PDA

Bekijk Volledige Versie : 'En de nier gaat naar...'



Marsipulami
26-05-07, 18:13
'En de nier gaat naar...'

BRUSSEL - De Nederlandse omroep BNN zendt vrijdag 1 juni een grote live-show uit, waarin een terminaal zieke 37-jarige vrouw kiest wie van drie jonge patiënten haar nier krijgt. De show zorgt nu al voor weerzin in de transplantatiewereld, zo schrijft zaterdag de krant Algemeen Dagblad.

BNN werd opgericht door de inmiddels overleden Bart de Graaff, die zelf jaren op de wachtlijst voor een donornier stond.

'Dit gaat naar uitverkoop van organen toe', zo reageerde Bernadette Haasse van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS). Lezers van de krant stellen zich vragen over het ethische gehalte en de stilaan allesverwoestende dwang van de kijkcijfers.

BNN verdedigt zich met de opmerking dat 'het tekort aan donoren een nijpend probleem (is), terwijl het zo makkelijk oplosbaar is'. Met een Wie van de Drie-show, bijvoorbeeld. svh

Invidia
26-05-07, 20:44
Echt horror.

justus
27-05-07, 06:10
bnn komt met een programma wat op zich nogal schokt: een ongeneeslijk zieke vrouw gaat op tv bepalen wie haar nier krijgt. lijkt in eerste aanleg smakeloos, maar is het dat ook wel?
immers, nu teken je een formuliertje waarmee je je organen voorzover bruikbaar weggeeft na je dood. aan wie? da's niet duidelijk.

is of het wel zo 'gewoon' dat je niet zelf bepaalt wie er van je organen mag genieten?
ik kan me zo voorstellen dat je je longen niet wil weggeven aan een roker, je lever niet aan een zuiper, je ogen niet aan een gluurder etc. dus een vorm van selectie op grond van gebruik van het orgaan.
verder kan ik me voorstellen dat je je organen niet ter beschikking wil stellen aan tbs-ers, criminelen en nog extremer tot aan homo's of bepaalde etnische groepen toe.
ook zou je je kunnen voorstellen dat je organen na je dood afstaat tegen grove betaling waarvan je nabestaanden dan weer profiteren.

de overheid wil meer donoren en zoekt naar wegen om dit te bewerkstelligen. nergens wordt echter gerept over mogelijkheden om invloed te kunnen uitoefenen op het gebruik van die organen.

als ik naar mezelf kijk zou ik in ieder geval mijn organen niet willen afstaan aan iemand die zijn eigen organen domweg door wangedrag heeft verziekt, dus zuipers: zoek maar een andere lever en rokers? mijn longen blijven schoon. ook zou ik niet graag zien dat mijn organen gebruikt worden door kinderverkrachters, tbs-ers en nog wat van dat gespuis. nu ik geen mogelijkheid heb om die invloed uit te oefenen heb ik grote twijfels over het afstaan van 'lichaamsonderdelen'.

ben wel benieuwd naar de visie van de prikkers hier.