PDA

Bekijk Volledige Versie : Duitse Fortuyn trekt ten strijde tegen halalvlees in de schappen



barfly
09-05-07, 21:18
Duitse Fortuyn trekt ten strijde tegen halalvlees in de schappen

Reportage Van onze correspondent Sander van Walsum

BERLIJN - Udo Ulfkotte, oprichter van een anti-islampartij, timmert hard aan de weg. Niks dialoog met de Duitse moslims.

‘Ik ben géén Pim Fortuyn’, zegt Udo Ulfkotte, de voorman van de Duitse anti-islamistische partij die ‘binnen zes weken’ zal worden opgericht. Daarbij doelt de 46-jarige publicist en beveiligingsdeskundige vooral op het onmiskenbare feit dat hij geen geboren leider is, ‘zoals Fortuyn dat was’.

Maar andere gelijkenissen gaat Ulfkotte niet uit de weg. Hij is behept met een sterk politiek engagement, maar heeft zich nooit aan een gevestigde partij willen binden. Hij suggereert deskundigheid met een academische titel.

En hij schrijft en oreert vooral over één thema: ‘de sluipende islamisering van de Duitse samenleving’. Dit vereist moed en doodsverachting, zegt hij. Ulfkotte: ‘In dat verband kan ik u nog wel een andere naam noemen dan die van Pim Fortuyn en Theo van Gogh: Ewout Jansen.’ Wie?

Ulfkotte: ‘Ewout Jansen, een Nederlandse cabaretier die met de dood werd bedreigd nadat hij grappen had gemaakt over moslims. Tegenwoordig is hij ondergedoken.’

Voor de goede zaak is Ulfkotte bereid hetzelfde lot – of erger – te ondergaan. ‘Ik heb geen kinderen. Ik heb dus niets te verliezen.’

Vooralsnog trekt hij zonder lijfwachten door Duitsland om de geesten rijp te maken voor zijn partij – die mogelijk ‘Pax Europa’ zal gaan heten. Als een handelsreiziger in harde boodschappen: dat bijvoorbeeld de 50 duizend Turken met een dubbele nationaliteit het Duits staatsburgerschap zou moeten worden ontnomen.

Dat de onderhandelingen met Turkije over toetreding tot de EU onmiddellijk en onherroepelijk moeten worden stopgezet. En dat de dialoog van de bondsregering met islamitische organisaties in Duitsland zou moeten worden afgebroken.

Ulfkotte: ‘Er hoeft immers ook geen dialoog met de hindoes in dit land te worden georganiseerd. Waarom dan wel met de moslims? Terwijl zij helemaal niet geïnteresseerd zijn in een dialoog.’

Hij bestrijdt de gangbare indruk dat hij het politiek landschap met een one-issue-partij wil verrijken. Want het gaat hem niet om de islam alleen, en zéker niet om de goedwillende moslims – want die zijn er óók. Nee, het gaat hem om het waardenverval in het algemeen. In dat verband noemt hij ook de jeugdprostitutie – ‘waarvoor je Duitsland tegenwoordig helemaal niet meer uit hoeft’ – en de recente verhoging van de btw. Dus om nou te zeggen dat het alleen om de islam gaat? Nee.

Tijdens een debat met Hans-Christian Ströbele, vicevoorzitter van de Groenen-fractie in de Bondsdag, weet hij zijn ‘brede agenda’ echter niet over het voetlicht te krijgen.

Hij signaleert ‘dingen die ik niet wil’ en die het gros van de Duitsers volgens hem ook niet wil: halalvlees in de supermarkt, het scheiden der seksen in het zwemonderwijs, de verwijdering van kruisen uit ziekenhuizen en rechtbanken, de fatwa die voorschrijft dat islamitische kinderen op schoolreis zich hooguit 81 kilometer – de afstand die een kameel op één dag kan afleggen – mogen verwijderen van hun verwanten.

‘Ik wil dat niet’, herhaalt Ulfkotte. Het publiek, overwegend dagjesmensen, is hem goed gezind. Er wordt instemmend gegromd als hij wéér een casus noemt.

Maar Hans-Christian Ströbele is niet overtuigd. Zeker niet als Ulfkotte het Berlijnse stadsdeel Kreuzberg als multicultureel rampgebied aanmerkt. Want Ströbele wóónt in Kreuzberg, en ervaart het als voorbeeld van geslaagde integratie.

Ströbele: ‘Waar zíjn die zwembaden waar jongens en meisjes apart moeten zwemmen? Ik ken ze niet. En in welk opzicht worden onze vrijheden niet langer door de Grondwet gegarandeerd?’

Ook Ströbele weet dat het samenleven tussen moslims en niet-moslims met problemen gepaard gaat. ‘Maar heb je het dan over islamisering? En rechtvaardigt dit de oprichting van een partij?’

Deze relativeringen laten volgens Ulfkotte zien hoe onwetend veel Duitsers zijn van de gevaren die hen bedreigen. Voor zijn partij ziet hij de rol van Aufklärer weggelegd. Zoals De Groenen de burgers milieubewust hebben gemaakt.

Ulfkotte: ‘Als wij de andere partijen wakker hebben geschud, heffen wij onszelf weer op.’ Dat zou Fortuyn ook hebben gedaan.

Bron: volkskrant (http://www.volkskrant.nl/buitenland/article423696.ece/Duitse_Fortuyn_trekt_ten_strijde_tegen_halalvlees_ in_de_schappen)

Bizar. Nederland uiteindelijk dus toch gidsland? :p

tr_imparator
09-05-07, 21:29
:rolleyes:


Nederland uiteindelijk dus toch gidsland?

Ben je daar blij mee?


Ik vind het uiteindelijk wel schadelijk voor de imago van Nederland.

Julien
09-05-07, 21:59
"anti-islampartij"

Zucht..

Hoe gefrustreerd kun je zijn dat je hier je levenswerk van maakt. Mist hij iets in zijn eigen leven ofzo?

Het_Is_Lent
09-05-07, 22:07
Ulfkotte: ‘Als wij de andere partijen wakker hebben geschud, heffen wij onszelf weer op.’ Dat zou Fortuyn ook hebben gedaan .

Zou het? Een hele diepe zuch..:moe:.