PDA

Bekijk Volledige Versie : Kinderen mishandeld en ontvoerd in westerse strijd tegen terreur



Qaiys
08-06-07, 00:16
Kinderen mishandeld in strijd tegen terreur

Van onze redactie buitenland

In de strijd tegen het terrorisme zijn ook jonge kinderen in geheime gevangenissen vastgehouden en langdurig ondervraagd.
Amnesty International, Human Rights Watch en vier andere mensenrechtenorganisaties stellen in een rapport over vermiste gevangen, dat ook kinderen slachtoffer van terreurbestrijding zijn.

Zij beschrijven onder meer het lot van Yusuf al-Khalid (9) en Abed al-Khalid (7), zonen van Al-Kaidabrein Sheikh Mohammed al-Khalid. Zij werden in september 2002 samen met hun moeder in Pakistan gearresteerd. Een medegevangene meldde via zijn vader dat ze in de geheime gevangenis werden ondervraagd over de verblijfplaats van hun vader. Soms kregen ze geen eten en water. „Ze werden psychologisch gemarteld, door mieren en andere dieren over hun benen te laten kruipen om hen bang te maken.”

In maart 2003, na de arrestatie van Sheikh Mohammed, werden ze overgedragen aan de Amerikanen. Onduidelijk is of die al eerder bij de verhoren betrokken waren. De CIA ging door met ondervragen om informatie te krijgen over recente activiteiten van de vader. Maar een CIA-woordvoerder zei tegen The Sunday Telegraph dat van marteling geen sprake was: „Tenslotte zijn het kleine kinderen. (...) We hebben altijd kinderpsychologen bij de hand en ze krijgen de beste zorg die we kunnen geven.”

Een andere CIA-bron bevestigde dat de kinderen als drukmiddel werden gebruikt tegen Sheikh Mohammed. „Zijn zonen zijn belangrijk voor hem. De belofte van hun vrijlating en terugkeer naar Pakistan kan de psychologische hefboom zijn die we nodig hebben om hem te breken.” Sheikh Mohammed zou zijn oudste zoon Yusuf hebben vernoemd naar zijn neef Ramzi Yousef, die veroordeeld is voor de aanslag in New York op het Wereldhandelsgebouw in februari 1993.

De kinderen zijn inmiddels vrijgelaten, Sheikh Mohammed zit nog vast in Guantánamo Bay, de Amerikaanse basis op Cuba voor terreurgevangenen.

Freesaf2
08-06-07, 12:30
bron?

Qaiys
08-06-07, 13:36
Geplaatst door Freesaf2
bron?

Gooi de titel maar op google, heb je meteen je bron.

Freesaf2
08-06-07, 22:44
ehhh, nope

TonH
08-06-07, 23:15
Geplaatst door Freesaf2
ehhh, nope

ehhh, yep.

De eerste twee reacties vonden het meteen eigenlijk wel logisch dat die kinderen de bak in gingen. Een was er van overtuigd dat die kinderen helemaal neit onschuldig zijn en de tweede dame vond het iets als 'uit huis plaatsing'...
En dan nog een gek die een en ander vergoeilijkt met het aantal kinderen dat in Nederland doodgereden wordt...

Panagía mou! En dat allemaal in de Normen en Waardenkrant? Ik dacht echt dat ik dat soort rotsooi alleen bij de Telegraaf tegenkwam. De reacties bij dat bootincident zijn echt te walgelijk voor woorden.

Maar goed, kinderen van 7 en 9 jaar martelen voor informatie... wat moet je dáár nou nog op zeggen. Ik ben echt met stomheid geslagen. Ik vind dat men vaker handelingen verricht om de terreur te bestrijden die de rechtstaat, die men zegt te verdedigen, juist stukje bij beetje uithollen en dat men daarmee precies doet wat terroristen willen. Maar dit gaat echt alle perken te buiten. Ik neem aan dat er dan ook al een heel luide reactie vanuit de Tweede Kamer is en dat er ministers naar het Parlement geroepen worden die zich dan vol afkeuren zullen uiten en diplomaten op het matje zullen laten komen op de Apenrots?

Een mens mag toch blijven hopen, toch?

Freesaf2
10-06-07, 16:11
Als je zoekt op:
Kinderen mishandeld en ontvoerd in westerse strijd tegen terreur
Niet

Als je zoekt op:
Kinderen mishandeld in strijd tegen terreur
Wel

Julien
10-06-07, 17:38
Ik zou er respect voor hebben als Castro en de Cubanen die Yankees met hun schendingen van de mensenreechten uit zijn eiland durft weg te drijven. Jammer genoeg, is de VS te sterk.