PDA

Bekijk Volledige Versie : Refo-homo's voor de eerste keer bij elkaar



Marsipulami
25-06-07, 10:13
Refo-homo's voor de eerste keer bij elkaar
door onze redacteur Aaldert van Soest


RefoAnders, een stichting voor homoseksuelen uit reformatorische kring, hield zaterdag voor het eerst een huiskamerbijeenkomst. ,,Het is niet goed uit angst voor relaties homoseksuele jongeren bij elkaar vandaan te houden.''

ROTTERDAM - ,,Ik kom uit een reformatorische kerk en pas was er in onze gemeente een avond voor jongeren over seksualiteit. Toen ik het later aan iemand vroeg, bleek homoseksualiteit niet ter sprake gekomen te zijn.'' Dat vertelt een bezoeker van de eerste huiskamerbijeenkomst van stichting RefoAnders, een organisatie voor homoseksuelen uit bevindelijk-gereformeerde hoek.

,,Als je als homo zo'n avond zou bijwonen, voel je je echt heel eenzaam'', vertelt hij. Dat hij homo is, heeft hij alleen aan zijn ouders en enkele vrienden verteld. In de gemeente durft hij het niet openlijk bekend te maken. ,,Er bestaan zoveel clichébeelden over homoseksualiteit. Hoeveel mensen denken niet gelijk aan bootjes op de Amsterdamse grachten?'' ,,Ze denken alleen maar aan seks'', vult een ander resoluut aan. De jongeren praten verder, en hun verhalen roepen herkenning op. Op de cd die zachtjes opstaat, zingt ondertussen een meisje 'Ik wil zingen van mijn heiland'.

Het is de bedoeling dat deze huiskamerbijeenkomsten in Rotterdam vier keer per jaar gaan plaatsvinden, licht RefoAnders-voorzitter Johan Quist toe. ,,We willen christelijke homo's een plaats bieden om persoonlijk met elkaar in contact te komen. In hun eigen omgeving kunnen ze vaak met bijna niemand praten over hun geaardheid. Van ons forum wordt ook veel gebruikgemaakt, maar daarop blijft het nogal afstandelijk.''

Ter gelegenheid van de eerste huiskamerbijeenkomst spraken minister André Rouvoet van Jeugd en Gezin, SGP-leider Bas van der Vlies en COC-voorzitter Frank van Dalen de aanwezigen via de video toe. Rouvoet: ,,Ik heb grote waardering voor dit initiatief van RefoAnders. Ik zie het als een vorm van erkenning van homoseksuele jongeren in christelijke kring. Je hoeft je niet te verstoppen, maar kunt er met elkaar over praten.'' Het bespreekbaar maken van homoseksualiteit in de kerken is volgens hem hard nodig. ,,Ik wil RefoAnders oproepen hierin gesprekspartner van de overheid te zijn.''

Van der Vlies riep de aanwezigen op om bij de ,,ankerplaats'' van het bijbelse spreken te blijven. ,,De bijbel is niet onduidelijk over seksualiteit en huwelijk. Ik begrijp dat dit voor jullie een hele worsteling kan zijn, maar alleen in die weg is Gods zegen te verwachten.''

De SGP-leider zei te hopen dat de huiskamerkring een zegen zou zijn, een plek waar christenhomo's elkaar vanuit hun geloofsovertuiging bemoedigen en vasthouden. ,,Is er ooit iets waar de politiek bij nodig is, dan zijn wij beschikbaar.''

In reformatorische kerken bestaat de angst dat de initiatieven van RefoAnders leiden tot homoseksuele relaties, zegt Quist. Volgens hem is dat grotendeels koudwatervrees. ,,Deze jongeren denken heel serieus vanuit hun geloof na over de vraag hoe ze moeten omgaan met hun homoseksuele geaardheid. Die gaan echt niet zomaar een relatie aan. En ik vind het in ieder geval geen optie om uit angst homoseksuele jongeren bij elkaar vandaan te houden. Zij hebben geestelijke toerusting nodig, en in de kerken krijgen ze die vaak onvoldoende mee.''

Over de mogelijkheid van een homoseksuele relatie denken de aanwezigen verschillend. Quist: ,,RefoAnders draagt daarin geen officieel standpunt uit, maar persoonlijk geloof ik dat de bijbel een leven als gehuwden uitsluit.'' Volgens een andere aanwezige moet het ,,onder bepaalde omstandigheden'' kunnen. ,,Ik ben daar nog niet uit'', zegt de 34-jarige Kees Goedegebuur. Hij is lid van een andere organisatie voor christenhomo's, Contrario, maar is uit belangstelling gekomen. Goedegebuur woont op zichzelf. ,,Op dit moment is er voor mij ook geen andere keuze, omdat ik ouderling ben in een Gereformeerde Bondsgemeente en dat sluit een homoseksuele relatie uit. Dat vind ik ook niet erg, omdat het werk dat ik in de gemeente mag doen voor mij nu belangrijker is dan een relatie.''

Toen hij zich een aantal jaar geleden bekendmaakte als homo, vielen de reacties in de gemeente en zijn omgeving hem erg mee. ,,Ik werd geaccepteerd. Misschien kwam dat ook wel doordat ik voordat ik uit de kast kwam al heel actief was in de gemeente.''

Forum voor familie
Aan de familie van homo's wordt vaak weinig aandacht besteed, vindt RefoAnders. De stichting begon daarom deze week een speciaal forum voor ouders en familieleden van homoseksuelen. ,,Bij ouders ontstaan allerlei vragen als hun kind bekendmaakt dat het homo is'', zegt RefoAnders-voorzitter Johan Quist. ,,Als zij de mogelijkheid hebben dit bespreekbaar te maken, kan dat ook de gezinssituatie en de relatie met het homoseksuele familielid ten goede komen.'' Storm loopt het nog niet op de site, met vier geregistreerde gebruikers en nog geen berichten behalve die van de organisatie zelf. Quist: ,,Maar we hebben ook nog nauwelijks ruchtbaarheid aan het initiatief gegeven.''

http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=95047