PDA

Bekijk Volledige Versie : Uitzendbureau neemt proef met anoniem solliciteren om discriminatie te bestrijden



Qaiys
05-06-07, 02:44
dinsdag 05 juni 2007

Proef met anoniem solliciteren

Door GIJS KOREVAAR

Uitzendbureau Manpower gaat een proef nemen met anoniem solliciteren. Bij het aanbieden van kandidaten aan bedrijven die tijdelijke banen te vergeven hebben, worden geen namen meer vermeld, maar alleen feitelijke mededelingen over opleiding en ervaring.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00114/anoniem_silhouet_pe_114182h.jpg

Doel is meer allochtonen aan werk te helpen.

Het gaat om een project van Manpower in samenwerking met de door het ministeries van Sociale Zaken en Onderwijs opgerichte Taskforce Jeugdwerkloosheid. De twee organisaties presenteren de proef vandaag.

Het is voor het eerst dat een dergelijk initiatief op nationaal niveau wordt gehouden. Lokaal, zoals in de gemeente Nijmegen, zijn er wel eens dergelijke proeven geweest.

Uit onderzoek blijkt dat de werkloosheid onder allochtonen drieënhalf keer zo hoog is als bij autochtonen. Een van de belangrijkste problemen voor allochtonen blijft discriminatie op de arbeidsmarkt.

Taskforce Jeugdwerkloosheid en Manpower Nederland hebben samen TNS NIPO laten onderzoeken hoe werkgevers en werknemers over anoniem solliciteren denken. Dertig procent staat er positief tegenover, iets meer dan een vijfde van de werkgevers wil er ook echt aan meewerken.


http://www.ad.nl/binnenland/article1415295.ece

observer
05-06-07, 09:22
gokje dat vandaag manpower uit de rollodex geschrapt wordt bij heel veel bedrijven

katmandu
05-06-07, 09:34
Er wordt dus gesteld dat 'de enige reden waarom er meer allochtonen werkloos zijn discriminatie is' - en ja wij weten allemaal dat dit niet zo is.

Een Werkgever laat zich toch niet dwingen wie wel/niet aan te móeten (!) nemen want het is aan hem om te bepalen wie hij wel/niet geschikt acht, en ik zou Manpower inderdaad schrappen, want het is beslists niet netjes via sluipwegen (door te liegen) mensen te laten solliciteren.

Stel je voor dat iemand zich uitgeeft als 'Jan' en i.p.v. daarvan komt 'Mohammed' binnen dan krijg je als Werkgever toch onmiddelijk góed de pest in alleen al omdat je verlakt werd door een Uitzendbureau dat je vertrouwde niét te liegen over aangeboden sollicitanten. :lachu:

Baddha
05-06-07, 09:45
Geplaatst door katmandu
Er wordt dus gesteld dat 'de enige reden waarom er meer allochtonen werkloos zijn discriminatie is' - en ja wij weten allemaal dat dit niet zo is.

Een Werkgever laat zich toch niet dwingen wie wel/niet aan te móeten (!) nemen want het is aan hem om te bepalen wie hij wel/niet geschikt acht, en ik zou Manpower inderdaad schrappen, want het is beslists niet netjes via sluipwegen (door te liegen) mensen te laten solliciteren.

Stel je voor dat iemand zich uitgeeft als 'Jan' en i.p.v. daarvan komt 'Mohammed' binnen dan krijg je als Werkgever toch onmiddelijk góed de pest in alleen al omdat je verlakt werd door een Uitzendbureau dat je vertrouwde niét te liegen over aangeboden sollicitanten. :lachu:

Ik had niet het idee dat anoniem solliciteren betekent dat er wordt gelogen tegen een werkgever. Die worden uiteraard netjes op de hoogte gebracht van de procedure.

Het straalt een hoop wantrouwen uit moet ik zeggen. Naar de werkgevers toe lijkt men te zeggen: "jullie selectiebeleid is racistisch, dus zeggen we lekker niet of de kandidaat allochtoon is."

En als allochtoon zou men zich denk ik ook niet helemaal gelukkig voelen. Je hebt immers je afkomst moeten verbergen om aan een baan te komen. Natuurlijk is het leuk dat men jou heeft gekozen en dat je werk hebt, maar wat was er gebeurt als je gewoon open was geweest?

Ik vind er maar een naar luchtje aan zitten.

Witte78
05-06-07, 09:50
Wanneer de bedrijven op de hoogte zijn, is het natuurlijk niet liegen. Ik vind het op zich wel een interesant experiment. Maar ik denk niet dat het veel zal uitmaken. Ik geloof niet dat de werkeloosheid onder allochtonen zo groot is puur vanwege discriminatie. Er zal gerust discriminatie zijn, maar ik denk niet dat daar de kern van het probleem ligt.

illmatik
05-06-07, 11:11
Geplaatst door Witte78
Wanneer de bedrijven op de hoogte zijn, is het natuurlijk niet liegen. Ik vind het op zich wel een interesant experiment. Maar ik denk niet dat het veel zal uitmaken. Ik geloof niet dat de werkeloosheid onder allochtonen zo groot is puur vanwege discriminatie. Er zal gerust discriminatie zijn, maar ik denk niet dat daar de kern van het probleem ligt.

Waar ligt het dan wel aan, volgens jou?

katmandu
05-06-07, 12:21
Ik had niet het idee dat anoniem solliciteren betekent dat er wordt gelogen tegen een werkgever. Die worden uiteraard netjes op de hoogte gebracht van de procedure.

?????? Heh? :gniffel: Het is juist de bedoeling dat Werkgevers niét weten wie er solliciteert/of die Jan, Piet, Mohammed .... heten omdat het 'weigeren van Mohammed t.b.v. Jan' als discriminatie gezien wordt.

Het is toch verdomme te gek dat Nederlandse werknemers van "racisme" beschuldigd worden want:

a) duizenden, en duizenden allochtonen hebben wél werk;
b) te veel allochtonen zitten maar al te graag in o.a. de Bijstand, en met o.a. Marokkanen die met hun pet gooien naar opleidingen;
c) Werknemers mogen hoofddoeken als tegenstrijdig met de begrijfscultuur zien - gezien moslima's zélf geen rekening willen houden met de gevoelens van anderen.


Het straalt een hoop wantrouwen uit moet ik zeggen. Naar de werkgevers toe lijkt men te zeggen: "jullie selectiebeleid is racistisch, dus zeggen we lekker niet of de kandidaat allochtoon is."

Juist (ik had je dus verkeerd begrepen). Zoals de hele bevolking worden ook Werkgevers nu gedongen allochtonen te accepteren ook als zij die om bepaalde redenen niet kunnen aanvaarden. Maar het zal toch echt niet leuk zijn voor b.v. een gehoofdoekte moslima in een omgeving te werken waar zij niet gewenst is; en voor andere allochtonen om te weten dat zij via leugens en zoals gedwongen door de politiek een baan gekregen hebben.


Ik vind er maar een naar luchtje aan zitten.

Inderdaad het "luchtje" van dwang uitoefenen op de Nederlandse bevolking - maar ja wie staat daar nog verbaasd over want dat is al jarenlang aan de gang?

En dan te bedenken dat o.a. Marokkanen voor Marokkanen kiezen als zij een winklel, een kapperszaak of wat ook beginnen, en ook allochtonen onder elkaar discrimineren want b.v. Turken moeten niks hebben van Marokkanen, en Surinamers discrimineren ook tegen o.a. Ghanezen, om nog maar niet te spreken van Somaliërs, en o.a. de Afghaan met zijn haat voor ons op dit forum waar discriminatie vanaf druipt!

observer
05-06-07, 12:23
Geplaatst door illmatik
Waar ligt het dan wel aan, volgens jou? het zal bestaan maar zeker niet als enige oorzaak

het hoge% dat zijn school niet afmaakt zal een grote zijn

het hoge % dat laag opgeleid is

merk ook vaak dat bv marokkaanse sollicitanten moeiten hebben met solliciteren omdat ze zich geen houding weten aan te meten, lastig uit te leggen maar het is net alsof ze ineens een andere wereld die ze niet begrijpen inlopen, zegt ook weer iets over scholen.

als je de % vergelijkt naar opleiding met autochtonen met zelfde opleiding zijn de % nog steeds hoger dan maar niet zoveel hoger

Qaiys
05-06-07, 12:26
Geplaatst door observer
het zal bestaan maar zeker niet als enige oorzaak

het hoge% dat zijn school niet afmaakt zal een grote zijn

het hoge % dat laag opgeleid is

merk ook vaak dat bv marokkaanse sollicitanten moeiten hebben met solliciteren omdat ze zich geen houding weten aan te meten, lastig uit te leggen maar het is net alsof ze ineens een andere wereld die ze niet begrijpen inlopen, zegt ook weer iets over scholen.

als je de % vergelijkt naar opleiding met autochtonen met zelfde opleiding zijn de % nog steeds hoger dan maar niet zoveel hoger

je solliciteert naar een baan waar je voldoende papieren voor hebt. Het artikel zelf zegt het volgende:

Een van de belangrijkste problemen voor allochtonen blijft discriminatie op de arbeidsmarkt.

katmandu
05-06-07, 12:54
Een van de belangrijkste problemen voor allochtonen blijft discriminatie op de arbeidsmarkt.

Juist maar daarin niet waarom dat zo is en waarvoor een aantal redenen zijn want iemand die nauwelijks Nederlands spreekt of dat met een zwaar buitenlands accent spreekt komen vanzelfsprekend niet gauw aan de bak; en moslima's dragen de bezwaren tegen hen op hun hoofd en passen niet in alle bedrijfsculturen; en ja het is heel lastig als moslims de werkplaats als een moskee zien en waar zij 'gebedsruimten'eisen omdat zij willen bidden.....

Waarom werk jij eigenlijk niet en leef je daarom "onder de armoede grens"? Dat kun je toch zeker ook in Marokko doen? Dus waarom ga je daar niet wonen?

Ik zou het namelijk vertikken in een land te wonen waarin ik mij "gediscrimineerd" voel, en ik zelf (!) de cultuur daarvan niet zie zitten. Want wat doe jij hier in Nederland anders dan "arm zijn" en achter een computer zitten?

In snap het niet. :verward: :verward: :verward: want waarom zet jij je schouders niet onder Marokko in (!) Marokko waar dat hard nodig is en waar jij jezelf kennelijk veel gelukkiger zou voelen onder 95% + moslims dan hier?

Qaiys
05-06-07, 13:24
Geplaatst door katmandu
Juist maar daarin niet waarom dat zo is en waarvoor een aantal redenen zijn want iemand die nauwelijks Nederlands spreekt of dat met een zwaar buitenlands accent spreekt komen vanzelfsprekend niet gauw aan de bak; en moslima's dragen de bezwaren tegen hen op hun hoofd en passen niet in alle bedrijfsculturen; en ja het is heel lastig als moslims de werkplaats als een moskee zien en waar zij 'gebedsruimten'eisen omdat zij willen bidden.....

Waarom werk jij eigenlijk niet en leef je daarom "onder de armoede grens"? Dat kun je toch zeker ook in Marokko doen? Dus waarom ga je daar niet wonen?

Ik zou het namelijk vertikken in een land te wonen waarin ik mij "gediscrimineerd" voel, en ik zelf (!) de cultuur daarvan niet zie zitten. Want wat doe jij hier in Nederland anders dan "arm zijn" en achter een computer zitten?

In snap het niet. :verward: :verward: :verward: want waarom zet jij je schouders niet onder Marokko in (!) Marokko waar dat hard nodig is en waar jij jezelf kennelijk veel gelukkiger zou voelen onder 95% + moslims dan hier?

Op grond waarvan concludeer jij dat ik niet werk?

De rest van je bullshit is te kinderachtig en van een te laag niveau om serieus op in te gaan.

1973Tanger
05-06-07, 13:33
In dit informatie tijdperk kun je overal gebruik maken van een desktop of portabele PC. Werkelijk overal: op het werk, internetcafé in de pauzes, tussen de lunch, stiekem in de baas z'n tijd en hier in reactie op sommige prikkers tijdens de grote boodschap in het toilet.

Het_Is_Lent
05-06-07, 13:34
katmandu; ik vraag me serieus hoeveel moslims jij kent. Je draaft nogal door.

By the way, ik weet niet of het werkt tegen discriminatie. Als het tot een gesprek komt dan ziet de werkgever toch of het een allochtoon of autochtoon is.

Zelf ben ik voorstandster van het iedereen in boerka laten solliciteren; man of vrouw, allochtoon of autochtoon. Het maakt allemaal niet uit:blij: .

Bofko
05-06-07, 13:42
Geplaatst door Het_Is_Lent

Zelf ben ik voorstandster van het iedereen in boerka laten solliciteren; man of vrouw, allochtoon of autochtoon. Het maakt allemaal niet uit:blij: .

Ah, het ´gelijke monniken, gelijke boerka´-principe.

Ik denk dat HRM-managers dan een cursus dialekt /tongval/taalgebruik moeten gaan volgen.Ik zzzweer het je.

Het_Is_Lent
05-06-07, 13:46
Geplaatst door Bofko
Ah, het ´gelijke monniken, gelijke boerka´-principe.

Ik denk dat HRM-managers dan een cursus dialekt /tongval moeten gaan volgen.Ik zzzweer het je.

Of het vervormen van de stemmem van sollicitanten door allerlei technische snufjes :zegniets:.

Bofko
05-06-07, 13:57
Geplaatst door Het_Is_Lent
Of het vervormen van de stemmem van sollicitanten door allerlei technische snufjes :zegniets:.

Begint nu wel ingewikkeld te worden.
Gewoon anoniem schriftelijk solliciteren onder een eigen nick.

Het_Is_Lent
05-06-07, 14:07
Geplaatst door Bofko
Begint nu wel ingewikkeld te worden.
Gewoon anoniem schriftelijk solliciteren onder een eigen nick.

En als ze nou via die nick mijn computer kunnen hacken :alien:?

Ik zal dan speciaal naar school toe moeten of naar de bibliotheek om deze mogelijkheid uit te sluiten.Je weet natuurlijk nooit waartoe werkgevers in staat zijn.. :engel: .

Witte78
05-06-07, 16:08
Geplaatst door illmatik
Waar ligt het dan wel aan, volgens jou?

Ik denk dat het een combinatie is van een aantal factoren. Maatschappelijke situatue, scholing, cultuur, taalvaardigheid, en andere sociale eigenschappen. Etniciteit is ongetijfeld ook een reden, maar ik denk dat daar de minste winst mee te halen is.

Baddha
05-06-07, 18:22
Geplaatst door Qaiys
je solliciteert naar een baan waar je voldoende papieren voor hebt.

Inderdaad, iemand niet uitnodigen voor een gesprek vanwege zijn of haar achtergrond slaat nergens op. Ieder individu moet op zijn of haar eigen meritus worden beoordeeld.


Het artikel zelf zegt het volgende:

Een van de belangrijkste problemen voor allochtonen blijft discriminatie op de arbeidsmarkt.

Waarom wordt er meteen van het ergste uitgegaan? Zou het ook niet gewoon zo kunnen zijn dat er communicatieprobleem in brede zin is?

Bij sollicitatiegesprekken is er een vrij specifiek verwachtingspatroon. Alle aspecten komen aan bod, kleding, taalgebruik, houding, etc. Een sollicitant weet dat (hopelijk) en past zich daar op aan. Maar wat als de sollicitant niet goed weet wat er wordt verwacht en zich op een manier gedraagd die niet past in het referentiekader van de werkgever? Is het dan een vorm van discriminatie of gewoon een communicatieprobleem?

Voor een Nederlander is het ook niet makkelijk om te solliciteren in Duitsland. Het verwachtingspatroon ligt daar weer heel anders dan hier. Denkt de Nederlander het helemaal goed te doen, dan kan die Duitse werkgever desondanks volledig op 'm afknappen.

Natuurlijk zitten er tussen werkgevers ook regelrechte racisten of simpele boerenzielen die niet vreten wat ze niet kennen, maar het is wel lekker makkelijk om alles maar onder discriminatie te scharen. Dat is wel erg kort door de bocht.

Man_Ray
05-06-07, 18:36
Geplaatst door katmandu
?????? Heh? :gniffel: Het is juist de bedoeling dat Werkgevers niét weten wie er solliciteert/of die Jan, Piet, Mohammed .... heten omdat het 'weigeren van Mohammed t.b.v. Jan' als discriminatie gezien wordt.


Precies. Zo zou het moeten.

Werkgevers horen te selecteren op basis van kwaliteiten en competenties.

Niet op basis van het feit dat iemand Jan, Mohammed of Yusuf heet. En dat gebeurt helaas nog veel te veel.

observer
05-06-07, 20:20
Geplaatst door Man_Ray
Precies. Zo zou het moeten.

Werkgevers horen te selecteren op basis van kwaliteiten en competenties.

Niet op basis van het feit dat iemand Jan, Mohammed of Yusuf heet. En dat gebeurt helaas nog veel te veel. de overheid wil dat toch echt gaan doen, dat is het rare

Man_Ray
05-06-07, 20:44
Geplaatst door observer
de overheid wil dat toch echt gaan doen, dat is het rare

Net omdat het niet gebeurt?

Kheb ooit s de proef op de som genomen. Identieke brief en CV verstuurd voor een job met enkel een andere naam. De eerste m'n echte, de 2de een Marokkaanse. 40-tal brieven.

Verschil in reactie was heel verhelderend.

observer
05-06-07, 23:12
Geplaatst door Man_Ray
Net omdat het niet gebeurt?

Kheb ooit s de proef op de som genomen. Identieke brief en CV verstuurd voor een job met enkel een andere naam. De eerste m'n echte, de 2de een Marokkaanse. 40-tal brieven.

Verschil in reactie was heel verhelderend. de overheid wil allochtonen voortrekken bij sollicitaties

Man_Ray
05-06-07, 23:26
Geplaatst door observer
de overheid wil allochtonen voortrekken bij sollicitaties

Achterstand rechttrekken bedoel je.