PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimgezin wil snel weg vanwege buurtterreur en discriminatie



Qaiys
25-05-07, 01:31
Moslimgezin wil snel weg

Door MARIA EVERS EN CLAUDIA LANGENDOEN

DIRKSLAND - Een Libanees gezin uit de Fabiusstraat in Melissant zegt te worden geterroriseerd en gediscrimineerd door vier buurgezinnen.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00113/mouala_113397h.jpg
Khalil El-Maoula. FOTO CEES KUIPER

De 40-jarige vader, Khalil El-Maoula, slaapt uit angst op geheime plekken in zijn auto. Hij zegt met de dood te zijn bedreigd en heeft zijn vrouw en vijf kinderen tussen de 5 en 14 jaar in het buitenland ondergebracht.

,,Ik leef als een zwerver, douche bij kennissen, eet en slaap in mijn auto. We willen snel verhuizen uit Melissant.’’ Er is inderdaad grote heibel in de buurt, maar dat zou absoluut niet om discriminatie gaan, reageren buurtbewoners. Het is ook zeker niet zo dat iedereen het gezin verafschuwt.,,Wij hebben nooit last van hen,’’ vertelt buurvrouw Toos Struik. ,,De kinderen groeten netjes, de buurman doet soms een klusje. Ik snap de hele commotie niet.’’

Intussen gaat het goed fout. Khalil El-Maoula voelt zich zo bedreigd dat hij een camera heeft opgehangen om te zien wie er eieren tegen zijn woning gooit.,,Er worden elke avond eieren tegen de ramen gemikt,’’ vertelt de man die veertien jaar geleden op de vlucht sloeg voor geweld en een oorlogstrauma heeft.,,Buurtbewoners bedreigen ons en roepen: ’Rot op met je Allah’. We wonen hier acht jaar probleemloos. Het ging pas mis toen er nieuwe buren kwamen. Voorheen klaagde niemand. Ik ben automonteur, altijd bereid te helpen en nu verzieken nieuwelingen het.’’

,,Er is absoluut geen sprake van discriminatie,’’ stelt de buurt. Ook burgemeester Servaes Stoop ziet geen aanwijzingen dat het daarom gaat.,,Zij lokken het zelf uit met hun gedrag,’’ stelt de buurt. Jeffrey Voogsgeerd, sinds een jaar woonachtig in de straat: ,,De man heeft zelfs mijn zoontje van twee bedreigd.’’ Het begon ooit met kinderruzies die ouders wilden sussen. De situatie escaleerde vorige week toen Voogsgeerd iets zei over een camera die de Libanees op zijn huis zou hebben gericht.,,Dat liep uit op een vechtparij. Ik belde de politie, maar die ging direct naar de familie en hield mij later aan op verdenking van eieren gooien.’’

Voogsgeerd zat een nacht vast. ,,Iemand zou hebben gezien dat ik eieren heb gegooid. Ik zou via mijn dakraam over het dak heen precies op hun raam hebben gemikt. Dat is niet eens mogelijk. Hij sloeg mij met een pijp, maar is niet opgepakt.’’ Buurvrouw Geralda van Veen: ,,Wij vertrouwen de politie niet meer. Die is bang te discrimeren. Die mensen halen al jaren het bloed onder onze nagels vandaan. Wie wil praten, wordt agressief weggejaagd. Er gebeurt niets met onze klachten, wel met aangiften van de familie. Ook de burgemeester hebben we nog niet gezien.’’

Burgemeester Stoop wil bemiddelen, samen met de politie. El-Maoula is overigens op eigen initiatief zijn huis uit. ,,Dit deed hij nadat wij aangaven geen reden te zien voor 24-uurs bewaking,’’ stelt een politiewoordvoerster. Van beide strijdende partijen zijn aangiften binnengekomen.


http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/article1394650.ece