PDA

Bekijk Volledige Versie : Westermoskee: hr. Dag is dom / Profiel: Dag verrader van Haci Karacaer.



Ron Haleber
24-05-07, 11:20
De een denkt dat Dag een Keulse marionet is, de ander vindt hem juist een beetje dom :fpetaf:

Van onze redactie religie & filosofie

Milli Görüs-voorman Fatih Dag waarschuwde in Trouw voor opstand als een bouwvergunning niet wordt verleend. Betrokkenen reageren.
Üzeyir Kabaktepe ziet in de uitspraken van zijn opvolger Fatih Dag in Trouw ’regie uit Keulen’ – het door de Duitse overheid als ’extremistisch’ aangemerkte hoofdkwartier van Milli Görüs. „Ik herken die aanpak: dreigen, een conservatieve koers, en democratie is van ondergeschikt belang. Toen ik het interview in Trouw las dacht ik: Het masker is gevallen, dit is de ware Fatih Dag”. Volgens Kabaktepe betekent Dags optreden ’de ondergang van Milli Görüs’. „Dat zal zich verder isoleren. Terwijl we voorheen onderdeel van de samenleving wilden zijn, meedoen aan burgerschap en democratie.”

Kabaktepe wijst erop dat het afketsen van de Westermoskee helemaal niet nadelig is voor het huidige bestuur. „Als de moskee er niet in 2009 staat, dan valt de grond, die nu nog eigendom is van de gemeente Amsterdam, aan de bouwonderneming van Milli Görüs toe. En daar is meneer Dag directeur van.”

Dag zelf heeft eerder ook op die mogelijkheid gewezen; de gemeente Amsterdam bevestigt de afspraak.

Voormalig Milli Görüs-voorman Haci Karacaer denkt dat Dag handelt uit ’domheid’. „In Turkije hebben we er een spreekwoord voor: Water gooien in een pan met bereid eten. Alles was geregeld, er waren geen barrières meer om de Westermoskee te bouwen. Toen heeft Dag het in korte tijd voor elkaar gekregen dat het hele project van de baan is. Uit pure onwetendheid en dommigheid.”

Of zit ’Keulen’ erachter? Karacaer: „Daar zitten geëquipeerde mensen. Dit komt niet uit Keulen, dit komt niet voort uit ideologie, maar uit amateurisme waardoor intern geruzie volledig uit de hand kon lopen. In plaats van op een opstand op straat, waarmee Dag in Trouw dreigt, wacht ik op een opstand van de achterban tegen dit theater van Dag.”

De Amsterdamse VVD-fractie wil dat alle subsidies aan activiteiten die aan Milli Görüs zijn gelieerd, worden bevroren, zegt voorzitter Robert Flos. „Als zelfs burgemeester Cohen twijfelt aan de integriteit en solvabiliteit van die organisatie, dan is er echt wat aan de hand. Na de uitspraken van Fatih Dag weet ik zeker: de tijd van polderen is voorbij.” Flos zegt van de hele affaire wat geleerd te hebben. „Vroeger was ik een warm voorstander van de Westermoskee, met haar integratiebenadering en liberale koers die in een convenant met de overheid was vastgelegd. Nu denk ik: laat de overheid zich buiten de koers van een godsdienstige groepering houden. We vragen zoiets ook niet aan christelijke gereformeerden. We moeten niet meer in zulke zaken betrokken raken. En er geen geld aan geven.”

Burgemeester Job Cohen vindt dat in Dags uitspraken een ’dreigement’ besloten zat, zegt een woordvoerder. „Die boodschap kán niet.” Gisteren spraken ze met elkaar. Cohen heeft daarbij ’kennisgenomen van de uitleg van MiIli Görüs dat ze niet wilden dreigen maar emoties verwoorden’.

Morgen vergadert de Amsterdamse gemeenteraad over de kwestie. :nerveus:

==============================

In PROFIEL stelt Haci Karacaer dat hij achter zijn rug om door zijn vriend Dag werd verraden: :knife_hea


http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=4660676&md5=cf4e67220c608ee356eba5e5ebb7accc

Portret van Haci Karacaer, zoon van een Koerdische gastarbeider die zich ontwikkelde tot een aansprekende moslimleider. Hij wordt gezien als dé bemiddelaar tussen moslims en de Nederlandse samenleving. Maar hij roept ook wantrouwen op.

Karacaer was tot twee jaar geleden directeur van Milli Görüs Noord-Holland, een tak van de grote Duitse moslim-organisatie. Milli Gorus Duitsland (Keulen) wordt beschouwd als zwaar conservatief en verdacht. Waar staat Karacaer? Is hij inderdaad die ideale bruggenbouwer of heeft hij een dubbele agenda? Haci Karacaer maakte van Milli Görüs een open en dynamische organisatie, die de islam een Nederlands gezicht wilde geven. Hij was de drijvende kracht achter de bouw van de Westermoskee in de Amsterdamse Baarsjes. Maar binnen Milli Görüs was lang niet iedereen het eens met zijn beleid.

Na zijn vertrek raakte het project in opspraak: Keulen blijkt uiteindelijk eigenaar van de moskee te worden [via een verraderlijke afspraak van hr. Dag met Keulen ]...

en dat had men bij de gemeente Amsterdam anders begrepen. Begin 2005 overleden binnen een etmaal zowel Haci's vader als zijn zoontje van vijf en vervolgens ook zijn schoonvader en zijn oma. Niet lang daarna bouwde hij zijn functie bij Milli Görüs af. Inmiddels is Karacaer directeur van de Amsterdamse stichting Marhaba, die moslimjongeren bij de Nederlandse maatschappij moet betrekken. Karacaer: 'Zolang er grote groepen Nederlanders de taal niet spreken, is er van een multiculturele samenleving geen sprake. We zullen ons moeten inspannen die mensen niet uit te sluiten, want uitsluiting is de voedingsbodem voor radicalisering.'

Dorothée Forma filmde Haci Karacaer o.a. in zijn geboortestad Aksaray in Turkije en ging mee naar het dorp van zijn vader. Er staat een nieuwe moskee te glanzen. Karacaer senior heeft in recordtijd zijn droom gestalte gegeven, terwijl het bouwterrein van de Westermoskee er troosteloos bij ligt.