PDA

Bekijk Volledige Versie : Elian vs fawaz



observer
27-06-07, 14:00
De Nederlandse rechtsgeleerde, filosoof en columnist Afshin Ellian, ooit gevlucht uit Iran, ligt in de clinch met de Haagse As-Soennah-moskee. Reden is een column die Ellian vorige week in weekblad Elsevier schreef over de islamitische stroming het salafisme. Die moet volgens Ellian met wortel en tak worden uitgeroeid.

De uiterst omstreden As-Soennah-moskee met de al even omstreden imam Jneid Fawaz, heeft daar op hun website op gereageerd door te stellen dat Ellian een ''kwaadaardig gezwel is dat zijn gif ongestoord in de samenleving kan pompen.'' In de moskee wordt het salafisme beleden.

Volgens de moskee is Ellian, die werkzaam is als hoofddocent op de Universiteit Leiden, ''een eng vies mannetje'' die in Nederland zijn gang kan gaan omdat hij ''geen moslim'' is en Nederland ''een dubbele moraal'' heeft.

Ellian reageert in Elsevier op de aantijgingen vanuit de Haagse moskee door Fawaz ironisch ''de leukste imam van Nederland'' te noemen, maar hij neemt de aanval wel degelijk serieus. Zelf meent de salafistische moskee dat Ellian in zijn column oproept tot moord op salafisten – iets wat de hoogleraar zelf ontkent.

Fascistoïde lieden
In de gewraakte column stelt Ellian dat het salafisme een soennitische beweging is die terug wil naar de zuivere islam. Daarmee wordt bedoeld naar de islam ten tijde van de profeet Mohammed, zijn metgezellen, en hun onmiddellijke opvolgers.

Ellian: ''Wat deed dit indrukwekkende gezelschap? De profeet Mohammed en zijn vrienden trachtten de wereld te islamiseren door middel van jihad in gewapende zin. Salafisme vormt de basis van de ideologie van Al-Qa'ida, maar ook van het Saoedische bewind.'' Volgens Ellian wordt het salafisme uitgedragen door ''fascistoïde lieden'' die ''hier en in Saoedi-Arabië met wortel en tak moeten worden uitgeroeid.'' Dat is volgens de hoogleraar ook wat onze soldaten doen in Afghanistan.

Vluchteling
Sjeik Fawaz Jneid vluchtte zo'n 15 jaar geleden naar Nederland ten tijde van de eerste Golfoorlog. Dit deed hij omdat hij in de Verenigde Arabische Emiraten een preekverbod kreeg omdat hij openlijk kritiek uitte op Amerika. Hij is inmiddels al ruim 10 jaar Nederlander. Hij raakte eind 2006 weer eens in opspraak nadat een preek van twee jaar geleden in de openbaarheid kwam. Daarin smeekt hij om ernstige ziekten voor Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali.

De imam haalde vorig jaar ook het nieuws toen hij de toenmalige Amsterdamse PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb uit de islam zette, hij de vervolging eiste van Kamerlid Geert Wilders en zijn moskee een rechtszaak aanspande tegen het tv-programma NOVA. In 2002 kwam de As-Soennah-moskee voor het eerst in het nieuws, toen NOVA in een uitzending aantoonde dat er in sommige Nederlandse moskeeën zeer radicaal werd gepreekt.

De inlichtingendienst AIVD meent dat het salafisme op termijn de Nederlandse samenleving kan ontwrichten. Dit jaar waarschuwde de dienst nog dat de radicalisering van een deel van de Nederlandse moslimjongeren doorzet. Belangrijke aanjager daarvan is volgens de AIVD de salafistische stroming.

Ex-moslim
De As-Soennah-moskee heeft overigens ook harde teksten gewijd aan ex-moslim en PvdA-gemeenteraadslid Ehsan Jami van het comité voor ex-moslims. Jami noemde vorige week de profeet Mohammed nog ''een crimineel''.

Jami is volgens de moskee ''een incestueuze wezel'' en ''een mormel dat incest op de agenda wil plaatsen''. Volgens de Haagse moskee volgt de PvdA'er een oud, Perzisch geloof dat seks met zussen en moeders toestaat. ''Daar hebben we geen bewijs voor, maar zijn haat tegen de islam is zo groot dat wij een sterk vermoeden hebben.'' hmm mischien moet fawaz de koran (die hij uit zijn hoofd hoort te kennen) eens erbij pakken meen dat daar toch echt in dat dit soort roddeluitspraken haram zijn

1973Tanger
27-06-07, 14:14
Een imam en gebedsvoorganger van een moskee mag naar mijn mening zich niet openlijk bezighouden met de politiek. Verder is die Elian inderdaad een wezel.

illmatik
27-06-07, 14:17
Geplaatst door 1973Tanger
Een imam en gebedsvoorganger van een moskee mag naar mijn mening zich niet openlijk bezighouden met de politiek.

Jneid Al Fawaz is niet alleen imam en gebedsvoorganger. Hij vervult voor de moskee ook nog andere functies.

Waarom zou een imam/gebedsvoorganger dat niet mogen volgens jou?

mulan
27-06-07, 14:18
Volgens Ellian wordt het salafisme uitgedragen door ''fascistoïde lieden'' die ''hier en in Saoedi-Arabië met wortel en tak moeten worden uitgeroeid.'

Over fascisten gesproken. :rolleyes:

Max Stirner
27-06-07, 14:34
Geplaatst door observer
hmm mischien moet fawaz de koran (die hij uit zijn hoofd hoort te kennen) eens erbij pakken meen dat daar toch echt in dat dit soort roddeluitspraken haram zijn


Dat het een ordinair visw**f is, was al eerder gebleken.

illmatik
27-06-07, 14:45
Geplaatst door Max Stirner
Dat het een ordinair visw**f is, was al eerder gebleken.

Is dat het beste waar je op kunt komen, homeboy?

Coolassprov MC
27-06-07, 15:19
Geplaatst door observer
hmm mischien moet fawaz de koran (die hij uit zijn hoofd hoort te kennen) eens erbij pakken meen dat daar toch echt in dat dit soort roddeluitspraken haram zijn

Ge kent de bepalingen van de islam beter dan de Cheikh?

Max Stirner
27-06-07, 15:23
Geplaatst door illmatik
Is dat het beste waar je op kunt komen, homeboy?


Tis duidelijk genoeg om mijn punt te maken en de Nobelprijs voor Literatuur hoef ik nu ff niet.

Baddha
27-06-07, 16:16
Geplaatst door 1973Tanger
Een imam en gebedsvoorganger van een moskee mag naar mijn mening zich niet openlijk bezighouden met de politiek. Verder is die Elian inderdaad een wezel.

Waarom moet er altijd meteen worden gescholden op de boodschapper als de boodschap je niet aanstaat? Angst om op de inhoud in te gaan of zoiets?

Ik ken die Ellian niet, maar laf kun je hem niet noemen. Kritiek op de islam, of in dit geval een stroming binnen de islam, is anderen recentelijk duur komen te staan.

En als die imam zo'n hoge geestelijk is, dan vraag ik me af wat dat nog voorstelt als zo iemand uitspraken doet als:

''kwaadaardig gezwel is dat zijn gif ongestoord in de samenleving kan pompen.''

''een eng vies mannetje''

Daarin smeekt hij om ernstige ziekten voor Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali.

''een incestueuze wezel''

''een mormel dat incest op de agenda wil plaatsen''

illmatik
27-06-07, 16:26
Geplaatst door Max Stirner
Tis duidelijk genoeg om mijn punt te maken en de Nobelprijs voor Literatuur hoef ik nu ff niet.

Nou, nee. Wat is je punt?

illmatik
27-06-07, 16:27
Geplaatst door Baddha
Kritiek op de islam, of in dit geval een stroming binnen de islam,

Had ie nou maar echt kritiek op de Islam, dan kwamen we tenminste nog ergens.

Baddha
27-06-07, 16:37
Geplaatst door illmatik
Had ie nou maar echt kritiek op de Islam, dan kwamen we tenminste nog ergens.

Op het salafisme dus. Je zou natuurlijk zijn column moeten lezen om te weten wat zijn kritiek precies is.

Maar ook als hij geen sterk verhaal heeft is dat nog geen reden om meteen maar te gaan schelden. Maakt het alleen maar makkelijker om zijn argumenten te ontkrachten.

Max Stirner
27-06-07, 16:40
Geplaatst door illmatik
Nou, nee. Wat is je punt?


Dat het niet voor het eerst is dat de Cheikh laat blijken dat hij beschikt over het vocabulaire van een vis-verkopend vrouwmens.

1973Tanger
27-06-07, 16:51
Geplaatst door Baddha
Waarom moet er altijd meteen worden gescholden op de boodschapper als de boodschap je niet aanstaat? Angst om op de inhoud in te gaan of zoiets?

Ik ken die Ellian niet, maar laf kun je hem niet noemen. Kritiek op de islam, of in dit geval een stroming binnen de islam, is anderen recentelijk duur komen te staan.

En als die imam zo'n hoge geestelijk is, dan vraag ik me af wat dat nog voorstelt als zo iemand uitspraken doet als:

''kwaadaardig gezwel is dat zijn gif ongestoord in de samenleving kan pompen.''

''een eng vies mannetje''

Daarin smeekt hij om ernstige ziekten voor Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali.

''een incestueuze wezel''

''een mormel dat incest op de agenda wil plaatsen''

Die Elian is wel degelijk laf. Het is laf om op oneigenlijke gronden kwaadaardig jeggens de islam tekeer te gaan. Dat Elian is gevlucht uit een land waar de orthodoxe islam sterk centraal staat, geeft hem geen vrijbriefje om eenmaal zijn toevlucht hier genomen de islam openlijk aan te vallen en niet ordentelijk te bespreken. Hij spuit kritiek louter vanuit rancune en daar zijn moslims hier in Nederland die nergens voor gevlucht zijn en hier hun bestaan normaal hebben opgebouwd en vele jaren eerder dan hem verblijven, niet van gediendt. Wij hebben geen gelukzoekers nodig die ons vanuit hun miserabele positie komen vertellen hoe het moet. Dat van die ziekten is inderdaad een beetje over de schreef.

illmatik
27-06-07, 16:53
Geplaatst door Max Stirner
Dat het niet voor het eerst is dat de Cheikh laat blijken dat hij beschikt over het vocabulaire van een vis-verkopend vrouwmens.

En dats je enige kritiekpunt?

illmatik
27-06-07, 16:55
Geplaatst door Baddha
Op het salafisme dus. Je zou natuurlijk zijn column moeten lezen om te weten wat zijn kritiek precies is.

Heb ik gelezen. En al zijn oudere shit ook. Nu is het gewoon same shit, new jacket.


Maar ook als hij geen sterk verhaal heeft is dat nog geen reden om meteen maar te gaan schelden. Maakt het alleen maar makkelijker om zijn argumenten te ontkrachten.

Dit argument wordt onderhand een beetje een dooddoener.

Baddha
27-06-07, 16:57
Geplaatst door illmatik
Heb ik gelezen. En al zijn oudere shit ook. Nu is het gewoon same shit, new jacket.



Dit argument wordt onderhand een beetje een dooddoener.

Heb je zo'n behoefte om te kunnen schelden dan?

Iglo
27-06-07, 16:57
Jami is volgens de moskee ''een incestueuze wezel'' en ''een mormel dat incest op de agenda wil plaatsen''. Volgens de Haagse moskee volgt de PvdA'er een oud, Perzisch geloof dat seks met zussen en moeders toestaat. ''Daar hebben we geen bewijs voor, maar zijn haat tegen de islam is zo groot dat wij een sterk vermoeden hebben.''
Dit is mijn favoriet, wat een wijze man! :nijn:

illmatik
27-06-07, 18:33
Geplaatst door Baddha
Heb je zo'n behoefte om te kunnen schelden dan?

Nee. Maar aangezien er enerzijds gepleit wordt voor het recht op de vrijheid van beledigingsuiting moet je niet raar opkijken als dit anderszijds ook in de praktijk wordt toegepast.

David
27-06-07, 18:36
Geplaatst door Iglo
Dit is mijn favoriet, wat een wijze man! :nijn:

Zeker. Ziet hij er ook nog een beetje lekker uit?

knuppeltje
27-06-07, 18:50
Geplaatst door David
Zeker. Ziet hij er ook nog een beetje lekker uit?

Weer op de versiertoer? :hihi:

observer
27-06-07, 20:19
Geplaatst door Coolassprov MC
Ge kent de bepalingen van de islam beter dan de Cheikh? goed jij als ervaringsdeskundige ie moslim

staat er in de koran dat je geen valse getuigenis mag afleggen?

Baddha
27-06-07, 20:30
Geplaatst door illmatik
Nee. Maar aangezien er enerzijds gepleit wordt voor het recht op de vrijheid van beledigingsuiting moet je niet raar opkijken als dit anderszijds ook in de praktijk wordt toegepast.

En ik maar denken dat het moet mogen (als in niet verboden), maar niet dat het een streven is.

Olive Yao
27-06-07, 20:49
Persoonlijk ben ik niet blij met Elians harde toon, met name omdat zijn inhoud - in de column in Elsevier - daar geen gelijke tred mee houdt.

Omgekeerd val ik Fawaz juist niet zo hard om diens toon. Die kan ik wel begrijpen.

Wel een beetje meten met twee maten.

Joesoef
27-06-07, 21:15
Een hollandse polder klucht als je het mij vraagt. Elian laat zich regelmatig goed kennen door zijn ongenuanceerde uitspraken, meer provocatief dan collumn achtig. Elzevier, zegt genoeg, populistisch rechts brabbeljournalisme.

En Fawaz, wie zei ook alweer dat moslims geen humor hebben :D.

Orakel
27-06-07, 21:46
Fawaz en zijn textschrijvers zijn koel! Waar anders kom je het woord wezel nog tegen?

En Elian is een mislukte bakvis, vol wrevel en kift en zolang de discussie over de Islam woedt is er geen heillozer en kwaadaardiger charlatan geweest dan dit chronisch stuk ongenoegen, deze intellectuele voddenboer, deze lasterende drommel, die in dat giftige schrijfsel van hem kennellijk een pleeidoi houdt voor praktijken die hij in zijn eigen land ontvlucht is.
Dus toch een soort stockholmsyndroom.

Baddha
27-06-07, 23:19
Is er uberhaupt iemand die de islam, bepaalde stromingen er binnen of specifieke aspecten ervan publieke bekritiseerd die niet massaal door moslims voor rotte vis wordt uitgemaakt?

mark61
27-06-07, 23:22
Geplaatst door Baddha
Is er uberhaupt iemand die de islam, bepaalde stromingen er binnen of specifieke aspecten ervan publieke bekritiseerd die niet massaal door moslims voor rotte vis wordt uitgemaakt?

Ik geloof het niet. Iemand een suggestie?

Hangt er alleen vanaf wat je met 'moslims' bedoelt. 90% zwijgt als het graf danwel wordt niet gehoord. Dat vollek hiero is meer van het type poser.

Baddha
28-06-07, 00:03
Geplaatst door mark61
Ik geloof het niet. Iemand een suggestie?

Hangt er alleen vanaf wat je met 'moslims' bedoelt. 90% zwijgt als het graf danwel wordt niet gehoord. Dat vollek hiero is meer van het type poser.

De posers hier die de zwijgende massa overstemmen.

Ben eigenlijk ook wel erg benieuwd wie aan die kwalificatie voldoet.

observer
28-06-07, 08:11
Geplaatst door Joesoef
Een hollandse polder klucht als je het mij vraagt. Elian laat zich regelmatig goed kennen door zijn ongenuanceerde uitspraken, meer provocatief dan collumn achtig. Elzevier, zegt genoeg, populistisch rechts brabbeljournalisme.

En Fawaz, wie zei ook alweer dat moslims geen humor hebben :D. de mensen die naar zijn moskee komen, hem serieus nemen en die nu gaan denken dat elian en anderen vogelvrij zijn

illmatik
28-06-07, 08:56
Geplaatst door Baddha
Is er uberhaupt iemand die de islam, bepaalde stromingen er binnen of specifieke aspecten ervan publieke bekritiseerd die niet massaal door moslims voor rotte vis wordt uitgemaakt?

Jazeker. De rechtsgeleerden.

Joesoef
28-06-07, 09:04
Geplaatst door observer
de mensen die naar zijn moskee komen, hem serieus nemen en die nu gaan denken dat elian en anderen vogelvrij zijn


Alsof moslim geen eigen moraal hebben en de nuance/ context niet kunnen zien. Dacht je nu echt dat wij zo simpel zijn?

illmatik
28-06-07, 09:05
Geplaatst door Joesoef
Alsof moslim geen eigen moraal hebben en de nuance/ context niet kunnen zien. Dacht je nu echt dat wij zo simpel zijn?

Dat denkt ie inderdaad. Zo simpel is hij wel.

Max Stirner
28-06-07, 09:49
Geplaatst door illmatik
En dats je enige kritiekpunt?


Tis de constatering van een feit.

Ik heb geen kritiek op zulke wijze, geleerde mensen.

mark61
28-06-07, 09:55
Geplaatst door illmatik
Jazeker. De rechtsgeleerden.

Noem er es eentje, een levende, die in Europa woont, en kritiek heeft?

We zouden Ramadan kunnen noemen. Qaisje wou hem eerst kontlikkende subsidiehoer gaan noemen laatst, maar toen ie wat meer gelezen had werd hij zo maar, heel eigenaardig, ietwat genuanceerder. Niet teveel natuurlijk.

Enfin, een licht omstreden figuur, van wie volgens mij 90% van de Europese, en 100% van de niet-Europese moslims nog nooit gehoord heeft.

illmatik
28-06-07, 11:09
Geplaatst door Max Stirner
Tis de constatering van een feit.

Ik heb geen kritiek op zulke wijze, geleerde mensen.

Tis slechts een mening die jij als contstatering uitlegt. Dus geen feit.


Geplaatst door mark61
Noem er es eentje, een levende, die in Europa woont, en kritiek heeft?

We zouden Ramadan kunnen noemen. Qaisje wou hem eerst kontlikkende subsidiehoer gaan noemen laatst, maar toen ie wat meer gelezen had werd hij zo maar, heel eigenaardig, ietwat genuanceerder. Niet teveel natuurlijk.

Enfin, een licht omstreden figuur, van wie volgens mij 90% van de Europese, en 100% van de niet-Europese moslims nog nooit gehoord heeft.

Tariq Ramadan is inderdaad een gerespecteerde criticus, alhoewel hij meer filosoof dan rechtsgeleerde is. Verder heb je nog een handjevol waarvan de namen je toch niks zouden zeggen omdat ze de openbaarheid niet ambiëren. Maar de juridische en politieke islam is in Europa verder nog niet voldoende ontwikkeld om er noemenswaardige personen aan te verbinden. Die ontwikkeling zit er wel dik in. Duurt nog even. Buiten Europa zijn ze vele malen verder. Dus is het niet zo gek dat er (voorlopig) nog veel inspiratie wordt opgedaan van buiten Europa.

sater
28-06-07, 11:29
:wohaa: Fawaz bevestigt slechts het gelijk van Jami en Elian.

Qaiys
28-06-07, 12:29
Geplaatst door mark61
We zouden Ramadan kunnen noemen. Qaisje wou hem eerst kontlikkende subsidiehoer gaan noemen laatst, maar toen ie wat meer gelezen had werd hij zo maar, heel eigenaardig, ietwat genuanceerder. Niet teveel natuurlijk.

Leugenaar.

Max Stirner
28-06-07, 12:34
Geplaatst door illmatik
Tis slechts een mening die jij als contstatering uitlegt. Dus geen feit.



Das jouw mening, geen feit.

illmatik
28-06-07, 12:35
Geplaatst door Max Stirner
Das jouw mening, geen feit.

Ik beweer ook niet anders, in tegenstelling tot wat jij brabbelt.

observer
28-06-07, 13:03
Geplaatst door Joesoef
Alsof moslim geen eigen moraal hebben en de nuance/ context niet kunnen zien. Dacht je nu echt dat wij zo simpel zijn? we hebben het hier over salafisten niet over mohammed moslim

deze heren hebben een moraal waarin niet salafisten vogelvrij zijn, zonder nuance en geheel in hun context

wel grappig je doet precies wat men de auto's altijd verwijt meteen er alle moslims van maken

illmatik
28-06-07, 13:08
Geplaatst door observer
we hebben het hier over salafisten niet over mohammed moslim

deze heren hebben een moraal waarin niet salafisten vogelvrij zijn, zonder nuance en geheel in hun context

wel grappig je doet precies wat men de auto's altijd verwijt meteen er alle moslims van maken

Wat de fok lul jij nou slap, man? Ik vraag me echt waar jij je info vandaan haalt. Bedenk je deze bullshit van de bovenste plank nou zelf?

Baddha
28-06-07, 13:39
Geplaatst door illmatik
Tariq Ramadan is inderdaad een gerespecteerde criticus, alhoewel hij meer filosoof dan rechtsgeleerde is. Verder heb je nog een handjevol waarvan de namen je toch niks zouden zeggen omdat ze de openbaarheid niet ambiëren. Maar de juridische en politieke islam is in Europa verder nog niet voldoende ontwikkeld om er noemenswaardige personen aan te verbinden. Die ontwikkeling zit er wel dik in. Duurt nog even. Buiten Europa zijn ze vele malen verder. Dus is het niet zo gek dat er (voorlopig) nog veel inspiratie wordt opgedaan van buiten Europa.

Dus jouw antwoord op mijn vraag:

Is er uberhaupt iemand die de islam, bepaalde stromingen er binnen of specifieke aspecten ervan publiekelijk bekritiseerd die niet massaal door moslims voor rotte vis wordt uitgemaakt?

is min of meer nee?

Max Stirner
28-06-07, 13:40
Geplaatst door illmatik
Ik beweer ook niet anders


Das heel verstandig als je mening niet met de feiten overeenstemt.

illmatik
28-06-07, 13:59
Geplaatst door Baddha
Dus jouw antwoord op mijn vraag:

Is er uberhaupt iemand die de islam, bepaalde stromingen er binnen of specifieke aspecten ervan publiekelijk bekritiseerd die niet massaal door moslims voor rotte vis wordt uitgemaakt?

is min of meer nee?

Nee.


Geplaatst door Max Stirner
Das heel verstandig als je mening niet met de feiten overeenstemt.

Nou, volg je eigen advies op.

Joesoef
28-06-07, 14:06
Geplaatst door observer
we hebben het hier over salafisten niet over mohammed moslim

deze heren hebben een moraal waarin niet salafisten vogelvrij zijn, zonder nuance en geheel in hun context

wel grappig je doet precies wat men de auto's altijd verwijt meteen er alle moslims van maken


Sji-i, soennie, salafisten, habiten. Het zal mij worst zijn, niet de naam maar de daden. Daar gaat het om.

observer
28-06-07, 14:42
Geplaatst door Joesoef
Sji-i, soennie, salafisten, habiten. Het zal mij worst zijn, niet de naam maar de daden. Daar gaat het om. van diverse salafi hebben we de daden gezien dus

Joesoef
28-06-07, 14:51
Geplaatst door observer
van diverse salafi hebben we de daden gezien dus


Dus?

mark61
28-06-07, 17:54
Geplaatst door illmatik
Tariq Ramadan is inderdaad een gerespecteerde criticus, alhoewel hij meer filosoof dan rechtsgeleerde is. Verder heb je nog een handjevol waarvan de namen je toch niks zouden zeggen omdat ze de openbaarheid niet ambiëren. Maar de juridische en politieke islam is in Europa verder nog niet voldoende ontwikkeld om er noemenswaardige personen aan te verbinden. Die ontwikkeling zit er wel dik in. Duurt nog even. Buiten Europa zijn ze vele malen verder. Dus is het niet zo gek dat er (voorlopig) nog veel inspiratie wordt opgedaan van buiten Europa.

Denk ik ook. Arkoun en Abu Zayd zeker niet geheel jouw smaak? :hihi:

mark61
28-06-07, 17:55
Geplaatst door Qaiys
Leugenaar.

Tut tut. Zoek jij het nog even op voor me. Je ging uithalen, Koelereet vroeg je wat, je ging ff researchen en kwam opeens genuanceerd terug.

observer
28-06-07, 19:00
Geplaatst door Joesoef
Dus? mag je of verwachten dat fawaz zijn woorden voorzichtiger kiest of dat als hij ze toch zegt dat zijn woorden met een andere blik bekeken worden

het maakt toch echt wel uit wie het zegt

als ik zeg alle moslims moeten dood kan je zeggen wat een %#$%#$%$#%

als george w bush dat zegt zou ik mijn schuilkelder inrichten

sater
29-06-07, 06:58
Geplaatst door sater
:wohaa: Fawaz bevestigt slechts het gelijk van Jami en Elian.

Emailwisseling tussen [email protected] (ik zelf dus) en [email protected].

Ik:" Juist de haatzaaiende meningen van imam Fawaz bevestigen het gelijk van Afshan Ellian en Jami Ehsan. Tja, of Fawaz de ware Islam - woordvoerder is? Begiftigde Allah de mens niet met vrije wil? De vrijheid om gelovig te blijven of het geloof te verlaten?"

Webmaster:" Beste Truus, Als je gelooft in God en je beseft dat iedereen een vrije wil is dan is "t makkelijk om te begrijpen wat je met deze keuze doet ook gevolgen voor je heeft.Je wordt namelijk verantwoordelijk gehouden voor je keuze.

Ik:" Beste Webmaster, dank voor je voor zich sprekende beantwoording. Door aldus over hun vrije wil te beschikken roepen Jami en Ellian de woede van imam Fawaz over zich af? Dit omdat je stelt: " Je wordt verantwoordelijk gehouden voor je eigen keuze" Het dunkt mij dat de imam ten onrechte Allah's plaats inneemt, ook bij moslims bekend als de zonde van de hoogmoed. Zie djibriëls treurig lot.

Door aldus over zijn vrije keuze te beschikken roept imam Fawaz de terechte toorn van weldenkend Nederland over zich af. Ook hier geldt het door jou gestelde:
" Je wordt verantwoordelijk gehouden voor je eigen keuze." Terechte toorn, omdat haat zaaien invermijdelijk tot terreur oogst leidt. Vriendelijke groet, Truus Baaij.

TonH
29-06-07, 09:46
Geplaatst door sater
Emailwisseling tussen [email protected] (ik zelf dus) en [email protected].

Ik:" Juist de haatzaaiende meningen van imam Fawaz bevestigen het gelijk van Afshan Ellian en Jami Ehsan. Tja, of Fawaz de ware Islam - woordvoerder is? Begiftigde Allah de mens niet met vrije wil? De vrijheid om gelovig te blijven of het geloof te verlaten?"

Webmaster:" Beste Truus, Als je gelooft in God en je beseft dat iedereen een vrije wil is dan is "t makkelijk om te begrijpen wat je met deze keuze doet ook gevolgen voor je heeft.Je wordt namelijk verantwoordelijk gehouden voor je keuze.

Ik:" Beste Webmaster, dank voor je voor zich sprekende beantwoording. Door aldus over hun vrije wil te beschikken roepen Jami en Ellian de woede van imam Fawaz over zich af? Dit omdat je stelt: " Je wordt verantwoordelijk gehouden voor je eigen keuze" Het dunkt mij dat de imam ten onrechte Allah's plaats inneemt, ook bij moslims bekend als de zonde van de hoogmoed. Zie djibriëls treurig lot.

Door aldus over zijn vrije keuze te beschikken roept imam Fawaz de terechte toorn van weldenkend Nederland over zich af. Ook hier geldt het door jou gestelde:
" Je wordt verantwoordelijk gehouden voor je eigen keuze." Terechte toorn, omdat haat zaaien invermijdelijk tot terreur oogst leidt. Vriendelijke groet, Truus Baaij.

Niet echt sterk:
1. Draai je verhaal eens om en het geldt ook voor Elian die het salafisme "met wortel en tak" wil "uitroeien".
2. Ik neem even aan dat je geen moslim bent: het gebruiken van een geloofsargument terwijl je zelf niet in dat argument gelooft komt veel voor, maar vind ik lachwekkend. Kom met voorbeelden vanuit je eigen 'geloofs'-wereld, dan kan de andere daar tenminste ook op reageren. Moet degenen die jou antwoordt een geloofsdiscussie aangaan met 'Truus'?

Orakel
29-06-07, 23:12
Prima als die religieuze amoebes afgeven op salafisme, tis namelijk een vrij land, maar dan ook niet meer lopen bitchen dat de Islam nood heeft aan een reformatie. Ies namelijk proesies zelfde.

sater
30-06-07, 06:58
Geplaatst door TonH
Niet echt sterk:
1. Draai je verhaal eens om en het geldt ook voor Elian die het salafisme "met wortel en tak" wil "uitroeien".
2. Ik neem even aan dat je geen moslim bent: het gebruiken van een geloofsargument terwijl je zelf niet in dat argument gelooft komt veel voor, maar vind ik lachwekkend. Kom met voorbeelden vanuit je eigen 'geloofs'-wereld, dan kan de andere daar tenminste ook op reageren. Moet degenen die jou antwoordt een geloofsdiscussie aangaan met 'Truus'?

:student: waarde TonH.

M.b.t. 1e: hypothetisch correct. Ben het evenwel met Ellian eens wat het salafisme betreft. Sterker, het dunkt mij dat het salafisme eerder machtsdenkend mensenwet dan liefderijk Allahgebod is. Of creëerde de Barmhartige eerste en tweederangs mensen?
M.b.t. 2e: welke geloofsovertuigingen?

rita
30-06-07, 07:10
Islam is the best. :roken:

observer
30-06-07, 16:45
Geplaatst door rita
Islam is the best. :roken: waarom heb je dan een vlag met hindu symbool?

sater
30-06-07, 23:36
:wohaa: hyenaatje Fawaz jankt dat Ehsan Jami incestueus is. Zo, zo! Met wie zou onze jonge vriend noodgedwongen de moslimmatras hebben gedeeld?

rita
30-06-07, 23:54
Geplaatst door observer
waarom heb je dan een vlag met hindu symbool?

is dat zo?...

TonH
01-07-07, 00:35
Geplaatst door sater
:student: waarde TonH.

M.b.t. 1e: hypothetisch correct. Ben het evenwel met Ellian eens wat het salafisme betreft. Sterker, het dunkt mij dat het salafisme eerder machtsdenkend mensenwet dan liefderijk Allahgebod is. Of creëerde de Barmhartige eerste en tweederangs mensen?

Ik heb werkelijk geen flauw idee, want ik ben geen moslim. Dus wat de Barmhartige, of wie dan ook gedacht gedaan of niet heeft is niet iets waarvan ik me het recht aanmeet er een oordeel over te hebben. Het is niet mijn geloof en de gelovigen mogen onderling uitvechten hoe de teksten te interpreteren.


M.b.t. 2e: welke geloofsovertuigingen?

Ik gebruik expres 'geloofswereld' omdat ik geen idee heb wat jij geloofd of niet geloofd. Maar moslim ben je toch niet, toch?

sater
01-07-07, 09:43
Geplaatst door TonH
Ik heb werkelijk geen flauw idee, want ik ben geen moslim. Dus wat de Barmhartige, of wie dan ook gedacht gedaan of niet heeft is niet iets waarvan ik me het recht aanmeet er een oordeel over te hebben. Het is niet mijn geloof en de gelovigen mogen onderling uitvechten hoe de teksten te interpreteren.

Ik gebruik expres 'geloofswereld' omdat ik geen idee heb wat jij geloofd of niet geloofd. Maar moslim ben je toch niet, toch?

M.b.t. je 1e alinea: opnieuw hypothetisch correct. Salafisme is evenwel een (f)rigide inhumane, vooral vrouw onderdrukkende, geloofsstroming. Deze trekt voornamelijk geradicaliseerden en terroristen aan.

M.b.t. je 2e alinea: nee, moslim ben ik niet.
Hang geen enkele religie aan.