PDA

Bekijk Volledige Versie : Sarkozy blijft Turks EU-lidmaatschap blokkeren



IbnRushd
14-06-07, 13:46
Sarkozy blijft Turks EU-lidmaatschap blokkeren

woensdag 13 juni 2007 13:29

Diplomaten in Brussel maken zich grote zorgen over de toetredingsonderhandelingen met Turkije, nu blijkt dat de Franse president Nicolas Sarkozy onderhandelingen hierover veel eerder zal tegenhouden dan hij had aangekondigd.

Nicolas Sarkozy

Sarkozy zal eerder dan aangekondigd zijn veto tegen gesprekken met Turkije uitspreken

Al tijdens zijn verkiezingscampagne beloofde Sarkozy dat Frankrijk zich tegen een mogelijke Turkse toetreding zal keren. En kort na zijn aantreden als president verklaarde Sarkozy in Brussel dat hij 'geen plek voor Turkije' in de Europese Unie ziet.

Lastig

Wel beloofde hij dat hij de kwestie Turkije pas in het najaar op de Europese agenda zou plaatsen. De Europese top volgende week over een nieuw Grondwettelijk Verdrag, die al lastig genoeg zal worden, zou daardoor niet extra worden bemoeilijkt door andere kwesties.

Maar de Duitse Bondskanselier Angela Merkel wil een week na die top de stilgelegde onderhandelingen met Turkije op drie punten heropenen, zoals eurocommissaris voor Uitbreiding Olli Rehn begin mei al aankondigde.

'Schadelijk'

Franse diplomaten hebben nu in Brussel laten doorschemeren dat Frankrijk de toetredingsgesprekken met Turkije nu veel eerder zal blokkeren, meldt de Financial Times. In een reactie op de dreigende Franse blokkade waarschuwt eurocommissaris Rehn dat het gevolg een 'botsing van beschavingen tussen het westen en de islamitische wereld kan betekenen'.

In de Britse krant Daily Telegraph noemt Rehn Turkije een 'democratisch voorbeeld voor de moslimwereld en een stabiele factor in de meest instabiele regio ter wereld, het Midden-Oosten.' Het blokkeren van een eventuele Turkse toetreding tot de EU heeft volgens Rehn een 'schadelijk en destabiliserend effect op de regio'.

Door Robbert de Witt

elsevier.nl

Julien
14-06-07, 14:09
Geplaatst door IbnRushd
[B]In een reactie op de dreigende Franse blokkade waarschuwt eurocommissaris Rehn dat het gevolg een 'botsing van beschavingen tussen het westen en de islamitische wereld kan betekenen'.

:rolleyes:

Sarkozy's moeder is half Grieks. Dus dat kan misschien een oorzaak zijn..

Wat mij betreft is er geen principiële reden om Turkije niet toe te laten treden tot de E.U. Het is een democratisch en seculier land. De mensen zijn er meer Europees dan Aziatisch en het doet al in alles mee met Europa (sport, cultureel, eurovisiesongfestival, Navo etc.)

Shemharosh
15-06-07, 03:25
hahhahhaha.......dan wordt turks het derde taal in europa na engels en duits........maar toch.....frankrijk heeft niks te willen en ik denk dat die turken het wel zo gezellig hebben met de russen...niet iedereen hoeft aan te kloppen bij die
[.....] Europa...er zijn nog andere lekker
[.....]

mark61
15-06-07, 11:52
Historische fout van Sarkozy.

Julien
15-06-07, 12:05
Geplaatst door mark61
Historische fout van Sarkozy.

Maar aan de andere kant. Als je dit democratisch aan de Europese bevolking zou voorleggen, dan is er zeker een grote meerderheid tegen Turkse toetreding. Waarom iets opdringen als men het niet wil? Dat zou ook een historische fout zijn.

Verder vind ik dat je moet oppassen de nee-stemmers in het hokje van de racisten te stoppen - niet dat jij dat doet hoor - want ik denk dat de meeste nee-stemmers (vooral in Frankrijk) eerder naar hun portemonee kijken.

Turkije wordt in 1 klap het grootste EU-land (=nu Frankrijk) met de op 1 na grootste bevolking en de meeste landbouwgrond+boeren. Frankrijk krijgt nu veel EU-subsidies en zal het meeste dan verliezen aan Turkije.

mark61
15-06-07, 12:19
Geplaatst door Julien


Turkije wordt in 1 klap het grootste EU-land (=nu Frankrijk) met de op 1 na grootste bevolking en de meeste landbouwgrond+boeren. Frankrijk krijgt nu veel EU-subsidies en zal het meeste dan verliezen aan Turkije.

Als je het hele bestaan van de EU zou voorleggen aan de burgers zouden die ook makkelijk in meerderheid tegen kunnen stemmen. De volgende 'grondwet' wordt wijselijk niet meer in een referendum voorgelegd.

Die subsidies zijn zonder Turkije al een probleem en ze zullen toch eens afgeschaft moeten worden. Kan me nog herinneren dat Chirac had beloofd dat er in 2007 radicaal aan gesleuteld zou worden. :hihi:

Intussen denken ze in Turkije dat het een verkiezingsding is:

The Turkish Foreign Ministry expects that three chapters will be opened during the intergovernmental conference on June 26. “But we'll see Sarkozy's stance after the second round of elections in France next Sunday,” a Turkish official said. “We have to wait and see the actions of Sarkozy. To keep the train (Turkey's EU accession) on track, we also have to monitor internal developments in France and Turkey. There will be a better climate if things settle down in both countries,” the diplomat said referring to elections in both Turkey and France.

... “This is not rational (France's blockage). It has nothing to do with the negotiation process. It is totally a political decision. Why don't they suspend the whole negotiations then?” the diplomat asked.

EU impasse looms

The question still remains as to whether France will use its veto right to block talks with Turkey. The French delegation in Brussels has not received instructions to block the negotiations so far.

http://www.turkishdailynews.com.tr/article.php?enewsid=75935

Julien
15-06-07, 12:36
Intussen denken ze in Turkije dat het een verkiezingsding is:
Daar zouden ze best gelijk in kunnen hebben.
Het zou ook inderdaad belachelijk zijn als Frankrijk in haar eentje denkt Turkije buiten de EU te kunnen houden. o.k. theoretisch is het mogelijk, maar het zou wel dom zijn.

Overigens is het grootste gevaar voor Turkse toetreding niet Frankrijk, maar Turkije zelf. Vandaag is de zoon van de vermoorde Dink aangeklaagd omdat hij het had over de Armeense genocide, Turkije dreigt Irak binnen te vallen, het heeft Cyprus nog niet erkend en het leger dreigt nog steeds met een staatsgreep.
Dit zal toch allemaal verleden tijd moten zijn.

mark61
15-06-07, 12:52
Geplaatst door Julien
Daar zouden ze best gelijk in kunnen hebben.
Het zou ook inderdaad belachelijk zijn als Frankrijk in haar eentje denkt Turkije buiten de EU te kunnen houden. o.k. theoretisch is het mogelijk, maar het zou wel dom zijn.

Overigens is het grootste gevaar voor Turkse toetreding niet Frankrijk, maar Turkije zelf. Vandaag is de zoon van de vermoorde Dink aangeklaagd omdat hij het had over de Armeense genocide, Turkije dreigt Irak binnen te vallen, het heeft Cyprus nog niet erkend en het leger dreigt nog steeds met een staatsgreep.
Dit zal toch allemaal verleden tijd moten zijn.

De beste manier om dat verleden tijd te laten zijn is Turkije in de EU op te nemen. Dan kan dat allemaal niet meer.

Overigens heeft Erdogan gezegd dat Turkije niet Irak gaat binnenvallen. Wat ook weer onzin is, het Turkse leger is al in Irak.

Overigens zijn er al EU-leden Irak binnengevallen. :wijs:

Wat mij betreft heeft de EU Cyprus volledig verkeerd aangepakt.

mark61
15-06-07, 12:53

Julien
15-06-07, 13:59
Geplaatst door mark61
De beste manier om dat verleden tijd te laten zijn is Turkije in de EU op te nemen. Dan kan dat allemaal niet meer.
Ieder EU-lid moet eerst aan de criteria voldoen. Zolang in Turkije het leger zo'n grote invloed heeft en mensen worden opgepakt als ze kritiek hebben op de staat, wordt er niet aan de voorwaarden voldaan.


Overigens heeft Erdogan gezegd dat Turkije niet Irak gaat binnenvallen. Wat ook weer onzin is, het Turkse leger is al in Irak.

Overigens zijn er al EU-leden Irak binnengevallen. :wijs:
Ja de UK. En dat heeft tot kritiek geleid van Brussel, en veel andere EU-staten. En als de UK iets doet, betekent dat nog niet dat Turkije dezelfde fout mag maken. Het is eigenlijk zo; de inval in Irak van Turkije an sich is niet het grootste struikelblok, het is de opsomming van alle verkeerde dingen die Turkije doet. En een inval in Irak is een heel erg verkeerd ding. Israel zal ook nooit EU-lid kunnen worden.


Wat mij betreft heeft de EU Cyprus volledig verkeerd aangepakt.
Daar kunnen we over mening verschillen. 1 ding staat vast: Turkije moet (Grieks) Cyprus erkennen als het EU-lid wil worden. Cyprus ís namelijk een EU-lid. Persoonlijk vind ik dit de belangrijkste voorwaarde.

super ick
15-06-07, 14:30
Geplaatst door Julien
En als de UK iets doet, betekent dat nog niet dat Turkije dezelfde fout mag maken. Het is eigenlijk zo; de inval in Irak van Turkije an sich is niet het grootste struikelblok, het is de opsomming van alle verkeerde dingen die Turkije doet. En een inval in Irak is een heel erg verkeerd ding.
Daar kunnen we over mening verschillen. 1 ding staat vast: Turkije moet (Grieks) Cyprus erkennen als het EU-lid wil worden. Cyprus ís namelijk een EU-lid. Persoonlijk vind ik dit de belangrijkste voorwaarde.

Turkije heeft alle recht zichzelf te beschermen tegen aanvallen uitgevoerd vanuit Irak en het volpompen met wapens van Oost Turkije door de Koerden vanuit Irak tegen te gaan. 35.000 mensen zijn al geslachtoffert door de PKK. Een organisatie die, mede door het geweld ook door het merendeel van de Koerden uitgekotst is. Het is allaang geen kwestie meer van alle Koerden tegen de Turken.
Kennelijk heeft de V.S. het alleenrecht terroristen te bestrijden.
M.b.t. Cyprus: Daar is het Turkse leger haar, al aanwezige autochtone burgers te hulp gekomen.

Julien
15-06-07, 15:56
Geplaatst door super ick
Turkije heeft alle recht zichzelf te beschermen tegen aanvallen uitgevoerd vanuit Irak en het volpompen met wapens van Oost Turkije door de Koerden vanuit Irak tegen te gaan. 35.000 mensen zijn al geslachtoffert door de PKK. Een organisatie die, mede door het geweld ook door het merendeel van de Koerden uitgekotst is. Het is allaang geen kwestie meer van alle Koerden tegen de Turken.
Kennelijk heeft de V.S. het alleenrecht terroristen te bestrijden.
Dat er in Turkije zelf op vrijheidstrijders wordt gejaagd, kan ik wel begrijpen maar ik vind het fout als je zonder VN-mandaat zomaar een ander land binnenvalt. De VS heeft dat alleenrecht niet. De VS waren FOUT in Irak, Israel is fout, en Turkije is OOK fout.


M.b.t. Cyprus: Daar is het Turkse leger haar, al aanwezige autochtone burgers te hulp gekomen.
Als dat al zo is, praat je nu over een aantal decennia geleden. Turkije bezet nog steeds Cyprus. Het enige land dat de bezetting erkent, is ook Turkije zelf.
Maar daar gaat het mij niet om: als je lid van een gemeenschap wilt worden, zul je op z'n minst elk lid daarvan moeten erkennen. Of het terecht is of niet.

mark61
15-06-07, 16:01
Geplaatst door Julien
als je lid van een gemeenschap wilt worden, zul je op z'n minst elk lid daarvan moeten erkennen. Of het terecht is of niet.

Half Cyprus is geen land, en kan dus ook geen lid worden. De Grieken wezen hereniging af, de Turken stemden voor.

Beloning voor afwijzing vredesplan: 1 lidmaatschap :moe:

Beloning voor acceptatie vredesplan: 1 boycot :moe:

Julien
15-06-07, 16:14
Geplaatst door mark61
Half Cyprus is geen land, en kan dus ook geen lid worden. De Grieken wezen hereniging af, de Turken stemden voor.

Beloning voor afwijzing vredesplan: 1 lidmaatschap :moe:

Beloning voor acceptatie vredesplan: 1 boycot :moe:

De Grieks-Cyprioten hadden goede redenen om tegen te stemmen:

* De Grieks-Cypriotische vluchtelingen kregen geen compensatie voor de huizen die ze kwijt zijn geraakt door de illegale inval van Turkije.
* Het illegale Turkse leger zou nog lang op het eiland blijven en Turkije zou de mogelijkheid behouden om weer Cyprus in te vallen.
* De meer dan 100.000 Turkse kolonisten mochten op het eiland blijven. De Grieks-Cyprioten zien hen als illegale kolonisten.

http://wikipedia.qwika.nl/en2nl/Cyprus_dispute

mark61
15-06-07, 16:45
Geplaatst door Julien
De Grieks-Cyprioten hadden goede redenen om tegen te stemmen:

Je reageert niet op wat ik zeg.

Baddha
15-06-07, 17:02
Geplaatst door Julien
Ieder EU-lid moet eerst aan de criteria voldoen. Zolang in Turkije het leger zo'n grote invloed heeft en mensen worden opgepakt als ze kritiek hebben op de staat, wordt er niet aan de voorwaarden voldaan.

Natuurlijk moet Turkije aan de criteria voldoen, maar dat betekent niet dat je ze nu al op voorhand moet diskwalificeren. Als Turkije de garantie heeft dat ze mogen toetreden mits ze aan de criteria voldoen die voor alle kandidaat-lidstaten gelden, dan zal dat hopelijk voor Turkije een stimulans zijn om veel te verbeteren.

Wat er nu echter gebeurt is dat er een vies spelletje wordt gespeeld met dat land.



Daar kunnen we over mening verschillen. 1 ding staat vast: Turkije moet (Grieks) Cyprus erkennen als het EU-lid wil worden. Cyprus ís namelijk een EU-lid. Persoonlijk vind ik dit de belangrijkste voorwaarde.

Tuurlijk, je kunt geen lid zijn van een verbond als je niet alle leden erkend.

Julien
15-06-07, 17:03
Geplaatst door mark61
Je reageert niet op wat ik zeg.

Jawel. Ik leg uit waarom het te begrijpen is dat de Grieks-Cyprioten nee hebben gestemd.

De EU had Noord-Cyprus sowieso niet kunnen accepteren, omdat het een onwettig land is dat door geen enkel ander land dan Turkije wordt erkend.

Julien
15-06-07, 17:07
Geplaatst door Baddha
Natuurlijk moet Turkije aan de criteria voldoen, maar dat betekent niet dat je ze nu al op voorhand moet diskwalificeren. Als Turkije de garantie heeft dat ze mogen toetreden mits ze aan de criteria voldoen die voor alle kandidaat-lidstaten gelden, dan zal dat hopelijk voor Turkije een stimulans zijn om veel te verbeteren.

Wat er nu echter gebeurt is dat er een vies spelletje wordt gespeeld met dat land.


Dat is precies wat ik zeg. Ik heb geen principiële redenen om Turkije niet bij de EU te hebben. Ik ben het dan ook zwaar oneens met Sarkozy en de meerderheid van het Franse volk.
Turkije past veel meer bij Europa dan bij het Midden-Oosten en het zal een uitdaging zijn voor de EU en de EU meer macht geven op het wereldtoneel.

super ick
15-06-07, 17:12
Geplaatst door Julien
Dat er in Turkije zelf op vrijheidstrijders wordt gejaagd, kan ik wel begrijpen maar ik vind het fout als je zonder VN-mandaat zomaar een ander land binnenvalt. De VS heeft dat alleenrecht niet. De VS waren FOUT in Irak, Israel is fout, en Turkije is OOK fout.
Als een land aangevallen wordt mag het zich verdedigen. Beschoten worden vanuit een ander land is een aanval. Wat moet Turkije dan? De burgers af laten schieten? Mensen die lukraak burgerdoelen onder vuur nemen kan je maar op 1 manier aanpakken. Uitroeien.
Als dat al zo is, praat je nu over een aantal decennia geleden. Turkije bezet nog steeds Cyprus. Het enige land dat de bezetting erkent, is ook Turkije zelf.
Maar daar gaat het mij niet om: als je lid van een gemeenschap wilt worden, zul je op z'n minst elk lid daarvan moeten erkennen. Of het terecht is of niet.
De Turken wilden hereniging van Cyprus maar kunnen straks wel om deze kwestie fluiten naar hun lidmaatschap,
De Grieken willen niet en worden beloond met een lidmaatschap. Ik zie de logica niet.

Er zijn voor- en nadelen aan een Turks lidmaatschap. Nu worden alleen onderhandelingen en vage voortrajecten beloofd. Alleen maar om compromissen tussen voor- en tegenstanders binnen de E.U. een beetje te kneden.
Ik kan sommige argumenten van de tegenstanders goed begrijpen.
Stem gewoon en respecteer de uitkomst.

tr_imparator
15-06-07, 17:22
Geplaatst door Julien
De EU had Noord-Cyprus sowieso niet kunnen accepteren, omdat het een onwettig land is dat door geen enkel ander land dan Cyprus wordt erkend.

Voor het geval dat je het niet weet: Noord-Cyprus is ook een onderdeel van Cyprus.

Je predikt hier halve waarheden: de EU had nooit Cyprus in de EU mogen toelaten. Dat is een fout, en dat blijft een fout.

Turkije heeft daarom alle recht om rechten die ontleend worden aan een staat die eigenlijk niet zou mogen bestaan te verwerpen. Altijd.

Julien
15-06-07, 17:29
Geplaatst door tr_imparator
Voor het geval dat je het niet weet: Noord-Cyprus is ook een onderdeel van Cyprus.
Nee hoor, het wordt illegaal bezet door Turkije. De Grieks-Cyprioten willen het best als onderdeel van Cyprus zien, maar dan moeten de Turkse bezettingsmacht en de kolonisten wel weg.

De Turkse Republiek Noord-Cyprus is een op het noordelijk deel van het eiland Cyprus gelegen staat die alleen door Turkije wordt erkend. De rest van de wereld beschouwt dit formeel als bezet gebied van de Republiek Cyprus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkse_Republiek_Noord-Cyprus


Je predikt hier halve waarheden: de EU had nooit Cyprus in de EU mogen toelaten. Dat is een fout, en dat blijft een fout.
Wat is daar fout aan? Cyprus is een erkend VN-lid. Noord-Cyprus juist niet.


Turkije heeft daarom alle recht om rechten die ontleend worden aan een staat die eigenlijk niet zou mogen bestaan te verwerpen. Altijd.
Noord-Cyprus had niet mogen bestaan. En net zoals de Israelische bezetter in Palestina, en de Amerikaanse bezetter in Irak moet Turkije ophouden Cyprus te bezetten.

tr_imparator
15-06-07, 17:31
Geplaatst door Julien

Als dat al zo is, praat je nu over een aantal decennia geleden. Turkije bezet nog steeds Cyprus.

De Turkse bezetting is niet te vergelijken met andere bezettingen(zoals Irak of Israel). De Turkse leger staat gestationeerd aan de grens en voert verder geen reet uit.



Maar daar gaat het mij niet om: als je lid van een gemeenschap wilt worden, zul je op z'n minst elk lid daarvan moeten erkennen. Of het terecht is of niet.

Dat is hypocriet. Het gaat altijd over rechtvaardigheid(mensenrechten, etc etc). Maar hier is rechtvaardigheid opeens niet meer van belang.

Julien
15-06-07, 17:43
Geplaatst door tr_imparator
Dat is hypocriet. Het gaat altijd over rechtvaardigheid(mensenrechten, etc etc). Maar hier is rechtvaardigheid opeens niet meer van belang.

Het is rechtvaardig om Noord-Cyprus terug te geven aan de Cyprioten. Ik vind het wel te vergelijken met de Israelische bezetting van Palestina. Aangezien Turkse kolonisten 100.000 oorspronkelijke bewoners hebben verjaagd, die nu vluchteling zijn en ze nog steeds een leger op het eiland hebben dat er niet voor terugdeinst om geweld te gebruiken (zoals het doodschieten van een man die de Turkse vlag naar beneden wou hijsen). En er is een (prikkeldraad)scheiding gemaakt tussen de Grieks- en Turks Cyprioten.

Turkije is het land dat lid wil worden van de EU. Cyprus is al lid. Als Turkije echt lid wil worden, kunnen ze niets anders doen dan Cyprus erkennen. Dat is niet hypocriet.

observer
16-06-07, 00:12
Geplaatst door tr_imparator
De Turkse bezetting is niet te vergelijken met andere bezettingen(zoals Irak of Israel). De Turkse leger staat gestationeerd aan de grens en voert verder geen reet uit.
hmm weet zeker dat daar wel een goede grap inzit

maar oke

turkse leger staat aan grens cyprus, euh waarom er is een vn macht die de 2 apart houdt dus turkse leger is niet nodig

de turkse kolonisten zijn net zo fout als de israelische (of fwiw de marokaanse in de sahara)

TonH
16-06-07, 00:54
Geplaatst door Julien
:rolleyes:

Sarkozy's moeder is half Grieks. Dus dat kan misschien een oorzaak zijn..



Soms lijkt het me best lekker om zo vol vooroordeeltjes te zitten. Lijkt me zo lekker makkelijk. En dan vooral nooit lezen dat er iets geschreven wordt dat het tegendeel aangeeft van je vooroordeeltjes, want dan leeft het ineens niet meer zo lekker, en dat kunnen we natuurlijk niet hebben....

Awel, het was vast een grapje...

TonH
16-06-07, 00:59
Geplaatst door tr_imparator
De Turkse bezetting is niet te vergelijken met andere bezettingen(zoals Irak of Israel). De Turkse leger staat gestationeerd aan de grens en voert verder geen reet uit.




Dat is hypocriet. Het gaat altijd over rechtvaardigheid(mensenrechten, etc etc). Maar hier is rechtvaardigheid opeens niet meer van belang.

Hij is leuk Imp. Onzin, maar leuk! :D

TonH
16-06-07, 01:04
Even voor Julien én Imp: Cyprus is altijd één staat gebleven. Die hele staat is bij de EG gekomen. Alleen heeft die staat geen controle meer over een deel van haar territorium omdat daar buitenlandse troepen de dienst uit maken.
Natuurlijk had de EU in deze toestand Cyprus nooit toe mogen laten. Dat hebben ze wel gedaan en dan is het logisch dat Cyprus de Turkse toetreding zal blijven blokkeren totdat ze weer zeggenschap heeft over haar hele territorium.

Nee, ik heb het niet over Grieks-Cyprus, want dat bestaat niet. En een bezetting blijft een bezetting en kolonisten blijven kolonisten. Of ze nu Joods, Albanees of Turks zijn.

tr_imparator
16-06-07, 01:26
Geplaatst door TonH
Even voor Julien én Imp: Cyprus is altijd één staat gebleven. Die hele staat is bij de EG gekomen. Alleen heeft die staat geen controle meer over een deel van haar territorium omdat daar buitenlandse troepen de dienst uit maken.
Natuurlijk had de EU in deze toestand Cyprus nooit toe mogen laten. Dat hebben ze wel gedaan en dan is het logisch dat Cyprus de Turkse toetreding zal blijven blokkeren totdat ze weer zeggenschap heeft over haar hele territorium.

Nee, ik heb het niet over Grieks-Cyprus, want dat bestaat niet. En een bezetting blijft een bezetting en kolonisten blijven kolonisten. Of ze nu Joods, Albanees of Turks zijn.

Feit is gewoon dat de belangen van de Turks-Cyprioten in Cyprus niet voldoende worden vertegenwoordigd in het huidige parlement, waar de stoelen van de Turks-Cypriotische kamerleden leeg staan, waardoor er noodzaak is voor een schaduwparlement.

Dat was je zeker ontgaan?

tr_imparator
16-06-07, 01:34
Geplaatst door TonH
Hij is leuk Imp. Onzin, maar leuk! :D


Ook leuk. (http://en.wikipedia.org/wiki/Akrotiri_and_Dhekelia)

Julien
16-06-07, 04:13
Geplaatst door tr_imparator
Feit is gewoon dat de belangen van de Turks-Cyprioten in Cyprus niet voldoende worden vertegenwoordigd in het huidige parlement, waar de stoelen van de Turks-Cypriotische kamerleden leeg staan, waardoor er noodzaak is voor een schaduwparlement.

Dat was je zeker ontgaan?

Dat is toch logisch? Het zijn grotendeels kolonisten die na de illegale inval van Turkije daar naar toe zijn gegaan.

Stel je voor dat Israel parlementszetels opeist in het Palestijnse parlement?

tr_imparator
16-06-07, 15:51
Geplaatst door Julien
Dat is toch logisch? Het zijn grotendeels kolonisten die na de illegale inval van Turkije daar naar toe zijn gegaan.

Stel je voor dat Israel parlementszetels opeist in het Palestijnse parlement?


Dom dat je altijd met de vergelijking Israel-Palestina komt, terwijl die vergelijking niet opgaat. Je kan ook zeggen dat Cyprus helemaal uit kolonisten bestaan(grieken + turken) en Grieken verreweg in de meerderheid zijn.

10% van de bevolking van cyprus bestaat uit kolonisten. 70% Grieks-Cyprioten, 10% Turks-Cyprioten en 10% rest. Realiseer je dat de bevolkingsaantal in cyprus amper een miljoen is, waardoor er relatief gezien veel kolonisten zijn, maar dat valt absoluut gezien wel mee.


P.S. Kolonisten in Israel hebben het voor het zeggen, dat kan je niet zeggen over de kolonisten in Cyprus.

Al Sawt
17-06-07, 01:03
Geplaatst door super ick
Turkije heeft alle recht zichzelf te beschermen tegen aanvallen uitgevoerd vanuit Irak en het volpompen met wapens van Oost Turkije door de Koerden vanuit Irak tegen te gaan. 35.000 mensen zijn al geslachtoffert door de PKK. Een organisatie die, mede door het geweld ook door het merendeel van de Koerden uitgekotst is. Het is allaang geen kwestie meer van alle Koerden tegen de Turken.
Kennelijk heeft de V.S. het alleenrecht terroristen te bestrijden.
M.b.t. Cyprus: Daar is het Turkse leger haar, al aanwezige autochtone burgers te hulp gekomen. Hoe Inconsequent kunnen sommige mensen zijn.

Want staan volgende citaten niet haaks op boven staande bewering:
Geplaatst door super ick
Misschien was het je nog niet opgevallen. De enige regio in Irak die stabiel is wordt geleidt door de Koerden. Afblijven dus!!!!!!!!!!


Komt dan nu ineens alle PKK-terreur uit Irak? Turkije kan beter eens een normale dialoog met de Koerden aangaan en de rechten van de Koerden respecteren ipv ze te verwaarlozen en te vermoorden.

De PKK kon haar gang ook al gaan in Oost-Tukije en diverse omringende landen. Ik verdenk Turkije ervan dat het een beetje steekt dat de Koerden het als enige groep in Irak redelijk goed doen. Daarom verdienen ze steun ipv geweldadig ingrijpen door Turkije.
Topic (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=218300)

Al Sawt
17-06-07, 01:09
Geplaatst door observer
hmm weet zeker dat daar wel een goede grap inzit

maar oke

turkse leger staat aan grens cyprus, euh waarom er is een vn macht die de 2 apart houdt dus turkse leger is niet nodig

de turkse kolonisten zijn net zo fout als de israelische (of fwiw de marokaanse in de sahara) Marokkaanse kolonisten zijn gewoon Sahrawi`s die gebruk maken van geografische grenzen van de Marokkaanse demografie.

Wat we overigens niet kunnen zeggen over Zionisten.

justus
17-06-07, 08:14
Geplaatst door super ick
Turkije heeft alle recht zichzelf te beschermen tegen aanvallen uitgevoerd vanuit Irak en het volpompen met wapens van Oost Turkije door de Koerden vanuit Irak tegen te gaan. 35.000 mensen zijn al geslachtoffert door de PKK. Een organisatie die, mede door het geweld ook door het merendeel van de Koerden uitgekotst is. Het is allaang geen kwestie meer van alle Koerden tegen de Turken.
Kennelijk heeft de V.S. het alleenrecht terroristen te bestrijden.
M.b.t. Cyprus: Daar is het Turkse leger haar, al aanwezige autochtone burgers te hulp gekomen.

je roept met deze post de vraag op of de koerden slachtoffers en vrijheidsstijders zijn of terroristen.

overigens vind ik de uitbreiding van de eu al veel te ver gegaan. al die oostblokrommel had wat mij betreft best buiten de eu mogen blijven. ik ben tegen iedere verdere uitbreiding om dat vooralsnog geen redelijke economische bijdrage valt te verwachten van landen als turkije.

Baddha
17-06-07, 13:06
Geplaatst door justus
je roept met deze post de vraag op of de koerden slachtoffers en vrijheidsstijders zijn of terroristen.

overigens vind ik de uitbreiding van de eu al veel te ver gegaan. al die oostblokrommel had wat mij betreft best buiten de eu mogen blijven. ik ben tegen iedere verdere uitbreiding om dat vooralsnog geen redelijke economische bijdrage valt te verwachten van landen als turkije.

Toen Ierland, Portugal, Spanje en Griekenland bij de EU kwamen was het ook rommel. Door te investeren in die landen zijn het democratien geworden waar de infrastructuur flink is verbeterd en de economie fors is gegroeid. Daarmee is de afzetmarkt voor onze economie gegroeid en hebben we nu een stabiele Europese regio.

Of de uitbreiding met de Oost-Europese landen een groot succes of een historische fout is kun je pas over een paar decennia concluderen.

Turkije heeft veel potentie om een waardevol lid van de EU te worden. Omdat de economie naar Europese maatstaven nu nog niet zoveel voorsteld diskwalificeert Turkije niet op voorhand.

mark61
17-06-07, 13:17
Geplaatst door Baddha
Toen Ierland, Portugal, Spanje en Griekenland bij de EU kwamen was het ook rommel. Door te investeren in die landen zijn het democratien geworden waar de infrastructuur flink is verbeterd en de economie fors is gegroeid. Daarmee is de afzetmarkt voor onze economie gegroeid en hebben we nu een stabiele Europese regio.

Of de uitbreiding met de Oost-Europese landen een groot succes of een historische fout is kun je pas over een paar decennia concluderen.

Turkije heeft veel potentie om een waardevol lid van de EU te worden. Omdat de economie naar Europese maatstaven nu nog niet zoveel voorsteld diskwalificeert Turkije niet op voorhand.

Yeps. Overigens is het per capita inkomen van Turkije vrijwel gelijk aan dat van Roemenië. Vzv. ik weet is de zakenwereld in meerderheid voor toetreding, ziet juist economische kansen.

Ik heb ook het idee dat de Turkse economie meer ontwikkeld is en meer toekomst heeft dan pakweg de Bulgaarse en de Roemeense op dit moment, maar dat weet ik niet.

Veelzeggend is dat nou net Griekenland groot voorstander is.

Grootste probleem is nog een mediterrane, deels agrarische economie. Spanje, Frankrijk en Italië worden niet goed bij de gedachte.

TonH
17-06-07, 14:29
French appease Turks
PARIS (Reuters) – France will not block or try to slow down talks on Turkey at European Union meetings next week, French Foreign Minister Bernard Kouchner said yesterday.
Kouchner said President Nicolas Sarkozy’s position that Turkey was not part of Europe was well known. But he added that Sarkozy did not want to block next week’s EU summit as his main priority was a deal on a simplified European institutional treaty.

Asked at a news conference about France’s position on EU accession negotiations with Turkey, Kouchner said: “You used two verbs: ‘brake’ and ‘block.’ I think neither will be usable for next week’s meeting.” “You’re also aware of (Sarkozy’s) decision not to... want to block the meetings being held and in particular the European Council that will be held in late June, considering that the main issue is continuing work around a simplified document,” Kouchner said.

The German EU presidency aims to open three negotiating chapters with Turkey on June 26 – economic and monetary policy, statistics and financial control.

EU diplomats said France had indicated in preparatory discussions that it had a particular concern about allowing Turkey to open the negotiating chapter on economic and monetary policy, one of 35 into which EU law is divided.

The French had argued that discussing economic and monetary union with the Turks could prejudge the final outcome of the negotiations.

Jean-Pierre Jouyet, France’s secretary of state for European affairs, said on Wednesday, “There will be no pursuit of negotiations as if nothing had been said by the president of France.”

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_world_2950058_16/06/2007_84586

Baddha
17-06-07, 14:34
Geplaatst door mark61
Yeps. Overigens is het per capita inkomen van Turkije vrijwel gelijk aan dat van Roemenië. Vzv. ik weet is de zakenwereld in meerderheid voor toetreding, ziet juist economische kansen.

Ik heb ook het idee dat de Turkse economie meer ontwikkeld is en meer toekomst heeft dan pakweg de Bulgaarse en de Roemeense op dit moment, maar dat weet ik niet.

Veelzeggend is dat nou net Griekenland groot voorstander is.

Grootste probleem is nog een mediterrane, deels agrarische economie. Spanje, Frankrijk en Italië worden niet goed bij de gedachte.

Frankrijk doet er alles aan om de idiote landbouwsubsidies niet mis te lopen. Daar is geen nieuws onder de zon. Des te meer reden om die subsidies zo snel mogelijk een halt toe te roepen.

TonH
17-06-07, 14:37
Geplaatst door tr_imparator

10% van de bevolking van cyprus bestaat uit kolonisten. 70% Grieks-Cyprioten, 10% Turks-Cyprioten en 10% rest. Realiseer je dat de bevolkingsaantal in cyprus amper een miljoen is, waardoor er relatief gezien veel kolonisten zijn, maar dat valt absoluut gezien wel mee.

En leg daar de zetelverdeling in het Cypriotische parlement eens naast:
56 van de zetels is gereserveerd voor de Grieks-Cyprioten en 24 voor de Turks-Cyprioten.
De Turks-Cyrioten hebben dus de 24 zetels voor hen alleen... terwijl ze volgens jou maar 10% uitmaken van de totale, huidige, bevolking.

En ja, die zetels zijn nog steeds vacant. En ja, een land waar dit soort kunstmatige verdelingen moeten worden ingevoerd is een wel heel gemankeerde democratie en zou niet voldoen aan de EU-normen. Zie Libanon, waar dit systeem, geloof ik, ook speelt.

Maar Cyprus zit nu eenmaal in de EU en per 1 januari ook in de Euro-zone.

tr_imparator
17-06-07, 17:50
Geplaatst door TonH
En leg daar de zetelverdeling in het Cypriotische parlement eens naast:
56 van de zetels is gereserveerd voor de Grieks-Cyprioten en 24 voor de Turks-Cyprioten.
De Turks-Cyrioten hebben dus de 24 zetels voor hen alleen... terwijl ze volgens jou maar 10% uitmaken van de totale, huidige, bevolking.

En ja, die zetels zijn nog steeds vacant. En ja, een land waar dit soort kunstmatige verdelingen moeten worden ingevoerd is een wel heel gemankeerde democratie en zou niet voldoen aan de EU-normen. Zie Libanon, waar dit systeem, geloof ik, ook speelt.


In de zetelverdeling is waarschijnlijk rekening gehouden met de 10% kolonisten. Ik denk niet dat het realiseerbaar is om die mensen terug naar Turkije te sturen. Vreendelingendocument misschien een idee. :verveeld:


Maar Cyprus zit nu eenmaal in de EU en per 1 januari ook in de Euro-zone.

Ook Akrotiri en Dhekelia? Groot-Britannie zit ook in de EU.
Dat zijn toch ook kolonisten?

mark61
17-06-07, 18:54
Geplaatst door tr_imparator
Ook Akrotiri en Dhekelia? Groot-Britannie zit ook in de EU.
Dat zijn toch ook kolonisten?

Volgens jouw bron wonen er vnl. Griekse Cyprioten met een soort van Engels paspoort. Zo eentje waar je niks aan hebt. Net als Gibraltarbewoners zijn die meteen EU-bewoners. Of niet, met dat zweverige paspoort.

Maar lamaar, als het over Turkije en Turken gaat <> EU gebeurt er altijd iets heel raars. Alle argumenten tegen zijn goed.

tr_imparator
18-06-07, 02:18
Geplaatst door mark61
Volgens jouw bron wonen er vnl. Griekse Cyprioten met een soort van Engels paspoort. Zo eentje waar je niks aan hebt. Net als Gibraltarbewoners zijn die meteen EU-bewoners. Of niet, met dat zweverige paspoort.

Maar het behoort niet tot de Republiek 'Cyprus'.

Sry, maar ik vind dat een beetje vreemd. ''Cyprus-grond'' onder het gezag van Groot-Britannie. Ze gebruiken zeker dat voor militaire doeleinden(en Cyprus, voor of tegen, kan/wilt daar niks tegen doen, omdat het niet onder hun 'jurisdictie' valt.)

(volgens mij heeft het Net als Turkije, maar dan meer, baat bij zo een 'setpoint' als deze)


Maar lamaar, als het over Turkije en Turken gaat <> EU gebeurt er altijd iets heel raars. Alle argumenten tegen zijn goed.

mark61
18-06-07, 08:27
Geplaatst door tr_imparator
Maar het behoort niet tot de Republiek 'Cyprus'.

Sry, maar ik vind dat een beetje vreemd. ''Cyprus-grond'' onder het gezag van Groot-Britannie. Ze gebruiken zeker dat voor militaire doeleinden(en Cyprus, voor of tegen, kan/wilt daar niks tegen doen, omdat het niet onder hun 'jurisdictie' valt.)

(volgens mij heeft het Net als Turkije, maar dan meer, baat bij zo een 'setpoint' als deze)

Was onderdeel van de onafhankelijkheidsovereenkomst toch? Soort Guantanamo.

observer
18-06-07, 21:00
Geplaatst door Al Sawt
Marokkaanse kolonisten zijn gewoon Sahrawi`s die gebruk maken van geografische grenzen van de Marokkaanse demografie.

Wat we overigens niet kunnen zeggen over Zionisten. zijn gewoon sefardi die terug willen naar de bakermat

en mischien willen die sahrawi wel gewoon geen marokkanen zijn, dat is hun goede recht

justus
19-06-07, 05:51
Geplaatst door Baddha
Toen Ierland, Portugal, Spanje en Griekenland bij de EU kwamen was het ook rommel. Door te investeren in die landen zijn het democratien geworden waar de infrastructuur flink is verbeterd en de economie fors is gegroeid. Daarmee is de afzetmarkt voor onze economie gegroeid en hebben we nu een stabiele Europese regio.

Of de uitbreiding met de Oost-Europese landen een groot succes of een historische fout is kun je pas over een paar decennia concluderen.

Turkije heeft veel potentie om een waardevol lid van de EU te worden. Omdat de economie naar Europese maatstaven nu nog niet zoveel voorsteld diskwalificeert Turkije niet op voorhand.

Turkije is niet Europees georienteerd, geen Europese historie, geen Europese cultuur. In principe geen aspirant lid naar mijn mening. Datzelfde geldt voor tal van andere landen, vele oostblokstaten bijvoorbeeld, wat zou oekraine moeten zoeken bij Europa? Of Bulgarije? Of Roemenie? En in dat licht landen als Algerije, Tunesie en Marokke al helemaal niet.

De EU is primair voor (west) Europa en de ontwikkeling van de economie alhier. Voor zaken als ontwikkelingshulp etc. hebben we andere organisaties.
Turkije is dus nmm geen aspirant lid en wordt dat nooit ook. En zeg nu niet dat ik iets tegen Turken heb of zo, dat is onzin. Ik ben het alleen zat om vanuit alweer een ander potje dat o.a. door mij wordt gefinancierd, een potentiele concurrent op poten te helpen.

super ick
19-06-07, 14:15
Geplaatst door justus
Turkije is niet Europees georienteerd, geen Europese historie, geen Europese cultuur. In principe geen aspirant lid naar mijn mening. Datzelfde geldt voor tal van andere landen, vele oostblokstaten bijvoorbeeld, wat zou oekraine moeten zoeken bij Europa? Of Bulgarije? Of Roemenie? En in dat licht landen als Algerije, Tunesie en Marokke al helemaal niet.

De EU is primair voor (west) Europa en de ontwikkeling van de economie alhier. Voor zaken als ontwikkelingshulp etc. hebben we andere organisaties.
Turkije is dus nmm geen aspirant lid en wordt dat nooit ook. En zeg nu niet dat ik iets tegen Turken heb of zo, dat is onzin. Ik ben het alleen zat om vanuit alweer een ander potje dat o.a. door mij wordt gefinancierd, een potentiele concurrent op poten te helpen.

Heb je al eens op de landkaart gekregen welke buurlanden de E.U. erbij krijgt bij toetreding van Turkije?

mark61
19-06-07, 14:34
Geplaatst door justus
Turkije is niet Europees georienteerd, geen Europese historie, geen Europese cultuur.

Jij weet overduidelijk niets, maar dan ook niets van Turkije.

Turkije heeft sinds 1963 een associatieverdrag en zit nu precies 44 jaar in de wachtkamer.

justus
19-06-07, 15:12
Geplaatst door mark61
Jij weet overduidelijk niets, maar dan ook niets van Turkije.

Turkije heeft sinds 1963 een associatieverdrag en zit nu precies 44 jaar in de wachtkamer.

als je 44 jaar in de wachtkamer zit moet je je in alle redelijkheid afvragen of je al niet aan de beurt had moeten zijn....en zo ja, dan zou ik maar eens elders gaan kijken.

maareh, hoezo weet ik niets van turkije?
* geen west-europees land
* geen (west) europese historie
* geen (west) europese mentaliteit
* geen fatsoenlijke economie\
* (te) veel landbouw (= teveel subsidie vreten)

past gewoon niet in een economische gemeenschap met west-europa (hoewel dat evenzeer geldt voor al die oostblokrommel).

justus
19-06-07, 15:13
Geplaatst door super ick
Heb je al eens op de landkaart gekregen welke buurlanden de E.U. erbij krijgt bij toetreding van Turkije?

laten het maar heel verre buren blijven....of gewoon geen buren worden!
nog ff en dan willen de buren ook bij 'ons' clubje....

Soldim
19-06-07, 15:23
Geplaatst door justus
maareh, hoezo weet ik niets van turkije?
* geen west-europees land


Dat ligt eraan hoe je west-europees definieert. Katholiek/christelijk.... dan niet. Kolonisatie, expantie politiek--Turkije past precies in het rijtje. D'r zijn minder West-Europese landen in West-Europa.



* geen (west) europese historie


Vraag dat nog eens na, in Wenen



* geen (west) europese mentaliteit


Wat is de (west) europese mentaliteit??



* geen fatsoenlijke economie


Dat ligt er maar aan wat je fastsoenlijk noemt.



* (te) veel landbouw (= teveel subsidie vreten)


Ach meneer is bang voor ze portemonee. Hoeveel draag jij nou jaarlijks af aan de EU?

H.P.Pas
19-06-07, 15:43
Geplaatst door justus
past gewoon niet in een economische gemeenschap met west-europa (hoewel dat evenzeer geldt voor al die oostblokrommel).

Die oostblokrommel is de parel van mijn oudedagsvoorziening; economisch doen ze het leuk.
Je bent een beetje blijven hangen (http://www.reclamearsenaal.nl/RADB/img/?id=23217&mc=12248) vrees ik.

mark61
19-06-07, 15:52
Geplaatst door justus
als je 44 jaar in de wachtkamer zit moet je je in alle redelijkheid afvragen of je al niet aan de beurt had moeten zijn....en zo ja, dan zou ik maar eens elders gaan kijken.

maareh, hoezo weet ik niets van turkije?

past gewoon niet in een economische gemeenschap met west-europa (hoewel dat evenzeer geldt voor al die oostblokrommel).

Als je ophield met overal (west) voor te zetten zou dat een stuk schelen. De EU is geen WesteU. Die bestaat ook, maar is wat anders.

Turkije is een door en door Europees land, met een Europese geschiedenis van 700 jaar. Mentaliteit is een tamelijk vaag begrip. Maar aangezien jij heel Oost-Europa ook buiten de deur wilt houden heeft enige discussie verder niet zoveel zin.

super ick
20-06-07, 15:13
De vraag is eerder: Waar wil de politiek de grens trekken?
Oekraine wil er ook graag bij.

Met de Oostbloklanden erbij is de unie al zo goed als onbestuurbaar. Zonder die landen lukte het ook al nooit om bv. een eenduidig standpunt te vormen over welke zaak dan ook.

Waarom niet een vrijhandelsverdrag met harde economische (en als dat wenselijk is ook democratische) spelregels?

1 leger met 1 beleid komt er toch voorlopig niet van.