PDA

Bekijk Volledige Versie : Rouvoet trekt subsidie Youth for Christ niet in



Marsipulami
20-06-07, 00:11
Rouvoet trekt subsidie Youth for Christ niet in

Hilversum (Van onze redactie) 19 juni 2007 - Minister Rouvoet voor Jeugd en Gezin komt niet terug op zijn besluit om de christelijke jongerenorganisatie Youth for Christ 300.000 euro subsidie te geven. Dat antwoordt de bewindsman op schriftelijke vragen van D66-fractievoorzitter Pechtold, zo meldt Reformatorisch Dagblad vandaag.

Religieuze neutraliteit
Pechtold vreest dat de “religieuze neutraliteit” van de overheid in gevaar komt als een christelijke jongerenorganisatie rijkssubsidie krijgt. Rouvoet schrijft dat het beginsel van scheiding tussen kerk en staat niet inhoudt dat de overheid geen maatschappelijke activiteiten van christelijke organisaties mag steunen. De overheid moet er wel voor zorgen dat ze de verschillende godsdienstige en levensbeschouwelijke stromingen gelijk berechtigt.

Vrijwilligerswerk
Youth for Christ krijgt het geld om het vrijwilligerswerk onder jongeren te bevorderen. In het seizoen 2007-2008 krijgen 23 projecten geld van de overheid voor dit doel. Vier daarvan zijn afkomstig van levensbeschouwelijke organisaties, schrijft Reformatorisch Dagblad

Vertrouwd met Jezus Christus
Youth for Christ (YfC) heeft als doelstelling jongeren bekend en vertrouwd maken met Jezus Christus en hen te helpen leven naar zijn bedoelingen. YfC is een organisatie die 110 landen actief is. In Nederland heeft de organisatie 120 medewerkers. Pechtold vroeg Rouvoet hoe de subsidieverstrekking aan een dergelijke organisatie zich verhoudt met de scheiding tussen kerk en staat.

Geloofsverkondiging
Volgens Rouvoet zijn bij de subsidieaanvraag “geen vragen gesteld over geloofsverkondiging als zodanig, omdat dit voor het overheidsbeleid niet relevant is”. Van belang voor de toekenning was dat het maatschappelijk doel waar de subsidie voor verleend werd, het vergroten van het aantal jeugdige vrijwilligers, past volgens Rouvoet in het overheidsbeleid.

Waardenneutraal
Rouvoet deelt niet de mening van Pechtold dat de overheid ‘religieus indifferent’ moet zijn. In een pluriforme, democratische rechtsstaat beweegt een overheid zich binnen politieke kaders die een afspiegeling vormen van culturele, maatschappelijke en levensbeschouwelijke waarden, stelt Rouvoet. Daarom kan een overheid volgens hem in haar opvattingen over wat ‘goed beleid’ is in de praktijk nooit waardenneutraal zijn, "laat staan dat zij onverschillig (de letterlijke betekenis van ‘indifferent’) mag zijn".

Godsdienstvrijheid
Volgens Rouvoet is het zelfs onmogelijk dat een overheid 'religieus indifferent' is. “Voor zover met de term ‘religieus indifferent’ bedoeld wordt dat er sprake dient te zijn van levensbeschouwelijke of politieke neutraliteit in opvattingen, acht ik dit theoretisch uitgesloten.”, schrijft Rouvoet. Hij benadrukt dat de overheid de plicht heeft de rechten van al haar burgers gelijkelijk en de godsdienstvrijheid te beschermen. “De staat is dus in die zin godsdienstig-levensbeschouwelijk neutraal, dat zij verplicht is verschillende godsdienstige en levensbeschouwelijke stromingen gelijk te berechtigen.”

Wortel
20-06-07, 09:37
Zeer terecht dat die subsidie niet is ingetrokken. Dat hele debat over scheiding van kerk en staat gaat soms helemaal nergens meer over.
Is het jullie trouwens bekend dat datzelfde Youth for Christ middenin de Millinxbuurt in Rotterdam-Zuid -de Bronx van Rotjeknar- een paar jaar aan de slag is geweest met met de drugsdealende hangjongeren daar?
Inmiddels heeft dat zodanige vruchten afgeworpen dat de buurt beter leefbaar is geworden en dat die jongeren, ook naar eigen zeggen, heel wat zinvoller bezig zijn. Dat heeft dus maatschappelijk nut en daarmee wordt praten over scheiding van kerk en staat een wel heel erg academische discussie.

Marsipulami
20-06-07, 09:57
Geplaatst door Wortel
Zeer terecht dat die subsidie niet is ingetrokken. Dat hele debat over scheiding van kerk en staat gaat soms helemaal nergens meer over.
Is het jullie trouwens bekend dat datzelfde Youth for Christ middenin de Millinxbuurt in Rotterdam-Zuid -de Bronx van Rotjeknar- een paar jaar aan de slag is geweest met met de drugsdealende hangjongeren daar?
Inmiddels heeft dat zodanige vruchten afgeworpen dat de buurt beter leefbaar is geworden en dat die jongeren, ook naar eigen zeggen, heel wat zinvoller bezig zijn. Dat heeft dus maatschappelijk nut en daarmee wordt praten over scheiding van kerk en staat een wel heel erg academische discussie.

Ja, maar kunnen ze zich ook niet bekommeren om de druggebruikende/dealende hangjongeren zonder ze te willen bekeren tot het evangelicalisme ?

Tomas
20-06-07, 10:02
Een andere mogelijkheid is om al die subsidies af te schaffen, de belasting te verlagen en daarmee burgers zelf de keus te geven wat ze met die centen doen. Misschien gaat er dan nog wel meer geld naar christelijke organisaties.

Maar dit is zoooo onnederlands. In nederland moet de overheid het oplossen. Altijd al sta je erbij en kijk je ernaar. Geen poot zelf uitsteken. De overheid bellen. Of klagen. Dat laatste schijnt ook wel eens te gebeuren. Maar in alle gevallen, never, nooit zelf verantwoordelijkheid nemen. Never. We stand united.

Marsipulami
20-06-07, 10:06
Geplaatst door Tomas
Een andere mogelijkheid is om al die subsidies af te schaffen, de belasting te verlagen en daarmee burgers zelf de keus te geven wat ze met die centen doen.

Nee dat is te vvd-achtig. Je kan ook de burgers verplichten tot belasting en toch de mogelijkheid geven om op dat forumulier in te vullen waaraan het geld mag besteed worden.

Tomas
20-06-07, 10:13
Geplaatst door Marsipulami
Nee dat is te vvd-achtig. Je kan ook de burgers verplichten tot belasting en toch de mogelijkheid geven om op dat forumulier in te vullen waaraan het geld mag besteed worden.

Zlefs de vvd durft dat niet. En wat jij verzint is een typische onmogelijk belgische oplossing. enkele miljoenen formulieren doorworstelen en een beetje geld overmaken. Aangezien dat allemaal niet gecontroleerd kan worden kan je ook je eigen rekeningnummer opgeven. Nee, typisch belgisch. Die hollandse invloed dat de overheid het voor je moet doen zit er diep in. Stel je voor dat je zelf keuzes moet maken. Wordt je toch compleet gek van.

Marsipulami
20-06-07, 10:36
Geplaatst door Tomas
Zlefs de vvd durft dat niet. En wat jij verzint is een typische onmogelijk belgische oplossing. enkele miljoenen formulieren doorworstelen en een beetje geld overmaken. Aangezien dat allemaal niet gecontroleerd kan worden kan je ook je eigen rekeningnummer opgeven.

Nee ik bedoelde een soort kerkbelasting waarbij de belastingplichtige moet betalen, maar zelf mag kiezen uit een meerkeuzelijstje welke levensbeschouwelijke stroming mag profiteren van zijn deeltje belastinggeld. De overheid stort het geld dan door aan betreffende organisatie. Er is dus een beperkte keuzevrijheid, enkel organisaties op het lijstje komen in aanmerking en men kan niet weigeren om te betalen. Maar ik zal maar niet teveel mensen op het idee brengen, want van zo'n systeem zouden de katholieken zeker de pineut zijn. Wij hebben niet zo'n gehersenspoelde achterban die gedwee volgt zoals bv de evangelicalen.

Tomas
20-06-07, 10:40
Geplaatst door Marsipulami
Nee ik bedoelde een soort kerkbelasting waarbij de belastingplichtige moet betalen, maar zelf mag kiezen uit een meerkeuzelijstje welke levensbeschouwelijke stroming mag profiteren van zijn deeltje belastinggeld. De overheid stort het geld dan door aan betreffende organisatie. Er is dus een beperkte keuzevrijheid, enkel organisaties op het lijstje komen in aanmerking en men kan niet weigeren om te betalen. Maar ik zal maar niet teveel mensen op het idee brengen, want van zo'n systeem zouden de katholieken zeker de pineut zijn. Wij hebben niet zo'n gehersenspoelde achterban die gedwee volgt zoals bv de evangelicalen.

Ik eis dan wel vrijstelling op basis van mijn geweten. Ik weiger aan ook maar aan enige levensbeschouwing te betalen. Levensbeschouwingen zijn niet te koop.

Marsipulami
20-06-07, 11:27
Geplaatst door Tomas
Ik eis dan wel vrijstelling op basis van mijn geweten. Ik weiger aan ook maar aan enige levensbeschouwing te betalen. Levensbeschouwingen zijn niet te koop.

Dat is ook een levensbeschouwing

mark61
20-06-07, 11:27
Rouvoet is het spoor volledig bijster. Enfin, was te verwachten. Ik ben benieuwd welke katholieke en isl. organisaties hij volgende week een zak geld gaat geven.

Marsipulami
20-06-07, 11:29
Geplaatst door mark61
Rouvoet is het spoor volledig bijster. Enfin, was te verwachten. Ik ben benieuwd welke katholieke en isl. organisaties hij volgende week een zak geld gaat geven.

De vrijzinnig humanisten moeten ook iets krijgen.

Tomas
20-06-07, 11:31
Geplaatst door Marsipulami
Dat is ook een levensbeschouwing

Derhalve wens ik er niet voor te betalen. Dus die optie moet ook open. Blijft over dat de overheid in jouw voorstel, de gelegenheid biedt om mensen aan een zeer beperkt aantal doesltellingen te schenken. Terwijl als je het vrij laar, veel meer doelstellingen geld zouden kunnen krijgen. En belangrijker die goede doelen hun zaak ook constant moeten blijven verkopen. En alert en eerlijk moeten blijven.

Marsipulami
20-06-07, 11:37
Geplaatst door Tomas
Derhalve wens ik er niet voor te betalen.

Oké, dan een formule op de belastingbrief dat de belastingsdiensten een bedrag dat je moet betalen en gelijk aan die levensbeschouwelijke belasting moeten verbranden volgens de geëigende procedure en vast te stellen door een gerechtsdeurwaarder.

Tomas
20-06-07, 11:40
Geplaatst door Marsipulami
Oké, dan een formule op de belastingbrief dat de belastingsdiensten een bedrag dat je moet betalen en gelijk aan die levensbeschouwelijke belasting moeten verbranden volgens de geëigende procedure en vast te stellen door een gerechtsdeurwaarder.

Een bizarre overheid stel jij voor. Hij is niet om te dienen en om dat te kunnen doen geld vraagt. Nee hij is om te...? Op te voeden? Denk je zo ook over lichaamsbeweging en/of gezond eten? Hoe stel je daar je overheidsmaatregelen voor?

Marsipulami
20-06-07, 11:47
Geplaatst door Tomas
Een bizarre overheid stel jij voor. Hij is niet om te dienen en om dat te kunnen doen geld vraagt. Nee hij is om te...? Op te voeden? Denk je zo ook over lichaamsbeweging en/of gezond eten? Hoe stel je daar je overheidsmaatregelen voor?

Lees het artikeltje over Sarkozy nu maar dat ik net heb gepost. De religies zijn aan de winnende hand ten koste van de gefrustreerde atheďsten (contradictio in terminis).

Tomas
20-06-07, 11:52
Geplaatst door Marsipulami
Lees het artikeltje over Sarkozy nu maar dat ik net heb gepost. De religies zijn aan de winnende hand ten koste van de gefrustreerde atheďsten (contradictio in terminis).

Ah, jullie strijdt tegen de gelijkwaardigheid der mensen werpt haar vruchten af? Gefeliciteerd, jongen.

Marsipulami
20-06-07, 11:54
Geplaatst door Tomas
Ah, jullie strijdt tegen de gelijkwaardigheid der mensen werpt haar vruchten af? Gefeliciteerd, jongen.

Strijd tegen gelijkwaardigheid van ideologieën niet tegen de gelijkwaardigheid van mensen.

Tomas
20-06-07, 11:57
Geplaatst door Marsipulami
Strijd tegen gelijkwaardigheid van ideologieën niet tegen de gelijkwaardigheid van mensen.

Tja, wat maakt het uit? Het is volgens mij dat alleen gelovigen geloven dat hun geloof ook zonder mensen bestaat. En dan bedoel ik hun specifieke geloof. Dus ook voor jou geldt dat het in veel gevallen om mensen gaat.

mark61
20-06-07, 11:59
Geplaatst door Marsipulami
gefrustreerde atheďsten (contradictio in terminis).

Dat krijg je nou van dat potjeslatijn. Je bedoelt gewoon pleonasme.

Dat geestelijke terreurorganisaties ad winnende hand zijn is geen pretje. Waarlijk.

Marsipulami
20-06-07, 12:11
Geplaatst door mark61
Dat krijg je nou van dat potjeslatijn. Je bedoelt gewoon pleonasme.



Je hebt gelijk

Marsipulami
20-06-07, 12:13
Geplaatst door Tomas
Tja, wat maakt het uit? Het is volgens mij dat alleen gelovigen geloven dat hun geloof ook zonder mensen bestaat. En dan bedoel ik hun specifieke geloof. Dus ook voor jou geldt dat het in veel gevallen om mensen gaat.

Te moeilijk voor mij om te begrijpen.

Wortel
20-06-07, 12:56
Ja, maar kunnen ze zich ook niet bekommeren om de druggebruikende/dealende hangjongeren zonder ze te willen bekeren tot het evangelicalisme ?

Wat weet je er inhoudelijk van om tot een dergelijk oordeel te komen?
En wat evangelicalisme concreet is, is mij ook niet duidelijk.

Marsipulami
20-06-07, 13:10
Geplaatst door Wortel
Wat weet je er inhoudelijk van om tot een dergelijk oordeel te komen?
En wat evangelicalisme concreet is, is mij ook niet duidelijk.

Je draait rond de pot door wedervragen te stellen en een discussie te beginnen over woordgebruik. Geef gewoon antwoord op de gestelde vraag dat is genoeg.

Wortel
20-06-07, 16:14
Je draait rond de pot door wedervragen te stellen en een discussie te beginnen over woordgebruik. Geef gewoon antwoord op de gestelde vraag dat is genoeg.

Ok, dan.
Ja, dat kunnen ze en dat doen ze ook.

Marsipulami
20-06-07, 22:16
Geplaatst door Wortel
Ok, dan.
Ja, dat kunnen ze en dat doen ze ook.

Oké, das tenminste duidelijk.