PDA

Bekijk Volledige Versie : Luiheid allochtonen moet bestreden worden door positieve discriminatie autochtonen



Qaiys
29-05-07, 11:43
FNV: geef allochtoon voorkeur bij vacature

Van onze verslaggevers Gijs Herderscheê, Ianthe Sahadat

Amsterdam - De FNV bepleit een voorkeursbeleid voor allochtonen bij de invulling van vacatures, bij gelijke geschiktheid. Dit moet de kansen op een baan voor allochtonen vergroten en discriminatie bestrijden. Dit zegt FNV-voorzitter Agnes Jongerius vandaag in een interview met het weekblad Volkskrant Banen.

De werkloosheid onder allochtone Nederlanders is twee keer zo hoog als onder autochtonen. Dat geldt zowel onder laag- als onder hoogopgeleiden. Hoewel 16 procent van de beroepsbevolking van 15- tot 65-jarigen tot de allochtone Nederlanders wordt gerekend, heeft slechts de helft van hen een baan. Uit onderzoek van Volkskrant Banen bleek onlangs dat allochtonen sterk zijn ondervertegenwoordigd in leidinggevende functies. Bernard Wientjes, voorzitter van ondernemingsorganisatie VNO/NCW, heeft onlangs erkend dat de geringe arbeidskansen van allochtone Nederlanders mede het gevolg zijn van discriminatie.

Jongerius wijst erop dat zij bij de FNV is aangenomen dankzij een voorkeursbeleid. ‘Daar schaam ik me helemaal niet voor. Ik kwam twintig jaar geleden bij de FNV binnen door op een advertentie te reageren waarin ze expliciet vrouwen vroegen. De bond was toen een mannenbolwerk. Ik ben me ervan bewust dat ik niet op deze plaats had gezeten als ze toen niet expliciet vrouwen hadden gezocht. Er is niks mis met een voorkeursbeleid. Ik ben dolblij dat ik het product ben van zo’n positieve actie. Ik heb altijd gedacht: als ik maar binnenkom, dan laat ik daarna wel zien wat ik waard ben.’

Toch is een voorkeursbeleid voor allochtonen volgens haar ‘drie slagen ingewikkelder’. ‘Elke personeelschef of directeur heeft een dochter of in elk geval een moeder. Ze zijn bekend met vrouwen. Dat geldt niet voor allochtonen. Voor een allochtoon is het veel lastiger een plaats in te nemen op grond van voorkeursbeleid. Daar zit een veel scherper wij-zij-beleid in.’

Bedrijven moeten maar eens beginnen met een allochtonen-voorkeursbeleid, stelt Jongerius. Quotering, wettelijke dwang om het personeel een afspiegeling van de maatschappij te laten zijn, wijst zij af. ‘Het debat over quota zet alle stekels de verkeerde kant uit en maakt het bedrijfsleven alleen maar geslotener.’ Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken reserveert desondanks de helft van de stages en werkervaringsplaatsen bij de overheid voor allochtonen.

Bij de FNV zelf is volgens Jongerius 8 procent van de werknemers allochtoon. ‘Steeds meer regiobestuurders bij bonden zijn van allochtone afkomst. We zitten daarmee net iets boven het landelijke gemiddelde, maar we zijn geen afspiegeling van de beroepsbevolking. Het moet gekleurder’, zegt Jongerius. De FNV zelf heeft momenteel nog geen expliciet voorkeursbeleid, zoals blijkt uit de werving voor een voorlichter.


http://www.volkskrant.nl/economie/article429869.ece/FNV_geef_allochtoon_voorkeur_bij_vacature

Bofko
29-05-07, 11:51
Positieve discriminatie kan dan vervolgens weer bestreden worden met luiheid.

observer
29-05-07, 14:20
de fnv is voornamelijk oude blanke mannen en moet wel allokont kussen anders worden ze irrelevant


Jongerius wijst erop dat zij bij de FNV is aangenomen dankzij een voorkeursbeleid. ‘Daar schaam ik me helemaal niet voor. Ik kwam twintig jaar geleden bij de FNV binnen door op een advertentie te reageren waarin ze expliciet vrouwen vroegen. De bond was toen een mannenbolwerk. Ik ben me ervan bewust dat ik niet op deze plaats had gezeten als ze toen niet expliciet vrouwen hadden gezocht. Er is niks mis met een voorkeursbeleid. Ik ben dolblij dat ik het product ben van zo’n positieve actie. Ik heb altijd gedacht: als ik maar binnenkom, dan laat ik daarna wel zien wat ik waard ben.’ hoe kun je nu trots zijn als je zowel bij het binnenkomen als het verkrijgen van je huidige functie niet op kwaliteit maar op het bezit van een gat waar anderen een uitsteeksel hebben?

men gaat er vanuit dat mensen als ze binnen zijn vanzelf wel in het geheel opgaan, dat is onzin, een organisatie waarin het grootste deel van het personeel weet dat bij elke carrieremove je moet concurreren met mensen die bevoordeeld worden zodat jij met een achterstand begint, nee dat kweekt collegialiteit

heb een tijdje bij de overheid gewerkt toen het ook in was om meer naar geslacht dan kwaliteit te kijken en op een gegeven moment deden we met 5 het werk van 8 omdat de rest niet capabel genoeg was

hoorde wel dat 1 van die 3 inmiddels chef is van die afdeling

Bofko
29-05-07, 14:29
Geplaatst door observer
de fnv is voornamelijk oude blanke mannen en moet wel allokont kussen anders worden ze irrelevant

hoe kun je nu trots zijn als je zowel bij het binnenkomen als het verkrijgen van je huidige functie niet op kwaliteit maar op het bezit van een gat waar anderen een uitsteeksel hebben?

men gaat er vanuit dat mensen als ze binnen zijn vanzelf wel in het geheel opgaan, dat is onzin, een organisatie waarin het grootste deel van het personeel weet dat bij elke carrieremove je moet concurreren met mensen die bevoordeeld worden zodat jij met een achterstand begint, nee dat kweekt collegialiteit

heb een tijdje bij de overheid gewerkt toen het ook in was om meer naar geslacht dan kwaliteit te kijken en op een gegeven moment deden we met 5 het werk van 8 omdat de rest niet capabel genoeg was

hoorde wel dat 1 van die 3 inmiddels chef is van die afdeling

D´r zal daar binnenkort wel een reorganisatie-ronde plaatsvinden waarna het hele spel opnieuw kan beginnen.

mark61
29-05-07, 14:35
Ik begrijp de titel niet.

Soldim
29-05-07, 14:48
Geplaatst door mark61
Ik begrijp de titel niet.

Heeft 'tie het niet omgedraaid?

"Luiheid autochtonen moet bestreden worden door positieve discriminatie allochtonten?"

mark61
29-05-07, 15:23
Geplaatst door Soldim
Heeft 'tie het niet omgedraaid?

"Luiheid autochtonen moet bestreden worden door positieve discriminatie allochtonen?"

Jah misschien was dat em :duim: