PDA

Bekijk Volledige Versie : Doodstraf voor Nederlander in Indonesië



M@riska
29-05-07, 16:51
JAKARTA - Het Indonesische Hooggerechtshof heeft dinsdag in hoger beroep een Nederlandse xtc-fabrikant veroordeeld tot de doodstraf. Ook een Fransman en vijf Chinezen werden veroordeeld tot de dood. Dat heeft een functionaris van het hof bekendgemaakt.

De 61-jarige Nicolaas G. kreeg vorig jaar nog een levenslange gevangenisstraf opgelegd wegens de handel in xtc. In hoger beroep volgt evenwel de doodstraf, omdat de activiteiten in verband stonden met internationale georganiseerde criminaliteit, aldus de zegsman.



"Dat is erg gevaarlijk". G. en de 43-jarige Fransman zijn nog niet op de hoogte gebracht van de veroordeling, aldus de zegsman.

Levenslang

De zeven zijn schuldig bevonden aan het runnen van een groot xtc-laboratorium bij de hoofdstad Jakarta. Ook de Fransman kreeg vorig jaar levenslang, de Chinezen toen nog twintig jaar. De twee eigenaren van het laboratorium werden eerder al veroordeeld tot de doodstraf.

Speed

De politie hield de mannen in 2005 aan in de plaats Serang, tijdens een inval in het laboratorium waar xtc en methamphetamine (speed) werden gemaakt. Agenten namen bij de actie meer dan honderd kilo speed, duizenden xtc-pillen en een grote hoeveelheid grondstoffen om xtc te maken in beslag. Serang ligt circa 60 kilometer ten westen van de hoofdstad Jakarta.

De aanklagers stelden vorig jaar dat het laboratorium het grootste was die ooit in Zuidoost-Azië is aangetroffen. De fabriek zou in staat geweest zijn xtc-pillen met een waarde van 100 miljard rupia (bijna 8,5 miljoen euro) per week te produceren.


:fpiraat:

katmandu
29-05-07, 18:32
Ik ben tegen de doodstraf, maar 'eigen schuld dikke bult' als je zoiets stoms doet in landen waar de doodstraf op drugshandel staat. Maar wel heel vreemd dat de moslims die zo'n 200 mensen op Bali vermoordden niet de doodstraf kregen (behalve één daarvan?). Kennelijk zijn drugshandel een veel ergere misdaad dan mensen opblazen.

rita
29-05-07, 20:59
voor drugs kan je levenslang geven maar doodstraf ik ben tegen.

doodstraf voor moordenaars vind ik wel oke. :roker: