PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechtbank: VVD -Leider Rutte zette aan tot discriminatie



Qaiys
19-05-07, 11:33
Rechtbank: Rutte zette aan tot discriminatie


HAARLEM (ANP) - VVD-leider Mark Rutte heeft als staatssecretaris van Sociale Zaken gemeenten aangezet tot rassendiscriminatie. Dit oordeel heeft de rechtbank van Haarlem geveld over een oproep van Rutte.

Hij vroeg begin 2003 aan gemeenten om inwoners van Somalische afkomst extra te controleren op fraude met bijstand. Een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken heeft zaterdag een bericht hierover in de GPD-kranten bevestigd.

In 2003 was Rutte staatssecretaris op dat departement. Hij adviseerde toen de gemeenten om de ongeveer 25.000 Somalische inwoners te traceren en op eventuele fraude te controleren. Aanleiding waren enkele fraudegevallen waarin Somaliërs die in het Verenigd Koninkrijk werk hadden gevonden ten onrechte in Nederland nog een bijstandsuitkering ontvingen.

Grondwet

Volgens de rechtbank in Haarlem was het verzoek van Rutte aan de gemeenten discriminatoir en in strijd met de grondwet. De rechtbank spreekt van ,,discriminatie naar ras, omdat het hier een groep mensen van Somalische afkomst betreft, ongeacht de nationaliteit van de betrokkenen''.

In een brief adviseerde toenmalig staatssecretaris Rutte hoe gemeenten inwoners van Somalische afkomst konden achterhalen door te zoeken op de geboorteplaats van hun inwoners. Zaten deze mensen ook nog eens in de bijstand, dan werd de gemeente geadviseerd hen extra te controleren.

De rechtbank in Haarlem deed de uitspraak in een zaak die was aangespannen door een Somalische man die werd gecontroleerd op fraude nadat hij op straat op grond van uiterlijke kenmerken door sociale rechercheurs staande was gehouden. De man weigerde vervolgens rechercheurs toegang te geven tot zijn woning, waarna hij zijn uitkering verloor. Hij vocht dit aan en heeft nu gelijk gekregen van de rechter.


http://www.nrc.nl/anp/binnenland/article712451.ece/Rechtbank_Rutte_zette_aan_tot_discriminatie

justus
19-05-07, 13:40
tsja...om dit nu ogenblikkelijk als discriminatie te bestempelen....als duidelijk is dat er een groep mensen ten onrechte gebruik (=misbruik) maakt van sociale voorzieningen is het toch logisch dat je dit aanpakt of laat aanpakken? daarbij is van alle vvd-ers nu juist Rutte 1 van de meest integeren op dit terrein.

Qaiys
19-05-07, 13:45
Geplaatst door justus
tsja...om dit nu ogenblikkelijk als discriminatie te bestempelen....als duidelijk is dat er een groep mensen ten onrechte gebruik (=misbruik) maakt van sociale voorzieningen is het toch logisch dat je dit aanpakt of laat aanpakken? daarbij is van alle vvd-ers nu juist Rutte 1 van de meest integeren op dit terrein.

Het is niet ogenblikkelijk als discriminatie bestempelt. Daar zijn heel wat overwegingen aan vooraf gegaan incluis een rechtzaak.

Invidia
19-05-07, 13:47
Geplaatst door justus
tsja...om dit nu ogenblikkelijk als discriminatie te bestempelen....als duidelijk is dat er een groep mensen ten onrechte gebruik (=misbruik) maakt van sociale voorzieningen is het toch logisch dat je dit aanpakt of laat aanpakken? daarbij is van alle vvd-ers nu juist Rutte 1 van de meest integeren op dit terrein.

Racisme in in geen enkele situatie logisch :moe:

Julien
19-05-07, 13:54
Er wordt in dit topic hetzelfde gereageerd als in het topic over radicalisering onder moslimjongeren. Alleen zijn de rollen dan precies 100% omgedraaid.
Misschien goed voor sommige mensen om hier naar te kijken.

Invidia
19-05-07, 13:56
Geplaatst door Julien
Er wordt in dit topic hetzelfde gereageerd als in het topic over radicalisering onder moslimjongeren. Alleen zijn de rollen dan precies 100% omgedraaid.
Misschien goed voor sommige mensen om hier naar te kijken.

Jij ziet ook echt in de raarste dingen overeenkomsten, eerst alcoholisten en moslims, nu dit? Leg eens uit.

Julien
19-05-07, 14:04
Geplaatst door Invidia
Jij ziet ook echt in de raarste dingen overeenkomsten, eerst alcoholisten en moslims, nu dit? Leg eens uit.

Ik vind het gewoon lachwekkend dat in het topic over radicalisering sommige moslims proberen alles te bagetaliseren, en in het topic over racisme de niet-moslims alles proberen te bagetaliseren.

Is goed te begrijpen toch?

justus
19-05-07, 14:39
Geplaatst door Julien
Ik vind het gewoon lachwekkend dat in het topic over radicalisering sommige moslims proberen alles te bagetaliseren, en in het topic over racisme de niet-moslims alles proberen te bagetaliseren.

Is goed te begrijpen toch?

ik bagatelliseer helemaal niks. rutte wil gewoon dat er opgetreden wordt tegen misbruik van sociale voorzieningen en dat was op dat moment ook zijn verantwoordelijkheid. een specifiek soort misbruik kwam kennelijk nogal vaak voor bij somaliers. lijkt me logisch dat je deze bij hen kennelijk bekende 'truc' aan een nader onderzoek onderwerpt. dat rutte zo onhandig was om somaliers somaliers te noemen is dom, het onderzoek alszodanig volkomen legitiem. dat een rechter diens opdracht aanzet tot discriminatie noemt is een keuze. ik wil nog wel eens zien of die keuze in hoger beroep wordt gerespecteerd.

zou het daarentegen verdonk zijn geweest die dergelijke opdrachten had gegeven, dan had mijn mening totaal anders kunnen zijn...

Invidia
19-05-07, 14:39
Geplaatst door Julien
Ik vind het gewoon lachwekkend dat in het topic over radicalisering sommige moslims proberen alles te bagetaliseren, en in het topic over racisme de niet-moslims alles proberen te bagetaliseren.

Is goed te begrijpen toch?

Nee, leg het nog maar een keer uit.

Invidia
19-05-07, 14:51
Geplaatst door justus
ik bagatelliseer helemaal niks. rutte wil gewoon dat er opgetreden wordt tegen misbruik van sociale voorzieningen en dat was op dat moment ook zijn verantwoordelijkheid. een specifiek soort misbruik kwam kennelijk nogal vaak voor bij somaliers. lijkt me logisch dat je deze bij hen kennelijk bekende 'truc' aan een nader onderzoek onderwerpt. dat rutte zo onhandig was om somaliers somaliers te noemen is dom, het onderzoek alszodanig volkomen legitiem. dat een rechter diens opdracht aanzet tot discriminatie noemt is een keuze. ik wil nog wel eens zien of die keuze in hoger beroep wordt gerespecteerd.

zou het daarentegen verdonk zijn geweest die dergelijke opdrachten had gegeven, dan had mijn mening totaal anders kunnen zijn...

Het kan best zo zijn dat er Somaliers zijn die gebruik maken van een bepaalde "truc". Maar dat betekent niet dat alle Somaliers daarvoor afgestraft moeten worden. Als we jouw "logica" moeten hanteren moeten we voor elke etnische groep in Nederland een andere behandelwijze hanteren, een ander sociaal zekerheidstelsel, ander onderwijs, ander APK keuringen, in buurten waar tokkies wonen het bestemmingsplan wijzigen (minder Macs en KFC's daar), etc, etc. Want ja, ieder zo zijn "trucs" en moeten dus ook anders behandeld worden. Wel handig als ze dan in hun paspoort schrijven waar ze dan vandaan komen oorspronkelijk, ik zal niet beginnen over eventuele vlaggen op jassen of zo.

justus
19-05-07, 19:16
Geplaatst door Invidia
Het kan best zo zijn dat er Somaliers zijn die gebruik maken van een bepaalde "truc". Maar dat betekent niet dat alle Somaliers daarvoor afgestraft moeten worden. Als we jouw "logica" moeten hanteren moeten we voor elke etnische groep in Nederland een andere behandelwijze hanteren, een ander sociaal zekerheidstelsel, ander onderwijs, ander APK keuringen, in buurten waar tokkies wonen het bestemmingsplan wijzigen (minder Macs en KFC's daar), etc, etc. Want ja, ieder zo zijn "trucs" en moeten dus ook anders behandeld worden. Wel handig als ze dan in hun paspoort schrijven waar ze dan vandaan komen oorspronkelijk, ik zal niet beginnen over eventuele vlaggen op jassen of zo.

niet alle somaliers worden afgestraft om jouw woorden te gebruiken. de truc was bekend onder somaliers en dus werden somaliers wat nadrukkelijker onderzocht. daar is op zich niets strafbaars aan. het is gewoon een groep die kennelijk tot de te onderzoeken groep behoorde.
het heeft ook niet zozeer van doen met etniciteit. meer met een hechte groep waarin een bepaalde handelwijze zich frequenter voordeed dan bij andere groepen.
het zouden ook voetbalsupporters of sportvissers kunnen zijn. nu zijn het toevalligerwijs somaliers. ik zie dat absoluut niet als een onderscheid naar ras of zo doch veeleer een onderzoek op basis van relevante verdenking dan wel kans op misbruik op basis van onderlinge samenhang.

dit soort dingen nemen jullie echt te zwaar op. je hebt uiteraard ook onder justitiele ambtenaren vage types met foute ideeen. hier zie ik dit echter niet zo zitten.

Freesaf2
19-05-07, 21:17
Eens, in R'dam worden uitkeringstrekkers met een dikke auto nagetroken. Is toch ook geen discriminatie.

observer
19-05-07, 21:58
Geplaatst door Freesaf2
Eens, in R'dam worden uitkeringstrekkers met een dikke auto nagetroken. Is toch ook geen discriminatie. van de auto;s?

is toch van de gekke

als je zo redeneerd is elk specifiek beleid onmogelijk

zwangerschaptests voor mannen?

Shemharosh
19-05-07, 22:12
Als multiculturalist eis ik het ontslag van de rechter!!!