PDA

Bekijk Volledige Versie : JOP: Jesus Camp is ’verontrustende documentaire’



Marsipulami
04-06-07, 09:31
JOP: Jesus Camp is ’verontrustende documentaire’


UTRECHT (RKnieuws.net) - "Verontrustend en verdrietig", noemt Hanny van der Stelt van JOP, de jeugdorganisatie van de Protestantse Kerk, de documentaire Jesus Camp. In de Amerikaanse film, die vanaf donderdag 7 juni in de Nederlandse bioscopen draait, is te zien hoe kinderen worden klaargestoomd tot ’soldaten voor Gods leger’. "Het christelijke geloof is gericht op welzijn, niet op oorlogvoering", aldus Van der Stelt.
Becky Fischer, evangelisch kinderpredikant, vormt het middelpunt van de documentaire van Heidi Ewing en Rachel Grady. Zij organiseert kampen waar de christelijke jeugd bijeenkomt. Haar motto: jongens en meisjes kunnen de wereld veranderen. "Onze vijanden focussen zich op kinderen. Moslims trainen hun kinderen al vanaf hun vijfde jaar". Tegen de jeugd zegt ze: "Pak je gereedschap en repareer deze zieke wereld".

Termen als strijder, soldaat en Gods leger komen voorbij in de film, niet alleen uit de mond van Fischer, maar ook uit die van de kinderen. "Deze generatie is een sleutelgeneratie", zegt Levi (12). "Wij moeten opstaan!" De kijker ziet beelden van huilende kinderen, die beloven te vechten tegen abortus en reiken naar een kartonnen versie van president Bush.

De Bush-propaganda vindt Van der Stelt niet positief. "Het is jammer dat de bijbel, mijns inziens een bron van vrede, politiek misbruikt wordt. Het meest verontrustend vind ik nog dat ze kinderen inschakelen en manipuleren voor een politiek concept dat ze religieus gesanctioneerd hebben. Dat brengt op den duur volgens mij meer schade toe dan dat het heilzaam is".

Van der Stelt, die geloofsopvoeding in haar takenpakket heeft, noemt de groepering fundamentalistisch. "Kenmerk van fundamentalisten is onder meer dat er geen letter van het heilige geschrift in twijfel mag worden getrokken", legt ze uit. "Dat zag je in de film, net als dat ze zichzelf uitroepen tot uitverkoren kerk en geloven dat God hen tot zijn strijders heeft verkozen. Maar om nu op basis van de film te zeggen dat ze extremistisch zijn, gaat te ver. Ze lopen wel de kans om die kant op te gaan", waarschuwt ze.

Ze gelooft niet dat de filmmakers doelbewust hebben geprobeerd het christendom op een negatieve manier neer te zetten. "Elke film is een eigen interpretatie van de werkelijkheid. Jesus Camp is voor mijn gevoel wel integer gemaakt, het verhaal klopt met wat ik weet. Het is subjectief, maar niet manipulatief".

"Wat ik wel jammer vind, is dat door heel veel aandacht aan dit soort groeperingen te besteden de indruk wordt gewekt dat het hele christendom zo is", vervolgt ze. "Dat gevoel zullen moslims ook wel herkennen door de berichtgeving over de islam. Terwijl het, ook in dit geval, om een grote minderheid gaat binnen de Pinkstergemeenten in Amerika".

Die Amerikaanse beweging is niet te vergelijken met de Pinkstergemeenten in Nederland, meent Van der Stelt. "Wel in de uitingen en belevingen. Maar het is niet zo dat kinderen moeten waarmaken wat hun ouders niet hebben gedaan of erop worden uitgestuurd om te preken, iets wat je in de film wel ziet. En die politieke link is ook typisch Amerikaans".

Ze denkt niet dat Nederland schrikbarend veel meer te maken krijgt met fundamentalistische groeperingen. "Je ziet wel die polarisatie: ’als zij extreem doen, doen wij het ook’. Het grootste gevaar van fundamentalisme dat naar extremisme neigt, is dat men opgesloten zit in de eigen groep en in het eigen gelijk".

JOP, dat een platform biedt aan kinderen en jongeren, gaat volgens Van der Stelt de dialoog aan en dat is hard nodig. "Mensen praten vaak over elkaar, niet met elkaar. Een echte dialoog is contact met elkaar, zonder dat je je identiteit terzijde schuift of buiten kritiek stelt."

Marsipulami
04-06-07, 09:35
Trailer: ------ > (klik) (http://www.youtube.com/v/6RNfL6IVWCE)

sjaen
04-06-07, 10:39
getverderie

Ron Haleber
04-06-07, 11:24
Geplaatst door sjaen
getverderie

Deze kindsoldaten lijken me heel geschikt om in te zetten tegen de Talibaan. Even fanatiek... :tranen:

Kunnen we meteen het NL-leger terugtrekken! :giechel: