PDA

Bekijk Volledige Versie : Goede doelen investeren in controversiële bedrijven



tr_imparator
10-06-07, 11:09
Kankerfonds belegt in tabaksindustrie
Uitgegeven: 10 juni 2007 08:41

AMSTERDAM - De KWF Kankerbestrijding (KWF) heeft ruim 300.000 euro in de tabaksindustrie belegd. Dit meldt De Telegraaf.

Via beleggingsfondsen is er geld gestoken in de vier grootste tabaksfabrikanten ter wereld.


In een reactie liet de organisatie weten dat zij zo snel mogelijk een eind zullen maken aan de beleggingen in tabak. Het fonds investeert in totaal ruim 144 miljoen euro.

Myanmar

De KWF is niet het enige goede doel dat investeert in controversiële bedrijven. Het televisieprogramma Zembla toont in de uitzending van vanavond aan dat ook het Prins Bernhard Cultuurfonds zich hieraan schuldig maakt.

Via een beleggingsfonds van Fortis beleggen zij in vervuilende kolenmijnen, oliewinning in de Amazone en in de dictatuur van Myanmar, waartegen de VN een boycot heeft afgekondigd.

Ook de Dierenbescherming zou geld steken in het Aziatische land. Daarnaast investeren zij in bedrijven die dierenbestrijdingsmiddelen produceren.

Pensioenfondsen

Eerder werd al bekend dat verschillende Nederlandse pensioenfondsen geld staken in bedrijven die munitie als clusterbommen produceren.


nu.nl

:duizelig:

Spoetnik
10-06-07, 11:56
De meeste van deze fondsen weten natuurlijk niet waar zij in beleggen omdat ze dat overlaten aan de banken. En als je aan banken geen instructies nalaten investeren ze in alles wat geld oplevert.

Olive Yao
10-06-07, 14:03
Geplaatst door Spoetnik
De meeste van deze fondsen weten natuurlijk niet waar zij in beleggen omdat ze dat overlaten aan de banken. En als je aan banken geen instructies nalaten investeren ze in alles wat geld oplevert.
Ik weet zeker dat je het met me eens bent dat dit geen enkel excuus is. Je kunt van zulke fondsen verwachten dat ze weten dat sommige banken gewetenloos investeren en andere banken gewetensvol.

Gisteren las ik ook (Volkskrant geloof ik) dat de ingbank investeert in bedrijven die clusterbommen maken.