PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse staat aangeklaagd om genocide Bosnische moslims



Qaiys
04-06-07, 14:28
Nederland aangeklaagd om Srebrenica

DEN HAAG - Ongeveer tweehonderd vrouwen uit Srebrenica hebben zich maandag rond het middaguur verzameld op het Plein in Den Haag.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00109/sreb_109855h.jpg
In 1995 vermoordde het Bosnisch-Servische leger onder leiding van generaal Ratko Mladic 7000 moslimmannen in Srebrenica.

Zij zijn daar omdat advocaten van het kantoor Van Diepen Van der Kroef er namens hen een kopie van een dagvaarding overhandigen aan een vertegenwoordiger van de Nederlandse staat.

De 'Moeders van Srebrenica' hebben veertig uur in de bus gezeten om bij de symbolische overhandiging aan een medewerker van het ministerie van Algemene Zaken aanwezig te zijn. Maar slechts een kleine delegatie zal op het Binnenhof en bij het ministerie worden toegelaten.

De vrouwen, gekleed in witte T-shirts met de tekst 'Genocide Srebrenica', vormen een cirkel. Ze dragen doeken met de namen van overleden mannen en spandoeken met teksten als ,,Onze kinderen stonden onder uw bescherming. Het is tijd om verantwoording af te leggen''.

Hun advocaten klagen namens ongeveer 6000 nabestaanden de Nederlandse staat aan wegens de massaslachting van moslimmannen en -kinderen in de Bosnische moslimenclave in juli 1995. De betekening van de echte dagvaarding is maandag bij de Hoge Raad en de rechtbank. De civiele procedure moet ertoe leiden dat zij erkenning en genoegdoening krijgen, aldus het advocatenkantoor.

Een schikking bleek eerder niet mogelijk en ook pogingen achter de schermen vorig jaar om de zaak met premier Jan Peter Balkenende te bespreken liepen op niets uit.

Srebrenica stond in 1995 onder bescherming van Nederlandse VN-militairen. Het had de status van beschermde enclave van de VN. Desondanks liep het Bosnisch-Servische leger onder leiding van generaal Ratko Mladic Srebrenica onder de voet en vermoordde daarna meer dan 7000 moslimmannen vanaf zestien jaar.

(ANP)


http://www.ad.nl/binnenland/article1414110.ece

Julien
04-06-07, 18:37
De aanklacht is er onder andere omdat Nederland tegenstander was van de bombardementen op Servië.

Tien jaar later vinden er bombardementen op Irak en Afganistan plaats. Nu zijn er weer veel protesten tegen deze bombardementen.

Typisch hoe selectief verontwaardiging kan zijn..

Wat natuurlijk niets afdoet aan het leed van deze Bosnische vrouwen, want wat er in de Balkan gebeurd is, is afschruwelijk.

Bar
04-06-07, 19:49
Geplaatst door Julien
De aanklacht is er onder andere omdat Nederland tegenstander was van de bombardementen op Servië.



Beetje merkwaardige uitspraak.
De Nederlanders hadden juist wel om luchtsteun gevraagd tegen de oprukkende Servische Bosniers.

En was het niet de Franse generaal Janvier die deze luchtsteun tegenhield.

Wat ik maar wil zeggen.....ze moeten bij de Fransen zijn!

Tomas
04-06-07, 19:55
Geplaatst door Bar
Beetje merkwaardige uitspraak.
De Nederlanders hadden juist wel om luchtsteun gevraagd tegen de oprukkende Servische Bosniers.

En was het niet de Franse generaal Janvier die deze luchtsteun tegenhield.

Wat ik maar wil zeggen.....ze moeten bij de Fransen zijn!

Ze proberen deze aanklacht opnieuw op basis van het feit dat nederland de luchtsteun weigerde nadat de enclave gevallen was. Althans dat aanbod was eigenlijk alweer ingetrokken voordat nederland het kon afwijzen. Magoed.

Julien
04-06-07, 20:13
Geplaatst door Bar
Beetje merkwaardige uitspraak.
De Nederlanders hadden juist wel om luchtsteun gevraagd tegen de oprukkende Servische Bosniers.

En was het niet de Franse generaal Janvier die deze luchtsteun tegenhield.

Wat ik maar wil zeggen.....ze moeten bij de Fransen zijn!

Volgens het Journaal gaat de aanklacht wel degelijk over het Nederlandse verzet tegen de bombardementen op Servië.

En als je nu opeens de schuld naar de Fransen wil schuiven. Die Nederlandse mietjes hadden gewoon niet als poesjes moeten wegrennen toen het een beetje eng werd. Je kan er nu wel allemaal dingen bij gaan halen zoals luchtsteun, maar feit blijft dat de Nederlandse militairen niet eens iets geprobeerd hebben om de genocide te voorkomen.

delirious
04-06-07, 20:24
Geplaatst door Julien
Volgens het Journaal gaat de aanklacht wel degelijk over het Nederlandse verzet tegen de bombardementen op Servië.

En als je nu opeens de schuld naar de Fransen wil schuiven. Die Nederlandse mietjes hadden gewoon niet als poesjes moeten wegrennen toen het een beetje eng werd. Je kan er nu wel allemaal dingen bij gaan halen zoals luchtsteun, maar feit blijft dat de Nederlandse militairen niet eens iets geprobeerd hebben om de genocide te voorkomen.


:hihi:
Nationalistisch coqje






Vive la France :D

observer
04-06-07, 21:21
Geplaatst door Julien
Volgens het Journaal gaat de aanklacht wel degelijk over het Nederlandse verzet tegen de bombardementen op Servië.

En als je nu opeens de schuld naar de Fransen wil schuiven. Die Nederlandse mietjes hadden gewoon niet als poesjes moeten wegrennen toen het een beetje eng werd. Je kan er nu wel allemaal dingen bij gaan halen zoals luchtsteun, maar feit blijft dat de Nederlandse militairen niet eens iets geprobeerd hebben om de genocide te voorkomen. je bedoeld die 350 lichtbewapende soldaten die tegenover 20000 serviers met tanks en geschut stonden?

Slinger
04-06-07, 21:55
Geplaatst door Julien
Volgens het Journaal gaat de aanklacht wel degelijk over het Nederlandse verzet tegen de bombardementen op Servië.

En als je nu opeens de schuld naar de Fransen wil schuiven. Die Nederlandse mietjes hadden gewoon niet als poesjes moeten wegrennen toen het een beetje eng werd. Je kan er nu wel allemaal dingen bij gaan halen zoals luchtsteun, maar feit blijft dat de Nederlandse militairen niet eens iets geprobeerd hebben om de genocide te voorkomen.

Het gaat niet 'nu opeens' over de schuld van de Fransen. Het is al lang aangetoond dat generaal Janvier luchtsteun aan de lichtbewapende soldaten van Dutchbat geweigerd heeft. Daaruit zijn lessen getrokken: de eerste is dat er geen Nederlandse troepen in het buitenland meer actief zijn zonder eigen, Nederlandse, luchtsteun. De tweede les is: reken in dit soort gevallen nooit op de Fransen!

mark61
04-06-07, 21:56
Geplaatst door observer
je bedoeld die 350 lichtbewapende soldaten die tegenover 20000 serviers met tanks en geschut stonden?

Tis werkelijk godgeklaagd wat ik daarnet gezien heb. Bekend was al dat de verkeerde eenheid met de verkeerde uitrusting daarheen gestuurd is. Ik wist niet dat 7 verzoeken om luchtsteun door NEDERLANDSE officieren zijn afgewezen. En de laatste keer belde van Mierlo met de schijt in zijn broek de VN dat ze vooral niet moesten gaan schieten.

Ongelooflijk laf en onvoorstelbaar misdadig.

Ik al die tijd maar denken dat het aan Janvier lag.

Verder dondert het niet of het 350 tegen 20.000 was; de Serviërs hadden het zich nooit kunnen veroorloven 350 'blanken' af te maken; dan hadden ze het kunnen schudden.

Dat ik op zulke partijen moet stemmen.

mark61
04-06-07, 21:57
Geplaatst door Slinger
Het gaat niet 'nu opeens' over de schuld van de Fransen. Het is al lang aangetoond dat generaal Janvier luchtsteun aan de lichtbewapende soldaten van Dutchbat geweigerd heeft. Daaruit zijn lessen getrokken: de eerste is dat er geen Nederlandse troepen in het buitenland meer actief zijn zonder eigen, Nederlandse, luchtsteun. De tweede les is: reken in dit soort gevallen nooit op de Fransen!

Niet dus. Misschien wordt die uitzending nog es herhaald. Enfin, we gaan het horen op het proces. We zijn vrolijk voorgelogen al die tijd.

Qaiys
04-06-07, 22:05
Geplaatst door observer
je bedoeld die 350 lichtbewapende soldaten die tegenover 20000 serviers met tanks en geschut stonden?

Net document gezien.

De lichte bewapening is te danken aan het feit dat de Nederlanders een politieke spelletje pnderling speelden en dat was omdat ze een levering van helikopters niet in gevaar wilde brengen. Als de nederlandse dutchbatters, in casu de lucht mobiele brigade zwaarder bewapend zou worden zou men kunnen zeggen dat de helikopters niet nodig zouden zijn voor de luchtmobiele brigade.

Wat een stelletje lafaards van de eerste orde zeg was Nederland. 7 keer hebben de Nederlandse generaals luchtsteun tegengehouden terwijl ze deden alsof de franse generaal dat had tegen gehouden. De keer dat de franse generaal persoonlijk opdracht gaf voor luchtsteun werd dat meteen door de Nederlanders tegengehouden.

De Nederlandse politiek was even laf. Ze houden de luchtsteun tegen die de franse generaal opdracht voor had gegeven en zeggen tegen de VN en Duitsland dat alles onder controle is. Een uur later bellen ze de Duitser Kinkel op dat srebrenica gevallen was. De Franse president en de Duitser kinkel waren verbijsterd.

Gatsiederie wat een stelletje leugenaars en lafaards zeg.

Nog vreemder is dat de meldingen van misdaden tegen de mensheid niet aan de VN zijn doorgegeven. Het is bizar dat de wat de Nederlandse militairen gezien hebben nooit is gemeld. Zowel niet bij het NIOD als bij de VN.

Nederlanders doen nog ook aan geschiedvervalsing !

Wat ben ik in de maling genomen door de Nederlanders zeg, Janvier was juist diegene die de luchtsteun wilde en er zelfs opdracht toe gaf maar Nederland hield dat tegen.

mark61
04-06-07, 22:07
Geplaatst door Qaiys
Net document gezien.

De lichte bewapening is te danken aan het feit dat de Nederlanders een politieke spelletje pnderling speelden en dat was omdat ze een levering van helikopters niet in gevaar wilde brengen. Als de nederlandse dutchbatters, in casu de lucht mobiele brigade zwaarder bewapend zou worden zou men kunnen zeggen dat de helikopters niet nodig zouden zijn voor de luchtmobiele brigade.

Wat een stelletje lafaards van de eerste orde zeg was Nederland. 7 keer hebben de Nederlandse generaals luchtsteun tegengehouden terwijl ze deden alsof de franse generaal dat had tegen gehouden. De keer dat de franse generaal persoonlijk opdracht gaf voor luchtsteun werd dat meteen door de Nederlanders tegengehouden.

De Nederlandse politiek was even laf. Ze houden de luchtsteun tegen die de franse generaal opdracht voor had gegeven en zeggen tegen de VN en Duitsland dat alles onder controle is. Een uur later bellen ze de Duitser Kinkel op dat srebrenica gevallen was. De Franse president en de Duitser kinkel waren verbijsterd.

Gatsiederie wat een stelletje leugenaars en lafaards zeg.

Nog vreemder is dat de meldingen van misdaden tegen de mensheid niet aan de VN zijn doorgegeven. Het is bizar dat de wat de Nederlandse militairen gezien hebben nooit is gemeld. Zowel niet bij het NIOD als bij de VN.

Nederlanders doen nog ook aan geschiedvervalsing !

Ik ben het es ff 200% met je eens.

Onze dappere soldaten waden door 100en verkrachte vrouwen en onthoofde mannen, maar ze zagen niks, wisten niks, deden niks.

Oh ja, achteraf temmis polonaise doen in Zagreb was het geloof ik, met Voorhoeve drbij. :kotsen:

Tomas
04-06-07, 22:08
Heb blijkbaar een zeeer genuanceerde docu gemist.

mark61
04-06-07, 22:10
Geplaatst door Tomas
Heb blijkbaar een zeeer genuanceerde docu gemist.

Yep. Weet jij wat 'vrijwillig in gijzeling genomen worden' betekent? Daar zal ik vanavond nog es over nadenken in mijn bedje.

barfly
04-06-07, 22:11
Het is inmiddels redelijk bekend dat niemand van de bondgenoten daar naartoe wilde gaan omdat het simpelweg onverdedigbaar was en dat een stelletje stompzinnige politici er wel gewin uit dacht te halen met een klein clubje licht bewapende soldaten die niets mochten ondernemen en geen hulp kregen van hun bondgenoten. De aanklacht is in mijn ogen terecht. De Nederlandse regering had niet in zee moeten gaan met deze missie en als ze dat wel had gedaan dan had Nederland daar een echt leger moeten stationeren en zelf luchtsteun moeten verzorgen. Ik pleit ervoor om de vrouwen van Srebrenica schadeloos te stellen voor zover mogelijk.

Qaiys
04-06-07, 22:12
Geplaatst door mark61
Ik ben het es ff 200% met je eens.

Onze dappere soldaten waden door 100en verkrachte vrouwen en onthoofde mannen, maar ze zagen niks, wisten niks, deden niks.

Oh ja, achteraf temmis polonaise doen in Zagreb was het geloof ik, met Voorhoeve drbij. :kotsen:

Shit man wat is politiek smerig.

mark61
04-06-07, 22:13
Geplaatst door barfly
Het is inmiddels redelijk bekend dat niemand van de bondgenoten daar naartoe wilde gaan omdat het simpelweg onverdedigbaar was en dat een stelletje stompzinnige politici er wel gewin uit dacht te halen met een klein clubje licht bewapende soldaten die niets mochten ondernemen en geen hulp kregen van hun bondgenoten. De aanklacht is in mijn ogen terecht. De Nederlandse regering had niet in zee moeten gaan met deze missie en als ze dat wel had gedaan dan had Nederland daar een echt leger moeten stationeren en zelf luchtsteun moeten verzorgen. Ik pleit ervoor om de vrouwen van Srebrenica schadeloos te stellen voor zover mogelijk.

Yep. Dr valt alleen niet zoveel schadeloos te stellen aan verkrachte vrouwen en gemartelde en gekeelde mannen.

Die hulp hadden ze dus wel kunnen krijgen. Uiteindelijk is er denk ik nog 1 Servisch tankje geplet.

barfly
04-06-07, 22:15
Geplaatst door mark61
Yep. Dr valt alleen niet zoveel schadeloos te stellen aan verkrachte vrouwen en gemartelde en gekeelde mannen.

Die hulp hadden ze dus wel kunnen krijgen. Uiteindelijk is er denk ik nog 1 Servisch tankje geplet.

Ik zeg ook, voor zover mogelijk. Financiële hulp bij wederopbouw en schadeloos stelling etc. Goed maken kan niet in dit soort wantoestanden.

barfly
04-06-07, 22:16
Geplaatst door barfly
Ik zeg ook, voor zover mogelijk. Financiële hulp bij wederopbouw en schadeloos stelling etc. Goed maken kan niet in dit soort wantoestanden.

Trouwens petje af voor die vrouwen die zoveel doorzettingsvermogen tonen.

mark61
04-06-07, 22:18
Geplaatst door barfly
Ik zeg ook, voor zover mogelijk. Financiële hulp bij wederopbouw en schadeloos stelling etc. Goed maken kan niet in dit soort wantoestanden.

Ja...ik wou nog zeggen, nooit meer zo stom doen. Maar over 10 jaar staan die Afghanen voor de deur. Weer een beerput open.

mark61
04-06-07, 22:21
Geplaatst door Qaiys
Shit man wat is politiek smerig.

In het Nederlandse geval ook nog es ontstellend laf en gluiperig.

barfly
04-06-07, 22:40
Geplaatst door mark61
Ja...ik wou nog zeggen, nooit meer zo stom doen. Maar over 10 jaar staan die Afghanen voor de deur. Weer een beerput open.

Das tot nu toe veel goedkoper, geen genocide tot nu toe.

Laat eerste Indonesië maar es komen zeuren om pegels zou 'k zo zeggen.

mark61
04-06-07, 22:53
Geplaatst door barfly
Das tot nu toe veel goedkoper, geen genocide tot nu toe.

Jah dat denken wij :vreemd:


Laat eerste Indonesië maar es komen zeuren om pegels zou 'k zo zeggen.

De heere zij geprezen hebben ze olie, en zijn ze te trots om om geld te vragen.

katmandu
04-06-07, 23:10
@ Julien

Makkelijk kletsen! Waar zat jij tijdens die oorlog - achter je computer? Nederland had daar nooit naar toe moeten gaan zoals niet goed bewapend t.o. een overmacht aan Serviërs. :fuckit2:

Baddha
04-06-07, 23:31
Het zal best dat de politiek vuile spelletjes heeft gespeeld waardoor een drama niet is voorkomen, maar ik vind het verbazingwekkend om te zien hoe de blaam feitelijk wordt weggehaald bij de daadwerkelijke daders en wordt neergelegd bij degene die het niet hebben weten te voorkomen. Als je zo gaat redeneren kun je de politie wel voortdurend aanklagen.

barfly
04-06-07, 23:59
Geplaatst door Baddha
Het zal best dat de politiek vuile spelletjes heeft gespeeld waardoor een drama niet is voorkomen, maar ik vind het verbazingwekkend om te zien hoe de blaam feitelijk wordt weggehaald bij de daadwerkelijke daders en wordt neergelegd bij degene die het niet hebben weten te voorkomen. Als je zo gaat redeneren kun je de politie wel voortdurend aanklagen.

Dit is inderdaad het Nederlandse complex ten voeten uit :)

Rourchid
05-06-07, 10:37
Geplaatst door Qaiys

De lichte bewapening is te danken aan het feit dat de Nederlanders een politieke spelletje pnderling speelden en dat was omdat ze een levering van helikopters niet in gevaar wilde brengen.


Dat Dutchbat niet over de vereiste middelen beschikte, is een andere kwestie. Toen Nederland er in de zomer van 1993 op aandrong om een bijdrage aan Unprofor te leveren, wist de toenmalige minister van Defensie Relus ter Beek dat hij geen pantser-infanteriebataljon kon leveren.

De Scandinavische landen hadden dat wijselijk wel gedaan, waardoor de Denen onder meer in staat waren om een Servische aanval op Tuzla (niet ongelijk de aanval op Srebrenica) af te slaan.

Nederland beschikte eenvoudig niet over genoeg beroepsmilitairen en dienstplichtige vrijwilligers om de vereiste wapens te bedienen.

Op aandringen van de Kamer stemde Ter Beek erin toe dat de Luchtmobiele Brigade de Canadezen in Srebrenica ging aflossen, waarbij de Nederlanders als tegemoetkoming aan de Serviërs werden uitgerust met lichte wapens.

bron : http://www.beyazgul.info/srebrenica.html

Rourchid
05-06-07, 10:38
Geplaatst door mark61

Bekend was al dat de verkeerde eenheid met de verkeerde uitrusting daarheen gestuurd is.


Bij de Luchtmobiele Brigade leer je onzichtbaar en mobiel te zijn : schieten en je razendsnel verplaatsen, in je camouflagepak opgaan in de omgeving. Echter in Srebrenica moest het hele hebben en houwen wit geschilderd worden en moesten er opzichtige, lichtblauwe helmen gedragen worden. Elke beweging moest 'transparant' zijn voor de Serviërs, de tot praktisch elke prijs te vriend te houden vijand.

Geplaatst door mark61

Yep. Weet jij wat 'vrijwillig in gijzeling genomen worden' betekent? Daar zal ik vanavond nog es over nadenken in mijn bedje.


De val van Srebrenica (1995)

Op 3 juni wordt een gepantserd voertuig van Dutchbat vol getroffen door een Servische mortiergranaat. Twee Dutchbatters raken hierbij zwaar gewond. Commandant Karremans schrijft nu, 5 juni, een brandbrief aan minister van Buitenlandse Zaken Hans van Mierlo. Hij schrijft dat de situatie militair en humanitair gezien onhoudbaar is geworden en verzoekt van Mierlo niet alleen het kabinet op de hoogte te stellen, maar ook de nieuwsdienst van het ANP. Van Mierlo doet niets.(19)
Op 8 juni vind de jaarlijkse Bilderberg-conferentie plaats; een internationaal overlegforum waar een zeer select gezelschap over politiek en aanverwante zaken van gedachten wisselt. Koningin Beatrix is er altijd bij. Amerikaans gezant voor Bosnië Holbrooke is er ook. Hij heeft CIA-rapporten gelezen die onmiskenbaar wijzen op een dreigende Servische aanval bij Srebrenica. In een NOVA-uitzending in 2002 herinnerde hij zich hoe hij zich tot de Koningin richtte: “Majesteit, ik wil met u praten over een zeer ernstig onderwerp. Uw troepen bevinden zich in het dal van Srebrenica. De heuvels worden omsingeld door Serviërs, de situatie kan niet gevaarlijker worden. Ik ben uiterst ongerust. Er zijn niet genoeg manschappen daar om zichzelf of de mensen om hen heen te kunnen verdedigen (…)” Beatrix verzekerde hem dit bericht door te zullen geven.(20)
Belangrijk detail: Nederland weigerde altijd, net als de VN, gebruik te maken van informatie van inlichtingendiensten voor de Bosnië-missie. Dit onder de noemer dat men onpartijdig diende te blijven. Met andere woorden: zorg dat je niets weet, dan ben je onpartijdig. Het getuigt van totaal onverantwoord gedrag, alleen al naar je eigen militairen toe. Dat men dan dergelijke informatie in de Haagse commandobunker alsnog via de koningin zelf te horen krijgt is op zichzelf absurd. Nog ernstiger is de vaststelling dat ook haar waarschuwingen in de wind zijn geslagen.
Nog op 24 juni beklaagt Mladic zich in een brief aan UNPROFOR-commandant Smith erover dat Dutchbat niets doet tegen nachtelijke uitvallen van moslimstrijders. Kennelijk is de brief een soort verkapt ultimatum, maar de situatie verandert niet. Mladic zet de aanval in op 6 juli. Aanvankelijk reageren moslimstrijders met twee tegenaanvallen, maar tot verbazing van de Serviërs stuitten ze daarna nauwelijks op tegenstand. Daarmee bedoel ik niet tegenstand van Dutchbat. Nee; de Serviërs hielden rekening met fel moslimverzet. Bij Gorazde werd een maand daarvoor nog hard gevochten. Dit biedt de verklaring waarom de Serviërs zo extreem voorzichtig opereren. Ze doen er dagen over om op te rukken.

Een Nederlandse soldaat, Raviv Renssen, wordt op 8 juli gedood door een moslim granaat omdat hij onder Servisch vuur zijn positie verliet zonder terug te schieten. Althans, dat is het (op zichzelf al schokkende) verhaal. Gezien het reeds benoemde patroon, is de vraag gerechtvaardigd of de daders een luchtaanval op de Serviërs wilden uitlokken. Wat de Dutchbatters betreft: zij hebben simpelweg de instructie gekregen op hun waarnemingspost te blijven en als waarschuwing over de hoofden van de Serviërs te schieten. Wordt de situatie levensgevaarlijk, dan mogen ze hun post verlaten. In de praktijk komt dit erop neer dat de ene na de andere Nederlandse soldaat gevangen genomen wordt door de Serviërs. Meer dan dit heeft men in Den Haag niet kunnen bedenken, ondanks de gebeurtenissen in Bosnië de weken ervoor. Karremans doet het ene na het andere verzoek voor luchtsteun, die maar niet komt.
De Serviërs naderen Srebrenica-stad op 9 juli en houden weer stil. Op de avond van 10 juli vertrekken honderden bewapende moslimstrijders uit de enclave, met in hun kielzog een onbekend aantal (voornamelijk mannelijke) vluchtelingen. Dit is meer dan opmerkelijk en waarschijnlijk ook verrassend voor de Serviërs. Het ziet er naar uit dat toen Servische verkenners melding maakten dat moslimtroepen de enclave verlieten, Mladic toen pas Srebrenica definitief durfde in te nemen. Het vertrek van het moslimleger in de nacht van 10 op 11 juli is omstreden. Het Niod heeft het zonder enige discussie over de nacht van 11 op 12 juli. De eerste eenheden vertrokken echter al in de nacht van de 10e juli. Een veel grotere groep, voornamelijk duizenden ongewapende vluchtelingen, volgde een nacht later.(21)
En Dutchbat? Wat er nog van over is zit in de ochtend van 11 juli tussen 07.00 en 10.00 in schuilkelders te wachten op de grote luchtaanval. Deze luchtaanval was de avond tevoren eindelijk toegezegd, maar komt niet. De Serviërs nemen Srebrenica-stad razendsnel in en hijsen de vlag om 11.00. Een onvoorstelbare chaos breekt uit in de enclave. 25.000 mensen begeven zich op weg naar de Nederlandse hoofdbasis in Potocari, 3 kilometer verderop, en roepen om bescherming. Er zijn mensen die uit wanhoop zelfmoord plegen, er zijn vrouwen die bevallen in de massa, baby’s en jonge kinderen worden over hekken aangereikt of direct in handen van Dutchbatters gedrukt. [...]

Om twee uur in de middag droppen twee Nederlandse F-16’s bommen op Servische stellingen. Minister van defensie Voorhoeve grijpt onmiddellijk in met het verzoek verdere luchtoperaties te staken, uit angst voor de inmiddels tientallen gegijzelde Nederlandse militairen.

bron : http://www.zachariel.nl/artikelen/zachsrebrenica.htm

observer
05-06-07, 10:40
Geplaatst door mark61


Ik al die tijd maar denken dat het aan Janvier lag.

Verder dondert het niet of het 350 tegen 20.000 was; de Serviërs hadden het zich nooit kunnen veroorloven 350 'blanken' af te maken; dan hadden ze het kunnen schudden.

Dat ik op zulke partijen moet stemmen. nu zijn er nog genoeg gevallen over waarin de fransen de zaak gemanipuleerd hebben om hun eigen belangen veilig te stellen dus het is nu niet zo dat de fransen heilig zijn

je hebt wel erg makkelijk praten in je stoel achter je pc, denk dat als je dus tegen een enorme overmacht staat met 8 patronen de man (8x350= 2800 kogels voor 20000 tegenstanders) je de gok of men wel of niet de wil heeft je te doden niet snel neemt, zeker niet omdat in de dagen ervoor men nederlandse posten al met zware wapens beschoten had, waarbij de serviers niet echt bezorgd leken over nederlandse doden

begrijp me goed, kok van mierlo en voorhoeve hebben een zware verantwoordelijkheid, maar die soldaten waren kansloos.

TonH
05-06-07, 10:52
http://www.youtube.com/watch?v=J34rrhKbgys

Stukje BBCfour: Vrijdag, 21 juli 1995...

justus
05-06-07, 12:03
Geplaatst door Julien
Volgens het Journaal gaat de aanklacht wel degelijk over het Nederlandse verzet tegen de bombardementen op Servië.

En als je nu opeens de schuld naar de Fransen wil schuiven. Die Nederlandse mietjes hadden gewoon niet als poesjes moeten wegrennen toen het een beetje eng werd. Je kan er nu wel allemaal dingen bij gaan halen zoals luchtsteun, maar feit blijft dat de Nederlandse militairen niet eens iets geprobeerd hebben om de genocide te voorkomen.

wegrennen? ze mochten verdikkeme niet eens hun wapens gebruiken...en het waren inderdaad de fransen die luchtsteun hadden moeten geven en dat vervolgens te laat wilden geven. daarna was er niets meer mogelijk, althans niet zonder een echte militaire operatie en daar was weer geen toestemming voor. check je feiten.