PDA

Bekijk Volledige Versie : Westerse steun corruptie: Britten betaalden Saoedische prins 1,5 miljard smeergeld



Qaiys
07-06-07, 15:14
‘Britten betaalden Saoediër 1,5 miljard aan smeergeld’

Londen, 7 juni. De Britse vliegtuig- en wapenfabrikant BAE heeft de Saoedische prins Bandar bin Sultan in de jaren tachtig in het geheim meer dan 1,5 miljard euro betaald om de grootste Britse wapenorder ooit binnen te halen.

http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00176/bandar_176289d.jpg
Prins Bandar bin Sultan.
(Foto AFP)

lDit onthullen twee Britse media, de omroep BBC en dagblad The Guardian, vandaag op basis van eigen onderzoek. Met de deal uit 1985 was in totaal 69 miljard euro gemoeid. Het Britse ministerie van Defensie zou van de steekpenningen voor de prins, voormalig ambassadeur van Saoedi-Arabië in de Verenigde Staten, op de hoogte zijn geweest.

Defensie zegt in een reactie op de bevindingen dat de wapendeal vertrouwelijk was. Prins Bandar wilde geen commentaar geven. Volgens BAE Systems, de opvolger van British Aerospace, heeft het bedrijf zich steeds aan de wet gehouden.

BAE zou volgens de BBC gedurende een tiental jaren elk kwartaal 38 miljoen euro hebben overgemaakt naar twee rekeningen van de Saoedische ambassade in de VS, waar Prins Bandar voor persoonlijke uitgaven toegang toe had. „Er was geen onderscheid tussen de rekeningen van de ambassade en de rekeningen van de koninklijke familie”, aldus een onderzoeker van de Amerikaanse bank waar het geld binnenkwam tegenover de BBC.

Geruchten over betalingen van smeergeld doken al eind jaren tachtig op. Het onderzoeksrapport dat de Britse rekenkamer daarover toen opstelde, is door Londen nooit openbaar gemaakt.

Nadat klokkenluiders de afgelopen jaren verschillende keren meldden dat BAE voor de order steekpenningen had betaald, startte de speciale Britse antifraudedienst SFO in 2004 een onderzoek naar omkoping. Dat werd vorig jaar door de regering-Blair stopgezet om redenen van nationale veiligheid.

Volgens de BBC staan de afspraken over de steekpenningen in geheime bijlagen, getiteld ‘support services’, bij de wapenovereenkomst. De betalingen zouden elk kwartaal door het ministerie van Defensie zijn geautoriseerd. Dit zou in het SFO-onderzoek aan het licht zijn gekomen.

De wapendeal maakt deel uit van het zogenoemde Al-Yamamah-pact, een omvangrijk handelsakkoord. Het voorzag onder meer in levering van olie door Saoedi-Arabië en meer dan 100 militaire vliegtuigen. (BBC)

7 juni 2007

http://www.nrc.nl/buitenland/article719973.ece/Britten_betaalden_Saoedier_1%2C5_miljard_aan_smeer geld_

Slinger
07-06-07, 17:05
Geplaatst door Qaiys
‘Britten betaalden Saoediër 1,5 miljard aan smeergeld’

Londen, 7 juni. De Britse vliegtuig- en wapenfabrikant BAE heeft de Saoedische prins Bandar bin Sultan in de jaren tachtig in het geheim meer dan 1,5 miljard euro betaald om de grootste Britse wapenorder ooit binnen te halen.

http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00176/bandar_176289d.jpg
Prins Bandar bin Sultan.
(Foto AFP)

lDit onthullen twee Britse media, de omroep BBC en dagblad The Guardian, vandaag op basis van eigen onderzoek. Met de deal uit 1985 was in totaal 69 miljard euro gemoeid. Het Britse ministerie van Defensie zou van de steekpenningen voor de prins, voormalig ambassadeur van Saoedi-Arabië in de Verenigde Staten, op de hoogte zijn geweest.

Defensie zegt in een reactie op de bevindingen dat de wapendeal vertrouwelijk was. Prins Bandar wilde geen commentaar geven. Volgens BAE Systems, de opvolger van British Aerospace, heeft het bedrijf zich steeds aan de wet gehouden.

BAE zou volgens de BBC gedurende een tiental jaren elk kwartaal 38 miljoen euro hebben overgemaakt naar twee rekeningen van de Saoedische ambassade in de VS, waar Prins Bandar voor persoonlijke uitgaven toegang toe had. „Er was geen onderscheid tussen de rekeningen van de ambassade en de rekeningen van de koninklijke familie”, aldus een onderzoeker van de Amerikaanse bank waar het geld binnenkwam tegenover de BBC.

Geruchten over betalingen van smeergeld doken al eind jaren tachtig op. Het onderzoeksrapport dat de Britse rekenkamer daarover toen opstelde, is door Londen nooit openbaar gemaakt.

Nadat klokkenluiders de afgelopen jaren verschillende keren meldden dat BAE voor de order steekpenningen had betaald, startte de speciale Britse antifraudedienst SFO in 2004 een onderzoek naar omkoping. Dat werd vorig jaar door de regering-Blair stopgezet om redenen van nationale veiligheid.

Volgens de BBC staan de afspraken over de steekpenningen in geheime bijlagen, getiteld ‘support services’, bij de wapenovereenkomst. De betalingen zouden elk kwartaal door het ministerie van Defensie zijn geautoriseerd. Dit zou in het SFO-onderzoek aan het licht zijn gekomen.

De wapendeal maakt deel uit van het zogenoemde Al-Yamamah-pact, een omvangrijk handelsakkoord. Het voorzag onder meer in levering van olie door Saoedi-Arabië en meer dan 100 militaire vliegtuigen. (BBC)

7 juni 2007

http://www.nrc.nl/buitenland/article719973.ece/Britten_betaalden_Saoedier_1%2C5_miljard_aan_smeer geld_

Het betalen van smeergeld kan ik nog wel begrijpen. Het aannemen ervan is natuurlijker veel corrupter.

Coolassprov MC
07-06-07, 17:08
Geplaatst door Slinger
Het betalen van smeergeld kan ik nog wel begrijpen.

Je zou een goeie maffia-advocaat zijn.


Geplaatst door Slinger
Het aannemen ervan is natuurlijker veel corrupter.

Zonder verstrekkers geen ontvangers.

Zonder heler geen stelers.

Coolassprov MC
08-06-07, 11:03
http://image.guardian.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/steve_bell/2007/06/08/stevebell080607.jpg

Iglo
08-06-07, 12:19
Wordt je nooit ziek van dit stomme spelletje, Schaap? Lijkt me zelf dat het tijdrovend is en dat het na verloop van tijd nogal saai word.

Slinger
08-06-07, 12:49
Het komt erop neer dat deze Saoedische prins een behoorlijke commissie kreeg die uiteindelijk door de Saoedische regering betaald werd. Ik zie eigenlijk niet in wat daar vanuit verkopersoogpunt verkeerd aan is want BAE heeft dus gewoon zijn geld gekregen voor het geleverde produkt. De aandeelhouders kunnen tevreden zijn en ook de Britse belastingbetaler. Ik kan me wel voorstellen dat de Saoedische belastingbetaler hier minder blij mee is. Want zonder de commissie voor de prins hadden zij dus een aanzienlijk goedkoper product geleverd gekregen. Maar ja, het zal wel lang duren voordat in dat land zo'n prins wordt aangepakt. Ik verwacht dat nog eerder de berg naar Mohammed komt.

Coolassprov MC
08-06-07, 13:23
Geplaatst door Slinger
Het komt erop neer dat deze Saoedische prins een behoorlijke commissie kreeg die uiteindelijk door de Saoedische regering betaald werd. Ik zie eigenlijk niet in wat daar vanuit verkopersoogpunt verkeerd aan is want BAE heeft dus gewoon zijn geld gekregen voor het geleverde produkt. De aandeelhouders kunnen tevreden zijn en ook de Britse belastingbetaler. Ik kan me wel voorstellen dat de Saoedische belastingbetaler hier minder blij mee is. Want zonder de commissie voor de prins hadden zij dus een aanzienlijk goedkoper product geleverd gekregen. Maar ja, het zal wel lang duren voordat in dat land zo'n prins wordt aangepakt. Ik verwacht dat nog eerder de berg naar Mohammed komt.

Zoals ik al eerder schreef; je kunt bakken met geld verdienen als maffia-advocaat.

Freesaf2
08-06-07, 13:36
Les 1 in internationaal verkopen. Pas je aan aan de locale gebruiken.

Zonder smeergeld was de deal naar een ander gegaan die wel smeergeld betaald.

Als Brits bedrijfje moet je toch wat om in het M.O. zaken te kunnen doen?

Coolassprov MC
09-06-07, 10:38
Geplaatst door Freesaf2
Les 1 in internationaal verkopen. Pas je aan aan de locale gebruiken.

Zonder smeergeld was de deal naar een ander gegaan die wel smeergeld betaald.

Als Brits bedrijfje moet je toch wat om in het M.O. zaken te kunnen doen?

Meestal exporteren jullie jullie gebruiken; denk dan aan al dat kindergeneuk van jullie.

Het probleem is niet zozeer het ''vermeende aanpassen aan lokale gebruiken''; het probleem is het dubbele gezicht.

Geen enkele Arabische dictator houdt het een dag langer uit zonder de steun van de Britten en de Amerikanen.

Freesaf2
10-06-07, 17:09
Geplaatst door Coolassprov MC
Meestal exporteren jullie jullie gebruiken; denk dan aan al dat kindergeneuk van jullie.
Je hebt het over die vent van justitie? 1 incident.
Bovendien kinderhuwelijken komen hier niet voor onder de locale bevolking. Over kinderneuken gesproken.


Geplaatst door Coolassprov MC

Geen enkele Arabische dictator houdt het een dag langer uit zonder de steun van de Britten en de Amerikanen.

Ja Iran krijgt alle steun op dat gebied

Arvid
10-06-07, 17:15
Geplaatst door Freesaf2


Ja Iran krijgt alle steun op dat gebied

Iran behoort niet tot de Arabische wereld.

Julien
10-06-07, 18:31
Geplaatst door Coolassprov MC
Geen enkele Arabische dictator houdt het een dag langer uit zonder de steun van de Britten en de Amerikanen.

Even een overzicht:

Marokko --> de monarchie bestaat daar al heel lang, heeft het Westen niet zoveel mee te maken.

Algerije --> Zou kunnen..

Tunesië --> Zou kunnen, maar ik vermoed van niet.

Lybië --> Absoluut niet.

Egypte --> Zou kunnen..

Syrië --> Absoluut niet

Irak --> Ja.

Libanon --> is een democratie. Heeft het westen niet zoveel invloed op. Syrië en Iran hebben meer invloed!

Iran --> Absoluut niet

Jordanië --> Zou kunnen.. maar het koningshuis is daar best populair.

de Golfstaten --> Aan de ene kant heeft het Westen daar veel invloed, maar aan de andere kant zijn de koningen en sjeiks daar geliefd bij de meerderheid vd bevolking. Ik geloof niet dat als de westerse invloed daar weg is, dat er opeens een ander regime zal komen. Bovendien zijn de westerse landen helemaal geen fan van de theocratische regimes die de mensenrechten schenden in de Golfstaten. De enige reden waarom het Westen geen zware kritiek uit, is vanwege economische redenen.

Kortom, ik denk niet dat je gelijk hebt.

sidi bibi
10-06-07, 19:30
Geplaatst door Julien
Even een overzicht:

Marokko --> de monarchie bestaat daar al heel lang, heeft het Westen niet zoveel mee te maken.

Algerije --> Zou kunnen..

Tunesië --> Zou kunnen, maar ik vermoed van niet.

Lybië --> Absoluut niet.

Egypte --> Zou kunnen..

Syrië --> Absoluut niet

Irak --> Ja.

Libanon --> is een democratie. Heeft het westen niet zoveel invloed op. Syrië en Iran hebben meer invloed!

Iran --> Absoluut niet

Jordanië --> Zou kunnen.. maar het koningshuis is daar best populair.

de Golfstaten --> Aan de ene kant heeft het Westen daar veel invloed, maar aan de andere kant zijn de koningen en sjeiks daar geliefd bij de meerderheid vd bevolking. Ik geloof niet dat als de westerse invloed daar weg is, dat er opeens een ander regime zal komen. Bovendien zijn de westerse landen helemaal geen fan van de theocratische regimes die de mensenrechten schenden in de Golfstaten. De enige reden waarom het Westen geen zware kritiek uit, is vanwege economische redenen.

Kortom, ik denk niet dat je gelijk hebt.
Volgens mij pleeg je plagiaat.

Julien
10-06-07, 19:53
Geplaatst door sidi bibi
Volgens mij pleeg je plagiaat.

Leg uit..

Of nog liever.. wat klopt er dan wel of niet aan?

Olive Yao
10-06-07, 21:37
Geplaatst door Coolassprov MC
Meestal exporteren jullie jullie gebruiken; denk dan aan al dat kindergeneuk van jullie.
Nou, jullie kunnen er anders ook wat van, hoor! Denk aan eerwraak, meisjesbesnijdenis, meisjes en jongens van elkaar scheiden, vrouwen uit de publieke sfeer weren, gedwongen uithuwelijkingen -

Olive Yao
10-06-07, 21:39
Geplaatst door Julien
Kortom, ik denk niet dat je gelijk hebt.
Dat is het fabeltje van door het westen in stand gehouden dictaturen. Soedan en Iran zijn ook goede voorbeelden.

Julien
10-06-07, 21:47
Geplaatst door Olive Yao
Dat is het fabeltje van door het westen in stand gehouden dictaturen. Soedan en Iran zijn ook goede voorbeelden.

Precies. En vergeet niet Lybië en Syrië. En ik vind het ook van een hoge mate van arrogantie getuigen als je durft te beweren dat de bevolking van Marokko, Algerije, Tunesië, Jordanië etc. niet in opstand durft te komen vanwege westerse belangen. Die mensen zijn toch niet gek? Als ze echt een verandering van regime willen, dan kunnen ze best de voorbeelden van Iran, Oekraïne, Polen, Roemenië etc. etc volgen en een revolutie organiseren. Aangezien dit niet gebeurt, vraag ik me af hoe groot de afkeer tegen het regime is in die landen.

Freesaf2
10-06-07, 23:24
Geplaatst door Julien
de Golfstaten --> Aan de ene kant heeft het Westen daar veel invloed, maar aan de andere kant zijn de koningen en sjeiks daar geliefd bij de meerderheid vd bevolking. Ik geloof niet dat als de westerse invloed daar weg is, dat er opeens een ander regime zal komen. Bovendien zijn de westerse landen helemaal geen fan van de theocratische regimes die de mensenrechten schenden in de Golfstaten. De enige reden waarom het Westen geen zware kritiek uit, is vanwege economische redenen.

Het geldt net zo hard andersom. De Westerse wereld is helemaal afhankelijk van de olie uit dat deel van de wereld. Daarbij worden de fabelachtige rijkdommen die daar verdiend worden voor een behoorlijk deel gebruikt om economische belangen in onder andere America te kopen.

Door die opgebouwde economische macht hebben de sjeiks meer invloed in America dan de Amerikanen daar.

sidi bibi
11-06-07, 00:07
Geplaatst door Julien
Leg uit..

Of nog liever.. wat klopt er dan wel of niet aan?

Volgens mij heb ik het stuk tekst eerder gelezen, geplaatst door Olive, maar ik kan me vergissen.

Julien
11-06-07, 00:12
Geplaatst door sidi bibi
Volgens mij heb ik het stuk tekst eerder gelezen, geplaatst door Olive, maar ik kan me vergissen.

Oh .. nou je moet me toch echt geloven dat ik dit niet gekoppieerd heb van iemand. Ik vergeet sowieso alles wat ik gelezen heb na 1 dag. Knap dat jij blijkbaar een hele documentatie in je hoofd hebt :hihi: maar mocht ik onbewust iets van Olive hebben overgenomen... mijn excuses Olive ;)

Inhoudelijk, het klopt toch wel wat ik geschreven heb?

sidi bibi
11-06-07, 00:25
Geplaatst door Julien
Oh .. nou je moet me toch echt geloven dat ik dit niet gekoppieerd heb van iemand. Ik vergeet sowieso alles wat ik gelezen heb na 1 dag. Knap dat jij blijkbaar een hele documentatie in je hoofd hebt :hihi: maar mocht ik onbewust iets van Olive hebben overgenomen... mijn excuses Olive ;)

Inhoudelijk, het klopt toch wel wat ik geschreven heb?

Of het klopt weet ik niet zeker, hou me eigenlijk een beetje bezig de posts te lezen, voornamelijk aangaande Nederland /Marokko. Sommige discussies zijn best interessant en ik steek er wat van op. Jammer dat het leven te kort is, je zou eigenlijk overal ter plaatse minstens een jaar moeten verblijven om er een beetje zicht op te krijgen.

Olive Yao
11-06-07, 00:42
Ik heb inderdaad een keer een lijst gemaakt van landen van Marokko in het westen tot Indonesië in het oosten, en toen gekeken welke daarvan dictaturen zijn die het westen in stand houdt.
Mark61 heeft hem met zijn kennis van zaken aangevuld.

Het bleken dus maar weinig landen te zijn.

Julien is gewoon op hetzelfde idee gekomen. :duim:

Coolassprov MC
11-06-07, 02:57
Geplaatst door Olive Yao
Nou, jullie kunnen er anders ook wat van, hoor! Denk aan eerwraak, meisjesbesnijdenis, meisjes en jongens van elkaar scheiden, vrouwen uit de publieke sfeer weren, gedwongen uithuwelijkingen -

Wij hebben niet zoveel invloed als jullie.

Coolassprov MC
11-06-07, 03:00
Geplaatst door Olive Yao
Het bleken dus maar weinig landen te zijn.

Ze hebben millitaire bases (ruim 500 binnen ruim 200landen) omdat het water daar zo goed is.

Om te kunnen begrijpen wat er in de Arabische en Islamitische wereld gebeurd, moet je kunnen begrijpen wat de actuele verhoudingen in de wereld zijn.

Toen Rumsfeld beloofde dat de Britse en Amerikaanse legers, na de (illegale) invasie, snel weer uit Irak zouden verdwijnen, moest ik denken aan het feit dat de VS zelfs 60 jaar na WO-II nog grote militaire bases in Duitsland en andere Europese landen hebben; zelfs nucleaire kernkoppen en andere strategische wapens, radar- en satelliet detectiesystemen worden tot op de dag van vandaag onderhouden op Europees grondgebied. Niet lang geleden werd er toegegeven dat de VS 500 tot 600 nucleaire raketten op Europees grondgebied heeft geïnstalleerd.

De VS heeft een lange geschiedenis van militaire interventies die ze van de voormalige koloniale grootmachten Frankrijk en Engeland hebben geërfd; die hebben een nog langere kolonialistische geschiedenis; voornamelijk in het Midden Oosten en de rest van de islamitische wereld. Alleen Engeland heeft er iets van overgehouden; schoothond van de Big Brother ; Luitenant Waakhond.

De VS heeft ook de modellen van controle over de streek geërfd van de Britten.
Die zijn simpelweg zo opgebouwd, gebaseerd op twee niveau’s van rebellerend geweld;

1. De olieproducerende en grondstofbezittende landen in het Noorden van Afrika en het Midden-Oosten moeten geregeerd worden door pseudo-regeringen; een façade die zwak genoeg is om te luisteren naar de VS/UK, maar niet te zwak; want de inwoners van die landen begrijpen niet dat het Amerikaanse/Britse/Westerse grondstoffen zijn die toevalligerwijs in hun grond zitten.

Daarom moet de façade hard kunnen optreden en aan de macht kunnen blijven tegen ‘radicaal nationalisme’ dat een stukje van de taart wil (voor de inwoners van dat land); dit model wordt 'dankbaar' toegepast in Zuidoost Azië, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en vele andere gebieden;

2. Verder is in de regio een periferieënbeleid geïnstalleerd van locale politiemachten die, prefereerbaar, non-Arabieren moeten zijn; omdat zij beter zouden zijn in het doden van Arabieren (?).

Denk hierbij aan Iran (tijdens de sjah), Turkije, Pakistan en Israël; hun doel is om orde in de tent te houden ter plaatse.

3. Als alle bovenstaande niet werkt zijn er altijd nog de Amerikaanse en Britse spieren die kunnen ingrijpen.

Op dit moment zijn het de Amerikanen met meer dan 500 legerbases verspreid over meer dan 200 landen. Met legerbases van Guam tot de Azuren; zelfs in de Indische Oceaan; waar de Britten zo behulpzaam waren om de bevolking weg te drijven om plaats te maken voor de militaire spieren.

Coolassprov MC
11-06-07, 03:03
Geplaatst door Olive Yao
Het bleken dus maar weinig landen te zijn.

De verkrachter verkrachtte ''maar weinig'' vrouwen.

Nog altijd in de ontkenningsfase.

Olive Yao
11-06-07, 03:33
Geplaatst door Coolassprov MC
De verkrachter verkrachtte ''maar weinig'' vrouwen.

Nog altijd in de ontkenningsfase.
De leugenaars verkrachten zelf veel meer vrouwen. Daarom proberen ze de aandacht af te leiden.

Olive Yao
11-06-07, 03:43
Geplaatst door Coolassprov MC
1. De olieproducerende en grondstofbezittende landen in het Noorden van Afrika en het Midden-Oosten moeten geregeerd worden door pseudo-regeringen; een façade die zwak genoeg is om te luisteren naar de VS/UK, maar niet te zwak; want de inwoners van die landen begrijpen niet dat het Amerikaanse/Britse/Westerse grondstoffen zijn die toevalligerwijs in hun grond zitten.
Het is inderdaad erg vervelend voor ze dat ze geld verdienen aan handel. Anders zouden het welvarende economieën zijn. Ze zouden dan wél regeringen hebben die voor welvaart voor het volk zorgen. Gelukkig voor die mensen raakt de olie op, dan hebben ze die inkomsten tenminse niet meer.

Olive Yao
11-06-07, 03:54
Geplaatst door Coolassprov MC
2. Verder is in de regio een periferieënbeleid geïnstalleerd van locale politiemachten die, prefereerbaar, non-Arabieren moeten zijn; omdat zij beter zouden zijn in het doden van Arabieren (?).

Denk hierbij aan Iran (tijdens de sjah), Turkije, Pakistan en Israël; hun doel is om orde in de tent te houden ter plaatse.
Je hebt geen betere voorbeelden dan die landen?

"Iran tijdens de sjah" - hoe is Iran nu? Turkije is geen door het westen in stand gehouden dictatuur. Pakistan wel, maar de dictator Zia ul Haq is juist met steun van de moslimfundamentalisten van Maududi aan de macht gekomen. Israël valt helemaal niet in de categorie waar we het over hebben.

"Door het westen in stand gehouden dictaturen in vanouds moslimse landen" - die kreet wordt geslaakt alsof dat voor veel landen van Marokko tot Indonesië geldt. Dat is niet zo. En vervolgens wordt dat aangewezen als de enige oorzaak van alle ellende.

Dat is een verkeerde houding. Zo zullen de mensen in die landen nooit iets tot stand brengen.

Julien
11-06-07, 04:36
Geplaatst door Coolassprov MC
Ze hebben millitaire bases (ruim 500 binnen ruim 200landen) omdat het water daar zo goed is........
(..)
Op dit moment zijn het de Amerikanen met meer dan 500 legerbases verspreid over meer dan 200 landen. Met legerbases van Guam tot de Azuren; zelfs in de Indische Oceaan; waar de Britten zo behulpzaam waren om de bevolking weg te drijven om plaats te maken voor de militaire spieren.

Dit is een complottheorie van een hoog Telegraaf gehalte.

Nogmaals, jouw theorie gaat al mis bij enkele landen zoals Lybië en Syrië. Daarnaast geloof ik er niets van dat de bevolking van die andere islamitische landen dus blijkbaar zo dom is dat ze zich laten besturen door knechtjes van de VS zonder in opstand te komen. In Iran heeft men dat toch ook gedaan? Het kan dus blijkbaar wel..

Dat de VS de wereldmacht is, is een feit. En het gevolg daarvan is dat de (militaire) invloed van de VS overal aanwezig is. Als niet de VS de wereldmacht was, maar Zimbabwe dan was Zimbabwe overal aanwezig. Zo is het nu eenmaal.

Slinger
11-06-07, 14:02
Amerika oefent juist een matigende invloed uit. Als je het rijtje Arabische dictaturen langs gaat dan kun je eigenlijk wel zeggen dat hoe minder hecht de band met De VS is, des te minder draaglijk en onmenselijker de dictatuur is. Het dieptepunt is natuurlijk Soedan waar de Amerika en het westen al jaren op een grote afstand worden gehouden. Miljoenen mensen werden en worden daar de afgelopen 20 jaar opgeofferd om racistische en economische (olie!) redenen.

Coolassprov MC
11-06-07, 17:36
Geplaatst door Olive Yao
Turkije is geen door het westen in stand gehouden dictatuur.

Het is een door het westen gedicteerde dictatuur.

Een dictatuur onder proxy-dictator.

Coolassprov MC
11-06-07, 17:47
Geplaatst door Julien
Dit is een complottheorie van een hoog Telegraaf gehalte.

Nogmaals, jouw theorie gaat al mis bij enkele landen zoals Lybië en ..

Lybie:

http://www.heaven-or-hell-its-your-choice.com/blair_gaddafi.jpg
http://news.bbc.co.uk/media/images/39963000/jpg/_39963903_ap300stroll.jpg
http://www.middle-east-
online.com/pictures/big/_20886_Gathafi_Blair.jpg

Gaddafi son backs Bush on reform (http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4701772.stm)

Blair prijst Khaddafi de hemel in (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=222087)

Blair in Libya for Mega BP Oil Deal (http://news.yahoo.com/s/nm/20070529/wl_nm/britain_africa_dc)

Coolassprov MC
11-06-07, 18:10
Geplaatst door Olive Yao
Dat is het fabeltje van door het westen in stand gehouden dictaturen. Soedan en Iran zijn ook goede voorbeelden.


Geplaatst door Olive Yao
Soedan

VS werkt ''gewoon'' samen met ''het Sudan van de Genocide'' (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=223124)


Geplaatst door Olive Yao
Iran

Grote Shaitan gaat er voor zitten met het As Van Het Kwaad (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=222089)

Over welke grond volgen de Amerikaanse Tomahawks onderweg naar de Iraakse hoofdstad tijdens GOII?

Inderdaad! Over Iraanse bodem! Zo groot was het vertouwen van de shi'ieten in de Amerikanen; dat ze met een lach op hun gezicht Amerikaanse bommen over hun shi'itisch kopje lieten overvliegen!

Coolassprov MC
11-06-07, 18:22
Saddam en Cheney; toen de VS beiden Iran en Iraq bewapende om elkaar af te slachtten;

http://www.stpeace.org/gallery/interestingPhotos/images/saddam+rumsfeld.jpg

Julien
11-06-07, 18:43
Geplaatst door Coolassprov MC
Lybie:

http://www.heaven-or-hell-its-your-choice.com/blair_gaddafi.jpg
http://news.bbc.co.uk/media/images/39963000/jpg/_39963903_ap300stroll.jpg
http://www.middle-east-
online.com/pictures/big/_20886_Gathafi_Blair.jpg

Gaddafi son backs Bush on reform (http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4701772.stm)

Blair prijst Khaddafi de hemel in (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=222087)

Blair in Libya for Mega BP Oil Deal (http://news.yahoo.com/s/nm/20070529/wl_nm/britain_africa_dc)

So what? Khaddafi was en is de grootste angst in Noord-Afrika voor bepaalde westerse landen. Als er iemand is die zich niets aantrekt van westerse bemoeienis, is het wel Khaddafi. Met een aantal persfoto's bewijs je niets.
Jouw stelling klopt gewoon niet, omdat er meer landen dan Lybië in het Midden-Oosten te vinden zijn die niet worden beïnvloed door het Westen. Sterker nog, landen als Iran en Syrië hebben juist grote invloed in andere landen, zoals Libanon en Palestijnse gebieden.

En dan nog mijn vraag. Waarom komt de bevolking niet in opstand als je gelijk hebt?

En Turkije een door het westen in stand gehouden dictatuur?? :maf3: Lees eens een geschiedenisboek. Atatürk heeft de westerse landen juist uit zijn land weggedreven, én de islamitische invloeden. Dat jij dat liever anders ziet, betekent niet dat Turkije niet het recht heeft om daarvoor te kiezen.

Arvid
11-06-07, 20:39
Geplaatst door Julien
So what? Khaddafi was en is de grootste angst in Noord-Afrika voor bepaalde westerse landen. Als er iemand is die zich niets aantrekt van westerse bemoeienis, is het wel Khaddafi. Met een aantal persfoto's bewijs je niets.
Jouw stelling klopt gewoon niet, omdat er meer landen dan Lybië in het Midden-Oosten te vinden zijn die niet worden beïnvloed door het Westen. Sterker nog, landen als Iran en Syrië hebben juist grote invloed in andere landen, zoals Libanon en Palestijnse gebieden.

En dan nog mijn vraag. Waarom komt de bevolking niet in opstand als je gelijk hebt?

En Turkije een door het westen in stand gehouden dictatuur?? :maf3: Lees eens een geschiedenisboek. Atatürk heeft de westerse landen juist uit zijn land weggedreven, én de islamitische invloeden. Dat jij dat liever anders ziet, betekent niet dat Turkije het recht heeft daarvoor te kiezen.

Die dictaturen zullen dictaturen blijven zolang er maar genoeg Coolassprovs zijn die geloven dat de hele politieke situatie afhangt van een 'external enemy' (al dan niet verzonnen). Oftewel precies geloven wat de dictator WIL dat ze geloven. Dan blijft hij aan de macht. Pas als genoeg mensen die complottheorieen zat zijn, het heft in eigen handen nemen en hun vrijheid eisen kunnen ze een revolutie initieren zoals Ceausescu's Roemenie, DDR etc etc.

Coolassprov MC
11-06-07, 23:34
Geplaatst door Julien
So what? Khaddafi was en is de grootste angst in Noord-Afrika voor bepaalde westerse landen.

Die angst is irrationeel; de Lybische strijdkrachten zijn kleiner zijn dan de Lybische strijdkrachten.


Geplaatst door Julien
Als er iemand is die zich niets aantrekt van westerse bemoeienis, is het wel Khaddafi.

Het enige waar Khaddafi zich nets van aantrekt is de rede.


Geplaatst door Julien
Met een aantal persfoto's bewijs je niets.

Ik heb meer geleverd dan een paar foto's.


Geplaatst door Julien
Jouw stelling klopt gewoon niet, omdat er meer landen dan Lybië in het Midden-Oosten te vinden zijn die niet worden beïnvloed door het Westen. Sterker nog, landen als Iran en Syrië hebben juist grote invloed in andere landen, zoals Libanon en Palestijnse gebieden.

Hier heb ik al op gereageerd.


Geplaatst door Julien
En dan nog mijn vraag. Waarom komt de bevolking niet in opstand als je gelijk hebt?

Ooit gehoord van een tyrannieke dictatuur?

Coolassprov MC
11-06-07, 23:36
Geplaatst door Arvid
Die dictaturen zullen dictaturen blijven zolang er maar genoeg Coolassprovs zijn die geloven dat de hele politieke situatie afhangt van een 'external enemy' (al dan niet verzonnen). Oftewel precies geloven wat de dictator WIL dat ze geloven. Dan blijft hij aan de macht. Pas als genoeg mensen die complottheorieen zat zijn, het heft in eigen handen nemen en hun vrijheid eisen kunnen ze een revolutie initieren zoals Ceausescu's Roemenie, DDR etc etc.

Jouw ''argumenten'' waren niet zo wijdverspreid toen men besloot om zich als hongerige wolven te storten op de weerloze Irakezen.

Coolassprov MC
12-06-07, 00:03
Prince Bandar denies BAE bribery claims

Prince Bandar denies BAE bribery claims
The Saudi prince has branded as untrue and 'grotesque in their absurdity', allegations that he accepted bribes Dearbail Jordan and Christine Buckley
Prince Bandar bin Sultan has denied claims that he personally received £1 billion from BAE Systems for helping to broker the world's largest arms deal.

His denial came as BAE appointed Lord Woolf, formerly Britain's most senior lawyer, was picked to head a panel which will investigate the company's business ethics. However it is understood that the Panel wil not look into the allegations of bribery surrounding Britain’s al-Yamamah arms deal with Saudi Arabia.

Prince Bandar, Saudi Arabia’s former ambassador to Washington, said today that allegations made in The Guardian, regarding his role in the al-Yamamah £40 billion deal with Saudi Arabia "are not only untrue but are grotesque in their absurdity". It is Britain's largest arms contract.

The Prince attempted to quash suggestions that the funds belonged to him personally, stating the bank account was owned by the Saudi Government. He added: "Further, it can be stated categorically that BAE was not a party to these accounts."

Related Links
BAE comment: Bearing teeth
Lord Woolf: A civil man
Mr Fix -it
The bank account in question was held at Riggs Bank, previously the biggest bank in Washington where Prince Bandar served as an ambassador. Riggs Bank became embroiled in a number of corporate scandals before being taken over by PNC Bank in 2005.

Prince Bandar said the account was audited annually by the Saudi Arabian Ministry of Finance, adding: "I required and obtained all requisite Saudi Government authority to disburse any funds from the Riggs account."

He said that following the discovery of serious irregularities in the activities of Riggs, the Saudi account, as well as "many others", were reviewed by US authorities. The prince said: "No wrongdoing was found in relation to the operating or the management of the Saudi account."

Prince Bandar said he would not make any further statement, but said: “My staff and legal advisers will continue to monitor the matter.”

At the weekend, BAE found itself embroiled in fresh claims that it had used a secret payments system to funnel millions of pounds to a company linked to David Hart, a former Conservative defence adviser.

An independent inquiry into al-Yamamah would mirror the attempts by BP to draw a line under the Texas refinery explosion when it launched an inquiry led by James Baker, the former US Secretary of State.

BAE wants to start an investigation as soon as possible because of potential harm to its reputation should the allegations continue, but insiders believe that investors are so far treating the issue with no great alarm.

The company may, though, be fearful of its standing in the US, where it is awaiting regulatory approval to buy Armor Holdings. Many American defence groups have ethics committees to advise them.

It is expected that another contract with Saudi Arabia, to supply 72 BAE Typhoon fighter aircraft, will be concluded very soon.

The inquiry is likely to centre on the £20 billion Saudi contract in order to address the persistent allegations that continue to dog the company despite the abandonment of a Serious Fraud Office (SFO) investigation last year.

Tony Blair then said that the inquiry was being stopped in order not to damage relations with Saudi Arabia. It was dropped amid warnings from Saudi Arabia that it might pull out of the impending contract to buy fighter aircraft. The move was widely seen as a climbdown by Britain in the face of commercial pressure from the Saudis.

But the SFO is still investigating BAE’s behaviour in the Czech Republic, Romania and South Africa. It is understood that the company would not want the independent inquiry it establishes to cross over too closely with these continuing SFO inquiries.

A spokesman for BAE refused to comment on whether there would be an inquiry shortly, saying only that the company conducts periodic reviews of all its policies.

The defence group has repeatedly denied that it did anything wrong in its dealings with Saudi Arabia ahead of the signing of the key contract in 1989 and subsequently.

Lord Woolf, 74, has yet to be formally confirmed as head of the investigating panel. He served as the Lord Chief Justice of England and Wales until 2005 and this year was appointed as the first president of the Qatar Financial Centre Civil and Commercial Court in Doha, Qatar, the Middle Eastern country on the border of Saudi Arabia.

Olive Yao
12-06-07, 00:05
He Coolassprov MC, verander je naam in Don Quichotte.

Shemharosh
12-06-07, 09:20
Wat corruptie??!!!...er was alleen een bankrekening waar het communstische Saudische regime alles op een hoop storte en iedereen mocht nemen wat die wilde zolang die bij de clan hoorde

Freesaf2
13-06-07, 11:59
Geplaatst door Coolassprov MC
Jouw ''argumenten'' waren niet zo wijdverspreid toen men besloot om zich als hongerige wolven te storten op de weerloze Irakezen.

Ahhh, arme schaapjes. Ik herinner me ook nog genoeg feestvreugde toen Sadam eruit gekickt werd.

Punt blijft dat vage complot theorien niet kunnen verhullen dat er meer Arabische landen zijn die zich niet laten sturen door de VS dan er landen zijn die dat wel doen.

Shemharosh
13-06-07, 17:07
VS hebben het te druk met echte kerels niet met die dolle hondjes...die geven ze af en toen een schop dan hoor je wat gejank en geblaf en dat is het

Coolassprov MC
13-06-07, 19:23
Geplaatst door Freesaf2
Ahhh, arme schaapjes. Ik herinner me ook nog genoeg feestvreugde toen Sadam eruit gekickt werd.

Dat is allemaal achterhaald als westerse media-propaganda.


Geplaatst door Freesaf2
Punt blijft dat vage complot theorien niet kunnen verhullen dat er meer Arabische landen zijn die zich niet laten sturen door de VS dan er landen zijn die dat wel doen.

Beroep je je nu op je authorititeit als blanke? Of heb je bewijzen in te brengen die de mijne weerleggen?

Qaiys
13-06-07, 19:44
VS ronselen met knoet en chequeboek

De VS gebruiken maximale druk om de zwevende leden van de Veiligheidsraad achter zich te krijgen. Niet-Amerikaanse diplomaten spreken van 'chantage'.

Door onze redacteur Dick Wittenberg


ROTTERDAM, 26 FEBR. Ze komen niet alleen met argumenten. Wat koop je voor argumenten? Argumenten doen geen pijn. Ze vertrouwen liever op de knoet en chequeboek. Daar gaat de meeste overtuigingskracht van uit.

Amerikaanse regeringsvertegenwoordigers en diplomaten maken dezer dagen overuren om steun te werven voor de nieuwe VN-resolutie over Irak die de weg moet banen voor een oorlog. Daarbij gebruiken ze alle mogelijke drukmiddelen. Volgens westerse diplomaten in de Afrikaanse hoofdsteden Conakry en Luanda kunnen de methoden het best als ,,omkoping'' en ,,chantage'' worden gekarakteriseerd.

De Amerikaanse bekeringscampagne richt zich op de middle six, 'de middelste zes', zoals de doellanden in Washington liefkozend worden genoemd. Dat zijn de zes niet-permanente leden van de Veiligheidsraad die nog geen standpunt hebben ingenomen over de tweede resolutie: Angola, Guinee, Kameroen, Chili, Mexico en Pakistan.

Daarbij gaan de VS ervan uit dat de resolutie de steun krijgt van mede-indieners Groot-Brittannië en Spanje en daarnaast van Bulgarije. Duitsland en Syrië zullen naar verwachting tegen stemmen. De strategie van de VS is nu om eerst vijf van de zes weifelaars aan hun kant te krijgen, zeggen hooggeplaatste ambtenaren in The New York Times. Alleen zo komen ze aan de vereiste meerderheid van negen stemmen in de vijftien leden tellende Veiligheidsraad. Vervolgens mikken de VS erop dat geen van drie tegenstribbelende permanente leden - Frankrijk, Rusland, China - dat meerderheidsstandpunt met een veto zal durven torpederen. Ze hoeven zich alleen maar te onthouden van stemming en de Amerikanen hebben de zo fel begeerde rugdekking van de VN voor hun strijd in Irak.

Het Witte Huis heeft opdracht gegeven ,,alle nodige diplomatieke middelen'' te gebruiken om de 'middelste zes' over te halen, zei een Amerikaanse diplomaat tegen het persbureau AP. Volgens een Mexicaanse diplomaat hebben de Amerikanen alle betrokken landen te verstaan gegeven dat ze ,,een hoge prijs zullen betalen'' als ze de VS in de kou laten staan.

President George Bush, vice-president Dick Cheney en minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell hebben de Amerikaanse zaak de afgelopen anderhalve week telefonisch bepleit bij hun collega's in de zes landen die nu opeens een sleutelrol vervullen, terwijl hun mening over de wereld meestal niet wordt gehoord. De eerste keer dat Bush belde naar de Angolese president Jose Eduardo Dos Santos, haalde dat de voorpagina van de staatskrant Jornal de Angola. Maar de Amerikaanse president hangt nu zo vaak aan de lijn dat zelfs de regeringsspreekbuis dat niet meer vermeldenswaardig acht.

Bij hun gelobby kregen ze hulp van de Britse premier Tony Blair en de Spaanse premier José María Aznar. Die steun pakte niet in alle gevallen even gunstig uit. Daags voordat Aznar afgelopen weekend op Bush' ranch werd ontvangen, maakte hij een tussenstop in Mexico-Stad om president Vicente Fox voor het Amerikaanse standpunt te winnen. Fox weigerde met Aznar op een persconferentie te verschijnen. 'Mislukking van Aznar, Mexico voor de vrede', luidde de kop in de Mexicaanse krant El Universal.

De Amerikaanse regering heeft de afgelopen weken eerst onderminister Marc Grossman en daarna staatssecretaris Kim Holmes naar Mexico gestuurd, zeggen Mexicaanse diplomaten. Zij klagen over de vijandige toon van die bezoeken. Ze spreken over dreigementen die nauwelijks meer waren verhuld.

De Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken, verantwoordelijk voor Afrikaanse aangelegenheden, Walter Kainsteiner, moest eind vorige week een missie in Zuid-Afrika onderbreken voor een ronseltournee langs Angola, Kameroen en Guinee. Na een onderhoud met de Angolese president Dos Santos verklaarde de Angolese ambassadeur bij de Verenigde Naties, Ismael Gaspar Martins: ,,Al een hele tijd vragen we om hulp bij de wederopbouw van ons land na jaren van oorlog. Niemand koppelt dat verzoek aan steun voor een Irakbeleid maar het speelt allemaal wel tegelijkertijd.''

Een buitenlandse diplomaat in de Angolese hoofdstad Luanda zegt dat de Amerikanen wel degelijk een verband leggen tussen hun aandeel in de wederopbouw en de Angolese opstelling in de Veiligheidsraad. De Angolezen kregen te horen dat de VS bereid zijn om diep in de buidel te tasten op een donorconferentie voor Angola die dit voorjaar in Brussel is voorzien. Maar dan moeten ze wel achter het Amerikaanse Irakbeleid gaan staan.

Angola wekte eerder de indruk dat het was toegetreden tot het Amerikaanse kamp, maar onderschreef eind vorige week tijdens de Frans-Afrikaanse top de Franse Irak-politiek, net zoals Guinee en Kameroen. In een verklaring betuigden ze hun steun voor voortzetting van de wapeninspecties. Dat zegt niks over hoe ze in de Veiligheidsraad zullen stemmen. Volgens de Angolese VN-ambassadeur Gaspar Martins maakt het allemaal deel uit van het spel van internationale diplomatie. Hij zegt dat hetzelfde geldt voor de VS als voor Frankrijk. ,,Als je wat wilt bereiken, moet je heel veel communicatie aanbieden, heel veel dialoog en heel veel aandacht.''

Angola buit zijn gelegenheidspositie schaamteloos uit, terwijl andere landen er vreselijk mee in hun maag zitten. De voormalige Franse kolonie Kameroen voelt zich klem gezet tussen de twee grootste buitenlandse investeerders: Frankrijk en de Verenigde Staten. Guinee is lid van de Islamitische Conferentie Organisatie (ICO) en behoort tot de niet-gebonden landen die huiverig staan tegenover een oorlog. Maar Guinee ontvangt van de VS wel jaarlijks voor 50 miljoen dollar aan hulp, plus wapens en militaire training. Een Amerikaanse ambtenaar bestreed in de Britse krant The Guardian dat de VS landen als Guinee hebben gedreigd met economische sancties. ,,Dat wil niet zeggen dat deze landen zich er niet van bewust zijn dat wij hen van hulp voorzien.''

,,Wij laten ons niet gebruiken of afkopen door wie dan ook'', verklaarde een Chileense diplomaat overmoedig. Intussen maakten sommige van zijn collega's zich wel degelijk zenuwachtig over de gevolgen voor het vrijhandelsverdrag met de VS als Chili de Amerikanen niet zou steunen. Die voor Chili hoogst belangrijke overeenkomst moet nog door de Amerikaanse volksvertegenwoordiging worden geratificeerd.

De 'middelste zes' staan onder geweldige Amerikaanse druk. Maar nog altijd staat niet vast dat vijf van hen zullen bezwijken. Welke muis wil er niet één keer in zijn leven brullen. Ook kleinere landen hebben een eigen mening, en wat nog belangrijker is, hun trots.


26 februari 2003

http://www.nrc.nl/geslotendossiers/irak/achtergrond_analyse/article66509.ece/VS_ronselen_met_knoet_en_chequeboek

Coolassprov MC
13-06-07, 19:56
Geplaatst door Qaiys
VS ronselen met knoet en chequeboek

http://www.nrc.nl/geslotendossiers/irak/achtergrond_analyse/article66509.ece/VS_ronselen_met_knoet_en_chequeboek

Doet me denken aan Arudhati Roy; cheque-book and the cruise-missile.

http://g-ec2.images-amazon.com/images/I/51R7F8NS5VL._SS500_.jpg


The Chequebook and the Cruise Missile by Arundhati Roy and David Barsamian
Whether discussing her childhood or the problems of translation in a multilingual society, Roy and Barsamian, the producer and host of Alternative Radio, engage in a lively and accessible manner. Speaking candidly and casually, Roy describes her participation in a demonstration against the Indian dam program as "absolutely fantastic". She jokes that her Supreme Court charge for "corrupting public morality" – in the case of her novel The God of Small Things – should have been changed to "further corrupting public morality." She calls on her training as an architect to explain what she means by the "physics of power". Like a house of cards, she argues that "unfettered power…cannot go berserk like this and expect to hold it all together."

Julien
13-06-07, 20:46
Geplaatst door Coolassprov MC
Dat is allemaal achterhaald als westerse media-propaganda.
Niet dat ik weet. De gevluchte Irakezen in Nederland waren bijvoorbeeld maar wat blij toen Sadam verdreven was. En zelfde geldt voor bijna alle sji'ieten op de wereld.


Beroep je je nu op je authorititeit als blanke? Of heb je bewijzen in te brengen die de mijne weerleggen?
Hij heeft gelijk. er zijn zeer veel landen in het Midden-Oosten die totaalk niet gesteund worden door het Westen; sterker nog.. die landen beïnvloeden ondemocratische krachten in andere landen van het Midden-Oosten.
Lybië, Syrië, Iran. En van veel andere landen is niet te bewijzen dat de dictators er alleen maar kunnen voortbestaan met westerse steun.

Olive Yao
13-06-07, 21:22
Geplaatst door Qaiys
VS ronselen met knoet en chequeboek

De VS gebruiken maximale druk om de zwevende leden van de Veiligheidsraad achter zich te krijgen. Niet-Amerikaanse diplomaten spreken van 'chantage'.

Door onze redacteur Dick Wittenberg


ROTTERDAM, 26 FEBR. Ze komen niet alleen met argumenten. Wat koop je voor argumenten? Argumenten doen geen pijn. Ze vertrouwen liever op de knoet en chequeboek. Daar gaat de meeste overtuigingskracht van uit.

Amerikaanse regeringsvertegenwoordigers en diplomaten maken dezer dagen overuren om steun te werven voor de nieuwe VN-resolutie over Irak die de weg moet banen voor een oorlog. Daarbij gebruiken ze alle mogelijke drukmiddelen. Volgens westerse diplomaten in de Afrikaanse hoofdsteden Conakry en Luanda kunnen de methoden het best als ,,omkoping'' en ,,chantage'' worden gekarakteriseerd.

De Amerikaanse bekeringscampagne richt zich op de middle six, 'de middelste zes', zoals de doellanden in Washington liefkozend worden genoemd. Dat zijn de zes niet-permanente leden van de Veiligheidsraad die nog geen standpunt hebben ingenomen over de tweede resolutie: Angola, Guinee, Kameroen, Chili, Mexico en Pakistan.

Daarbij gaan de VS ervan uit dat de resolutie de steun krijgt van mede-indieners Groot-Brittannië en Spanje en daarnaast van Bulgarije. Duitsland en Syrië zullen naar verwachting tegen stemmen. De strategie van de VS is nu om eerst vijf van de zes weifelaars aan hun kant te krijgen, zeggen hooggeplaatste ambtenaren in The New York Times. Alleen zo komen ze aan de vereiste meerderheid van negen stemmen in de vijftien leden tellende Veiligheidsraad. Vervolgens mikken de VS erop dat geen van drie tegenstribbelende permanente leden - Frankrijk, Rusland, China - dat meerderheidsstandpunt met een veto zal durven torpederen. Ze hoeven zich alleen maar te onthouden van stemming en de Amerikanen hebben de zo fel begeerde rugdekking van de VN voor hun strijd in Irak.

Het Witte Huis heeft opdracht gegeven ,,alle nodige diplomatieke middelen'' te gebruiken om de 'middelste zes' over te halen, zei een Amerikaanse diplomaat tegen het persbureau AP. Volgens een Mexicaanse diplomaat hebben de Amerikanen alle betrokken landen te verstaan gegeven dat ze ,,een hoge prijs zullen betalen'' als ze de VS in de kou laten staan.

President George Bush, vice-president Dick Cheney en minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell hebben de Amerikaanse zaak de afgelopen anderhalve week telefonisch bepleit bij hun collega's in de zes landen die nu opeens een sleutelrol vervullen, terwijl hun mening over de wereld meestal niet wordt gehoord. De eerste keer dat Bush belde naar de Angolese president Jose Eduardo Dos Santos, haalde dat de voorpagina van de staatskrant Jornal de Angola. Maar de Amerikaanse president hangt nu zo vaak aan de lijn dat zelfs de regeringsspreekbuis dat niet meer vermeldenswaardig acht.

Bij hun gelobby kregen ze hulp van de Britse premier Tony Blair en de Spaanse premier José María Aznar. Die steun pakte niet in alle gevallen even gunstig uit. Daags voordat Aznar afgelopen weekend op Bush' ranch werd ontvangen, maakte hij een tussenstop in Mexico-Stad om president Vicente Fox voor het Amerikaanse standpunt te winnen. Fox weigerde met Aznar op een persconferentie te verschijnen. 'Mislukking van Aznar, Mexico voor de vrede', luidde de kop in de Mexicaanse krant El Universal.

De Amerikaanse regering heeft de afgelopen weken eerst onderminister Marc Grossman en daarna staatssecretaris Kim Holmes naar Mexico gestuurd, zeggen Mexicaanse diplomaten. Zij klagen over de vijandige toon van die bezoeken. Ze spreken over dreigementen die nauwelijks meer waren verhuld.

De Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken, verantwoordelijk voor Afrikaanse aangelegenheden, Walter Kainsteiner, moest eind vorige week een missie in Zuid-Afrika onderbreken voor een ronseltournee langs Angola, Kameroen en Guinee. Na een onderhoud met de Angolese president Dos Santos verklaarde de Angolese ambassadeur bij de Verenigde Naties, Ismael Gaspar Martins: ,,Al een hele tijd vragen we om hulp bij de wederopbouw van ons land na jaren van oorlog. Niemand koppelt dat verzoek aan steun voor een Irakbeleid maar het speelt allemaal wel tegelijkertijd.''

Een buitenlandse diplomaat in de Angolese hoofdstad Luanda zegt dat de Amerikanen wel degelijk een verband leggen tussen hun aandeel in de wederopbouw en de Angolese opstelling in de Veiligheidsraad. De Angolezen kregen te horen dat de VS bereid zijn om diep in de buidel te tasten op een donorconferentie voor Angola die dit voorjaar in Brussel is voorzien. Maar dan moeten ze wel achter het Amerikaanse Irakbeleid gaan staan.

Angola wekte eerder de indruk dat het was toegetreden tot het Amerikaanse kamp, maar onderschreef eind vorige week tijdens de Frans-Afrikaanse top de Franse Irak-politiek, net zoals Guinee en Kameroen. In een verklaring betuigden ze hun steun voor voortzetting van de wapeninspecties. Dat zegt niks over hoe ze in de Veiligheidsraad zullen stemmen. Volgens de Angolese VN-ambassadeur Gaspar Martins maakt het allemaal deel uit van het spel van internationale diplomatie. Hij zegt dat hetzelfde geldt voor de VS als voor Frankrijk. ,,Als je wat wilt bereiken, moet je heel veel communicatie aanbieden, heel veel dialoog en heel veel aandacht.''

Angola buit zijn gelegenheidspositie schaamteloos uit, terwijl andere landen er vreselijk mee in hun maag zitten. De voormalige Franse kolonie Kameroen voelt zich klem gezet tussen de twee grootste buitenlandse investeerders: Frankrijk en de Verenigde Staten. Guinee is lid van de Islamitische Conferentie Organisatie (ICO) en behoort tot de niet-gebonden landen die huiverig staan tegenover een oorlog. Maar Guinee ontvangt van de VS wel jaarlijks voor 50 miljoen dollar aan hulp, plus wapens en militaire training. Een Amerikaanse ambtenaar bestreed in de Britse krant The Guardian dat de VS landen als Guinee hebben gedreigd met economische sancties. ,,Dat wil niet zeggen dat deze landen zich er niet van bewust zijn dat wij hen van hulp voorzien.''

,,Wij laten ons niet gebruiken of afkopen door wie dan ook'', verklaarde een Chileense diplomaat overmoedig. Intussen maakten sommige van zijn collega's zich wel degelijk zenuwachtig over de gevolgen voor het vrijhandelsverdrag met de VS als Chili de Amerikanen niet zou steunen. Die voor Chili hoogst belangrijke overeenkomst moet nog door de Amerikaanse volksvertegenwoordiging worden geratificeerd.

De 'middelste zes' staan onder geweldige Amerikaanse druk. Maar nog altijd staat niet vast dat vijf van hen zullen bezwijken. Welke muis wil er niet één keer in zijn leven brullen. Ook kleinere landen hebben een eigen mening, en wat nog belangrijker is, hun trots.


26 februari 2003

http://www.nrc.nl/geslotendossiers/irak/achtergrond_analyse/article66509.ece/VS_ronselen_met_knoet_en_chequeboek

DAG VAN DE WAARHEID VOOR IRAK

17 maart 2003

Het is de dag van de waarheid in de Irak-crisis. De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties komt maandag om 16.00 uur achter gesloten deuren bijeen voor crisisberaad. De Amerikaanse president Bush stelde de VN zondag een ultimatum van 24 uur om zich achter het aanvalsplan te scharen van de VS, Groot-Brittannië en Spanje.

Als de Veiligheidsraad er niet uit komt, is de kans groot dat president Bush nog maandagnacht het Amerikaanse volk vertelt dat de oorlog doorgaat. Dat meldde vandaag de Britse omroep BBC . De kans op onenigheid in de Veiligheidsraad is levensgroot aanwezig. De Franse president Chirac wees er zondagavond nogmaals op dat Frankrijk een veto zal uitspreken tegen een resolutie die de weg vrijmaakt voor geweld tegen Irak. Om de resolutie erdoor te krijgen, moeten negen landen van de vijftien ervoor stemmen en zonder dat een permanent lid een veto inzet. De meeste leden, waaronder Rusland, Frankrijk, China en Duitsland willen het regime in Bagdad meer tijd geven om aan de ontwapeningsverplichtingen te voldoen.

(...)

lees verder (http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=artikelen.details&achtergrond_id=4638)


Geruime tijd voor de stemming wisten "de middelste zes" al dat Frankrijk zijn veto uit zou spreken en dat de resolutie dus niet aangenomen zou worden. De stemmen van "de middelste zes" waren dus niet doorslaggevend, en dat wisten ze. In zoverre stonden ze, dankzij Frankrijk, niet onder druk.

De Bush junta kon eisen dat "de middelste zes" voor de vorm voor de resolutie zouden stemmen, om dan Frankrijk als dwarsliggende zondebok aan te kunnen wijzen. Daarop konden "de middelste zes" reageren door zich van stemming te onthouden, met als argument dat Frankrijk toch zijn veto uit zou spreken en het dus niet uitmaakte.

Kortom, Frankrijk verlichtte de druk op genoemde landen (natuurlijk zonder die helemaal weg te nemen) en perkte de macht van de Bush junta in.

Qaiys
13-06-07, 23:58
Geplaatst door Olive Yao
DAG VAN DE WAARHEID VOOR IRAK

17 maart 2003

Het is de dag van de waarheid in de Irak-crisis. De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties komt maandag om 16.00 uur achter gesloten deuren bijeen voor crisisberaad. De Amerikaanse president Bush stelde de VN zondag een ultimatum van 24 uur om zich achter het aanvalsplan te scharen van de VS, Groot-Brittannië en Spanje.

Als de Veiligheidsraad er niet uit komt, is de kans groot dat president Bush nog maandagnacht het Amerikaanse volk vertelt dat de oorlog doorgaat. Dat meldde vandaag de Britse omroep BBC . De kans op onenigheid in de Veiligheidsraad is levensgroot aanwezig. De Franse president Chirac wees er zondagavond nogmaals op dat Frankrijk een veto zal uitspreken tegen een resolutie die de weg vrijmaakt voor geweld tegen Irak. Om de resolutie erdoor te krijgen, moeten negen landen van de vijftien ervoor stemmen en zonder dat een permanent lid een veto inzet. De meeste leden, waaronder Rusland, Frankrijk, China en Duitsland willen het regime in Bagdad meer tijd geven om aan de ontwapeningsverplichtingen te voldoen.

(...)

lees verder (http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=artikelen.details&achtergrond_id=4638)


Geruime tijd voor de stemming wisten "de middelste zes" al dat Frankrijk zijn veto uit zou spreken en dat de resolutie dus niet aangenomen zou worden. De stemmen van "de middelste zes" waren dus niet doorslaggevend, en dat wisten ze. In zoverre stonden ze, dankzij Frankrijk, niet onder druk.

De Bush junta kon eisen dat "de middelste zes" voor de vorm voor de resolutie zouden stemmen, om dan Frankrijk als dwarsliggende zondebok aan te kunnen wijzen. Daarop konden "de middelste zes" reageren door zich van stemming te onthouden, met als argument dat Frankrijk toch zijn veto uit zou spreken en het dus niet uitmaakte.

Kortom, Frankrijk verlichtte de druk op genoemde landen (natuurlijk zonder die helemaal weg te nemen) en perkte de macht van de Bush junta in.

Ik snap jouw ontkenning niet, ik schat je echt intelligenter in maar door zulke domme posities die je inneemt vermoed ik dat je gewoon uit koppigheid niet wilt toegeven wat de macht is van de westerse wereld op de (arabische) dictaturen en andere arme landen in de derde wereld.

Of frankrijk nu wel of niet tegensputterde de druk op de arme landen was gewoon aanwezig. Frankrijk haalde de druk helemaal niet weg want ookal dreigde Franrkijk met een veto de VS zou de arme landen die het waagden om tegen te stemmen toch daarvoor straffen.

Tevens was de dreiging met een veto gewoon een onderhandelingstactiek van Frankrijk om mee te mogen delen in de aardolie-poet want uiteindelijk stemde Frankrijk gewoon mee met de VS.

-----------------------------------------------------------------------------------
Uitgegeven op 22-05-2003


NEW YORK - De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft donderdag een resolutie aangenomen over het bestuur in Irak. De Syrische gezant boycotte de zitting. Zo werd de resolutie met veertien stemmen voor aangenomen. Syrië is tijdelijk lid van de raad en het enige Arabische land in dit lichaam van vijftien leden. De resolutie legaliseert achteraf het Amerikaans-Britse militaire bestuur in Irak en maakt een einde aan de ruim twaalf jaar oude VN-sancties tegen dat land.

Syrië is in de raad de enige tegenstander van de Amerikaans-Britse inval in Irak die heeft geweigerd alsnog met de bezetting in te stemmen. Tegenstanders zoals China, Duitsland, Frankrijk en Rusland pasten hun positie aan de praktijk aan en stemden voor de omstreden Amerikaanse resolutie.

Daarmee krijgt 'de bezettingsmacht' steun van de Veiligheidsraad. De bezettingsmacht zal het land besturen tot er een erkende, representatieve regering is gevormd. Daar is geen tijdslimiet aan verbonden. Het militaire bestuur heeft de beschikking over de Iraakse olie.

De stemming is een grote overwinning voor de partijen die Irak aanvielen. De aanval werd gedaan met als rechtvaardiging dat Irak over massavernietigingswapens zou beschikken. De VN-wapeninspecteurs in Irak moesten het land spoorslags verlaten wegens de eenzijdige en niet door de Veiligheidsraad goedgekeurde aanval.

Massavernietigingswapens
Nog steeds zijn geen massavernietingswapens gevonden. Maar dat doet er weinig toe want de raad legaliseert nu het optreden van de overwinnaars. De secretaris-generaal van VN. Kofi Annan, zal op grond van de resolutie een speciale gezant voor Irak benoemen, mede om de hulpverlening aan Irak te hervatten.

Bron: © ANP
---------------------------------------------------------------------------------

Een resolutie ervoor geeft aan dat het stelselmatig gebeurt en toont ook aan wat de gevolgen zijn als je niet met de VS meestemt:

---------------------------------------------------------------------------------
Irak-resolutie: VS-dollars aan basis unanieme stemming

Inter Press Service (Washington), 9 november 2002

De unanieme stemming in de VN-Veiligheidsraad vóór de Amerikaanse resolutie over wapeninspecties in Irak was een demonstratie van het vermogen van Washington om zijn enorme politieke en economische macht in de strijd te werpen, aldus waarnemers. De stemming, aldus de waarnemers, kwam tot stand onder aanzienlijke politieke en diplomatieke druk van de VS op de tien niet-permanente leden van de Veiligheidsraad.

Zeven van deze landen zijn afhankelijk van de VS voor economische of militaire hulp of beide. Al deze landen waren zich blijkbaar bewust van het feit dat de VS in 1990 bijna van de ene dag op de andere het mes zette in 70 miljoen dollar aan hulp aan Yemen . Dit gebeurde onmiddellijk nadat dit land tegen een Amerikaanse resolutie had gestemd om Irak met militaire middelen uit Koeweit te verdrijven.

Zou ook maar één van deze landen gemakkelijk staande kunnen blijven tegen de VS of kunnen weigeren om mee te gaan met hun weldoener of militaire bondgenoot? James Abourezk, een vroegere Amerikaanse senator, zegt dat hij ernstige twijfel heeft over de vraag of enig land dat Amerikaanse regeringshulp ontvangt weerstand zou kunnen bieden aan economische drukom vóór een Amerikaanse resolutie bij de Veiligheidsraad te stemmen. “Het zou tragisch zijn”, aldus Abourezk, “als een oorlog verklaard zou worden die gebaseerd is op zulke druk.
----------------------------------------------------------------------------------

Meer inzichten over de chantage en de knoetmethode:

----------------------------------------------------------------------------------
Ander Nieuwsover de ‘Nieuwe Oorlog’

blad 1 5 maart 2003

Vuil spelletje om stemmen te winnen

The Observer (Londen), 2 maart 2003

De VS spelen een vuil spelletje om in de VN-Veiligheidsraad stemmen te winnen voor een oorlog in Irak. Uit een uitgelekte nota van de Nationale Veiligheidsdienst blijkt dat de telefoons en e-mails van leden van de Veiligheidsraad worden afgetapt.

In de nota adviseert een topambtenaarvan de dienst zijn medewerkers hun spionage activiteiten op te voeren. Ze moeten alle informatie verzamelen die de VS kunnen gebruiken om de afgevaardigden onder druk te zetten. Vooral de afgevaardigden van Angola, Kameroen, Chili, Mexico, Guinea en Pakistan vormen het doel van de spionage. Daarnaast worden telefoons afgetapt van anderen die strategisch bruikbare informatie zouden kunnen hebben.

De nota is uitgelekt op een moment waarop diplomaten van de betreffende landen in toenemende mate klagen over de agressieve pogingen van de VS om hun stemgedrag te beïnvloeden. Ze worden onder druk gezet met waarschuwingen voor de onprettige economische gevolgen van “ongewenst” stemgedrag.

Ook hulpprogramma’s zouden gevaar lopen. VN-diplomaten vermoedden al langere tijd dat ze werden afgeluisterd. Uit de nota blijkt voor het eerst de omvang van de afluisterpraktijken bij de afgevaardigden in New York. De onthullingen, juist op het moment dat de VS twijfelende afgevaardigden proberen over te halen, hebben de Amerikanen sterk in verlegenheid gebracht.

http://vredessite.nl/andernieuws/2003/week10/10-muurkrant.pdf

Qaiys
14-06-07, 00:03
De Veiligheidsraad als "Internationale gemeenschap"?

door Freddy De Pauw


Geen oorlog tegen Irak. Maar wat als die oorlog gebeurt met de zegen van de Veiligheidsraad van de VN, vaak voorgesteld als de stem van de "internationale gemeenschap"? Blijkbaar tilt een deel van de publieke opinie daar zwaar aan. Die Veiligheidsraad wordt immers opgevoerd als het orgaan dat de wereldbevolking vertegenwoordigt en dat dus in naam van de wereld kan spreken.

"We zitten op de lijn van de VN", antwoordde een commentator van De Standaard op een lezersbrief met de vraag wat nu de houding van de krant was. Op de lijn van de VN? Wat is dat dan? In de eerste plaats betekent het: geen eigen mening hebben of er niet durven voor uitkomen. Want was is de lijn van de V N wetende hoe een beslissing van de Raad tot stand komt. Niet in de openbare discussies, wel achter de schermen. Laten we even kijken hoe dat verliep in de crisis rond Irak.

Vijf van de vijftien leden zitten permanent in die V-Raad en beschikken over een vetostem. Dat vetorecht is op zichzelf al een zeer eigenaardig verschijnsel in een internationaal recht dat theoretisch gestoeld is op de gelijkheid van soevereine staten.

Wie die vijf zijn is vastgelegd na de Tweede Wereldoorlog en weerspiegelt dan ook de krachtsverhoudingen na die oorlog. Er zijn wel twee belangrijke wijzigingen gekomen: tot 1972 bekleedde het regime van Tsjang Kai-tsjek op Taiwan, een annex van de VS, de aan China toegewezen zetel; die kwam in dat jaar eindelijk aan de Volksrepubliek. Na de implosie van de Sovjet-Unie kreeg de Russische Federatie de door die Sovjet-Unie bezette zetel toegewezen.

Die samenstelling van de permanenten met hun vetorecht weerspiegelt uiteraard niet meer de wereld van de 21ste eeuw. India, één miljard inwoners en een kernwapenmogendheid, zit daar bij voorbeeld niet bij. Afrika en Midden- en Zuid-Amerika evenmin. De economische grootmachten Duitsland en Japan evenmin. En ga zo maar door. Geen wonder dat de samenstelling van die Raad, vooral dan van het permanente deel ervan, al decennia lang tot felle controverses en allerlei hervormingsplannen leidt.

Het blijft evenwel bij plannen. Naast de vijf permanente leden zitten er nog tien andere tijdelijke leden, verdeeld over de grote regio’s. Hun stemmen wegen minder door, want ze hebben geen vetorecht bij het stemmen over een resolutie. Voor de goedkeuring van een dergelijke resolutie zijn negen stemmen nodig, op voorwaarde dat er dus geen veto is.

Maar zelfs als een resolutie is goedgekeurd, betekent het nog niet dat ze wordt uitgevoerd. Dikwijls is het tegendeel waar. Het gezag van de Veiligheidsraad is de voorbije 35 jaar sterk ondermijnd geworden door de reeks resoluties tegen Israël. Israël treedt die resoluties stelselmatig met de voeten, maar van ultimatums of internationale controles horen we niets. Erger zelfs, na het beestachtig optreden van de Israëlische troepen in Jenin, werd elk ernstig onderzoek gesaboteerd. De Verenigde Staten hebben al decennia lang de Israëlische bezetters de hand boven het hoofd gehouden door gebruik te maken van hun vetorecht. Het is goed daar nu nog even aan te herinneren.

Olie voor stemmen

Hoe zat dat nu in de aanloop tot de oorlog tegen Irak?

Amerikanen en Britten moesten voor de instemming van de "internationale gemeenschap" ervoor zorgen dat 1) geen enkel van de drie andere permanente leden (China, Rusland, Frankrijk) zijn veto gebruikte en 2) dat er voldoende voorstemmers waren.

Voor de ogen van de wereld hebben ze getracht dat te doen met argumenten, maar de overgrote meerderheid van de echte internationale gemeenschap, de miljarden bewoners van de aarde, liep daar niet in.

Er zijn echter andere, zeer beproefde, middelen. Daaronder chantage, beloften, omkoperij.

Laten we in dat verband eerst de houding bekijken van de permanente leden.

De VS. Die houding hoeft geen verder betoog. Er moest en zou oorlog komen. De massavernietigingswapens zijn altijd een voorwendsel geweest. Ook zonder bewijzen dat Irak die heeft: want dan betekent dat alleen dat Saddam die goed heeft weggestoken.

Het Verenigd Koninkrijk. Zeer kort: idem.

Frankrijk. President Chirac nam een zeer principiële houding aan, maar liet achterpoortjes open. De Franse diplomatie benadrukte af en toe dat het voor het ogenblik niet gerechtvaardigd was militaire vijandelijkheden te beginnen. Maar achter de schermen werd maandenlang onderhandeld over Irak na Saddam, vooral dan over de verdeling van de exploitatie van de Iraakse olievelden. Parijs wil de belangen van de Franse oliemaatschappij ElfTotalFina veilig stellen. De Amerikanen hadden openlijk gewaarschuwd dat wie aan de kant blijft staan bij de oorlog, buiten de prijzen zou vallen.

China. De Chinese diplomatie houdt vooral rekening met de belangen van China als regionale grootmacht. Daarbuiten wil Peking de Amerikanen niet voor het hoofd stoten om zijn commerciële belangen, zeker na de toetreding tot de WTO, veilig te stellen. Maar er is ook nog een andere belangrijke factor in de Chinese diplomatie: olie. Om zijn sterke economische groei vol te houden, zal China meer en meer olie moeten invoeren. Een deel daarvan hoopt het te betrekken uit Centraal-Azië, onder meer via lange pijpleidingen. De VS hebben met de oorlog in Afghanistan hun posities in Centraal-Azië danig versterkt, Peking moet daar rekening mee houden. Maar China kijkt verder, onder meer ook in Irak, het wil daar al evenmin uit de boot vallen en liet daarom de Fransen een tijdlang de kastanjes uit het vuur halen zonder zichzelf in de ogen van de Amerikanen te verbranden.

Rusland. President Poetin laat er geen twijfel meer aan bestaan: als er oorlog komt, en die komt er, is het de schuld van Irak zelf. Sinds 11 september 2001 heeft hij bij elke gelegenheid al duidelijk gemaakt dat Washington op hem kan rekenen in de strijd tegen het "internationaal terrorisme". Hij zegt die strijd zelf te leveren tegen de terroristen in Tsjetsjenië. Ook voor Moskou is olie het belangrijkste motief. De Russische oliebaronnen dringen al langer aan op samenwerking met Washington om tot een globaal akkoord over de verdeling van de oliebelangen te komen. Vooral oliereus Loekoil dat een mislukte deal met Bagdad verteert, wil zijn deel van de oliekoek in Irak. Georgy Mirski, een invloedrijke "denker" van de Russische diplomatie, zegt onomwonden dat Moskou moet kunnen deelnemen aan het Iraaks bestuur na de val van Saddam. Russische en Amerikaanse gezanten onderhandelen al maanden over de verdeling van de Iraakse oliebronnen, ook op ministerniveau.
Dollars voor stemmen

Bij de tien tijdelijke leden van de Veiligheidsraad vinden we de EU-lidstaten Spanje en Duitsland. De Spaanse regering kiest de kant van de haviken om onder meer ideologische redenen. De zeer rechtse premier Aznar heeft geen problemen met de fundamentalisten in Washington. De Duitse kanselier Schröder ziet in de Amerikaanse houding een rechtstreekse bedreiging voor de Duitse positie in de uitbreidende EU. De pro-Amerikaanse posities van enkele regeringen in Centraal- en Oost-Europa kwamen zijn vrees natuurlijk versterken. Duitsland had altijd zelf sterk aangedrongen op de vooral oostwaartse uitbreiding van de EU omdat die het Duitse gewicht in Europa zou versterken. Nu is er grote reden om daaraan te twijfelen.

Een van die landen van het "nieuwe Europa" is Bulgarije dat nu in de V-Raad zetelt. Bulgarije stelde zich erg pro-Amerikaans op omdat Washington onomwonden had laten weten dat het Bulgaars lidmaatschap van de Nato op het spel stond. Toen Frankrijk en Duitsland echter zegden dat het Bulgaarse lidmaatschap van de EU, voorzien voor 2007, ook nog niet vast staat, ging Sofia lichthes twijfelen. Een ding is zeker: de Bulgaarse houding had niets te zien met de dreiging die zou kunnen uitgaan van Iraakse massavernietigingswapens.

Pakistan: De Pakistaanse dictator Musharraf zit in een lastig parket. Zijn publieke opinie, en zelfs het gros van zijn leger, zijn radicaal tegen steun aan de oorlog tegen Irak gekant. Maar Musharraf heeft zijn lot verbonden aan de alliantie met de VS in de "strijd tegen het terrorisme" waarmee voor hem veel geld gemoeid is. Er is meer dan dat: de Pakistaanse economie en schatkist kunnen slechts overleven bij de gratie van het IMF. Washington heeft goed laten verstaan dat het bij het IMF de kraan kan dichtdraaien.

Syrië: Op Syrië kon Washington niet teveel rekenen. Er is wel de oude rivaliteit tussen de Syrische en Iraakse Baath-partijen, maar Washington kan door zijn navelstrengpolitiek tegenover Israël Syrië weinig bieden.

Kameroen en Guinee hebben nauwe relaties met Frankrijk, zodat de benadering van deze Afrikaans landen ook via Parijs verloopt. Met een soepeler Franse houding vielen ze te overtuigen. Maar Kameroen en Guinee werden er ook aan herinnerd dat het VS-ministerie van Handel kan beslissen welke landen in Afrika gunsttarieven genieten onder de ‘Africa Growth and Opportunity Act’ (Agoa). De voorwaarde voor die ‘gunst’ is steeds dat de betrokken landen "geen activiteiten mogen ondernemen die de nationale belangen van de VS ondermijnen." Guinee kreeg ook de belofte voor een militair trainingsprogramma.

Angola heeft dan weer zeer stevige relaties met Amerikaanse oliemaatschappijen die in Angola werkzaam zijn. Daar hebben de Amerikanen nog een andere troef uitgespeeld, namelijk het opvoeren van de druk op de gewapende oppositiebeweging (in veel opzichten te bestempelen als een terreurorganisatie) Unita.

Chili mag in Amerikaanse ogen zeker niet vergeten dat het van alle landen in Zuid-Amerika het gunstigste handelsakkoord met de VS heeft en dat het op het punt staat een verregaand vrijhandelsverdrag met de VS te sluiten waardoor Chileense producten ruimer toegang krijgen tot de Amerikaanse markt.

Mexico kreeg allerlei beloften inzake handel en een soepeler aanpak van de illegale migratie vanuit Mexico naar de VS.

De conclusie ligt voor de hand: het zijn niet argumenten alleen die de houding van de V-Raad bepalen, maar ook allerlei drukkingmiddelen waaronder klinkende munt . De dreiging uitgaande van massavernietigingswapens is hierin bijzaak. De eigen houding afstemmen op die van de VN is dan ook in het beste geval naïef.

De Amerikaanse druk geldt trouwens niet alleen de leden van de Veiligheidsraad. Het Amerikaanse ‘Institute for Policy Studies’ gaf een rapport uit waarin 34 landen worden aangehaald die door Washington sterk onder druk zijn gezet om het Amerikaans standpunt inzake Irak bij te treden . (www.ips-dc.org/coalition.htm)

(Uitpers, nr. 39, 4de jg., maart 2003)


http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=23

mark61
14-06-07, 00:39
De andere kant van het verhaal is dat mensen in veel landen hun stem verkopen aan de hoogst biedende, en landen als geheel dat doen in clubs van landen. Dondert niet wie wat erdoor wil krijgen. Alsof het ze in Afrika een ruk kan schelen waar Amerika nou weer de boel gaat versjteren. Als de Arabische Liga meer had geboden hadden de Afrikaanse landen wel tegen gestemd. :wijs:

As it is bouwen buitenlandse moslims vnl. moskeeën in Afrika, en hier en daar een ziekenhuis. Een zak geld zou welkomer zijn :hihi:

Qaiys
14-06-07, 01:07
Geplaatst door mark61
De andere kant van het verhaal is dat mensen in veel landen hun stem verkopen aan de hoogst biedende, en landen als geheel dat doen in clubs van landen. Dondert niet wie wat erdoor wil krijgen. Alsof het ze in Afrika een ruk kan schelen waar Amerika nou weer de boel gaat versjteren. Als de Arabische Liga meer had geboden hadden de Afrikaanse landen wel tegen gestemd. :wijs:

As it is bouwen buitenlandse moslims vnl. moskeeën in Afrika, en hier en daar een ziekenhuis. Een zak geld zou welkomer zijn :hihi:

Ze hebben twee keuzes, of je verkoopt je stem of je krijgt de knoet

Conclusie: westerse democratie is niet gebasseerd op rechtvaardigheid. Internationaal recht is een instrument van het westen om hun misdaden tegen de menselijkheid te legitimeren.

Olive Yao
14-06-07, 01:09
Geplaatst door Qaiys
Ze hebben twee keuzes, of je verkoopt je stem of je krijgt de knoet

Conclusie: westerse democratie is niet gebasseerd op rechtvaardigheid.
Correctie: Bush junta is niet gebaseerd op democratie en schendt alles wat te maken heeft met rechtvaardigheid.

Qaiys
14-06-07, 01:13
Geplaatst door Olive Yao
Correctie: Bush junta is niet gebaseerd op democratie en schendt alles wat te maken heeft met rechtvaardigheid.

Wat stellen de westerse democratien dan voor als ze gewoon mee doen als Bush wat van ze verlangt?

mark61
14-06-07, 01:15
Geplaatst door Qaiys
Ze hebben twee keuzes, of je verkoopt je stem of je krijgt de knoet

Welnee. Dan krijg je gewoon niks. De knoet kost teveel geld voor een willekeurig land in pakweg Afrika.


Conclusie: westerse democratie is niet gebasseerd op rechtvaardigheid. Internationaal recht is een instrument van het westen om hun misdaden tegen de menselijkheid te legitimeren.

Wat een rare conclusie. Democratie werkt intern. Dat de waarden die daaraan ten grondslag liggen ook buiten die democratie zouden moeten gelden is wat anders.

Wat het internationaal recht met omkoping te maken heeft ontgaat mij.

mark61
14-06-07, 01:17
Geplaatst door Qaiys
Wat stellen de westerse democratien dan voor als ze gewoon mee doen als Bush wat van ze verlangt?

Na, tis wellicht wreed, maar ze bevorderen de belangen van hun inwoners. Ook die van jou bijvoorbeeld. Tis naar, maar we genieten er allemaal van mee.

mark61
14-06-07, 01:17
Geplaatst door Olive Yao
Correctie: Bush junta is niet gebaseerd op democratie en schendt alles wat te maken heeft met rechtvaardigheid.

De Bushjunta is wel gebaseerd op democratie. Dat 50% van de Amerikanen daar geen gebruik van maakt is hun probleem.

Julien
14-06-07, 01:24
Geplaatst door Qaiys
Wat stellen de westerse democratien dan voor als ze gewoon mee doen als Bush wat van ze verlangt?

Landen als Frankrijk, Spanje en België doen dat juist níet!

Qaiys
14-06-07, 01:26
Geplaatst door mark61
Welnee. Dan krijg je gewoon niks. De knoet kost teveel geld voor een willekeurig land in pakweg Afrika.

Zie de duizenden cia-moorden op leiders en/of hoge regeringsfunctionarissen in de derde wereld, zie anders de vele oorlogen gestart en of gesteund door de VS.


Wat een rare conclusie. Democratie werkt intern. Dat de waarden die daaraan ten grondslag liggen ook buiten die democratie zouden moeten gelden is wat anders.

Conclusie: westerse democratische normen en waarden gelden alleen voor westerlingen, niet voor afrikaantjes en zijn dus niet universeel.


Wat het internationaal recht met omkoping te maken heeft ontgaat mij. Het internationaal recht is te koop.

Olive Yao
14-06-07, 01:28
Geplaatst door mark61
De Bushjunta is wel gebaseerd op democratie. Dat 50% van de Amerikanen daar geen gebruik van maakt is hun probleem.
Wat dacht je van de machtsgreep in 2000?
Bart Tromp schreef in 2004 dat je niet van "herverkiezing" van een nooit gekozen president kunt spreken.

Qaiys
14-06-07, 01:28
Geplaatst door mark61
Na, tis wellicht wreed, maar ze bevorderen de belangen van hun inwoners. Ook die van jou bijvoorbeeld. Tis naar, maar we genieten er allemaal van mee.

Conclusie: mark61 denkt alleen aan zijn belang. Motto: verkoop je kont, eet je buikje rond en hou over de rest je mond.

Olive Yao
14-06-07, 01:29
Geplaatst door Julien
Landen als Frankrijk, Spanje en België doen dat juist níet!
En vergeet Duitsland niet.

mark61
14-06-07, 01:37
Geplaatst door Qaiys
Zie de duizenden cia-moorden op leiders en/of hoge regeringsfunctionarissen in de derde wereld, zie anders de vele oorlogen gestart en of gesteund door de VS.

In Togo? :haha:


Conclusie: westerse democratische normen en waarden gelden alleen voor westerlingen, niet voor afrikaantjes en zijn dus niet universeel.

Nee, de conclusie is: democratie werkt vooralsnog alleen intern. In Ghana en Mali is ook democratie, geheel los van wat de VS ervan vindt.

Er is geen wereldregering, dus van democratie spreken op interstatelijk niveau is gewoon onzin. Simpelweg.

Wat je ws. bedoelt is dat de waarden die ten grondslag liggen aan democratie voor de hele mensheid zouden moeten gelden in zijn omgang met elkaar. Na, dat doet het dus (nog) niet. Toch is er sinds de 19e eeuw aardig wat vooruitgang geboekt.

Wat je ook nog bedoelt is dat de mens slecht is. Dat is een juiste, zij het wat belegen constatering. Waar je verder niet veel mee opschiet.

Je kan de hele dag 'hypocriet' roepen en dat is volkomen correct. Jij bent hypocriet, ik ben hypocriet. Wij genieten van de rol van Amerika in de wereld. Die houdt namelijk geweld buiten Nederland, en de olieprijs laag. Daar geniet jij ook van. Je kan gewoon weg hoor om geen vuile handen meer te hebben. Maar dat doe je niet. In feite zit je veilig onder de Amerikaanse paraplu te schelden tegen je paraplu.

De enige manier waarop je dat kan rechtvaardigen is beweren dat alle slechts in de wereld van 'Amerika' komt, dus dat je er niet aan kan ontkomen en net zo goed in NL kan blijven. It's not your fault. Dan ben je namelijk niet moreel verplicht om je buiten de invloedssfeer van Amerika te begeven. Dat kan nl. best, gaat in Togo wonen. Birma. Bhutan. Mongolië. De Centraal-Afrikaanse Republiek.

Intussen zit je voor een pc die toch echt door 12-jarige kinderen in China die 12 uur per dag moeten werken is gemaakt. Think about it, en kom van je high horse af. Je hypocriete morele superioriteit maakt je weerzinwekkend. Ga es in China vragen wat ze van jouw fantastische moraliteit vinden.


Het internationaal recht is te koop.

Recht is nooit te koop. De wereld wel.

Qaiys
14-06-07, 02:29
Geplaatst door mark61
In Togo? :haha:

Mark61 heeft met Togo bewezen dat de CIA geen moorden pleegt in de derde wereld en de knoet niet gebruikt. :fpetaf:


Nee, de conclusie is: democratie werkt vooralsnog alleen intern. In Ghana en Mali is ook democratie, geheel los van wat de VS ervan vindt.

Conclusie: De westerse normen en waarden gelden alleen voor westerlingen. Buiten de westerse landen mogen westerlingen doen waar ze zin in hebben.


Er is geen wereldregering, dus van democratie spreken op interstatelijk niveau is gewoon onzin. Simpelweg. Er is geen officiele wereldregering maar wel een officieuze. Zie hoe de VN daarvoor wordt misbruikt zoals bijvoorbeeld de VN veiligheidsraad.


Wat je ws. bedoelt is dat de waarden die ten grondslag liggen aan democratie voor de hele mensheid zouden moeten gelden in zijn omgang met elkaar. Na, dat doet het dus (nog) niet. Toch is er sinds de 19e eeuw aardig wat vooruitgang geboekt. Nope dat bedoel ik niet. Als je je beroept op bepaalde normen en waarden dan moet je die ten alle tijde hooghouden en niet alleen wanneer het je goed uitkomt. Dus niet in je eigen land corruptie bestrijden maar in andere landen juist corruptie uitbuiten. Martelen in je eigen land verbieden maar wel de martelingen in andere landen goedkeuren en zelfs uitbesteden.


Wat je ook nog bedoelt is dat de mens slecht is. Dat is een juiste, zij het wat belegen constatering. Waar je verder niet veel mee opschiet. Nope dat bedoel ik niet. Ik waag me niet aan zulke algemeenheden.


Je kan de hele dag 'hypocriet' roepen en dat is volkomen correct. Jij bent hypocriet, ik ben hypocriet. Wij genieten van de rol van Amerika in de wereld. Die houdt namelijk geweld buiten Nederland, en de olieprijs laag. Daar geniet jij ook van. Je kan gewoon weg hoor om geen vuile handen meer te hebben. Maar dat doe je niet. In feite zit je veilig onder de Amerikaanse paraplu te schelden tegen je paraplu. Spreek voor jezelf. Kortom Verkoop je kont, eet je buikje rond en hou je mond.


De enige manier waarop je dat kan rechtvaardigen is beweren dat alle slechts in de wereld van 'Amerika' komt, dus dat je er niet aan kan ontkomen en net zo goed in NL kan blijven. It's not your fault. Dan ben je namelijk niet moreel verplicht om je buiten de invloedssfeer van Amerika te begeven. Dat kan nl. best, gaat in Togo wonen. Birma. Bhutan. Mongolië. De Centraal-Afrikaanse Republiek. Kortom Qaiys je zit in Nederland, wat een medestander is van de USA, wees blij dat je in Nederland zit en haal het niet in je hoofd om kritiek te leveren want dat kan eventueel de positie van anderen die niet in Nederland zitten verbeteren. Verkoop je kont, eet je buikje rond en hou je mond.


Intussen zit je voor een pc die toch echt door 12-jarige kinderen in China die 12 uur per dag moeten werken is gemaakt. Think about it, en kom van je high horse af. Je hypocriete morele superioriteit maakt je weerzinwekkend. Ga es in China vragen wat ze van jouw fantastische moraliteit vinden.
Los van het feit dat je niet weet wat ik in huis heb, moet ik wederom mijn mond houden en de boel laten voor wat het is want heel misschien zou de kritiek op het westerse systeem een einde aan de miserie van de misbruik van derde wereld landen kunnen opheffen. Alles mag maar niet ten koste van ''ons'' westerse geluk. Misschien denk je ook nog wel dat alleen echte westerlingen kritiek mogen leveren.


Recht is nooit te koop. De wereld wel.

Zie hoe de westerse wereld via corruptie allerlei rechten koopt, bijvoorbeeld het recht om wapens te leveren aan saoedie arabie. Zie hoe de VS de VN naar haar hand zette met een bom duiten.

mark61
14-06-07, 09:27
Geplaatst door Qaiys
Mark61 heeft met Togo bewezen dat de CIA geen moorden pleegt in de derde wereld en de knoet niet gebruikt. :fpetaf:

Het onderwerp was beïnvloeding van het stemgedrag van staten in de VN. Maar jij wil het over alles tegelijk hebben. Fijn.

Dat van die knoet heb je niet eens aannemelijk gemaakt; het gaat over het beloven van lekkers, of het onthouden ervan. Das alles.


Conclusie: De westerse normen en waarden gelden alleen voor westerlingen. Buiten de westerse landen mogen westerlingen doen waar ze zin in hebben.

Conclusie: het zou niet zo moeten zijn, er wordt aan gewerkt. Wier normen gelden universeel overigens?


Nope dat bedoel ik niet. Als je je beroept op bepaalde normen en waarden dan moet je die ten alle tijde hooghouden en niet alleen wanneer het je goed uitkomt. Dus niet in je eigen land corruptie bestrijden maar in andere landen juist corruptie uitbuiten. Martelen in je eigen land verbieden maar wel de martelingen in andere landen goedkeuren en zelfs uitbesteden.

Wast verschil? Je zegt precies hetzelfde.


Nope dat bedoel ik niet. Ik waag me niet aan zulke algemeenheden.

Goh. Dus alleen 'het westen' is slecht, bedoel je.


Spreek voor jezelf. Kortom Verkoop je kont, eet je buikje rond en hou je mond.

Jij bent degene die de hele dag 'hypocriet' roept. Dus vestig ik even de aandacht op jouzelf. Het heeft niet zoveel zin om een bepaalde groep, land 'hypocriet' te noemen als je er zelf deel van uitmaakt, in feite. Bedenk dan liever wat je daaraan gaat doen, in plaats van mokkend in de kelder te zitten. Wijs je naar Amerika, dan wijs je naar jezelf. Dat maakt die fantastische kritiek van jou zulk geneuzel.


Misschien denk je ook nog wel dat alleen echte westerlingen kritiek mogen leveren.

Zie boven. Wat is een echte westerling?


Zie hoe de westerse wereld via corruptie allerlei rechten koopt, bijvoorbeeld het recht om wapens te leveren aan saoedie arabie. Zie hoe de VS de VN naar haar hand zette met een bom duiten.

Dat is geen recht en zijn geen rechten. Ja, dat van de sterkste. Zo gaat dat in de wereld. Wake up.

Magoed, je doet of je het niet begrijpt. Kan je je hele leven met je kop tegen de muur blijven rammen. Veel geluk.

Qaiys
14-06-07, 15:57
Geplaatst door mark61
Het onderwerp was beïnvloeding van het stemgedrag van staten in de VN. Maar jij wil het over alles tegelijk hebben. Fijn.

Ik heb geen arabische liga, wat zelf het lijdend voorwerp is van de corruptie en steun aan de dictatuur door de westerse regeringen, erbij gehaald. Ik heb het ook niet over moskeeen in afrika gehad.


Dat van die knoet heb je niet eens aannemelijk gemaakt; het gaat over het beloven van lekkers, of het onthouden ervan. Das alles.

Over de knoet zijn zoveel voorbeelden dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Een lijstje gekopieerd uit het boek van William Blum's Schurkenstaat:

China
Frankrijk
Griekenland
filipijnen
Korea
Albanie
Duitsland
Iran
Guatamala
Costa Rica
Midden Oosten
indonesie
Haitie
Brits Guyana/Guyana
Irak
Vietnam
Cambodja
Laos
Thailand
Ecuador
Kongo/Zaire
Frankrijk/Algerije
Brazilie
Peru
Dmonicaans Republiek
Cuba
Ghana
Uruguay
Chili
Zuid-Afrika
Bolivia
Australie
Portugal
oost-Timor
Angola
Jamaica
Honduras
Seychellen
Zuid-Jemen
Zuid-Korea
Tsjaad
Grenada
Suriname
Libie
Fiji
panama
Afghanistan
El Salvador
Haitie
Somalie
Columbia
Mexico
Joegoeslavie



Conclusie: het zou niet zo moeten zijn, er wordt aan gewerkt. Wier normen gelden universeel overigens?

Kortom de hypocrisiie, corruptie, hanteren van dubbele maatstaven is duidelijk aanwezig en niemand in het westen die ervoor gestraft wordt. Er wordt aan gewerkt is een zoethoudertje want als ik het erover heb dan ben ik volgens jou de slechterik en een profiteur en moet ik mijn mond erover dicht houden.


Wast verschil? Je zegt precies hetzelfde.

Het verschil is dat ik het alleen heb over diegenen die er prat op gaan dat ze de democratische normen en waarden hanteren voor hun handelen. In hun eigen land hanteren ze die wel, maar in derde wereld landen niet.


Goh. Dus alleen 'het westen' is slecht, bedoel je.

De uitspraak dat de mens van nature slecht is, onderschrijf ik niet. Dat is wat ik zeg.


Jij bent degene die de hele dag 'hypocriet' roept. Dus vestig ik even de aandacht op jouzelf. Het heeft niet zoveel zin om een bepaalde groep, land 'hypocriet' te noemen als je er zelf deel van uitmaakt, in feite. Bedenk dan liever wat je daaraan gaat doen, in plaats van mokkend in de kelder te zitten. Wijs je naar Amerika, dan wijs je naar jezelf. Dat maakt die fantastische kritiek van jou zulk geneuzel.

Dat is hetzelfde beweren dat jij je dagelijks bezighoudt met kinderporno. Mijn dagelijke bezigheden ken jij niet dus hou je mond erover. Bovendien woon ik op 4 hoog en heb ik geen kelder tot mijn beschikking.

Ik mag van jou dus geen kritiek leveren op het hypocriete systeem in het westen.'Ik moet blij zijn dat ik niet het lijdend voorwerp ben van het westen doordat ik niet meer in de derde wereld woon. Meer heb je niet te vertellen in deze discussie


Zie boven. Wat is een echte westerling?

Autochtoon. Zie mijn antwoord erover hierboven.


Dat is geen recht en zijn geen rechten. Ja, dat van de sterkste. Zo gaat dat in de wereld. Wake up.

Magoed, je doet of je het niet begrijpt. Kan je je hele leven met je kop tegen de muur blijven rammen. Veel geluk.

Volgens jou bestaan er dus geen wetboeken en wetsartikelen die corruptie en illegale invallen in landen strafbaar stellen.

Ik begrijp heel goed dat je graag je volle buikje en je luxe wil behouden dat in stand wordt gehouden door omkoperij en de knoet van het westen maar leed bezorgt en in stand houdt in de derde wereld landen. Ik begrijp dat je het niet leuk vindt dat ik ageer tegen dit verderfelijk systeem van onderdrukking van de zwakkeren.

Freesaf2
14-06-07, 17:21
Tja, die verschikkelijke Westerse democratien ook. Leefde ik maar lekker in Noord-Korea. Al moest ik het dan zonder mobeiltje doen.

Julien
14-06-07, 17:35
Geplaatst door Freesaf2
Tja, die verschikkelijke Westerse democratien ook. Leefde ik maar lekker in Noord-Korea. Al moest ik het dan zonder mobeiltje doen.

Hoewel ik helemaal geen VS-fan ben, ben ik blij dat de VS de supermacht is en niet India of China. En ik denk diep van binnen Qaiys ook.

Qaiys
14-06-07, 17:46
donderdag 14 juni 2007 door juurd eijsvoogel

VN-diplomaat klapt uit de school over Midden-Oosten


Met felle kritiek op de Verenigde Staten, maar ook op de Verenigde Naties en op zijn eigen baas, VN-chef Ban Ki-moon, heeft de VN-gezant voor het Midden-Oosten na twee jaar de deur achter zich dichtgetrokken.

In een bitter afscheidsstuk voor hoge VN-collega’s, dat uitlekte via The Guardian, hekelt de Peruaanse diplomatieke veteraan Alvaro de Soto het gebrek aan onpartijdigheid van de internationale gemeenschap bij de diplomatieke pogingen het vredesproces tussen Israel en de Palestijnen weer op gang te krijgen. ,,The fact is that even-handedness has been pummeled into submission'’.

De VN zouden zich schuldig maken aan zelfcensuur, om Israel maar niet te hoeven kritiseren. En het hele vredesproces ,,has become strategically subservient to US policy in the broader Middel East, including Iraq and Iran'’.

http://weblogs.nrc.nl/weblog/wereld/2007/06/14/vn-diplomaat-klapt-uit-de-school-over-midden-oosten/

Download het uitgelekte stuk:

http://image.guardian.co.uk/sys-files/Guardian/documents/2007/06/12/DeSotoReport.pdf

Coolassprov MC
15-06-07, 00:58
Geplaatst door Julien
Hoewel ik helemaal geen VS-fan ben, ben ik blij dat de VS de supermacht is en niet India of China. En ik denk diep van binnen Qaiys ook.

Argumenten raken gauw op als je ze niet hebt, he?

Qaiys
15-06-07, 02:28
VN mogen niet langer zwijgen over Irak -crisis

Mithre J. Sandrasagra

NEW YORK, 14 juni 2007 (IPS) - De bezetting van Irak is de belangrijkste oorzaak van de crisis die het land nu doormaakt. Dat stellen het Global Policy Forum (GPF) uit New York en 29 internationale niet-gouvernementele organisaties in een gisteren verschenen rapport. Door te zwijgen maken de VN zich medeplichtig aan die gigantische mislukking, vinden de organisaties.

De invasie van Irak in maart 2003 en de aanwezigheid van buitenlandse troepen sindsdien hebben "helemaal geen vrede, welvaart en democratie gebracht, zoals aanvankelijk werd aangekondigd", schrijven de auteurs van het rapport 'War and Occupation in Iraq'. De bezettingsmacht moet zo snel mogelijk worden weggetrokken, luidt de conclusie.

Het rapport gaat onder meer na welke internationale wetten de buitenlandse troepen in Irak en de plaatselijke autoriteiten overtreden . Dat gaat van willekeurige of illegale arrestaties, gedwongen hervestiging van mensen, aanvallen op steden, folteringen, corruptie en fraude tot de vernietiging van cultureel erfgoed. Opvallend is de schaal waarop sommige problemen zich voordoen. Zo zitten er volgens het GPF momenteel bijvoorbeeld 40.000 mensen achter de tralies in Irak.

De Verenigde Naties en de internationale gemeenschap mogen niet langer zwijgend instemmen met die gang van zaken, stellen de auteurs. Ze moeten eigen initiatieven ontwikkelen om de crisis in Irak aan te pakken.

"De Veiligheidsraad heeft bijna niets ondernomen rond Irak", zegt James Paul, de directeur van het GPF, "het wordt tijd dat de leden hun hoofd uit het zand halen". Het 117 pagina's dikke rapport is overgemaakt aan alle landen die in het machtigste VN-orgaan zetelen. De Veiligheidsraad houdt zich bezig met belangrijke bedreigingen voor vrede en veiligheid in de wereld.

Volgens Celine Nahory van het GPF klagen verscheidene lidstaten dat ze op talloze plaatsen informatie bijeen moeten sprokkelen om een goed beeld te krijgen over de situatie in Irak. Het rapport beantwoordt volgens haar aan die nood.

Off the record vertelden verscheidene VN-ambassadeurs die al in de Veiligheidsraad hebben gezeteld aan Nahorny dat het moeilijk is om Irak op de agenda te krijgen. "Eé¼ambassadeur kreeg vlakaf te horen dat de VS in de kwestie de leiding op zich hebben genomen."

Het rapport gaat onder meer in op de aanvallen op steden die beschouwd worden als rebellenbastions. Naast het bekende Falluja werden nog een tiental andere steden het doelwit van dergelijke offensieven, waaronder al-Qaim, Tal Afar, Samarra, Haditha en Ramadi. Dergelijke aanvallen worden steevast ingezet met zware beschietingen en bombardementen, terwijl stroom, drinkwater en de voedselbevoorrading worden afgesneden.

Ook buiten de zwaarste conflictgebieden speelt er zich volgens het rapport in Irak een humanitaire ramp van onvoorstelbare omvang af. GPF-directeur Paul acht het mogelijk dat er sinds 2003 al een miljoen Irakezen zijn gestorven door de dramatische verslechtering van de levensomstandigheden. "Vier miljoen Irakezen zijn ontheemd en meer dan de helft van de bevolking moet rondkomen met minder dan een dollar per dag. Toch heeft de Veiligheidsraad de humanitaire crisis in Irak nog nooit op de agenda gezet," klaagt Nahorny.

De buitenlandse troepen in Irak hebben een mandaat van de Veiligheidsraad. De eigenlijke invasie kreeg geen groen licht van het VN-orgaan, maar een paar maanden later erkende het de bezettingsmacht wel als een multinationale troepenmacht. De leden van de Veiligheidsraad hoopten toen dat de VN een belangrijke rol zouden spelen bij het herstel van de vrede in Irak. Maar die kans kreeg de wereldorganisatie niet. Nahorny vindt nu dat de Veiligheidsraad het mandaat van de bezettingsmacht "meteen moet herzien."

IPS(PD, MC)

http://ipsnews.be/index.php?id=35&no_cache=1&tx_uwnews_pi4[art_id]=18376

Julien
15-06-07, 03:55
Geplaatst door Coolassprov MC
Argumenten raken gauw op als je ze niet hebt, he?

:lol: en dat zeg jij??

Jij bent juist degene die altijd met alleen oneliners komt!

Maar ik vond het wel een goed argument. Stel je voor dat niet de VS, maar china de wereldmacht is.. dan zouden moslims (en christenen) het volgens mij pas zwaar hebben.

Coolassprov MC
15-06-07, 07:47
Geplaatst door Julien
:lol: en dat zeg jij??

Jij bent juist degene die altijd met alleen oneliners komt!

Papegaaien als jij liegen onvermijdelijk.


Geplaatst door Julien
Maar ik vond het wel een goed argument.

Omdat je een stom rund bent dat in eerste instantie niet weet wat een argument is.


Geplaatst door Julien
Stel je voor dat ...

Stel-Je-Voor-spelletjes zijn leuk om de kinderen, gedurende de lange ritten, bezig te houden.

Shemharosh
16-06-07, 12:39
Geplaatst door Qaiys
VN mogen niet langer zwijgen over Irak -crisis

Mithre J. Sandrasagra

NEW YORK, 14 juni 2007 (IPS) - De bezetting van Irak is de belangrijkste oorzaak van de crisis die het land nu doormaakt. Dat stellen het Global Policy Forum (GPF) uit New York en 29 internationale niet-gouvernementele organisaties in een gisteren verschenen rapport. Door te zwijgen maken de VN zich medeplichtig aan die gigantische mislukking, vinden de organisaties.

De invasie van Irak in maart 2003 en de aanwezigheid van buitenlandse troepen sindsdien hebben "helemaal geen vrede, welvaart en democratie gebracht, zoals aanvankelijk werd aangekondigd", schrijven de auteurs van het rapport 'War and Occupation in Iraq'. De bezettingsmacht moet zo snel mogelijk worden weggetrokken, luidt de conclusie.

Het rapport gaat onder meer na welke internationale wetten de buitenlandse troepen in Irak en de plaatselijke autoriteiten overtreden . Dat gaat van willekeurige of illegale arrestaties, gedwongen hervestiging van mensen, aanvallen op steden, folteringen, corruptie en fraude tot de vernietiging van cultureel erfgoed. Opvallend is de schaal waarop sommige problemen zich voordoen. Zo zitten er volgens het GPF momenteel bijvoorbeeld 40.000 mensen achter de tralies in Irak.

De Verenigde Naties en de internationale gemeenschap mogen niet langer zwijgend instemmen met die gang van zaken, stellen de auteurs. Ze moeten eigen initiatieven ontwikkelen om de crisis in Irak aan te pakken.

"De Veiligheidsraad heeft bijna niets ondernomen rond Irak", zegt James Paul, de directeur van het GPF, "het wordt tijd dat de leden hun hoofd uit het zand halen". Het 117 pagina's dikke rapport is overgemaakt aan alle landen die in het machtigste VN-orgaan zetelen. De Veiligheidsraad houdt zich bezig met belangrijke bedreigingen voor vrede en veiligheid in de wereld.

Volgens Celine Nahory van het GPF klagen verscheidene lidstaten dat ze op talloze plaatsen informatie bijeen moeten sprokkelen om een goed beeld te krijgen over de situatie in Irak. Het rapport beantwoordt volgens haar aan die nood.

Off the record vertelden verscheidene VN-ambassadeurs die al in de Veiligheidsraad hebben gezeteld aan Nahorny dat het moeilijk is om Irak op de agenda te krijgen. "Eé¼ambassadeur kreeg vlakaf te horen dat de VS in de kwestie de leiding op zich hebben genomen."

Het rapport gaat onder meer in op de aanvallen op steden die beschouwd worden als rebellenbastions. Naast het bekende Falluja werden nog een tiental andere steden het doelwit van dergelijke offensieven, waaronder al-Qaim, Tal Afar, Samarra, Haditha en Ramadi. Dergelijke aanvallen worden steevast ingezet met zware beschietingen en bombardementen, terwijl stroom, drinkwater en de voedselbevoorrading worden afgesneden.

Ook buiten de zwaarste conflictgebieden speelt er zich volgens het rapport in Irak een humanitaire ramp van onvoorstelbare omvang af. GPF-directeur Paul acht het mogelijk dat er sinds 2003 al een miljoen Irakezen zijn gestorven door de dramatische verslechtering van de levensomstandigheden. "Vier miljoen Irakezen zijn ontheemd en meer dan de helft van de bevolking moet rondkomen met minder dan een dollar per dag. Toch heeft de Veiligheidsraad de humanitaire crisis in Irak nog nooit op de agenda gezet," klaagt Nahorny.

De buitenlandse troepen in Irak hebben een mandaat van de Veiligheidsraad. De eigenlijke invasie kreeg geen groen licht van het VN-orgaan, maar een paar maanden later erkende het de bezettingsmacht wel als een multinationale troepenmacht. De leden van de Veiligheidsraad hoopten toen dat de VN een belangrijke rol zouden spelen bij het herstel van de vrede in Irak. Maar die kans kreeg de wereldorganisatie niet. Nahorny vindt nu dat de Veiligheidsraad het mandaat van de bezettingsmacht "meteen moet herzien."

IPS(PD, MC)

http://ipsnews.be/index.php?id=35&no_cache=1&tx_uwnews_pi4[art_id]=18376

Die VN moet zijn bek houden...ze hebben miljoenen soldaten ter beschikking,moeten ze er een paar daar naar toe sturen en ff kijken hoeveel vrede bastaards er bij zullen komen van minderjarige verkrachte meisjes....de VN moet als dicadent hoerenhuis annex "sexuele predators"asiel verboden worden

Freesaf2
18-06-07, 17:04
Geplaatst door Coolassprov MC
Stel-Je-Voor-spelletjes zijn leuk om de kinderen, gedurende de lange ritten, bezig te houden.

Door Stel-Je-Voor te gebruiken ontwikkel je een visie over hoe het zou moeten, anders kunnen.

Vervolgens kun je analyseren hoe het nu is.

Dan kun je stappen gaan definieren hoe je de huidige situatie kunt veranderen om je visie te bereiken.

Stel-Je-Voor is niet alleen voor kinderen, maar een noodzakelijk onderdeel voor verandering. Het alternatief is een beetje kankeren op hoe het nu is zonder idee hoe het wel zou moeten. Erg constructief.

Olive Yao
18-06-07, 18:32
Geplaatst door Freesaf2
Door Stel-Je-Voor te gebruiken ontwikkel je een visie over hoe het zou moeten, anders kunnen.

Vervolgens kun je analyseren hoe het nu is.

Dan kun je stappen gaan definieren hoe je de huidige situatie kunt veranderen om je visie te bereiken.

Stel-Je-Voor is niet alleen voor kinderen, maar een noodzakelijk onderdeel voor verandering. Het alternatief is een beetje kankeren op hoe het nu is zonder idee hoe het wel zou moeten. Erg constructief.
:duim:

Julien
19-06-07, 01:44
Geplaatst door Coolassprov MC
Papegaaien als jij liegen onvermijdelijk.



Omdat je een stom rund bent dat in eerste instantie niet weet wat een argument is.



Stel-Je-Voor-spelletjes zijn leuk om de kinderen, gedurende de lange ritten, bezig te houden.

Fijn dat je me - onbewust - gelijk geeft :hihi:


Geplaatst door JulienJij bent juist degene die altijd met alleen oneliners komt!

Coolassprov MC
19-06-07, 07:44
Geplaatst door Freesaf2
Stel-Je-Voor is niet alleen voor kinderen, maar een noodzakelijk onderdeel voor verandering. Het alternatief is een beetje kankeren op hoe het nu is zonder idee hoe het wel zou moeten. Erg constructief.

Dagdromen doe je maar in je eentje.

Stel je nu eens voor dat je argumenten zou hebben?

Qaiys
28-06-07, 16:30
VS/SAUDI-ARABIË:

VS heropenen corruptieonderzoek tegen Saudische prins

http://ipsnews.be/uploads/tx_uwnews/bush_bandar_final.jpg
De toenmalige ambassadeur Prins Bandar bin Sultan op de sofa bij president George W. Bush in 2002 (Copyright: White House)
VS heropenen corruptieonderzoek tegen Saudische prins
Emad Mekay

WASHINGTON, 28 juni 2007 (IPS) - Het Amerikaanse gerecht heeft een onderzoek geopend naar smeergeldbetalingen door de Britse defensiefirma BAE Systems aan de Saudische prins Bandar bin Sultan. Die betalingen verliepen via een Amerikaanse bank. Een gelijkaardig onderzoek in Groot-Brittannië werd in december 2006 stopgezet, omwille van het "strategische belang" van de relatie met Saudi-Arabië.

"Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft BAE Systems op de hoogte gebracht van het begin van een formeel onderzoek naar de naleving van de anti-corruptieregels, meer bepaald in de zaken die het bedrijf doet met het koninkrijk van Saudi-Arabië", bevestigde BAE tegenover het nieuwsagentschap IPS.

De corruptiezaak gaat terug op de verkoop van meer dan honderd Tornado-gevechtsvliegtuigen aan Riyad in 1986. Volgens een onderzoek van de BBC werden in het kader van de overeenkomst ter waarde van 40 miljard pond (59 miljard euro) jaarlijks bedragen tot 120 miljoen pond (179 miljoen euro) overgemaakt op twee bankrekeningen van de Saudische ambassade in Washington. Prins Bandar bin Sultan was toen de Saudische ambassadeur in de VS.

BAE ontkent dat de betalingen aan de Saudische prins illegaal waren en zegt dat de transacties met goedkeuring van het Britse ministerie van Defensie gebeurden. Het Britse Serious Fraud Office (SFO) startte vorig jaar een onderzoek naar de betalingen, om na te gaan of ze hebben voortgeduurd nadat Groot-Brittannië in 2001 de OESO-conventie tegen omkoperij ondertekende.

In december 2006 besliste het Britse Ministerie van Defensie het onderzoek stop te zetten, om de "nationale veiligheid" niet in het gedrang te brengen. De voormalige Britse premier Tony Blair verdedigde de beslissing met het argument dat de strategische relatie met Saudi-Arabië van vitaal belang is en dat er "duizenden Britse banen" mee gemoeid zijn.

Groot-Brittannië en Saudi-Arabië werken inzake defensie nog altijd nauw samen en hebben enkele lucratieve vervolgprojecten op stapel staan voor de Saudische luchtmacht. Anti-corruptieorganisaties beschuldigen de Britse regering ervan te zijn gezwicht voor Saudische druk en vragen dat het onderzoek opnieuw wordt geopend.

Amerikaanse onderzoekers hebben de zaak nu naar zich toe getrokken omdat de betalingen verliepen via een Amerikaanse bank. David Caruso, een onderzoeker die voor de betrokken bank heeft gewerkt, verklaarde aan journalisten van de BBC dat er helemaal geen onderscheid werd gemaakt tussen het geld van de ambassade, het geld van de Saudische overheid en het geld van de Saudische prins. Een van de twee rekeningen werd gebruikt om de onkosten te betalen voor de Airbus die de prins als privévliegtuig gebruikt.

Amerikaanse parlementsleden hebben nog niet op het nieuws gereageerd. Het blijft afwachten wat de impact zal zijn van het politieke gewicht dat prins Bandar bin Sultan ook in de VS in de schaal werpt. Als voormalig ambassadeur is hij goede vrienden met de familie Bush en de huidige Amerikaanse president.

In zijn huidige functie als veiligheidsadviseur van de Saudische koning Abdullah scoorde hij ook goede punten in Washington als drijvende kracht achter de toenadering tussen Saudi-Arabië en Israël. Bandar bin Sultan is ook de architect van de alliantie tussen zijn land, Egypte en Jordanië tegen de door Iran gesteunde Hezbollah-militie in Libanon, tijdens de oorlog met Israël in de zomer van 2006.

IPS(MC, PD)

http://ipsnews.be/index.php?id=35&no_cache=1&tx_uwnews_pi4[art_id]=18516