PDA

Bekijk Volledige Versie : Israël wil Golan terug geven



Slinger
13-06-07, 08:33
'Israël bereid Golan aan Syrië terug te geven'

Inez Polak

Israël is bereid de Golanhoogvlakte aan Syrië terug te geven in ruil voor vrede. Volgens de Israëlische krant Jediot Achronot heeft de Israëlische premier Olmert onlangs een boodschap gestuurd naar de Syrische president Assad, waarin hij stelt dat hij een partner voor vrede is en de prijs (teruggave van de Golan – red.) daarvan kent.
Israël eist daarbij wel dat Damascus ook de banden met Iran en regionale 'terreurorganisaties' verbreekt, aldus de krant die vanochtend verscheen met een enorme kop over het vredesaanbod. Daags ervoor had Jediot nog geopend met nieuws over de dreigende oorlog tussen Syrië en Israël. De afgelopen dagen waren de spanningen tussen beide landen hoog opgelopen en generaals en politici schatten in dat een 'een oorlog deze zomer' haast onvermijdelijk was. Het is morgen op de dag af veertig jaar geleden dat Israël tijdens de Zesdaagse Oorlog de strategische Golanhoogvlakte op Syrië veroverde. In het verleden zijn er diverse pogingen geweest tot een akkoord te komen die telkens vastliepen op de Syrische eis geen centimeter van zijn grondgebied te willen opgeven.

Volgens de krant heeft Olmert zijn brief onlangs naar de Syrische president gestuurd, na een uitgebreid telefoongesprek met de Amerikaanse president. Bush heeft zich in het verleden verzet tegen elk overleg met Syrië omdat Damascus in Amerikaanse ogen deel uitmaakt van de 'as van het kwaad' en de 'terreur' in onder meer Irak steunt. Syrië levert ook wapens en hulp aan de Hezbollah in Libanon, met wie Israël afgelopen zomer nog een maand lang oorlog voerde.

Maar Bush zou nu het groene licht hebben gegeven voor vredesoverleg tussen Israël en Syrië. Een Israëlische topfunctionaris liet weten dat Syrië nog niet heeft gereageerd op het voorstel, aldus Jediot Achronot. Volgens kringen rond Olmert staat hij sterk genoeg en kan hij rekenen op de steun van een meerderheid in het parlement en de bevolking voor zo'n vergelijk. Maar de media houden er ook rekening mee dat de dagen van Olmert als premier zijn geteld na zijn falende beleid in de Libanon-oorlog. Olmert zou tot de conclusie zijn gekomen dat om te overleven hij een duidelijk politiek doel moet stellen.

Trouw, 13 juni 2007

Freesaf2
13-06-07, 12:52
Nee toch, zou er eindelijk schot in de zaak komen

illmatik
13-06-07, 12:55
Geplaatst door Freesaf2
Nee toch, zou er eindelijk schot in de zaak komen

Ik vertrouw het niet. Er zit meer achter.

Slinger
13-06-07, 16:31
Geplaatst door illmatik
Ik vertrouw het niet. Er zit meer achter.

Er zit achter dat Olmert een succes op zijn naam wil brengen. En geef, toe, vrede met Syrië zou een prachtig succes zijn, waar veel Israëliës op zitten te wachten. Het zou Olmert veel krediet opleveren in Israël en ook nog eens de bewondering van de hele wereld.

observer
13-06-07, 16:36
Geplaatst door illmatik
Ik vertrouw het niet. Er zit meer achter. israel heeft al vaker de golan op willen geven liep altijd vast op de volgorde

israel wilde vrede dan golan syrie de golan en dan vrede

ze zullen ongetwijfeld willen dat de golan gedemilitariseerd wordt

illmatik
13-06-07, 16:51
Geplaatst door Slinger
Er zit achter dat Olmert een succes op zijn naam wil brengen. En geef, toe, vrede met Syrië zou een prachtig succes zijn, waar veel Israëliës op zitten te wachten. Het zou Olmert veel krediet opleveren in Israël en ook nog eens de bewondering van de hele wereld.

Met alle andere acties jegens Libanon en de Palestijnen in die balans meegenomen zal ie nog dik in de min blijven staan.

Baddha
13-06-07, 16:56
Geplaatst door illmatik
Met alle andere acties jegens Libanon en de Palestijnen in die balans meegenomen zal ie nog dik in de min blijven staan.

Des te groter de behoefte om een plusje te scoren lijkt me zo.

mark61
14-06-07, 00:46
Geplaatst door observer
israel heeft al vaker de golan op willen geven liep altijd vast op de volgorde

israel wilde vrede dan golan syrie de golan en dan vrede

ze zullen ongetwijfeld willen dat de golan gedemilitariseerd wordt

Wat een ongerechtvaardigde eis is; ze hebben hem zelf gemilitariseerd.

Israel zal NOOIT de Golan opgeven omdat ze het water niet kunnen missen. Simpel.

Olmert loopt op zijn laatste benen en begint wild om zich heen te slaan. Tragische is, er is geen alternatief voor hem.

Slinger
14-06-07, 01:41
Geplaatst door mark61
Wat een ongerechtvaardigde eis is; ze hebben hem zelf gemilitariseerd.

Israel zal NOOIT de Golan opgeven omdat ze het water niet kunnen missen. Simpel.

Olmert loopt op zijn laatste benen en begint wild om zich heen te slaan. Tragische is, er is geen alternatief voor hem.

Wat een onzin. Israël heeft al heel vaak laten zien dat het land wil opgeven, en heeft dat ook gedaan. De voorbeelden zijn evident, ik hoef ze niet op te sommen.

mark61
14-06-07, 01:48
Geplaatst door Slinger
Wat een onzin. Israël heeft al heel vaak laten zien dat het land wil opgeven, en heeft dat ook gedaan. De voorbeelden zijn evident, ik hoef ze niet op te sommen.

Oh, doe es een voorbeeld? Gaza? Niet vol te houden om een heel leger te moeten inzetten om een paar duizend man te 'beschermen'.

Israel heeft NOOIT land willen opgeven voor vrede en dat ook NOOIT gedaan. Ben je maf?

Oh, ik weet het al, de Sinaï :haha:

Slinger
14-06-07, 09:43
Geplaatst door mark61
Oh, doe es een voorbeeld? Gaza? Niet vol te houden om een heel leger te moeten inzetten om een paar duizend man te 'beschermen'.

Israel heeft NOOIT land willen opgeven voor vrede en dat ook NOOIT gedaan. Ben je maf?

Oh, ik weet het al, de Sinaï :haha:

Sinaï
Gaza
Zuid-Libanon

In 2000 aangeboden: Golan
In 2000/2001 aangeboden: 95% Westbank

Als die laatste twee voorstellen waren geaccepteerd zou Israël nu nog een klein deel van de Westover "bezetten"en meer niet.

observer
14-06-07, 16:12
Geplaatst door mark61
Wat een ongerechtvaardigde eis is; ze hebben hem zelf gemilitariseerd.

Israel zal NOOIT de Golan opgeven omdat ze het water niet kunnen missen. Simpel.

Olmert loopt op zijn laatste benen en begint wild om zich heen te slaan. Tragische is, er is geen alternatief voor hem. hoe onrechtvaardig de sinai is ook zo teruggegeven

als ze de golan teruggeven zonder dat kun je gerust stellen dat israel zijn veiligheid opgeeft omdat het dan geen enkele natuurlijke verdediging heeft

vrede moet ook veiligheid betekenen

mark61
14-06-07, 19:19
Geplaatst door observer
hoe onrechtvaardig de sinai is ook zo teruggegeven

als ze de golan teruggeven zonder dat kun je gerust stellen dat israel zijn veiligheid opgeeft omdat het dan geen enkele natuurlijke verdediging heeft

vrede moet ook veiligheid betekenen

Damascus ligt 20 km van de grens. Als ik Syriër was zou ik die grens volplempen met wapens.

observer
14-06-07, 20:24
Geplaatst door mark61
Damascus ligt 20 km van de grens. Als ik Syriër was zou ik die grens volplempen met wapens. en andersom israel ook vergeet niet dat israel geen strategische diepte heeft

ergo als beiden er geen wapens op plempen zijn beiden veilig
als beiden er wel wapens op plempen zijn beiden niet veilig

wat is slimmer

btw syrie heeft nog niet eens de internationaal erkende grenzen erkend dus dat lijkt me wel het eerste

H.P.Pas
14-06-07, 20:28
Geplaatst door observer


btw syrie heeft nog niet eens de internationaal erkende grenzen erkend dus dat lijkt me wel het eerste

Israel weigert al 40 jaar lang zijn grens te definiëren. Om over internationale erkenning nog maar te zwijgen.

mark61
14-06-07, 20:54
Geplaatst door observer
en andersom israel ook vergeet niet dat israel geen strategische diepte heeft

ergo als beiden er geen wapens op plempen zijn beiden veilig
als beiden er wel wapens op plempen zijn beiden niet veilig

wat is slimmer

btw syrie heeft nog niet eens de internationaal erkende grenzen erkend dus dat lijkt me wel het eerste

Daar kan Syrië niet veel aan doen. Tis Israel dat Syrisch grondgebied bezet houdt.

Nooit van MAD gehoord? Vooralsnog is Syrië niet veilig.

Het gaat daar natuurlijk niet zozeer om wapens als wel om informatie. Prima observatiepunt.

Israel heeft wapens waarbij het niet uitmaakt waar ze precies staan. Syrië is natuurlijk geen partij voor I. Maar anyway, behalve de strategische locatie gaat het vnl. om water. Een onzichtbare, maar des te belangrijkere kwestie.