PDA

Bekijk Volledige Versie : Westerse cultuur sterft uit: Ned. vrouwen moeten meer baren en moslims buiten houden



Qaiys
28-06-07, 11:16
'De westerse cultuur sterft uit'

http://www.nrc.nl/multimedia/archive/00178/cultuur_178747e.jpg

De combinatie van een dalend geboortecijfer en explosieve groei van aantal niet-westerse allochtonen is funest
Het aantal niet-westerse allochtonen in Nederland is de afgelopen vijftig jaar fors gegroeid, terwijl autochtonen minder kinderen krijgen. Onze cultuur gaat verloren.

Door Ton Lutter en Wim de Kok

Het Nederlands cultureel en intellectueel superioriteitsgevoel verblindt ons voor de harde waarheid: we zijn hard op weg te versterven door ontgroening. Het geboorteoverschot was in 1950 nog 154.000, dat is in 2006 nog maar 49.700.Dat is weliswaar een overschot, maar in Nederland zitten we ver onder het vervangingscijfer en kunnen ons op termijn dus niet meer in stand houden. Er werden in 2005 gemiddeld slechts 11,5 kinderen per 1.000 inwoners geboren, daar waar dat er in 1950 nog 22,7 waren. Het percentage inwoners dat ouder is dan 65 jaar is in 2006 14,3 procent, in 1950 slechts 7,7. De vraag die onverbiddelijk op ons afkomt, luidt: hoe onze westerse cultuur te continueren? Demografie is het sleutelwoord van deze eeuw.

Traditionele waarden staan sinds de rock-’n-roll jaren vijftig en de rebelse sixties onder druk. Waarden als seksuele moraal, huwelijkse trouw en verantwoordelijkheidsbesef. Zo was het aantal huwelijksontbindingen in 1950 gemiddeld nog maar 18,6 per 1000 echtparen, in 2005 waren dat er 25,2. Een stijging van bijna 35 procent. Daarnaast is ook de kentering in de kerkgang onthutsend voor een land met een lange en rijke christelijke traditie. Maar ook de invloed van het consumptisme doet zich gelden: ongebreidelde decadentie en een gebrek aan saamhorigheid. De eigen ‘ik’ staat centraal en gaat ten koste van het gemeenschapsbelang.

De hang naar materieel bezit en persoonlijke ontplooiing krijgen vaak voorrang op de keuze voor kinderen. Mensen willen gewoon te veel. Jonge, ‘hippe’ mensen lijken louter met de eigen ontplooiing bezig te zijn. Veelzeggend is dat in 1970 vrouwen gemiddeld iets ouder dan 24 jaar waren bij de eerste geboorte, in 2006 ligt dat rond de 31. Kinderen worden vaak als een belasting gezien, een kostenpost.

Maar een succesvolle maatschappij heeft gezinnen met kinderen nodig. Gezinnen zijn altijd de hoeksteen van onze westerse cultuur geweest en dragers van de toekomst hiervan.

Een cultuur die demografisch succesvoller is, mede door voortgaande immigratie, is de islam. In de islamitische traditie staan het gezin en het geloof nog overeind. Dat is hun succes, en precies hetgeen waar wij falen. Het percentage moslims bedroeg in 1971 nog 0,4 procent van de bevolking, en in 2004 5,8 procent (ongeveer 944.000 inwoners). Op weblogs en internetsites geven veel mensen aan dat men juist hierdoor bang is dat onze westerse cultuur geleidelijk aan wordt vervangen door de islamitische cultuur.

Wij vinden dat het daarom tijd wordt dat de ‘zwijgende’ middenpartijen CDA, VVD en PvdA aangeven hoe zij met deze ontwikkelingen willen omgaan. Verdere immigratie van buiten Europa is in elk geval de slechtst denkbare oplossing om de ontgroening tegen te gaan. Het is zelfs onverantwoordelijk. Hierdoor zullen immers de al bestaande interculturele spanningen alleen maar toenemen, waarbij gebruik van geweld niet valt uit te sluiten.

Het demografische probleem begint bij onszelf. Het is tijd dat we weer voor kinderen kiezen. Dat is de enige manier om onze westerse cultuur te behouden en door te geven aan toekomstige generaties. Het streven is: wie kan kiezen voor kinderen, moet dat ook doen. Het liefst in een omgeving waarin kinderen zich geborgen voelen. Vrouwen die kiezen voor de zorg voor kinderen, in plaats van een mooie carričre, dienen daar weer waardering voor te krijgen. Zij zijn de onbaatzuchtige heldinnen van onze tijd.

Het is belangrijk dat mensen die voor kinderen kiezen door de overheid financieel worden ondersteund. De door het CDJA voorgestelde kinderbonus kan een goed instrument zijn. Bepaalde kosten die met het zorgen voor kinderen samenhangen dienen verlaagd te worden, zoals de kosten van kinderopvang. Het is daarnaast belangrijk dat er in de familiesfeer afspraken gemaakt kunnen worden over hulp bij de opvang en de opvoeding van kinderen. Kerken kunnen een helpende hand bieden door sociale netwerken in te richten die jonge ouders bijstaan. Werkgevers- en werknemersorganisaties dienen er toe bij te dragen dat jonge moeders tijdens het opgroeien van de kinderen hun carričre in de ‘pits’ kunnen zetten, om daarna weer vol gas te kunnen geven.

Eveneens van belang is het om via een hogere kinderbijslag de kinderkosten te dempen. Echter, om excessen te voorkomen, zou de kinderbijslag moeten gelden tot en met het derde kind. Dit kabinet dient de discussie over de demografische ontwikkelingen te stimuleren om de bewustwording te vergroten.

De tijd van vrijblijvendheid is voorbij. Het ministersschap voor Jeugd en Gezin zou wel eens het belangrijkste ministersschap ooit kunnen zijn.

De stelling dat het voortbestaan van de westerse cultuur in de 21ste eeuw bedreigd wordt, is niet nieuw. Ook de Canadese journalist en columnist Mark Steyn onderbouwt deze stelling door te wijzen op het lage geboortecijfer in westerse samenlevingen.

In zijn boek America Alone: The end of the world as we know it (2006) betoogt Steyn dat islamitische culturen een demografisch voordeel hebben ten opzichte van westerse culturen, vanwege het belang dat er wordt gehecht aan traditionele waarden als het gezin.

Europeanen krijgen te weinig kinderen, stelt Steyn, waardoor het Europese continent binnen afzienbare tijd zal zijn getransformeerd tot ‘Eurabië’, een islamitische kolonie.

Het boek werd een New York Times-bestseller.


Ton Lutter en Wim de Kok zijn lid van de partijdelegatie van CDA Zuid-Holland. Gaat de westerse cultuur verloren en zo ja, is dat erg? Discussieer mee op nrc.nl/discussie

http://www.nrc.nl/opinie/article730196.ece/De_westerse_cultuur_sterft_uit

Het CDA speelt in op de angst voor de islam en allochtonen om hun familiepartijprogram nieuw leven in te blazen.

Witte78
28-06-07, 12:38
Wanneer die niet westerse moslims hier komen wonen, worden het westerse moslims. Je kan dus hooguit stellen dat de westerse cultuur aan verandering onderhevig is. De vraag is of moslims een positieve of negatieve invloed hebben. Ik denk dat het een mix is, maar overall is het denk ik positief. Al is het alleen maar om het besef te versterken van het belang van seculiere en democratische normen en waarden, zodat deze niet vervagen. Ik denk dat het merendeel van de moslims dit ook beseft, dus hou je alleen maar verrijking van cultuur over.

Het probleem zit hem denk ik vooral in het verschill in klasses. Maar als ik de berichten hier lees, zoals dat steeds meer allochtonen hoger onderwijs doen, denk ik dat het een kwestie van tijd is dat dat probleem ook is opgelost. Voorwaarde is wel dat er niet te veel nieuwe niet-westerse immigranten met achterstand het land binnen komen. Maar daar zijn reeds maatregelen tegen genomen door de politiek.

mark61
28-06-07, 16:57
Djiesus zetten ze tegenwoordig zulke racistische artikelen in de NRC? Waar moet het heen met NL :aanwal:

Werkelijk ongelofelijk. Ik wil dat Nebahat onderzoekt of die lui hun paspoort kan worden ingetrokken.

IbnRushd
28-06-07, 17:03
Geplaatst door mark61
Djiesus zetten ze tegenwoordig zulke racistische artikelen in de NRC? Waar moet het heen met NL :aanwal:

Werkelijk ongelofelijk. Ik wil dat Nebahat onderzoekt of die lui hun paspoort kan worden ingetrokken.

Wel, dan heb je dit artikel niet gelezen: http://www.refdag.nl/artikel/1307518/Islamisten+uit+op+machtsovername.html

De auteurs zijn bestuurslid van de Beweging Christelijke Koers CDA.

Umarvlie
28-06-07, 17:12
Stuur ze maar langs die dames, kan er nog 3 bij hebben en ik houd van kinderen!.

Win-win situatie, meer kinderen van autochtone origine en toch moslims :lekpuh:

mark61
28-06-07, 17:21
Geplaatst door IbnRushd
Wel, dan heb je dit artikel niet gelezen: http://www.refdag.nl/artikel/1307518/Islamisten+uit+op+machtsovername.html

De auteurs zijn bestuurslid van de Beweging Christelijke Koers CDA.

Maar dat is het refdag, ik verwachtte niet anders. Maar debiel blijft het.

Slinger
28-06-07, 19:38
De westerse cultuur kan niet uitsterven, zij is beschikbaar voor allen die zich willen openstellen. Zij steunt namelijk op een manier van denken, een mentaliteit. Nog steeds stappen velen over.