PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskee Al-Houda op Bonaire



IbnRushd
29-05-07, 15:03
Moskee Al-Houda op Bonaire

maandag 28 mei 2007


Noureddine Steenvoorden (WijBlijvenHier.nl) - Als ik een cynisch mens was geweest, had ik met een besmuikt lachje gezegd dat ik laatst bij een of andere religieuze Benettonreclame aanwezig was. Maar ik ben lekker niet cynisch: ik ben een fervent aanhanger van de multiculti suikerislam!

Zo was ik dus bij een bijeenkomst georganiseerd door de Antilliaanse Da'wagroep van Islam Patur ("islam voor iedereen"). Achter de microfoon zaten drie broeders: Ahmed (indonesische afkomst), 'Issa (Antilliaans) en Mufti (Ghanees, oh ja en dat is zijn naam, hij is geen geleerde!). In het publiek zaten mensen van antilliaanse snit, maar ook hollandse, surinaamse, pakistaanse, indonesische, marokkaanse, koerdische, turkse en somalische. Het was een beetje een werelds clubje, daar in buurthuis de Meeuw in Amsterdam-Noord. De bijeenkomst had een drievoudig doel: om simpelweg met elkaar te praten over islam en elkaar (beter) te leren kennen, maar ook vooral om een inzameling te houden voor een nieuwe moskee op Bonaire.

http://www.wijblijvenhier.nl/uploads/2007/bonaire_moskee.jpg

Moskee op Bonaire

Bonaire?! Huh? Sapperdeflap, een moskee op Bonaire? Dus ik kan gewoon vrolijk op vakantie gaan en lekker chillen op het strand en alsnog bij het vrijdaggebed aanwezig zijn! Ik werd gelukkig vrij snel gecorrigeerd in deze platte (maar wel praktische) gedachte.

Anouar Plaate, van Islam Patur, vertelde me dat het historisch gezien niet zo'n heel vreemde zaak is dat er moslims op de Antillen zijn. Hoewel de Antillianen voornamelijk Rooms-Katholiek zijn, is er in de afgelopen 300 jaar immigratie van moslims in antilliaanse richting geweest. Zo bestaat op dit moment de islamitische gemeenschap uit nazaten van Syrische en Libanese immigranten, maar ook uit naar de islam teruggekeerde Antilliaanse autochtonen. In recente jaren is deze gemeenschap aangevuld met Noord-Amerikaanse moslimjongeren die hun eerste jaar geneeskunde op Bonaire kunnen vervullen.

Zoals op de foto's goed te zien is, staat de moskee als een huis van God swt zou moeten staan: sprankelend en wit, vol van Noer (licht) in de prachtige Bonairezon. Het was dan ook geen inzameling voor het bouwen van de moskee die deze dag werd gedaan. De bouw van "Bonaire Islamic Center Masjdjied Al-Houda" werd geheel en al gefinancierd door broeders en zusters (ook van omringende eilanden) en wat zakenmensen. Op dit moment bestaat het bestuur uit voorzitter Zaid el Moubachar (Marokko), vice-voorzitter Farouk Mohajer(Libanon), penningmeester Zair el Abedin(Libanon) en bestuurslid Kanaancito Baroud (Antilliaan met Libanese voorouders).

Wat er echter nog wel nodig is, en waarvoor de inzameling in de Meeuw dan ook was, is de inrichting en het aanschaffen van behoorlijk lesmateriaal. Voor degenen die nog steeds denken dat moslims hun zaakjes alleen kunnen financieren middels boze oliebaarden uit het midden-oosten volgt hieronder, in 10 geboden, een lesje doorzettingsvermogen wanneer je een moskee wilt bouwen.

1. Gij zult subsidie vragen noch krijgen (scheiding kerk en staat).

2. Gij zult hoe dan ook het verkeerde bestemmingsplan tegenkomen indien gij grond wilt kopen van de gemeente.

3. Gij zult bijna volkomen afhankelijk zijn van giften van een nou niet bepaald rijke gemeenschap of met mazzel en gutspe toch nog een reikhe sheikh tegen het lijf lopen die wil helpen maar waardoor u per direkt verdacht wordt door de AIVD van het doorsluizen van terroristische fondsen.

4. Gij zult tijdens djumma (vrijdaggebed) met plastic zakken geld ophalen bij verschillende moskeeën.

5. Gij zult niet wanhopen wanneer gij na 5 jaar nog steeds niet genoeg geld heeft opgehaald en de grond reeds verkocht is aan appie hein of hennie en maurits.

6. Gij zult uw achterban van u vervreemden omdat het zolang duurt.

7. Gij zult over en weer beschuldigd worden van het achterhouden van geld, dan wel het in de zak steken van giften.

8. Gij zult tot in den treure uw financiële handel en wandel door de belastingdienst laten uitpluizen wegens illegaal over de grens brengen van grote sommen geld uit uw tweede thuisland variërende van 100 tot 500 roepies of dinar aangezien ze in uw bergdorp ook een collectie hebben gehouden in de plaatselijke moskee.

9. Gij zult uiteindelijk, alhamdulillah, een gebouw hebben (maar geen tapijt, belichting, woedoeruimte, lesruimte, minbar, boeken, stoelen of imam).

10. Gij zult insha'Allah uiteindelijk, dodelijk vermoeid, en met allen die bijgedragen hebben aan een huis voor Allah swt uw beloning bij Allah swt vinden, maar ook een prettig koele plek hebben om uw salaat in te verrichten.

De inzameling voor Masjdjied Al-Houda duurt nog tot 1 augustus. De broeders en zusters van Islam Patur zullen nog verscheidene moskeeën aandoen en bijeenkomsten houden, insha'allah. Mocht je direct willen bijdragen, dan kan dit via via Broeder Anouar, rekeningnr 4643 55 846 tav E.Plaate te Amsterdam. Voor verdere informatie kun je mailen naar [email protected] e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken

Bron: WijBlijvenHier.nl (via nieuwsfeit.nl)
Door: Noureddine Steenvoorden