PDA

Bekijk Volledige Versie : Moeder gedode baby Melanie veroordeeld



M@riska
16-06-07, 07:17
ROTTERDAM - De rechtbank in Rotterdam heeft vrijdag de moeder van de gedode baby Melanie conform de eis van het Openbaar Ministerie (OM) veroordeeld tot 24 maanden gevangenisstraf, waarvan acht maanden voorwaardelijk. Ook moet zij drie jaar lang een intensief reclasseringsproject volgen. De rechtbank ging niet in op de eis van het OM dat het reclasseringstraject onder meer gericht moet zijn op niet meer zwanger worden.

De baby van drie maanden overleed aan de gevolgen van de stelselmatige mishandeling door haar vader. De moeder ondernam nooit actie om de mishandelingen van haar echtgenoot tegen te gaan. De vader was al eerder veroordeeld tot vier jaar cel en tbs met dwangverpleging.



De vader, Marco H., legde geregeld zijn hand over de neus en mond van het meisje, zodat ze niet genoeg lucht kreeg en daardoor ophield met huilen, waar hij zei niet tegen te kunnen. Op 27 december 2005 sloegen bij de man, die het kind grotendeels verzorgde, de stoppen door. Op die dag takelde hij het meisje zo erg toe, dat ze een dag later in het ziekenhuis overleed.

Vermoeden

In politieverhoren zei Van der V. dat ze wel een vermoeden had van de mishandeling, maar dat ze niet kon begrijpen waarom hij dat zou doen. In de rechtszaal ontkende de moeder ooit iets gezien te hebben. Waarom ze nooit actie heeft ondernomen om haar man te laten stoppen, kon ze niet zeggen.

De moeder verklaarde dat zij zelf niet voor haar dochter heeft gezorgd zoals ze zou moeten. "Omdat ik niet voor haar zorgde wist ik niet dat zij werd mishandeld." Van der V. durfde de verantwoordelijkheid voor haar kind niet aan en schoof die af op haar man. "Ik vond het eng." Familieleden en vrienden vonden dat zij zich afstandelijk opstelde tegenover haar kind.

Gestoord hechtingsproces

Volgens deskundigen van het Pieter Baan Centrum (PBC) en de reclassering is bij Van der V. sprake van een ernstig gestoord hechtingsproces. Hierdoor ontbrak het aan bereidheid om in te grijpen. Ze is emotioneel vlak, erg op zichzelf gericht en zal zich nooit om anderen bekommeren.

Van de deskundigen mag zij nooit meer kinderen krijgen of onder haar hoede hebben. Van der V. zegt dat ook niet meer te willen. Voor de gewelddadige handelingen die tot de dood van Melanie leidden, acht het PBC haar verminderend toerekeningsvatbaar.

(c) ANP



* en dat noemen ze veroordeeld? :kotsen:

reallife
16-06-07, 10:13
Soms denk ik wel eens dat er een soort examen moest bestaan voor je ouder mag worden en dat het wat meer betekend dan schattig ingerichte babykamertjes.
In ieder geval iets wat mensen het besef bijbrengt dat ouder zijn onder meer bestaat uit slapeloze nachten als ze klein zijn, tot de slapeloze nachten als ze puber zijn en je ligt te wachten tot je de sleutel in het slot van de deur hoort en opgelucht bent omdat ze weer veilig thuis zijn.
Niet haalbaar en niet redelijk misschien en de perfecte ouder bestaat niet maar dit is wel erg schrijnend.

:huil: