PDA

Bekijk Volledige Versie : Turks parlement stemt voor gekozen president en staan hoog in de opiniepeilingen.



Qaiys
10-05-07, 18:44
Turks parlement stemt voor gekozen president

AP, Reuters, AFP


ANKARA - Het Turkse parlement heeft donderdag een pakket grondwetsamendementen aangenomen waardoor onder meer de president door het volk kan worden gekozen. Van de 550 parlementariërs stemden er 376 voor, waarmee de voor een grondwetswijziging vereiste tweederde meerderheid ruimschoots werd gehaald.

Volgens de amendementen wordt de president direct gekozen voor een periode van vijf jaar, en mag hij zich een keer herkiesbaar stellen. Tot nu toe werd de president altijd gekozen door het parlement, voor een periode van zeven jaar.

De centrum-rechtse partij AK diende de voorstellen in nadat het niet was gelukt haar kandidaat, minister van Buitenlandse Zaken Abdullah Gül, verkozen te krijgen. De oppositiepartijen boycotte de verkiezingen tot twee keer toe, waardoor er geen quorum was in het parlement. Ook het leger liet weten een presidentsschap van Gül, wiens wortels net als die van premier Erdogan liggen in de politieke islam, het seculiere karakter van Turkije zou bedreigen. Afgelopen zondag trok Gül zijn kandidatuur in.

De kans is klein dat de nieuwe wet van kracht wordt voor de vervroegde parlementsverkiezingen van 22 juli. De huidige president Ahmet Necdet Sezer, die al vaker heeft gebotst met de regering-Erdogan, heeft gezegd de wet wellicht te vetoën. De reden zou zijn dat deze ‘overhaast’ is behandeld in het parlement, zonder dat er voldoende over is gedebatteerd.

Critici zien de amendementen vooral als poging van Erdogan de Turkse kiezer op zijn hand te krijgen. De meeste Turken zouden voorstander zijn van de directe verkiezing van de president, die overigens vooral een ceremoniele functie heeft. Dat geldt ook voor sommige oppositiepartijen: de voorstellen kregen negentien Kamerleden meer achter zich dan de 351 parlementariërs waarover de AK beschikt.

De AK doet het goed bij de kiezer. Volgens twee donderdag verschenen opiniepeilingen kan zij rekenen op 29 respectievelijk 41 procent van de stemmen, waarmee ze veruit de grootste partij van het land wordt. De tweede partij zou volgens de peilingen de Republikeinse Volkspartij (CHP) worden, 13 of 14 procent van de stemmen zou krijgen.


http://www.volkskrant.nl/buitenland/article424322.ece/Turks_parlement_stemt_voor_gekozen_president

Sjowelo
10-05-07, 19:06
Ik ben benieuwd wat de volgende aap uit de mouw gaat worden om te verhinderen dat de Islamitische hervormers de president leveren en Turkije een welvarende toekomst gaan schenken. De koeffar van de legertop kunnen volgens mij niet wachten om hun tanks de straten van Istanbul op te sturen, net zoals ze Erbakan 10 jaar geleden verjaagd hebben. Denk niet dat ze dat kunstje nog een keer kunnen flikken, zonder dat de gevolgen rampzalig uit zullen pakken.

mark61
10-05-07, 20:57
Geplaatst door Sjowelo
Ik ben benieuwd wat de volgende aap uit de mouw gaat worden om te verhinderen dat de Islamitische hervormers de president leveren en Turkije een welvarende toekomst gaan schenken. De koeffar van de legertop kunnen volgens mij niet wachten om hun tanks de straten van Istanbul op te sturen, net zoals ze Erbakan 10 jaar geleden verjaagd hebben. Denk niet dat ze dat kunstje nog een keer kunnen flikken, zonder dat de gevolgen rampzalig uit zullen pakken.

10 jaar geleden was de telefooncoup. Tanks op de straat was 27 jaar geleden.

Denk het ook niet dat dat nog gaat gebeuren. Is ook niet nodig; de directe aanleiding voor de coup van 1980 was het geweld op straat, links, rechts en islamisten die elkaar en in de weg lopende voorbijgangers afknalden.

mark61
10-05-07, 20:57
In Nederland kost een grondwetswijziging geloof ik 2 jaar :hihi:

TonH
11-05-07, 00:47
Geplaatst door Sjowelo
Ik ben benieuwd wat de volgende aap uit de mouw gaat worden om te verhinderen dat de Islamitische hervormers de president leveren en Turkije een welvarende toekomst gaan schenken. De koeffar van de legertop kunnen volgens mij niet wachten om hun tanks de straten van Istanbul op te sturen, net zoals ze Erbakan 10 jaar geleden verjaagd hebben. Denk niet dat ze dat kunstje nog een keer kunnen flikken, zonder dat de gevolgen rampzalig uit zullen pakken.

De opperbevelhebber van het Turkse leger is een beleidend moslim. Dat hij religie en staat onverenigbaar maakt maakt hem een "koeffar"?

(shit Sjowelo... dwing je me bijna die militair te verdedigen) :fuckit:

Sjowelo
11-05-07, 09:47
Geplaatst door TonH
De opperbevelhebber van het Turkse leger is een beleidend moslim. Dat hij religie en staat onverenigbaar maakt maakt hem een "koeffar"?

(shit Sjowelo... dwing je me bijna die militair te verdedigen) :fuckit:
Ik ben niet gediend van de wijze waarmee je op mij reageert. Ik verzoek je dan ook om die amicale pretenties voor je te houden.

Erdogan heeft nimmer een Islamitische staat nagestreefd en zulks ook nooit verkondigd. De AK staat vooralsnog bekend als een gematigde partij.

Een 'echte' moslim gaat niet zo om met zijn moslimbroeders. Saddam noemde zich ook moslim, maar vond ik ook een kafir, hoewel het niet aan mij is om daarover te oordelen. Als je het zo bekijkt heb je weer wel gelijk.

David
11-05-07, 09:52
Gelukkig weten we inmiddels dat kaffir geen scheldwoord is. :wijs:

Sjowelo
11-05-07, 09:53
Geplaatst door mark61
In Nederland kost een grondwetswijziging geloof ik 2 jaar :hihi:
In Israel zijn ze sinds de roof van Palestina nog steeds bezig met het schrijven van een grondwet. Het is maar wat je als norm hanteert.

mark61
11-05-07, 10:05
Geplaatst door Sjowelo
Erdogan heeft nimmer een Islamitische staat nagestreeft en zulks ook nooit verkondigd. De AK staat vooralsnog bekend als een gematigde partij.

"The mosques are our barracks, the domes our helmets, the minarets our bayonets and the faithful our soldiers."

mark61
11-05-07, 10:05
Geplaatst door Sjowelo
In Israel zijn ze sinds de roof van Palestina nog steeds bezig met het schrijven van een grondwet. Het is maar wat je als norm hanteert.

Euh, wat is het verband?

Sjowelo
11-05-07, 10:16
Geplaatst door mark61
10 jaar geleden was de telefooncoup. Tanks op de straat was 27 jaar geleden.

Denk het ook niet dat dat nog gaat gebeuren. Is ook niet nodig; de directe aanleiding voor de coup van 1980 was het geweld op straat, links, rechts en islamisten die elkaar en in de weg lopende voorbijgangers afknalden.
Ja dat onderscheid ken ik wel. Ik meende me te herinneren dat er in Erbakans geboortedorp 10 jaar geleden ook tanks binnengereden werden. Waarschijnlijk heb ik me dan vergist.

Dezelfde paranoia zie je nu ook, met de moord op Hrant Dink en andere idioten die elkaar naar het leven staan. Voor de rest zijn Turken maar al te bang weer in een economische crisis te belanden en hun geld de waarde van wc-papier te zien aannemen. Dus die zullen hopelijk wel hun lesje geleerd hebben.

Sjowelo
11-05-07, 10:18
Geplaatst door mark61
"The mosques are our barracks, the domes our helmets, the minarets our bayonets and the faithful our soldiers."
Ja dat is niet van hem, maar een citaat van een Turkse dichter. Dat mensen meteen nadat hij dat citaat in een speech aanhaalde in de stress schieten, zegt naar mijn mening genoeg over de paranoia en onmogelijkheid van sommigen om gedichten op hun merites te beoordelen.

Sjowelo
11-05-07, 10:22
Geplaatst door mark61
Euh, wat is het verband?
Dat 2 jaar niets zegt over de waarde en legitimiteit van een grondwetswijziging. Ik dacht dat je daarop doelde. Zoniet, is het een leuk nieuwtje net zoals jouw opmerking dat was.

mark61
11-05-07, 10:36
Geplaatst door Sjowelo
Ja dat is niet van hem, maar een citaat van een Turkse dichter. Dat mensen meteen nadat hij dat citaat in een speech aanhaalde in de stress schieten, zegt naar mijn mening genoeg over de paranoia en onmogelijkheid van sommigen om gedichten op hun merites te beoordelen.

Het gedicht is tamelijk eenduidig.

knuppeltje
11-05-07, 11:02
Vrees de pen van de dichter en aanbid de ploegschaar- en alle vooruitgang zal over u komen.

TonH
11-05-07, 19:05
Geplaatst door Sjowelo
Ik ben niet gediend van de wijze waarmee je op mij reageert. Ik verzoek je dan ook om die amicale pretenties voor je te houden.

En ik vind deze opmerking pretentieus, agressief en wanneer je voor m'n neus gestaan had had ik je midden in je gezicht uitgelachen....

Zo... en nu?


Erdogan heeft nimmer een Islamitische staat nagestreefd en zulks ook nooit verkondigd. De AK staat vooralsnog bekend als een gematigde partij.

Beweer ik dat dan?


Een 'echte' moslim gaat niet zo om met zijn moslimbroeders. Saddam noemde zich ook moslim, maar vond ik ook een kafir, hoewel het niet aan mij is om daarover te oordelen. Als je het zo bekijkt heb je weer wel gelijk.

Juist, dat inzicht bezit je dus uiteindelijk wel. Kan ik me geheel in vinden.

TonH
11-05-07, 19:08
Geplaatst door Sjowelo
Ja dat is niet van hem, maar een citaat van een Turkse dichter. Dat mensen meteen nadat hij dat citaat in een speech aanhaalde in de stress schieten, zegt naar mijn mening genoeg over de paranoia en onmogelijkheid van sommigen om gedichten op hun merites te beoordelen.

...en hij haalde dit niet aan omdat hij het een zo mooie strofe vond, neem ik aan.

Maar dat is toch zijn goed recht om dat te vinden en na te streven? Indien hij dat wil?