PDA

Bekijk Volledige Versie : Illegaal houdt noodhulp



tr_imparator
22-05-07, 23:39
Illegaal houdt noodhulp


MARCEL WIEGMAN



AMSTERDAM - GroenLinks-wethouder Marijke Vos van Zorg voelt zich niet gebonden aan een akkoord dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) met het kabinet heeft gesloten over stopzetting van noodhulp aan illegalen.

Zij spreekt over een 'onzalige afspraak'. Het stopzetten van de noodhulp aan illegalen maakt deel uit van een akkoord over het generaal pardon voor uitgeprocedeerde asielzoekers die vóór 2001 naar Nederland zijn gekomen, in Amsterdam naar schatting tweeduizend mensen. Ook burgemeester Job Cohen maakte deel uit van het onderhandelingsteam.

Volgens Vos zit er ('met dank aan het CDA') een addertje onder het gras: gemeenten mogen in het vervolg 'direct noch indirect steun verlenen aan noodopvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers' die geen gebruik hebben kunnen maken van het generaal pardon. Amsterdam heeft zich in het verleden nooit iets gelegen laten liggen aan oproepen van het kabinet om te stoppen met zorg aan illegalen.

In politiek café De Libertijn van de Amsterdamse VVD zei Vos gisteravond dat gemeenten altíjd een zorgplicht hebben. ''Als mensen op straat dreigen dood te vriezen, kun je niet de andere kant op kijken. Je mag nooit op voorhand zeggen dat je geen zorg zult bieden aan mensen in nood.''

Ze noemde het voorbeeld van Chinese vrouwen met kinderen, die wel terug moeten, maar niet terug kunnen, omdat ze van de Chinese overheid geen papieren krijgen. ''Ik kan me niet voorstellen dat ik als wethouder Zorg zulke gezinnen over straat laat zwerven. Ik vertik het mijn zorgplicht te grabbel te gooien, alleen omdat de VNG dat met het kabinet heeft afgesproken.''

Vos beklaagde zich ook dat er veel te weinig geld is voor de uitvoering van het generaal pardon. Voor de opvang van 'gelegaliseerden' is de komende drie jaar 55 miljoen euro beschikbaar.

De fractie van GroenLinks zal morgen in de gemeenteraad een motie indienen waarin wordt gesteld dat Amsterdam 'zich ten allen tijde het recht voorbehoudt zelf te besluiten of zij iemand zorg verleend of niet'.


© Het Parool, 22-05-2007, 11:46 uur



Hoe denk jij hierover?

Qaiys
24-05-07, 00:35
Uitgeprocedeerde vader eist zorg dochter

HAARLEM (ANP) – De uitgeprocedeerde Afghaanse vader van een 5-jarig meisje uit Haarlem eist donderdag via een kort geding dat het Haarlemse Kennemer Gasthuis de amandelen van zijn dochter verwijdert. De datum van de ingreep stond al vast, maar volgens de vader werd de afspraak plotseling afgezegd toen duidelijk werd dat het meisje en haar familie onverzekerd waren.

Volgens advocaat Jelle Klaas had het meisje eind maart geopereerd moeten worden. Sindsdien heeft ze volgens Klaas ademhalings- en slaapproblemen.

De familie krijgt assistentie van de organisatie Dokters van de Wereld die opkomt voor ontheemden. Volgens de organisatie komt het in Nederland vaak voor dat illegalen en uitgeprocedeerden geen toegang hebben tot ziekenhuizen.

http://www.refdag.nl/artikel/1303223/Uitgeprocedeerde+vader+eist+zorg+dochter.html