PDA

Bekijk Volledige Versie : Conservapedia: de conservatief-christelijke tegenhanger van Wikipedia



Marsipulami
19-06-07, 23:07
Conservapedia: de conservatief-christelijke tegenhanger van Wikipedia


NEW YORK (RKnieuws.net) - Wikipedia, de vrije online encyclopedie, heeft er een zoveelste variant bij. De pro-Amerikaanse, conservatief-christelijke en conservatief-sociale versie heet Conservapedia en ontstond in november 2006.
Conservapedia is ontstaan als reactie tegen de "liberale uitspattingen" van Wikipedia. Andy Schlafly, een Amerikaanse leraar geschiedenis, richtte de conservatieve encyclopedie op samen met zijn leerlingen. Ondertussen omvat het project al 11.900 artikels.

Sclafly omschrijft zijn Conservapedia als "educatief betrouwbaar, neutraal en feitelijk". Wikipedia is volgens hem "gevaarlijk links" en heeft te veel "liberale vooroordelen". Onder het motto "The truth shall set you free" (De waarheid zal u vrijmaken), een bekend vers uit het Nieuwe Testament, wilt Conservapedia zich meten met het geloof en de overtuiging van het gros van de Amerikanen.

De meeste artikels op Conservapedia zijn vrij van ideologische zijsprongen, maar de voetnoten en links zijn vaak de verraders voor de conservatieve ondertoon.

Elke dag opent Conservapedia met een nieuw "Bijbelvers van de dag". Kangoeroes zouden afkomstig zijn van de twee exemplaren die Noach meevoerde in zijn Ark, homoseksualiteit is promiscu en verdorven en met de evolutietheorie zijn de oprichters van Conservapedia het ook niet helemaal eens. Er staan frequent aanhalingen van passages uit de Bijbel bij de artikels en historische gebeurtenissen krijgen een religieuze inkleuring.

Critici zijn bang dat surfende kinderen de informatie op Conservapedia gaan zien als correct en objectief. Ze menen dat de gegevens in medische en wetenschappelijke artikels expliciet de evolutieleer willen neerhalen, homoseksualiteit veroordelen en abortus omschrijven als een zonde die bestraft moet worden.

Bofko
20-06-07, 10:51
Geplaatst door Marsipulami
[SIZE=4](De waarheid zal u vrijmaken
Ik dacht dat arbeid dat deed....

Waarheid is de meest misbruikte term die er bestaat.
Religie bezondigt zich daaraan. Het communisme had er ook een handje van (kranten: " De waarheid" , " pravda")

BTW In Suriname heb je nu het dagblad "De ware tijd" . Wat ik daarvan moet denken ? :vreemd:

naam
20-06-07, 14:44
Geplaatst door Bofko
Ik dacht dat arbeid dat deed....

Waarheid is de meest misbruikte term die er bestaat.
Religie bezondigt zich daaraan. Het communisme had er ook een handje van (kranten: " De waarheid" , " pravda")

BTW In Suriname heb je nu het dagblad "De ware tijd" . Wat ik daarvan moet denken ? :vreemd:

Wintertijd, nu is het een uurtje later en dat is niet de ware tijd.

Baddha
20-06-07, 16:20
Persoonlijk vind ik het de grootst mogelijke onzin, maar het dunkt me dat deze conservatieve groep het recht heeft om zoiets te maken. Tenminste, als ze geen inbreuk maken op het intellectuele eigendom van Wikipedia.

Het zal nou niet bepaald de eerste keer zijn dat er onzin wordt gepubliceerd op internet. Indymedia en Altermedia zijn daar goede voorbeelden van.

David
20-06-07, 16:43
Geplaatst door Baddha
Persoonlijk vind ik het de grootst mogelijke onzin, maar het dunkt me dat deze conservatieve groep het recht heeft om zoiets te maken. Tenminste, als ze geen inbreuk maken op het intellectuele eigendom van Wikipedia.

Het zal nou niet bepaald de eerste keer zijn dat er onzin wordt gepubliceerd op internet. Indymedia en Altermedia zijn daar goede voorbeelden van.


Het is zeer verhelderend en leerzaam. Ik las er dat ik mijn broer haat. En dat wist ik dus niet.

mark61
20-06-07, 17:08
Geplaatst door David
Het is zeer verhelderend en leerzaam. Ik las er dat ik mijn broer haat. En dat wist ik dus niet.

Die mensen weten ook alles. Zou Schaap hem hebben volgeschreven? Een ingeving, mind you.

David
20-06-07, 17:09
Geplaatst door mark61
Die mensen weten ook alles. Zou Schaap hem hebben volgeschreven? Een ingeving, mind you.


Kent Schaap mijn broer?

mark61
20-06-07, 17:24
Geplaatst door David
Kent Schaap mijn broer?

Schaap kent iedereen toch.