PDA

Bekijk Volledige Versie : Kleuters achterstandswijk verstaan geen Nederlands



Carin de Rooy
31-05-07, 09:19
DEN BOSCH - Bijna één op de vijf kinderen in groep 1 en 2 van het basisonderwijs in achterstandswijken is niet aanspreekbaar in de Nederlandse taal.

Deze kinderen spreken in zinnen van maximaal twee woorden en begrijpen geen simpele gecombineerde opdracht zoals 'pak je stoel en ga zitten'. Hoewel het merendeel van deze kinderen met Turkse of Marokkaanse achtergrond in Nederland is geboren, wordt er thuis nauwelijks of geen Nederlands gesproken. Ook kinderen van asielzoekers blijken relatief vaak niet of nauwelijks in het Nederlands aanspreekbaar. Dat blijkt uit een onderzoek van het onderwijsadviesbureau KPC Groep, waarbij 43 scholen werden bekeken in de door minister Vogelaar aangewezen probleemwijken. Het zwaartepunt lag op basisscholen in probleemwijken in de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. De betrokken kinderen van vier, vijf en zes jaar hebben doorgaans geen voorschoolse educatie gevolgd. Veertien procent spreekt maximaal twee Nederlandse woorden: dit is eigenlijk de spreeknorm voor kinderen van twee jaar.

De onderzoekers spreken van een "ernstige achterstand in taalontwikkeling, die doorwerkt naar een ontwikkelingsachterstand". Deze achterstanden zijn bij de kinderen nu al te zien op het gebied van kennis van de wereld, de motoriek en op het sociaal-emotionele vlak.

mark61
31-05-07, 09:47
Wordt al 40 jaar geroepen. Maar 'dwing' ouders maar eens hun kind niet in hun moedertaal toe te spreken. Velen bedenken trouwens een compromis.

Freesaf2
31-05-07, 12:17
Ik probeer m'n kids tweetalig op te voeden. Hebben ze alleen maar voordeel van bij hun ontwikkeling.

observer
31-05-07, 12:22
Geplaatst door Freesaf2
Ik probeer m'n kids tweetalig op te voeden. Hebben ze alleen maar voordeel van bij hun ontwikkeling. ja en nee onderzoek wijst uit dat dat wel zo is maar niet bij hele jonge kinderen zoals deze

als een kind in groep 1 niet in staat is te communiceren houdt het gewoon op, de gevolgen zien we overal, deze 20% is dezelfde groep die van de basisschool afkomt maar nauwelijks kan lezen en schrijven en die in het voorgezet onderwijs niet of nauwelijks het nivo van vmbo aankan.

gebouw zonder fundament blijft niet staan

tussen de pak em beet 6 en 12 hebben kinderen wel baat bij meerdere talen

Het_Is_Lent
31-05-07, 12:25
Mijn ouders hebben altijd marokkaans met mij gesproken en ik doe het toch wel redelijk allemaal en naast mij nog anderen. Ik denk ook niet dat het mis gaat, omdat de ouders de kinderen een andere taal meegeven, want het 1 sluit het andere niet uit. Kinderen leren snel en kunnen heel goed twee talen leren spreken.

Ik zie wel dat er een hoop gezinnen zijn, waarbij het op de één of andere manier mis gaat. Ik denk dat dat komt omdat kinderen helemaal niet of heel weinig met de nederlandse taal/nederlanders in aanraking komen. Als alle vriendjes en vriendinnetjes marokkaans spreken en de ouders weinig of geen nederlands spreken, ze niet naar nederlandse zenders kijken, dan hoor je een hoop woorden gewoonweg niet. Vergis je verder niet, de marokkaanse/turkse woordenschat van een hoop kinderen/jongeren is ook erg beperkt..

mark61
31-05-07, 12:42
Geplaatst door Het_Is_Lent
Vergis je verder niet, de marokkaanse/turkse woordenschat van een hoop kinderen/jongeren is ook erg beperkt..

Dat maakt het niet beter, alleen maar erger.

Die achterstand wordt trouwens NOOIT meer goed gemaakt in de 12 jaar die erop volgt.

observer
31-05-07, 14:15
Geplaatst door mark61
Dat maakt het niet beter, alleen maar erger.

Die achterstand wordt trouwens NOOIT meer goed gemaakt in de 12 jaar die erop volgt. het helpt ook niet dat de doodstraf erop staat op de basisschool leerlingen te testen en eventueel te laten zitten

waar er al gekeken wordt is het door de scholen zelf en die zitten dan in een spagaat tussen de ouders tevreden houden en aan de andere kant meer subsidie binnen halen

Het_Is_Lent
31-05-07, 16:17
Geplaatst door mark61
Dat maakt het niet beter, alleen maar erger.

Die achterstand wordt trouwens NOOIT meer goed gemaakt in de 12 jaar die erop volgt.

Ik heb dan ook niet gezegd dat dat het beter maakt.

Ik ben wel wat positiever en zal niet het woordje NOOIT in de mond nemen voor dit soort gevallen. Als je in extremen praat heb je altijd ongelijk. Er zal toch wel minimaal 1 iemand zijn die je het tegendeel zal/kan bewijzen.

Wel ben ik van mening dat er in vroege stadium zeker ingegrepen moet worden.

mark61
31-05-07, 16:32
Geplaatst door observer
het helpt ook niet dat de doodstraf erop staat op de basisschool leerlingen te testen en eventueel te laten zitten

Ik geloof idd dat in een dergelijk geval een kind nooit blijft zitten. Das niet verstandig als je het mij vraagt, maar wie ben ik.

mark61
31-05-07, 16:32
Geplaatst door Het_Is_Lent
Ik heb dan ook niet gezegd dat dat het beter maakt.

Ik ben wel wat positiever en zal niet het woordje NOOIT in de mond nemen voor dit soort gevallen. Als je in extremen praat heb je altijd ongelijk. Er zal toch wel minimaal 1 iemand zijn die je het tegendeel zal/kan bewijzen.

Wel ben ik van mening dat er in vroege stadium zeker ingegrepen moet worden.

Een ladinkje onderzoeken heeft vastgesteld dat taalachterstand niet meer wordt ingehaald. Wil wel es graven.

Baddha
31-05-07, 16:52
Geplaatst door observer
ja en nee onderzoek wijst uit dat dat wel zo is maar niet bij hele jonge kinderen zoals deze

als een kind in groep 1 niet in staat is te communiceren houdt het gewoon op, de gevolgen zien we overal, deze 20% is dezelfde groep die van de basisschool afkomt maar nauwelijks kan lezen en schrijven en die in het voorgezet onderwijs niet of nauwelijks het nivo van vmbo aankan.

gebouw zonder fundament blijft niet staan

tussen de pak em beet 6 en 12 hebben kinderen wel baat bij meerdere talen

Mijn ouders zijn Limburgs, maar spraken tegen mij altijd Nederlands hoewel ze onderling Limburgs spraken. Als klein kind keek ik veel naar Duitse televisieprogramma's en klein als ik was verstond ik dat al vrij snel.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je één taal primair krijgt aangeleerd, maar dat blootstelling aan andere talen voor kleine kinderen heel positief is.

Aangezien deze kinderen onderwijs in het Nederlands krijgen lijkt me dat het heel belangrijk is dat ze primair het Nederlands krijgen aangeleerd. Als de ouders dat niet doen, dan schaden ze daar hun kinderen voor het leven mee, want zoals je zegt, zo'n achterstand halen ze nooit meer in.

Maar het is een erg lastig dilemma. Hoe pak je dit aan zonder dat de overheid zich er weer overmatig mee moet gaan bemoeien?

mark61
31-05-07, 16:56
Geplaatst door observer
tussen de pak em beet 6 en 12 hebben kinderen wel baat bij meerdere talen

Vzv. ik weet leren kinderen prima 2 talen tussen 0 en 5, alleen kunnen ze geen onderscheid maken tussen de 2. Na hun 6de splitsen ze ze vanzelf.

mulan
31-05-07, 18:41
Het probleem is dus echt niet dat kinderen niet in het Nederlands opgevoed worden. Het probleem is dat ze geen enkele taal goed spreken. Op straat praten veel van die kinderen namelijk gewoon Nederlands ..alleen dan wel het soort Nederlands waar je niets aan hebt.Als kinderen omringt worden door kinderen die op hetzelfde niveau Nederlands spreken sterkt dat elkaar aan. Maar tegenwoordig zijn er sowieso teveel kinderen die slecht Nederlands spreken ..en dan heb ik het niet eens alleen over allochtonen maar ook over autochtonen. Geen woordenschat, geen logische zinsopbouw. Toen ik jonger was wist ik dat ik anders tegen mijn vriendinnetjes moest praten dan tegen docenten of een dokter etc..tegenwoordig praten die kinderen tegen iedereen op dezelfde manier. Gewoonweg omdat ze niet beter weten. Basisscholen moeten dus gewoon meer aandacht en uren aan taal besteden om al die andere shit die ze te horen krijgen te compenseren.

mark61
31-05-07, 19:11
Geplaatst door mulan
Basisscholen moeten dus gewoon meer aandacht en uren aan taal besteden om al die andere shit die ze te horen krijgen te compenseren.

Dat kunnen ze niet. Taalverwerving gebeurt grotendeels buiten de school. De school is ingericht op het versterken van de moedertaal, niet NT2 lessen :hihi:

Julien
31-05-07, 19:38
Best egoïstisch van die ouders vind ik. Als je merkt dat je kind tweelalige opvoeding niet aankan en/ of zijn Nederlands te slecht is. Stop dan gewoon met die 2e taal! Marokkaans, Turks, Spaans etc. leren ze dan wel later, het is in het belang van het kind dat het goed Nederlands leert spreken. Aangezien Nederland het land is waar hij hoogstwaarschijnlijk naar school gaat, een baan moet zoeken, zijn leven verder inricht.

Toen mijn broertje in de war raakte met al die talen hebben mijn ouders hem gewoon, hoe gebrekkig hun Nederlands ook was, Nederlandstalig opgevoed. Frans leerde hij wel via Franse les dat de Franse staat aan haar onderdanen aanbiedt (zal ook wel voor Marokkanen of Turken gelden denk ik). Dat is hoe het moet.

mark61
31-05-07, 19:46
Geplaatst door Julien
(zal ook wel voor Marokkanen of Turken gelden denk ik). Dat is hoe het moet.

Bij mijn weten doen die staten dat niet. De NL overheid deed het voor hen. Joost mag weten waarom.

Julien
31-05-07, 20:25
Geplaatst door mark61
Bij mijn weten doen die staten dat niet. De NL overheid deed het voor hen. Joost mag weten waarom.

Hebben Marokko en Turkije geen instituut à la 'Alliance Française'? Vooral van Turkije had ik dat wel verwacht..
Je hebt natuurlijk wel de Koranscholen waar Arabisch wordt geleerd, maar daar kunnen ze verder weinig mee in hun eigen land. Worden daar geen Turkse of Marokkaanse taallessen gegeven?

mark61
31-05-07, 20:29
Geplaatst door Julien
Hebben Marokko en Turkije geen instituut à la 'Alliance Française'? Vooral van Turkije had ik dat wel verwacht..
Je hebt natuurlijk wel de Koranscholen waar Arabisch wordt geleerd, maar daar kunnen ze verder weinig mee in hun eigen land. Worden daar geen Turkse of Marokkaanse taallessen gegeven?

Nooit gehoord van enige georganiseerde Turkse of Koerdische lessen.

Koranscholen doen Standaardarabisch op zijn best, geen Marokkaans~ of Tamazight. Vzv. ik weet.

Iraniërs doen er wel wat aan geloof ik.

Besef is er niet, ofzo, kweenie.

Stopnaald
01-06-07, 16:39
Geplaatst door Freesaf2
Ik probeer m'n kids tweetalig op te voeden. Hebben ze alleen maar voordeel van bij hun ontwikkeling.

Dat is inderdaad een optie, helaas schijnen vele andere ouders deze mogelijkheid niet eens te willen inzien....

En als het kind dan een taalachterstand oploopt, dan is dat de schuld/verantwoordelijkheid van de school, de samenleving, de weetikveel.....maar NIET die van hen!!!

Taalachterstand = verwaarlozing = kindermishandeling!!!
Het gaat tenslotte om zijn/haar toekomst....

Stopnaald
01-06-07, 16:42
Geplaatst door Baddha
Maar het is een erg lastig dilemma. Hoe pak je dit aan zonder dat de overheid zich er weer overmatig mee moet gaan bemoeien?


Als meer ouders zich eens zouden realiseren hoezeer zij hun kind benadelen met deze manier van opvoeden, dan zou de overheid zich er helemaal niet mee HOEVEN te bemoeien!

Maar vertel es: hoezo moet de overheid de laksheid en onverantwoordelijkheid van die ouders oplossen? Is dat dan niet hun eigen verantwoordelijkheid (of mag ik dat niet zeggen?)

Stopnaald
01-06-07, 16:52
Geplaatst door mulan
Het probleem is dus echt niet dat kinderen niet in het Nederlands opgevoed worden. Het probleem is dat ze geen enkele taal goed spreken. Op straat praten veel van die kinderen namelijk gewoon Nederlands ..alleen dan wel het soort Nederlands waar je niets aan hebt.Als kinderen omringt worden door kinderen die op hetzelfde niveau Nederlands spreken sterkt dat elkaar aan. Maar tegenwoordig zijn er sowieso teveel kinderen die slecht Nederlands spreken ..en dan heb ik het niet eens alleen over allochtonen maar ook over autochtonen. Geen woordenschat, geen logische zinsopbouw. Toen ik jonger was wist ik dat ik anders tegen mijn vriendinnetjes moest praten dan tegen docenten of een dokter etc..tegenwoordig praten die kinderen tegen iedereen op dezelfde manier. Gewoonweg omdat ze niet beter weten. Basisscholen moeten dus gewoon meer aandacht en uren aan taal besteden om al die andere shit die ze te horen krijgen te compenseren.

Blablabla!!!

Dit zijn gewoon lakse ouders die hun kinderen (althans in dit opzicht) verwaarlozen. Dat valt onder kindermishandeling.

FYI stond in OP duidelijk te lezen dat het ging om kinderen uit de groepen 1/2 van het basisonderwijs. Die zijn 4 à 5 jaar oud. MIJN kind liet ik niet op straat rondhangen op die leeftijd (overigens nu - ze is 11 - nog steeds niet), maar dat zal wel raar zijn, dat ik dat een volgend bewijs van verwaarlozing cq kindermishandeling vind.

Verder denk ik zomaar niet dat deze kindjes elke dag een nederlands boekje voorgelezen krijgen, laat staan meerdere keren per dag.
Vele onderzoeken opnieuw hebben uitgewezen dat dát (het voorlezen dus) zo belangrijk is om voldoende taalkennis op te doen.

Iets wat de directe verantwoordelijkheid van de ouders is, want een kind opvoeden is meer dan er periodiek wat eten/drinken in gooien en zorgen dat ie schone kleren aan zijn lijf heeft....

Stopnaald
01-06-07, 17:16
Geplaatst door observer
als een kind in groep 1 niet in staat is te communiceren houdt het gewoon op, de gevolgen zien we overal, deze 20% is dezelfde groep die van de basisschool afkomt maar nauwelijks kan lezen en schrijven en die in het voorgezet onderwijs niet of nauwelijks het nivo van vmbo aankan.

gebouw zonder fundament blijft niet staan


Het punt is nou juist dat het gebouw ook idd niet blijft staan!

Want ik zal heel politiek incorrect het rijtje voor je afmaken: nadat het kind op het vmbo in de problemen komt, verlaat hij zonder diploma de school en kiest voor het domme, kortzichtige en gevaarlijke wereldje van de pooiers/drugs/andere criminaliteit, wat dat ziet er zo blits uit als ie MTV en TMF mag geloven (wat ie dus geheid doet).

Gevolgen: allereerst de stijging van de criminaliteit. Elk jaar komt er op deze manier weer een nieuwe golf schoolverlaters bij die voor deze "carriere" kiest.

Ouders raken hun kind kwijt. Deze carriere heeft zo zijn (zeer) gevaarlijke kanten, wat onherroepelijk leid tot ellende en ms dood.
Ouders, is dat nu echt wat jullie willen? Is dat risico echt aanvaardbaar?

Scholen verworden steeds meer tot opvoed- en opvanginstituten, waar lakse en ongeïnteresseerde ouders hun kroost kunnen wegstoppen ipv plaatsen bestemd voor het overdragen van (algemene!) vaardigheden en kennis. En omdat het kennisniveau steeds meer daalt (dat is al zeer druk gaande, mn het taalonderwijs is bij lange na niet meer van het niveau dat ik zelf heb ontvangen) omdat er anders te veel kinderen achterblijven, kennen we nu inmiddels het begrip "diploma-inflatie".

Had je een generatie terug met een MAVO-diploma nog een redelijk papiertje in handen, tegenwoordig is HAVO krap aan een startkwalificatie.

Ondernemers verdommen het om de taak van het onderwijs nog eens op eigen kosten over te doen en kiezen voor de best opgeleiden. Alle dropouts en laag opgeleiden hebben pech of kunnen hooguit gaan schoonmaken.

En dan? De kinderen worden volwassen en willen een eigen gezin stichten. En wat doen ze dan? Weer een laagopgeleide ophalen uit het thuisland, want dan worden ze niet zo hard met hun ontwikkelde status geconfronteerd en zo is het kringetje weer rond.

Dus vandaar mijn zeer impopulaire oplossingen:

GEEN huwelijksmigratie meer (wil je trouwen, best maar ga dan maar elders wonen).

Verplichte voorschoolse opvang en/of peuterspeelzaalbezoek.

Verplichte taallessen voor ouders van allo afkomst (ongeacht welke) van nederlandse kinderen.

Verplichte cursus opvoedkunde in elke brugklas van het VO, ongeacht welke stroming, met herhaling in het voorlaatste schooljaar.

Verplichte regelmatige controles van kinderen op het consultatiebureau t/m einde basisschool. Hierbij hoort ook het minstens 1x per jaar medisch onderzoeken door een kinderarts (ben je ook gelijk van dat achterlijke besnijden af).

Kost allemaal een heleboel geld, maar uiteindelijk zijn onze kinderen de toekomst en dat moeten we er maar voor overhebben. Per slot van rekening kosten die JSF nog vele malen meer geld!

Qaiys
01-06-07, 17:44
Heb voor mijn 5 1/2 jaar geen woord Nederlands gesproken, met mij al mijn vriendjes en familieleden, maar ik weet zeker dat ze wat taal betreft niet onderdoen voor de gemiddelde autochtoon. Ik zal tegen mij kinderen inshallah nooit een woord nederlands spreken zoals mijn ouders ook nooit een woord Nederlands tegen mij gesproken hebben.

Dit onderzoekje is gewoon een propagandadrukmiddel om allochtone kinderen sneller te laten assimileren en om ze van hun moedertaal te vervreemden.

knuppeltje
01-06-07, 18:08
Geplaatst door Qaiys
Heb voor mijn 5 1/2 jaar geen woord Nederlands gesproken, met mij al mijn vriendjes en familieleden, maar ik weet zeker dat ze wat taal betreft niet onderdoen voor de gemiddelde autochtoon. Ik zal tegen mij kinderen inshallah nooit een woord nederlands spreken zoals mijn ouders ook nooit een woord Nederlands tegen mij gesproken hebben.

Dit onderzoekje is gewoon een propagandadrukmiddel om allochtone kinderen sneller te laten assimileren en om ze van hun moedertaal te vervreemden.

Nee- dat meen je niet.

Baddha
01-06-07, 19:47
Geplaatst door Qaiys
Heb voor mijn 5 1/2 jaar geen woord Nederlands gesproken, met mij al mijn vriendjes en familieleden, maar ik weet zeker dat ze wat taal betreft niet onderdoen voor de gemiddelde autochtoon. Ik zal tegen mij kinderen inshallah nooit een woord nederlands spreken zoals mijn ouders ook nooit een woord Nederlands tegen mij gesproken hebben.

Dit onderzoekje is gewoon een propagandadrukmiddel om allochtone kinderen sneller te laten assimileren en om ze van hun moedertaal te vervreemden.

In jouw alternatieve dimensie is dat ongetwijfeld waar. In de echte wereld waar de rest van ons in leeft is er echter sprake een groot probleem met leerachterstand bij kinderen van allochtone afkomst die het Nederlands niet (goed) beheersen.

Dat jij je wist te redden is geen bewijs van het tegendeel.

jang0201
01-06-07, 20:05
Belachelijk dat je zelfs je eigen kind geen nederlands wil leren, zwart schaap? Wat heb jij hier eigenlijk te zoeken in dit land wat je steeds vervloekt?

Stopnaald
01-06-07, 21:04
Geplaatst door Qaiys
Heb voor mijn 5 1/2 jaar geen woord Nederlands gesproken, met mij al mijn vriendjes en familieleden, maar ik weet zeker dat ze wat taal betreft niet onderdoen voor de gemiddelde autochtoon. Ik zal tegen mij kinderen inshallah nooit een woord nederlands spreken zoals mijn ouders ook nooit een woord Nederlands tegen mij gesproken hebben.

Ik meende begrepen te hebben dat jij hier ook bekend was onder de nick "Zwart Schaap". Zo ja, dan was jij toch een illegale asielzoeker?
Geen wonder dat jij in je vroege jeugd geen woord Nederlands leerde...


Dit onderzoekje is gewoon een propagandadrukmiddel om allochtone kinderen sneller te laten assimileren en om ze van hun moedertaal te vervreemden.

Ik vind het bijzonder irri dat jij alles wat ook maar neigt naar aanpassen gelijk maar schaart onder het kopje "assimileren". Maar als het zo dan moet: ja, dan vind ik idd dat men "moet" assimileren. Ik wil graag een goede (of althans zo goed mogelijke - lees: kansrijke) toekomst voor iedereen en dus ook voor hen met een allochtone afkomst. Zij zijn óók nederlanders en we moeten SAMEN door de toekomst heen. Mag daar dan ook een beetje samenwerking tegenover staan of blijven we het goedkeuren dat een deel van onze toekomst kansloos blijft door onnodige belemmeringen ivm taal/leerachterstanden?

Waarom moet de verantwoordelijkheid hiervoor bij de overheid (lees: samenleving) gelegd worden en niet door de ouders zélf worden opgepakt? Geef me daar eens een (onderbouwd) antwoord op.

Enne....een ander had het al gezegd: omdat JIJ toevallig de achterstand hebt ingelopen, betekent nog niet dat dat voor allemaal opgaat.

In mijn optiek is ELK kind gerechtigd op een kansrijke toekomst. Het is ook vooral aan ouders om daaraan mee te werken...

Julien
02-06-07, 00:53
Geplaatst door Qaiys
Heb voor mijn 5 1/2 jaar geen woord Nederlands gesproken, met mij al mijn vriendjes en familieleden, maar ik weet zeker dat ze wat taal betreft niet onderdoen voor de gemiddelde autochtoon. Ik zal tegen mij kinderen inshallah nooit een woord nederlands spreken zoals mijn ouders ook nooit een woord Nederlands tegen mij gesproken hebben.

Dit onderzoekje is gewoon een propagandadrukmiddel om allochtone kinderen sneller te laten assimileren en om ze van hun moedertaal te vervreemden.

De praktijk bewijst anders. Zie mijn eerdere reactie.

Bovendien lijkt het me erg vreemd als je als ouders je kinderen geen Nederlands leert. Hallo je leeft in Nederland

Qaiys
02-06-07, 02:21
Geplaatst door Baddha
In jouw alternatieve dimensie is dat ongetwijfeld waar. In de echte wereld waar de rest van ons in leeft is er echter sprake een groot probleem met leerachterstand bij kinderen van allochtone afkomst die het Nederlands niet (goed) beheersen.

Dat jij je wist te redden is geen bewijs van het tegendeel.

Dat is een sterke overdrijving, want je moet de allochtonen niet met het landelijk gemiddelde vergelijken maar met de autochtonen in de wijken met wie ze opgroeien, de autochtone arbeiders en hun kinderen.

Het hoofdprobleem is de criminalisering en uitsluiting van allochtonen van de werkvloer en ze de zondebokrol op te dringen.

En als je beter leest, kennelijk een probleem met de Nederlandse taal dat je daar overheen leest zou je zien dat ik het niet alleen heb over mezelf maar over al mijn familieden en al mijn allochtone vrienden met wie ik opgroeid ben. Diegene die het slechts Nederlands spreken en het minst wat bereikt hebben zijn onze autochtone en in mindere mate de surinaamse buurtgenoten, van wie verondersteld wordt dat ze het nederlands al van kinds af aan meegekregen hebben.

Qaiys
02-06-07, 02:27
Geplaatst door jang0201
Belachelijk dat je zelfs je eigen kind geen nederlands wil leren, zwart schaap? Wat heb jij hier eigenlijk te zoeken in dit land wat je steeds vervloekt?


Nederlands leren ze toch wel op school en op straat zoals ik het ook geleerd heb, Marokkaans leren ze niet op school dus dat is de taal waarin ik ze opvoed zodat ze het gaan leren.

Ik vervloek Nederland niet, ik vind Nederland een mooi land, jammer van de mensen die er wonen die voornamelijk vanwege hun minderwaardigheidscomplex en onzekerheid mij en mijn kinderen criminaliseren en als zondebok willen gebruiken. Fok zulke mensen, aan mij zullen ze een zware pil hebben en zal ik ze dubbel zo hard op hun tekortkomingen wijzen.

Qaiys
02-06-07, 02:43
Geplaatst door Stopnaald
Ik meende begrepen te hebben dat jij hier ook bekend was onder de nick "Zwart Schaap". Zo ja, dan was jij toch een illegale asielzoeker?
Geen wonder dat jij in je vroege jeugd geen woord Nederlands leerde...


Kennelijk heb je al die tijd problemen met het begrijpen van je moerstaal anders zou je zulke onzin niet schrijven. Ik heb nooit maar dan nooit beweerd dat ik een asielzoeker ben.


Ik vind het bijzonder irri dat jij alles wat ook maar neigt naar aanpassen gelijk maar schaart onder het kopje "assimileren". Maar als het zo dan moet: ja, dan vind ik idd dat men "moet" assimileren. Ik wil graag een goede (of althans zo goed mogelijke - lees: kansrijke) toekomst voor iedereen en dus ook voor hen met een allochtone afkomst. Zij zijn óók nederlanders en we moeten SAMEN door de toekomst heen. Mag daar dan ook een beetje samenwerking tegenover staan of blijven we het goedkeuren dat een deel van onze toekomst kansloos blijft door onnodige belemmeringen ivm taal/leerachterstanden?

Waarom moet de verantwoordelijkheid hiervoor bij de overheid (lees: samenleving) gelegd worden en niet door de ouders zélf worden opgepakt? Geef me daar eens een (onderbouwd) antwoord op.

Enne....een ander had het al gezegd: omdat JIJ toevallig de achterstand hebt ingelopen, betekent nog niet dat dat voor allemaal opgaat.

In mijn optiek is ELK kind gerechtigd op een kansrijke toekomst. Het is ook vooral aan ouders om daaraan mee te werken...

Ik woon hier en bestudeer al lang genoeg al de zaken die zich afspelen omtrent de allochtonen om te weten hoe smerig en hypocriet de Nederlandse politiek is en hoe dom en racistich een deel van de autochtone meute is waarbij ze achter het domme kwaadaardige populisme aanlopen om hun onzekerheid en minderwaardigheidscomplex op allochtonen af te schuiven. Ik laat me niet in het verdomhoekje plaatsen om een stelletje nitwitsen ten koste van mijn welbevinden te plezieren.

mulan
02-06-07, 12:44
Geplaatst door mark61
Dat kunnen ze niet. Taalverwerving gebeurt grotendeels buiten de school. De school is ingericht op het versterken van de moedertaal, niet NT2 lessen :hihi:

Dat is hun moedertaal. Iedereen moet eens af van het idee dat die kids Nederlands als tweede taal hebben. Dat hebben ze niet. Was het maar zo. Als je een taal onder controle hebt kun je je volledig concentreren op een tweede taal. Maar ze hebben geen enkele taal onder controle. Die gastjes kijken geen schotel tv. Die luisteren Amerikaanse muziek en kijken Amerikaanse films. Ze zijn een straattaal gaan spreken waarvan ze denken dat het Nederlands is. Ik word ziek van dat gezeur over dat alles wat van ouders afkomt het probleem is. Het is juist het tekort daaraan wat voor problemen zorgt.

H.P.Pas
02-06-07, 19:35
Geplaatst door Qaiys
Ik woon hier en bestudeer al lang genoeg al de zaken die zich afspelen omtrent de allochtonen om te weten hoe smerig en hypocriet de Nederlandse politiek is en hoe dom en racistich een deel van de autochtone meute is waarbij ze achter het domme kwaadaardige populisme aanlopen om hun onzekerheid en minderwaardigheidscomplex op allochtonen af te schuiven. Ik laat me niet in het verdomhoekje plaatsen om een stelletje nitwitsen ten koste van mijn welbevinden te plezieren.


Wat je zegt, gepeupel in ere, het moet zich natuurlijk wel bij zijn leest houden:


Geplaatst door Qaiys

Het rijke Nedelandse vocabuliere omtrent het omschrijven van de ''mannenliefde'' zegt genoeg over de denkbeelden in de Nederlandse samenleving.

pisnicht,
relnicht,
bruinwerker,
poepstamper,
anuslikker,
anusbeffer,
billebeffer,
billebijter,
billeklover,
darmgast,
darmtoerist,
holneuker,
holtoerist,
holpomper
kontkever,
kontkonijn,
kontridder,
reetkikker,
reetlikker,
reetracer,
reetridder,
reetroeier,
retennaaier,
achterlader,
bruinjoeker,
holbewoner,
holkever,
holkruiper,
holmaat,
holtor,
kontebonker,
konteneuker,
kontjesneuker,
poepstoter,
poot,
ruigpoot,
reetkever,
rugartiest,
ruggeklimmer,
ruggetuffer,
rugligger,
rugneuker,
rugracer,
rugridder,
rugtoerist,
rugwerker,
homo,
strontkever,
flikker,
sodeflikker
etc..

observer
02-06-07, 23:37
Ik woon hier en bestudeer al lang genoeg al de zaken die zich afspelen omtrent de allochtonen om te weten hoe smerig en hypocriet de Nederlandse politiek is en hoe dom en racistich een deel van de autochtone meute is waarbij ze achter het domme kwaadaardige populisme aanlopen om hun onzekerheid en minderwaardigheidscomplex op allochtonen af te schuiven. Ik laat me niet in het verdomhoekje plaatsen om een stelletje nitwitsen ten koste van mijn welbevinden te plezieren. hoe smerig en rascistisch kun je zijn als het onderwerp van dat rascisme het met ze eens is

je stelt zelfs dat je anders bent, je stelt zelf dat voor jou en je kinderen nederlands op de 2e plaats komt

waarom zou iemand je dan nog als nederlander behandelen, waarom zou men je dan niet gewoon zien zoals je jezelf voelt een buitenlander, een buitenstaander die niets met dit land heeft en er eigenlijk niet wil thuishoren

als iemand zegt een marokkaan is iemand uit een land 2500 km (pak em beet) verderop dan is er altijd wel iemand die het bewijst door zich te gedragen alsof hij 2400 km verderopzit

Qaiys
03-06-07, 00:07
Geplaatst door observer
hoe smerig en rascistisch kun je zijn als het onderwerp van dat rascisme het met ze eens is

Onbegrijpelijke gebrabbel.


je stelt zelfs dat je anders bent, je stelt zelf dat voor jou en je kinderen nederlands op de 2e plaats komt

waarom zou iemand je dan nog als nederlander behandelen, waarom zou men je dan niet gewoon zien zoals je jezelf voelt een buitenlander, een buitenstaander die niets met dit land heeft en er eigenlijk niet wil thuishoren

Lees artikel 1 grondwet.

Artikel 1 grondwet:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan


als iemand zegt een marokkaan is iemand uit een land 2500 km (pak em beet) verderop dan is er altijd wel iemand die het bewijst door zich te gedragen alsof hij 2400 km verderopzit

Alweer onbegrijpelijke gebrabbel.

sjaen
03-06-07, 01:27
Geplaatst door Qaiys
Lees artikel 1 grondwet.

Artikel 1 grondwet:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan



Art. 1 Grondwet, word het langzaam niet eens tijd dat jij je daaraan conformeert

Qaiys
03-06-07, 02:06
Geplaatst door sjaen
Art. 1 Grondwet, word het langzaam niet eens tijd dat jij je daaraan conformeert

Inhoudloze gebrabbel heb ik niets aan.

sjaen
03-06-07, 08:11
Geplaatst door Qaiys
Inhoudloze gebrabbel heb ik niets aan.

Dan hou op met zeuren en geniet van je status apartus.

Qaiys
03-06-07, 09:01
Geplaatst door sjaen
Dan hou op met zeuren en geniet van je status apartus.

Dat is nog steeds geen inhoudelijke reaktie maar meer gemompel in jezelf.

Julien
03-06-07, 16:41
Geplaatst door mulan
Dat is hun moedertaal. Iedereen moet eens af van het idee dat die kids Nederlands als tweede taal hebben. Dat hebben ze niet. Was het maar zo. Als je een taal onder controle hebt kun je je volledig concentreren op een tweede taal. Maar ze hebben geen enkele taal onder controle. Die gastjes kijken geen schotel tv. Die luisteren Amerikaanse muziek en kijken Amerikaanse films. Ze zijn een straattaal gaan spreken waarvan ze denken dat het Nederlands is. Ik word ziek van dat gezeur over dat alles wat van ouders afkomt het probleem is. Het is juist het tekort daaraan wat voor problemen zorgt.

Die ouders zijn wel degelijk het probleem. Kinderen horen thuis op z'n minst met de taal van het land te kunnen oefenen. Dat er daarnaast ook een taal gesproken wordt van de (groot)ouders, dat is ieder z'n eigen keuze. Maar als je wil dat je kind de taal goed spreekt en zich als burger van dat land gaat voelen, dan moet je gewoon de taal van je land waarin je woont spreken.

Straattaal is geen enkel probleem. Iedereen die straattaal spreekt die ik ken, kan heel goed straattaal en normale taal uit elkaar houden.

Tomas
03-06-07, 17:32
Ik heb vaak wel als ik dit onderwerp zo af en toe langs zie komen en lees het idee om al die subsidies en wetgeving voor positieve discriminatie af te schaffen. De ouders willen die achtersdtand godbeterd helemaal zelf.

En ik las net ergens dat moslim ouders dat recht hebben om met hun kinderen te doen. Dus houden zo. Prima. Fine by me. Lekker laten mislukken in de maatschappij.

En dat allemaal dankzij een paar debiele uitspraken van bosmongolen die beweren dat ieder kind geen enkel probleem heeft met meerdere talen door elkaar.

observer
03-06-07, 21:44
Geplaatst door Qaiys
Onbegrijpelijke gebrabbel.



Lees artikel 1 grondwet.

Artikel 1 grondwet:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan



Alweer onbegrijpelijke gebrabbel.

zo moeilijk is het toch niet als iemand jou anders benaderd roep je discriminatie, echter je benaderd zelf ook de wereld

daarom zeg ik je bewijst alles wat die "rascisten"over je zeggen, je kiest ervoor jezelf en je kinderen neer te zetten als buitenstaander. Dan moet je ook niet moeilijk doen als iemand je zo ziet en behandeld

waarom zouden ouders hun kinderen bij jouw kinderen in de klas willen, immers die hebben straks veel meer aandacht nodig om hun taalachterstand in te halen en dat gaat ten koste van andere kinderen

Qaiys
03-06-07, 22:02
Geplaatst door observer
zo moeilijk is het toch niet als iemand jou anders benaderd roep je discriminatie, echter je benaderd zelf ook de wereld

daarom zeg ik je bewijst alles wat die "rascisten"over je zeggen, je kiest ervoor jezelf en je kinderen neer te zetten als buitenstaander. Dan moet je ook niet moeilijk doen als iemand je zo ziet en behandeld

waarom zouden ouders hun kinderen bij jouw kinderen in de klas willen, immers die hebben straks veel meer aandacht nodig om hun taalachterstand in te halen en dat gaat ten koste van andere kinderen

Met mijn kinderen alleen Marokkaans spreken is mijn recht en als racisten dat niet fijn vinden dan is dat hun probleem. racisten hebben uberhaupt al een probleem met mijn aanwezigheid. Ik ben er niet om de racisten te plezieren. In het echte leven durft geen ene racist wat over mij te zeggen want ze zullen meteen merken dat ik ze op alle fronten, ABN, floddertaal, straattaal..etc meester ben.

Mijn ouders hebben nooit Nederlands met mij gesproken en ik heb nooit een woord Nederlands gesproken voor mijn mijn 5de jaar en toch zou jij er baat bij hebben gehad als je bij mij in de klas gezeten zou hebben. En als je ouders jou niet bij mij in de klas zouden willen hebben is dat hun goed recht. Ik heb jou niet nodig om wat van mijn leven te maken, en zo ook mijn kinderen.

1973Tanger
04-06-07, 01:11
Geplaatst door Qaiys
Met mijn kinderen alleen Marokkaans spreken is mijn recht en als racisten dat niet fijn vinden dan is dat hun probleem. racisten hebben uberhaupt al een probleem met mijn aanwezigheid. Ik ben er niet om de racisten te plezieren. In het echte leven durft geen ene racist wat over mij te zeggen want ze zullen meteen merken dat ik ze op alle fronten, ABN, floddertaal, straattaal..etc meester ben.

Mijn ouders hebben nooit Nederlands met mij gesproken en ik heb nooit een woord Nederlands gesproken voor mijn mijn 5de jaar en toch zou jij er baat bij hebben gehad als je bij mij in de klas gezeten zou hebben. En als je ouders jou niet bij mij in de klas zouden willen hebben is dat hun goed recht. Ik heb jou niet nodig om wat van mijn leven te maken, en zo ook mijn kinderen.

Straight. :handbang:

Julien
04-06-07, 01:44
Geplaatst door Qaiys
Mijn ouders hebben nooit Nederlands met mij gesproken en ik heb nooit een woord Nederlands gesproken voor mijn mijn 5de jaar en toch zou jij er baat bij hebben gehad als je bij mij in de klas gezeten zou hebben. En als je ouders jou niet bij mij in de klas zouden willen hebben is dat hun goed recht. Ik heb jou niet nodig om wat van mijn leven te maken, en zo ook mijn kinderen.

Nogmaals wat voor jou geldt, geldt niet voor alle andere allochtone kinderen. Het nieuwsbericht en de praktijk bewijst dat het soms wél tot problemen kan leiden.
Sowieso is het raar als een kind thuis niet de taal wordt onderwezen van het land waarin hij GEBOREN is. Het is gewoon egoistisch van de ouders.

mulan
04-06-07, 10:09
Geplaatst door Julien
Die ouders zijn wel degelijk het probleem. Kinderen horen thuis op z'n minst met de taal van het land te kunnen oefenen. Dat er daarnaast ook een taal gesproken wordt van de (groot)ouders, dat is ieder z'n eigen keuze. Maar als je wil dat je kind de taal goed spreekt en zich als burger van dat land gaat voelen, dan moet je gewoon de taal van je land waarin je woont spreken.

Straattaal is geen enkel probleem. Iedereen die straattaal spreekt die ik ken, kan heel goed straattaal en normale taal uit elkaar houden.

Ze kunnen thuis met de taal oefenen en dat doen ze ook want ze spreken vaak alleen Nederlands. Alleen niet met de ouders. Ik heb geen woord Nederlands met mijn ouders gewisseld en de meeste van de tweede generatie heeft dit niet. Toch vreemd dat het net de basisscholieren van nu zijn die taalproblemen hebben. En deze spreken wel degelijk een straattaal en dan heb ik het over categorie VS (Ask wordt Aks etc.) die het niet meer kunnen scheiden. Wat jij kunt en kent doet er in deze niet toe. Die kinderen scheiden zichzelf niet van die wereld waardoor ze ook geen reden hebben om normaal Nederlands te spreken.

mulan
04-06-07, 10:23
Geplaatst door Tomas
Ik heb vaak wel als ik dit onderwerp zo af en toe langs zie komen en lees het idee om al die subsidies en wetgeving voor positieve discriminatie af te schaffen. De ouders willen die achtersdtand godbeterd helemaal zelf.

En ik las net ergens dat moslim ouders dat recht hebben om met hun kinderen te doen. Dus houden zo. Prima. Fine by me. Lekker laten mislukken in de maatschappij.

En dat allemaal dankzij een paar debiele uitspraken van bosmongolen die beweren dat ieder kind geen enkel probleem heeft met meerdere talen door elkaar.

Het feit dat er in deze meerdere problemen bij elkaar komen zorgt ervoor dat die kinderen geen een taal goed spreken niet omdat ze meerdere talen geleerd krijgen. Hoor je ooit van elite kinderen die op een internationale school zitten en niet in staat zijn om een normale zin te formuleren? Ik niet. Dus aan taal alleen kan het niet liggen. En ouders doen iets niet expres. (behalve dan die categorie die overal in mislukt maar die heb je overal) Als mijn ouders geen Nederlands spreken ben ik degene die het wel spreekt voor ze. En het kan mij ook weinig schelen dat er mensen zijn die liever hadden dat ik in de eerste 4 jaar van mijn leven alleen Nederlands te horen kreeg. Ik kan nu namelijk communiceren met mijn familie in Marokko en dat is me meer waard.

mark61
04-06-07, 11:02
Geplaatst door mulan
En het kan mij ook weinig schelen dat er mensen zijn die liever hadden dat ik in de eerste 4 jaar van mijn leven alleen Nederlands te horen kreeg. Ik kan nu namelijk communiceren met mijn familie in Marokko en dat is me meer waard.

Of / of heb ik nog niemand horen zeggen. Ja, Schapie.

mulan
04-06-07, 13:03
Geplaatst door mark61
Of / of heb ik nog niemand horen zeggen. Ja, Schapie.

"En ik las net ergens dat moslim ouders dat recht hebben om met hun kinderen te doen. Dus houden zo. Prima. Fine by me. Lekker laten mislukken in de maatschappij."

Mislukking = Niet in het Nederlands opvoeden?

observer
04-06-07, 14:46
Geplaatst door mulan
En het kan mij ook weinig schelen dat er mensen zijn die liever hadden dat ik in de eerste 4 jaar van mijn leven alleen Nederlands te horen kreeg. Ik kan nu namelijk communiceren met mijn familie in Marokko en dat is me meer waard. het 1e is je richten op de toekomst het 2e is je richten op het verleden

Qaiys
04-06-07, 14:51
Geplaatst door observer
het 1e is je richten op de toekomst het 2e is je richten op het verleden

Een volk zonder geschiedenis is een volk zonder toekomst.

Wie zijn geschiedenis niet kent heeft geen toekomst.

Julien
04-06-07, 15:02
Geplaatst door mulan
Wat jij kunt en kent doet er in deze niet toe.

Dat geldt dan ook voor jou, want er zijn wel degelijk kinderen die met een taalprobleem geconfronteerd worden omdat ze thuis geen Nederlands horen.

En vind je niet dat het de tak van de ouders is om je kinderen voor te bereiden op een succesvolle carrière en plaats in de maatschappij? Als je als kind dan geboren bent in Nederland, wat voor asociaal ben je dan als ouders als je het belangrijkste voor succes - de taal van het land - niet aan je kind leert. Nog steeds vind ik dat de ouders de belangrijkste opvoeders zijn. Niet de straat of de school.

mulan
04-06-07, 15:54
Geplaatst door Julien
Dat geldt dan ook voor jou, want er zijn wel degelijk kinderen die met een taalprobleem geconfronteerd worden omdat ze thuis geen Nederlands horen.

En vind je niet dat het de tak van de ouders is om je kinderen voor te bereiden op een succesvolle carrière en plaats in de maatschappij? Als je als kind dan geboren bent in Nederland, wat voor asociaal ben je dan als ouders als je het belangrijkste voor succes - de taal van het land - niet aan je kind leert. Nog steeds vind ik dat de ouders de belangrijkste opvoeders zijn. Niet de straat of de school.

Mijn ouders zijn niet asociaal. Dank u. De ouders zijn de belangrijkste opvoeders ja. Ik ben blij dat mijn ouders dat in ere hebben gehouden met of zonder de Nederlandse taal. De taak van ouders is dat ze fatsoenlijke mensen op deze wereld achter laten en niet een probleem toegevoegd hebben. Dat carriere gedoe is een materiele zaak die ik niet als criterium hanteer.

mulan
04-06-07, 15:57
Geplaatst door observer
het 1e is je richten op de toekomst het 2e is je richten op het verleden

Ik zie mijn familie in Marokko niet als verleden. En ik zie die twee sowieso niet als tegenstelling. Ik zeg alleen dat het allebei kan.

super ick
04-06-07, 16:34
Geplaatst door Baddha
Mijn ouders zijn Limburgs, maar spraken tegen mij altijd Nederlands hoewel ze onderling Limburgs spraken. Als klein kind keek ik veel naar Duitse televisieprogramma's en klein als ik was verstond ik dat al vrij snel.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je één taal primair krijgt aangeleerd, maar dat blootstelling aan andere talen voor kleine kinderen heel positief is.

Aangezien deze kinderen onderwijs in het Nederlands krijgen lijkt me dat het heel belangrijk is dat ze primair het Nederlands krijgen aangeleerd. Als de ouders dat niet doen, dan schaden ze daar hun kinderen voor het leven mee, want zoals je zegt, zo'n achterstand halen ze nooit meer in.

Maar het is een erg lastig dilemma. Hoe pak je dit aan zonder dat de overheid zich er weer overmatig mee moet gaan bemoeien?

Al jaren wordt er aan de bel getrokken over taalachterstand, extra lessen gegeven op scholen, die dan weer betaald kunnen worden door de welwillenden en jij wil een oplossing zoeken zonder dat de overheid zich er WEER OVERMATIG MEE GAAT BEMOEIEN?

Het wordt hoog tijd dat de overheid zich er overmatig mee gaat bemoeien, dat heeft ze veel te lang niet gedaan.
De groepen tokkies groeien en groeien.

super ick
04-06-07, 16:36
Geplaatst door Julien
Dat geldt dan ook voor jou, want er zijn wel degelijk kinderen die met een taalprobleem geconfronteerd worden omdat ze thuis geen Nederlands horen.

En vind je niet dat het de tak van de ouders is om je kinderen voor te bereiden op een succesvolle carrière en plaats in de maatschappij? Als je als kind dan geboren bent in Nederland, wat voor asociaal ben je dan als ouders als je het belangrijkste voor succes - de taal van het land - niet aan je kind leert. Nog steeds vind ik dat de ouders de belangrijkste opvoeders zijn. Niet de straat of de school.

Volgens mij moeten ouders proberen positief ingestelde evenwichtige persoonlijkheden te maken van hun kinderen.
Een succesvolle carierre hoeft daar niets mee te maken te hebben.

Tomas
05-06-07, 20:42
Geplaatst door mulan
"En ik las net ergens dat moslim ouders dat recht hebben om met hun kinderen te doen. Dus houden zo. Prima. Fine by me. Lekker laten mislukken in de maatschappij."

Mislukking = Niet in het Nederlands opvoeden?

Yep. Dat leidt tot vele mislukkingen. Ik ben van mening dat al het geld dat gestoken wordt om de taalachterstand te proberen te compenseren beter besteed kan worden. Het wordt zoals maar al te vaak blijkt alleen maar misbruikt als argument om je kind dus niet in het nederlands op te hoeven voeden. Je lost het probleem dus niet op. Je versterkt het er eerder mee.

super ick
06-06-07, 10:58
De discussie gaat niet over tweetalig opvoeden maar over 1 talig. En den bedoel ik geen Nederlands.

Enige jaren geleden probeerden de ouders (moeders) van vooral allochtone kinderen om meer Nederlandse te krijgen voor hun kinderen.
Zij stonden erop dat dan alle kinderen deze extra lessen op een vrije lessen gingen mee volgen omdat het anders, in hun ogen niet eerlijk was.

In principe een goed initiatief echter na verder doorvragen bleek dat er thuis geen Nederlands werd gesproken en overwegend naar buitenlandse zenders op tv gekeken wordt (schotels)

De school stond voor een dilemma. Uiteindelijk hebben ze het niet gedaan omdat ze de inbreng van de ouders te laag vonden.
Ik vind dat politiek bedrijven op een niveau waar men zich alleen hoort te richten op het kind.
Wel vind ik dat andere kinderen deze lessen niet mee hoeven te volgen en van deze ouders een bijdrage gevraagd kan worden. Je kunt niet altijd het balletje bij de maatschappij neerleggen.

Zomaar een praktijkgeval.

mark61
06-06-07, 11:33
Geplaatst door mulan
Mislukking = Niet in het Nederlands opvoeden?

Waarom wordt er 2x zoveel uitgegeven aan onderwijs voor allokinderen als aan onderwijs voor autokinderen?

Zoals Julien niet maatgevend is voor het algemene beeld, zo ben jij dat ook niet.

Freesaf2
06-06-07, 14:25
Geplaatst door super ick
Volgens mij moeten ouders proberen positief ingestelde evenwichtige persoonlijkheden te maken van hun kinderen.
Een succesvolle carierre hoeft daar niets mee te maken te hebben.

Ik ben het met je eens dat het niet gaat om een succesvolle carierre, maar het draait om keuzes en mogelijkheden.

Als ouder wil je dat je kind later kan kiezen om te doen waar hij gelukkig van wordt. Hij (Zij) kan b.v. dokter of stratenmaker worden en als hij ervoor kiest om stratenmaker te worden, omdat hij daar gelukkig van wordt, prima. (Ok, echt blij zou ik als ouder er niet van worden, maar ja, het is zijn keuze).

Door een achterstand te creeeren bij je kinderen ontneem je ze keuzes die ze later kunnen maken. Sommige kunnen het aan om later pas NL leren, maar een hoop redden het niet.

Zonder fatsoenlijk NL te kunnen spreken en schrijven mis je een hoop keuzes en mogelijkheden. En dan wordt je dus stratenmaker, niet omdat je dat wil en er gelukkig van wordt, maar omdat je niet anders kunt.

(P.s. Stratenmaker is een respectabel en nuttig beroep. Het is niet mijn bedoeling om enige persoon in de stratenmaker bussiness te beledigen).

mulan
06-06-07, 22:12
Geplaatst door mark61
Waarom wordt er 2x zoveel uitgegeven aan onderwijs voor allokinderen dan onderwijs aan autokinderen?

Zoals Julien niet maatgevend is voor het algemene beeld, zo ben jij dat ook niet.

Ik zeg ook niet dat ik dat ben. Ik zeg alleen dat de tweede generatie dat taalprobleem helemaal niet zo heeft. En dat het we het over kinderen hebben die niet van de tweede generatie zijn en de taal niet beheerseren en dat heeft naar mijn idee met meer zaken te maken dan de taal die de ouders thuis spreken.

super ick
07-06-07, 09:53
Geplaatst door 1973Tanger
Straight. :handbang:

Straight?

Alle deskundigen zijn het er over eens. Als je niet voldoende met de taal in aanraking komt loop je achterstanden op. Misschien dat een enkeling dat later recht kan trekken. Dat is echter, bewezen voor het overgrote deel niet weggelegd.

Laat je toch geen rad voor ogen draaien door deze beroepsleugenaar.

Tomas
07-06-07, 09:55
Geplaatst door mulan
Ik zeg ook niet dat ik dat ben. Ik zeg alleen dat de tweede generatie dat taalprobleem helemaal niet zo heeft. En dat het we het over kinderen hebben die niet van de tweede generatie zijn en de taal niet beheerseren en dat heeft naar mijn idee met meer zaken te maken dan de taal die de ouders thuis spreken.

Die eerste generatieproblematiek houdt veel langer aan dan je zou verwachten.

Cherry Bo
07-06-07, 10:06
Geplaatst door mulan
Mijn ouders zijn niet asociaal. Dank u. De ouders zijn de belangrijkste opvoeders ja. Ik ben blij dat mijn ouders dat in ere hebben gehouden met of zonder de Nederlandse taal. De taak van ouders is dat ze fatsoenlijke mensen op deze wereld achter laten en niet een probleem toegevoegd hebben. Dat carriere gedoe is een materiele zaak die ik niet als criterium hanteer.

Het is wél fijn als kinderen genoeg bagage meekrijgen om daar later zélf een keuze in te kunnen maken, carrière maken of niet.

mark61
07-06-07, 10:13
Geplaatst door mulan
Ik zeg ook niet dat ik dat ben. Ik zeg alleen dat de tweede generatie dat taalprobleem helemaal niet zo heeft.

Onderzoek wijst anders uit. Constateer ik ook zelf trouwens. Veel kinderen blijken 1,5e generatie wegens 1 ouder 'vers' geïmmigreerd.


En dat het we het over kinderen hebben die niet van de tweede generatie zijn en de taal niet beheerseren en dat heeft naar mijn idee met meer zaken te maken dan de taal die de ouders thuis spreken.

Lijkt me tamelijk voor de hand liggen dat dat factor nr. 1 is. Ook zonder onderzoek. Los daarvan wijzen diverse onderzoeken uit dat kinderen achterstanden oplopen op visueel en motorisch gebied omdat ouders niks met kinderen doen. Niet voorlezen, niet met tekenspullen in de weer, no nothing.

Kwantificeren kan ik niet, maar het komt te vaak voor.

Daarom was mijn vraag: waarom spendeert de NL overheid standaard 2x zoveel aan een allokind als aan een autokind?

Uit racisme?

mark61
07-06-07, 10:15
Geplaatst door Tomas
Die eerste generatieproblematiek houdt veel langer aan dan je zou verwachten.

Yep. Al moet ik zeggen dat ik intussen het beroerde Nederlands van autochtone HBO-ers en WO-ers niet mee kan onderscheiden van hun allocollega's.

Tomas
07-06-07, 10:17
Geplaatst door mark61
Yep. Al moet ik zeggen dat ik intussen het beroerde Nederlands van autochtone HBO-ers en WO-ers niet mee kan onderscheiden van hun allocollega's.

Als je aan de één 2 keer zoveel besteed, moet dat ergens vandaan komen. Het lijkt bijna gelukt te zijn om dus aan de ene groep zoveel en de andere groep zoweinig te besteden dat ze gelijk eindigen. Ook knap.

mark61
07-06-07, 10:25
Geplaatst door Tomas
Als je aan de één 2 keer zoveel besteed, moet dat ergens vandaan komen. Het lijkt bijna gelukt te zijn om dus aan de ene groep zoveel en de andere groep zoweinig te besteden dat ze gelijk eindigen. Ook knap.

Das nou socialisme. De rest optrekken naar het niveau van enkelen is natuurlijk veel moeilijker dan het niveau naar beneden gelijktrekken. Dan heb je iig gelijkheid bereikt en niemand kan je beschuldigen van discriminatie. Gezellig samen halfabeet.

Baddha
07-06-07, 13:40
Geplaatst door mark61
Das nou socialisme. De rest optrekken naar het niveau van enkelen is natuurlijk veel moeilijker dan het niveau naar beneden gelijktrekken. Dan heb je iig gelijkheid bereikt en niemand kan je beschuldigen van discriminatie. Gezellig samen halfabeet.

Het SP principe: iedereen even arm.

observer
07-06-07, 14:26
Geplaatst door mark61
Das nou socialisme. De rest optrekken naar het niveau van enkelen is natuurlijk veel moeilijker dan het niveau naar beneden gelijktrekken. Dan heb je iig gelijkheid bereikt en niemand kan je beschuldigen van discriminatie. Gezellig samen halfabeet. als ik 1 persoon sla is het mishandeling als ik iedereen sla gewoon

plus dat ik dan niet discrimineer