PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtonen twijfelen over melding afkomst op cv



mark61
31-05-07, 20:52
Uitgegeven: 31 mei 2007 13:42

AMSTERDAM - Bijna één op de vijf allochtonen overweegt zijn afkomst bij een sollicitatie te verzwijgen. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS Nipo uitvoerde in opdracht van uitzendbureau Manpower en de Taskforce Jeugdwerkloosheid.

TNS Nipo ondervroeg 235 werkgevers en 553 allochtone én autochtone werkzoekenden van vijftien jaar en ouder. Ongeveer 45 procent van de allochtonen denkt bij sollicitaties vanwege hun afkomst meer te moeten doen dan autochtonen.

Ruim één op de vijf werkgevers wil wel meewerken aan een proef met anoniem solliciteren. Meer dan een derde van de medewerkers vindt dat hun baas een dergelijke proef mogelijk zou moeten maken.

Anoniem solliciteren

Voorzitter van de Taskforce Jeugdwerkloosheid Hans de Boer riep werkgevers eerder dit jaar op zelf het initiatief te nemen tot anoniem solliciteren. Manpower besprak het dilemma van allochtone afkomst in een televisiecommercial. De resultaten van het onderzoek worden dinsdag in Den Haag gepresenteerd.

Baddha
01-06-07, 00:01
Voor mij betekent anoniem solliciteren min of meer dat je je neerlegt bij het soms discriminerende selectiebeleid. Dat mag je van de sollicitanten niet vragen. Het idee dat je nooit zult weten of je die baan ook had gekregen als je je eigen naam op je CV had gezet...

Victory
01-06-07, 00:03
Je afkomst niet vermelden heeft niet echt zin en waarom zou iemand ervoor kiezen om ergens te werken waar ze je niet willen?

Het is zeker zo dat je als allochtoon veel meer moet doen, maar toch minder gewaardeerd wordt.

Het is allemaal heel jammer dat het zo is, maar er is denk ik weinig aan te doen.

justus
01-06-07, 06:52
stel, je bent marokkaan en meldt je afkomst niet. op basis van je cv wordt je toch uitgenodigd (hoewel ze aan je naam natuurlijk ook wel iets kunnen afleiden...). en de nieuwe werkgever ziet het niet in marokkanen, dan neemt ie je toch gewoon niet aan omdat 'andere kandidaten geschikter waren'...?

als een werkgever iemand - om wat voor reden dan ook - niet wil, hou je dat niet tegen met anoniem solliciteren. ik denk dat je er meer aan hebt om werkgevers te overtuigen dat het hebben van 'andere' werknemers ook een pluspunt kan zijn. bijvoorbeeld bij een assurantieclubje. ik veronderstel dat moslims of welke etnische groep dan ook, het prettiger vinden om 'geholpen' te worden door iemand ie bekend is met hun waarden en normen.

illmatik
01-06-07, 08:12
Dit gegeven blijft natuurlijk hoe dan ook een hele zure bevestiging.

justus
01-06-07, 11:35
Geplaatst door illmatik
Dit gegeven blijft natuurlijk hoe dan ook een hele zure bevestiging.

tsja. alleen lijkt het me zinloos om daar al te lang bij stil te blijven staan. een oud spreekwoord zegt: wat de boer niet kent vreet ie niet.
welnu, heel nederland is aan de showarma. de tajin begint ook zijn intrede in de hollandse keuken te vinden. de keuken van de magrheb wordt lekker en interessant gevonden. in de bijenkorf festivals over marokko...ik bedoel...maak de boer bekend met het eten en hij gaat eten, want bekend maakt bemind. wat dat betreft hebben allochtone meisjes kennelijk een betere stap gemaakt. ik zie vele allochtone meisjes in functies op divers niveau. kwaliteit verloochent zich niet.
ik vermoed dan ook dat het leveren van een 'kwaliteitsbewijs' het begin van de ommekeer zal zijn...het kost tijd, zeker...het frustreert zo nu en dan, zeker...maar uiteindelijk zal het het allemaal waard zijn geweest.

het is ook allemaal niet zo vreemd...mijn ouders waren ook 'pinda's', ik was dat al niet echt meer (behalve tijdens wat molukse acties, toen bleek de autochtoon weinig verschil te zien tussen de ene en de andere allochtoon en dus kwam het over 1 kam gescheer weer aan de orde.) en bij tijd en wijle krijg je nog wel eens een eruptie van raciale miskenning, denk aan van Gogh, denk aan Fortuijn, denk aan de Parijse rellen...we zullen het echter toch samen moeten rooien en op termijn gaat dat ook wel lukken. geduld...