jarige wordt soms nog zelfs gevraagd om me te legitemeren als ik een fles drank koop in de supermarkt.

Tomas
09-05-07, 22:42
Geplaatst door Julien
Rode wijn verlengt levensduur


That's not the issue. Het gaat erom dat jongeren veel teveel schijnen te drinken. Maar daar wil ik wel eerst wat hardere cijfers van zien.

Olive Yao
09-05-07, 22:50
rood

Domaine Preignes le Vieux, pays d’oc
druif syrah

Finca Flichman (Argentinië) - Aberdeen Angus
druif cabernet sauvignon

Berberana Dragón
druif tempranillo


wit

Macon-Viré, Bourgogne
Domaine de Roally

Muscadet Sèvre et Maine
wijnboer Pierre Legendre

Roche Mazet, pays d'oc
druif sauvignon blanc


rosé

Viñas del Vero
druiven cabernet sauvignon / tempranillo



:cola:

tr_imparator
09-05-07, 22:55
Geplaatst door Tomas
That's not the issue. Het gaat erom dat jongeren veel teveel schijnen te drinken. Maar daar wil ik wel eerst wat hardere cijfers van zien.

http://www.rivm.nl/vtv/object_class/kom_alcohol.html

Tomas
09-05-07, 23:02
Geplaatst door tr_imparator
http://www.rivm.nl/vtv/object_class/kom_alcohol.html

Dus het is een hetze? Het alcoholgebruik neemt namelijk licht af in de afgelopen jaren tot/met 2003. Ik ken zelf het probleem ook alleen maar uit de media.

Julien
09-05-07, 23:02
Geplaatst door tr_imparator
http://www.rivm.nl/vtv/object_class/kom_alcohol.html

uit het onderzoek:

Neemt het aantal mensen met overmatig alcoholgebruik toe of af?


Hoeveelheid drank per persoon stabiliseert, maar type drank verschuift

Het totale alcoholgebruik per hoofd van de bevolking is na een daling in de jaren tachtig, in de jaren negentig gestabiliseerd. Wel is er sprake van een verschuiving in het type drank; de wijnconsumptie stijgt, terwijl de consumptie van gedistilleerd juist daalt. De consumptie van bier is redelijk constant gebleven (PDG, 2004).

Overmatig en zwaar alcoholgebruik laatste jaren stabiel

Het percentage mannen en vrouwen met overmatig alcoholgebruik is tussen 2001 en 2003 voor mannen licht gedaald van 17% naar 14% en voor vrouwen vrijwel niet veranderd (rond de 10%) (POLS, gezondheid en arbeid, 2003) (zie figuur 1). Ook in de periode 1987-1997 schommelde het percentage mannen en vrouwen met overmatig alcoholgebruik rondom deze waarden (Peilstation HVZ, 1987-1992, MORGEN, 1993-1997).

Het percentage mannen en vrouwen met zwaar alcoholgebruik alcoholgebruik is sinds 1989 weinig veranderd, hoewel ook hier voor de mannen sinds 2001 een lichte daling te zien is

:D

illmatik
09-05-07, 23:32
Geplaatst door Julien
Dat is schijnheilig. Nu opeens vind je hetzerige media en politiek geen probleem?

Over schijnheiligheid neem ik van jou weinig aan.

Je bent weinig consequent in je felheid. Zal wel iets Frans zijn.


Er is niks mis met alcohol. Een fles wijn kopen in de supermarkt zou je zelfs gezond kunnen noemen. Dat bewijst de wetenschap.

De wetenschap bewijst wel meer. Maar menselijk gedrag nog veel meer: gebruik van alcohol leid op den duur altijd tot overmatig gebruik, al is het maar een moment. Een bedwelmde geest is ongezond. Weet je zelf ook wel.

Julien
09-05-07, 23:50
Geplaatst door illmatik
Over schijnheiligheid neem ik van jou weinig aan.

Je bent weinig consequent in je felheid. Zal wel iets Frans zijn.
Ohja?
Wat ben je toch weer een racist. Over hypocrisie gesproken.
Uit mijn mond zul je zulke racistische taal iig nooit horen..


De wetenschap bewijst wel meer. Maar menselijk gedrag nog veel meer: gebruik van alcohol leid op den duur altijd tot overmatig gebruik, al is het maar een moment. Een bedwelmde geest is ongezond. Weet je zelf ook wel.
Wat een onzin. Er zijn miljoenen mensen die dagelijks alcohol consumeren en dat gewoon met mate doen. Daar komt helemaal geen overmatig gebruik aan te pas. Vooral in de Zuid-Europese/ Mediterrane landen. En de wetenschap bewijst dat die mensen erg gezond zijn en zelfs langer leven.

Olive Yao
09-05-07, 23:55
Geplaatst door Julien
Wat een onzin. Er zijn miljoenen mensen die dagelijks alcohol consumeren en dat gewoon met mate doen. Daar komt helemaal geen overmatig gebruik aan te pas. Vooral in de Zuid-Europese/ Mediterrane landen. En de wetenschap bewijst dat die mensen erg gezond zijn en zelfs langer leven.
En mensen drinken al sinds millennia alcohol, en het is niet zo dat de volksgezondheid daardoor steeds verder achteruit gaat.

illmatik
10-05-07, 00:01
Geplaatst door Julien
Ohja?
Wat ben je toch weer een racist. Over hypocrisie gesproken.
Uit mijn mond zul je zulke racistische taal iig nooit horen..

Nee, jij typt het. En dan ga je nog 7 stappen verder dan ik. Inderdaad, over hypocrisie gesproken. Of is het in your 'humble' case meer iets van schijnheiligheid?


Wat een onzin. Er zijn miljoenen mensen die dagelijks alcohol consumeren en dat gewoon met mate doen. Daar komt helemaal geen overmatig gebruik aan te pas. Vooral in de Zuid-Europese/ Mediterrane landen. En de wetenschap bewijst dat die mensen erg gezond zijn en zelfs langer leven.

Laten we het houden op alleen de Zuid-Europese/Mediterrane landen. Voorlopig wijzen de actualiteiten een andere situatie aan in Nederland.

Julien
10-05-07, 00:08
Geplaatst door illmatik
Nee, jij typt het. En dan ga je nog 7 stappen verder dan ik. Inderdaad, over hypocrisie gesproken. Of is het in your 'humble' case meer iets van schijnheiligheid?

Je bent weinig consequent in je felheid. Zal wel iets Frans zijn.
Je bent een behoorlijke leugenaar. Zal wel iets Marokkaans zijn.

Zie de overeenkomst. Het was gewoon een racistische opmerking. Verschil is dat de 2e opmerking mij waarschijnlijk - terecht - een strafpunt had opgeleverd en een boze reactie van jou. Vandaar dat ik je hypocriet noem.


Laten we het houden op alleen de Zuid-Europese/Mediterrane landen. Voorlopig wijzen de actualiteiten een andere situatie aan in Nederland.
Nou het onderzoek van Tr bewijst dus van niet. Ik heb er al uit geciteerd dat dat overmatige drankgebruik juist aan het stabiliseren is in Nederland.
En waarom zou het niet in Noord-Europa kunnen, en wel in Zuid-Europa. Overigens, de Marokkaanse wijnen zijn ook erg lekker en populair..

illmatik
10-05-07, 00:16
Geplaatst door Julien
Je bent weinig consequent in je felheid. Zal wel iets Frans zijn.
Je bent een behoorlijke leugenaar. Zal wel iets Marokkaans zijn.

Zie de overeenkomst. Het was gewoon een racistische opmerking. Verschil is dat de 2e opmerking mij waarschijnlijk - terecht - een strafpunt had opgeleverd en een boze reactie van jou. Vandaar dat ik je hypocriet noem.

Nee, ik denk dat IbnRushd en medemoderatoren wel inzien that I'm just pulling your French leg. Verschil is dat jij het waarschijnlijk nog meent ook.

Met Olijfje Jauw als de palingmoraalridder daar tussen in.


Nou het onderzoek van Tr bewijst dus van niet. Ik heb er al uit geciteerd dat dat overmatige drankgebruik juist aan het stabiliseren is in Nederland.
En waarom zou het niet in Noord-Europa kunnen, en wel in Zuid-Europa. Overigens, de Marokkaanse wijnen zijn ook erg lekker en populair..

Dat zal allemaal best. Ik geloof het allemaal ook wel, dat bij medicinaal gebruik alcohol best een goede werking kan hebben op de bloedvaten.

Waar ik mij meer om druk maak is het overmatig gebruik onder jongeren in Nederland, da's namelijk de kern van de discussie. Er is sprake van een normverschuiving binnen die context. Voor we het weten krijgen we hier in 'het brave Nederland' nog Britse taferelen. Ik heb toevallig een gesprek met Guusje ter Horst op tv gezien waarin ze haarfijn uitlegde waar dit heen zou kunnen gaan. Het beeld dat zij schetste is verre van onrealistisch, omdat het elders in de wereld (aan de overkant namelijk) ook daadwerkelijk voorkomt. Met haar paniekroep probeert ze enkel een bepaald bewustzijn er doorheen te drukken. Volledig terecht naar mijn idee.

Verder, jullie bezatten je maar for all I care. Bezopen zijn jullie toch al.

Julien
10-05-07, 00:37
Geplaatst door illmatik
Nee, ik denk dat IbnRushd en medemoderatoren wel inzien that I'm just pulling your French leg. Verschil is dat jij het waarschijnlijk nog meent ook.

Met Olijfje Jauw als de palingmoraalridder daar tussen in.
Wat ben je toch een sneaky mannetje/ vrouwtje..

Eerst maak je een racistische opmerking. Dan confronteer ik jou met je eigen hypocrisie, vervolgens ga je net doen alsof ik die vergelijkende opmerking opeens meen en jij gewoon een grapje maakt.

Je bent gewoon door de mand gevallen als racist én hypocriet. Kom dus niet met onzin over mij die je niet kunt bewijzen.


Waar ik mij meer om druk maak is het overmatig gebruik onder jongeren in Nederland, da's namelijk de kern van de discussie. Er is sprake van een normverschuiving binnen die context. Voor we het weten krijgen we hier in 'het brave Nederland' nog Britse taferelen. Ik heb toevallig een gesprek met Guusje ter Horst op tv gezien waarin ze haarfijn uitlegde waar dit heen zou kunnen gaan. Het beeld dat zij schetste is verre van onrealistisch, omdat het elders in de wereld (aan de overkant namelijk) ook daadwerkelijk voorkomt. Met haar paniekroep probeert ze enkel een bepaald bewustzijn er doorheen te drukken. Volledig terecht naar mijn idee.

O.k. daar zit wel een kern van waarheid in. Maar waarom gelijk zulke forse maatregelen en waarom moeten de 'goeden' onder de 'kwaden' lijden? Forsere straffen en strengere controles lijken me een beter idee.

Daarnaast is het vreemd als Nederland zulke strenge alcoholwetten gaat invoeren. Wiet, Hasj, Paddo's, Hoeren, Abortus, Homohuwelijk, Euthenasie.. allemaal legaal hier.. maar drank daarmee zou Nederland 1 van de stengste in Europa moeten worden? Een beetje belachelijk.

illmatik
10-05-07, 09:58
Geplaatst door Julien
Wat ben je toch een sneaky mannetje/ vrouwtje..

Eerst maak je een racistische opmerking. Dan confronteer ik jou met je eigen hypocrisie, vervolgens ga je net doen alsof ik die vergelijkende opmerking opeens meen en jij gewoon een grapje maakt.

Je bent gewoon door de mand gevallen als racist én hypocriet. Kom dus niet met onzin over mij die je niet kunt bewijzen.

Stel je niet zo aan, pussy.


O.k. daar zit wel een kern van waarheid in. Maar waarom gelijk zulke forse maatregelen en waarom moeten de 'goeden' onder de 'kwaden' lijden? Forsere straffen en strengere controles lijken me een beter idee.

De straffen zijn al best zwaar. Er wordt al grootschalig gecontroleerd. Het helpt weinig tot niets.


Daarnaast is het vreemd als Nederland zulke strenge alcoholwetten gaat invoeren. Wiet, Hasj, Paddo's, Hoeren, Abortus, Homohuwelijk, Euthenasie.. allemaal legaal hier.

En je dan nog durven afvragen waarom Nederland anno 2007 zoveel aantrekkingskracht heeft op het gajes van de wereld.

Mark
10-05-07, 10:50
Dit soort wetten zijn prima voor het Nederlandse volk in het algemeen.

Zelf stoor ik mij totaal niet aan wetten zoals de maximum snelheid, alcohol, drugs enzo. Maar goede zaak dan anderen zich er wel aan houden.

reallife
10-05-07, 10:59
Keten en hokken
Samenvatting van een landelijk veldonderzoek
Laatst gewijzigd: Maart 2005 / Bestelnummer U.2005.08
Download | Bestel

Inleiding
Tussen mei en december 2004 heeft STAP een onderzoek uitgevoerd naar het alcoholgebruik en de veiligheid binnen semi-particuliere settings. Met semi-particuliere settings worden schuren, caravans keten en hokken bedoeld waar jongeren samenkomen voor de gezelligheid en om te drinken. Het aantal van deze locaties (vanaf nu keten genoemd) is de laatste 10 jaar sterk toegenomen en daarmee ook het aantal gemeenten dat hiermee te maken heeft gekregen.
De hoofdvraag van dit onderzoek luidt:
Wat zijn de sociale functies van de keten en in hoeverre vormen keten een risico voor de bezoekers en de omgeving?

Methode
Als methode van onderzoek is gekozen voor een combinatie van interview, observatie en vragenlijst. Interviews van ongeveer 45 minuten per keet zijn in 51 afgenomen. Naast de interviews is door 204 jongeren een vragenlijst ingevuld.
Vragen die centraal hebben gestaan in het onderzoek gaan over de kenmerken van de keten en de leden. Daarnaast zijn vragen gesteld over het drankgebruik en de overlast die de jongeren denken te veroorzaken.
Gemiddeld waren tijdens de interviews zes leden van de keet aanwezig.
Gegevens over keten
In Nederland zijn naar schatting 1500 keten. De bestaansduur van de keten die deel hebben genomen aan dit onderzoek loopt uiteen van 2 tot 16 jaar. De gemiddelde keet bestaat ongeveer 5 jaar.
De bezoekers van keten zijn meestal tussen de 13 en 23 jaar. De meeste tieners beginnen een keet op een leeftijd van rond de 13 jaar.

De meeste keten zijn alleen op vrijdag en zaterdagavond geopend. Bijna een kwart (12 gevallen) van de bezochte keten is elke avond geopend. Keten kunnen zich bevinden op diverse locaties. In figuur 1 staan de locaties van de keten uit dit onderzoek vermeld.
Figuur 1: keetlocaties


Alcoholgebruik
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat het alcoholgebruik in de keten zorgwekkend hoog is. Alcohol is in de keten continu en in grote hoeveelheden aanwezig. Alcoholgebruik bestaat vooral uit de consumptie van bier. De jongeren geven aan gemiddeld een half kratje bier per avond te consumeren. Dit komt overeen met twaalf flesjes, of vijftien glazen bier.

De prijs voor een flesje bier ligt in een keet tussen de 50 eurocent en 1 euro. Hierdoor vormen de keten een geduchte concurrent voor de horeca. Ondanks dat alcoholverkoop zonder vergunning illegaal is, maken keten geen melding dat controleurs van de Drank- en Horecawet zijn langs geweest.
Drankverstrekking vindt plaats binnen de groep vaste leden, maar daarnaast wordt de drank vaak ook verstrekt aan bezoekers die niet tot de vaste kern behoren. De keten lijken geen duidelijk winstoogmerk te hebben. De winst die mogelijk wordt gemaakt, wordt meestal weer in de keet gestoken.
Leeftijdsgrenzen voor de alcoholverstrekking worden niet gehanteerd. Ook jongeren onder de 16 jaar kunnen alcohol drinken in de keten. Jongeren onder de zestien, de wettelijke leeftijdsgrens voor de verstrekking van zwak alcoholhoudende drank, geven aan hun kratten bier voor de keet vaak te kopen in de supermarkt. Soms wordt het bier door een supermarkt of bierkoerier bij de keet gebracht.
Veiligheid van keten
De veiligheid van de keten laat op veel punten te wensen over. Over de brandveiligheid van de keten wordt maar zeer beperkt nagedacht door de jongeren. Bijna de helft van de keten (24) beschikt niet over een brandblusser of een nooduitgang. Slechts 5 keten beschikken over een nooduitgang. De keten hangen vol met brandbare materialen als vlaggen en posters. Het meubilair is vaak van hout. De keet is meestal niet groter dan 20 vierkante meter en op een 'keetavond' gevuld met gemiddeld 20 tot 25 jongeren. Door het relatief hoge aantal bezoekers is het risico op brandonveilige situaties hoog.

Naast brandveiligheid speelt verkeersveiligheid een rol. Vrijwel alle jongeren begeven zich na afloop van de keetavond in het verkeer op de fiets, de brommer of met de auto. De houding van jongeren wordt gekenmerkt door opmerkingen als: "Hier kan dat" en "Ik kan heel goed tegen bier".
Overlast
Een kwart van de keten geeft aan dat omwonenden hebben geklaagd over overlast van de keet. Omdat dit cijfer is gebaseerd op zelfrapportage zou het werkelijke cijfer hoger kunnen liggen.
Een groot deel van de keten staat ver verwijderd van de bebouwde kom en zorgt daarom überhaupt niet voor overlast. Slechts enkele keten staan in een dorpskern. Uit gesprekken met directe omwonenden komt geen eenduidig beeld naar voren. Sommige omwonenden hebben te maken met structurele en ernstige overlast 's avonds en 's nachts. Anderen geven aan geen last te hebben van de jongeren en het zelfs wel fijn te vinden dat ze een plek voor zichzelf hebben. Deze positieve houding van omwonenden kan deels worden verklaard door de traditie van dorpsgemeenschappen die bepaalt dat klagen over buren bij de gemeente, niet wordt geaccepteerd. Ondervraagde omwonenden geven aan liever te hebben dat de jongeren in de keet zitten dan dat ze op straat rondhangen.
Betrokkenen
In het onderzoek zijn diverse gesprekken gevoerd met betrokken volwassenen bij keten. Uit deze gesprekken kan een aantal standpunten worden geïdentificeerd:
Ouders en vooral de jongeren zelf lijken zich absoluut geen zorgen te maken over het alcoholgebruik Men is blij dat de jeugd een plek heeft om samen te komen (alles beter dan op straat)
Betrokkenen bij keten (omwonenden, scholen, kerken etc.) zijn huiverig om negatieve uitspraken over keten te doen, maar maken zich wel zorgen over het alcoholgebruik van de jeugd
Men ziet geen eenduidige oplossing voor de keten, maar veel betrokkenen zijn ervan overtuigd dat ouders hierin een cruciale rol spelen
Alternatieven voor keten zijn belangrijk, maar vaak niet voldoende aanwezig
Functies van de keet
Keten hebben een duidelijke functie in de jongerencultuur op het platteland. Langzaam maar zeker zijn ze een stukje van de lokale cultuur geworden die men graag behoudt.
De jongeren hebben op een schaal van 1 tot 10 aangegeven welke functies ze belangrijk vinden aan hun keet. De volgende functies scoorden het hoogst:
Figuur 2: Functies van keten
Functie Score
Het samenkomen met vrienden (gezelligheid) 9.4
Een eigen plek hebben voor jezelf zonder ouders/familie 8.4
Bier/alcohol drinken 8.2
Prijs van de consumpties ten opzichte van de kroeg/café 8.0
De keet heeft geen sluitingstijd 7.2
Activiteiten ondernemen (vakantie, sporten, uitgaan, wedstrijden etc.) 7.2


Uit figuur 2 kunnen we opmaken dat de horecafunctie die de keet heeft een belangrijk is voor de jongeren. Zowel het drinken van alcohol als de prijs van de consumpties scoren hoog. Maar liefst 49% van de jongeren geeft hiervoor 9 of een 10.

Aanbevelingen
Landelijke overheid: Het is belangrijk dat het Ministerie van VWS en de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) duidelijk communiceren dat het tegen betaling schenken van alcohol in keten onwettig is. Dat zal gemeenten stimuleren in hun beleidsaanpak. Het nieuw voorgenomen beleid van Minister Hoogervorst met als doel de leeftijdsgrenzen strikter te handhaven sluit aan op de wens van veel gemeenten om het alcoholgebruik in keten te beperken.
Lokale overheid: Gemeenten dienen de grenzen van wat zij wel en niet toelaatbaar achten met betrekking tot het fenomeen keten vast te stellen en hun beleid daarop af te stemmen. Aanbevolen wordt om te trachten te ruime beschikbaarheid van alcohol in keten terug te dringen.

Ouders: Ouders wordt aangeraden zich te verdiepen in de risico's die gepaard gaan met keten. De groep ouders vraagt in dit verband om een specifieke en zorgvuldige benadering. STAP heeft een informatieve brochure over 'keten en hokken' ontwikkeld speciaal voor ouders die gemeenten kunnen inzetten.

Bron:

Mulder, J. (2005) Indrinken op eigen erf: landelijk veldonderzoek naar jongerenontmoetingsplekken in een semi-particuliere omgeving. Utrecht: STAP

Voor meer informatie:
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur
T: 030-6565041 / 06-53295544
E: [email protected]
I:www.alcoholpreventie.nl

www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl
www.alcoholenzwangerschap.nl
www.alcoholbeleid.nl


Ik zou het persoonlijk niet op prijs stellen als mijn 15jarige zoon vanaf zijn 12de al dit soort 'keten,' zou bezoeken. Vind het ook behoorlijk schokkend dat ouders het niet zorgwekkend vinden wat hun jonge tiener naar binnen werkt op die avondjes. Het gaat hier nl niet om een enkel wijntje of breezertje maar de alcohol hoeveelheden die gemeten worden bij controles zijn ernstig en erg schadelijk, zeker voor jongeren in de groei.

knuppeltje
10-05-07, 11:05
Geplaatst door Olive Yao
En mensen drinken al sinds millennia alcohol, en het is niet zo dat de volksgezondheid daardoor steeds verder achteruit gaat.

Ga eens in Rusland kijken.

Julien
10-05-07, 11:46
Geplaatst door illmatik
Stel je niet zo aan, pussy.
Je hebt niks meer te zeggen he hypocriet


De straffen zijn al best zwaar. Er wordt al grootschalig gecontroleerd. Het helpt weinig tot niets.
Alsof de plannen van Ter Horst wel gaan werken. Dan zal het alleen maar nog meer stiekem gebeuren. Aan alcohol zullen ze onder de 18 sowieso wel komen.


En je dan nog durven afvragen waarom Nederland anno 2007 zoveel aantrekkingskracht heeft op het gajes van de wereld.
Ik snap niet over welke gajes je het hebt.

Invidia
10-05-07, 11:58
Stel je niet zo aan en die vergelijking met de media aandacht voor moslims is echt gaar. Alcohol is slecht, moet wat aan gedaan worden, en niet met bullshit aankomen zetten dat rode wijn goed voor je is of dat het drank gebruik is afgenomen.

Jullie alcoholisten moeten wat doen aan jullie incasseringsvermogen, zo nu en dan wat kritiek is alleen goed voor je. Zuipen oké, maar niet hier, niet op de openbare plaatsen waar ik ook kom, dat doe je maar lekker thuis met je mede-alcoholisten :jammer: je mag het natuurlijk weer niet zeggen, maar het is wel zo!

illmatik
10-05-07, 12:24
Geplaatst door Julien
Je hebt niks meer te zeggen he hypocriet

Jawel. Maar zodra jij het allemaal veeeeeeel te persoonlijk gaat zitten opvatten, laat ik het wel gaan.


Alsof de plannen van Ter Horst wel gaan werken. Dan zal het alleen maar nog meer stiekem gebeuren. Aan alcohol zullen ze onder de 18 sowieso wel komen.

Guusje is tenminste niet passief. Je weet pas of iets werkt als je het hebt geprobeerd. Op voorhand de mogelijkheden uitsluiten, dat doen alleen de mensen in wiens nadeel het is (de junks en alkies) of mensen die in hun hele leven enkel met de mond iets ondernemen.


Ik snap niet over welke gajes je het hebt.

O.a. alcoholisten als jij.

Julien
10-05-07, 12:25
Geplaatst door Invidia
Stel je niet zo aan en die vergelijking met de media aandacht voor moslims is echt gaar.
Nou ik denk dat het heel goed vergelijkbaar is. Ik kom ook met argumenten, in tegenstelling tot jij.


Alcohol is slecht, moet wat aan gedaan worden, en niet met bullshit aankomen zetten dat rode wijn goed voor je is of dat het drank gebruik is afgenomen.
Hallo??
Ik kom hier met bronnen, bewijzen, de wetenschap bewijst het. Maar Invidia weet het natuurlijk beter :verward: Jij roept maar wat.


Jullie alcoholisten moeten wat doen aan jullie incasseringsvermogen, zo nu en dan wat kritiek is alleen goed voor je. Zuipen oké, maar niet hier, niet op de openbare plaatsen waar ik ook kom, dat doe je maar lekker thuis met je mede-alcoholisten :jammer: je mag het natuurlijk weer niet zeggen, maar het is wel zo!
Het gaat mij echt niet persé om alcohol, en een beetje triest om gelijk mensen alcoholist te noemen. Persoonlijk drink ik liever red bull dan alcohol, maar het gaat om het principe. En de hypocrisie bij mensen als jij en Invidia en Moenna komt weer duidelijk naar boven. Dat heeft dit topic wel aangetoond.
Generaliseren, een media-hetze verdedigen, dat kunnen jullie blijkbaar net zo goed als die moslimbashers.

illmatik
10-05-07, 12:26
Geplaatst door Invidia
drank gebruik is afgenomen.

Het is juist toegenomen.

Julien
10-05-07, 12:28
Geplaatst door illmatik
Jawel. Maar zodra jij het allemaal veeeeeeel te persoonlijk gaat zitten opvatten, laat ik het wel gaan.

....

O.a. alcoholisten als jij.

No comment

illmatik
10-05-07, 12:29
Geplaatst door Julien
No comment

Aanstellert.

Julien
10-05-07, 12:29
Geplaatst door illmatik
Het is juist toegenomen.

wetenschappelijke bron?

Gerard074
10-05-07, 12:32
Het gaat niet om een glas wijn of iedere dag een glas wijn. Problematisch is de jeugd die meer en meer verslaafd raakt aan de drank. Ook zal hierdoor het aantal Korsakof patienten toenemen onder jeugdigen.

http://www.wereldeenheid.nl/alcohol.htm


Het is zelfs de plicht van de minister om hier wat aan te doen.

Ga eens op een willekeurige zaterdagavond kijken in een stad. Dan zie je zelf het probleem, groepen stomdronken jeugd, vanaf ene jaar of 13/14.

illmatik
10-05-07, 12:33
Geplaatst door Julien
wetenschappelijke bron?

Moet het per sé wetenschappelijk zijn?

Ik heb wel een bericht dat zegt dat het aantal weggebruikers met drank op stijgt. Aangezien weggebruikers in ieder geval gerekend wordt tot de groep die alcohol nuttigt ...

Je moet wel een erg grote ontkenner zijn, wil je ontkennen dat het gebruik van alcohol in Nederland niet toeneemt. Struisvogel, bijna.

Is dat ook iets Frans, dat ontkennen?


AMSTERDAM – Het aantal automobilisten dat met te veel alcohol wordt opgepakt, is vorig jaar vooral in kleinere gemeente toegenomen. Dat staat in het onderzoek 'Rijden onder invloed 1999-2006' van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, waaruit het AD donderdag berichtte.

Bij controles in 2006 bleek dat 2,9 procent van de bestuurders uit plaatsen met minder dan 50.000 inwoners een glaasje te veel op had, tegen 2 procent het jaar daarvoor. Dat is een opvallend flinke stijging, omdat in de rest van het land geen bijzondere toename was volgens het ministerie.

Trendbreuk

Landelijk bleek vorig jaar bij controles 3 procent van de automobilist te veel alcohol gedronken te hebben, tegen 2,8 procent in 2005. Volgens het ministerie is deze stijging geen trendbreuk met de daling in voorgaande jaren als wordt gekeken naar de ontwikkeling van het aantal overtreders over de periode 2001-2006.

In de regio West-Nederland worden gemiddeld de meeste drankrijders gepakt. Daar bleek vorig jaar bij controles 3,5 procent te veel alcohol op te hebben.

De provincie Zuid-Holland spande de kroon met 4,5 procent en in de politieregio Rotterdam-Rijnmond ging het zelfs om ruim een op de twintig aangehouden bestuurders (5,4 procent).

Drenthe

In Noord-Nederland werden met 1,8 procent de minste overtreders geconstateerd en lag in de provincie Drenthe het percentages het laagste met 1,4. Maar de westelijk gelegen politieregio Zaanstreek-Waterland scoorde het laagste met 1 procent bestuurders met te veel drank op.

Mannen

Ruim acht op de tien gepakte automobilisten zijn mannen. Het zijn vooral jonge mannen tussen de 25 en 34 jaar. Het aandeel overtreders in de groep beginnende overtreders lag in 2006 op 1 procent. Maar dat is niet te vergelijken met voorgaande jaren.

Zo is de alcohollimiet voor de groep die minder dan vijf jaar een rijbewijs heeft, vorig jaar verlaagd naar 0,2 promillage.

Horeca

De meeste overtreders komen uit de horeca en worden na een avondje stappen op vrijdag 's nachts tussen 02:00 en 04:00 gepakt.

Verkeersongevallen met alcohol in het spel kostten in 2005 ongeveer 1,6 miljard euro. Voor deze ongevallen is vooral de groep zware drinkers verantwoordelijk. Het aantal overtreders met een alcoholpromillage van 1,3 of meer is gedaald van 0,6 procent in 2005 naar 0,4 procent vorig jaar.

Alcoholslot

Minister Eurlings van Verkeer wil een zogeheten alcoholslot in auto’s van zware drinkers. Zij moeten eerst blazen wil de auto starten.

Julien
10-05-07, 13:04
Geplaatst door illmatik
Moet het per sé wetenschappelijk zijn?
Als je even terugbladert dan zul je een wetenschappelijke bron ontdekken die mij namelijk gelijk geeft dat het alcoholgebruik NIET toeneemt.


Ik heb wel een bericht dat zegt dat het aantal weggebruikers met drank op stijgt. Aangezien weggebruikers in ieder geval gerekend wordt tot de groep die alcohol nuttigt ...
Dat is een hele andere doelgroep, aangezien weggebruikers niets tot maximaal 2 glazen alcohol mogen drinken in het verkeer.


Je moet wel een erg grote ontkenner zijn, wil je ontkennen dat het gebruik van alcohol in Nederland niet toeneemt. Struisvogel, bijna.

Is dat ook iets Frans, dat ontkennen?
Bij sommige groepen misschien wel, maar ik snap dus niet waarom er OPEENS op een zo hetzerige manier over wordt gesproken. Nogmaals, alcoholmisbruik is altijd geweest en het is niet iets van opeens 2007. Die hetze vind ik dus te vergelijken met andere hetzes.
Of dat typisch Frans is weet ik niet, ik weet wel dat ik blijkbaar een gevoelige snaar bij o.a. jou heb geraakt, want anders zouden jij, Invidia e.a. niet zo fel reageren. Het is natuurlijk nooit leuk om met je eigen hypocrisie geconfronteerd te worden.

illmatik
10-05-07, 13:06
Geplaatst door Julien
Bij sommige groepen misschien wel, maar ik snap dus niet waarom er OPEENS op een zo hetzerige manier over wordt gesproken. Nogmaals, alcoholmisbruik is altijd geweest en het is niet iets van opeens 2007. Die hetze vind ik dus te vergelijken met andere hetzes.
Of dat typisch Frans is weet ik niet, ik weet wel dat ik blijkbaar een gevoelige snaar bij o.a. jou heb geraakt, want anders zouden jij, Invidia e.a. niet zo fel reageren. Het is natuurlijk nooit leuk om met je eigen hypocrisie geconfronteerd te worden.

Jongeren staan centraal in die hele hetze. Onverantwoord omgaan met drank. Dat jij er direct als een ongestelde Franse tekkel je tanden in zet, zegt ook wel weer iets over hoe paranoïa je bent.

Ik kan het helaas niet wetenschappelijk onderbouwen. En dat hoeft ook niet, om gegrond te kunnen roepen dat alcoholmisbruik in Nederland toeneemt.

Julien
10-05-07, 13:24
Geplaatst door illmatik
Jongeren staan centraal in die hele hetze. Onverantwoord omgaan met drank. Dat jij er direct als een ongestelde Franse tekkel je tanden in zet, zegt ook wel weer iets over hoe paranoïa je bent.

Ik kan het helaas niet wetenschappelijk onderbouwen. En dat hoeft ook niet, om gegrond te kunnen roepen dat alcoholmisbruik in Nederland toeneemt.

Kortom je hebt niets te melden.
Tegenover de feiten en argumenten die ik opnoem, komen jij en anderen (toevallig moslims die wel moord en brand spreken bij andere hetzes) met "jullie zijn alcoholisten" , "frans ongesteld tekkeltje" etc.

reallife
10-05-07, 13:39
Geplaatst door Julien
Bij sommige groepen misschien wel, maar ik snap dus niet waarom er OPEENS op een zo hetzerige manier over wordt gesproken. Nogmaals, alcoholmisbruik is altijd geweest en het is niet iets van opeens 2007. Die hetze vind ik dus te vergelijken met andere hetzes.


Het stukje wat ik plaatste is uit 2005!

illmatik
10-05-07, 14:07
Geplaatst door Julien
Kortom je hebt niets te melden.
Tegenover de feiten en argumenten die ik opnoem, komen jij en anderen (toevallig moslims die wel moord en brand spreken bij andere hetzes) met "jullie zijn alcoholisten" , "frans ongesteld tekkeltje" etc.

Stel je niet zo aan.

edit: ik ben dan niet zo goed in het onthouden van de feiten zoals Q. hieronder laat zien, maar de feiten die hij vermeld zijn wel de feiten waarop ik mijn bezwaar baseer. Ik hoef ze niet uit mijn hoofd te kennen om een discussie te moeten winnen of een punt te hebben. In deze context is het algemeen bekend dat alcohol lang niet zo goed is als dat jij wilt doen geloven.

Qaiys
10-05-07, 14:07
Enkele feiten over alcohol:

- De totale kosten voor de samenleving in Nederland door alcoholmisbruik bedragen 2,5 miljard euro.

- Nederland telt ongeveer 1,1 miljoen probleemdrinkers waarvan 350.000 zwaar verslaafd.

- In Nederland levert Alcohol tussen de 3.000 en 4.000 doden per jaar. (elk jaar een 9/11 in Nederland)

- Bij europese mannen tussen de 15 en 29 jaar, is 25 % van de doden alcohol gerelateerd

- Bij alle verkeersongevallen is ongeveer 10 % alchol in het spel.

- In 1990 was 38 procent van de mannen tussen 18-24 en 6 procent van de vrouwen een zware drinker. In 2002 was het percentage zware drinker onder jonge mannen 42 procent en onder jonge vrouwen 18 procent.

- De SWOV (Stichting wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) schat het totale aantal ernstige gewonden en overledenen door alcohol in het verkeer op 3000 à 3500 per jaar.

- Bij zinloos geweld geeft 75 % van de daders aan onder invloed te zijn geweest van alcohol en/of drugs, de jongeren die zich agressief gedragen behoren voor een belangrijk deel tot de excessieve drinkers.

Soldim
10-05-07, 15:21
Geplaatst door Qaiys
Enkele feiten over alcohol:

...



Wanneer misbruik slecht is, moet normaal gebruik worden ontmoedigd? Zelfs als dat normaal gebruik positieve effecten heeft?

Julien
10-05-07, 16:18
Geplaatst door Qaiys
Enkele feiten over alcohol:

- De totale kosten voor de samenleving in Nederland door alcoholmisbruik bedragen 2,5 miljard euro.

- Nederland telt ongeveer 1,1 miljoen probleemdrinkers waarvan 350.000 zwaar verslaafd.

- In Nederland levert Alcohol tussen de 3.000 en 4.000 doden per jaar. (elk jaar een 9/11 in Nederland)

- Bij europese mannen tussen de 15 en 29 jaar, is 25 % van de doden alcohol gerelateerd

- Bij alle verkeersongevallen is ongeveer 10 % alchol in het spel.

- In 1990 was 38 procent van de mannen tussen 18-24 en 6 procent van de vrouwen een zware drinker. In 2002 was het percentage zware drinker onder jonge mannen 42 procent en onder jonge vrouwen 18 procent.

- De SWOV (Stichting wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) schat het totale aantal ernstige gewonden en overledenen door alcohol in het verkeer op 3000 à 3500 per jaar.

- Bij zinloos geweld geeft 75 % van de daders aan onder invloed te zijn geweest van alcohol en/of drugs, de jongeren die zich agressief gedragen behoren voor een belangrijk deel tot de excessieve drinkers.

Maar dat is niet iets van alleen het afgelopen jaar. En mijn punt is juist dat er nu opeens onevenredig veel aandacht wordt besteed aan alcoholproblematiek.
Overigens zijn er nog veel meer mensen die óok alcohol drinken en die geen problemen veroorzaken.

Mark
10-05-07, 16:38
Geplaatst door Qaiys
Enkele feiten over alcohol:

- De totale kosten voor de samenleving in Nederland door alcoholmisbruik bedragen 2,5 miljard euro.

- Nederland telt ongeveer 1,1 miljoen probleemdrinkers waarvan 350.000 zwaar verslaafd.

- In Nederland levert Alcohol tussen de 3.000 en 4.000 doden per jaar. (elk jaar een 9/11 in Nederland)

- Bij europese mannen tussen de 15 en 29 jaar, is 25 % van de doden alcohol gerelateerd

- Bij alle verkeersongevallen is ongeveer 10 % alchol in het spel.

- In 1990 was 38 procent van de mannen tussen 18-24 en 6 procent van de vrouwen een zware drinker. In 2002 was het percentage zware drinker onder jonge mannen 42 procent en onder jonge vrouwen 18 procent.

- De SWOV (Stichting wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) schat het totale aantal ernstige gewonden en overledenen door alcohol in het verkeer op 3000 à 3500 per jaar.

- Bij zinloos geweld geeft 75 % van de daders aan onder invloed te zijn geweest van alcohol en/of drugs, de jongeren die zich agressief gedragen behoren voor een belangrijk deel tot de excessieve drinkers.

Waarom nooit onderzoeken naar het plezier wat mensen aan alcohol en drugs beleven? :) Altijd maar zo negatief!

knuppeltje
10-05-07, 16:45
Geplaatst door Mark
Waarom nooit onderzoeken naar het plezier wat mensen aan alcohol en drugs beleven? :) Altijd maar zo negatief!

Daar zit vast een complot achter.
Reli-fanaten en de vrijheid-blijheid verkwanselende pvda, mark my words.

moenna
10-05-07, 19:38
Geplaatst door Julien

Het gaat mij echt niet persé om alcohol, en een beetje triest om gelijk mensen alcoholist te noemen. Persoonlijk drink ik liever red bull dan alcohol, maar het gaat om het principe. En de hypocrisie bij mensen als jij en Invidia en Moenna komt weer duidelijk naar boven. Dat heeft dit topic wel aangetoond.
Generaliseren, een media-hetze verdedigen, dat kunnen jullie blijkbaar net zo goed als die moslimbashers.

Eej Julien, Ik heb twee woorden getypt in deze hele draad en jij durft mij hypocriet te noemen. Daarmee degradeer jij de betekenis van 'hypocriet' tot nul komma nul.

Dat alcohol veel media-aandacht krijgt is voor drinkers misschien pijnlijk (al snap ik eigenlijk niet waarom), maar dat was niet waar ik op reageerde. Ik reageerde niet zo zeer instemmend op het feit dat er (volgens jou) een hetze gevoerd wordt, maar meer op de maatregelen die de politiek wil invoeren om drankgebruik onder jongeren terug te dringen. Het gaat om de verhoging van de leeftijd waarop alcohol verkocht mag worden en over de maatregel dat de breezer uit de schappen gehaald wordt. What's the problem?
Dit noem ik geen hetze (en ook helemaal niet te vergelijken met de islam-bashing en het veelvuldige onterechte gebruik van het etiket 'terrorist' op alles wat een baard heeft en een hijaab draagt). Ik noem dit preventief beleid om de Hollandse jeugd te beschermen tegen overmatig drankgebruik en de kwalijke gevolgen die daaruit voortvloeien.

In principe gaat het niet eens over jou, tenzij je nog een tiener bent, maar over de doorgaans zeer beinvloedbare jeugd van onder de 18.

Invidia
10-05-07, 21:22
Geplaatst door Julien
Maar dat is niet iets van alleen het afgelopen jaar. En mijn punt is juist dat er nu opeens onevenredig veel aandacht wordt besteed aan moslimproblematiek.
Overigens zijn er nog veel meer mensen die óok moslim zijn en die geen problemen veroorzaken.

Misschien is er toch wel een verband.

Olive Yao
10-05-07, 23:11
Julien, pas op voor een discussietruc van je tegenstanders. Ze nemen zwart-wit standpunten in, zij in de ene hoek, en zo dringen ze jou in de andere hoek. Laat je niet in een hoek dringen. Ik weet zeker dat je de schadelijke effecten van alcoholmisbruik erkent.


Geplaatst door Qaiys
Enkele feiten over alcohol:

(...)
Zeker Qaiys, da's ernstig en dat erkent iedereen.

Nu graag feiten over alcohol in landen waar verkoop verboden is of sterk aan banden is gelegd.

USA in de tijd van de drooglegging: maffia bloeide als nooit tevoren.
Zweden: hoge accijnzen op alcohol, veel alcoholisten.

Vergelijk verdovende middelen. In USA meer gebruikt dan in Nederland, en met veel schadelijker maatschappelijke effecten, juist door de war on drugs.

mark61
10-05-07, 23:31
Geplaatst door Olive Yao
Julien, pas op voor een discussietruc van je tegenstanders. Ze nemen zwart-wit standpunten in, zij in de ene hoek, en zo dringen ze jou in de andere hoek. Laat je niet in een hoek dringen. Ik weet zeker dat je de schadelijke effecten van alcoholmisbruik erkent.


Zeker Qaiys, da's ernstig en dat erkent iedereen.

Nu graag feiten over alcohol in landen waar verkoop verboden is of sterk aan banden is gelegd.

USA in de tijd van de drooglegging: maffia bloeide als nooit tevoren.
Zweden: hoge accijnzen op alcohol, veel alcoholisten.

Vergelijk verdovende middelen. In USA meer gebruikt dan in Nederland, en met veel schadelijker maatschappelijke effecten, juist door de war on drugs.

Laten we het vooral niet hebben over abortuspercentages, in landen waar het verboden is <> landen waar het toegestaan is.

reallife
11-05-07, 09:38
Deze topic ging over het alcoholgebruik onder jongeren onder de 18!!!


5. Hoeveel alcohol is nog gezond?

Alcohol is slecht voor je gezondheid. Je groeit nog, je hersenen zijn nog in ontwikkeling (tot je 24e!) en je bent waarschijnlijk kleiner dan een volwassenen. Alcohol leidt daardoor bij jou eerder tot risico's dan bij volwassenen.

Ons advies:
Stel het starten met alcohol zo lang mogelijk uit. Minimaal tot je 16e jaar.

Drink je toch? Drink dan veel minder vaak en veel minder glazen dan voor volwassenen verantwoord is:

Denk aan maximaal 1 à 2 glazen per keer voor meiden en maximaal 2 à 3 glazen per keer voor jongens. En doe dat natuurlijk niet iedere dag!

Af en toe een uitschieter is ook niet zo heel erg. Drink als jongen in ieder geval niet meer dan 5 glazen per keer en als meisje niet meer dan 3 glazen en doe dit zeker niet elk weekend.

Drink geen alcohol:

Tijdens werk, studie of school.

Wanneer je nog aan het verkeer moet deelnemen.

Bij het sporten.

Wanneer je medicijnen of drugs gebruikt.

Wanneer je vermoeid bent of gestresst (bijvoorbeeld bij persoonlijke problemen).

Als je zwanger bent, wilt worden of borstvoeding geeft.

http://www.dekaterkomtlater.nl/kater.asp

Soldim
11-05-07, 09:43
Geplaatst door moenna
Daarmee degradeer jij de betekenis van 'hypocriet' tot nul komma nul.


:hihi:

David
11-05-07, 10:41
'Jongeren leren thuis drinken'
ANP

LONDEN - Jongeren die samen met hun ouders alcohol drinken, hebben minder kans dat ze overmatig alcohol gaan gebruiken. Dat blijkt uit een onderzoek onder 10.000 Britse jongeren. Van hen drinkt 36 procent geregeld overmatige hoeveelheden.

De onderzoekers van de universiteit in Liverpool constateerden vrijdag in de Britse krant The Guardian dat jongeren minder zakgeld zouden moeten krijgen als hun ouders er zeker van willen zijn dat ze zich niet helemaal lam drinken. ‘We zijn eraan gewend 15 tot 30 euro zakgeld aan kinderen te geven, zonder enig idee te hebben waaraan ze het uitgeven.’ Veertig procent van de jongeren kocht zelf de alcoholhoudende dranken.

Jongeren die niet meer dan 15 euro zakgeld krijgen en samen met hun ouders drinken, gedroegen zich het meest verantwoord, aldus het onderzoek.

Bron: http://www.volkskrant.nl/buitenland/article424560.ece/Jongeren_leren_thuis_drinken

tr_imparator
11-05-07, 16:36
Ik ben tegen overheidsbemoeienis. Wat mij betreft mag alcohol dan ook verkocht worden aan iedereen boven de 16.

De ouders zijn ten eerste verantwoordelijk voor hun minderjarige kind en ten tweede het kind zelf. Niet de overheid.

Hier staat tegenover de impact van ongezond gebruik van alcohol en de verantwoordelijkheden die niet genomen wordt door de ouders(en/of kind zelf), waarbij de overheid genoodzaakt is om maatregelen in te zetten.

Die maatregelen kunnen bijvoorbeeld ook zijn: het zelf(ouders bij minderjarigen) laten betalen van de kosten die worden gemaakt bij wangedrag en bij belanding bij de SH.

Iedereen weet dat overmatig alcoholgebruik schadelijk is, toch gebruikt men het.