PDA

Bekijk Volledige Versie : Verhagen wil Marokko niet in EU



Qaiys
09-05-07, 22:17
Verhagen wil Marokko niet in EU

ANP

MAASTRICHT - Minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) heeft zich uitgesproken tegen een eventueel lidmaatschap van Marokko van de Europese Unie. Wat Verhagen betreft hebben Balkanlanden, als Bosnië en Servië, meer kans toe te treden.

Verhagen zei dat woensdag in Maastricht tijdens Coolpolitics, een bijeenkomst met jongeren. De bewindsman vindt dat de positie van Turkije ‘er niet goed voor staat’. Daarmee doelde hij op de laatste ontwikkelingen in het land, dat nog aan een groot aantal democratische voorwaarden moet voldoen om toe te treden. ‘Een land waar het leger dreigende taal spreekt, is niet toe aan het EU-lidmaatschap.’

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article424037.ece/Verhagen_wil_Marokko_niet_in_EU

1973Tanger
09-05-07, 22:43
Geplaatst door Qaiys
Verhagen wil Marokko niet in EU

ANP

MAASTRICHT - Minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) heeft zich uitgesproken tegen een eventueel lidmaatschap van Marokko van de Europese Unie. Wat Verhagen betreft hebben Balkanlanden, als Bosnië en Servië, meer kans toe te treden.

Verhagen zei dat woensdag in Maastricht tijdens Coolpolitics, een bijeenkomst met jongeren. De bewindsman vindt dat de positie van Turkije ‘er niet goed voor staat’. Daarmee doelde hij op de laatste ontwikkelingen in het land, dat nog aan een groot aantal democratische voorwaarden moet voldoen om toe te treden. ‘Een land waar het leger dreigende taal spreekt, is niet toe aan het EU-lidmaatschap.’

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article424037.ece/Verhagen_wil_Marokko_niet_in_EU

Ik denk dat ze in Den Haag langzaam seniel aan het worden zijn. Het moet echt niet gekker worden daarzo, nu het al zo is. Die Verhagen ziet echt spoken en bewijst hiermee dat hij ongeschikt is voor de functie van minister van buitenlandse zaken. Of hij wil tegen beter weten slim doen en stemmers winnen door angst te kweken onder burgers, door Marokko te gebruiken als afschrikmiddel en ongewenste vreemdeling in de Europese Unie. Ten eerste hoeft Verhagen zich geen zorgen te maken over eventuele aspiraties van Marokko voor het lidmaatschap van de EU. Ten tweede is Marokko geografisch een Afrikaans land en zal dat ook blijven ook. Marokko weet dat ook donders goed en zal dan ook nimmer vergeefse moeite en inspanningen leveren en z'n huid en achterwerk goedkoop verkopen, zoals Turkije (met alle respect), voortdurend doet. Voor Marokko zelf is geen lidmaatschap van de EU geen droom, maar realiteit. Voor Verhagen ligt het blijkbaar anders. Die ziet schijnbaar het verschil tussen dromen en realiteit niet in, die arme stakker. Afvoeren die misbaksel.

Olive Yao
09-05-07, 22:53
Geplaatst door 1973Tanger
(...) Die Verhagen ziet echt spoken en bewijst hiermee dat hij ongeschikt is voor de functie van minister van buitenlandse zaken. (...) Voor Verhagen ligt het blijkbaar anders. Die ziet schijnbaar het verschil tussen dromen en realiteit niet in, die arme stakker. Afvoeren die misbaksel.
Verhagen is niet echt populair hè? Bij mij ook niet. In de vorige regering vond ik hem al gluiperig.

Julien
09-05-07, 23:00
Geplaatst door 1973Tanger
Ik denk dat ze in Den Haag langzaam seniel aan het worden zijn. Het moet echt niet gekker worden daarzo, nu het al zo is. Die Verhagen ziet echt spoken en bewijst hiermee dat hij ongeschikt is voor de functie van minister van buitenlandse zaken. Of hij wil tegen beter weten slim doen en stemmers winnen door angst te kweken onder burgers, door Marokko te gebruiken als afschrikmiddel en ongewenste vreemdeling in de Europese Unie.

Volgens mij heeft hij gewoon gereageerd op een vraag die hem gesteld werd. En dit is zijn antwoord. Het is inderdaad helemaal geen issue of Marokko bij de EU komt, van beide kanten niet. Verhagen probeert ook helemaal geen issue ervan te maken. Het was een onderdeel van een debat over de EU.

Marokko is een Afrikaans land en ligt - in tegestelling tot Turkije - voor geen deel in Europa.
De EU heeft wel besloten de contacten met Marokko te vergroten en er worden de laatste maanden zeer veel verdragen met Marokko gesloten. Marokko en de EU hebben dus wel zeer verregaande relaties. Marokko is ook meer noordelijk georienteerd dan zuidelijk (rest van Afrika).

En dan is er nog de Mediterrane Unie die Sarkozy (Frankrijk) wil sluiten met o.a. Marokko.

Olive Yao
09-05-07, 23:05
Geplaatst door Julien
En dan is er nog de Mediterrane Unie die Sarkozy (Frankrijk) wil sluiten met o.a. Marokko.
Lijkt me goed.

1973Tanger
09-05-07, 23:21
Geplaatst door Julien
Volgens mij heeft hij gewoon gereageerd op een vraag die hem gesteld werd. En dit is zijn antwoord. Het is inderdaad helemaal geen issue of Marokko bij de EU komt, van beide kanten niet. Verhagen probeert ook helemaal geen issue ervan te maken. Het was een onderdeel van een debat over de EU.

Marokko is een Afrikaans land en ligt - in tegestelling tot Turkije - voor geen deel in Europa.
De EU heeft wel besloten de contacten met Marokko te vergroten en er worden de laatste maanden zeer veel verdragen met Marokko gesloten. Marokko en de EU hebben dus wel zeer verregaande relaties. Marokko is ook meer noordelijk georienteerd dan zuidelijk (rest van Afrika).

En dan is er nog de Mediterrane Unie die Sarkozy (Frankrijk) wil sluiten met o.a. Marokko.

Ja Sarkozy is een scherpe politicus en ziet in dat hij Marokko wel eens voor z'n karretje kan spannen, met z'n 'Mediterrane Unie'. Als ik Marokko was: nee liever niet (hou niet zo van half om half). Ik moet wel toegeven dat Sarkozy een man met visie is, voor wat dat betreft. Hij heeft denk ik door dat op den duur Marokko Europa niet nodig heeft, maar andersom. Europa zal Marokko steeds meer nodig moeten hebben, als is het maar om de miljoenen Marokkaanse immigranten in West Europese landen. Nederland is destijds ook geprobeerd zonder succes om inzage te verkrijgen in het Marokkaanse huizenregister, om bijvoorbeeld bijstandsfraude hier te bestrijden. Hetzelfde geldt voor het dubbele paspoort concours. Nee het is meer Europa dat op den duur Marokko steeds meer nodig zal hebben voor haar eigen belangen. Maar Marokko moet daar niet aan toegeven. Gewoon blijven hoe ze is. Mediterrane Unie. Ik lach erom. Maar Verhagen kan in ieder geval nog veel leren van Sarkozy.

observer
10-05-07, 08:26
Geplaatst door 1973Tanger
Hij heeft denk ik door dat op den duur Marokko Europa niet nodig heeft, maar andersom. Europa zal Marokko steeds meer nodig moeten hebben, als is het maar om de miljoenen Marokkaanse immigranten in West Europese landen. Nederland is destijds ook geprobeerd zonder succes om inzage te verkrijgen in het Marokkaanse huizenregister, om bijvoorbeeld bijstandsfraude hier te bestrijden. Hetzelfde geldt voor het dubbele paspoort concours. Nee het is meer Europa dat op den duur Marokko steeds meer nodig zal hebben voor haar eigen belangen. Maar Marokko moet daar niet aan toegeven. Gewoon blijven hoe ze is. Mediterrane Unie. Ik lach erom. Maar Verhagen kan in ieder geval nog veel leren van Sarkozy. dus wilders heeft gelijk met zijn 5e colonne verhaal?

betonmo
10-05-07, 08:40
Geplaatst door observer
dus wilders heeft gelijk met zijn 5e colonne verhaal?

Wat nou,vijfde collone,wie is er nou een colone,Imazighen zijn meer in aantal dan je denkt,dus draai het maar om,nederland zelf is een colone,
zij moet toch over de hele wereld plunderen,wat met de tijd steeds moeilijker wordt,denk jij maar lekker in jouw termen.!

http://i14.servimg.com/u/f14/11/21/79/55/00000010.jpg (http://www.servimg.com/image_preview.php?i=83&u=11217955)

mark61
10-05-07, 11:12
Geplaatst door Qaiys
‘Een land waar het leger dreigende taal spreekt, is niet toe aan het EU-lidmaatschap.’

Herinnert ie zich Spanje nog? Griekenland?

Julien
10-05-07, 11:18
Geplaatst door mark61
Herinnert ie zich Spanje nog? Griekenland?

Tijdens de (leger)dictaturen waren Spanje en Griekenland toch geen EU-lid?

Slinger
10-05-07, 11:24
Geplaatst door 1973Tanger
Ik denk dat ze in Den Haag langzaam seniel aan het worden zijn. Het moet echt niet gekker worden daarzo, nu het al zo is. Die Verhagen ziet echt spoken en bewijst hiermee dat hij ongeschikt is voor de functie van minister van buitenlandse zaken. Of hij wil tegen beter weten slim doen en stemmers winnen door angst te kweken onder burgers, door Marokko te gebruiken als afschrikmiddel en ongewenste vreemdeling in de Europese Unie. Ten eerste hoeft Verhagen zich geen zorgen te maken over eventuele aspiraties van Marokko voor het lidmaatschap van de EU. Ten tweede is Marokko geografisch een Afrikaans land en zal dat ook blijven ook. Marokko weet dat ook donders goed en zal dan ook nimmer vergeefse moeite en inspanningen leveren en z'n huid en achterwerk goedkoop verkopen, zoals Turkije (met alle respect), voortdurend doet. Voor Marokko zelf is geen lidmaatschap van de EU geen droom, maar realiteit. Voor Verhagen ligt het blijkbaar anders. Die ziet schijnbaar het verschil tussen dromen en realiteit niet in, die arme stakker. Afvoeren die misbaksel.

Voor de burgers van Marokko is het natuurlijk wel jammer dat het land niet gedwongen wordt tot allerlei hervormingen, bijvoorbeeld op politiek, sociaal en economisch gebied. Ook op justitiëel gebied is er ook nog heel wat te verbeteren. Het voorbeeld van Turkije heeft laten zien dat er wel een en ander verbeterd kan worden, als de autoriteiten maar onder druk worden gezet.

observer
10-05-07, 12:02
Geplaatst door Julien
Tijdens de (leger)dictaturen waren Spanje en Griekenland toch geen EU-lid? nope en portugal ook niet

justus
10-05-07, 12:59
om lid te kunnen/mogen worden van de EU zijn er 3 relevante basisvragen:
1. voldoet het land aan de sociaal-economische en mensenrechtelijke vereisten?
2. is het land europees?
3. is het land een meerwaarde van de eu.

ik zou zeggen: vult u deze vragen zelf maar in voor Marokko. ik ben bang dat het antwoord 3x neen zal zijn.

mark61
10-05-07, 13:00
Geplaatst door Julien
Tijdens de (leger)dictaturen waren Spanje en Griekenland toch geen EU-lid?

Nee, maar vlak daarvoor wel. Enfin, Gr 1974 - lid 1981, Spanje Tejero 1981 - lid 1986.

Turkije is nu toch ook geen lid? Dus als die militairen verder hun klep houden kunnen ze in 2012 lid worden.

mark61
10-05-07, 13:06
Geplaatst door justus
om lid te kunnen/mogen worden van de EU zijn er 3 relevante basisvragen:
1. voldoet het land aan de sociaal-economische en mensenrechtelijke vereisten?
2. is het land europees?
3. is het land een meerwaarde van de eu.

ik zou zeggen: vult u deze vragen zelf maar in voor Marokko. ik ben bang dat het antwoord 3x neen zal zijn.

Ik zou zeggen, vul es in voor Roemenië, Bulgarije. Om over Kroatië en Servië nog maar te zwijgen.

Overigens zou de redenering andersom moeten zijn: uitzicht op lidmaatschap leidt tot verbetering van de omstandigheden. Werkte even voor Turkije, tot weer es bleek dat het voor de zoveelste keer genaaid werd.

TonH
10-05-07, 13:26
Geplaatst door mark61
Nee, maar vlak daarvoor wel. Enfin, Gr 1974 - lid 1981, Spanje Tejero 1981 - lid 1986.

Turkije is nu toch ook geen lid? Dus als die militairen verder hun klep houden kunnen ze in 2012 lid worden.

Griekenland, Spanje en Portugal werden relatief snel EU-lid om "de prille democratie te bestendigen". En hé!!! het heeft geholpen. Geen spráke dat zij tijdens hun dictaturen lid konden worden.

mark61
10-05-07, 13:32
Geplaatst door TonH
Griekenland, Spanje en Portugal werden relatief snel EU-lid om "de prille democratie te bestendigen". En hé!!! het heeft geholpen. Geen spráke dat zij tijdens hun dictaturen lid konden worden.

Dat geldt dan ook voor Turkije. Dat is nu overigens geen dictatuur, mocht je dat impliceren :cool:

Julien
10-05-07, 15:20
Geplaatst door mark61
Turkije is nu toch ook geen lid? Dus als die militairen verder hun klep houden kunnen ze in 2012 lid worden.

Áls ze hun klep houden ja...
Ze dreigen er iig wel mee

En 2012 is een datum die de EU ook wel noemt voor eventuele toetreding.

knuppeltje
10-05-07, 15:39
Eigelijk wil ik die Verhagen niet in de EU.
Zal wel aan mij liggen.

Thermopylae
10-05-07, 15:46
Geplaatst door 1973Tanger
Ik denk dat ze in Den Haag langzaam seniel aan het worden zijn. Het moet echt niet gekker worden daarzo, nu het al zo is. Die Verhagen ziet echt spoken en bewijst hiermee dat hij ongeschikt is voor de functie van minister van buitenlandse zaken. Of hij wil tegen beter weten slim doen en stemmers winnen door angst te kweken onder burgers, door Marokko te gebruiken als afschrikmiddel en ongewenste vreemdeling in de Europese Unie. Ten eerste hoeft Verhagen zich geen zorgen te maken over eventuele aspiraties van Marokko voor het lidmaatschap van de EU. Ten tweede is Marokko geografisch een Afrikaans land en zal dat ook blijven ook. Marokko weet dat ook donders goed en zal dan ook nimmer vergeefse moeite en inspanningen leveren en z'n huid en achterwerk goedkoop verkopen, zoals Turkije (met alle respect), voortdurend doet. Voor Marokko zelf is geen lidmaatschap van de EU geen droom, maar realiteit. Voor Verhagen ligt het blijkbaar anders. Die ziet schijnbaar het verschil tussen dromen en realiteit niet in, die arme stakker. Afvoeren die misbaksel.


In het verleden heeft Marokko al eens visje uitgegooid. Motivatie, de oude banden met Frankrijk, en het feit dat de continenten zo dicht bijelkaar liggen.

1973Tanger
10-05-07, 16:05
Geplaatst door Thermopylae
In het verleden heeft Marokko al eens visje uitgegooid. Motivatie, de oude banden met Frankrijk, en het feit dat de continenten zo dicht bijelkaar liggen.

Voordat Marokko in het kader van de continentaal drift Europa raakt, moet je nog en paar miljoen jaar wachten. Pas dan kan Marokko volwaardig deelnemen aan de Europes Unie. Misschien zullen dan Europese landen worden afgewezen voor deelname aan de dan prestigieuze Super Afrika Unie?

Shemharosh
10-05-07, 16:40
Geplaatst door Qaiys
Verhagen wil Marokko niet in EU

ANP

MAASTRICHT - Minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) heeft zich uitgesproken tegen een eventueel lidmaatschap van Marokko van de Europese Unie. Wat Verhagen betreft hebben Balkanlanden, als Bosnië en Servië, meer kans toe te treden.

Verhagen zei dat woensdag in Maastricht tijdens Coolpolitics, een bijeenkomst met jongeren. De bewindsman vindt dat de positie van Turkije ‘er niet goed voor staat’. Daarmee doelde hij op de laatste ontwikkelingen in het land, dat nog aan een groot aantal democratische voorwaarden moet voldoen om toe te treden. ‘Een land waar het leger dreigende taal spreekt, is niet toe aan het EU-lidmaatschap.’

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article424037.ece/Verhagen_wil_Marokko_niet_in_EU

dus hij wil de marokannen hier hebben zonder dat wij maar iets hoeven terug te geven of te doen!!!!....heel lief van Verhagen!!!

Thermopylae
10-05-07, 16:52
Geplaatst door 1973Tanger
Voordat Marokko in het kader van de continentaal drift Europa raakt, moet je nog en paar miljoen jaar wachten. Pas dan kan Marokko volwaardig deelnemen aan de Europes Unie. Misschien zullen dan Europese landen worden afgewezen voor deelname aan de dan prestigieuze Super Afrika Unie?

Ach, Kazachstan heeft ook al fijntjes opgemerkt, dat het stukje van hun territorium dat in Europa ligt toch echt groter is dan het stukje Turkije!
Een paar jaar daarna dienen ze bij de Uefa het verzoek in om mee te mogen ballen. Ze denken natuurlijk ook, als we al in Europees verband voetballen en en meezingen in het Eurovisie zangellende, dan wordt het misschien een stukje gemakkelijker om binnen te komen!

mark61
10-05-07, 16:56
Geplaatst door 1973Tanger
Voordat Marokko in het kader van de continentaal drift Europa raakt, moet je nog en paar miljoen jaar wachten. Pas dan kan Marokko volwaardig deelnemen aan de Europes Unie. Misschien zullen dan Europese landen worden afgewezen voor deelname aan de dan prestigieuze Super Afrika Unie?

In je hele wilde dromen. Je gaat hoogstens klimaatvluchtelingen krijgen. In feite zijn die er nu al.

Die tunnel lijkt er anders serieus te komen.

2015 Marokko in EU lijkt mij wel wat.

knuppeltje
10-05-07, 17:04
Geplaatst door mark61
In je hele wilde dromen. Je gaat hoogstens klimaatvluchtelingen krijgen. In feite zijn die er nu al.

Die tunnel lijkt er anders serieus te komen.

2015 Marokko in EU lijkt mij wel wat.

Worden het net twee communicerende vaten.
Door de dan steigende welvaart daar zullen de van oorsprong Marokanen die zich hier teveel voelen daar naar toe trekken.
Denk, of veel minder naar hierkomen.
In beide gevallen alleen maar winst.

mark61
10-05-07, 17:08
Geplaatst door knuppeltje
Worden het net twee communicerende vaten.
Door de dan steigende welvaart daar zullen de van oorsprong Marokanen die zich hier teveel voelen daar naar toe trekken.
Denk, of veel minder naar hierkomen.
In beide gevallen alleen maar winst.

Ik denk eigenlijk dat ik em ga smeren. Laat die NLMarokkanen lekker hier, anders wordt het te druk in Marokko. Vol = vol :strik:

knuppeltje
10-05-07, 17:12
Geplaatst door mark61
Ik denk eigenlijk dat ik em ga smeren. Laat die NLMarokkanen lekker hier, anders wordt het te druk in Marokko. Vol = vol :strik:

Zolang er maar genoeg voor dit forum overblijven. :stout:

mark61
10-05-07, 17:18
Geplaatst door knuppeltje
Zolang er maar genoeg voor dit forum overblijven. :stout:

In MA hebben ze ook internet hoor. :o

knuppeltje
10-05-07, 17:23
Geplaatst door mark61
In MA hebben ze ook internet hoor. :o

Questie van positieve selectie.

mark61
10-05-07, 21:05
Geplaatst door knuppeltje
Questie van positieve selectie.

Verhagen, die zouden we toch naar Dakhla sturen?

knuppeltje
10-05-07, 21:13
Geplaatst door mark61
Verhagen, die zouden we toch naar Dakhla sturen?

Is die nog niet uitgezet dan?
Der werkt ook niets meer daar na Rita.

mark61
10-05-07, 21:18
Geplaatst door knuppeltje
Is die nog niet uitgezet dan?
Der werkt ook niets meer daar na Rita.

Nebahat is een partij sooooft.

knuppeltje
10-05-07, 21:34
Geplaatst door mark61
Nebahat is een partij sooooft.

Loopt nog slecht af met de PVDA, wat een soft gedoe stelletje watjes daar.

knuppeltje
10-05-07, 21:39
Geplaatst door mark61
Nebahat is een partij sooooft.

Vind Nebahat trouwens wel een lekker wijf, of mag je dat hier niet zeggen.

mark61
10-05-07, 21:44
Geplaatst door knuppeltje
Vind Nebahat trouwens wel een lekker wijf, of mag je dat hier niet zeggen.

Da ken hier wel :fpimp:

1973Tanger
10-05-07, 23:36
Geplaatst door knuppeltje
Vind Nebahat trouwens wel een lekker wijf, of mag je dat hier niet zeggen.

Zeker wel, zolang je je geslachtsdeel of delen niet in beeld brengt, zal de moderator geen bezwaar hebben denk ik.

TonH
11-05-07, 00:37
Geplaatst door mark61
Dat geldt dan ook voor Turkije. Dat is nu overigens geen dictatuur, mocht je dat impliceren :cool:

Dat is inderdaad vaak als reden aangegeven om Turkije snel in de EU te brengen. En eigenlijk is dat ook nog 'gebruikt' bij de toetreding van de voormalige oostbloklanden. Daarvan zijn er heel wat nogal vroeg toegelaten. Zie Roemenië. Om over Polen nog maar te zwijgen. Wanneer je het nou toch over het kwaad van een theocratie binnen Europa zou gaan hebben, dan is een discussie over Polen eerder op z'n plaats dan over Turkije.

mark61
11-05-07, 08:20
Geplaatst door TonH
Dat is inderdaad vaak als reden aangegeven om Turkije snel in de EU te brengen. En eigenlijk is dat ook nog 'gebruikt' bij de toetreding van de voormalige oostbloklanden. Daarvan zijn er heel wat nogal vroeg toegelaten. Zie Roemenië. Om over Polen nog maar te zwijgen. Wanneer je het nou toch over het kwaad van een theocratie binnen Europa zou gaan hebben, dan is een discussie over Polen eerder op z'n plaats dan over Turkije.

Yep. In Turkije gillen ze in ieder geval niet zo over homo's en vrouwen als in Polen.

reason
11-05-07, 08:38
Ik weet het niet zo precies, maar ik vermoed toch dat de gemiddelde homo en de gemiddelde vrouw in Polen meer mogelijkheden en vrijheid heeft dan in Turkije.

reason
11-05-07, 08:44
Geplaatst door TonH
Wanneer je het nou toch over het kwaad van een theocratie binnen Europa zou gaan hebben, dan is een discussie over Polen eerder op z'n plaats dan over Turkije.

Polen is net zo min een theocratie als Turkije. Het risico dat in de toekomst de scheiding kerk-staat op de tocht komt te staan, is in Turkije daarentegen groter.
Maar bij de toetreding tot de EU gaat het over de wijze waarop de staatsinrichting en de burgerrechten daadwerkelijk zijn vormgegeven; voldoet dat aan de Europese criteria? In Polen is dat het geval, in Turkije nog lang niet.

Soldim
11-05-07, 08:45
Geplaatst door reason
Ik weet het niet zo precies, maar ik vermoed toch dat de gemiddelde homo en de gemiddelde vrouw in Polen meer mogelijkheden en vrijheid heeft dan in Turkije.

Gemiddelde vrouw, weet ik niets van. Gemiddelde home, zeker niet. :kusgrijs:

knuppeltje
11-05-07, 09:25
Van alle al dan niet verkapte theocratieen is die van de christenen altijd al de ergste geweest.
Geen jodenvervevolging door de geschiedenis heen groter dan door de christenen, en zo ook van homo's.
Voor vrouwen maakte het 60 jaar geleden ook niet veel uit, en in feite hebben vrouwen volgens mij volgens de sharia meer rechten dan volgens het katholieke huwelijksrecht.
Tis maar net hoe je er mee om blijft gaan.
Niets is wat op het eerste gezicht lijkt.
Zeg nou zelf, wat is erger voor een vrouw- een gebod om hoofddoekjes te dragen- of een totaal verbod op abortus.
Wel zelf als vrouw te kunnen kiezen met wie je trowt- maar niet te kunnen scheiden.
In Polen zijn vrouwen en homo's achtergesteld.
En wie wil klagen over de positie van de vrouw in de islam- die moet alle cultuurverschijnselen eens even vergeten en dan eens naar de rechten van de vrouw in het jodendom kijken, echt heel dom dus- en nog steeds achterlijk.
Theocratie- ook verkapt- een vloek voor de mensheid.

mark61
11-05-07, 09:28
Geplaatst door reason
Ik weet het niet zo precies, maar ik vermoed toch dat de gemiddelde homo en de gemiddelde vrouw in Polen meer mogelijkheden en vrijheid heeft dan in Turkije.

Je zou je wel es lelijk kunnen vergissen. Tis bizar, maar Istanboel heeft een hele wijk met homotenten, en de vertegenwoordiging van vrouwen in hogere functies is veel hoger dan in het grootste deel van Europa. Hoger dan in NL iig.

mark61
11-05-07, 09:31
Geplaatst door reason
Polen is net zo min een theocratie als Turkije. Het risico dat in de toekomst de scheiding kerk-staat op de tocht komt te staan, is in Turkije daarentegen groter.
Maar bij de toetreding tot de EU gaat het over de wijze waarop de staatsinrichting en de burgerrechten daadwerkelijk zijn vormgegeven; voldoet dat aan de Europese criteria? In Polen is dat het geval, in Turkije nog lang niet.

De burgerrechten van homo's zijn in Polen ongeveer 0.

In Turkije is er geen scheiding van kerk en staat omdat de staat de islam controleert. In Polen niet omdat iedereen bekant militant katholiek is. The powers that be in ieder geval.

knuppeltje
11-05-07, 11:06
Geplaatst door Soldim
Gemiddelde vrouw, weet ik niets van. Gemiddelde home, zeker niet. :kusgrijs:

Gek hè dat ik van beide nog steeds het gemiddelde niet weet.

Julien
11-05-07, 11:18
Geplaatst door knuppeltje
Van alle al dan niet verkapte theocratieen is die van de christenen altijd al de ergste geweest.
Geen jodenvervevolging door de geschiedenis heen groter dan door de christenen, en zo ook van homo's.
Voor vrouwen maakte het 60 jaar geleden ook niet veel uit, en in feite hebben vrouwen volgens mij volgens de sharia meer rechten dan volgens het katholieke huwelijksrecht.
Tis maar net hoe je er mee om blijft gaan.
Niets is wat op het eerste gezicht lijkt.
Zeg nou zelf, wat is erger voor een vrouw- een gebod om hoofddoekjes te dragen- of een totaal verbod op abortus.
Wel zelf als vrouw te kunnen kiezen met wie je trowt- maar niet te kunnen scheiden.
In Polen zijn vrouwen en homo's achtergesteld.
En wie wil klagen over de positie van de vrouw in de islam- die moet alle cultuurverschijnselen eens even vergeten en dan eens naar de rechten van de vrouw in het jodendom kijken, echt heel dom dus- en nog steeds achterlijk.
Theocratie- ook verkapt- een vloek voor de mensheid.

Het christelijke Europa kent al sinds de Middeleeuwen een scheiding van Kerk en Staat. Enige uitzondering was de Vaticaanse staat. Dat er individuele christenen en 'christelijke' koningen geweest zijn die zich barbaars hebben gedragen, kun je niet op conto van het christendom schrijven.
De islamitische kalifaten waren echter wel puure theocratiën, net zoals Iran en Saoedie-Arabië nog steeds zijn.
Je vergelijk dus appels met peren.

Polen is ook absoluut geen theocratie. 95% van de bevolking is Rooms-Katoliek. Logisch dat dit ook invloed heeft in politieke besluiten. Over abortus kun je van mening verschillen; ik weet niet hoe dat in Turkije geregeld is. Maar in principe hoeven homo's en vrouwen en minderheden niets te vrezen in Polen, want hun grondwet veroordeelt discriminatie en geweld tegen hen. Dat een minister pittige uitspraken doet, betekent nog niet dat het hele land zo denkt.

En ik denk dat de gekozen extreemrechtse partij FPÖ in Oostenrijk en de bijna-winst van Pim Fortuyn in Nederland een grotere zorg en angst zijn voor Europa. En zijn Nederland en Oostenrijk theocratiën?

Julien
11-05-07, 11:26
Geplaatst door mark61
De burgerrechten van homo's zijn in Polen ongeveer 0.
Ken jij de Poolse wetten? Ik weet zeker dat er niets in staat waardoor homo's opeens minderwaardige burgers zijn daar. O.k. ze hebben er geen homohuwelijk, maar dat heeft Turkije ook niet. en ik heb ooit ergens gelezen over de vele homobars in Warschau.


In Turkije is er geen scheiding van kerk en staat omdat de staat de islam controleert. In Polen niet omdat iedereen bekant militant katholiek is. The powers that be in ieder geval.
Pardon.. militant katholiek? Waar concludeer je dat uit? Een katholiek die om wat voor reden geweld gebruikt tegen anderen is geen goede gelovige. En de meeste Polen zijn vreedzame en - ik weet zeker - tolerante katholieken.

Freesaf2
11-05-07, 11:42
Geplaatst door knuppeltje
Van alle al dan niet verkapte theocratieen is die van de christenen altijd al de ergste geweest.
Geen jodenvervevolging door de geschiedenis heen groter dan door de christenen, en zo ook van homo's.
Voor vrouwen maakte het 60 jaar geleden ook niet veel uit, en in feite hebben vrouwen volgens mij volgens de sharia meer rechten dan volgens het katholieke huwelijksrecht.


Leuk die geschiedenislessen af en toe, maar dat heeft niets te maken met de huidige Europeese situatie.

knuppeltje
11-05-07, 12:34
Geplaatst door Julien
Het christelijke Europa kent al sinds de Middeleeuwen een scheiding van Kerk en Staat. Enige uitzondering was de Vaticaanse staat. Dat er individuele christenen en 'christelijke' koningen geweest zijn die zich barbaars hebben gedragen, kun je niet op conto van het christendom schrijven.
De islamitische kalifaten waren echter wel puure theocratiën, net zoals Iran en Saoedie-Arabië nog steeds zijn.
Je vergelijk dus appels met peren.

Polen is ook absoluut geen theocratie. 95% van de bevolking is Rooms-Katoliek. Logisch dat dit ook invloed heeft in politieke besluiten. Over abortus kun je van mening verschillen; ik weet niet hoe dat in Turkije geregeld is. Maar in principe hoeven homo's en vrouwen en minderheden niets te vrezen in Polen, want hun grondwet veroordeelt discriminatie en geweld tegen hen. Dat een minister pittige uitspraken doet, betekent nog niet dat het hele land zo denkt.

En ik denk dat de gekozen extreemrechtse partij FPÖ in Oostenrijk en de bijna-winst van Pim Fortuyn in Nederland een grotere zorg en angst zijn voor Europa. En zijn Nederland en Oostenrijk theocratiën?

M'n beste,
1492 was dus toch echt wel al een tijdje na de middeleeuwen denk ik, maar de bijnaam van die Isabella was volgens mij niet voor niets: La Catholica.
Om over het fruit te beginnen, je lult uit je vooringenomen nek.
Om met La Catholica en haar Ferdinant te beginnen, zij hielden er een afschuwelijk verkapt theocratisch vervolgingsbewind op na.
Immers alles in naam van he katholicisme en dus ook daarom goed.
Maar om de kalifen wel puur theocraten te noemen, dan moet je het toch echt wel eens uitleggen over welke je het hebt.
Heb je het dan over de rechtgeleidde (rashidoen), over de Omajaden of over de Abbassiden.
Maar die kalifen hebben nooit of te nimmer aan godsdienstvervolging gedaan, in tegenstelling weer van Isa en Ferdi bv.
Iran kun je een theocratie noemen zolang die Ayatolla's (tekens van god) daar in werkelijkheid de macht achter de schermen uitoefenen.
Nou hebben die geestelijke leiders in SA wel heel veel invloed- maar de Ibn Saoeds zijn volgens mij nog steeds geen theologen.
Een van hun titels is trouwens beschermer van de twee heilige plaatsen, maar aan welke universiteit ze theologie hebben gestudeerd is mij onbekend, wel de goddeloze leefwijze die ze er op na houden als ze in Marbella zijn.
Vaticaanstad, och ook wij hadden ook eens een bisschop (Radboud) met een kasteel en een echt leger die heerste over Utrecht als een echte veldheer.
In Polen is teveel van de wetgeving ingesteld onder invloed van de kathlieke kerk en dus een verkapte theocratie, vrouwen en homo's hebben er niets in te brengen niemand trouwens die niet goed katholiek is. Die FPÖ draagt daar dus zijn steentje aan bij.

mark61
11-05-07, 17:12
Geplaatst door Julien
Ken jij de Poolse wetten? Ik weet zeker dat er niets in staat waardoor homo's opeens minderwaardige burgers zijn daar.

Ik begrijp dat ze er druk mee bezig zijn..



Pardon.. militant katholiek? Waar concludeer je dat uit?

Radio Marija.


Een katholiek die om wat voor reden geweld gebruikt tegen anderen is geen goede gelovige. En de meeste Polen zijn vreedzame en - ik weet zeker - tolerante katholieken.

Die vervolgens op 2 parafascistische broertjes stemmen. Brrr.

rinjea
11-05-07, 18:05
Geplaatst door Qaiys
Verhagen wil Marokko niet in EU

ANP

MAASTRICHT - Minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) heeft zich uitgesproken tegen een eventueel lidmaatschap van Marokko van de Europese Unie. Wat Verhagen betreft hebben Balkanlanden, als Bosnië en Servië, meer kans toe te treden.

Verhagen zei dat woensdag in Maastricht tijdens Coolpolitics, een bijeenkomst met jongeren. De bewindsman vindt dat de positie van Turkije ‘er niet goed voor staat’. Daarmee doelde hij op de laatste ontwikkelingen in het land, dat nog aan een groot aantal democratische voorwaarden moet voldoen om toe te treden. ‘Een land waar het leger dreigende taal spreekt, is niet toe aan het EU-lidmaatschap.’

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article424037.ece/Verhagen_wil_Marokko_niet_in_EU

logisch Marokko hoort bij Afrika.

TonH
11-05-07, 19:15
Geplaatst door rinjea
logisch Marokko hoort bij Afrika.

Niet volgens dit kaartje...

http://www.greekarabforum.gr/images/arab-union-logo.jpg

TonH
11-05-07, 19:17
Geplaatst door reason
Polen is net zo min een theocratie als Turkije. Het risico dat in de toekomst de scheiding kerk-staat op de tocht komt te staan, is in Turkije daarentegen groter.
Maar bij de toetreding tot de EU gaat het over de wijze waarop de staatsinrichting en de burgerrechten daadwerkelijk zijn vormgegeven; voldoet dat aan de Europese criteria? In Polen is dat het geval, in Turkije nog lang niet.

Zolang de schijn maar opgehouden wordt, bedoel je? En de praktijk telt niet?
Ik moet toegeven dat dat nog eens een ouderwets Nederlands standpunt is. :fpetaf:

justus
12-05-07, 03:03
Geplaatst door mark61
Ik zou zeggen, vul es in voor Roemenië, Bulgarije. Om over Kroatië en Servië nog maar te zwijgen.

hiermee heb je volkomen gelijk. alleen werd die vraag niet gesteld.


Geplaatst door mark61
Overigens zou de redenering andersom moeten zijn: uitzicht op lidmaatschap leidt tot verbetering van de omstandigheden. Werkte even voor Turkije, tot weer es bleek dat het voor de zoveelste keer genaaid werd. [/B]

de eu is geen sociaal werkclubje of een alternatief voor de UN bij het afdwingen van verbetering van omstandigheden. persoonlijk vind ik dat turkije geen lid moet worden, vanwege het hoge 3x neen gehalte. daarbij is alleen de USA van mening dat turkije lid zou moeten worden. laten ze dat (vanwege hun militairstrategische belangen) dan ook gewoon doorlopend financieren.