PDA

Bekijk Volledige Versie : Religieuze homofoben op de vingers getikt



David
15-06-07, 15:37
Scholen mogen homo’s niet weren

Zelfs het bijzonder onderwijs mag niet op voorhand homoseksuelen uitsluiten voor de functie van leraar. Dat blijkt uit een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). De commissie tikt daarin de evangelische scholengemeenschap De Passie in Amsterdam op de vingers, in een zaak die is aangekaart door het Meldpunt Discriminatie Amsterdam.

Aanleiding tot de klacht was de jaarlijkse scholengids van Het Parool waarin de Amsterdamse scholengemeenschap De Passie liet weten dat homoseksualiteit niet strookt met de uitgangspunten van de school. Trots liet de school weten: “Openlijk homoseksuele leerkrachten zult u hier niet aantreffen.”

De commissie vindt dat de school daarmee direct een verboden onderscheid maakt en zich niet kan beroepen op de vrijheid van onderwijs.

Omdat de commissie rekening heeft gehouden met het feit dat het hier om een ‘bijzondere school’ gaat, geldt de uitspraak dus voor alle scholen die zich beroepen op een godsdienst.

Het op voorhand in twijfel trekken van de geschiktheid van een (potentiële) medewerker vanwege het enkele feit van zijn openlijke homoseksuele gerichtheid, is volgens de CGB in strijd met het in de Algemene wet gelijke behandeling neergelegde verbod van onderscheid op grond van homoseksuele gerichtheid.

De voorzitter van de commissie vraagt aan alle betrokkenen om goed met elkaar te praten. Dat was in het geval van De Passie onvoldoende het geval. “Partijen hebben nagelaten elkaar te spreken over de vraag hoe de identiteit van de school en homoseksuele gerichtheid van docenten samen zouden kunnen gaan. Door er bij voorbaat vanuit te gaan dat dit niet kan, gooi je de deur te snel dicht.”

Directeur G. Oosterhuis zegt de aanbeveling van de CGB over te nemen en concreet beleid te gaan maken “De commissie heeft haar oordeel enkel gebaseerd op basis van uitlatingen in de pers en niet op basis van concrete feiten”, zo sputtert hij alsnog tegen.

Tomas
15-06-07, 15:43
What's next? Pedofielen, massamoordenaars, hitler, stalin, george bush? Ik hou me hart vast.

Julien
15-06-07, 16:23
Zolang de homoseksuele leraar het (gelovige) karakter van de school onderschrijft, vind ik inderdaad dat je niemand mag weigeren vanwege zijn of haar geaardheid.

Baddha
15-06-07, 16:42
Geplaatst door Julien
Zolang de homoseksuele leraar het (gelovige) karakter van de school onderschrijft, vind ik inderdaad dat je niemand mag weigeren vanwege zijn of haar geaardheid.

Precies. Nu zijn uitspraken van deze commissie niet bindend, maar het lijkt me een goede uitleg van de wet.

mark61
15-06-07, 16:43
Geplaatst door Julien
Zolang de homoseksuele leraar het (gelovige) karakter van de school onderschrijft, vind ik inderdaad dat je niemand mag weigeren vanwege zijn of haar geaardheid.

Als ambtenaren mogen weigeren same sex huwelijken te voltrekken mag een leraar toch zeker ook wel weigeren homofobe godsdiensten te onderschrijven.

Julien
15-06-07, 16:50
Geplaatst door mark61
Als ambtenaren mogen weigeren same sex huwelijken te voltrekken mag een leraar toch zeker ook wel weigeren homofobe godsdiensten te onderschrijven.

Je vergelijkt appels met peren.

Als een homoseksuele leraar uit alle scholen een othordox gelovige school uitkiest om les te geven, dan kan hij niets anders doen dan het karakter van die school onderschrijven. Want hij zou anders net zo goed naar een openbare school kunnen gaan.

Een ambtenaar heeft die keus niet. Als er meerdere huwelijksambtenaren zijn, dan is het geen probleem om rekening te houden met de gewetensbezwaren.

mark61
15-06-07, 16:52
Geplaatst door Julien
Je vergelijkt appels met peren.

Als een homoseksuele leraar uit alle scholen een othordox gelovige school uitkiest om les te geven, dan kan hij niets anders doen dan het karakter van die school onderschrijven. Want hij zou anders net zo goed naar een openbare school kunnen gaan.

Een ambtenaar heeft die keus niet. Als er meerdere huwelijksambtenaren zijn, dan is het geen probleem om rekening te houden met de gewetensbezwaren.

Wat is dat nou weer voor waanzin? Ik ben Dirk, uw wiskundeleraar. Komt geen god bij kijken. De man solliciteert op een vacature. Liggen niet voor het oprapen.

Een ambtenaar heeft geen keus? Wat dacht je van een andere baan zoeken, dat vind je voor die leraar toch prima? Of ambtenaren kunnen alleen maar ambtenaren? Wat zielig. Had ie een vak moeten leren.

Ik snap nog steeds niet hoe ambtenaren, dienaren van het volk, werk kunnen weigeren.

Julien
15-06-07, 17:19
Geplaatst door mark61
Wat is dat nou weer voor waanzin? Ik ben Dirk, uw wiskundeleraar. Komt geen god bij kijken. De man solliciteert op een vacature. Liggen niet voor het oprapen.

Een ambtenaar heeft geen keus? Wat dacht je van een andere baan zoeken, dat vind je voor die leraar toch prima? Of ambtenaren kunnen alleen maar ambtenaren? Wat zielig. Had ie een vak moeten leren.

Ik snap nog steeds niet hoe ambtenaren, dienaren van het volk, werk kunnen weigeren.

Wat heeft een anti-christelijke leraar te zoeken op een christelijke school? :rolleyes:
Die leraar kan toch makkelijk een openbare school uitzoeken? Zelfs de kleinste gemeenten hebben een christelijke én openbare school.

Bij een ambtenaar ligt dat wat moeilijker. De staat is van iedereen, ook van gelovigen die tegen het homohuwelijk zijn. Als een ambtenaar in gewetensbezwaren komt, dan moet je het gewoon overlaten aan een andere ambtenaar. Dat gebeurt ook in de advocatuur en in de medische wereld. Ik snap niet wat je daar niet aan begrijpt.

super ick
15-06-07, 17:34
Geplaatst door Tomas
What's next? Pedofielen, massamoordenaars, hitler, stalin, george bush? Ik hou me hart vast.

Wat heb jij voor een zieke geest? Homoseksuelen horen dus in dit rijtje thuis?

Baddha
15-06-07, 18:44
Geplaatst door Julien
Bij een ambtenaar ligt dat wat moeilijker. De staat is van iedereen, ook van gelovigen die tegen het homohuwelijk zijn. Als een ambtenaar in gewetensbezwaren komt, dan moet je het gewoon overlaten aan een andere ambtenaar. Dat gebeurt ook in de advocatuur en in de medische wereld. Ik snap niet wat je daar niet aan begrijpt.

Een ambtenaar is een werknemer die geacht wordt te doen wat van hem wordt gevraagd middels z'n takenpakket. Hij kan ook niet weigeren om paspoorten te geven aan Surinamers of kinderen van moslims in te schrijven.

Als een ambtenaar weigert om negers te huwen, dan is de wereld te klein. Gaat het om homo's dan wordt het goedgepraat omwille van gewetensbezwaren. Wat een kolder!

mark61
15-06-07, 18:58
Geplaatst door Julien
Wat heeft een anti-christelijke leraar te zoeken op een christelijke school? :rolleyes:

Hoezo anti? Hoe kom je daaar nou weer bij?


Die leraar kan toch makkelijk een openbare school uitzoeken? Zelfs de kleinste gemeenten hebben een christelijke én openbare school.

Leraar zoekt werk, reageert op vacature. Waar heb je het nou weer over, alsof werkzoekenden hun werkkring kunnen uitzoeken. Onzinnig.


Bij een ambtenaar ligt dat wat moeilijker. De staat is van iedereen, ook van gelovigen die tegen het homohuwelijk zijn.

Onzinredenering. Ambtenaren moeten, meer dan enige werknemer, doen wat de baas zegt, en trouwens gewoon de wet uitvoeren. Werkweigering op grond van persoonlijke overtuigingen is voor mij simpel > op staande voet ontslaan.


Als een ambtenaar in gewetensbezwaren komt,

dan moet ie maar een andere baan gaan zoeken.


dan moet je het gewoon overlaten aan een andere ambtenaar. Dat gebeurt ook in de advocatuur en in de medische wereld. Ik snap niet wat je daar niet aan begrijpt.

In de medische wereld slaat het ook al nergens op. Advocatuur begrijp ik niet.

Je bedoelt, Frankrijk heeft grofweg dezelfde abortuswet als NL, maar er zijn zoveel weigeraars, dat vrouwen alsnog (in 2007!) naar NL moeten komen voor een abortus. Zag ik laatst. Onvoorstelbaar.

mark61
15-06-07, 18:59
Geplaatst door super ick
Wat heb jij voor een zieke geest? Homoseksuelen horen dus in dit rijtje thuis?

:hihi: jij snapt er ook weer niks van.

Tomas
15-06-07, 19:02
Geplaatst door mark61
:hihi: jij snapt er ook weer niks van.

Dankzij hem heb je anders wel weer even eer van je werk. Anders is het maar weer getyp voor de kats ze viool.

TonH
16-06-07, 00:29
Geplaatst door Tomas
Dankzij hem heb je anders wel weer even eer van je werk. Anders is het maar weer getyp voor de kats ze viool.

:D

Ze zijn er nog wel... die Hollanders met humor... en intelligent venijn...

super ick
17-06-07, 20:43
Geplaatst door mark61
:hihi: jij snapt er ook weer niks van.

Nee ik kop een voorzet in het kruis in de hoop op vervolg :hihi: