PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Zowel Lourdes als Mekka in zorgpolis’



Marsipulami
18-06-07, 11:45
‘Zowel Lourdes als Mekka in zorgpolis’

Hilversum (Van onze redactie) 18 juni 2007 - Zorgverzekeraar VGZ overweegt behalve pelgrimsreizen naar Lourdes ook bedevaarten richting Mekka te vergoeden. Dat zegt bestuursvoorzitter Edwin Velzel vandaag in Dagblad De Limburger.

Klooster
De VGZ-topman wil dat een nog te vormen interne projectgroep in kaart brengt welke elementen van ‘bezinningsreizen’ heilzaam werken. Die zouden vervolgens ook aan anders- of niet-gelovigen aangeboden moeten worden. Dat kan in verschillende vormen, van een retraite in een klooster tot een cursus op de hei.

Schande
Velzen reageert met zijn uitspraken op uitlatingen van VVD-Kamerlid Edith Schippers. Die zei twee weken geleden het een ‘schande’ te vinden dat zorgverzekeraars bedevaarten naar Lourdes vergoeden zonder dit op te nemen in de polisvoorwaarden. Mensen met een aanvullende verzekering betalen bij sommige verzekeraars voor bedevaarten, terwijl ze daarvan niet op de hoogte zijn. Schippers heeft minister Klink (Volksgezondheid) daarover om opheldering gevraagd.

Zinnig en zuinig
Schippers trok ook de genezende werking van bedevaarten in twijfel. Ze vindt dat de vergoeding ervan “slecht past in de boodschap van de overheid dat mensen zinnig en zuinig gebruik moeten maken van de gezondheidszorg”. Velzen zegt in Dagblad De Limburger dat VGZ Lourdesbedevaarten zal blijven vergoeden. Jaarlijks gaan met de van oorsprong katholieke zorgverzekeraar ongeveer 700 mensen uit vooral Limburg en Brabant op bedevaart naar Lourdes. Zij krijgen die reis grotendeels vergoed.

Marsipulami
18-06-07, 11:50
VVD: vermeld bedevaart Lourdes in polis

Hilversum (Van onze redactie) 5 juni 2007 - VVD-Kamerlid Edith Schippers vindt het een ‘schande’ dat zorgverzekeraars bedevaarten naar Lourdes vergoeden zonder dit op te nemen in de polisvoorwaarden. Mensen met een aanvullende verzekering betalen bij sommige verzekeraars voor bedevaarten, terwijl ze daarvan niet op de hoogte zijn. "Dat moet veranderen”, vindt de vice-voorzitter van de VVD-Kamerfractie.

Sinds jaar en dag bekend
De van oorsprong katholieke zorgverzekeraar CZ vergoedt al sinds 1930 bedevaarten naar Lourdes. “En daar gaan we gewoon mee door”, zegt woordvoerder Dirk-Jan Westerwoudt tegenover katholieknederland.nl. Volgens hem is het ook al sinds jaar en dag bekend dat CZ bedevaarten vergoedt. Dat Schippers daarvan blijkbaar niet op de hoogte was, vindt hij vreemd. “Het lijkt wel of ze net komt kijken.”

Bedrog
Schippers pleit voor keuzevrijheid. “De VVD heeft niks tegen Lourdes, maar dit lijkt me bij uitstek een onderdeel waar mensen zelf voor moeten kiezen en waar zij, of bijvoorbeeld de kerk, dus ook zelf voor betalen”, zegt ze in een persbericht. “Dat het verborgen in de ziektekostenpremie zit” is volgens haar “eigenlijk een vorm van bedrog”.

Spijkers op laag water
CZ-woordvoerder Westerwoudt geeft toe dat Schippers een ‘formeel puntje’ heeft dat de vergoeding niet in de polis is opgenomen. Dat gaat de zorgverzekeraar volgend jaar misschien veranderen, zegt hij tegenover katholieknederland.nl. Toch vindt hij dat de VVD “spijkers op laag water zoekt”. Volgens hem gaat het om een relatief klein bedrag: jaarlijks 200.000 euro op een totaal bedrag van 250 miljoen euro. “Waar hebben we het over?”, vraagt Westerwoudt zich af.

Niemand verwacht wonderen
De zorgverzekeraar vindt dat het uiteindelijk om het resultaat gaat. En dat is volgens woordvoerder Westerwoudt een flinke dosis ‘vitamine-A van aandacht’ voor de gehandicapte, eenzame of ernstig zieke bedevaartganger. CZ gaat er niet vanuit dat zij in Lourdes genezen. “Niemand verwacht wonderen”, zegt hij. “Het werkt niet, maar het helpt wel.”

Wonderbaarlijke genezingen
De zorgverzekeraar krijgt bijval van Kamerlid Jos Hessels (CDA). Hij vindt het terecht dat van oorsprong katholieke zorgverzekeraars als CZ en VGZ bedevaarten vergoeden, want die geven kracht aan zieken en hun naasten. “En dan laat ik de échte wonderbaarlijke genezingen nog buiten beschouwing", zegt hij op zijn website.

Kruidenvrouwtjes
Hessels vindt dat de vergoeding voor bedevaarten gewoon in het zorgpakket thuishoort. "De VVD wil klaarblijkelijk de partij zijn van de kwakzalvers en de kruidenvrouwtjes, maar niet een partij voor de zieken, die kracht en troost zoeken bij OLV van Lourdes", zegt hij. Bovendien vindt het Limburgse Kamerlid dat de politiek helemaal niet gaat over wat verzekeraars wel en niet vergoeden in aanvullende pakketten.

Open kaart
VVD-Kamerlid Edith Schippers erkent dat de politiek weinig te zeggen heeft over de vergoeding die zorgverzekeraars betalen voor bedevaarten. Toch wil ze dat minister Klink van Volksgezondheid de verzekeraars erop aanspreekt. Schippers: “Het is uiteindelijk de keus van de consument, maar als hij niet weet waarvoor hij is verzekerd, kunnen dit soort praktijken plaatsvinden. Zorgverzekeraars moeten open kaart spelen en exact datgene in de polisvoorwaarden opnemen waar een consument zich voor kan en wil verzekeren.”

Pater Karel
Jos Hessels vindt het “slechts te waarderen dat er nog verzekeraars zijn, die verder kijken dan hun neus lang is. In de afgelopen dagen hebben we rond de heiligverklaring van pater Karel kunnen zien hoezeer mensen weer moed kunnen putten uit een gericht gebed om genezing of om kracht. De VVD wil dat die mensen afnemen." Volgens hem heeft de vice-voorzitter van de VVD-fractie wel wat anders aan haar hoofd. "Ze zou eens moeten overwegen om met haar hele fractie naar Lourdes af te reizen..."

knuppeltje
18-06-07, 12:32
Geplaatst door Marsipulami
‘Zowel Lourdes als Mekka in zorgpolis’

Hilversum (Van onze redactie) 18 juni 2007 - Zorgverzekeraar VGZ overweegt behalve pelgrimsreizen naar Lourdes ook bedevaarten richting Mekka te vergoeden. Dat zegt bestuursvoorzitter Edwin Velzel vandaag in Dagblad De Limburger.

Klooster
De VGZ-topman wil dat een nog te vormen interne projectgroep in kaart brengt welke elementen van ‘bezinningsreizen’ heilzaam werken. Die zouden vervolgens ook aan anders- of niet-gelovigen aangeboden moeten worden. Dat kan in verschillende vormen, van een retraite in een klooster tot een cursus op de hei.

Schande
Velzen reageert met zijn uitspraken op uitlatingen van VVD-Kamerlid Edith Schippers. Die zei twee weken geleden het een ‘schande’ te vinden dat zorgverzekeraars bedevaarten naar Lourdes vergoeden zonder dit op te nemen in de polisvoorwaarden. Mensen met een aanvullende verzekering betalen bij sommige verzekeraars voor bedevaarten, terwijl ze daarvan niet op de hoogte zijn. Schippers heeft minister Klink (Volksgezondheid) daarover om opheldering gevraagd.

Zinnig en zuinig
Schippers trok ook de genezende werking van bedevaarten in twijfel. Ze vindt dat de vergoeding ervan “slecht past in de boodschap van de overheid dat mensen zinnig en zuinig gebruik moeten maken van de gezondheidszorg”. Velzen zegt in Dagblad De Limburger dat VGZ Lourdesbedevaarten zal blijven vergoeden. Jaarlijks gaan met de van oorsprong katholieke zorgverzekeraar ongeveer 700 mensen uit vooral Limburg en Brabant op bedevaart naar Lourdes. Zij krijgen die reis grotendeels vergoed.

Ben benieuwd wat daarvoor weer uit de polis geflikkerd moet worden.

Bar
18-06-07, 12:48
Vergis ik me nou of wordt de wereld in accellererend tempo steeds achterlijker.

Marsipulami
18-06-07, 13:02
Geplaatst door Bar
Vergis ik me nou of wordt de wereld in accellererend tempo steeds achterlijker.

Een reis naar Lourdes zou je goed doen.

observer
18-06-07, 20:59
Geplaatst door Bar
Vergis ik me nou of wordt de wereld in accellererend tempo steeds achterlijker. nee niet echt

ik voel me altijd beter in exotische locaties met 5 sterren resorts

Tomas
18-06-07, 21:11
Geplaatst door Marsipulami
Een reis naar Lourdes zou je goed doen.

Ik ben er ook wel eens paapjes wezen kijken. Geheel op eigen kosten natuurlijk. Maar het had wel iets.. Iets boeiends. Mystieks... Het laat je niet koud zo iets. Ook al weet ik dat het allemaal onzin en/of massa psychose is. Er gebeurt ook niks. Magoed. Wat mij wel heel erg tegenstond was het grote aantal kinderen/mensen met het syndroom van down. Althans ik vermoed dat die daar waren vanwege hun aandoening. En dat deed me wel wat zeer. Hoe kan je zoiets -als ouder- willen proberen? Wat verwacht je dan? Stel dat het werkt, voor sake of argument. Dan is één ding zeker: Je neemt een totaal anders mens mee terug en je laat daar een kind achter. Dat nieuwe mens, moet nog bezien worden, maar eigenlijk is hetgeen mij tegen stond de kindermoord op het kind dat je dan achter laat.

Slinger
18-06-07, 21:56
Geplaatst door Marsipulami
Een reis naar Lourdes zou je goed doen.

Bijgeloof hoort niet in de zorgpolis...

Marsipulami
18-06-07, 22:33
Geplaatst door Tomas
Ik ben er ook wel eens paapjes wezen kijken. Geheel op eigen kosten natuurlijk. Maar het had wel iets.. Iets boeiends. Mystieks... Het laat je niet koud zo iets. Ook al weet ik dat het allemaal onzin en/of massa psychose is. Er gebeurt ook niks. Magoed. Wat mij wel heel erg tegenstond was het grote aantal kinderen/mensen met het syndroom van down. Althans ik vermoed dat die daar waren vanwege hun aandoening. En dat deed me wel wat zeer. Hoe kan je zoiets -als ouder- willen proberen? Wat verwacht je dan? Stel dat het werkt, voor sake of argument. Dan is één ding zeker: Je neemt een totaal anders mens mee terug en je laat daar een kind achter. Dat nieuwe mens, moet nog bezien worden, maar eigenlijk is hetgeen mij tegen stond de kindermoord op het kind dat je dan achter laat.


Ik ben er nooit geweest. Maar ik heb vaag iets in mijn achterhoofd van een studie die men ooit heeft gedaan naar het geloof van Lourdesbedevaarders. Bleek dat 99% (ik kan een paar percenten naast zitten) niet gelooft in mirakels. Het motief om op bedevaart te gaan zit eerder in de sfeer die er heerst de troost die men er vindt. De zieken en gehandicapten die er komen of er naar toe gebracht worden kunnen wellicht ook zo iets ervaren. In het dagelijkse leven zijn het economisch onproductieve mensen, een last voor naastbestaanden en de samenleving. In Lourdes komt men mogelijks tot het besef dat men als mens gewild en bemind is door God een onmisbaar radertje in Gods' plan, ondanks alle menselijke tekortkomingen. Dat geeft troost en zin aan het bestaan van andersvalide medemensen.

Tomas
18-06-07, 22:43
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben er nooit geweest. Maar ik heb vaag iets in mijn achterhoofd van een studie die men ooit heeft gedaan naar het geloof van Lourdesbedevaarders. Bleek dat 99% (ik kan een paar percenten naast zitten) niet gelooft in mirakels. Het motief om op bedevaart te gaan zit eerder in de sfeer die er heerst de troost die men er vindt. De zieken en gehandicapten die er komen of er naar toe gebracht worden kunnen wellicht ook zo iets ervaren. In het dagelijkse leven zijn het economisch onproductieve mensen, een last voor naastbestaanden en de samenleving. In Lourdes komt men mogelijks tot het besef dat men als mens gewild en bemind is door God een onmisbaar radertje in Gods' plan, ondanks alle menselijke tekortkomingen. Dat geeft troost en zin aan het bestaan van andersvalide medemensen.

Ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar dit gaat natuurlijk allemaal niet op voor mensen/kinderen met het syndroom van down. Hoe ik dit dan moet plaatsen bij de ouders is mij ook niet helemaal duidelijk.

Koala64
18-06-07, 22:44
Geplaatst door Marsipulami
Het motief om op bedevaart te gaan zit eerder in de sfeer die er heerst de troost die men er vindt.

Kun je prostitutie ook in het ziekenfonds gooien want voor sommige mannen met een ongelukkig huwelijk... ik bedoel maar.

barfly
18-06-07, 22:47
Alcohol en andere drugs een idee?

Marsipulami
18-06-07, 23:04
Geplaatst door Tomas
Ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar dit gaat natuurlijk allemaal niet op voor mensen/kinderen met het syndroom van down. Hoe ik dit dan moet plaatsen bij de ouders is mij ook niet helemaal duidelijk.

Ik geloof niet dat ouders die met een kind met downsyndroom naar Lourdes komen geloven dat hun kind daar zal genezen. Maar ze vinden het vast fijn in een gemeenschap te vertoeven waar het bestaan van hun kind en de liefde voor hun kind als een vanzelfsprekendheid wordt ervaren. Dat in tegenstelling tot de ruimere samenleving waar de roep om gehandicapte kinderen weg te aborteren steeds luider klinkt.

Koala64
18-06-07, 23:04
Geplaatst door barfly
Alcohol en andere drugs een idee?

Waarom niet. Als het troost geeft? Koffie ook in het ziekenfonds. Bakkie troost.

barfly
19-06-07, 00:28
Geplaatst door Koala64
Waarom niet. Als het troost geeft? Koffie ook in het ziekenfonds. Bakkie troost.

Na een paar xtc's kijk je heel anders naar bepaalde zaken inderdaad.

justus
19-06-07, 15:17
Geplaatst door observer
nee niet echt

ik voel me altijd beter in exotische locaties met 5 sterren resorts

zitten die resorts al in het pakket? doe mij maar een week of 3 voor het hele gezin. we kunnen het allemaal wel gebruiken!

observer
19-06-07, 16:00
Geplaatst door justus
zitten die resorts al in het pakket? doe mij maar een week of 3 voor het hele gezin. we kunnen het allemaal wel gebruiken! als dit de normen zijn waarop zorg gedefineerd wordt kan een pedo dus aanspraak maken op kinderen op kosten van, junks op drugs en kleptomanen tja die kun je niets geven natuurlijk