PDA

Bekijk Volledige Versie : Evolutie populariteit van het Vlaams Belang



Marsipulami
10-06-07, 23:56
http://www.vrtnieuws.net/polopoly_fs/1.122352!image/81488491.jpg

1999 Federale (Belgische) verkiezingen
2003 Federale (Belgische) verkiezingen
2004 Vlaamse verkiezingen
2006 Gemeenteraads verkiezingen
2007 Federale (Belgische) verkiezingen

Julien
11-06-07, 00:47
Ik vind het belachelijk dat er al sinds de jaren '70 geen premier uit het Franstalige gebied is geweest. Toch de helft van het land, en de taal van de hoofdstad Brussel.

Nog belachelijker is de uitspraak van de toekomstige premier Yves (Christendemocraten) dat de Franstalige Walen niet intelligent genoeg zijn om Nederlands te leren. :kalasniko

1973Tanger
11-06-07, 01:10
Geplaatst door Julien
Ik vind het belachelijk dat er al sinds de jaren '70 geen premier uit het Franstalige gebied is geweest. Toch de helft van het land, en de taal van de hoofdstad Brussel.

Nog belachelijker is de uitspraak van de toekomstige premier Yves (Christendemocraten) dat de Franstalige Walen niet intelligent genoeg zijn om Nederlands te leren. :kalasniko

M.a.w. Wie het nederlands beheerst is intelligent? Vandaar dat Belgen door nederlanders dom volk worden genoemd. :maf:

Marsipulami
11-06-07, 09:16
Geplaatst door Julien
Ik vind het belachelijk dat er al sinds de jaren '70 geen premier uit het Franstalige gebied is geweest. Toch de helft van het land,

Er zijn 6 miljoen Vlamingen en 3 miljoen Walen en 1 miljoen Brusselaars.


Maar het klopt wel dat op de meeste bestuursniveau's een 50 % - 50 % verdeling van zetels is voorzien en de franstaligen dus buitenproportioneel zijn vertegenwoordigd in kamer en senaat.

Julien
11-06-07, 10:45
Geplaatst door Marsipulami
Er zijn 6 miljoen Vlamingen en 3 miljoen Walen en 1 miljoen Brusselaars.


Maar het klopt wel dat op de meeste bestuursniveau's een 50 % - 50 % verdeling van zetels is voorzien en de franstaligen dus buitenproportioneel zijn vertegenwoordigd in kamer en senaat.

40% is dus Waals en 60% is Vlaams. Dan nog is het belachelijk dat België al meer dan 30 jaar geen Waalse premier kent.

50/50 i.p.v. 60/40 vind ik niet buitenproportioneel. Vooral als je kijkt naar de Belgische historie (vroeger was Wallonie het welvarendste) en de landverdeling (qua grootte doet Wallonie niet onder aan Vlaanderen)

Marsipulami
11-06-07, 10:48
Geplaatst door Julien
40% is dus Waals en 60% is Vlaams.

Nee 30 % is Waals 60 % Vlaams en 10% Brussels

Julien
11-06-07, 10:49
Geplaatst door Marsipulami
Nee 30 % is Waals 60 % Vlaams en 10% Brussels

Ik ben vaak in Brussel geweest, en geloof mij..Brussel is een Franstalige stad :) (in ieder geval het hart van de stad)

Marsipulami
11-06-07, 11:01
Geplaatst door Julien
Ik ben vaak in Brussel geweest, en geloof mij..Brussel is een Franstalige stad :) (in ieder geval het hart van de stad)

De bewoners in de volksbuurten zijn oorpronkelijke vlamingen en heel veel migranten, de gebezigde onderlinge voertaal is gezien het internationaal karakter meestal Frans. De eeuwenlang opgelegde bestuurstaal was tot voor enkele decennia ook uitsluitend Frans. Brusselaars spreken meestal Frans of zijn tweetalig, maar het zijn geen Walen.

Slinger
11-06-07, 11:45
Geplaatst door Marsipulami
De bewoners in de volksbuurten zijn oorpronkelijke vlamingen en heel veel migranten, de gebezigde onderlinge voertaal is gezien het internationaal karkater meestal Frans. De eeuwenlang opgelegde bestuurstaal was tot voor enkele decennia ook uitsluitend Frans. Brusselaars spreken meestal Frans of zijn tweetalig, maar het zijn geen Walen.

't Is jammer dat Brussel geen Nederlandse stad meer is.

observer
11-06-07, 16:18
Geplaatst door Julien
Ik vind het belachelijk dat er al sinds de jaren '70 geen premier uit het Franstalige gebied is geweest. Toch de helft van het land, en de taal van de hoofdstad Brussel.

Nog belachelijker is de uitspraak van de toekomstige premier Yves (Christendemocraten) dat de Franstalige Walen niet intelligent genoeg zijn om Nederlands te leren. :kalasniko tja ze kunnen dat natuurlijk zo oplossen door massaal nederlands te gaan leren

te arrogant, en dat is ook een vorm van niet intelligent genoeg zijn simpelweg omdat de economische macht toch gewoon in vlaanderen zit

vlaanderen heeft dan ook een 12 miljard kostende halsband om de walen heen

weinig voor nodig om daar een wurgkoord van te maken als di rupo oid een te grote mond heeft mag hij proberen zonder vlaams geld goede sier te maken

Shemharosh
12-06-07, 08:09
Geplaatst door Julien
Ik vind het belachelijk dat er al sinds de jaren '70 geen premier uit het Franstalige gebied is geweest. Toch de helft van het land, en de taal van de hoofdstad Brussel.

Nog belachelijker is de uitspraak van de toekomstige premier Yves (Christendemocraten) dat de Franstalige Walen niet intelligent genoeg zijn om Nederlands te leren. :kalasniko

ja natuurlijk..is toch een schande als die belgen in het engels moeten communiceren in Brussel??!!!...wie denken die maffiosi wel dat ze zijn?!!!...die Walen hebben een arabische probleem:stelletje cultuurbarbaren die nergens warm voor te krijgen zijn behalve voor gejank en geschreeuw

Marsipulami
12-06-07, 14:09
starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

Het Vlaams Belang ging in de stad Antwerpen twee procent achteruit, en dat is meteen de eerste keer in vijftien jaar dat de partij stemmen verliest. Maar toch wil bij de partij zelf niemand horen van een nederlaag. Wel verwijst het VB opnieuw naar de snel-Belgwet en het grote aantal allochtone stemmen om de tegenvaller in Antwerpen te verklaren. Het Vlaams Belang lijkt intussen geen ambitie meer te hebben om ooit zelf het land te besturen.

Poesjkin
12-06-07, 15:48
Dat laatste lijkt me een zegen voor elk mens.

Baddha
12-06-07, 16:02
Geplaatst door Julien
40% is dus Waals en 60% is Vlaams. Dan nog is het belachelijk dat België al meer dan 30 jaar geen Waalse premier kent.

50/50 i.p.v. 60/40 vind ik niet buitenproportioneel. Vooral als je kijkt naar de Belgische historie (vroeger was Wallonie het welvarendste) en de landverdeling (qua grootte doet Wallonie niet onder aan Vlaanderen)

De basis voor een democratie zou toch moeten zijn dat iedere stem telt en niet dat de ene stem zwaarder telt dan de andere. De omvang van een gebied is geen argument. De Vlamingen zijn nu eenmaal in de meerderheid, dus is een Vlaamse premier een logisch gevolg.

Overigens vind ik het vanzelfsprekend dat de premier van een land toch minstens de officiele talen van dat land moet spreken. In dit geval Frans, Nederlands en Duits. Bij de Walen scheelt het helaas aan talenkennis.

Julien
12-06-07, 16:29
Geplaatst door Baddha
De basis voor een democratie zou toch moeten zijn dat iedere stem telt en niet dat de ene stem zwaarder telt dan de andere. De omvang van een gebied is geen argument. De Vlamingen zijn nu eenmaal in de meerderheid, dus is een Vlaamse premier een logisch gevolg.
Een meerderheid van 20% betekent toch niet dat je meer dan 30 jaar de macht verdient? Aangezien Vlaanderen en Wallonie ongeveer even groot zijn is een afwisseling van een premier omstebeurt, of op z'n minst na 2 keer een Vlaamse, toch wel normaal.


Overigens vind ik het vanzelfsprekend dat de premier van een land toch minstens de officiele talen van dat land moet spreken. In dit geval Frans, Nederlands en Duits. Bij de Walen scheelt het helaas aan talenkennis.
Nederlands is erg moeilijk voor een Franstalige, en daar komt bij dat het voor een Franstalige minder noodzakelijk is om Nederlands te leren, dan voor een Nederlandstalige om Frans te leren. Frans is een internationale taal i.t.t. Nederlands.
Vergelijk het met Nederlandse politici die verplicht Fries moeten leren. Is toch onzin? Van Friezen eisen we wel dat ze Nederlands spreken.

Marsipulami
12-06-07, 16:46
Geplaatst door Julien
Een meerderheid van 20% betekent toch niet dat je meer dan 30 jaar de macht verdient? Aangezien Vlaanderen en Wallonie ongeveer even groot zijn is een afwisseling van een premier omstebeurt, of op z'n minst na 2 keer een Vlaamse, toch wel normaal.



Die Vlaamse premier is ook wel een beetje een compensatie voor een franstalig koningshuis, waar ze na 150 jaar het NL nog niet onder de knie hebben.

Bovendien hoort een premier ook nog tweetalig te zijn. Elio Di Rupo heeft als kandidaat premier zijn best gedaan, maar erg vlot lukt het toch nog niet.

De enige franstalige kandidaat die het mogelijks zou halen is Louis Michel en die wordt het misschien ook nog wel deze keer, aangezien de liberale familie de grootste is in het parlement en een coalitie met de liberalen noodzakelijk is. Bovendien is Leterme voor de waalse publieke opinie erg onpopulair.

mark61
12-06-07, 16:53
Geplaatst door Julien
Nederlands is erg moeilijk voor een Franstalige,

Tsja, welke taal is niet moeilijk voor een francofoon? :hihi:


en daar komt bij dat het voor een Franstalige minder noodzakelijk is om Nederlands te leren, dan voor een Nederlandstalige om Frans te leren. Frans is een internationale taal i.t.t. Nederlands.

Het gaat hier over de regering van België. Een drietalig land met een Nederlandssprekende meerderheid. Niet over de wereld..


Bovendien is Leterme voor de waalse publieke opinie erg onpopulair.

Hij heeft nog wel zo'n mooie Franse naam :lachu:

Julien
12-06-07, 17:15
Geplaatst door mark61
[B]Tsja, welke taal is niet moeilijk voor een francofoon? :hihi:
Spaans en Italiaans :P

Waarom spreken Nederlanders zo slecht Spaans en zo goed Duits? Om dezelfde reden waarom Francophonen zo slecht Engels/ Nederlands spreken en zo goed Spaans.

Marsipulami
12-06-07, 17:58
Geplaatst door Julien

Nederlands is erg moeilijk voor een Franstalige,...



Geplaatst door Julien
Nog belachelijker is de uitspraak van de toekomstige premier Yves (Christendemocraten) dat de Franstalige Walen niet intelligent genoeg zijn om Nederlands te leren. :kalasniko

Je kan wel meegaan met Leterme. Volgens mij is het voor een Nederlandstalige net zo moeilijk om Frans te leren als andersom.

Julien
12-06-07, 18:09
Geplaatst door Marsipulami
Je kan wel meegaan met Leterme. Volgens mij is het voor een Nederlandstalige net zo moeilijk om Frans te leren als andersom.

Jah maar de manier waarop Letterme dat zei is anders. Natuurlijk hebben Nederlandstaligen geen betere talenknobbel dan Franstaligen. Verschil is wel dat Nederlands een kleine taal is waarmee men niet zo vaak in aanraking komt. Frans daarentegen wordt veel meer gesproken..in liedjes, op tv, in films, op vakantie, in de europese politiek etc. dus een Vlaming heeft al van jongs af aan een voorsprong om Frans te leren, terwijl de Franstalige weinig met Nederlands heeft.

Slinger
12-06-07, 19:28
Geplaatst door Julien
Jah maar de manier waarop Letterme dat zei is anders. Natuurlijk hebben Nederlandstaligen geen betere talenknobbel dan Franstaligen. Verschil is wel dat Nederlands een kleine taal is waarmee men niet zo vaak in aanraking komt. Frans daarentegen wordt veel meer gesproken..in liedjes, op tv, in films, op vakantie, in de europese politiek etc. dus een Vlaming heeft al van jongs af aan een voorsprong om Frans te leren, terwijl de Franstalige weinig met Nederlands heeft.

Ze kunnen het best maar ze vertikken het. Dat is niet iets van de laatste tijd maar het is altijd al zo geweest. Frans was van oudsher niet alleen de taal van de Walen maar ook de taal van de overheidsinstanties. Pas in de 20e eeuw is er een emancipatie gekomen en heet het Nederlands gelijke rechten gekregen als het Frans. Maar de meeste Walen, hoewel ze intussen een minderheid vormen (wel niet zo klein als de Friezen in Nederland, maar toch een minderheid) willen er niet aan.

Poesjkin
12-06-07, 22:48
[i]Nederlands is erg moeilijk voor een Franstalige, en daar komt bij dat het voor een Franstalige minder noodzakelijk is om Nederlands te leren, dan voor een Nederlandstalige om Frans te leren. Frans is een internationale taal i.t.t. Nederlands.
Vergelijk het met Nederlandse politici die verplicht Fries moeten leren. Is toch onzin? Van Friezen eisen we wel dat ze Nederlands spreken. [/B]

Even twee punten:

1. Didier Reynders van de liberale MR (in Walenland) spreekt mooi Vlaams, ik wou dat ik zo goed Frans sprak.

2. In Nederland vormt het Fries een kleine minderheidstaal, maar in België vormt het Nederlands met 55% een duidelijke meerderheidstaal. Daarom zou het toch redelijk moeten zijn te verwachten dat de Walen ook Nederlands spreken.

Mijn eigen ervaring is dat standvastig Nederlands spreken wel helpt. Ik ben in 2003 door Oost-België getrokken op de fiets en met wat aandringen verstaan de Walen wel Frans en kunnen ze je de weg wel wijzen. In Brussel gaat het ook redelijk.

Marsipulami
13-06-07, 08:49
Geplaatst door mark61
Hij heeft nog wel zo'n mooie Franse naam :lachu:

Leterme komt volgens familienamen.be vooral voor in de westhoek. Vlakbij ligt Frans Vlaanderen. Zodra we klaar zijn met de Walen gaan we onze onderdrukte broeders in Frankrijk ook nog bevrijden.

mark61
13-06-07, 16:22
Geplaatst door Julien
Spaans en Italiaans :P

Waarom spreken Nederlanders zo slecht Spaans en zo goed Duits? Om dezelfde reden waarom Francophonen zo slecht Engels/ Nederlands spreken en zo goed Spaans.

Nog nooit een Fransman goed Spaans of Italiaans horen spreken. Jij doet niet mee.

H.P.Pas
13-06-07, 16:31
Geplaatst door mark61
Nog nooit een Fransman goed Spaans of Italiaans horen spreken. Jij doet niet mee.

Nederlanders, die goed Duits spreken ? :(

Spoetnik
13-06-07, 16:37
Geplaatst door H.P.Pas
Nederlanders, die goed Duits spreken ? :(

Ik wou al zeggen... Misschien limburgers in de grensstreek.. Maar die mensen kun al nauwelijks meer nederlanders noemen..

Poesjkin
13-06-07, 20:49
Geplaatst door H.P.Pas
Nederlanders, die goed Duits spreken ? :(

Ich kann nur sagen, die Österreicher denken, ich sei Norddeutscher.

mark61
13-06-07, 23:25
Geplaatst door H.P.Pas
Nederlanders, die goed Duits spreken ? :(

Nederlanders spreken niet eens fatsoenlijk Nederlands.

Poesjkin
14-06-07, 00:45
Ik zit vaak op de hyves van Wilders en diens aanhangers zijn geen lichten (in elk geval niet qua spelling).

mark61
14-06-07, 00:50
Geplaatst door Poesjkin
Ik zit vaak op de hyves van Wilders en diens aanhangers zijn geen lichten (in elk geval niet qua spelling).

Hier wel zeker. Of waar? Ik lees regelmatig doctoraal scripties, euh bachelor theses :hihi: en de tranen springen je in de ogen.

Marsipulami
14-06-07, 08:53
Geplaatst door Julien
Jah maar de manier waarop Letterme dat zei is anders. Natuurlijk hebben Nederlandstaligen geen betere talenknobbel dan Franstaligen. Verschil is wel dat Nederlands een kleine taal is waarmee men niet zo vaak in aanraking komt. Frans daarentegen wordt veel meer gesproken..in liedjes, op tv, in films, op vakantie, in de europese politiek etc. dus een Vlaming heeft al van jongs af aan een voorsprong om Frans te leren, terwijl de Franstalige weinig met Nederlands heeft.

Het verschil is dat de Franse taal in Vlaanderen vanaf het baisonderwijs een verplicht leervak is op Vlaamse scholen. Terwijl het omgekeerde niet opgaat. Het grootste deel van de Waalse scholieren komt tijdens zijn schoolse carriere helemaal niet in aanraking met het Nederlands. Laat staan dat ze NL zouden kunnen spreken. Het is de verdienste van de Waalse politici dat Walen geen Nederlands leren op school.

Als Vlaanderen en België voor Wallonië enkel maar interessant is om de Waalse sociale zekerheid en een verlieslatende economie in stand houden. Nou dan hebben de Vlamingen het recht om nee te zeggen en Wallonië te responsabiliseren voor het beheer van de overheidsuitgaven.

Iglo
14-06-07, 08:57
Geplaatst door Julien
Een meerderheid van 20% betekent toch niet dat je meer dan 30 jaar de macht verdient? Aangezien Vlaanderen en Wallonie ongeveer even groot zijn is een afwisseling van een premier omstebeurt, of op z'n minst na 2 keer een Vlaamse, toch wel normaal.


Nederlands is erg moeilijk voor een Franstalige, en daar komt bij dat het voor een Franstalige minder noodzakelijk is om Nederlands te leren, dan voor een Nederlandstalige om Frans te leren. Frans is een internationale taal i.t.t. Nederlands.
Vergelijk het met Nederlandse politici die verplicht Fries moeten leren. Is toch onzin? Van Friezen eisen we wel dat ze Nederlands spreken. Het lijkt me dat grondoppervlakte weinig te maken heeft met wie het land zou moeten besturen, dit moet indd afhangen van aantal kiezers. Het is echter bezopen als een Waal geen kans maakt om gekozen domweg omdat hij een Waal is.

Daarnaast is Frans ook niet zo'n belangrijke taal dat je er genoeg aan zou hebben, daarvoor zul je toch echt Engels moeten hebben. Die vergelijking met Fries slaat trouwens ook kant nog wal.

Marsipulami
14-06-07, 09:20
Geplaatst door Iglo


Daarnaast is Frans ook niet zo'n belangrijke taal dat je er genoeg aan zou hebben, daarvoor zul je toch echt Engels moeten hebben.

De belangrijkste internationale taal op de planeet is op dit moment Arabisch. Het is erg jammer dat overheden in Europa zo weinig moeite doen om de aanwezige kennis van het Arabisch (bij allochtonen) te onderhouden en/of te stimuleren.

H.P.Pas
14-06-07, 09:55
Geplaatst door Poesjkin
Ich kann nur sagen, die Österreicher denken, ich sei Norddeutscher.

Das ist halt KuK. Höflichkeit steht bei den Österreichern immer noch groß geschrieben. :wink:

Julien
14-06-07, 11:17
Geplaatst door Marsipulami
Het verschil is dat de Franse taal in Vlaanderen vanaf het baisonderwijs een verplicht leervak is op Vlaamse scholen. Terwijl het omgekeerde niet opgaat. Het grootste deel van de Waalse scholieren komt tijdens zijn schoolse carriere helemaal niet in aanraking met het Nederlands. Laat staan dat ze NL zouden kunnen spreken. Het is de verdienste van de Waalse politici dat Walen geen Nederlands leren op school.
Ik heb een vriend in Liège en hij kreeg en krijgt verplicht Nederlands op school. Volgens hem vindt bijna iedereen het een kuttaal omdat het zo moeilijk te leren is. Waarom? Zoals ik al gezegd hebt, de kans om met Nederlands in aanraking te komen voor een normale Waal is erg klein. Nederlands is geen culturele/ internationale taal. Vlamingen horen wel constant Frans in liedjes, op tv, in films, op vakantie, in de europese politiek.


Als Vlaanderen en België voor Wallonië enkel maar interessant is om de Waalse sociale zekerheid en een verlieslatende economie in stand houden. Nou dan hebben de Vlamingen het recht om nee te zeggen en Wallonië te responsabiliseren voor het beheer van de overheidsuitgaven.
Vlaanderen heeft de beste grond en de grootste steden, dus zo gek is dat nog niet. En in een beschaafd land, worden de armen geholpen door de rijken.


De belangrijkste internationale taal op de planeet is op dit moment Arabisch. Het is erg jammer dat overheden in Europa zo weinig moeite doen om de aanwezige kennis van het Arabisch (bij allochtonen) te onderhouden en/of te stimuleren.
Ben je niet in de war met Chinees? Volgens mij staat Arabisch niet eens in de top-5. Daarnaast bestaat er geen 1 Arabische taal. Bijna elk land kent haar eigen Arabische variant, die soms zoveel van elkaar verschillen dat men elkaar niet kan verstaan.
Spaans is veel internationaler. Volgens mij zijn er zelfs meer mensen met Spaans als eerste taal dan Engels. Ik vind dus eigenlijk dat scholieren verplicht Spaans zouden moeten leren. Dan is het Frans overigens ook makkelijker onder de knie te krijgen..