PDA

Bekijk Volledige Versie : Jeugdbendes (Irion: voor 90% marocs) via zware jongens in het gareel.



Ron Haleber
13-06-07, 09:56
Is dit een oplossing voor de jeugdbendes - volgens kickbokser Irion (vandaag op radio 1 om 9.00 a.m.) zijn die in Asd West voor 90% van maroc origine...?


Zware jongens succesvol op straat
Door ANNELIEKE DIJKSTRA en MAAIKE RUEPERT

Bron: AD vandaag

AMSTERDAM - De inzet van zware jongens om Amsterdamse jeugdbendes in het gareel te krijgen, is een succes.

De hoofdstad wil daarom in vrijwel alle wijken een beroep doen op het particuliere beveiligingsbureau To Serve And Protect, dat deze mannen levert om de overlast op straat aan te pakken.


http://www.ad.nl/multimedia/archive/00114/Opening_114849h.jpg

Patrouillerende straatcoaches in Amsterdam.


Daarnaast krijgen ouders van wie een zoon of dochter overlast heeft veroorzaakt, binnen een dag bezoek van een gezinscoach. Politie, buurtbewoners en gedragswetenschappers zijn enthousiast over deze nieuwe aanpak in de hoofdstad.


Het verschil met buurtwachters in andere steden in ons land is dat in Amsterdam uitsluitend betaalde, professionele krachten van een officieel beveiligingsbureau worden ingezet. De kosten zullen uiteindelijk oplopen tot ongeveer zes miljoen euro per jaar.

Woordvoerder Hendrik Wooldrik van de gemeente Amsterdam is positief in zijn reactie: ,,Het ziet er veelbelovend uit. De overlast neemt af. We krijgen nauwelijks meer meldingen binnen.’’


To Serve And Protect, opgericht door oud-kickbokser Marvin Irion, surveilleert sinds eind vorig jaar met 24 breedgeschouderde mannen dagelijks tot na middernacht in de Amsterdamse wijken Slotervaart en Osdorp.

In opdracht van de gemeente spreken ze hierbij hangjongeren aan en zorgen ze bovendien dat er met de ouders wordt gesproken. ,,De politie is, zeg maar, de vijand. Daar wordt niet naar geluisterd,’’ zegt Wooldrik. ,,Dit zijn potige jongens. Omdat ze zelf van de straat zijn, stralen ze meer autoriteit uit. En dat is wel nodig.’’

Medewerkers van To Serve And Protect slaagden er eerder al in om de NS-stations Sloterdijk en Lelylaan ‘schoon te vegen’. Hun werkwijze is niet onomstreden. Sommige werknemers zijn zelf ook in aanraking geweest met de politie.
,,Dat hoeft geen probleem te zijn. Het is gebleken dat ze een gat vullen tussen stadswachten en politie,’’ constateert Gerard Kuijn van het Amsterdamse politiekorps. ,,Wij hebben door onze bureautaken niet de capaciteit om permanent op straat te zijn.’’

De jeugdcriminologen Peter van der Laan en Jaap Noorda juichen het Amsterdamse initiatief toe. Noorda: ,,Ze zitten de jongeren direct op de huid. En ze roepen ook de ouders ter verantwoording.’’

Van der Laan: ,,We zeggen al lang dat we die jongeren gewoon moeten aanspreken op hun gedrag. Dat durfden we niet. Nu gebeurt dat professioneel en wordt er zo nodig ingegrepen. Ik kan daar niets tegenin brengen.’’


Rotterdam en Den Haag zeggen nog geen soortgelijke plannen te hebben. Rotterdam volgt de aanpak in de hoofdstad wel ‘met belangstelling’.

‘Ik zie ze elk uur, een veilig idee’

Murat (17), Mehmet (17) en Hamza (16) hangen op een bank voor de Albert Heijn op het August Allebeplein in Amsterdam Slotervaart. Laatst vroeg een straatcoach aan Murat of hij zijn blikje in de prullenbak wilde gooien. Dat wilde hij wel. Hamza licht toe: ,,Ze vragen het beleefd.’’

De jongens blijken enthousiast over de straatcoaches. Murat: ,,Vroeger had je hier elke dag wel een paar vechtpartijen. Nu niet meer. Dat is goed. Als die jongens de straatcoaches zien, doen ze niets.’’ Mehmet: ,,Beter dan de politie. De jongeren mogen de politie niet zo.’’ Murat lacht: ,,Er moeten er meer komen.’’

Het is druk op het August Allebeplein. Moeders doen boodschappen, moslimmannen bezoeken de moskee. Een stuk of twintig jongeren hangen op de bankjes voor de winkels. Ze houden zich koest.

Dat is wel eens anders geweest. Sinds de jaren ’90 is dit plein berucht om intimidatie, gekraakte auto’s en bij tijd en wijle zelfs heuse rellen. De boosdoeners in Slotervaart zijn zo’n tweehonderd jongeren, vooral van Marokkaanse afkomst. De Stichting Overlast Amsterdam begon niet voor niets in de buurt rond dit plein met het project vliegende brigade: surveillerende straatcoaches en gezinsbezoekers voor wie niet wil luisteren.

Volgens mevrouw Pinas die haar dagelijkse boodschappen op het plein haalt, is de overlast verminderd sinds het project in november vorig jaar begon. ,,De straatcoaches spreken de jongens echt aan op hun gedrag. Niet dat ik bang was, maar toch,’’ zegt ze.

Winkelier Ismail Koc is ook tevreden. ,,Ik zie ze hier elk uur voorbijkomen. Dat geeft een veilig gevoel.’’ Uit recent onderzoek door een extern bureau blijkt dat buurtbewoners en winkeliers de buurt nu een 7,8 geven.

Twee potige straatcoaches, herkenbaar aan hun bordeauxrode sweaters met levensgroot straatcoach-embleem, komen aangelopen. Met hun fiets netjes aan de hand, ze moeten het goede voorbeeld geven, passeren ze de hangjongeren. Er gebeurt niets. Hun aanwezigheid is vaak al voldoende om groepen rustig te houden.

In koppels van twee fietsen dagelijks (tot een uur of een ’s nachts) veertien straatcoaches door Slotervaart. ,,Beetje surveilleren, beetje corrigeren,’’ vat straatcoach Fouad het werk samen. ,,Als er overlast is, vragen we de jongeren om rustig te blijven of we sturen ze weg.’’

De breedgeschouderde straatcoach Melvin - een grote schakelketting piept onder zijn sweater vandaan – lacht zijn gouden tanden bloot. ,,In het begin scholden ze ons uit voor verrader.’’ Fouad: ,,Maar dan komen we terug om verhaal te halen. Je probeert ze netjes duidelijk te maken dat ze dat niet moeten zeggen.’’

Dat doen ze niet zo netjes als de politie. Het zijn zelf ‘jongens van de straat’. Ze kennen de straattaal. Daarin schuilt hun kracht. Ook beheersen ze vrijwel allemaal een of meerdere vechtsporten, maar geweld gebruiken ze niet. Hun bevoegdheden gaan niet verder dan die van gewone burgers. Als het uit de hand loopt, kunnen ze de hulp inroepen van de politie.

Tot nu toe was dat één keer nodig. Tijdens het paasweekeinde kwam een groep van zo’n dertig jongeren in opstand tegen de coaches. Iemand gebruikte traangas. Maar wijkteamchef Gerard Kuijn vertelt op het politiebureau aan het August Allebeplein dat het over het algemeen goed gaat.

,,De straatcoaches signaleren overlast en als we van hen een melding krijgen, pakken wij meteen door. Dan gaan we niet meer met ze in discussie, maar er volgt meteen een bon of een aanhouding. In die aanpak geloven we heilig,’’ stelt Kuijn.

In sommige buurten is het aantal meldingen van overlast inmiddels gereduceerd tot nul.

Freesaf2
13-06-07, 12:57
Tja, goed dat het werkt en ik snap ook wel waarom.

Jammer dat hiervoor een extern bureau nodig is en dat de politie het niet zelf kan afhandelen.

super ick
13-06-07, 16:35
Ordehandhaving is een politietaak. Zwaktebod en bovendien slecht voor de democratie.

Spoetnik
13-06-07, 17:31
Geplaatst door super ick
Ordehandhaving is een politietaak. Zwaktebod en bovendien slecht voor de democratie.

Dus wanneer jij met een groep ziet dat iemand in elkaar wordt getrapt bel je de politie en doe je verder niks...

IbnRushd
13-06-07, 19:06
Geplaatst door super ick
Ordehandhaving is een politietaak. Zwaktebod en bovendien slecht voor de democratie.

De politie falen daar jammerlijk in.

Baddha
13-06-07, 20:05
Geplaatst door IbnRushd
De politie falen daar jammerlijk in.

En als ze een poging doen om op te treden krijgen ze naar hun hoofd dat ze discrimineren, intimideren en wat al niet meer.

IbnRushd
13-06-07, 21:28
Geplaatst door Baddha
En als ze een poging doen om op te treden krijgen ze naar hun hoofd dat ze discrimineren, intimideren en wat al niet meer.

Ja, de politie heeft dus gefaald. 't Is vrij onbelangrijk of 't terecht of onterecht is. Wellicht zou een cursus culturele omgangsnormen het eea helpen.

super ick
13-06-07, 22:58
Geplaatst door Spoetnik
Dus wanneer jij met een groep ziet dat iemand in elkaar wordt getrapt bel je de politie en doe je verder niks...

Jij weet best wat ik bedoel.

super ick
13-06-07, 23:00
Geplaatst door IbnRushd
Ja, de politie heeft dus gefaald. 't Is vrij onbelangrijk of 't terecht of onterecht is. Wellicht zou een cursus culturele omgangsnormen het eea helpen.

Wat een gelul. Nu moet zelfs de politie zich al aan gaan passen.
Gekker moet het niet worden.
Die 90% Mocro's moeten een omgangsnormen aanleren.

IbnRushd
13-06-07, 23:05
Geplaatst door super ick
Wat een gelul. Nu moet zelfs de politie zich al aan gaan passen.
Gekker moet het niet worden.
Die 90% Mocro's moeten een omgangsnormen aanleren.

Goed, dat werkt dus niet. Een van de partijen moet zich maar 'aanpassen'. Hangjongeren hebben de pest aan polities en dat heeft mi een reden. Of 't om een billijke reden gaat doet er weinig toe. Een ding is zeker: er moet iets verandert worden en als de agenten hun werk willen doen dan moeten ze er maar iets voor over hebben, anders werkt 't niet. Klinkt lullig, maar soit.

observer
14-06-07, 00:40
Geplaatst door IbnRushd
Goed, dat werkt dus niet. Een van de partijen moet zich maar 'aanpassen'. Hangjongeren hebben de pest aan polities en dat heeft mi een reden. Of 't om een billijke reden gaat doet er weinig toe. Een ding is zeker: er moet iets verandert worden en als de agenten hun werk willen doen dan moeten ze er maar iets voor over hebben, anders werkt 't niet. Klinkt lullig, maar soit. de oplossing voor het probleem is nooit toegeven aan het probleem

neem nu het discriminatieprobleem

wat je dus stelt is dat men zich dus aan de discriminerenden moet aanpassen?

super ick
14-06-07, 09:03
Geplaatst door observer
de oplossing voor het probleem is nooit toegeven aan het probleem

neem nu het discriminatieprobleem

wat je dus stelt is dat men zich dus aan de discriminerenden moet aanpassen?

Jongeren hebben standaard de pest aan politie. Had ik ook door de hun disproportionele jacht op opgevoerde bromfietsen. In mijn tienerogen.
Gelukkig voor mij trokken ze zich daar geen bal van aan.
Moeten ze nu ook niet doen.

Punt is: handen thuis, geen overlast, geen diefstal, geen berovingen, etc. Universele normen. Gewoon handhaven. En bij hardnekkigheid strenger gaan handhaven. Simpel.

illmatik
14-06-07, 09:22
Geplaatst door super ick
Jij weet best wat ik bedoel.

Vertel eens, internetheld. Wat bedoel je eigenlijk?

duende
14-06-07, 12:34
Rottigheid uithalen, Slopen, terroriseren en discriminerende taal uitslaan jegens hen die er een andere sexuele voorkeur op na houden. En als de "heren" aangesproken worden op hun. op zijn zachts gezegd, irritante gedrag beginnen ze te janken dat ze gediscrimineerd worden. Kots word ik van die hypocriete schijthuizen.
Dat er een particulier bewakingsbureau opgezet moet worden vind ik een zwaktebod. Stel wat meer geld beschikbaar voor het opleiden van dienders en neem er wat meer aan.

Nelis70
14-06-07, 14:57
Geplaatst door IbnRushd
Goed, dat werkt dus niet. Een van de partijen moet zich maar 'aanpassen'.
Inderdaad, en dat moet dan de partij zijn die tegen de wet in handelt. Iets anders beweren is onzin.


Hangjongeren hebben de pest aan polities en dat heeft mi een reden.

Schie toch uit. De NL politie is zo'n beetje de vriendelijkste van de hele wereld.


Of 't om een billijke reden gaat doet er weinig toe.

Als wettelijke en billijke redenen er niet meer toe doen, dan ben ik benieuwd hoe jij je eigen handelen over het algemeen rechtvaardigt.


Een ding is zeker: er moet iets verandert worden en als de agenten hun werk willen doen dan moeten ze er maar iets voor over hebben, anders werkt 't niet. Klinkt lullig

nee hoor, het klinkt niet lullig. het klinkt ongefundeerd, extreem en onverdedigbaar, maar niet lullig.


, maar soit.

Julien
14-06-07, 15:02
Hey Ron Haleber, :hihi:

http://www.ronhaleber.nl/index_bestanden/image004.jpg

IbnRushd
14-06-07, 15:20
Geplaatst door Nelis70
Inderdaad, en dat moet dan de partij zijn die tegen de wet in handelt. Iets anders beweren is onzin.

So, en denk je nu echt dat 'criminelen' daar een oor voor hebben? Is het nou wel of geen feit dat de agenten in probleemwijken weinig succes hebben in het oppakken (oplossen) van jongeren die in fout gaan?


Geplaatst door Nelis70

Schie toch uit. De NL politie is zo'n beetje de vriendelijkste van de hele wereld.

Juist, en daar ligt ook het probleem. En verder..., vriendelijkheid is bijna een nietszeggend woord, omdat daar iedereen wel een eigen mening over heeft.


Geplaatst door Nelis70

Als wettelijke en billijke redenen er niet meer toe doen, dan ben ik benieuwd hoe jij je eigen handelen over het algemeen rechtvaardigt.

Niet begrepen, kennelijk. Anders gezegd: nietes- welles discussie wiens schuld 't is leidt uiteindelijk tot niets uit.


Geplaatst door Nelis70

nee hoor, het klinkt niet lullig. het klinkt ongefundeerd, extreem en onverdedigbaar, maar niet lullig.

Tja, daarom heeft een ander bureau de taak overgenomen. De politieagenten kunnen het niet aan: incompetent.

Bart.NL
14-06-07, 18:53
Mijn vader zei: De beste boswachter is een voormalige stroper.

Ex-criminelen hebben als voordeel dat ze kunnen denken als criminelen.

Ron Haleber
14-06-07, 19:49
Geplaatst door Julien
Hey Ron Haleber, :hihi:

http://www.ronhaleber.nl/index_bestanden/image004.jpg

Hey Julien, vreemd dat je dat nu pas ontdekt, het staat al jaren op mijn site... :argwaan:

Ik weet trouwens niet hoe jij dat doet als halve mediterraan, want jij bent van verschillende mediterrane herkomsten...?

Maar als ik me regelmatig in den vreemde bevind, dan integreer ik maar bij mijn vrienden...

Ik vind integratie nog niet zo'n slechte optie.

Assimilatie gaat me te ver. Al wordt er ook altijd flink aan je getrokken om die stap 'in fideï' te doen (je begrijpt als latinist wel wat ik bedoel)... :maroc:

Maar met name een dubbele nationaliteit dat laat ik dus maar over aan mijn goede vrienden! :gniffel:

super ick
15-06-07, 09:43
Geplaatst door illmatik
Vertel eens, internetheld. Wat bedoel je eigenlijk?

Vertel jij me eerst maar eens waarom je me zonodig internetheld moet noemen.

super ick
15-06-07, 09:56
Geplaatst door IbnRushd
So, en denk je nu echt dat 'criminelen' daar een oor voor hebben? Is het nou wel of geen feit dat de agenten in probleemwijken weinig succes hebben in het oppakken (oplossen) van jongeren die in fout gaan?
Je moet er overheen kijken. Agenten willen graag maar mogen niets. Een simpele overlastbezorger kan rekenen op de steun van Spong of Moszkowitsz (o.i.d.) 1 foutje en je bent geschorst, ontslagen of je krijgt een berisping.
Juist, en daar ligt ook het probleem. En verder..., vriendelijkheid is bijna een nietszeggend woord, omdat daar iedereen wel een eigen mening over heeft.
Dat vind ik een beetje wegdraaien of antwoorden om het antwoord. Vriendelijkheid wordt door iedereen herkent. De agent hoeft niet te veranderen in een onbeschofte boeman om toch, als er duidelijke grenzen overtreden worden kordaat op te kunnen treden.
Niet begrepen, kennelijk. Anders gezegd: nietes- welles discussie wiens schuld 't is leidt uiteindelijk tot niets uit.
Is helemaal geen discussie. Dat maakt de buitenwereld er van. De veroorzakers / daders zijn altijd de schuldigen.
Tja, daarom heeft een ander bureau de taak overgenomen. De politieagenten kunnen het niet aan: incompetent.
Nogmaals: De overheid durft geen stevig mandaat te geven. Je kunt je toch wel voorstellen dat je handen gaan jeuken als je dag in dag uit hetzelfde groepje jongeren aan moet spreken op hun gedrag. Die je vervolgens gegarandeerd beginnen uit te dagen en te zuigen. Net op de grens, want dat kunnen ze. Agenten in grote en middelgrote steden hebben hier dagelijks mee te maken.
Klinkt misschien grof maar tieners onderling hebben een rangorde die gebaseerd is op het recht van de sterkste. Geef ze 1 keer een klap op hun muil (bij voorkeur met de platte) en het is over.
Ik heb enkele jaren in de horeca gewerkt als portier (daar kreeg ik de naam die ik hier als nick gebruik) Ik weet uit ervaring dat je maar een enkele keren op hoeft te treden om het daarna lange tijd rustig te houden.