PDA

Bekijk Volledige Versie : De krijgsmacht eet zichzelf op



IbnRushd
06-06-07, 22:45
Kosten Uruzgan lopen op
De krijgsmacht eet zichzelf op

Om de missie in Uruzgan te kunnen betalen, moet de krijgsmacht in eigen vlees snijden. De bezuinigingen brengen de internationale militaire ambities van Nederland in gevaar.

Door onze redacteuren Steven Derix en Jaus Müller


Kan de Nederlandse krijgsmacht nog voldoen aan haar eigen ambities? Dat is de cruciale vraag na tien maanden ‘Uruzgan’.

Door de oplopende kosten van de missie in Zuid-Afghanistan is Defensie genoodzaakt hard te snijden in eigen middelen. Eenderde van de 105 Leopard II-tanks wordt wegbezuinigd, blijkt uit een gelekte interne nota. Ook wordt een squadron F-16’s – achttien vliegtuigen en vele tientallen banen – opgeheven. En zo goed als nieuwe pantserhouwitsers moeten alweer verkocht worden. Het zijn maar enkele voorbeelden van de sanering die als een inktvlek door de krijgsmacht trekt om de steeds verder oplopende kosten van ‘Uruzgan’ te kunnen dekken.

ISAF, waaraan 1.400 Nederlandse militairen deelnemen, is zo duur omdat het materieel sneller slijt dan verwacht. Ook zijn er meer troepen ingezet dan voorzien. Het Afghaanse zand maakt korte metten met Nederlandse assen en tandwielen. Mercedes-Benz-jeeps worden compleet afgereden en moeten eerder worden vervangen dan voorzien. Nederlandse F-16’s werpen bijna dagelijks bommen af. Die komen weliswaar niet op rekening van Defensie, maar dat geldt niet voor reserveonderdelen, waarvan de voorraad inmiddels onder het kritische niveau ligt. Door ‘Uruzgan’ loopt de krijgsmacht op haar tandvlees.

Nederland heeft de ambitie een belangrijke bijdrage te leveren aan internationale militaire operaties. Maar meedoen met de ‘grote jongens’ – de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Canada – kan alleen door in te teren op de eigen organisatie. Door de voorgestelde geïmproviseerde bezuinigingen, zo blijkt nu, dreigen diezelfde ambities in gevaar te komen.

Volgens de geldende doctrine moet de Nederlandse krijgsmacht kunnen deelnemen aan een aantal vredesmissies en tegelijkertijd kunnen optreden in ‘het hoogste geweldsspectrum’. Maar juist de aanschaf van kruisraketten, een offensief wapen dat Nederland voor 70 miljoen euro wilde inkopen, is voorlopig van de baan. Ook een compagnie mariniers in de Caraïben, deel van een antidrugsoperatie, wordt teruggetrokken. Zo lijken leger, luchtmacht en marine ‘gekannibaliseerd’ te worden.

Voor aanvang werden de totale kosten van ISAF begroot op maximaal 320 miljoen euro. Inmiddels staat de teller op 600 miljoen, en het einde is niet in zicht. Deze zomer buigt de ministerraad zich over een mogelijke verlenging vanaf 2008. Dan overstijgen de totale kosten de één miljard euro riant, zeggen ingewijden.

Toch zijn het niet zozeer de directe kosten van de missie die maken dat de defensieorganisatie in snel tempo wordt uitgehold. ‘Vredesoperaties’ komen niet ten laste van de Defensiebegroting, maar worden betaald uit de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS), een apart stuk van de Rijksbegroting, waarin de buitenlandse activiteiten van ministeries zijn gebundeld.

Voor de post ‘vrede, veiligheid en conflictbeheersing’ was in 2006 873 miljoen euro gerserveerd. Tot nu toe dekt de HGIS dus nog de uitgaven. Maar vooral de indirecte kosten drukken zwaar.

Volgens Defensie-accountants is een eenmalige ‘injectie’ van 35 miljoen euro nodig om de slinkende voorraden aan te vullen. Personeel blijft schaars en kan alleen worden aangetrokken met hoge ‘bindingspremies’. Maar op lange termijn is de financiële toestand onzeker.

Begin mei hield de ambtelijke leiding van het departement crisisberaad in een hotel in Oisterwijk. De ambtenaren kwamen tot de conclusie dat er op de Defensiebegroting tot 2012 (jaarlijks ruim 7 miljard euro) een gat gaapt van één miljard. Om dat te vullen, zijn ‘efficiencymaatregelen’ onvoldoende. In Oirschot werd daarom besloten dat er opnieuw zal worden gesneden in de gevechtseenheden van de krijgsmacht.

Pragmatici op het ministerie van Defensie hopen dat het snijden in de operationele capaciteiten van de krijgsmacht zal zorgen voor ‘lucht’ in de begroting. Maar de zoveelste inkrimping roept bekende existentiële vragen op. Sinds het eind van de Koude Oorlog in 1989 is voortdurend bezuinigd en gereorganiseerd. Het grote, maar starre dienstplichtigenleger werd omgevormd tot een kleinere, maar moderne krijgsmacht, die overal ter wereld kan worden ingezet.

Het Nederlandse leger anno 2007 is professioneel en goed uitgerust, en nog steeds een stuk groter dan vergelijkbare landen als Denemarken of België. Het ‘ambitieniveau’ voor deelname aan internationale operaties is dan ook nog steeds hoog.

Maar als twee jaar ‘Uruzgan’ alleen kan worden opgebracht door in de eigen organisatie te snijden, reiken de ambities misschien te ver. Het regeerakkoord voorziet niet in structureel extra geld. De afgesproken ‘investeringsenveloppe’ van 500 miljoen euro voor ‘knelpunten’ moet echter door Defensie zélf worden opgebracht.

Door de hoge kosten van de missie in Uruzgan moeten krijgsmachtdelen worden opgeheven, zo blijkt uit een concept van de jongste bezuinigingen bij Defensie. Volgens een interne Defensienota wordt hiermee het „operationeel vermogen” van de krijgsmacht „aangetast”.

Van de 110 Leopard II-tanks moeten er 28 weg.

Twaalf van de in totaal 36 pantserhouwitsers worden afgestoten.

De luchtmacht heeft 105 F-16 gevechtsvliegtuigen. Volgens de de jongste bezuinigingsplannen wordt één squadron (18 toestellen) opgeheven.

Een van de twee mariniersbataljons in de Caraïben wordt teruggetrokken.


bron: nrc.nl

barfly
06-06-07, 22:51
Ongelofelijk. Een rijk land met een talrijk inwonertal heeft enorme problemen met het uitzenden van 2000 man plus materieel naar den vreemden langer dan 2 jaar.

IbnRushd
06-06-07, 23:15
Geplaatst door IbnRushd
Nederlandse F-16’s werpen bijna dagelijks bommen af.


bron: nrc.nl

Zo... Nederland doet wel hard mee. Die droppen nogal wat bommen.

IbnRushd
07-06-07, 00:17
Defensie zet militairen voor de klas
Uitgegeven op woensdag 06 juni 2007 om 20:32:45, bijgewerkt om 20:40:17


(Novum) - Militairen moeten voor de klas gaan staan om personeel te werven op scholen. Het personeelstekort bij Defensie is zo nijpend dat toekomstige missies in gevaar komen. Dat zei generaal Hans Leijh, die verantwoordelijk is voor het personeelsbeleid van het ministerie van Defensie, woensdagavond in het actualiteitenprogramma Netwerk.
Defensie zet militairen voor de klas

Volgens Leijh heeft Defensie elk jaar 'een dikke twintigduizend' sollicitanten nodig, die een instroom van 7200 rekruten moeten opleveren. De afgelopen jaren is dit aantal niet gehaald. Zo werden vorig jaar tweeduizend militairen te weinig geworven. Bovendien is de uitstroom groter dan de instroom.

De generaal zei te verwachten dat het ministerie binnen drie jaar in grote problemen komt. Daarom wil Defensie op scholen rekruteren. Hierbij zouden militairen voor de klas moeten staan, zei Leijh in Netwerk. "Vakken als maatschappijleer, vorming, sport en beweging, daar zijn onze instructeurs voor opgeleid."

Het ministerie heeft volgens Leijh al overlegd met zo'n dertig regionale opleidingscentra. Medio volgend jaar zou de samenwerking moeten beginnen. Defensie hoopt in de toekomst driekwart van de rekruten op deze manier te werven. Scholieren krijgen een traject aangeboden waarbij ze scholing en werk kunnen combineren. Aan het einde van dat traject krijgen ze een baan, zei Leijh.

[Copyright 2007, Novum]
bron: nieuws.nl

mark61
07-06-07, 09:33
Geplaatst door barfly
Ongelofelijk. Een rijk land met een talrijk inwonertal heeft enorme problemen met het uitzenden van 2000 man plus materieel naar den vreemden langer dan 2 jaar.

Tsja, er wordt gestaag op bezuinigd. Regelmatig verandert de koers; dan is dit het doel, dan moeten die speeltjes weer worden aangeschaft. Wat moet Nederland eigenlijk met een leger? Ons grondgebied verdedigen kunnen we toch niet. Ik stel 5 onderzeeërs met kernraketten voor, bij wijze van MAD, en laat de rest maar zitten.

Tomas
07-06-07, 09:40
Geplaatst door mark61
Tsja, er wordt gestaag op bezuinigd. Regelmatig verandert de koers; dan is dit het doel, dan moeten die speeltjes weer worden aangeschaft. Wat moet Nederland eigenlijk met een leger? Ons grondgebied verdedigen kunnen we toch niet. Ik stel 5 onderzeeërs met kernraketten voor, bij wijze van MAD, en laat de rest maar zitten.

Dan haal je wel een behoorlijk deel van de fun uit het zijn van een politicus. Dat zou dan makkelijk zat met een salarisverhoging gecompenseerd kunnen worden.

mark61
07-06-07, 09:45
Geplaatst door Tomas
Dan haal je wel een behoorlijk deel van de fun uit het zijn van een politicus. Dat zou dan makkelijk zat met een salarisverhoging gecompenseerd kunnen worden.

Yep. Voor iedereen, schat ik zo. Scheelt een hoop gelazer, ministeries van Defensie, acties overzee, schadeclaims wegens genocide...

Tomas
07-06-07, 09:50
Geplaatst door mark61
Yep. Voor iedereen, schat ik zo. Scheelt een hoop gelazer, ministeries van Defensie, acties overzee, schadeclaims wegens genocide...

Maja, geen politicus die het leukste onderdeel met het meeste speelgoed en echte aktie wil afschaffen.

mark61
07-06-07, 09:56
Geplaatst door Tomas
Maja, geen politicus die het leukste onderdeel met het meeste speelgoed en echte aktie wil afschaffen.

Zullen we een partij oprichten? Misschien blijken we nog meer ministeries te kunnen missen...

Tomas
07-06-07, 10:00
Geplaatst door mark61
Zullen we een partij oprichten? Misschien blijken we nog meer ministeries te kunnen missen...

Zeker, zo ben ik absoluut voor het basisinkomen. Dus bijna geen enkele uitkering en daarbij behorende controles en regelgeving meer.

knuppeltje
07-06-07, 10:03
Geplaatst door mark61
Zullen we een partij oprichten? Misschien blijken we nog meer ministeries te kunnen missen...

Dat van die stomme Limburger so wie so.

mark61
07-06-07, 10:11
Geplaatst door knuppeltje
Dat van die stomme Limburger so wie so.

BZ of Verkeer en Waterstaat?

mark61
07-06-07, 10:12
Geplaatst door Tomas
Zeker, zo ben ik absoluut voor het basisinkomen. Dus bijna geen enkele uitkering en daarbij behorende controles en regelgeving meer.

Wat zou dat een rust en eenvoud geven. Dus dat kan nooit. Wat moeten al die ambtenaren dan gaan doen?

Bofko
07-06-07, 10:12
Geplaatst door Tomas
Zeker, zo ben ik absoluut voor het basisinkomen. Dus bijna geen enkele uitkering en daarbij behorende controles en regelgeving meer.

Per huishouden op per volwassen individu ?

knuppeltje
07-06-07, 10:17
Geplaatst door mark61
BZ of Verkeer en Waterstaat?

Gaat er ook al zo'n stomme Limburger over dat water?
Kan nog lachen worden met dat klimaats gedrag.

Tomas
07-06-07, 10:17
Geplaatst door Bofko
Per huishouden op per volwassen individu ?

Per individu, leeftijdsafhankelijk. Waarmee je ongeveer de kinderbijslag, studiebeurs/kosten en de aow compenseert. Die periode daartussen moet het net iets minder dan de bijstand zijn. Maar iedere cent die je erbij verdient is extra, zonder ook maar een formuliertje in te vullen.

Tomas
07-06-07, 10:19
Geplaatst door mark61
BZ of Verkeer en Waterstaat?

Zolang we in de eu zitten kunnen we bz ook wel afschaffen. Doet ook alleen maar domme zetten.

mark61
07-06-07, 10:26
Geplaatst door Tomas
Zolang we in de eu zitten kunnen we bz ook wel afschaffen. Doet ook alleen maar domme zetten.

Yeps. Het eindresultaat is sowieso hetzelfde. Ik kan geen speciaal NLse Midden-Oostenpolitiek of waffer politiek dan ook ontdekken. We kunnen ook België vragen ons te vertegenwoordigen, Benelux-wise.

Bofko
07-06-07, 10:29
Geplaatst door Tomas
Per individu, leeftijdsafhankelijk. Waarmee je ongeveer de kinderbijslag, studiebeurs/kosten en de aow compenseert. Die periode daartussen moet het net iets minder dan de bijstand zijn. Maar iedere cent die je erbij verdient is extra, zonder ook maar een formuliertje in te vullen.


D´r is nogal wat tevinden hierover op internet.
Zie bijv.
Basisinkomen (http://jult.net/txt/nl/basisinkomen.htm)

Je vraagt je af waarom het nog niet ingevoerd is.

Tomas
07-06-07, 10:29
Geplaatst door mark61
Yeps. Het eindresultaat is sowieso hetzelfde. Ik kan geen speciaal NLse Midden-Oostenpolitiek of waffer politiek dan ook ontdekken. We kunnen ook België vragen ons te vertegenwoordigen, Benelux-wise.

idd. Belgie met die verhofstadgroep is ook goed.

knuppeltje
07-06-07, 10:32
Geplaatst door mark61
Yeps. Het eindresultaat is sowieso hetzelfde. Ik kan geen speciaal NLse Midden-Oostenpolitiek of waffer politiek dan ook ontdekken. We kunnen ook België vragen ons te vertegenwoordigen, Benelux-wise.

Wil ik wel Louis Michel op die post. (die vorige op BZ daar)

Tomas
07-06-07, 10:34
Geplaatst door Bofko
D´r is nogal wat tevinden hierover op internet.
Zie bijv.
Basisinkomen (http://jult.net/txt/nl/basisinkomen.htm)

Je vraagt je af waarom het nog niet ingevoerd is.

Ik denk omdat het altijd vooral vanuit het (ietwat extreem) linkse kamp is gepropageerd. Voor een ultra extreem rechts iemand zoals ik zitten er ook voordelen aan. Je maakt laaggeschoold arbeid namelijk een stuk goedkoper. Het minimum loon enzo komt namelijk ook te vervallen. Dat wordt gegarandeerd door het basisinkomen.

mark61
07-06-07, 10:35
Geplaatst door knuppeltje
Wil ik wel Louis Michel op die post. (die vorige op BZ daar)

Die eet teveel.

Tomas
07-06-07, 10:35
Geplaatst door knuppeltje
Wil ik wel Louis Michel op die post. (die vorige op BZ daar)

Dat soort politieke eisjes en wensjes enzo kan dan natuurlijk niet meer.

mark61
07-06-07, 10:35
Geplaatst door Tomas
idd. Belgie met die verhofstadgroep is ook goed.

Dat heeft tenminste smoel.

Stel je voor, al die ambassades dicht...

Tomas
07-06-07, 10:37
Geplaatst door mark61
Dat heeft tenminste smoel.

Stel je voor, al die ambassades dicht...

Geen ambassadeursfuncties meer? Ai, weer een reden minder om politicus te worden.

knuppeltje
07-06-07, 10:41
Geplaatst door Tomas
Geen ambassadeursfuncties meer? Ai, weer een reden minder om politicus te worden.

Hoeven we ze ook niet meer ergens te benoemen om er van af te komen.

mark61
07-06-07, 10:49
Geplaatst door knuppeltje
Hoeven we ze ook niet meer ergens te benoemen om er van af te komen.

Als we dan ook nog burgemeesters gaan kiezen gaat er gewoon een hele bedrijfstak verloren. En die banen gaan niet eens naar China.

Tomas
07-06-07, 10:53
Geplaatst door mark61
Als we dan ook nog burgemeesters gaan kiezen gaat er gewoon een hele bedrijfstak verloren. En die banen gaan niet eens naar China.

Minder vervuiling waarschijnlijk ook. Maar dat van die burgemeesters enzo. Die keer dat ik belangstelling heb getoond voor de lokale politiek schrok ik me helemaal de pleuris van het niveau. Dan kijk je opeens op tegen een lpf enco. Kan dat niet helemaal afgeschaft worden? En de provincie is mij helemaal onduidelijk. En waterschappen????

Bofko
07-06-07, 10:56
Geplaatst door Tomas
En waterschappen????

Lijkt me uitstervend. Wie wil er nu nog dijkgraaf worden ?

knuppeltje
07-06-07, 11:04
Geplaatst door Bofko
Lijkt me uitstervend. Wie wil er nu nog dijkgraaf worden ?

Ikke, moord job. Niks te doen toch een riant salaris en maar lekker door de polders zwerven in zo'n vierwiel asobak, niemand doet je wat.

mark61
07-06-07, 11:16
Geplaatst door Tomas
En waterschappen????

Die zijn nou juist de enigen die echt wat doen. Anders verzuupen we.

Tomas
07-06-07, 11:19
Geplaatst door mark61
Die zijn nou juist de enigen die echt wat doen. Anders verzuupen we.

Ik bedoel de verkiezingen daarvan. Waar slaat dat op? Juist daar wil ik professionals, geen amateur (erger kan niet) politici.

mark61
07-06-07, 11:22
Geplaatst door Tomas
Ik bedoel de verkiezingen daarvan. Waar slaat dat op? Juist daar wil ik professionals, geen amateur (erger kan niet) politici.

Oh pardon. Juist ja.

H.P.Pas
07-06-07, 11:42
:jammer: Heren, heren, het vak is vol.

illmatik
07-06-07, 11:52
Wat een rechtse natte dromen in deze topic, zeg.

Bofko
07-06-07, 12:15
Geplaatst door illmatik
Wat een rechtse natte dromen in deze topic, zeg.

Links is tegenwoordig behoudend en rechts is progressief.

illmatik
07-06-07, 12:19
Geplaatst door Bofko
Links is tegenwoordig behoudend en rechts is progressief.

Dat lijkt maar zo. Zijn al die stomme babyboemers die het doen lijken alsof er een verschuiving plaatsvindt. Rechts zuigt gewoon big time. No offence, Tomas. Extreem links zuigt ook, trouwens.

Bofko
07-06-07, 12:26
Geplaatst door illmatik
Dat lijkt maar zo. Zijn al die stomme babyboemers die het doen lijken alsof er een verschuiving plaatsvindt. Rechts zuigt gewoon big time. No offence, Tomas. Extreem links zuigt ook, trouwens.

Tomas ?

Maar, kun je deze losse kreten wat meer verdieping geven.

H.P.Pas
07-06-07, 12:32
Geplaatst door illmatik
Zijn al die stomme babyboemers

Babyboemers waren toch juist die van de geitenwollen subsidies ?

mark61
07-06-07, 12:32
Geplaatst door illmatik
Wat een rechtse natte dromen in deze topic, zeg.

Defensie en erop los knallen in Afghanistan is links?

mark61
07-06-07, 12:33
Geplaatst door H.P.Pas
Babyboemers waren toch juist die van de geitenwollen subsidies ?

Meneer, het zijn verwarrende tijden.

illmatik
07-06-07, 12:37
Geplaatst door Bofko
Tomas ?


Geplaatst door Tomas
Voor een ultra extreem rechts iemand zoals ik zitten er ook voordelen aan.


Maar, kun je deze losse kreten wat meer verdieping geven.

Maybe some other time. Heb niet zoveel zin op dit moment.


Geplaatst door mark61
Defensie en erop los knallen in Afghanistan is links?

De uitleg wel, de feiten niet. Toch? :vreemd:


Geplaatst door mark61
Meneer, het zijn verwarrende tijden.

Tis moeilijk bijbenen voor die arme oudjes.

Bofko
07-06-07, 12:42
Geplaatst door H.P.Pas
Babyboemers waren toch juist die van de geitenwollen subsidies ?

25 jaar geleden ja. Maar nu niet meer.:o

Nadeel van die kut-babyboomers is dat ze de grootste groep vormen en dus teveel bepalen.
Al 25 jaar lang. :roker:

H.P.Pas
07-06-07, 12:53
Geplaatst door illmatik
Tis moeilijk bijbenen voor die arme oudjes.

Valt mee. Er komen anderen, die alles heel anders willen veranderen. Verder blijft het gewoon hetzelfde.

mark61
07-06-07, 13:09
Geplaatst door illmatik
De uitleg wel, de feiten niet. Toch? :vreemd:

Das verwarrend :vreemd: De uitleg ook niet, dacht ik.


Tis moeilijk bijbenen voor die arme oudjes.

Ik maak me meer zorgen over het jonge volk, dat geen geitewollen sokken van rechtse veteranen, subsidiemaffia en linkse kerruk kan onderscheiden. Tis allemaal niet makkelijk, de woorden betekenen niet wat ze betekenen, de SP die de VVD rechts inhaalt, wat moet er van ons worden.

mark61
07-06-07, 13:10
Geplaatst door Bofko
25 jaar geleden ja. Maar nu niet meer.:o

Nadeel van die kut-babyboomers is dat ze de grootste groep vormen en dus teveel bepalen.
Al 25 jaar lang. :roker:

En Het Geld hebben. En weigeren dood te gaan. Of organen te doneren. Hun gordel af te laten. Tuig is het.

Tomas
07-06-07, 13:19
Geplaatst door mark61
Das verwarrend :vreemd: De uitleg ook niet, dacht ik.



Ik maak me meer zorgen over het jonge volk, dat geen geitewollen sokken van rechtse veteranen, subsidiemaffia en linkse kerruk kan onderscheiden. Tis allemaal niet makkelijk, de woorden betekenen niet wat ze betekenen, de SP die de VVD rechts inhaalt, wat moet er van ons worden.

Rechts en links hebben nooit een betrouwbare betekenis gehad in de politiek. Het komt er ongeveer op neer dat voor de één alles wat slecht is rechts is en voor de ander alles wat lui is en geld verspilt links is.