PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse toeschouwers misdragen zich.

Ali Eddaoudi
27-05-07, 09:59
Nederlandse toeschouwers misdragen zich

Helaas wisten jonge Nederlandse jongeren, fans van het Marokkaanse elftal, de sfeer in een voetbalstadion te verzieken. Na afloop van de wedstrijd zijn er rellen uitgebroken en werden onder andere reclameborden en stoelen in het stadion gesloopt. U leest het goed, het gaat wat mij betreft om Nederlandse jongeren die zich net als alle andere voetbalfans wel eens misdragen. Het heeft, in tegenstelling tot alle berichtgevingen, niets met hun Marokkaanse wortels te maken. Het rellen zegt niets over hun achtergrond en ik weet zeker, dat heeft ook de burgemeester van Tilburg overigens meteen bevestigd, dat de echte Marokkanen zich diep schamen voor deze jongeren die zeggen dat ze fan van Marokko zijn. Nee, voor mij zijn het hoe dan ook in eerste instantie geen Marokkaanse jongeren, maar gewoon Hollandse jongens die hier geboren en getogen zijn. Ze zijn hier opgevoed en juist daar is iets mis mee.
De Marokkaanse voetballers zullen wel geschrokken zijn, daar er in Marokko nooit rellen uitbreken en zeker niet na een voetbalwedstrijd. Dat soort mafkezen bestaan daar niet en wie het in zijn hoofd haalt om met zijn dronken kop tot last te zijn, die wordt meteen door de surveillerende agenten tegen de vlakte gewerkt. Zo gaat dat daar. Niet voor niets staan Nederlandse jongeren, met een Marokkaans tintje, daar ook als debielen bekend. Ze worden in Marokko totaal niet gerespecteerd en worden als onvolwassen en onopgevoed beschouwd.
Daarom vind ik, totaal geen voetbalfan zelf trouwens, dat de KNVB met haar strenge maatregel Marokko tekort doet. De jonge voetballers hebben zich niet misdragen en bovendien straf je sporters niet met wat een ander doet. Dhr. Kesler van de KNVB die het heeft over “Marokkanen die het veld oplopen”, snapt er niets van en ik wil nogmaals benadrukken dat het Nederlandse jongeren zijn, meneer Kesler!
Hij gaat verder, hij vindt dat alle Marokkaanse clubs geweerd moeten worden. Hadden we in de politiek en media al met negatieve beeldvorming te maken, nu mogen we er ook de KNVB bij rekenen. Ik vraag me af of dat dhr. Kesler ook Nederlandse clubs zo zou behandelen? Volgens mij zijn er verhoudingsgewijs veel meer interne voetbalrellen en deze zijn allen van Nederlandse bodem en hebben niets met buitenlandse clubs te maken, weet ik als voetballeek. De gretigheid waarmee de KNVB de straf voor Marokkaanse voetbalclubs in het nieuws brengt, is enorm en ik verwacht ook niets anders.
Waar ik mij wel over verbaas, is de domheid van de Nederlandse Supporter die zich misdraagt. Gaan er dan geen lampjes branden bij die gasten en beseften zij niet dat zij volop de aandacht zouden trekken met hun gedrag? Na jaren van negatieve beeldvorming zou ik wel verwachten dat deze jongeren het eindelijk snapten. Dat steekt mij als Nederlander met wortels in Marokko net zo hard als de uitspraken van de voetbalbond. Misschien nog erger, omdat de voetbalbond uiteindelijk ook maar op deze domme gedragingen reageert. Maar de lompe jongeren die zelfs na een winst nog weten te rellen verdienen niet beter dan een pak slaag van de Marokkaanse ‘Mgazni’, de agenten die de bewakingen van evenementen doen. Dat is pas een geniale oplossing, Marokko volgend jaar gewoon ontvangen en de Marokkaanse agenten de bewaking laten verzorgen. Of gaan we weer zielig doen en zeggen dat we zo niet met mensen omgaan? Ik verzeker u dat sommigen onder ons anders nooit zullen leren en het alleen erger gaat worden zo.

Ali Eddaoudi publicist

dre36
29-05-07, 11:27
Heel demonstratief met de marokkaanse vlag parraderen en aisatti harder uitfluiten dan de andere nederlandse voetballers omdat ie dan een verrader is in hun ogen.
Kom kom,leuk geprobeerd hoor dit stukje om te zeggen dat het nederlanders zijn hier geboren,ja tuurlijk.
Kijk op you tube de filmpjes en bijbehorende profielen maar en het is niks anders dan k...nkernederlander dit en k..nkernederlander dat.
maar ja is toch niet waar,ligt bij het stigmaitseren door de media en wordt toch cattegorisch ontkent dus heeft geen enkele zin deze discussie over hier geboren hollandse jongens waarvan pappa marokkaan is,mamma marokkaanse is 2 paspoorten hebben,maar zich toch marokkaans voelen evenals hun marokkaanse buren en vrienden.
Maar is het mis en komt het uit ja dan is het een hollands probleem.
Zo lust ik er nog wel een paar.

ifni
29-05-07, 12:58
Geplaatst door Ali Eddaoudi

Helaas wisten jonge Nederlandse jongeren, fans van het Marokkaanse elftal, de sfeer in een voetbalstadion te verzieken. Na afloop van de wedstrijd zijn er rellen uitgebroken en werden onder andere reclameborden en stoelen in het stadion gesloopt. U leest het goed, het gaat wat mij betreft om Nederlandse jongeren die zich net als alle andere voetbalfans wel eens misdragen. Het heeft, in tegenstelling tot alle berichtgevingen, niets met hun Marokkaanse wortels te maken. Het rellen zegt niets over hun achtergrond en ik weet zeker, dat heeft ook de burgemeester van Tilburg overigens meteen bevestigd, dat de echte Marokkanen zich diep schamen voor deze jongeren die zeggen dat ze fan van Marokko zijn. Nee, voor mij zijn het hoe dan ook in eerste instantie geen Marokkaanse jongeren, maar gewoon Hollandse jongens die hier geboren en getogen zijn. Ze zijn hier opgevoed en juist daar is iets mis mee.
De Marokkaanse voetballers zullen wel geschrokken zijn, daar er in Marokko nooit rellen uitbreken en zeker niet na een voetbalwedstrijd. Dat soort mafkezen bestaan daar niet en wie het in zijn hoofd haalt om met zijn dronken kop tot last te zijn, die wordt meteen door de surveillerende agenten tegen de vlakte gewerkt. Zo gaat dat daar. Niet voor niets staan Nederlandse jongeren, met een Marokkaans tintje, daar ook als debielen bekend. Ze worden in Marokko totaal niet gerespecteerd en worden als onvolwassen en onopgevoed beschouwd.
Daarom vind ik, totaal geen voetbalfan zelf trouwens, dat de KNVB met haar strenge maatregel Marokko tekort doet. De jonge voetballers hebben zich niet misdragen en bovendien straf je sporters niet met wat een ander doet. Dhr. Kesler van de KNVB die het heeft over “Marokkanen die het veld oplopen”, snapt er niets van en ik wil nogmaals benadrukken dat het Nederlandse jongeren zijn, meneer Kesler!
Hij gaat verder, hij vindt dat alle Marokkaanse clubs geweerd moeten worden. Hadden we in de politiek en media al met negatieve beeldvorming te maken, nu mogen we er ook de KNVB bij rekenen. Ik vraag me af of dat dhr. Kesler ook Nederlandse clubs zo zou behandelen? Volgens mij zijn er verhoudingsgewijs veel meer interne voetbalrellen en deze zijn allen van Nederlandse bodem en hebben niets met buitenlandse clubs te maken, weet ik als voetballeek. De gretigheid waarmee de KNVB de straf voor Marokkaanse voetbalclubs in het nieuws brengt, is enorm en ik verwacht ook niets anders.
Waar ik mij wel over verbaas, is de domheid van de Nederlandse Supporter die zich misdraagt. Gaan er dan geen lampjes branden bij die gasten en beseften zij niet dat zij volop de aandacht zouden trekken met hun gedrag? Na jaren van negatieve beeldvorming zou ik wel verwachten dat deze jongeren het eindelijk snapten. Dat steekt mij als Nederlander met wortels in Marokko net zo hard als de uitspraken van de voetbalbond. Misschien nog erger, omdat de voetbalbond uiteindelijk ook maar op deze domme gedragingen reageert. Maar de lompe jongeren die zelfs na een winst nog weten te rellen verdienen niet beter dan een pak slaag van de Marokkaanse ‘Mgazni’, de agenten die de bewakingen van evenementen doen. Dat is pas een geniale oplossing, Marokko volgend jaar gewoon ontvangen en de Marokkaanse agenten de bewaking laten verzorgen. Of gaan we weer zielig doen en zeggen dat we zo niet met mensen omgaan? Ik verzeker u dat sommigen onder ons anders nooit zullen leren en het alleen erger gaat worden zo.

Ali Eddaoudi publicist

Je maakt jezelf wéér belachelijk Ali! Het enige dat Nederlands was aan die jongeren was het NL paspoort waarover ze wel zullen beschikken!!

lady_oujdia
31-05-07, 10:50
Ik ben het geheel met dhr Eddaoudi eens..
Het was een schande.. Ben blij dat ik last minute toch niet meer ben gegaan..

Bij zulke lui moet de paspoort afgepakt worden en enkeltje marokko in de plaats geven..

Apen, Allah yaster..

Cristoóväo
17-06-07, 11:42
Geplaatst door Ali Eddaoudi

Ali Eddaoudi publicist

Wacht even dus .... rellende marokaanse jongeren zijn hollanders..... en echte marokanen zijn mensen die niet rellen en schamen zich voor de nederlandse marokanen.

Dit is wel heel erg zeg. Waar heeft deze meneer z'n recht vandaan gehaald om colums te schrijven. Als dit hier mag staan ga ik mijn column hier ook neerzetten.

Cristoóväo
17-06-07, 11:51
Hier dan mijn column.

Geloof vs Ontspoorde Marokkanen?

Eindelijk hoorde ik het in duidelijke bewoordingen van een man die middenin de samenleving staat en zijn gezond verstand gebruikt. Hugo Borst werd gisteravond in het zomeravondprogramma ‘Wat heet!’ van de VARA gevraagd of hij niet bang was voor eventuele bedreigingen naar aanleiding van zijn kritische column in het AD aangaande de Marokkaanse jeugd. De ongeregeldheden na de wedstrijd Jong Nederland – Jong Marokko waren reden voor het gebruikelijke gedraai door media en opportunisten uit Den Haag die vooral veel afkeuring aan het gedrag van de Marokkaanse vandalen gaven. Oplossingen zoeken vergt echter teveel tijd voor de meeste critici terwijl loze zinspelingen uit iedere hoed worden getoverd. Presentator Menno Bentveld voegde nog snel aan zijn vraag toe dat Theo van Gogh immers was vermoord en Geert Wilders continu bedreigingen van zijn voicemail afluistert. Het antwoord van Hugo Borst was even simpel als verhelderend: “Dat is religie en daar heeft dit niets mee te maken.”

Op de beelden die van het wangedrag van de Marokkaanse aanhang in Tilburg gemaakt zijn viel één man op. Een Marokkaanse heer die wanhopig probeerde door te dringen tot de jongeren. Het deed me denken aan Eric Gerets die in een Europese wedstrijd de door een hek gebroken PSV fans terug probeerde te sturen. Net zoals die Belg toen was deze Marokkaan een schreeuwende in de woestijn maar toch put ik hoop uit zijn eenmansactie. Ik vroeg me af wat hij precies gezegd heeft tegen de opgewonden standjes. Misschien iets over de Islam, waarmee hij de jongens probeerde te wijzen op hun plicht zich te gedragen. Misschien zei hij: “Jongens, dit is haram. Je weet dat je je niet zo moet gedragen.”

Het is natuurlijk giswerk van mijn kant, maar dat ongeveer deze woorden uit ‘s mans mond kwamen is niet ondenkbaar. Mag ik daar dan op voortborduren door te stellen dat dit voor sommige mensen een ‘eye opener’ zou kunnen zijn? De gedachte dat gewone Marokkanen, gelovige moslims, net zo min te spreken zijn over het gedrag van specifieke groepen jongeren als de gemiddelde autochtoon zal voor sommige nog net te ver weg zijn. Maar meer initiatieven zoals die van de onbekende Marokkaanse heer, de Marokkaanse fan op dat Tilburgse veld zullen laten zien dat de problemen die er zijn niet worden ontkend en niet worden weggewuifd door de Marokkaanse gemeenschap. Men zit er mee in de maag en wil een oplossing maar zien zich tegengewerkt door vooroordelen. Dat men zich niet massaal laat horen is dan ook begrijpelijk. Als je voortdurend in negatieve zin genoemd wordt in een discussie die niets met jouw eigen leefwijze te maken heeft dan sta je niet vooraan om je goede bedoelingen op tafel te gooien.

De precieze oplossing zal niet makkelijk zijn. Maar men moet beseffen dat het merendeel van de jongens die in de fout gaan bij dit soort gelegenheden nog een tiener is en waarschijnlijk overal los van is komen te staan, misschien op zijn vrienden van de straat na. In de moskee vind hij z’n plek niet, op school zijn de verleidingen te groot en is de stimulans tot leren te klein. Op straat treft hij het enige leven dat hem iets biedt. Wat daar te koop is hoeft niemand uit te leggen.

Voor de Nederlanders onder ons: De Islam los kunnen koppelen van de problemen met jeugd en in het bijzonder de Marokkaanse is stap één in de verzoening van “de beschaafde inwoners van Nederland”. Hun doelen zijn eensgezind en overduidelijk: Veiligheid op straat, schone en nette buurten voorzien van een beschaafde scholengemeenschap. Wie daarna nog een zakkenwasser wil blijven doet dat geheel op eigen conto. Evenals diegene die persisteert in het zoeken van de schuld binnen de moskee of de Marokkaanse bevolking als geheel.

Cristóväo

Phobos
04-07-07, 04:05
Wie daarna nog een zakkenwasser wil blijven doet dat geheel op eigen conto.

En ook wie zich daarvoor opstelt als een zakkenwasser doet dat ook geheel op eigen conto.

Ik word zo moe van al die mensen die niet alleen de oorzaak van hun kutleven bij anderen leggen, maar daar ook nog eens al hun energie in stoppen.

De enige die er wat van kan maken ben je zelf. En een zakkenwasser kiest ervoor om zakkenwasser te zijn.