PDA

Bekijk Volledige Versie : Haagse imam pleit voor censuur in Nederland



Slinger
28-06-07, 18:50
Imam pleit voor controle op columns

http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/01733/fawaz_1733171d.jpg

DEN HAAG - Imam Sjeik Fawaz Jneid van de As-Soennah-moskee heeft donderdag gepleit voor een commissie die bepaalt welke woorden wel en niet gebruikt mogen worden in columns. Dat zei hij in een reactie op de commotie die woensdag ontstond nadat op de website van de Haagse moskee harde uitlatingen werden gedaan over professor en publicist Afshin Ellian .

De verwensingen aan het adres van de publicist vormen een reactie op een column van zijn hand. Daarin schrijft Ellian dat het salafisme, een radicale en ultraorthodoxe stroming in de islam, met wortel en tak moet worden uitgeroeid. „De uitspraken van deze man zijn te gek voor woorden. Ik pleit voor een commissie die onderzoekt wat wel en niet gezegd mag worden in zulke columns”, aldus de imam.

Fawaz Jneid lag woensdag zelf onder vuur in de Tweede Kamer. De fracties van de VVD en PVV waren woedend dat Ellian op de website van de moskee werd omschreven als een „kwaadaardig gezwel”, die „dankzij de dubbele moraal van Nederland ongestoord zijn gif in onze samenleving kan pompen”. Ze eisten het aftreden van de imam en zouden het liefst zien dat de Nederlandse nationaliteit van Fawaz Jneid wordt ingetrokken.

De imam ontkent echter dat de uitspraken door hem zijn gedaan, terwijl ze wel aan hem worden toegeschreven. „Ik was wel op de hoogte van de reactie, maar niet van de inhoud hiervan. Het feit dat er een reactie is gekomen op het stuk van Ellian steun ik, maar zelf had ik andere woorden gekozen. Ellian speelt met vuur, hij roept verschrikkelijke dingen en dan mag er best wat terug worden geroepen.”

Volgens Fawaz Jneid is er een „hetze” tegen hem opgezet. „Niemand heeft het over de uitspraken van Ellian. Politici en media vallen gelijk mij aan, terwijl ik deze reactie helemaal niet heb gegeven. Er zijn mensen die gebruik willen maken van dit soort incidenten om mij op te ruimen.”

De imam zegt geen rechtzaak aan te spannen om de aantijgingen aan zijn adres aan te vechten. „Ik weet dat een rechtzaak van mijn kant nooit gewonnen kan worden. Eerder heb ik een zaak aangespannen tegen twee journalisten, maar daar vervolgens nooit wat van gehoord.”

Fawaz Jneid zegt binnenkort het voorstel te gaan doen voor een commissie die het taalgebruik in columns moet controlen

De Telegraaf, 28 juni 2007

Slinger
28-06-07, 18:52
Sjeik Fawaz Jneid wil van Nederland een islamitische democratie naar Saoedisch voorbeeld maken.

observer
28-06-07, 18:57
oke maar dan ook zo'n commissie voor hem

IbnRushd
28-06-07, 19:42
Geplaatst door Slinger
Sjeik Fawaz Jneid wil van Nederland een islamitische democratie naar Saoedisch voorbeeld maken.

Waaruit blijkt dat? :cool:

Slinger
28-06-07, 19:46
Geplaatst door IbnRushd
Waaruit blijkt dat? :cool:

Uit het feit dat hij censuur wil toepassen op columnisten. Daarmee laat hij zien dat hij toch niet veel begrepen heeft van het wezen van de samenleving waarin hij woont. Ook het feit dat hij als Nederlander geen Nederlands spreekt maar wel Arabisch wijst in die richting.

IbnRushd
28-06-07, 19:48
Geplaatst door Slinger
Uit het feit dat hij censuur wil toepassen op columnisten.

Waarom wilt hij dat? En wat is er (dan) zo Saoedisch aan?

barfly
28-06-07, 20:05
Koel, die mafkees woont hier al 15 jaar heeft een Nederlands paspoort en spreekt geen letter Nederlands. Rita! Nebahat! schop 'm het land uit, liefst zo hard dat we z'n baard moeten nasturen!

Ok ff serieus. Hij mag zeggen wat ie wil. Vrijheid van meningsuiting tenslotte. Daarbij, vergeleken met Wilders issie best lief... :p

mark61
28-06-07, 20:12
Geplaatst door barfly
Koel, die mafkees woont hier al 15 jaar heeft een Nederlands paspoort en spreekt geen letter Nederlands. Rita! Nebahat! schop 'm het land uit, liefst zo hard dat we z'n baard moeten nasturen!

Ok ff serieus. Hij mag zeggen wat ie wil. Vrijheid van meningsuiting tenslotte. Daarbij, vergeleken met Wilders issie best lief... :p

Als ze nou gewoon ophouden met vertalen wat ie zegt is iedereen blij. :strik: Nou nog regelen dat Wilders alleen nog in Volapük communiceert.

Olive Yao
28-06-07, 20:51
Ik ben toch geneigd om het voor Fawaz op te nemen. Wat hij schrijft en zegt is allicht niet goed, maar hij reageert op Ellian, en is wat die schrijft - in de column in Elsevier - dan inhoudelijk goed?

Olive Yao
28-06-07, 20:58
SALAFISME MOET MET WORTEL EN TAK UITGEROEID

Afshin Ellian, Elsvier donderdag 21 juni 2007


In 1965 werd imam Khomeini (Iran) verbannen naar Irak. Hij was in opstand gekomen tegen het bewind van Sjah.

In een preek zei Khomeini dat zijn soldaten nog niet waren geboren. Daarmee bedoelde hij dat zijn club via educatie en propaganda in de moskeeën jongeren zou rekruteren voor de radicale islam. Educatie en propaganda zijn de kernactiviteiten van de politieke islam. De moslims moesten de zuivere islam hervinden, aldus Khomeini

In 1978 beschikte Khomeini uiteraard over voldoende rekruten om het bewind van Sjah omver te werpen en de politieke islam aan de macht te brengen.

Nederland
Dit proces van rekruteren heeft nu ook plaats in Nederland en andere Europese landen. Volgens het laatste jaarrapport van de AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst) staat een aantal moskeeën en islamitische instellingen in toenemende mate onder invloed van bekende salafistische centra.

Het salafisme is een soennitische beweging die naar de zuivere islam terug wil keren. Salaf betekent hier de voorouders. Daarmee worden bedoeld: de profeet Mohammed, zijn metgezellen, en hun onmiddellijke opvolgers.

Islamiseren
Wat deed dit indrukwekkende gezelschap? De profeet Mohammed en zijn vrienden trachtten de wereld te islamiseren door middel van jihad in gewapende zin. Salafisme vormt de basis van de ideologie van Al-Qa'ida, maar ook van het Saoedische bewind.

Over de salafisten constateerde de AIVD het volgende: 'Zij stellen dat ware gelovigen zich in alles letterlijk dienen te richten naar de koran en de soenna. Vaak leidt deze visie tot onverdraagzaamheid ten aanzien van de andersgelovigen en andersdenkenden.'

De verspreiding van het salfisme heeft volgens de AIVD, tot gevolg 'dat een toenemend aantal moskeebezoekers ontvankelijk blijkt te zijn voor de anti-integratieve en onverdraagzaam isolationistische opvattingen van het salafisme.' Ook constateert de AIVD dat imams radicale (gevoelige) uitspraken vermijden.

Homo's
De imams zijn slim. Inmiddels hebben ze geleerd hoe ze met onze rechtsorde moeten omgaan: niet met een brede glimlach op de tv verkondigen dat homo’s van de tiende verdieping met hun hoofd naar beneden moet worden gegooid, of dat criticasters van de islam moeten worden gedood. Ze hebben geleerd hoe ze de dubbele tong moet hanteren. Deze fascistoïde lieden gaan onverminderd door met het rekruteren voor de politieke islam.

Het salafisme hier en in Saoedi-Arabië moet met wortel en tak worden uitgeroeid. Dat is ook wat onze soldaten doen in Afghanistan. De strijd voor vrijheid en veiligheid in Afghanistan is van wezenlijk belang voor onze veiligheid.

Daarom moeten we onze militairen eren die in deze strijd het leven hebben gelaten.


bron (http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/asp/artnr/157753/index.html)

barfly
28-06-07, 21:05
Geplaatst door mark61
Als ze nou gewoon ophouden met vertalen wat ie zegt is iedereen blij. :strik: Nou nog regelen dat Wilders alleen nog in Volapük communiceert.

Als we die idioten nu eens geen aandacht gaven, wil je eigenlijk zeggen? :)

Mjah dan loop je het risico dat je ze uit het oog verliest enzo. Ik zie ze liever op geenstijl, :D

mark61
28-06-07, 21:07
Geplaatst door barfly
Als we die idioten nu eens geen aandacht gaven, wil je eigenlijk zeggen? :)

Mjah dan loop je het risico dat je ze uit het oog verliest enzo. Ik zie ze liever op geenstijl, :D

Je moet ze subtiel aandacht geven zonder te reageren. :)

David
28-06-07, 21:07
Geplaatst door Olive Yao
[B]Afshin Ellian, bla bla bla

Ik vind 't allebei engerds. Maar op één of andere manier vind ik een filosofie of een idee gruwelijk beledigen minder erg dan mensen ziektes toewensen.

mark61
28-06-07, 21:11
Geplaatst door David
Ik vind 't allebei engerds. Maar op één of andere manier vind ik een filosofie of een idee gruwelijk beledigen minder erg dan mensen ziektes toewensen.

Tis zo primitief. En dan voor een achtenswaardig geestelijke :cheefbek:

David
28-06-07, 21:13
Geplaatst door mark61
Tis zo primitief. En dan voor een achtenswaardig geestelijke :cheefbek:

Ik vind die taal ook altijd zo hysterisch, zo overdreven, zo té. Maar misschien slaat dat aan bij de achterban, ik weet 't niet. Ik moet er altijd om lachen. Dat zal dat Zeeuwse in me wel zijn.

mark61
28-06-07, 21:38
Geplaatst door David
Ik vind die taal ook altijd zo hysterisch, zo overdreven, zo té. Maar misschien slaat dat aan bij de achterban, ik weet 't niet. Ik moet er altijd om lachen. Dat zal dat Zeeuwse in me wel zijn.

Arabieren zijn camp, van hieruit gezien. Hoef je geen Zeeuw voor te zijn.

barfly
28-06-07, 22:09
Geplaatst door mark61
Je moet ze subtiel aandacht geven zonder te reageren. :)

Ben jij goed met massages?

Olive Yao
28-06-07, 22:13
Geplaatst door mark61
Arabieren zijn camp, van hieruit gezien. Hoef je geen Zeeuw voor te zijn.
:haha: briljant :haha:

Ik vind dat idee van camp toch al amusant, omdat zoveel dingen opeens camp kunnen zijn. Kep pas een homo verteld dat Libelle camp is.

illmatik
28-06-07, 22:18
Geplaatst door Olive Yao
Ik ben toch geneigd om het voor Fawaz op te nemen. Wat hij schrijft en zegt is allicht niet goed, maar hij reageert op Ellian, en is wat die schrijft - in de column in Elsevier - dan inhoudelijk goed?

Vertel eens, Olijfje. Wat vind je er inhoudelijk dan precies van? Ben nieuwsgierig naar je standpunt mbt dit stukje schrijven van Ellian.

mark61
28-06-07, 23:01
Geplaatst door barfly
Ben jij goed met massages?

Nope. Nou ja, bij sommige dames.

mark61
28-06-07, 23:03
Geplaatst door Olive Yao
:haha: briljant :haha:

Ik vind dat idee van camp toch al amusant, omdat zoveel dingen opeens camp kunnen zijn. Kep pas een homo verteld dat Libelle camp is.

Libelle is beyond camp, vrees ik. :)

Het ligt aan de taal, en de staat van opwinding waarin de meeste Arabieren in de media verschijnen. En dan nog zo'n ds. Gremdaat uit Den Haag erbij....

Als je daarentegen een keer het nieuws bekijkt op een Arabische staatszender (waar nooit iemand naar kijkt, vandaar) is het opeens allemaal heel normaal. Behalve dan de blonde hairdo van de presentatrice, where applicable. Dat blijft lachen.

TV, een sterke imagevormer.

mark61
28-06-07, 23:05
Geplaatst door illmatik
Vertel eens, Olijfje. Wat vind je er inhoudelijk dan precies van? Ben nieuwsgierig naar je standpunt mbt dit stukje schrijven van Ellian.

Ik ben geen Ziytouna maar mijn mening krijg je er gratis bij. Ellian is een hysterische relnicht.

Olive Yao
28-06-07, 23:20
Geplaatst door illmatik
Vertel eens, Olijfje. Wat vind je er inhoudelijk dan precies van? Ben nieuwsgierig naar je standpunt mbt dit stukje schrijven van Ellian.
Later.


:slapen:

binloser
29-06-07, 06:33
Deze Imam speelt met vuur; maar ik koester hem 'Hij is een gratis anti-reclame voor de islam en reclame voor de VVD en PvdV als het gaat om beleid t.a.v. de islam. Hij is het vleesgeworden beeld dat veel autochtonen van een islamiet hebben.; nl barbaars, onverzorgd, haatdragend, onverdraagzaam, lelijk, achterlijk, achterbaks...Dat de Islamitische gemeenschap een dergelijke figuur hun jeugd laat verpesten stemt tot argwaan.

mulan
29-06-07, 08:27
Geplaatst door binloser
Deze Imam speelt met vuur; maar ik koester hem 'Hij is een gratis anti-reclame voor de islam en reclame voor de VVD en PvdV als het gaat om beleid t.a.v. de islam. Hij is het vleesgeworden beeld dat veel autochtonen van een islamiet hebben.; nl barbaars, onverzorgd, haatdragend, onverdraagzaam, lelijk, achterlijk, achterbaks...Dat de Islamitische gemeenschap een dergelijke figuur hun jeugd laat verpesten stemt tot argwaan.

Dat jouw racistische smoel dat allemaal denkt wilt niet zeggen dat iedereen die gedachtes deelt. Je vrienden bij de VVD en PVV overigens wel. Gefeliciteerd daarmee. Overigens komen veel van die typeringen van je bij mij op als het om Wilders gaat.

mark61
29-06-07, 09:32
Geplaatst door binloser
Deze Imam speelt met vuur; maar ik koester hem 'Hij is een gratis anti-reclame voor de islam en reclame voor de VVD en PvdV als het gaat om beleid t.a.v. de islam. Hij is het vleesgeworden beeld dat veel autochtonen van een islamiet hebben.; nl barbaars, onverzorgd, haatdragend, onverdraagzaam, lelijk, achterlijk, achterbaks...Dat de Islamitische gemeenschap een dergelijke figuur hun jeugd laat verpesten stemt tot argwaan.

Der ewige Jude :duim:

Je geniet met volle teugen zie ik.

binloser
29-06-07, 09:47
Geplaatst door mulan
Dat jouw racistische smoel dat allemaal denkt wilt niet zeggen dat iedereen die gedachtes deelt. Je vrienden bij de VVD en PVV overigens wel. Gefeliciteerd daarmee. Overigens komen veel van die typeringen van je bij mij op als het om Wilders gaat.

Veelvoorkomende fout; als je anti-islam of anti-religieus in het algemeen bent (hetgeen ik ben) dan wordt je voor racist uitgemaakt. Dat zou betekenen dat ik op een gegeven moment een racist ben t.a.v. een islamiet met een Saksische etniciteit (als ikzelf). U snapt hopelijk ook wel dat dat onmogelijk is. Maar het kan zijn dat Mulan de Nederlandse taal nog niet geheel machtig is en de juiste woorden nog niet kan vinden?

mark61
29-06-07, 09:55
Geplaatst door binloser
Veelvoorkomende fout; als je anti-islam of anti-religieus in het algemeen bent (hetgeen ik ben) dan wordt je voor racist uitgemaakt. Dat zou betekenen dat ik op een gegeven moment een racist ben t.a.v. een islamiet met een Saksische etniciteit (als ikzelf). U snapt hopelijk ook wel dat dat onmogelijk is. Maar het kan zijn dat Mulan de Nederlandse taal nog niet geheel machtig is en de juiste woorden nog niet kan vinden?


barbaars, onverzorgd, haatdragend, onverdraagzaam, lelijk, achterlijk, achterbaks

Wijs even de niet-racistische edoch anti-religieuze kwalificaties aan. Vooral dat lelijk intrigeert me.

Orakel
29-06-07, 23:17
Geplaatst door Slinger
Sjeik Fawaz Jneid wil van Nederland een islamitische democratie naar Saoedisch voorbeeld maken.

Hoef geen lans te breken voor de man, maar bevindst hij zich niet in 'goed' gezelschap, gegeven de recente historie waarin niet alleen gepleit werd voor een apologiewet (Donner en CDA), verbieden van boeken 'uit' een Amsterdamse moskee en de VVD (als liberalen voor de vrijheid van meningsuiting en tegen een overdadige bemoeienis van een centraal gezag) die roept dat iemand omreden van zijn mening het land uit moet?
Sommige mensen verdienen mekaar in 'het beste van alle werelden'.

Olive Yao
29-06-07, 23:35
Geplaatst door Orakel
Sommige mensen verdienen mekaar in 'het beste van alle werelden'.
Da's deze wereld geloof ik toch?

Yintec
29-06-07, 23:41
het is moeilijk ene grens te bepalen waar vrijheid van meningsuiting overgaat in beledigen, dat moet men zelf toch enigzins aanvoelen. het ergste wat je kan doen is in hokjes denken; DE Marokkaan, DE Belg, DE Jood, DE eskimo, zo blijf je haat houden en doorgeven aan de jeugd. we hebben toch zeker niet zelf bepaald als wat we geboren zijn? denken in een hokjesgeest is het vermoorden van je karakter. :ninja2:

binloser
30-06-07, 06:41
Geplaatst door Yintec
het is moeilijk ene grens te bepalen waar vrijheid van meningsuiting overgaat in beledigen, dat moet men zelf toch enigzins aanvoelen. het ergste wat je kan doen is in hokjes denken; DE Marokkaan, DE Belg, DE Jood, DE eskimo, zo blijf je haat houden en doorgeven aan de jeugd. we hebben toch zeker niet zelf bepaald als wat we geboren zijn? denken in een hokjesgeest is het vermoorden van je karakter. :ninja2:

Hokjes? Er zijn 2 kampen nl fundamentalisten (islamitische dan wel christelijke) en humanisten/ongelovigen/seculieren. Onderhavige Imam is een exponent van de 1e categorie en moet bestreden worden met alle mogelijke middelen.

Slinger
01-07-07, 10:57
Geplaatst door Orakel
Hoef geen lans te breken voor de man, maar bevindst hij zich niet in 'goed' gezelschap, gegeven de recente historie waarin niet alleen gepleit werd voor een apologiewet (Donner en CDA), verbieden van boeken 'uit' een Amsterdamse moskee en de VVD (als liberalen voor de vrijheid van meningsuiting en tegen een overdadige bemoeienis van een centraal gezag) die roept dat iemand omreden van zijn mening het land uit moet?
Sommige mensen verdienen mekaar in 'het beste van alle werelden'.

Dat was inderdaad een hele slechte actie van onze christen-democratische minister van justitie. Dat boeken die tot moord oproepen worden verboden of mensen die tot moord oproepen worden verbannen, dat kan ik weer wel begrijpen.