PDA

Bekijk Volledige Versie : Ex-Muslim group launches in Britain



Someone123
21-06-07, 00:28
"Ex-Muslims" hoping to change the terms of debate about Islam in Europe will launch a British group in London on Thursday.

The Council of ex-Muslims of Britain is building on the stunning success of other branches already operating in Germany, Finland, Denmark, Norway, and Sweden. A Dutch group will hold its launch in September.

The activists, many of them Iranian exiles, support the freedom to criticise religion and the end to what they call "religious intimidation and threats".

"Too many things in the media and government policies have been geared to pandering to the political Islamic movements and Islamic organisations," Maryam Namazie, head of the British group, told Reuters by telephone from London on Wednesday.

"I hope we'll get a lot more attention and begin to change the debate," said Namazie, who left Iran in 1980 after the Islamic revolution there.

Leaving Islam is considered a crime punishable by death in some Muslim-majority countries. Muslims in Europe practise their faith less than their co-religionists in the Middle East but few openly proclaim themselves apostates or atheists.

There are more than 15 million people of Muslim origin in western Europe, mostly in France, Germany and Britain. Spokesmen for Muslims are often religious leaders, some more conservative theologically or active politically than the silent majority.

Since the September 11, 2001 attacks in the United States, many Muslims in Europe have complained they are suspected of being terrorists or supporting extreme religious views.

Namazie said the launch of a Central Council of Ex-Muslims in Berlin inspired groups elsewhere to follow suit. The Central Council of Ex-Muslims in Scandinavia is based in Sweden with branches in Denmark, Norway and Finland.

Namazie said the group had about 25 activists so far. She said expressions of support or interest had come in from the United States, France and Australia.

France, whose five million Muslims make up Europe's largest Islamic minority, has many non-observant Muslims but few describe themselves as atheists.

Several small groups call themselves "secular Muslims" who respect France's separation of church and state. They include some believers who want to keep religion out of politics.

Namazie said many ex-Muslim activists were Iranian exiles who did not fear reprisals from Muslim militants because they already had long experience opposing an Islamic government.

"We have been apostates for a long time," she said.

illmatik
21-06-07, 00:29
Dit ex-moslimgedoe begint langzamerhand toch echt wel dramatische vormen aan te nemen.

Olive Yao
21-06-07, 10:47
Zo wensen deze mensen hun vrijheid van levensbeschouwing te bevestigen. Zij ervaren dus dat dat wenselijk is.

illmatik
21-06-07, 11:40
Geplaatst door Olive Yao
Zo wensen deze mensen hun vrijheid van levensbeschouwing te bevestigen. Zij ervaren dus dat dat wenselijk is.

Dit heeft weinig tot niets met levensbeschouwing te maken, lief Olijfje. Ik herken handelingen uit pure frustratie en rancune.

mark61
21-06-07, 11:53
Geplaatst door illmatik
Ik herken handelingen uit pure frustratie en rancune.

Veroorzaakt door? :)

illmatik
21-06-07, 12:05
Geplaatst door mark61
Veroorzaakt door? :)

Nou, vertel het eens?

mark61
21-06-07, 12:13
Geplaatst door illmatik
Nou, vertel het eens?

Hoe kan ik dat nou weten, jij komt ermee

illmatik
21-06-07, 12:15
Geplaatst door mark61
Hoe kan ik dat nou weten, jij komt ermee

Wat kinderachtig. Ook prima. Heb jij een idee over wat de oorzaak zou kunnen zijn?

H.P.Pas
21-06-07, 12:24
Geplaatst door illmatik
Dit ex-moslimgedoe begint langzamerhand toch echt wel dramatische vormen aan te nemen.

Geplaatst door illmatik
Heb jij een idee over wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Moslimgedoe ?

Olive Yao
21-06-07, 12:25
Manifesto of the Council of Ex-Muslims of Britain

We, non-believers, atheists, and ex-Muslims, are establishing or joining the Council of Ex-Muslims of Britain to insist that no one be pigeonholed as Muslims with culturally relative rights nor deemed to be represented by regressive Islamic organisations and 'Muslim community leaders'.

Those of us who have come forward with our names and photographs represent countless others who are unable or unwilling to do so because of the threats faced by those considered 'apostates' - punishable by death in countries under Islamic law.

By doing so, we are breaking the taboo that comes with renouncing Islam but also taking a stand for reason, universal rights and values, and secularism.

Whilst religion or the lack thereof is a private affair, the increasing intervention of and devastation caused by religion and particularly Islam in contemporary society has necessitated our public renunciation and declaration. We represent a majority in Europe and a vast secular and humanist protest movement in countries like Iran.

Taking the lead from the Central Council of Ex-Muslims in Germany, we demand:

1. Universal rights and equal citizenship for all. We are opposed to cultural relativism and the tolerance of inhuman beliefs, discrimination and abuse in the name of respecting religion or culture.

2. Freedom to criticise religion. Prohibition of restrictions on unconditional freedom of criticism and expression using so-called religious 'sanctities'.

3. Freedom of religion and atheism.

4. Separation of religion from the state and legal and educational system.

5. Prohibition of religious customs, rules, ceremonies or activities that are incompatible with or infringe people's rights and freedoms.

6. Abolition of all restrictive and repressive cultural and religious customs which hinder and contradict woman's independence, free will and equality. Prohibition of segregation of sexes.

7. Prohibition of interference by any authority, family members or relatives, or official authorities in the private lives of women and men and their personal, emotional and sexual relationships and sexuality.

8. Protection of children from manipulation and abuse by religion and religious institutions.

9. Prohibition of any kind of financial, material or moral support by the state or state institutions to religion and religious activities and institutions.

10. Prohibition of all forms of religious intimidation and threats.


Maryam Namazie
BM Box 1919
London WC1N 3XX, UK
www.maryamnamazie.com
www.maryamnamazie.blogspot.com

mark61
21-06-07, 12:30
Geplaatst door illmatik
Wat kinderachtig. Ook prima. Heb jij een idee over wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Jij bent hier kinderachtig. Jij herkent rancune en frustratie, jij weet dus iets, dus vraag ik jou naar de oorzaken daarvoor.

Moet je het niet aan mij gaan vragen. Eigenaardig.

Olive Yao
21-06-07, 12:30
Ik denk dat de meeste mensen het goeddeels en in hoofdlijnen wel met de 10 punten van het manifest eens zijn.

Hoewel?

mark61
21-06-07, 12:33
Geplaatst door Olive Yao
Ik denk dat de meeste mensen het goeddeels en in hoofdlijnen wel met de 10 punten van het manifest eens zijn.

De meeste moslims of de meeste mensen?

Olive Yao
21-06-07, 12:35
Geplaatst door mark61
De meeste moslims of de meeste mensen?
Ik begon al te twijfelen.

H.P.Pas
21-06-07, 12:52
Geplaatst door mark61
Eigenaardig.
Ik herken een loopgravenmentaliteit.

illmatik
21-06-07, 13:06
Zonder allerlei fatwa's e.d. aan te halen (want dat zegt 'jullie' toch niks), zal ik - voor zover mijn kennis dat toelaat - feedback geven op deze punten, zoals ook in de Islam de norm is. Wellicht ziet mark61 dan misschien in wat de oorzaak is of zou kunnen zijn.


Geplaatst door Olive Yao
1. Universal rights and equal citizenship for all. We are opposed to cultural relativism and the tolerance of inhuman beliefs, discrimination and abuse in the name of respecting religion or culture.

De Islam verbiedt discriminatie en heeft duidelijke regels over het respecteren van geloof en/of cultuur. Ook andermans geloof en/of cultuur.


2. Freedom to criticise religion. Prohibition of restrictions on unconditional freedom of criticism and expression using so-called religious 'sanctities'.

Dit punt is m.i. het breekpunt: het bekritiseren van religie is in de islamitische wereld niets anders dan het voeren van levensbeschouwing. Nadenken over de vraagstukken die in het alledaags leven zich voordoen. Kritisch zijn t.a.v. al deze vraagstukken en alle menselijke interpretaties die hierdoor ontstaan.

Kritisch zijn op religie wordt naar mijn idee in 'het Westen' (of hoe je het ook wilt noemen) vertaald naar handelingen die een soort van zelfspot moeten voorstellen. Er is echter wel een verschil tussen satire en religieus kritisch zijn. Ik denk dat veel mensen verward zijn op dit punt. Als satire het enige middel is om kritisch te zijn op religie, dan moet je eigenlijk geen vraagtekens zetten bij religie, maar bij de (on)kunde om vragen te stellen over religie.


3. Freedom of religion and atheism.

Er is geen dwang in geloof. Dat is een heel belangrijk gegeven in de Islam, en terecht: geloof komt vanuit het hart en niet vanaf de tong. Voordat men aankomt zetten met hoe sommige samenlevingen hiermee omgaan: ook moslims kunnen fouten maken mbt het besef hiervan.


4. Separation of religion from the state and legal and educational system.

Er is een verschil tussen de religieuze islam en de politieke islam. In die zin kent ook de islam een scheiding van moskee en staat.


5. Prohibition of religious customs, rules, ceremonies or activities that are incompatible with or infringe people's rights and freedoms.

Ook dit is een aspect dat in de islam voorkomt.


6. Abolition of all restrictive and repressive cultural and religious customs which hinder and contradict woman's independence, free will and equality. Prohibition of segregation of sexes.

Ook weer zoiets. In de islam is er sprake van een duidelijke rolverdeling tussen man en vrouw. Man en vrouw zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. Rechten en verplichtingen die gelden voor een man kunnen in sommige gevallen nou eenmaal niet opgaan voor een vrouw. En andersom idem dito. Tenzij we het hebben over het overnemen van de rol van de man door de vrouw, of andersom. De rol in de samenleving, welteverstaan.


7. Prohibition of interference by any authority, family members or relatives, or official authorities in the private lives of women and men and their personal, emotional and sexual relationships and sexuality.

In de islam staat het huwelijk centraal en dienen zaken die zich binnen dat huwelijk afspelen tussen de man en vrouw te blijven, zolang er geen sprake is van mishandeling o.i.d. Het huwelijk heeft niet alleen het doel om de voortplanting te waarborgen, de persoonlijke inhoudelijkheid van zowel man als vrouw wordt beschermd door juist het huwelijk.


8. Protection of children from manipulation and abuse by religion and religious institutions.

Wat wordt hieronder verstaan? Het als onderdeel van de opvoeding kennis van een bepaalde religie meegeven aan het kind? Word dit gezien als manipulatie? Voor alle duidelijkheid: ook atheïsme/ongelovigheid kun je in die context bestempelen als een dogma, immers: het is, zoals religie door ongelovigen wordt bestempeld als een mening en niet als absolute waarheid, niet meer dan een mening die contra staat op de inhoud van religie. Shoarmavraag: is het meegeven van atheïsme of agnostische overtuigingen aan kinderen manipulatie?


9. Prohibition of any kind of financial, material or moral support by the state or state institutions to religion and religious activities and institutions.

Zie punt 4; een scheiding maken tussen de religieuze islam en de politieke islam is essentieel. Vanuit die scheidslijn kun verder redeneren. Maar die scheidslijn wordt nu nog niet gemaakt.


10. Prohibition of all forms of religious intimidation and threats.

Intimidatie of bedreigingen, gericht aan een persoon of personen, zijn ten strengste verboden.


Conclusie:
Het comité van ex-moslims wil graag de inhoud behouden die de islam al herbergt, enkel willen zij er een nieuw jasje omheen gooien. Betreft dit een poging om de inhoudelijke kennis van de islam te 'kolonialiseren' en te verkopen met een andere verpakking - zonder de toevoeging 'God' - of betreft het nu eigenlijk niets meer dan de buik vol hebben van hoe de islam wordt uitgevoerd in bepaalde gebieden in de wereld? In geval van het laatste, is punt 2 essentieel: kritisch zijn op de islam is jezelf vragen stellen over de openbaringen van God en wat Hij er mee bedoelt, maar nog meer betreft het vragen stellen over hoe het uitgevoerd wordt en uitgevoerd dient te worden.

Allah ou a3lem.

En als je simpelweg vindt dat de Islam onzin is, laat het dan gewoon lekker met rust en laat moslims lekker in de 'waan' die je erin denkt te herkennen.

mark61
21-06-07, 13:11
Geplaatst door H.P.Pas
Ik herken een loopgravenmentaliteit.

Ah u herkent ook al die cultuur hier op maroc waar Tomas gewag van maakte. Schaap identificeerde die als Imazigh, maar dat is voor zijn rekening.

mark61
21-06-07, 13:14
Geplaatst door illmatik
Zonder allerlei fatwa's e.d. aan te halen (want dat zegt 'jullie' toch niks

Maar waar komt nou die rancune en frustratie vandaan? Dat begrijp ik niet uit jouw post; integendeel, zou ik haast zeggen.

Ik ben zeer vertrouwd met het concept fatwa, niet zomaar op niks af iets veronderstellen.

tr_imparator
21-06-07, 13:41
Tja, wat moet je hiervan denken.


I don't care really. Het is juist goed dat mensen vermeende misstanden in de islam willen aanpakken. Ik zou als moslim best met ze willen samenwerken.


Of nee, toch niet. Ik heb niks te zoeken tussen randebielen.

illmatik
21-06-07, 13:41
Geplaatst door mark61
Maar waar komt nou die rancune en frustratie vandaan? Dat begrijp ik niet uit jouw post; integendeel, zou ik haast zeggen.

De uitvoering van het geheel in land van herkomst en het opgedrongen krijgen daarvan, wellicht. De confrontatie met andere uitvoeringen van de islam bij aankomst in andere delen van de wereld. Kan de ogen openen en heel veel twijfel zaaien. Het is natuurlijk erg makkelijk om alles dan maar los te laten en gewoon te roepen dat het allemaal maar onzin is, maar dat is naar mijn idee allesbehalve kritisch zijn. Da's gewoon gemakzucht.

Tenzij er gewoon geen sprake van geloof is. Geloof, in de zin van overtuigd zijn in de religie c.q. ideologie. Ik wil er maar mee zeggen: in sommige landen worden bepaalde regels vanuit de islamitische cultuur (niet verwarren met de religie) inderdaad opgelegd aan mensen en als heilig uitgelegd. Als ik dan zie dat de islam sommige zaken inhoudelijk juist tegenspreekt (het staat dan ook soms letterlijk in de Openbaringen) dan kan ik dat niet rijmen met elkaar. Dan kun je wel heel makkelijk zeggen 'verschil van interpretatie', maar sommige zaken zijn nou eenmaal gewoon duidelijk. Veel vragen die gesteld worden in bijv. Europa zijn vragen waar toch wel vaak een concreet antwoord op valt te vinden. Het zijn dan ook concrete vragen, daar niet van.

Ik vraag me dan af: in hoeverre zijn deze mensen dan daadwerklijk kritisch geweest? Er wordt bijvoorbeeld het geval van homosexualiteit aangehaald. Daar is niet alleen de islam duidelijk in, dat is iedere andere religie ook: sodomie is een zonde en derhalve verboden. En toch zie je mensen proberen dat toch op 1 lijn te krijgen met de islam. Dat zie ik bij het Christendom of jodendom bijv. weer niet gebeuren. Niet actueel, tenminste, en zeker niet met dezelfde hysterie als in geval van de islam. En zelfs in de seculiere samenleving, je kunt wel zeggen 'algemeen geaccepteerd', maar dat is het verre van.

Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen die op dezelfde manier benaderd worden, onder het mom van 'kritisch nadenken over religie'.

Note: Of hebben we het nog steeds over de discussie van het wel of niet mogen beledigen van religie c.q. heiligheden? Want ik snap 'het werkelijke probleem' niet echt. Als je geen moslim wilt zijn, prima. Volgens de Koran staat er in het Hiernamaals een hele erge straf op. Maar wat maakt het uit, als je niet in de islam gelooft, ben je toch ook niet echt overtuigd van die straf, toch? Then why bother the fuss?

Bart.NL
21-06-07, 13:51
Geplaatst door illmatik
De uitvoering van het geheel in land van herkomst en het opgedrongen krijgen daarvan, wellicht. De confrontatie met andere uitvoeringen van de islam bij aankomst in andere delen van de wereld. Kan de ogen openen en heel veel twijfel zaaien. Het is natuurlijk erg makkelijk om alles dan maar los te laten en gewoon te roepen dat het allemaal maar onzin is, maar dat is naar mijn idee allesbehalve kritisch zijn. Da's gewoon gemakzucht.

Tenzij er gewoon geen sprake van geloof is. Geloof, in de zin van overtuigd zijn in de religie c.q. ideologie. Ik wil er maar mee zeggen: in sommige landen worden bepaalde regels vanuit de islamitische cultuur (niet verwarren met de religie) inderdaad opgelegd aan mensen en als heilig uitgelegd. Als ik dan zie dat de islam sommige zaken inhoudelijk juist tegenspreekt (het staat dan ook soms letterlijk in de Openbaringen) dan kan ik dat niet rijmen met elkaar. Dan kun je wel heel makkelijk zeggen 'verschil van interpretatie', maar sommige zaken zijn nou eenmaal gewoon duidelijk. Veel vragen die gesteld worden in bijv. Europa zijn vragen waar toch wel vaak een concreet antwoord op valt te vinden. Het zijn dan ook concrete vragen, daar niet van.

Ik vraag me dan af: in hoeverre zijn deze mensen dan daadwerklijk kritisch geweest? Er wordt bijvoorbeeld het geval van homosexualiteit aangehaald. Daar is niet alleen de islam duidelijk in, dat is iedere andere religie ook: sodomie is een zonde en derhalve verboden. En toch zie je mensen proberen dat toch op 1 lijn te krijgen met de islam. Dat zie ik bij het Christendom of jodendom bijv. weer niet gebeuren. Niet actueel, tenminste, en zeker niet met dezelfde hysterie als in geval van de islam. En zelfs in de seculiere samenleving, je kunt wel zeggen 'algemeen geaccepteerd', maar dat is het verre van.

Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen die op dezelfde manier benaderd worden, onder het mom van 'kritisch nadenken over religie'.

Note: Of hebben we het nog steeds over de discussie van het wel of niet mogen beledigen van religie c.q. heiligheden? Want ik snap 'het werkelijke probleem' niet echt. Als je geen moslim wilt zijn, prima. Volgens de Koran staat er in het Hiernamaals een hele erge straf op. Maar wat maakt het uit, als je niet in de islam gelooft, ben je toch ook niet echt overtuigd van die straf, toch? Then why bother the fuss?

Theorie is geen praktijk, helaas.

Het is een mooi verhaal, maar het gaat er gewoon om dat mensen die de islam willen verlaten worden bedreigd en soms aangevallen of gedood.

Dit is absoluut een serieus punt.

mark61
21-06-07, 13:54
Geplaatst door tr_imparator
Tja, wat moet je hiervan denken.


I don't care really. Het is juist goed dat mensen vermeende misstanden in de islam willen aanpakken. Ik zou als moslim best met ze willen samenwerken.


Of nee, toch niet. Ik heb niks te zoeken tussen randebielen.

:hihi:

tr_imparator
21-06-07, 13:56
Geplaatst door Olive Yao
Ik denk dat de meeste mensen het goeddeels en in hoofdlijnen wel met de 10 punten van het manifest eens zijn.

Hoewel?


Ik denk dat onze grondwet al deze waarden in voldoende mate waarborgt. Je hoeft daar niet perse een ex-moslim comite manifest voor te hebben. Beste manier is dan ook om onze grondwet te promoten, en voor iedereeen ter kennis te stellen en uit te leggen cq overtuigen.

Het kan misschien bedreigend over komen op moslims zo een comite, waardoor ze het niet willen. Maar dat is angst niet meer.

Het is naar mijn idee de zoveelste mensenrechten comite die iets aan deze wereld wil veranderen. Het woordje moslim trekt veel aandacht en is mediageil. Prima als men zo een comite wilt hebben, maar misbruik daar de islam dan niet voor.(Dat wordt al vaak genoeg gedaan)

mark61
21-06-07, 14:03
Geplaatst door illmatik
De uitvoering van het geheel in land van herkomst en het opgedrongen krijgen daarvan, wellicht.

Dank je wel! Zie je, gewoon antwoord geven is helemaal niet moelijk.

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet wat ze willen, zijn ze nou kritisch avro-lid of willen ze er gewoon niks mee te maken hebben? Dat zijn 2 tegenstrijdige dingen.


Tenzij er gewoon geen sprake van geloof is. Geloof, in de zin van overtuigd zijn in de religie c.q. ideologie. .... Het zijn dan ook concrete vragen, daar niet van.

Nou ik vrees dat veel zaken niet 'gewoon duidelijk' zijn. Niet in zoiets als godsdienst. Maar ik zal me er verder niet mee bemoeien.


Ik vraag me dan af: in hoeverre zijn deze mensen dan daadwerklijk kritisch geweest? Er wordt bijvoorbeeld het geval van homosexualiteit aangehaald. Daar is niet alleen de islam duidelijk in, dat is iedere andere religie ook: sodomie is een zonde en derhalve verboden. En toch zie je mensen proberen dat toch op 1 lijn te krijgen met de islam.

Dat kan ik me voorstellen als je gelovig en homofiel bent. Dat je dan bij de verkeerde club zit begrijp ik wel.


Dat zie ik bij het Christendom of jodendom bijv. weer niet gebeuren.

Nou dan let je niet goed op. Hier en daar zijn homofiele dominees etc. te vinden.


Zo zijn er tal van voorbeelden te noemen die op dezelfde manier benaderd worden, onder het mom van 'kritisch nadenken over religie'.

Het probleem is dat de theorie van de islam nou eenmaal zelden in praktijk worden gebracht. Deze mensen lopen in de praktijk natuurlijk wel tegen veroordeling, bedreigingen en wat niet al op. Gelukkig worden ze hier niet gedood. Waar wel eigenlijk?


Then why bother the fuss?

Ik denk dat ze kritiek willen uiten zonder meteen beledigd, bedreigd of mishandeld te worden?

illmatik
21-06-07, 14:03
Geplaatst door Bart.NL
Theorie is geen praktijk, helaas.

Het is een mooi verhaal, maar het gaat er gewoon om dat mensen die de islam willen verlaten worden bedreigd en soms aangevallen of gedood.

Dit is absoluut een serieus punt.

Misschien in land van herkomst. Niet in Nederland. Dat serieuze probleem speelt hier dus niet. Maar het wordt wel op de moslimbevolking hier gereflecteerd, terwijl het die juist een worst zal wezen wie wel of geen moslim meer wil zijn. Dat is een nog serieuzer probleem, omdat het zorgt voor sociale onrust en nog meer vooroordelen over de islam (voor zover dat nog mogelijk was).

En tja, dreigementen. Iedereen die zich ook maar een beetje belangrijk wil voelen in Nederland doet aangifte van bedreigingen, geuit door anonieme mensen.

illmatik
21-06-07, 14:12
Geplaatst door mark61
Dank je wel! Zie je, gewoon antwoord geven is helemaal niet moelijk.

Ik geloof je niet. Je wist heel goed wat ik bedoelde. :hihi:


Nou ik vrees dat veel zaken niet 'gewoon duidelijk' zijn. Niet in zoiets als godsdienst. Maar ik zal me er verder niet mee bemoeien.

Voor de gemiddelde leek misschien niet. Maar daar heb je nou eenmaal boeken voor. Serieuze boeken, van geleerden die hun leven hebben gewijd aan het beschouwen van zowel het leven als de openbaringen van God en daaruit hun bevindingen hebben getrokken. Die boeken lezen is niet moeilijk, het op een correcte manier vertalen van die informatie naar het alledaagse leven, dat noem ik pas echt kritisch zijn. Deze exmoslimgasten zijn m.i. niets meer dan een stel zeikerds die schreeuwen om aandacht. Simpelweg omdat er totaal geen onderbouwing aan vastzit. En de onderbouwing die ze wel geven is kinderlijk eenvoudig onderuit te halen. Maar de journalistiek die zich er wel mee bemoeit, stelt de verkeerde vragen. Of ze stellen de juiste vragen gewoon niet.


Dat kan ik me voorstellen als je gelovig en homofiel bent. Dat je dan bij de verkeerde club zit begrijp ik wel.

Zelfs voor dat gegeven is er een oplossing. En die oplossing is niets meer dan gewoon een keus maken. Tis overigens niet een keus die je dient te verantwoorden bij andere mensen.


Nou dan let je niet goed op. Hier en daar zijn homofiele dominees etc. te vinden.

Oh, ik weet best dat ze er zijn. Maar in tegenstelling tot imams e.d. genereren die arme dominees anders beroerd weinig media-aandacht. Ik vraag me echter af of dat ligt aan die dominees.


Het probleem is dat de theorie van de islam nou eenmaal zelden in praktijk worden gebracht.

Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen. ©


Deze mensen lopen in de praktijk natuurlijk wel tegen veroordeling, bedreigingen en wat niet al op. Gelukkig worden ze hier niet gedood. Waar wel eigenlijk?

Good question. Voorbarige angst. Of gewoon marionetjes van de gewoonlijke islam- en/of religiehaters. De betrokkenheid van Cliteur en Elian verrast mij totaal niets.


Ik denk dat ze kritiek willen uiten zonder meteen beledigd, bedreigd of mishandeld te worden?

Wat is de kritiek dan precies? Die komt maar niet uit de verf. Vragen stellen over de islam, ok. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze kliek vragen heeft die nog niet gesteld zijn en waarop nog geen antwoorden zijn ontwikkeld. En als het niet valt te rijmen met de leer van de islam, laat 1 van de twee dan gewoon varen en laat moslims lekker moslim zijn en niet-moslims lekker hun heil elders zoeken.

Ik zeg je, ik geloof geen snars van die intentie om kritiek te kunnen uiten. Tenzij onder kritiek ordinaire satire wordt verstaan. Maar dan hebben we het ook gelijk niet meer over kritiek, als satire niet een middel maar een doel is geworden. En als dat laatste het geval is, dan komen we in een heel ander vaarwater terecht.

knuppeltje
21-06-07, 14:17
Geplaatst door illmatik
Misschien in land van herkomst. Niet in Nederland.

Lees de Volkskrant van gisteren eens. Of ga eens kijken bij www.dutch.faith-freedom.

illmatik
21-06-07, 14:18
Geplaatst door knuppeltje
Lees de Volkskrant van gisteren eens. Of ga eens kijken bij www.dutch.faith-freedom.

De link werkt niet en de VK van gisteren heb ik niet. Wellicht wil je vertellen wat je punt is? Ik zal je, in eerste instantie, geloven op je blauwe ogen.

knuppeltje
21-06-07, 14:23
Geplaatst door illmatik
De link werkt niet en de VK van gisteren heb ik niet. Wellicht wil je vertellen wat je punt is? Ik zal je, in eerste instantie, geloven op je blauwe ogen.

Die laatste zijn grijs-blauw.
Ik heb geen link geplaatst (ben halve digibeet) maar naar de website verwezen maar er had nog org achter moeten staan, sorry, maar ga er maar eens kijken.
Het gaat dus over afvallige moslims die zich hierom bedrijgd voelen en er dus niet mee naar buiten durven komen en dat dus niet in dat land van herkomst- alhoewel, der zijn er ook bij die hier geboren zijn.

tr_imparator
21-06-07, 14:30
Geplaatst door knuppeltje
Het gaat dus over afvallige moslims die zich hierom bedrijgd voelen en er dus niet mee naar buiten durven komen en dat dus niet in dat land van herkomst- alhoewel, der zijn er ook bij die hier geboren zijn.

Dat is dan toch in eerste instantie hun probleem, met hun familie of kennissen.

illmatik
21-06-07, 14:31
Geplaatst door knuppeltje
Die laatste zijn grijs-blauw.
Ik heb geen link geplaatst (ben halve digibeet) maar naar de website verwezen maar er had nog org achter moeten staan, sorry, maar ga er maar eens kijken.
Het gaat dus over afvallige moslims die zich hierom bedrijgd voelen en er dus niet mee naar buiten durven komen en dat dus niet in dat land van herkomst- alhoewel, der zijn er ook bij die hier geboren zijn.

Ja, ok. Maar ik dacht dat je een voorbeeld zou aanhalen van iemand die om die reden is omgelegd. Hier, en niet ergens op een berg aan de andere kant van de wereld, waar helemaal geen wetten gelden. Maar wat je weergeeft is dus niks nieuws. En je kunt pas spreken van feiten als die zich hebben voorgedaan. Voorbarige onzin heb ik niks aan.

Ik vraag me trouwens af, hoe gaat dat? 'Ik wil van de islam afstand doen'. Plaats je dan een persbericht ofzo of leg je ergens een eed af, dat je de islam afzweert? Is dat iets persoonlijks of per sé iets dat aan de grote klok moet? Want ik heb steeds meer het idee, dat ondanks dat deze mensen wel roepen dat geloof iets persoonlijks moet zijn, de hele ex-moslimcomité-actie op zich niet valt te rijmen met het gegeven dat het afstand doen van (een) religie net zo persoonlijk dient te wezen. Of mis ik hier iets?

tr_imparator
21-06-07, 14:38
Geplaatst door illmatik
Of mis ik hier iets?

Laat een drol en noem het een moslimdrol en de volgende dag heb je de telegraaf aan de deur. Misschien dat je er ook nog subsidie voor krijgt.


Bij wijze van spreken.

knuppeltje
21-06-07, 14:44
Geplaatst door illmatik
Ja, ok. Maar ik dacht dat je een voorbeeld zou aanhalen van iemand die om die reden is omgelegd. Hier, en niet ergens op een berg aan de andere kant van de wereld, waar helemaal geen wetten gelden. Maar wat je weergeeft is dus niks nieuws. En je kunt pas spreken van feiten als die zich hebben voorgedaan. Voorbarige onzin heb ik niks aan.

Ik vraag me trouwens af, hoe gaat dat? 'Ik wil van de islam afstand doen'. Plaats je dan een persbericht ofzo of leg je ergens een eed af, dat je de islam afzweert? Is dat iets persoonlijks of per sé iets dat aan de grote klok moet? Want ik heb steeds meer het idee, dat deze mensen wel roepen dat geloof iets persoonlijks moet zijn, maar dat rijmt dan weer niet met het gegeven dat het afstand doen van (een) religie net zo persoonlijk dient te wezen. Of mis ik hier iets?

Nou volgens mij- als je bijvoorbeeld niet meer naar de moskee wilt gaan, geen hoofddoek meer wilt dragen, niet meer aan de ramadan wilt meedoen of commentaar op die godsdienst geeft, etc etc, dan zal je omgeving dat snel merken, en soms is die ook hier daar niet van gediend.
Maar kijk maar eens bij die website.
Dat die mensen er een punt van maken komt dus omdat ze door hun eigen omgeving bedrijgd worden.
Niet in dat land van herkomst- maar hier.

illmatik
21-06-07, 15:00
Geplaatst door knuppeltje
Nou volgens mij- als je bijvoorbeeld niet meer naar de moskee wilt gaan, geen hoofddoek meer wilt dragen, niet meer aan de ramadan wilt meedoen of commentaar op die godsdienst geeft, etc etc, dan zal je omgeving dat snel merken, en soms is die ook hier daar niet van gediend.

Dus de moslims in Nederland houden van elkaar bij hoevaak ze naar de moskee gaan? En alle moslima's in Nederland dragen allemaal een hoofddoek en als ze die niet dragen zijn het geen moslima's meer? Wij checken tijdens de ramadan elkaars tongen, om te bekijken of we niet stiekem iets hebben gegeten of gedronken? Of moeten we ons op bepaalde tijdstippen tijdens de ramadan in de moskee melden, voor bloedafname, als controlemiddel of je niet stiekem een snoepje hebt gegeten? Wat een ongelofelijk onzinnige toetsingscriteria hanteer jij.

Over commentaar op godsdienst: het feit dat er islamitische rechtsgeleerden bestaan is het sluitende bewijs dat moslims commentaar hebben op hun godsdienst. Die geleerden doen namelijk de hele dag niets anders dan commentaar op de godsdienst formuleren en leggen dat vast in de vorm van boeken. Het zou een hoop mensen sieren en de ogen wijd te openen als die boeken eens ingelezen zouden worden door de mensen die roepen een behoefte te hebben aan begrip voor de islam. Maar in feite zijn ze te lui om dat ook daadwerkelijk te doen.


Maar kijk maar eens bij die website.
Dat die mensen er een punt van maken komt dus omdat ze door hun eigen omgeving bedrijgd worden.

Die website zal me ondertussen een Turkse suçuk wezen.

Die omgeving waar jij het over hebt, speelt zich dus niet af in Nederland maar wel degelijk in land herkomst, in het geval van deze grappenmaker: Iran. Iran is niet representatief voor de islamitische wereld, al is het maar om het feit dat de leer in Iran een minderheid is binnen die islamitische wereld.

Dat er hier moslims zijn die het 1 en ander uitspreken over deze kwestie, is niets anders dan dat er moslims zijn die er een mening over hebben. En dat die mening negatief uitpakt voor deze knakker, had je 5 jaar van tevoren kunnen incalculeren. Ik heb het zo zijdelings gevolgd en heb nog niemand iets horen roepen dat lijkt op een bedreiging. En dan nog, misschien een enkeling. Dat er met afschuw op wordt gereageerd is echter een compleet legitiem recht. Of had je verwacht dat moslims in de rij gingen staan om dit toe te juichen, onder het mom van 'kijk ons eens tolerant zijn'?

Nogmaals, deze hele exmoslimkwestie begint dramatische vormen aan te nemen. Dramatisch, in de zin van dat het niveau van de discussie er omheen beneden pijl ligt.

Valt me vooralsnog op dat het voornamelijk sji'ieten zijn die ex-moslim willen worden en ik amper iets hoor of krijg te lezen over soennieten die dat pad willen inslaan.

Sjowelo
21-06-07, 15:20
@Illmatik

Dank voor de heldere uitleg.

mark61
21-06-07, 15:34
Geplaatst door illmatik
Die website zal me ondertussen een Turkse suçuk wezen.

sucuk [soedjoek] zonder , :student:

suç [soetsj]. Suçuk bestaat geloof ik niet. Imp?

:hihi:

Nee je hebt gelijk hoor. Maar je mot die autechtone gewoon af en toe wat uitleggen, der zit niks anders op.

mark61
21-06-07, 15:36
Oh even bij de weg: valt inderdaad op dat Irani's zo goddeloos zijn. Was me al eerder opgevallen in de persoonlijke omgang.

Zo zie je maar, Iran heeft fundi image, maar de burgers zijn rielekster dan verwacht. Andere landen hebben dat dan weer andersom.

knuppeltje
21-06-07, 15:46
Geplaatst door illmatik
Dus de moslims in Nederland houden van elkaar bij hoevaak ze naar de moskee gaan? En alle moslima's in Nederland dragen allemaal een hoofddoek en als ze die niet dragen zijn het geen moslima's meer? Wij checken tijdens de ramadan elkaars tongen, om te bekijken of we niet stiekem iets hebben gegeten of gedronken? Of moeten we ons op bepaalde tijdstippen tijdens de ramadan in de moskee melden, voor bloedafname, als controlemiddel of je niet stiekem een snoepje hebt gegeten? Wat een ongelofelijk onzinnige toetsingscriteria hanteer jij.

Over commentaar op godsdienst: het feit dat er islamitische rechtsgeleerden bestaan is het sluitende bewijs dat moslims commentaar hebben op hun godsdienst. Die geleerden doen namelijk de hele dag niets anders dan commentaar op de godsdienst formuleren en leggen dat vast in de vorm van boeken. Het zou een hoop mensen sieren en de ogen wijd te openen als die boeken eens ingelezen zouden worden door de mensen die roepen een behoefte te hebben aan begrip voor de islam. Maar in feite zijn ze te lui om dat ook daadwerkelijk te doen.



Die website zal me ondertussen een Turkse suçuk wezen.

Die omgeving waar jij het over hebt, speelt zich dus niet af in Nederland maar wel degelijk in land herkomst, in het geval van deze grappenmaker: Iran. Iran is niet representatief voor de islamitische wereld, al is het maar om het feit dat de leer in Iran een minderheid is binnen die islamitische wereld.

Dat er hier moslims zijn die het 1 en ander uitspreken over deze kwestie, is niets anders dan dat er moslims zijn die er een mening over hebben. En dat die mening negatief uitpakt voor deze knakker, had je 5 jaar van tevoren kunnen incalculeren. Ik heb het zo zijdelings gevolgd en heb nog niemand iets horen roepen dat lijkt op een bedreiging. En dan nog, misschien een enkeling. Dat er met afschuw op wordt gereageerd is echter een compleet legitiem recht. Of had je verwacht dat moslims in de rij gingen staan om dit toe te juichen, onder het mom van 'kijk ons eens tolerant zijn'?

Nogmaals, deze hele exmoslimkwestie begint dramatische vormen aan te nemen. Dramatisch, in de zin van dat het niveau van de discussie er omheen beneden pijl ligt.

Valt me vooralsnog op dat het voornamelijk sji'ieten zijn die ex-moslim willen worden en ik amper iets hoor of krijg te lezen over soennieten die dat pad willen inslaan.

O m'n beste, je bent a hard piece of work.
Die omgeving is in de eerste plaats de familie, dan de buurt en dan inderdaad de moskeegangers.
Maar het al dan niet verbale geweld tegen hen komt altijd eerst uit eigen familie die er op tegen is.
Hoodstuk hoofddoeken- lees het nog eens over. Ik heb het als mogelijkheid gegeven dat als je dat niet meer wilt dragen- en je familie wilt dat wel- dat je dan ook gedonder kunt krijgen.
Nergens heb ik gezegd dat alle moslima's hier dat ding om hun harses hebben.
het zelfde geld voor die ramadan.
Die omgeving van die jongen was in Iran in eerste instantie, maar aangezien die website voor je een Turkse weet ik wat is, zal je dus wel geen interesse hebben voor die anderen hier in Nederland die problemen hebben met dit fenomeen, maar dat moet je zelf weten. gewoon koppie in het zand- en het is er niet.
Die Iranees- tja daar zijn ze shi'it.
Maar of die er alleen lasr van hebben?
Ga eens naar die website.
Maar nogmaals- het al dan niet verbale geweld begint altijd eerst in eigen kring, want die staan inderdaad soms niet te juichen.

illmatik
21-06-07, 16:00
Geplaatst door knuppeltje
O m'n beste, je bent a hard piece of work.
Die omgeving is in de eerste plaats de familie, dan de buurt en dan inderdaad de moskeegangers.

Tja, een autochtone gristelijke vader die thuiskomt en zijn zoon tot de islam bekeerd aantreft is geen haar beter. Je hebt het hier over subjectieve zaken. Bijna alle moslims in Nederland doen wel iets dat niet rijmt met de islam maar je ziet ze niet rollend over straat gaan hierover. Je familie, daar ontkom je gewoon niet. Niemand niet, ook niet-moslims. De buurt en de moskeegangers zouden je koud moeten laten, immers: ex-moslims gaan niet meer naar de moskee.


Maar het al dan niet verbale geweld tegen hen komt altijd eerst uit eigen familie die er op tegen is.

Elke beslissing die je neemt veroorzaakt verbaal geweld, omdat er altijd wel iemand op tegen is. Dat is nou eenmaal de realiteit.

Nee, door het breed uit te meten in de media en er vooral mee te koop lopen, dat helpt.


Nergens heb ik gezegd dat alle moslima's hier dat ding om hun harses hebben.
het zelfde geld voor die ramadan.
Die omgeving van die jongen was in Iran in eerste instantie, maar aangezien die website voor je een Turkse weet ik wat is, zal je dus wel geen interesse hebben voor die anderen hier in Nederland die problemen hebben met dit fenomeen, maar dat moet je zelf weten.

Tja, jij brengt het alsof het criteria zijn die door de moslimgemeenschap gehanteerd worden. Binnen die gemeenschap is dit zelfs een non-issue, de meesten hebben niet eens de tijd of de kennis om hierover te bakkeleien.


gewoon koppie in het zand- en het is er niet.

Koppie in het zand = er helemaal niet over babbelen. Ook niet met jou.


Die Iranees- tja daar zijn ze shi'it.
Maar of die er alleen lasr van hebben?
Ga eens naar die website.
Maar nogmaals- het al dan niet verbale geweld begint altijd eerst in eigen kring, want die staan inderdaad soms niet te juichen.

Probeer eens een soennitische Marokkaan of Turk te vinden die er ook zo over denkt. Die vormen namelijk voor zo'n beetje 99% de moslimgemeenschap in Nederland. Soennieten hebben nou eenmaal een heel andere benadering hiervan dan (ex-)sji'ieten. Ik snap best dat het jou niks zegt. Maar ga je er dan eerst in verdiepen, alvorens je er een mening over formuleert, want die is nu gebaseerd op halve waarheden.

Echt, die website zal allemaal best. Het punt is niet dat er ex-moslims zijn. Het punt is waarom een speciaal comité voor dit fenomeen? Alsof er een islamitische haan in Nederland naar kraait of iemand geen moslim wil zijn.

Als het bij verbaal geweld blijft, dan moeten mensen al helemaal niet zeuren. Verbaal geweld kun je bestrijden met verbaal geweld. Kunst is om dat verbale geweld van enig intellect en inhoudelijk van kennis te voorzien.

Verbaal geweld op zich, dat is onderdeel van de ontwikkeling die je hier op de kleuterschool al meekrijgt. Als je dat niet aankunt, wees dan ook gewoon stil in een hoekje. Want reactie krijg je sowieso op alles.

David
21-06-07, 16:02
Als het allemaal niet uitmaakt, laat die mensen dan toch lekker hun comité oprichten. Ex-en zijn altijd wat heftig in het begin. Kijk naar ex-rokers, die zijn ook zo vemoeiend. Zakt wel weer.

illmatik
21-06-07, 16:05
Geplaatst door David
Als het allemaal niet uitmaakt, laat die mensen dan toch lekker hun comité oprichten. Ex-en zijn altijd wat heftig in het begin. Kijk naar ex-rokers, die zijn ook zo vemoeiend. Zakt wel weer.

Als het allemaal niet uitmaakt, laat moslims die gewoon moslim blijven dan lekker hun reactie hierop geven. Als het toch openbaar moet, dan gaan we niet de reactie per postduif versturen om de reactie maar binnenskamers te houden.

David
21-06-07, 16:06
Geplaatst door illmatik
Als het allemaal niet uitmaakt, laat moslims die gewoon moslim blijven dan lekker hun reactie hierop geven.

Ga je gang, mijn beste! :)

illmatik
21-06-07, 16:08
Geplaatst door David
Ga je gang, mijn beste! :)

Mosterd na de maaltijd. Ik ben al zo'n beetje uitgeraasd.

illmatik
21-06-07, 16:10
Geplaatst door mark61
Zo zie je maar, Iran heeft fundi image, maar de burgers zijn rielekster dan verwacht. Andere landen hebben dat dan weer andersom.

Religieuze overtuiging, hé. Daar zit 't 'm in. Tis maar wat je rielekst vindt.

Bart.NL
21-06-07, 16:12
Geplaatst door illmatik
Misschien in land van herkomst. Niet in Nederland. Dat serieuze probleem speelt hier dus niet. Maar het wordt wel op de moslimbevolking hier gereflecteerd, terwijl het die juist een worst zal wezen wie wel of geen moslim meer wil zijn. Dat is een nog serieuzer probleem, omdat het zorgt voor sociale onrust en nog meer vooroordelen over de islam (voor zover dat nog mogelijk was).

En tja, dreigementen. Iedereen die zich ook maar een beetje belangrijk wil voelen in Nederland doet aangifte van bedreigingen, geuit door anonieme mensen.

Als je ervaring hebt gehad met bedreigingen, praat je wel anders, zeker als je een vrouw en/of kinderen hebt.

David
21-06-07, 16:15
Geplaatst door illmatik
Mosterd na de maaltijd. Ik ben al zo'n beetje uitgeraasd.

Oh.

illmatik
21-06-07, 16:19
Geplaatst door Bart.NL
Als je ervaring hebt gehad met bedreigingen, praat je wel anders, zeker als je een vrouw en/of kinderen hebt.

Geloof ik best. Vooralsnog praten we in dit geval over aannames.

mark61
21-06-07, 16:27
Geplaatst door illmatik
Religieuze overtuiging, hé. Daar zit 't 'm in. Tis maar wat je rielekst vindt.

Eenmaal gearriveerd in NL worden ze dan weer wat kittig.

Bart.NL
21-06-07, 16:32
Geplaatst door illmatik
Geloof ik best. Vooralsnog praten we in dit geval over aannames.

Aannames die je rustig kunt doen. In andere landen worden mensen immers vermoord vanwege afvalligheid. Immigranten uit die landen wonen ook in Nederland. Dus het ligt wel erg voor de hand dat het gebeurt. De ex-moslims zeggen bovendien dat het gebeurt.

Daarom ga ik er vanuit dat bedreigingen tegen ex-moslims regelmatig voorkomen. Daarom vind ik het goed dat ex-moslims zich organiseren.

Ongelovelijk
21-06-07, 16:37
Geplaatst door illmatik
Geloof ik best.

Je gelooft er geen ruk van zolang je blijft praten over aannames. Doe niet zo schijnheilig.

Umarvlie
21-06-07, 16:40
Geplaatst door Someone123

Namazie said the group had about 25 activists so far. She said expressions of support or interest had come in from the United States, France and Australia.



Nou nou ... 25 ... in een gemiddeld kraakpand zitten meer activisten. Een hoop stof waait op om niets.... lijkt wel een Telegraaf berichtje

Ongelovelijk
21-06-07, 16:46
Geplaatst door Umarvlie
Nou nou ... 25 ... in een gemiddeld kraakpand zitten meer activisten. Een hoop stof waait op om niets.... lijkt wel een Telegraaf berichtje

Zo is dat, de gesubsidieerde clubjes die discriminatie aan banden moeten houden, zijn ook vooral belangrijk om het aantal medewerkers :rood:

illmatik
21-06-07, 16:46
Geplaatst door Bart.NL
Aannames die je rustig kunt doen. In andere landen worden mensen immers vermoord vanwege afvalligheid. Immigranten uit die landen wonen ook in Nederland. Dus het ligt wel erg voor de hand dat het gebeurt. De ex-moslims zeggen bovendien dat het gebeurt.

Daarom ga ik er vanuit dat bedreigingen tegen ex-moslims regelmatig voorkomen. Daarom vind ik het goed dat ex-moslims zich organiseren.

Van mij mogen ze zich ook organiseren en zelfs een wekelijks theekransje oprichten. Maar ik heb Ehsan Jami (of hoe die minkukel ook mag heten) geen enkel moment gehoord over zijn land herkomst. Enkel bij zijn presentatie, tussen neus en lippen door, 'ja, ik kom uit Iran'. Zijn pijlers zijn toch echt wel gericht op Nederland en dat laat ie ook duidelijk merken (lees ook, rubriek 'Wie denkt Ehsan Jami wel niet dat hij is?': de Nieuwe Revu, d.d. 16 mei jl.).

Hij zou een stuk geloofwaardiger overkomen als ie zoiets zou doen om de situatie in Iran bespreekbaar te maken, vanuit het relatief veilige Nederland. Maar door deze 'Iraanse problematiek' een Nederlands probleem te maken, slaat ie de plank compleet mis. Want waar hij over zeikt is gewoon geen norm in Nederland. Maar als ie hard genoeg zijn best doet, kan ie anderen dat wel doen geloven. Dáár zit het grootste bezwaar.


Geplaatst door Ongelovelijk
Je gelooft er geen ruk van zolang je blijft praten over aannames. Doe niet zo schijnheilig.

Ik bedreig mensen niet omdat ze van hun geloof afvallen, dus waarom noem je mij schijnheilig?

Ongelovelijk
21-06-07, 16:53
Geplaatst door illmatik
Ik bedreig mensen niet omdat ze van hun geloof afvallen, dus waarom noem je mij schijnheilig?

Persoonlijk bedreig je mensen niet. In je schrijven doe je zo overkomen alsof mensen de bedreigingen verzinnen (aannames). Ik kan je nog wel een verhaal uit de doeken doen waar zelfs racistische tokkie's en kaalkopjes een puntje aan kunnen zuigen. Daarom noem ik je schijnheilig.

illmatik
21-06-07, 17:00
Geplaatst door Ongelovelijk
Persoonlijk bedreig je mensen niet. In je schrijven doe je zo overkomen alsof mensen de bedreigingen verzinnen (aannames). Ik kan je nog wel een verhaal uit de doeken doen waar zelfs racistische tokkie's en kaalkopjes een puntje aan kunnen zuigen. Daarom noem ik je schijnheilig.

Jij vindt dat ik dat zo doe overkomen maar dat heb ik niet gezegd. Hou het lekker bij wat de feiten zijn in deze discussie. Als je mij ergens van wilt beschuldigen, kom dan niet met je eigen aannames want daar kan ik niks mee. Kom dan met iets wat ik heb neergekalkt.

De kwalificatie die je mij toeschrijft gaat niet op, te meer het verhaal dat je uit de doeken kunt doen mijn betrokkenheid niet bevat en derhalve bij voorbaat al een op zichzelf staand verhaal zal zijn dat je met gemak onder een deurmatje van excessen kunt schuiven.

Umarvlie
21-06-07, 17:03
Geplaatst door Ongelovelijk
Zo is dat, de gesubsidieerde clubjes die discriminatie aan banden moeten houden, zijn ook vooral belangrijk om het aantal medewerkers :rood:

Lees nog eens goed wat er staat voor dat je een vergelijking maakt die niet opgaat.

knuppeltje
21-06-07, 17:35
Geplaatst door illmatik
Geloof ik best. Vooralsnog praten we in dit geval over aannames.

Ga dan eens naar die site, het gaat hier over moslims uit diverse landen afkomstig of hier geboren.
En ze voelen zich allemaal bedrijgd door hun nabije omgeving, zozeer zelfs dat sommige voor hun leven vrezen.

Maar hier een stukje uit dat artikel in de volkskrant van gisteren:

Voor haar Tunesische vader houdt Fiona, een vrolijk meisje van 15 jaar, angstvallig verborgen dat ze geen moslim meer is. Dat ze een vriendje heeft, mag hij al helemaal niet weten. 'Op straat moet ik altijd uitkijken dat mijn vader of vrienden van mijn vader ons niet zien.
Fiona is jongste lid van de Vlaams-Nederlandse afdeling van het webforum Faith Treedom International (FFI). Ze is, op een zonnige middag, naar Antwerpen gereisd om in de tuin te praten met een twintigtal lotgenoten. Met ex-moslims en autochtone 'verlichtingsfundamentalisten' die actief zijn op FFI en elkaar voor het eerst lijfelijk ontmoeten.
De ontmoetinsplek is tot het laatst geheim gehouden. De meeste deelnemers willen anoniem blijven uit angst hun familie te kwetsen of vanwege bedrijgingen.

Even verder:
Net als de anderen die naar het Griekse restaurant zijn gekomen, wil Fiona ervaringen uitwissellen. Praktische advisen delen. Er zijn zo weinig mensen met wie je over je afvalligheid kunt praten. Bij haar moslimvriendinnen kan ze niet terecht. 'je wordt anders bekeken als je twijfels uit over het geloof. Ook door de ouders van vriendinnen. Je wordt uitgesloten.

FFI is een Engelstalige, Arabische en Nederlandse site en heeft afdelingen in China, Frankrijk, Indonesië, Polen, Spanje en Tsechië.

Je moet toch wel een onnoemelijke theemuts zijn om nog te geloven dat het maar om een paar stomme shi'itische gevallen gaat die zo stom zijn om het allerhoogste de rug toe te keren.

Shemharosh
21-06-07, 17:54
niemand dwingt je om een eersteklas jood te worden laat staan een neppe jood...katholieken,protestanten,soenieten,shieeten ...etc...allemaal neppe joden...men mag er om heen blijven lullen maar het is gewoon zo...is het een misdaad dan om geen nepjood meer te willen zijn als je kijkt hoe die elkaar afslachten en van zichzelf de schande van de mensheid maken!!??

Ongelovelijk
21-06-07, 20:48
Geplaatst door illmatik
Jij vindt dat ik dat zo doe overkomen maar dat heb ik niet gezegd. Hou het lekker bij wat de feiten zijn in deze discussie. Als je mij ergens van wilt beschuldigen, kom dan niet met je eigen aannames want daar kan ik niks mee. Kom dan met iets wat ik heb neergekalkt.


Je schrijft zelf:


Geplaatst door illmatik
Misschien in land van herkomst. Niet in Nederland. Dat serieuze probleem speelt hier dus niet. Maar het wordt wel op de moslimbevolking hier gereflecteerd, terwijl het die juist een worst zal wezen wie wel of geen moslim meer wil zijn. Dat is een nog serieuzer probleem, omdat het zorgt voor sociale onrust en nog meer vooroordelen over de islam (voor zover dat nog mogelijk was).

Ik heb respect voor de luchtigheid waarmee je ex-islamieten hun vrijheid gund. Jammer dat je voor de rest zo'n struisvogel bent.



De kwalificatie die je mij toeschrijft gaat niet op, te meer het verhaal dat je uit de doeken kunt doen mijn betrokkenheid niet bevat en derhalve bij voorbaat al een op zichzelf staand verhaal zal zijn dat je met gemak onder een deurmatje van excessen kunt schuiven.

Ik weet niet hoe groot jouw deurmat is. Spoelwater in overvloed in het westen.

Sjowelo
21-06-07, 22:05
Opvanghuis voor bekeerde moslima’s

Tekst Kim van Arendonk

De Utrechtse vereniging Islaam For All wil een opvanghuis oprichten voor Nederlandse meiden die zich bekeren tot de Islam. Volgens initiatiefneemster Kathelijne Veenstra (zelf drie jaar geleden bekeerd) is dit nodig omdat veel meiden problemen krijgen met hun familie door hun nieuwe geloof.

“In het reguliere opvangcircuit zitten veel jongeren met andere problemen. De meiden die wij willen opvangen, hebben geen psychische problemen.” Ook ondervond Veenstra zelf dat in de opvang veel drank en drugs wordt gebruikt. Veenstra spreekt uit eigen ervaring. Zelf zat ze in een kamer begeleidingsproject. Dit was naar eigen zeggen een van de betere plekken en nog was het een ‘zooi’. “De meiden willen vaak alleen maar doorgaan met leven en dat kan daar niet.”

Op dit moment heeft de vereniging tien aanmeldingen van meiden die op zoek zijn naar opvang. “Het is voor ons lastig, want we hebben nog geen huis. We gaan nu kijken wie er echt dringend hulp nodig heeft. Deze meiden betalen hun eerste maand huur, want we kunnen het gewoon nog niet gratis doen. Van dat geld zoeken we ons huis.”

Veenstra hoopt dat dit allemaal deze maand rond komt. In de opvang zullen de meiden vooral rust krijgen. Ze hebben een baan of studie en kunnen die gewoon voortzetten. Ook wordt er gewerkt aan het contact met de ouders. “De meiden worden vaak afgestoten, omdat mensen een verkeerd beeld hebben van de Islam. Daar gaan wij zeker aan werken. Het is voor ons erg belangrijk om dat contact weer goed te krijgen.”

Geweldige instelling. Dat commiteetje ex-moslims zou weleens hier een voorbeeld aan mogen nemen.

illmatik
21-06-07, 22:32
Geplaatst door Ongelovelijk
Bla bla ...

Ja, ok. Maar je zegt min of meer dat ik stel dat die bedreigingen verzonnen worden:


Geplaatst door Ongelovelijk
In je schrijven doe je zo overkomen alsof mensen de bedreigingen verzinnen (aannames).

Onderbouw wat je stelt, ipv er omheen te draaien.


Spoelwater in overvloed in het westen.

Vertel mij wat, ik heb een doctorale graad in 'westologie'.