PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders vochten samen met Afghanen tegen taliban



Slinger
23-06-07, 09:22
'Daar lag Jos Leunissen, aan mijn voeten'

TARIN KOWT - ,,Hakken en zagen.'' Zo omschrijft kapitein Larry (38) de gevechtsacties in en rond Chora. ,,Met opbouwwerk had het weinig te maken.’’

Hij leidt een compagnie parachutisten van het regiment stoottroepen uit Assen, onderdeel van de Luchtmobiele Brigade. Eind april kwamen ze de gevaarlijke vallei binnen. De politiepost bij Kalakala was toen al veroverd door de taliban. ,,Wij hebben hem heroverd, samen met Afghaanse strijders. Dat was lastig, we moesten ons een weg omhoog vechten. Daarna is het onrustig gebleven. We werden vrijwel dagelijks beschoten.’’

Toen de taliban afgelopen zaterdagnacht een grote aanval inzetten, had de kapitein maar ιιn devies: ,,Wij hebben de stotersvlag op de white compound gehesen, en die blijft daar wapperen.’’

Wat volgde, was een bikkelharde strijd. Het drama-Srebrenica spookte door het hoofd van kapitein Larry. Maar hier hielden de Nederlandse militairen wel stand. Zijn eenheid rust nu uit op Kamp Holland en gaat binnenkort terug naar Chora. Er heerst geen jubelstemming. De dood van sergeant-majoor Jos Leunissen (44) heeft diepe indruk gemaakt.

,,De ochtend dat het gebeurde lag iedereen achter de wapens,’’ vertelt Larry. ,,We waren teruggedrongen en omsingeld. Er stond een menigte Afghanen voor de poort van de white compound. Ze wilden meevechten en ik kon ze goed gebruiken. Ik heb een rol roodwit afzetlint gepakt en elke strijder een stuk ervan om zijn arm laten doen. Uiteindelijk heb ik de districtschef zo ver gekregen zijn wapenvoorraad aan te spreken. Ik heb hem even geholpen door mijn rechtervoet tegen de deur van de opslagplaats te zetten. Die lag helemaal vol.’’

En toen ging het mis.

,,Toen ik binnen was, hoorde ik een harde klap. Ik kreeg een stuk plafond op mijn hoofd. Oh nee, dacht ik, nu beschieten ze ons met mortieren. Ik liep naar buiten en daar lag Jos Leunissen, aan mijn voeten. Verderop lagen de drie gewonden. Dat was zwaar, dat was verschrikkelijk. Ik had Jos zelf gevraagd zich tijdelijk bij mijn eenheid te voegen als oudste onderofficier. Had ik dat maar nooit gedaan, denk ik nu. Ik bleef stoer. Ik had nog een hele club andere rakkers om me over te bekommeren. Pas dagen later, toen op de landingsstrip van Kamp Holland de kist langs mij kwam, stroomde het over mijn wangen. Ik liep terug langs mijn mannen die in het gelid stonden en ik zag dat ik niet de enige was. We missen hem.’’

Sergeant-1 Sander en soldaat-1 Jeroen van de Bravo-compagnie der Limburgse Jagers vertrokken op 8 juni voor een korte patrouille vanuit patrouillebasis Poentjak. Pas twee weken later, een dag voor ze hun relaas doen, keerden ze terug naar Kamp Holland. De huid van beide mannen is getaand en ze zien er vermoeid uit. Hun peloton werd naar het zuiden van Chora gedirigeerd toen de taliban-aanvallen toenamen.

,,Eerst werden we om de dag beschoten,’’ vertelt Jeroen. ,,Daarna kwamen we meerdere keren per dag onder vuur. Het zwaarste vuurgevecht duurde vijf uur.’’

Hij bedient een 25-mm-kanon op een YPR-pantservoertuig en nam verschillende mortierstellingen onder vuur. ,,Het is wel even schrikken als de raketgranaten vijfentwintig meter voor je inslaan,’’ aldus Jeroen. ,,Ik zag waarvandaan de schutter schoot, en vuurde maximaal terug. Maar hij ging maar door. Ik kreeg er zes om mijn oren, daarna stopte het.’’

Sergeant Sander is groepsleider en staat net als Jeroen bovenluiks. ,,Ik hoorde de kogels langs suizen, maar ik moest blijven waarnemen. Het gekke is dat je eraan gewend raakt.’’ Hij zag de Afghaanse strijders met de roodwitte linten van kapitein Larry om hun arm oprukken waar de taliban het sterkst waren. ,,Die mannen hebben heel hard gevochten. Ik heb daar diep respect voor.’’

Met de term ‘helden’ hebben ze niet veel op. Sergeant Sander: ,,We vechten niet voor Den Haag, we vechten voor elkaar. Het maakt niet uit bij welke eenheid je zit, iedereen moest knokken. Ook de genie vocht keihard mee.’’

,,En met geschiedenis maken zijn we niet bezig,’’ zegt soldaat Jeroen. ,,We doen ons werk, al is het onder zware omstandigheden.’’

AD, 23 juni 2007

observer
23-06-07, 12:21
Wat volgde, was een bikkelharde strijd. Het drama-Srebrenica spookte door het hoofd van kapitein Larry. Maar hier hielden de Nederlandse militairen wel stand lastig te vergelijken want hier waren 4x zoveel militairen met een veel breder en duidelijker mandaat, plus al het zware materiaal waar dutchbat niet over beschikte, plus dat de tegenstander veel lichter bewapend is

maar feit blijft ze kunnen het dus wel

feit blijft dat als de nl regering ballen heeft ze morgen 5000 extra soldaten stuurt om de taliban duidelijk te maken dat A nederland niet te intimideren is en B er geen plek in uruzgan veilig voor ze is

Slinger
23-06-07, 12:27
Geplaatst door observer
lastig te vergelijken want hier waren 4x zoveel militairen met een veel breder en duidelijker mandaat, plus al het zware materiaal waar dutchbat niet over beschikte, plus dat de tegenstander veel lichter bewapend is

maar feit blijft ze kunnen het dus wel

feit blijft dat als de nl regering ballen heeft ze morgen 5000 extra soldaten stuurt om de taliban duidelijk te maken dat A nederland niet te intimideren is en B er geen plek in uruzgan veilig voor ze is

Erg belangrijk, deze keer, was dat er voldoende luchtsteun was van Nederlandse helicopters en F-16's. Ook hielpen de Amerikanen een handje met hun F-18's.

mark61
23-06-07, 12:38
Geplaatst door observer
feit blijft dat als de nl regering ballen heeft ze morgen 5000 extra soldaten stuurt om de taliban duidelijk te maken dat A nederland niet te intimideren is en B er geen plek in uruzgan veilig voor ze is

Feit blijft ook, dat guerilla-oorlogen niet te winnen zijn. Door either side. Ik snap niet dat 'men' dat nou nog steeds niet doorheeft, 40 jaar na Vietnam. Of 200 jaar na de uitvinding van het woord 'guerilla'.

Al stuur je 2 miljoen man. Echt.

super ick
23-06-07, 13:27
Taliban bestaa voor grootste deel uit Pastun. Deze stam komt uit het grens gebied van Pakistaan de zgn. Tribal Area waar de Pakistaanse overheid niets te zeggen heeft en nooit heeft gehad.
In Pakistan wonen er 28 miljoen en aan Afgaanse zijde 13 miljoen.
Engeland heeft daar de grens tussen Pakistaan en Afganistan getrokken zonder dat deze mensen het wisten en die grens bestaat anno 2007 ook nog niet voor ze. Veel rijke wapenhandelaren en opiumhanderlaren bestieren hun Afgaanse handel vanuit dit gebied. Zij hebben complete privelegers tot hun beschikking.

De Russen zijn in Afganistan tekeer gegaan als beesten. Moorden als wraak voor een aanslag complete dorpen uit. Tot aan het half wegbombarderen van complete bergen.
Als de sneeuw weg is gebruiken deze mensen in kleine groepjes paadjes die alleen met een ezel en te voet begaanbaar zijn. Bovendien kennen zij het terrein op hun duimpje en moet je er blind vanuit gaan dat zij jou eerder zien dan jij hen. Op een hompje brood en een mok water komen ze de dagen door. Sterven voor de goede zaak vinden ze een eer.

Als er geen sterke overheid in Afganistan komt dan moet het westen daar voor eeuwig blijven want de Talitubbies stoppen nooit!

David
23-06-07, 13:28
Geplaatst door super ick
Als er geen sterke overheid in Afganistan komt dan moet het westen daar voor eeuwig blijven

Waarom precies?

mark61
23-06-07, 13:44
Tsja, dan blijft het ook weer stil.

Na een tijdje is iedereen altijd vergeten wat we ergens ook weer kwamen doen.

observer
23-06-07, 19:04
Geplaatst door mark61
Feit blijft ook, dat guerilla-oorlogen niet te winnen zijn. Door either side. Ik snap niet dat 'men' dat nou nog steeds niet doorheeft, 40 jaar na Vietnam. Of 200 jaar na de uitvinding van het woord 'guerilla'.

Al stuur je 2 miljoen man. Echt. niet geheel waar er zijn diverse gevallen bekend bv de engelsen in maleisie en goed dat je vietnam noemt

vietnam was een nederlaag op tv, militair was na het tet offensief de vietcong zwaar gehavend

al kan je de taliban niet verslaan zolang pakistan ze niet daar aanpakt je kan ze wel het terrein ontzeggen, uruzgan bied niet de dekking die vietnam bood, je kan de burgers een hoop meer veiligheid bieden, maar uiteindelijk zijn het de afghanen die het moeten doen

moest wel lachen om karzai, met zijn ze moeten naam me luisteren, hoe lang zou hij zonder vs en nato er zitten?

Man_Ray
23-06-07, 19:25
Geplaatst door David
Waarom precies?

Om de rotzooi op te ruimen die ze zelf gecreλerd hebben. En met 'ze' bedoel ik de VS, de Sovjetunie, GB en de lokale krijgsheren. Je moet de boeken van Ahmed Rashid s lezen. Word je niet vrolijker van.

mark61
23-06-07, 22:16
Geplaatst door observer
niet geheel waar er zijn diverse gevallen bekend bv de engelsen in maleisie en goed dat je vietnam noemt

Oh der wordt wel es een opstandje neergeslagen. De Britten zijn iig weg :wijs:


vietnam was een nederlaag op tv, militair was na het tet offensief de vietcong zwaar gehavend

Dr is altijd wel een dolkstootlegende. Die oorlog was onwinbaar. Als je ziet wat ze er tegenaan hebben gesmeten...


al kan je de taliban niet verslaan zolang pakistan ze niet daar aanpakt

Dat kan niet. Daar is de staat Pakistan veel te zwak voor.


je kan ze wel het terrein ontzeggen, uruzgan bied niet de dekking die vietnam bood, je kan de burgers een hoop meer veiligheid bieden, maar uiteindelijk zijn het de afghanen die het moeten doen

Je kan de bergen nooit controleren.


moest wel lachen om karzai, met zijn ze moeten naam me luisteren, hoe lang zou hij zonder vs en nato er zitten?

Probeert de PR te redden. Anders was ie al dead meat.

super ick
24-06-07, 08:48
Geplaatst door David
Waarom precies?

Nee dat moet je je afvragen voordat je ernaar toe gaat. Nu ben je er en heb je de mensen hoop gegeven. Deze mensen worden als verraders afgeslacht als je je hielen licht. Samen met deze mensen zou je minstens stabiele gebieden moeten creeeren die zij zelfstandig in stand kunnen houden.

Ik vrees echter dat Afganistan zodanig door stambelangen is verscheurd dat je nooit een meerderheid in Afganistan zelf zal krijgen die het land zal kunnen besturen.
De grens is ook hier verkeerd getrokken. Een volk gesplitst door een grens getrokken door Engeland. Dat volk wist niet eens dat er een grens was getrokken.
Met het bepalen van die grens hadden ze meer moeten kijken naar de samenstelling van de bevolking en plaats van de stammen i.p.v. macht.
Helaas is Afganistan niet de enige plaats waar die fout is gemaakt. Bijna al die plekken zijn brandhaarden geworden.

Shemharosh
24-06-07, 09:20
voor een boer uit Assen is Amsterdam nog gevaarlijker dan Afghaistaan...die hele oorlog stelt niks voor en als het Westen er niet voor zeker 20 jaar gaat zitten verliezen ze het.
Overdag kunnen ze doen wat ze willen maar snachts hebben de Talibaan het voor het zeggen

Tomas
24-06-07, 10:28
Geplaatst door Shemharosh
voor een boer uit Assen is Amsterdam nog gevaarlijker dan Afghaistaan...die hele oorlog stelt niks voor en als het Westen er niet voor zeker 20 jaar gaat zitten verliezen ze het.
Overdag kunnen ze doen wat ze willen maar snachts hebben de Talibaan het voor het zeggen

Overdag heeft de taliban het ook hier en daar voor het zeggen. 't is namelijk groter dan Den haag.

Als Nederlands het echt niet kunnen laten om oorlogje te voeren in andere landen, kies dan for godsake een land dat ongeveer net zo groot is als deze moerasdelta. Zodra het groter wordt raakt men in de war en begint men wild te fantaseren.

Shemharosh
24-06-07, 11:09
Afghanistaan wordt een Colombia....daar is het nooit vrede geweest en het zal het er niet ook worden

observer
24-06-07, 12:10
Je kan de bergen nooit controleren. een guerilla oorlog heeft alleen kans onder bepaalde voorwaarden

zo moet je steun hebben of kunnen kopen, je moet bevoorading hebben en zeg maar gerust steun van buitenaf

neem die voorwaarden weg en het is afgelopen, je hoeft de bergen niet te controleren als de taliban geen wapens en voedsel krijgen uit pakistan (en btw een flink deel van die steun komt van de pakistaanse geheime dienst)

er is een gebrek aan wil bij de pakistaanse regering het probleem aan te pakken, omdat men denkt dat het het begin van een binnenlandse terreurcampagne zou zijn, beetje dom als zoiets komt dan komt het ook als je het probleem coheniseert

mark61
24-06-07, 22:45
Geplaatst door Tomas
Overdag heeft de taliban het ook hier en daar voor het zeggen. 't is namelijk groter dan Den haag.

Als Nederlands het echt niet kunnen laten om oorlogje te voeren in andere landen, kies dan for godsake een land dat ongeveer net zo groot is als deze moerasdelta. Zodra het groter wordt raakt men in de war en begint men wild te fantaseren.

Bosniλ was al een eind te groot.

mark61
24-06-07, 22:49
Geplaatst door observer
neem die voorwaarden weg en het is afgelopen, je hoeft de bergen niet te controleren als de taliban geen wapens en voedsel krijgen uit pakistan

Het grensgebied PakAfg is bergen mop, totaal niet te controleren. Echt niet.


er is een gebrek aan wil bij de pakistaanse regering het probleem aan te pakken, omdat men denkt dat het het begin van een binnenlandse terreurcampagne zou zijn, beetje dom als zoiets komt dan komt het ook als je het probleem coheniseert

Musharraf is al wezenloos impopulair; volgens mij zou hij wel willen, maar als hij wat doet is hij dead meat. Twee jaar geleden ging hij de medreses aan banden leggen, zei hij op een bijeenkomst met die lui. De pleuris brak uit en hij heeft nooit meer wat gedaan. Niemand kan dat in Pakistan.

En ja, de ISI staat geloof ik op het standpunt dat als je die gekken laat spelen in zandbak Afg, dan hou je ze tenminste uit de buurt van Islamabad. Anders kan ik hun strategie niet duiden.

super ick
25-06-07, 07:55
Geplaatst door David
Waarom precies?

Misschien omdat ze niet toestaan dat vrouwen meisjes een opleiding volgen?
Iedereen vermoorden die het niet met hen eens is, inclusief kinderen?
Zij zich bezighouden met opiumhandel?
Zij onderdak bieden aan terroristen en criminelen?