PDA

Bekijk Volledige Versie : Islamitisch bankieren sterk in opkomst



Marsipulami
20-06-07, 13:45
’Islamitisch bankieren sterk in opkomst’



AMSTERDAM (RKnieuws.net) - In Nederland is het zogenoemde islamitisch bankieren sterk in opkomst. Dat constateert De Nederlandsche Bank (DNB) woensdag in zijn kwartaalrapport. Steeds meer Nederlandse financiële instellingen hebben interesse de speciale soort van bankieren aan te bieden, aldus DNB.
Islamitische financiële producten voldoen aan de plichtenleer, ofwel de sharia. Dit betekent onder meer dat de aanbieders geen rente in rekening mogen brengen of gelden mogen beleggen in de varkens-, dranken- en wapenindustrie. Door andere constructies is het bij islamitisch bankieren toch mogelijk klanten te laten sparen of hen leningen te laten afsluiten.

Volgens DNB is dit soort bankieren wereldwijd in opkomst. Volgens recente schatting is de markt sinds de eeuwwisseling met gemiddeld 15 procent per jaar gegroeid. Eind 2006 beheerden wereldwijd driehonderd islamitische financiële ondernemigen ongeveer 400 miljard dollar (298,5 miljard euro). In Europa en met name in Londen krijgt islamitisch bankieren vaste voet aan de grond.

In Nederland stijgt de potentiële vraag naar islamitisch bankieren de komende jaren, "als gevolg van een toename in de bevolkingsomvang, het opleidings- en inkomensniveau van Nederlandse moslims’’, aldus DNB. De centrale bank stelt dat het risicoprofiel van aanbieders afwijkt van traditionele banken. Maar het ’toezichtraamwerk’ waarmee DNB werkt, is afdoende, aldus de organisatie.

Witte78
20-06-07, 13:59
Dat van die wapens is een goeie zaak. Voor de rest is het natuurlijk gewoon jezelf voor de gek houden. Maar niemand wordt verder benadeeld, dus geen probleem lijkt me.

mark61
20-06-07, 16:01
Dat lees je nou al jaren elke drie maanden, maar ik merk er niks van. Er heb hier nog een banner gehangen die verwees naar de Rabo? Als je klikte kreeg je 'binnenkort in dit theater'. Na 3 maanden was ik het klikken zat.

Oh ja, zo zat dat: ze wachtten op de minister, want ze wilden wel de hypotheekrenteaftrek zonder de bijbehorende rente :verward:

H.P.Pas
20-06-07, 20:34
Guter Rat ist teuer (http://www.handelszeitung.ch/de/artikelanzeige/artikelanzeige.asp?pkBerichtNr=155539)


Weltweit gibt es etwa 150 Sharia-Gelehrte, die sowohl mit dem Koran als auch mit den Lehren des Kapitals vertraut sind. Stellt man diese Zahl den etwa 300 islamischen Banken in Orient und Okzident gegenüber, so wird der personelle Engpass deutlich. Entlastung ist nicht in Sicht: Fast zwanzig Jahre dauert die Ausbildung zum qualifizierten Sharia-Gelehrten.
()
Jede auch westliche Bank, die im boomenden Markt im Islamic Finance aktiv sein möchte, muss deshalb mit hohen Zusatzkosten kalkulieren. Über die Gelehrten-Honorare schweigen die Banken, doch ist beispielsweise bekannt, dass sich Sharia-Gelehrte selbst ihre Teilnahme als Referenten an Fachkongressen bezahlen lassen.
()
Auf den Listen der Sharia-Berater islamischer und konventioneller Finanzdienstleister mit entsprechender Produktpalette («islamic window»), finden sich fast immer dieselben Namen. Beispiele:
Der pakistanische Gelehrte Sheikh Dr. Muhammed Imran Usmani berät sowohl die Credit Suisse AG als auch die Meezan Bank aus Karachi.
Sheikh Nizam Yaqubi aus Bahrain berät über 40 Institute, sitzt u. a. im Sharia Board der britischen HSBC, bei der Standard Chartered Bank und der Islamic Bank of Britain (IBB). Ausserdem überwacht Sheikh Yaqubi den Dow Jones Islamic Market Index (DJIM), New York, der über 2200 internationale halal-Aktien vereint und in 90 Sub-Indizes unterteilt ist.
Im DJIM-Board sitzen auch Dr. Imran Usmanis Vater, Dr. Taqui Usmani, und Sheikh Dr. Mohd Daud Bakar aus Malaysia, der gleichfalls die HSBC berät.

Tomas
20-06-07, 20:40
Geplaatst door mark61
Dat lees je nou al jaren elke drie maanden, maar ik merk er niks van. Er heb hier nog een banner gehangen die verwees naar de Rabo? Als je klikte kreeg je 'binnenkort in dit theater'. Na 3 maanden was ik het klikken zat.

Oh ja, zo zat dat: ze wachtten op de minister, want ze wilden wel de hypotheekrenteaftrek zonder de bijbehorende rente :verward:

Yep. Maar nu is het echt bijna zo ver. Als het echt wordt toegestaan hou ik mijn hart vast. Nou ja, bij wijze van soreken dan. Hoeveel goedgelovige zieltjes zullen met dit volstrekt ondoorzichtige systeem genaaid worden?

H.P.Pas
20-06-07, 21:39
Geplaatst door Tomas
Hoeveel goedgelovige zieltjes zullen met dit volstrekt ondoorzichtige systeem genaaid worden?

Zal wel meevallen. Ik heb wel eens (Engelse ) offertes doorgerekend. Voor een annuïteiten-hypotheek betaal je ongeveer 0.2 % rente meer. 't Is toch wel geld natuurlijk.

M@riska
21-06-07, 08:51
Geplaatst door mark61
Dat lees je nou al jaren elke drie maanden, maar ik merk er niks van. Er heb hier nog een banner gehangen die verwees naar de Rabo? Als je klikte kreeg je 'binnenkort in dit theater'. Na 3 maanden was ik het klikken zat.

Oh ja, zo zat dat: ze wachtten op de minister, want ze wilden wel de hypotheekrenteaftrek zonder de bijbehorende rente :verward:


Die bannen zag ik pasgeleden. Er stond nog steeds binnenkort op. :hihi:

M@riska
21-06-07, 08:52
Geplaatst door mark61
Dat lees je nou al jaren elke drie maanden, maar ik merk er niks van. Er heb hier nog een banner gehangen die verwees naar de Rabo? Als je klikte kreeg je 'binnenkort in dit theater'. Na 3 maanden was ik het klikken zat.

Oh ja, zo zat dat: ze wachtten op de minister, want ze wilden wel de hypotheekrenteaftrek zonder de bijbehorende rente :verward:


Die banner zag ik pasgeleden. Er stond nog steeds binnenkort op. :hihi:

mark61
21-06-07, 08:58
Geplaatst door M@riska
Die bannen zag ik pasgeleden. Er stond nog steeds binnenkort op. :hihi:

:hihi: