PDA

Bekijk Volledige Versie : Westermoskee Soap: 'Turken gaan zelf bouwen'



illmatik
23-05-07, 13:42
De Amsterdamse Westermoskee van de baan? Welnee, zegt Milli Görüsvoorman Fatih Dag. Ze komt er echt, inclusief band met Duitse ’extremisten’. En anders staat hij niet voor de gevolgen in.
Achter het hoge ijzeren hek gaapt een vlakte tussen de huizenblokken in het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes. Een bord kondigt de komst van appartementen, winkels en een moskee aan, maar al jaren is er niets gebouwd. Halverwege het terrein staan bordjes. ’Let op! Drijfzand!’

Fatih Dag: Ik bouw Westermoskee onder auspiciën van ’Keulen’.Een kilometer verderop laat Fatih Dag in zijn kantoor alvast vijf ordners met correspondentie neerzetten. De zakenman en voorman van Milli Görüs maakt eerst de balans op van maanden ruziën.

Op 28 februari 2006 legde minister Donner, toen nog van Justitie, de eerste steen van wat de Westermoskee moest worden. „Dat had hij nooit moeten doen, maar hij is voorgelogen”, zegt Dag. „Er was nog geen enkele vergunning rond, maar het feest móest doorgaan.”

Milli Görus, de Turkse moskeekoepel, had toentertijd een progressief imago. In de Westermoskee zou de internationale vernieuwing van de islam beginnen. Het paradepaardje, een klassiek-islamitisch ontwerp van een joods architectenechtpaar, temidden van appartementen in Amsterdamse Schoolstijl, zou gebouwd worden door woningbouwvereniging Het Oosten.

Toen vertrok het bejubelde liberale bestuur en kwam er een nieuwe leiding die, heel anders dan het vorige, innige banden had én heeft met het Milli Görüshoofdkwartier in Keulen. De Duitse AIVD houdt dat scherp in de gaten: Milli Görüs zou ’extremistisch’ zijn. In Trouw zei Fatih Dag eerder dat hij niks te maken wilde hebben met afspraken over een liberale koers. Dat verziekte de verhouding met Het Oosten, dat van Dag afwilde. Maar Dag vertrok niet.

Toch móest het project doorgaan. „Dus belden het stadsdeel en Het Oosten burgemeester Job Cohen, omdat we er niet uitkwamen. Hij werd binnen tien minuten met zijn dienstauto binnengereden.” Twee dagen later, op zondag 11 februari, overlegden de partijen opnieuw, nu bij Cohen thuis in zijn ambtswoning. Dag: „We kwamen eruit.” Maar hoe, dat moest geheim blijven.

Daarop volgden de verhalen over aandelenzwendel. Tot enkele jaren geleden zouden ’groene’ (= islamitische) fondsen via Milli Görüs een soort piramidespel hebben aangeboden. Turken werden voor tienduizenden euro’s gedupeerd. Dag: „Misschien hebben we daarvoor ruimten verhuurd, maar het is nooit onder onze verantwoordelijkheid gebeurd. Op een na heeft geen van de huidige bestuurders eraan meegewerkt. Die ene onderzoeken we nu. Wellicht stapt hij op.”

De aandelenzwendel heeft hen beschadigd, erkent de Turkse voorman, „maar de schuld ligt bij mijn voorganger en diens bestuur.”

In de Tweede Kamer is een meerderheid voor het intrekken van de bouwvergunningen die er nu wel liggen, burgemeester Cohen heeft het helemaal gehad met Milli Görüs, Het Oosten wil wel gaan bouwen, maar niet samen met Milli Görüs als het huidige bestuur aanblijft.

Dag: „Ik ga niet weg.”

Wat tot vorig jaar het paradepaardje van de integratie was, de Westermoskee, is voor bestuurders en bouwers een paard van Troje geworden. Waarvan men zich dankzij de Milli Görüs-aandelenzwendel elegant kon ontdoen. Dag: „Burgemeester Cohen heeft ons gevraagd van het hele project af te zien, vanwege al die negatieve berichten.”

Maar Dag en de zijnen willen van geen wijken weten. Hij gaat er vanuit dat het kale stuk grond bebouwd wordt. En wel door Milli Görüs.

Dag pakt de ordners erbij.

„Iedereen denkt dat ze zomaar van ons afkunnen. Maar hier is het bewijs dat dat niet kan.” Dag toont de totnogtoe geheime stukken. Een brief van Het Oosten is door de directeur zelf ondertekend op 12 februari, een dag na het zondagavondoverleg ten huize van Cohen. Het Oosten, staat erin, gaat overleggen ’over een exitregeling’.

Uit een ander document, ook van 12 februari, blijkt dat dat overleg slechts over de uitwerking gaat, want er bestaat al ’overeenstemming over exitregeling’. De mensen van Milli Görüs ’kunnen de positie van Het Oosten overnemen door de betaling van EUR. 6,2 miljoen’.

Die afkoopovereenkomst, gesloten tijdens het overleg in de burgemeesterswoning, vond Cohen indertijd ’prima’, zegt Dag. „Nu herinnert Cohen zich plotseling niets meer van die exitregeling, maar kijk maar, hier staat het.” Even later toont Dag een e-mail van afgelopen week waaruit blijkt dat de exitregeling wel degelijk bestaat. Het bericht is afkomstig van het stadhuis.

Dag lacht. „Wij gaan dat hele terrein zelf volbouwen. Woningen, parkeergarage, commerciële ruimten en de moskee. We betalen die 6,2 miljoen en zeggen ’vaarwel, Het Oosten. We hebben niets meer met u te maken’.” Woningbouwvereniging Het Oosten was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

Volgens waarnemers blijft de Westermoskee een fata morgana, maar Dag weet zeker dat het godshuis er over vijf jaar staat. Uiterlijk precies zoals getekend op het bord bij de bouwplaats. Inwendig moet er wel wat veranderen, vindt Dag. Kwestie van geld. „We gaan het met goedkopere materialen doen. De huidige prijs, 18 miljoen, is voor onze moskeevereniging niet op te brengen. Het zou ons een ton in de maand kosten. Dat gaat toch niet?”

Uiterlijk in 2012 staat er een ’prachtige Westermoskee’. Die, laat Dag er triomfantelijk op volgen, bestuurd wordt zonder inmenging van overheid of woningbouwvereniging. Dat was eerst de afspraak, maar daar wilde Dag zich niet aan houden. „Er komen alleen maar mensen van de moskee in.” Het godshuis gaat ressorteren onder Milli Görüs Noord-Nederland. „En wij vallen juridisch allemaal onder het zo gevreesde hoofdkwartier in Keulen.” Vorige maand is hij er nog wezen praten.

Dag zegt al te beschikken over ’principeakkoorden’ van enkele ’puur Nederlandse projectontwikkelaar die er zó in willen stappen’.

Hij houdt rekening met de mogelijkheid dat Milli Görüs en de nieuwe projectontwikkelaars wel woningen mogen gaan bouwen, maar dat de bouwvergunning voor de moskee wordt ingetrokken, zoals de PvdA-fractie in de Tweede Kamer (en eerder Geert Wilders) heeft gevraagd.

Dat zou hij ’erg onverstandig’ vinden. „Ik zal dan meteen oproepen tot een demonstratie. Een busje van elke Milli Görüsmoskee in heel Europa, dat wordt druk hoor. Ik heb Al Jazeera niet getipt, maar die krijgt er zeker lucht van, en ik zal ze te woord staan. Dat gaat de hele Arabische wereld over, ik houd mijn hart vast. Alle moslims hebben een schotel, dus die zien dat hier een prachtig project van moslims wordt verboden. Vergeet niet: we begonnen hier met wat Turken, maar het is door alle tegenwerking iets van heel veel moslims in heel Nederland geworden. Ik verwacht onder hen een opstand, natuurlijk binnen de wettelijke grenzen, geweldloos, maar toch: onze mensen zijn emotioneler dat u, Europeanen. En er kan zomaar een gek tussen lopen.” Is dat een dreigement? „Nee, het is inzicht in hoe gevoelig deze kwestie ligt. Ik maak me daar zorgen om.”

Bron: Trouw

Shemharosh
23-05-07, 16:09
hahhahha....ik moest lachen toen die turken zeiden:"pas maar op!!!...want als we het moskee niet mogen bouwen dan laten we die Marokkaantjes op jullie los"....hahhahha

observer
23-05-07, 19:21
amsterdam verbreekt het contact met de islamitische stichting Milli Görüs. De gemeenteraad heeft daartoe besloten naar aanleiding van uitspraken van de directeur van de stichting. Omdat de bouw van de Westermoskee na jarenlang geruzie niet doorgaat, riep de directeur op tot een grote protestdemonstratie.

Hij liet doorschemeren dat die betoging uit de hand zou kunnen lopen. Amsterdam was ontstemd over die opmerking.

Er loopt een justitieel onderzoek naar de integriteit van Milli Görüs. Pas na de uitkomst daarvan wordt besloten of het contact wordt hersteld. De stichting heeft in Nederland 30.000 aanhangers.. alle marokkaanse imams zitten met tranen in hun ogen als ze hadden geweten dat het zo makkelijk is en dat je niet elke keer thee voor cohen hoeft te zetten

Shemharosh
23-05-07, 19:38
Die Turken rekenen op marokaanse troepen uit Marasiille en Parijs en Brussel en zo...met die troepen bij de hordes uit Keulen en Berlijn nemen ze gewoon de Westerkerk in....hoeft er niks meer gebouwd te worden.

Shemharosh
23-05-07, 19:55
Geplaatst door lihoed
Marokkanen leven in vrede met de Turken zoals het hoort maar mensen als jij, tuig. :knife_hea

ja he...zijn je zussen ook zo gek op Adanakebabs in Mercedesbusjes?

meeste Turken zien marokkannen als laffe dolle honden dat is de rol die ze van ons verwachten te vervullen...precies zoals met de arabieren en de berbers het geval is...zij stoken en kijken en wij voor hun de kastanjes uit het vuur halen...ga je gang

tr_imparator
23-05-07, 23:37
Geplaatst door Shemharosh
ja he...zijn je zussen ook zo gek op Adanakebabs in Mercedesbusjes?

meeste Turken zien marokkannen als laffe dolle honden dat is de rol die ze van ons verwachten te vervullen...precies zoals met de arabieren en de berbers het geval is...zij stoken en kijken en wij voor hun de kastanjes uit het vuur halen...ga je gang

:confused:


Risperdal helpt tegen wanen en achterdochtigheid. Misschien moet je je laten nakijken door een arts, liefst door een psychiater.

At your service!

tr_imparator
23-05-07, 23:44
Wat betreft de westermoskee is er maar 1 schuldige en dat is het bestuur van die moskee zelf. Ze hebben jaren lang geld van mensen gevraagd voor het goede doel: bouw van de nieuwe moskee en vervolgens hebben een aantal bestuursleden dat geld uitbesteed aan eigen gebruik(zelf huizen laten bouwen enz.)

Bezoekers zijn boos en niet op de gemeente! De gemeente kan je allen verwijten dat zij zich bemoeien met het karakter van ons geloof. Dat is niet gepast.

observer
24-05-07, 08:37
Geplaatst door tr_imparator
De gemeente kan je allen verwijten dat zij zich bemoeien met het karakter van ons geloof. Dat is niet gepast. de gemeente had nooit iets direct of indirect met dit project te maken moeten hebben

maar wat bedoel je met "ons" geloof
mag toch aannemen dat die dag en zijn corrupte zooitje je net zo min iets doen als de echte gelovigen van die moskee

dat is mischien wel de grootste fout die je kan maken, je gaan identificeren met die types omdat ze het zelfde geloof zouden hebben

mark61
24-05-07, 10:41
Geplaatst door tr_imparator
:confused:


Risperdal helpt tegen wanen en achterdochtigheid. Misschien moet je je laten nakijken door een arts, liefst door een psychiater.

At your service!

In zoverre dat de algemene opinie van Turken over Marokkanen tamelijk negatief is. En dan druk ik me nog voorzichtig uit.

mark61
24-05-07, 10:43
Geplaatst door observer
de gemeente had nooit iets direct of indirect met dit project te maken moeten hebben

Nou zit je euh hypo te doen. Via een woningbouwvereniging, in 'samenspanning' met de gemeente, probeert de NL overheid een godsdienstige organisatie te manipuleren om diens sociaal-religieuze ideeën te veranderen.

Dat is natuurlijk ook belachelijk, een soort Brave New World. Als ze er wat tegen hebben, moeten ze ze het land uit schoppen; zo niet, laat ze met rust.

Soort Chinees partijgoedgekeurd Staatskatholicisme zijn we hier geloof ik naar op weg.

illmatik
24-05-07, 10:54
Geplaatst door mark61
Nou zit je euh hypo te doen. Via een woningbouwvereniging, in 'samenspanning' met de gemeente, probeert de NL overheid een godsdienstige organisatie te manipuleren om diens sociaal-religieuze ideeën te veranderen.

Dat is natuurlijk ook belachelijk, een soort Brave New World. Als ze er wat tegen hebben, moeten ze ze het land uit schoppen; zo niet, laat ze met rust.

Soort Chinees partijgoedgekeurd Staatskatholicisme zijn we hier geloof ik naar op weg.

Return of the Maoïsten met een vleugje religie?

Shemharosh
24-05-07, 14:53
Geplaatst door tr_imparator
:confused:


Risperdal helpt tegen wanen en achterdochtigheid. Misschien moet je je laten nakijken door een arts, liefst door een psychiater.

At your service!

.....ik regel het wel..... als marokkaan ga ik in het bestuur van de Westermoskee zitten....hahhahha...milli Gurus heeft nooit iets postiefs gerapt over Marokkannen...nooit...ze vermijden ze als de pest...maar nu ze het op rellen willen laten komen zijn de marokkannen ineens hun broers....wel handig zulke dolle honden kan je altijd op mensen los laten.

mulan
24-05-07, 14:55
Geplaatst door mark61
In zoverre dat de algemene opinie van Turken over Marokkanen tamelijk negatief is. En dan druk ik me nog voorzichtig uit.

Andersom dito. Mensen vinden het gewoon leuk om te zeiken over elkaar. Maar men moet er ook niet meer van maken dan het is.

mark61
24-05-07, 15:07
Geplaatst door illmatik
Return of the Maoïsten met een vleugje religie?

In Nederland is dat de corporatieve staat, uitgevonden door het fascisme en levend gehouden door het CDA. :nerveus:

naam
24-05-07, 15:20
Welke Marokkaan gaat naar een Turkse moskee?

Ik denk geen, of hooguit incidentieel.

Shemharosh
24-05-07, 15:40
Geplaatst door naam
Welke Marokkaan gaat naar een Turkse moskee?

Ik denk geen, of hooguit incidentieel.

IK...als ik mijn haren ga knippen:een hele behandelijng van 3 kwartier met hoofd en gezichtsmassage,scheren,nagels knippen,zelfs mijn neus en oorharen worden afgebrand en met een kopje thee er bij...dat alles voor 12 euries...als je moet wachten heb je er een doner voor 2.50 euro en je kan ook nog een potje er bij poolen of een potje schaken of backamen.....waarom naar een marokkaanse moskee??!!!

rita
25-05-07, 15:12
Geplaatst door Shemharosh
.....ik regel het wel..... als marokkaan ga ik in het bestuur van de Westermoskee zitten....hahhahha...milli Gurus heeft nooit iets postiefs gerapt over Marokkannen...nooit...ze vermijden ze als de pest...maar nu ze het op rellen willen laten komen zijn de marokkannen ineens hun broers....wel handig zulke dolle honden kan je altijd op mensen los laten.

Pas op je woorden anders stuur ik Lihoed op je af.

Djiniouzz
25-05-07, 15:24
Geplaatst door tr_imparator
:confused:


Risperdal helpt tegen wanen en achterdochtigheid. Misschien moet je je laten nakijken door een arts, liefst door een psychiater.

At your service!

Aha, dit is de bron van Ronald.

rita
25-05-07, 20:15
Geplaatst door naam
Welke Marokkaan gaat naar een Turkse moskee?

Ik denk geen, of hooguit incidentieel.

er zijn genoeg marokkaanse moskees.

Shemharosh
26-05-07, 08:28
Geplaatst door rita
Pas op je woorden anders stuur ik Lihoed op je af.

Lihoed is een mol schat:wie zou het zijn?...Ibn Rushd,Qays....kan iedereen zijn

mulan
26-05-07, 12:27
Geplaatst door Shemharosh
Lihoed is een mol schat:wie zou het zijn?...Ibn Rushd,Qays....kan iedereen zijn

Hij lijkt anders eerder een alter ego van jou. :o

Shemharosh
26-05-07, 12:41
Geplaatst door mulan
Hij lijkt anders eerder een alter ego van jou. :o

zonder upgrades dan

rita
26-05-07, 15:42
Geplaatst door Shemharosh
Lihoed is een mol schat:wie zou het zijn?...Ibn Rushd,Qays....kan iedereen zijn

ik ben je schat niet hond.

Harosh betekent hond, toch?

rita
27-05-07, 03:32
Geplaatst door mulan
Hij lijkt anders eerder een alter ego van jou. :o

wat bedoel je daarmee.

ronald
27-05-07, 07:06
Geplaatst door Djiniouzz
Aha, dit is de bron van Ronald.


Ha... neem nog een slokkie...is goed voor je. Als het dan nog niet helpt ga dan over op Halidol.... 10 mg ok?

tr_imparator
27-05-07, 16:00
Geplaatst door ronald
Ha... neem nog een slokkie...is goed voor je. Als het dan nog niet helpt ga dan over op Halidol .... 10 mg ok?


Haldol of haloperidol. :strik:

Shemharosh
27-05-07, 16:13
Geplaatst door rita
ik ben je schat niet hond.

Harosh betekent hond, toch?

HAW HAW

ronald
28-05-07, 06:06
Geplaatst door tr_imparator
Haldol of haloperidol. :strik:


Om aan de monopoly van Jansen en Jansen een beetje tegendruk te geven kun je ook Halidol voorschrijven ... wat een veel goedkopere versie is.

tr_imparator
28-05-07, 21:20
Geplaatst door mulan
Andersom dito.

Spreek voor jezelf.


Ik denk positief over iemand, totdat het tegendeel is bewezen over die iemand. Zoiets.

mulan
28-05-07, 21:57
Geplaatst door tr_imparator
Spreek voor jezelf.


Ik denk positief over iemand, totdat het tegendeel is bewezen over die iemand. Zoiets.

Same here. Alleen hebben sommigen een hard hoofd hierin.