PDA

Bekijk Volledige Versie : In Gaza golft angst door kerken



Marsipulami
29-06-07, 13:57
In Gaza golft angst door kerken


Jetteke van Wijk in Gaza-Stad



De kerk verdwijnt uit het Midden-Oosten. Veel christenen voelen zich minder thuis in islamiserende landen en emigreren. De paus roept christenen juist op de bakermat van het christendom niet te verlaten. Eerste deel van een serie: Palestijnse christenen.
We noemen haar K. Ze is Palestijnse en christen. Ze woont in de Gazastrook. En ze is bang.

Verwonderlijk is dat niet. Twee weken geleden, vlak na de bloedige machtsovername door Hamas, bestormden gemaskerde militanten een katholieke school, een klooster en een kerk. Bijbels werden verbrand, alle kruizen vernield en computers buitgemaakt. De deuren werden met mortieren opengeschoten.

Korte tijd later meldde sjeik Aboe Saker, leider van een aan Hamas gelieerde islamitische organisatie, dat de ongeveer tweeduizend Gazaanse christenen zich dienen te onderwerpen aan de moslimwetten indien ze met rust gelaten willen worden.

Dus: geen alcohol meer, vrouwen gehoofddoekt naar buiten. Verder moeten alle bars, internetcafés, speelhallen en biljartzalen dicht.

Saker betichtte de christelijke leiders van zendingsijver en het met financiële steun van Amerikaanse evangelischen willen bekeren van moslims. Om aan te tonen dat er geen zending wordt bedreven, zouden christelijke scholen en instellingen daarom openheid moeten bieden over wat er onderwezen wordt. „Ik verwacht dat onze christelijke buren begrijpen dat de nieuwe Hamasheerschappij een echte verandering inhoudt’’, aldus de militante leider van Djihadia Salafija tegen een persbureau.

Sindsdien leeft de gemeenschap in grote onzekerheid. „Dit is het begin’’, stelt K. „Er is een vloek over ons uitgesproken. We staan voor de keuze: weggaan of sterven.’’

Ze heeft nog geen sluier aan haar garderobe toegevoegd, maar paste al wel haar kledingstijl aan. Buitenshuis hult ze zich nu alleen nog maar in decent lange mouwen – ondanks de smorende junihitte.

Moeilijkheden zijn de christelijke minderheid in de Palestijnse Gebieden zeker niet vreemd. Weinigen durven zich hierover openlijk uit te spreken, maar privé hebben ze het over dreigementen, brandstichting, landonteigeningen en pesterijen door de overgrote islamitische meerderheid. Ook circuleerden er jaren geleden berichten over aanranding van juist christelijke meisjes, al lieten die zich moeilijk verifiëren.

Deze gewelddadigheden steken met name de kop op in tijden van oplopende spanning. In 2002, op het hoogtepunt van de Palestijnse intifada, vernielde een groep moslimjongeren in Ramalla christelijke kerken en winkels. Tijdens de rel rondom de Deense Mohammedspotprenten kregen nonnen, naar verluidt, doodsbedreigingen en lagen er explosieven bij de ontmoetingsplaats van een bijbelstudiegroep in de Gazastrook. Na de controversiële opmerkingen van paus Benedictus XVI over de islam werden in september vorig jaar vijf kerken in de Gazastrook en op de Westoever aangevallen. In 2005 werd bovendien het christelijke Tajbe door honderden moslimjongeren bestormd. Een moslimmeisje zou in een nabijgelegen dorp een relatie hebben gehad met een inwoner uit deze Westoeverstad. Zestien huizen en veel winkels gingen in vlammen op. Ook een beeld van de maagd Maria werd vernield.

En met het groeien van de anarchie in de toch al conservatieve Gazastrook, nam de afgelopen jaren ook het aantal incidenten van fundamentalistische signatuur toe. Internetcafé en bars werden afgebrand, terwijl ook alcoholverkopende, christelijke winkels werd verzocht de schappen te zuiveren.

Randverschijnselen en marginale groepen, meent de Palestijnse socioloog Bernard Sabella van de universiteit van Bethlehem. „Er bestaat voorlopig geen gevaar voor vervolgingen’’, stelt hij. „Pas als deze marginale groepen toenemen, dan hebben we een probleem.’’

Sabella geeft toe: oprispingen van interreligieus geweld voeren de druk op het christelijke segment van de Palestijnse samenleving extra op. Toch blijkt uit zijn eigen onderzoek niet dat godsdienstige factoren doorslaggevend zijn bij de emigratie uit het gebied. Christenen en moslims vertrekken om precies dezelfde redenen. „De politieke situatie en het feit dat er hier, economisch gezien, geen vooruitzichten voor de toekomst zijn’’.

Er vertrekken zelfs meer moslims dan christenen. Maar doordat de christelijke gemeenschap in de Palestijnse Gebieden minder dan drie procent van de bevolking uitmaakt, wordt het wegtrekken van de ongeveer vier- tot vijfduizend leden het afgelopen decennium duidelijk gevoeld. Sinds de jaren negentig is de minderheidsgroepering ongeveer acht procent gekrompen.

„In tijden van politieke instabiliteit, zoals nu in de Gazastrook, is het normaal je zorgen om de toekomst te maken’’, zegt Sabella. „Alle mensen van alle gezindten doen dat. En hoewel het misschien aantrekkelijk is dit alles in het licht van een interculturele of interreligieuze strijd te plaatsen, heeft dit niets met de realiteit van doen’’.

Voor monseigneur Manuel Musalam, de leider van de tweehonderd zielen grote rooms-katholieke gemeenschap in Gaza-Stad, is meer dan duidelijk dat de militaire vleugel van Hamas achter de vernielingen van de school en het klooster steekt. „Ze schoten mortieren af’’, betoogt hij in zijn kantoor in de Holy Family-school. „Welnu: iedereen kan een pistool gebruiken. Maar een raket? Daarvoor moet je soldaat zijn’’.

Hij haast zich echter meteen de lof te zingen van de islam als religie en van het politieke leiderschap van Hamas. De ministers, aldus Musalam, reageerden vol ontzetting op de verwoesting van de christelijke complexen en betuigden direct hun solidariteit. Ze kwamen langs om de schade te inspecteren en gaven bevel de daders op te sporen en de christelijke gebouwen te beveiligen. Ook werd schadeloosstelling beloofd.

„We zijn bang’’, zegt hij. „Niet voor een georganiseerde vervolging of voor het gezag, maar voor de fanatici die de kerk aanvielen en het klooster afbrandden. Wie daartoe in staat is, is in staat tot alles. Ook tot moord’’.

Na de woorden van Aboe Saker kreeg hij bezorgde vrouwen uit zijn gemeenschap op bezoek. Hij stelde ze echter gerust; niemand, vertelde hij hun, neemt de desbetreffende geestelijk leider serieus. Christenen niet en moslims niet.

Een moslimvader, wiens kinderen bij monseigneur Musalam op de Holy Family-school zitten, probeert het geschetste beeld verder in te kleuren. „Islam is fantastisch’’, zegt hij, nadat hij de priester ter begroeting uitgebreid heeft omhelsd. „Dat wil zeggen: de goede vorm van islam. Maar Hamas maakt geen onderscheid tussen christenen en moslims. Je bent of Hamas, of fout. En het politieke leiderschap in de Gazastrook, al hun mooie gebaren ten spijt, steunt de fanatici die de kerk aanvielen’’.

Schertsend voorziet hij de katholieke leider nog van goede raad. „Laat je baard staan’’, zegt hij. „Hamas is aan het bewind.’’

Alim
29-06-07, 15:35
Bron graan a.u.b

Marsipulami
29-06-07, 16:34
Geplaatst door Alim
Bron graan a.u.b


http://www.trouw.nl/deverdieping/religie_filosofie/

Raffi
29-06-07, 18:10
Iedereen zijn geloof.....
Hoe sneu het ook is dat er daar geen godsdienstvrijheid is ,

Hier weer een voorbeeld van zelfde gevoelens van joden en arabieren .

Israelische Joden en Arabische moslems kijken met dezelfde gevoelns naar resp joodse christenen en arabische christenen....

Verschil is alleen dat in israel de staat godsdienstvrijheid waarborgt waar in Aza dit niet geheel het geval is...

Hamas wil een ver doorgevoerde islamitische staat...
en volgens extremistische opvattingen is christendom dan ook (gedeeltelijk) problematisch. (Afgezien de Politiek , is het joden daarentegen wel 100% toegestaan hun geloof te uiten....)

Is geen voorbeeld van "hoe slecht" (of hoe goed) de islam is . aleen een voorbeeld van hoe een staat er volgens sommige moslems met een bepaalde kijk en uitleg van de koran , er uit zou moeten zien...

Hier is geen verschil tussen jodendom en islam... als de extremistische Haradiem het voor het zeggen zouden hebben zou het verschil tussen israel en iran alleen de letters sel+n zijn....

Bar
29-06-07, 22:46
Geplaatst door The_Reporter
Het is te betreuren dat kerken geschaad worden. Echter deze beschadiging is niet alleen op christenen van toepassing, het is ook van toepassing op moslims. Zo is het bijvoorbeeld in Syrië verboden om de Hanbali madhab in het openbaar te onderwijzen...

Oh ja? Zijn de moslims ook al bijna helemaal uit het MO verdreven?

TonH
30-06-07, 00:25
Geplaatst door Raffi
Verschil is alleen dat in israel de staat godsdienstvrijheid waarborgt

Euuuhhh... heeft Israël de Orthodoxe Patriarch van Jeruzalem nu al erkend? Dacht het nog niet. De Palestijnen inmiddels wel. En Jordanië in eerste instantie ook, toen weer niet (omdat een broer van de koning zonodig wat land wilde hebben) en daarna weer wel. Dus het wachten is nog steeds op Israël. Hoezo dus "godsdienstvrijheid"...

TonH
30-06-07, 00:28
Geplaatst door The_Reporter
in een bepaalde land willekeurig opgepakt werden op grond van hun gebedsmarkering op hun voorhoofd.

Welk land?

rita
30-06-07, 05:04
als het westen joden steunt dan krijg je zulke toestanden.

Free palestine.

Wortel
30-06-07, 13:25
als het westen joden steunt dan krijg je zulke toestanden.

Net zulke toestanden als dat in Australië volslagen onschuldige moslima's op straat de hoofddoek van het hoofd werden gerukt na de aanslag op Bali door een stel heethoofdendie zich moslims noemen bedoel je?

De christenen in Palestina zijn palestijnen zoals die boven genoemde moslima's australiërs zijn. Dit soort toestanden zijn hooguit politiek strategisch geladen, maar verder volslagen buiten iedere orde.

chessmatazz
30-06-07, 13:38
als het westen joden steunt dan krijg je zulke toestanden.

vergeet alleen niet dat de wortels van de christelijke gemeenschap in Gaza ouder zijn dan die van Hamas

ken je plaats

Raffi
30-06-07, 17:06
Geplaatst door TonH
Euuuhhh... heeft Israël de Orthodoxe Patriarch van Jeruzalem nu al erkend? Dacht het nog niet. De Palestijnen inmiddels wel. En Jordanië in eerste instantie ook, toen weer niet (omdat een broer van de koning zonodig wat land wilde hebben) en daarna weer wel. Dus het wachten is nog steeds op Israël. Hoezo dus "godsdienstvrijheid"...

Dit heeft niets met godsdienstvrijheid te maken....
Niemand in israel wordt vervolgd vanwegen zijn geloof

TonH
01-07-07, 00:29
Geplaatst door Raffi
Dit heeft niets met godsdienstvrijheid te maken....
Niemand in israel wordt vervolgd vanwegen zijn geloof

Nee, vast niet. Maar het werk van een hele geloofsgemeenschap op termijn onmogelijk maken komt er toch verdraaid dicht bij.

ronald
01-07-07, 00:41
Geplaatst door TonH
Euuuhhh... heeft Israël de Orthodoxe Patriarch van Jeruzalem nu al erkend? Dacht het nog niet. De Palestijnen inmiddels wel. En Jordanië in eerste instantie ook, toen weer niet (omdat een broer van de koning zonodig wat land wilde hebben) en daarna weer wel. Dus het wachten is nog steeds op Israël. Hoezo dus "godsdienstvrijheid"...


Wat is het probleen met de erkenning (niet van een geloof of praktiserende gelovigen maar) van de Orthodoxe Patriarch ALS Patriarch? Geschil tussen Grieks en Room-Orthodoxen? Zeggenschap over de heilige Christelijke plaatsen?

TonH
01-07-07, 01:07
Geplaatst door ronald
Wat is het probleen met de erkenning (niet van een geloof of praktiserende gelovigen maar) van de Orthodoxe Patriarch ALS Patriarch? Geschil tussen Grieks en Room-Orthodoxen? Zeggenschap over de heilige Christelijke plaatsen?

Alle drie de autoriteiten, Israël - Jordanië - Palestijnen, moeten hun erkenning van de, door de Grieks Orthodoxe gemeenschap daar gekozen, Patriarch van Jeruzalem uitspreken. Ok, da's nou eenmaal de regel. Misschien raar, maar dat gaat nu te ver.
Probleem zit hem in het volgende: de vorige Patriarch moest aftreden omdat hij kerkbezit, onderhands, had verkocht aan een Israëlische inversteerders. Pijnlijk was dat het gebouwen en land betrof in Oost-Jeruzalem. De investeerders wilden daar een hotel van maken. Toen dat bekent werd brak de pleuris uit en bleken er nog meer van dit soort gevallen te zijn. De, voornamelijk palestijnse achterban van de Grieks Orthodoxe Patriarch, heeft er toen voor gezorgd dat hij af moest treden. Dat is natuurlijk niet zonder slag of stoot gegaan. Jordanië en de palestijnse overheid lieten hem meteen vallen, maar de staat Israël bleef hem erkennen, terwijl hij al lang, volgens de kerkregels, geen Patriarch meer was. Zelfs Varelomeos, je weet wel de Eucomenisch Patriarch die in Istanbul zit (die in die titel overigens weer niet door de Turkse overheid wordt erkent), sprak luidt en duidelijk zijn steun uit voor het afzetten van de 'boosdoener'. Toen de nieuwe werd gekozen erkende Jordanië en de Palestijnse autoriteiten hem, onder voorwaarde dat hij niet dezelfde deals zou uithalen als zijn voorganger en zou proberen diens deals terug te draaien. Alleen Israël bleef weigeren hem te erkennen. Het leek er sterk op dat de Israëlische overheid de belangen van de Israëlische investeerders aan het verdedigen was door de erkenning te weigeren.
Mooi werd het een maand geleden toen ineens Jordanië OOK zijn erkenning van de huidige patriarch in trok. Dit onder het mom dat hij de afgelopen twee jaar (zo lang speelt dat nu al) niks gedaan had om die deals terug te draaien. Dat kón hij niet omdat Israël hem niet erkende en er dus geen gerechtelijke stappen ondernomen konden worden. Maar dat bleek het punt niet. Een broer van de Jordaanse koning bleek al heel lang een oogje te hebben op een stuk land dat van de Orthodoxe kerk is dat aan de Jordaan ligt. Hij wil daar een soort van religeus pretpark of zo van maken. Het zou het stuk land zijn waar Johannes de Doper zijn werk deed. De kerk weigerde ook onder de nieuwe Patriarch dit stuk land (en nog wat andere stukken) aan deze 'broer' te verkopen. Met de beschreven gevolgen. Inmiddels heeft het kabinet van Jordanië, op kennelijk aandringen van de koning, dit besluit weer teruggedraaid.
Dus momenteel is de Israëlische overheid nog steeds de enige die de Patriarch van Jeruzalem niet erkent. Op termijn betekent dit dat er steeds mere problemen zullen ontstaan in de day-to-day business van die geloofsgemeenschap.
Maar belangrijker is dat een zich seculier noemende overheid zich zo fundamenteel mengt in binnenkerkelijke aangelegenheden.

Nogmaals, Israël heeft het niet van een vreemde. Ook de Turken spelen dit spelletje. Maar raar blijft het. Stel je eens voor dat Balkenende zou stellen dat de Paus de Paus niet is... Of dat de Opper Rabijn van Jeruzalem toch echt geen Opper Rabijn is, maar dat men vindt dat iemand anders dat is. Of dat hij geen 'Opper' maar een gewoon lokaal Rabijntje is.

Leuk he? :D

John61
01-07-07, 20:26
Geplaatst door rita
als het westen joden steunt dan krijg je zulke toestanden.

Free palestine.

Sorry hoor, maar dit vind ik een kromme redenering. Het enige wat Hamas nu laat zien is dat ze geen respect voor andere religies hebben. Wanneer je dit doortrekt naar bijvoorbeeld Nederland en de politie en militairen hier moskeeen, islamitische scholen zouden bestormen, vrouwen verbieden om gesluierd/gehoofddoekt over straat te gaan,zou je wel anders piepen, en terecht hoor. Maar gun een ander alsjeblieft hetzelfde recht.

rita
01-07-07, 20:55
Geplaatst door John61
Sorry hoor, maar dit vind ik een kromme redenering. Het enige wat Hamas nu laat zien is dat ze geen respect voor andere religies hebben. Wanneer je dit doortrekt naar bijvoorbeeld Nederland en de politie en militairen hier moskeeen, islamitische scholen zouden bestormen, vrouwen verbieden om gesluierd/gehoofddoekt over straat te gaan,zou je wel anders piepen, en terecht hoor. Maar gun een ander alsjeblieft hetzelfde recht.

wat bedoel je met anders piepen? ik zie jou ook niet anders piepen als er elke dag palestijnse vrouwen en kinderen worden vermoord door die f==king joden of ben jij er ook een.

chessmatazz
01-07-07, 21:21
een vraag aan jou Rita

als ik wel medelijden moet hebben voor de Palestijnse moslims in de Gaza-strook waarom heb jij dan geen medelijden met mijn christelijke broeders en zusters in de Gaza-strook?

zijn zij soms minder dan jouw geloofsgenoten?

en nog wat..

in het verleden hebben moslims christenen en joden elkaar zo vaak uitgemoord en afgeslacht

en ga me nou niet vertellen dat de moslims altijd WEL heilige boontjes geweest zijn want je weet net zo goed als iedereen dat het niet zo is!

die hele oorlog in het M-O is gewoon een vieze oorlog (en daar doen de Israelis net zo goed aan mee) gebaseerd op het recht van de sterkste want als Hamas een bom zou hebben die alle Joden zou kunnen uitroeien dan hadden ze hem allang afgevuurd

en dat komt echt niet door de manier waarop de Joden de Palestijnse moslims behandelen

ze hebben gewoon sowieso altijd al een teringhekel aan Joden gehad en zoals je weet moet elke ideologie een vijand hebben

maar even back on topic:
als je schijt hebt aan mij dan ga ik over een tijdje ook schijt hebben aan jou en wanneer er dan broeders of zusters van jou omkomen dan interresseert het me ook geen ene snars meer

maar zo ben ik niet want, (een heleboel anderen trouwens weer wel)

we zijn allemaal mensen en ik hoop dat er vrede komt en dat iedereen zijn luchtkasteel een keer neerhaalt want die 1-state-policy (de of 1 Israel of 1 Palestina-theorie) is de root van al deze problemen

gewoon redelijk nadenken en de boel samen runnen

Israelis EN Palestijnen

Joden, Christenen, Moslims en atheisten

laatste edit:

als er Palestijnse moslims en Joden zijn die daar wonen en nog steeds vrede willen en menselijk na blijven denken ondanks het feit dat hun leven zo'n hel is wie ben jij dan als buitenstaander om zo'n grote mond op te zetten

jij hebt geen eens recht van spreken joh

John61
01-07-07, 21:34
Geplaatst door rita
wat bedoel je met anders piepen? ik zie jou ook niet anders piepen als er elke dag palestijnse vrouwen en kinderen worden vermoord door die f==king joden of ben jij er ook een.

Knap, dat jij mijn mening weet over hetgeen in Palestina gebeurd. Waar baseer je dat op? Van mijn moeders kant heb ik familie wonen op de Westelijke Jordaanoever. weet dus heel goed wat daar gebeurt, maar ik blijf realistisch!

F--king joden, slaat nergens op. Daarnaast laat je hier je ware aard zien! Mijn vader is een Iraniër, weet je nu genoeg over mijn afkomst? Misselijk dat je schijnbaar mensen op hun afkomst beoordeelt. Ik heb geleerd ze op hun daden te beoordelen.....

En met anders piepen, je komt over als zo'n typje dat moord en brand krijst wanneer jij vind dat je gediscrimineerd wordt, maar rustig alle anderen gelijke rechten ontzegt.

rita
01-07-07, 21:46
Geplaatst door chessmatazz
een vraag aan jou Rita

als ik wel medelijden moet hebben voor de Palestijnse moslims in de Gaza-strook waarom heb jij dan geen medelijden met mijn christelijke broeders en zusters in de Gaza-strook?

zijn zij soms minder dan jouw geloofsgenoten?

en nog wat..

in het verleden hebben moslims christenen en joden elkaar zo vaak uitgemoord en afgeslacht

en ga me nou niet vertellen dat de moslims altijd WEL heilige boontjes geweest zijn want je weet net zo goed als iedereen dat het niet zo is!

die hele oorlog in het M-O is gewoon een vieze oorlog (en daar doen de Israelis net zo goed aan mee) gebaseerd op het recht van de sterkste want als Hamas een bom zou hebben die alle Joden zou kunnen uitroeien dan hadden ze hem allang afgevuurd

en dat komt echt niet door de manier waarop de Joden de Palestijnse moslims behandelen

ze hebben gewoon sowieso altijd al een teringhekel aan Joden gehad en zoals je weet moet elke ideologie een vijand hebben

maar even back on topic:
als je schijt hebt aan mij dan ga ik over een tijdje ook schijt hebben aan jou en wanneer er dan broeders of zusters van jou omkomen dan interresseert het me ook geen ene snars meer

maar zo ben ik niet want, (een heleboel anderen trouwens weer wel)

we zijn allemaal mensen en ik hoop dat er vrede komt en dat iedereen zijn luchtkasteel een keer neerhaalt want die 1-state-policy (de of 1 Israel of 1 Palestina-theorie) is de root van al deze problemen

gewoon redelijk nadenken en de boel samen runnen

Israelis EN Palestijnen

Joden, Christenen, Moslims en atheisten

laatste edit:

als er Palestijnse moslims en Joden zijn die daar wonen en nog steeds vrede willen en menselijk na blijven denken ondanks het feit dat hun leven zo'n hel is wie ben jij dan als buitenstaander om zo'n grote mond op te zetten

jij hebt geen eens recht van spreken joh

geen recht van spreken. wie denk je wel dat je bent.
land inpikken van moslims en dan zo schijnheilig praten over vrede.

chessmatazz
01-07-07, 21:53
land inpikken van moslims en dan zo schijnheilig praten over vrede.

haha wat bazel je nou in hemelsnaam? is dat alles wat je zeggen kan?

dan ga ik nu ook even heel simplistisch doen

er woonden daar al Joden en Christenen voordat Mohammed geboren was dus wie pikt wat nou van wie?

als er sprake van nieuwkomers is dan zijn het wel de moslims

Invidia
01-07-07, 21:57
Iemand slaappillen voor mij?

chessmatazz
01-07-07, 22:08
nee maar lees eens een boek

daar kan je ook aardig slaperig van worden

Invidia
01-07-07, 22:24
Ik hou het op jullie priksels. Moet morgen om 6 uur op :( Nou ja, ik ga maar. Slaap lekker iedereen

chessmatazz
01-07-07, 22:31
ik begin ook aardig suf te worden :moe:

welterusten..

rita
02-07-07, 01:39
Geplaatst door chessmatazz
vergeet alleen niet dat de wortels van de christelijke gemeenschap in Gaza ouder zijn dan die van Hamas

ken je plaats

dacht het niet. het midden oosten behoort tot de moslimgemeenschap.
zoals europa tot de joden en christenen behoort.

ken je plaats,

rita
02-07-07, 01:45
Geplaatst door John61
Knap, dat jij mijn mening weet over hetgeen in Palestina gebeurd. Waar baseer je dat op? Van mijn moeders kant heb ik familie wonen op de Westelijke Jordaanoever. weet dus heel goed wat daar gebeurt, maar ik blijf realistisch!

F--king joden, slaat nergens op. Daarnaast laat je hier je ware aard zien! Mijn vader is een Iraniër, weet je nu genoeg over mijn afkomst? Misselijk dat je schijnbaar mensen op hun afkomst beoordeelt. Ik heb geleerd ze op hun daden te beoordelen.....

En met anders piepen, je komt over als zo'n typje dat moord en brand krijst wanneer jij vind dat je gediscrimineerd wordt, maar rustig alle anderen gelijke rechten ontzegt.

wrong!!

je komt wel zielig over en ontkent dat je jood bent.

Wortel
02-07-07, 07:41
dacht het niet. het midden oosten behoort tot de moslimgemeenschap.
zoals europa tot de joden en christenen behoort.

Waar hebben ze je deze massieve en bekrompen gedachtengang geleerd?

Zoals ik al eerder schreef: de christenen in Gaza zijn Palestijnen. Het begint daar helaas te lijken op de situatie die je ook in Indonesië hier en daar tegenkomt. Voorheen deden moslims en christenen daar alles gebroederlijk en gezusterlijk samen, omdat ze gewoon allebei tot de plaatselijke bevolking behoorden. Totdat daar politieke activisten en heethoofden hun haat kwamen zaaien, voor eigen politiek gewin.
Dat is een schande voor de Qur'an.

John61
02-07-07, 08:20
Geplaatst door rita
wrong!!

je komt wel zielig over en ontkent dat je jood bent.

Kind, kind, wat doe jij zo laat nog op. Kinderbedtijd is 19.00 uur.

Laat het discussieren maar aan de volwassenen over. Doorloop eerst je schooltijd en leer begrijpend lezen. Want de onzin die je hier uitkraamt is triest / lachwekkend.

rita
02-07-07, 09:40
Geplaatst door John61
Kind, kind, wat doe jij zo laat nog op. Kinderbedtijd is 19.00 uur.

Laat het discussieren maar aan de volwassenen over. Doorloop eerst je schooltijd en leer begrijpend lezen. Want de onzin die je hier uitkraamt is triest / lachwekkend.

als ik een kind ben dan ben jij zeker een oud ventje.

rita
02-07-07, 09:43
Geplaatst door Wortel
Waar hebben ze je deze massieve en bekrompen gedachtengang geleerd?

Zoals ik al eerder schreef: de christenen in Gaza zijn Palestijnen. Het begint daar helaas te lijken op de situatie die je ook in Indonesië hier en daar tegenkomt. Voorheen deden moslims en christenen daar alles gebroederlijk en gezusterlijk samen, omdat ze gewoon allebei tot de plaatselijke bevolking behoorden. Totdat daar politieke activisten en heethoofden hun haat kwamen zaaien, voor eigen politiek gewin.
Dat is een schande voor de Qur'an.

Je bedoelt totdat de joden kwamen om de Palestijnen uit te roeien.

ronald
02-07-07, 18:51
Geplaatst door TonH
Alle drie de autoriteiten, Israël - Jordanië - Palestijnen, moeten hun erkenning van de, door de Grieks Orthodoxe gemeenschap daar gekozen, Patriarch van Jeruzalem uitspreken. Ok, da's nou eenmaal de regel. Misschien raar, maar dat gaat nu te ver.
Probleem zit hem in het volgende: de vorige Patriarch moest aftreden omdat hij kerkbezit, onderhands, had verkocht aan een Israëlische inversteerders. Pijnlijk was dat het gebouwen en land betrof in Oost-Jeruzalem. De investeerders wilden daar een hotel van maken. Toen dat bekent werd brak de pleuris uit en bleken er nog meer van dit soort gevallen te zijn. De, voornamelijk palestijnse achterban van de Grieks Orthodoxe Patriarch, heeft er toen voor gezorgd dat hij af moest treden. Dat is natuurlijk niet zonder slag of stoot gegaan. Jordanië en de palestijnse overheid lieten hem meteen vallen, maar de staat Israël bleef hem erkennen, terwijl hij al lang, volgens de kerkregels, geen Patriarch meer was. Zelfs Varelomeos, je weet wel de Eucomenisch Patriarch die in Istanbul zit (die in die titel overigens weer niet door de Turkse overheid wordt erkent), sprak luidt en duidelijk zijn steun uit voor het afzetten van de 'boosdoener'. Toen de nieuwe werd gekozen erkende Jordanië en de Palestijnse autoriteiten hem, onder voorwaarde dat hij niet dezelfde deals zou uithalen als zijn voorganger en zou proberen diens deals terug te draaien. Alleen Israël bleef weigeren hem te erkennen. Het leek er sterk op dat de Israëlische overheid de belangen van de Israëlische investeerders aan het verdedigen was door de erkenning te weigeren.
Mooi werd het een maand geleden toen ineens Jordanië OOK zijn erkenning van de huidige patriarch in trok. Dit onder het mom dat hij de afgelopen twee jaar (zo lang speelt dat nu al) niks gedaan had om die deals terug te draaien. Dat kón hij niet omdat Israël hem niet erkende en er dus geen gerechtelijke stappen ondernomen konden worden. Maar dat bleek het punt niet. Een broer van de Jordaanse koning bleek al heel lang een oogje te hebben op een stuk land dat van de Orthodoxe kerk is dat aan de Jordaan ligt. Hij wil daar een soort van religeus pretpark of zo van maken. Het zou het stuk land zijn waar Johannes de Doper zijn werk deed. De kerk weigerde ook onder de nieuwe Patriarch dit stuk land (en nog wat andere stukken) aan deze 'broer' te verkopen. Met de beschreven gevolgen. Inmiddels heeft het kabinet van Jordanië, op kennelijk aandringen van de koning, dit besluit weer teruggedraaid.
Dus momenteel is de Israëlische overheid nog steeds de enige die de Patriarch van Jeruzalem niet erkent. Op termijn betekent dit dat er steeds mere problemen zullen ontstaan in de day-to-day business van die geloofsgemeenschap.
Maar belangrijker is dat een zich seculier noemende overheid zich zo fundamenteel mengt in binnenkerkelijke aangelegenheden.

Nogmaals, Israël heeft het niet van een vreemde. Ook de Turken spelen dit spelletje. Maar raar blijft het. Stel je eens voor dat Balkenende zou stellen dat de Paus de Paus niet is... Of dat de Opper Rabijn van Jeruzalem toch echt geen Opper Rabijn is, maar dat men vindt dat iemand anders dat is. Of dat hij geen 'Opper' maar een gewoon lokaal Rabijntje is.

Leuk he? :D


Wat heeft dit bericht er dan mee te maken?

Greek Orthodox Bishop Hanna and Archimandrite Basal receive Jordanian citizenship
Van: [email protected] namens [email protected]
Verzonden:maandag 2 juli 2007 18:13:01
Beantwoorden aan:[email protected]


Bishop Hanna and Archimandrite Basal receive Jordanian citizenshipDate: 02 / 07 / 2007 Time: 13:51www.maannews.net/en/index.php?opr=ShowDetails&ID=23537

Jordan - Ma'an -

The Hashemite Kingdom of Jordan has granted Bishop Atallah Hanna and Archimandrite Milatios Basal Jordanian citizenship. This came in a recent decision by the Department of the Royal Jordanian monarch, King Abdullah II, who bestowed Jordanian nationality on Bishop Atallah Hanna, the Archbishop of the Greek Orthodox Church in Jerusalem, and Archimandrite Milatios Basal, head of Greek Orthodox Church of Ramallah. They were informed of this decision and they formally headed to the Jordanian capital, Amman to officially receive Jordanian nationality and the Jordanian passport. The Greek Orthodox Patriarch of Jerusalem follows the Jordanian laws of 1958, and in accordance with this law, all the Patriarchal clergy must carry Jordanian passports and without it, they cannot be members of the Greek Orthodox holy community in the Holy Land. Bishop Atallah Hanna and Archimandrite Milatios Basal expressed their gratitude to King Abdullah and the Jordanian government for this action.

ronald
02-07-07, 18:57
Geplaatst door rita
Je bedoelt totdat de joden kwamen om de Palestijnen uit te roeien.


Over welke Palestijnen heb jij het? De Filistijnen?

TonH
03-07-07, 00:42
Geplaatst door ronald
Wat heeft dit bericht er dan mee te maken?

Greek Orthodox Bishop Hanna and Archimandrite Basal receive Jordanian citizenship
Van: [email protected] namens [email protected]
Verzonden:maandag 2 juli 2007 18:13:01
Beantwoorden aan:[email protected]


Bishop Hanna and Archimandrite Basal receive Jordanian citizenshipDate: 02 / 07 / 2007 Time: 13:51www.maannews.net/en/index.php?opr=ShowDetails&ID=23537

Jordan - Ma'an -

The Hashemite Kingdom of Jordan has granted and Archimandrite Milatios Basal Jordanian citizenship. This came in a recent decision by the Department of the Royal Jordanian monarch, King Abdullah II, who bestowed Jordanian nationality on Bishop Atallah Hanna, the Archbishop of the Greek Orthodox Church in Jerusalem, and Archimandrite Milatios Basal, head of Greek Orthodox Church of Ramallah. They were informed of this decision and they formally headed to the Jordanian capital, Amman to officially receive Jordanian nationality and the Jordanian passport. The Greek Orthodox Patriarch of Jerusalem follows the Jordanian laws of 1958, and in accordance with this law, all the Patriarchal clergy must carry Jordanian passports and without it, they cannot be members of the Greek Orthodox holy community in the Holy Land. Bishop Atallah Hanna and Archimandrite Milatios Basal expressed their gratitude to King Abdullah and the Jordanian government for this action.

De patriarch heet Theofilos III. Voor een portret van de man die Irineos opvolgde toen doe afgezet werd lees http://www.athensnews.gr/athweb/nathens.print_unique?e=C&f=13142&m=A08&aa=1&eidos=A

Volgens mij is Attalah Hanna momenteel de officiële woordvoerder van de Grieks Orthodoxe Kerk in Jerusalam.

Ik kende dat berichtje nog niet. Maar het lijkt er heel sterk op dat koning Abdullah de touwtjes rond deze kwestie even heel strak in eigen handen is gaan nemen en een paar mensen op zijn plaats heeft gezet.

ronald
03-07-07, 04:27
Geplaatst door TonH
De patriarch heet Theofilos III. Voor een portret van de man die Irineos opvolgde toen doe afgezet werd lees http://www.athensnews.gr/athweb/nathens.print_unique?e=C&f=13142&m=A08&aa=1&eidos=A

Volgens mij is Attalah Hanna momenteel de officiële woordvoerder van de Grieks Orthodoxe Kerk in Jerusalam.

Ik kende dat berichtje nog niet. Maar het lijkt er heel sterk op dat koning Abdullah de touwtjes rond deze kwestie even heel strak in eigen handen is gaan nemen en een paar mensen op zijn plaats heeft gezet.


Daarom snapte ik Israels rol niet zo. Is de Patriarch ook Israelier?

TonH
03-07-07, 11:01
Geplaatst door ronald
Daarom snapte ik Israels rol niet zo. Is de Patriarch ook Israelier?

Hij is geboren Griek: "Theophilos was born in 1950 in Messinia, Greece. In 1964, he went to Jerusalem. He served as archdeacon for then Patriarch Benediktos. From 1991 to 1996, he was a priest in Cana in Galilee, which had a predominantly Israeli Arab flock.

In 1996, he was one of the first Christian clergymen in centuries to make an opening into the closed Wahhabi Islamic society of Qatar, a historically under the jurisdiction of the Greek Orthodox Church of Jerusalem. He subsequently served as Exarch of the Holy Sepulchre in Qatar. From 2000 to 2003, he was church envoy to the Patriarchate of Moscow.

Before becoming patriarch, Theophilus served for a short time as the Archbishop of Tabor, consecrated to the episcopacy by the now deposed patriarch Irineos in January of 2005."

En uit jou stukje zou je kunnen afleiden dat hij in ieder geval ook een Jordaans paspoort heeft.


Jouw verwarring rond Israël komt vast voort uit de regel dat de Patriarch erkent moet worden door Israël, Jordanië en de Palestijnen. Dat zal er mee te maken hebben dat hij de Othodox Patriarch is van Jeruzalem en "Palestinië" (Jordanië [helemaal of alleen de westbank?], Israël en Palestijnse gebieden.)

chessmatazz
06-07-07, 23:58
Geplaatst door rita
dacht het niet. het midden oosten behoort tot de moslimgemeenschap.
zoals europa tot de joden en christenen behoort.

ken je plaats,

vraagje;

zijn het jodendom en het christendom in Europa ontstaan?

en wat betreft de joden die willen alleen het stuk Israel en niet het hele M-O zoals jij het wil doen voorkomen

zelfs de koran (waar ik overigens niet in geloof) heeft het over het heilige land van de joden

en als jij vindt dat er geen joden en christenen in het M-O mogen wonen wat doe jij dan in Europa?

wil jij apartheid op basis van religie invoeren?

mij best maar dan moet je ook oprotten uit Europa en lekker in het M-O gaan wonen als je dat vind en niet klagen als er een partij als PVV de kop opsteekt

mensen moeten ondanks hun religieuze diversiteit toch gewoon samen kunnen wonen of vind jij dat de meerderheid het recht heeft om andere religieuze minderheden te terroriseren enkel en alleen vanwege het feit dat ze de meerderheid zijn?

kan je me daar eerlijke antwoorden op geven of ga je er weer omheendraaien

Wortel
07-07-07, 10:20
Wrijf je ogen uit, Lihoed.

chessmatazz
07-07-07, 10:36
Geplaatst door lihoed
ja lekker slim ,rita heeft al drie puntjes.
ik zie het recht wel waar de palestijnen van genieten, samen kunnen wonen als er elke dag palestijnen worden geliquideerd en onderdrukt en waarom rot jij niet op naar waar je vandaan komt.
Rita lijkt me nou niet een persoon die uit het midden oosten komt misschien wel een nederlandse die bekeert is tot de Islam. :slapen:

Rita vind het normaal dat christenen in de Palestijnse gebieden geterroriseerd worden ondanks het feit dat het ook gewoon Palestijnen zijn die recht hebben om daar te wonen

Rita vind dat het M-O het gebied van de moslims hoort te zijn en Europa van de Joden en christenen hetgeen impliceert dat zij en jij ook aangezien je het met haar eens bent ook maar beter op kunt rotten naar het M-O want dit is jou gebied toch niet?

wat de achtergrond van Rita is maakt helemaal niets uit aangezien het haar ook niet uitmaakt dat de achtergrond van die christenen daar Palestijns is

& last but not least,

ik kan wonen waar ik wil aangezien ik niet in opdeling van gebieden en apartheid op basis van religie geloof

slaap rustig verder Lihoed............. :slaap:

sidi bibi
07-07-07, 10:42
Geplaatst door lihoed

Rita lijkt me nou niet een persoon die uit het midden oosten komt misschien wel een nederlandse die bekeert is tot de Islam. :slapen:

Rita Lihoed, volledige naam
Geeeuuw

chessmatazz
07-07-07, 10:51
Geplaatst door lihoed
Dit gaat er ooit gebeuren met israel en dan zal er vrede zijn op aarde.
Er zal vrede zijn tussen alle bevolkingsgroepen in de wereld.

trouwens ik heb nog nooit gehoord dat er een aanslag is gepleegd op christenen in Gaza.

zie topicstart:


Twee weken geleden, vlak na de bloedige machtsovername door Hamas, bestormden gemaskerde militanten een katholieke school, een klooster en een kerk. Bijbels werden verbrand, alle kruizen vernield en computers buitgemaakt. De deuren werden met mortieren opengeschoten.

geen terreur in de vorm van bomaanslagen maar toch zeker wel een vorm van terreur

chessmatazz
07-07-07, 22:24
Geplaatst door lihoed
Bepaal jij nou waar ik moet leven

nee dat bepaal je zelf


Geplaatst door rita
het midden oosten behoort tot de moslimgemeenschap.
zoals europa tot de joden en christenen behoort.


, jewboy.

De eeuwige JOOD.

echt heerlijk om te zien hoe jij je zo opwind
ga ook eens op stormfront.org kijken

ook allemaal van die neo's daar
echt wat voor jou

chessmatazz
07-07-07, 22:43
Geplaatst door lihoed
De terreur die joden daar verichten daar hoor ik jou niet over praten huh.


haha wat kan jij je lekker opwinden zeg
het onderwerp ging toch over kerken in Gaza of heb ik iets gemist?



You f..king subhuman piece of shit.

ik mag jou ook heel graag en dat meen ik

sidi bibi
07-07-07, 23:50
Geplaatst door lihoed
SIDI ZEBBI, voledige naam

:haha: Grapjas

Raffi
08-07-07, 00:51
Geplaatst door TonH
Nee, vast niet. Maar het werk van een hele geloofsgemeenschap op termijn onmogelijk maken komt er toch verdraaid dicht bij.

geef dan een voorlbeeld welk geloof in israel onmogelijk wordt gemaakt??

Raffi
08-07-07, 01:01
Geplaatst door rita
wat bedoel je met anders piepen? ik zie jou ook niet anders piepen als er elke dag palestijnse vrouwen en kinderen worden vermoord door die f==king joden of ben jij er ook een.

ah wat een onzin kraamster......

elke dag worden er in aza nu fatah mensen door hamas mensen vermoord.

en wat over libanese arabieren die afgelopen maand tientalen palastijnen hebben gedood?

en wat in egypte?

Mischien moet je gewoon paar jaar aan beide zijden woonen en de mensen zelf leren kennen.....

En rita komt uit een land die actief meehielp 80% van de nederlandse joden uit te moorden....

Als je denkt dat het beter zou zijn als er geen joden hier woonde dan ben je zeer naiv...

Zoals in elke familie ruzie (want wij joden arabieren zijn de zelfde familie uit de zelfde stam) kan een buitenstaander er zich beter niet mee bemoeien...

Alle bemoeienisen van het westen hebben tot nutoe alleen maar ellende gebracht.

Inlaats van een grote mond over anderen kun je mischien met daden actief wat doen tegen de discriminatie in nederaland

chessmatazz
08-07-07, 01:15
het is toch niet die Rita met Verdonk als achternaam he?

sidi bibi
08-07-07, 10:09
Geplaatst door lihoed
Word het niet eens tijd voor een andere onderbroek en je tanden te poetsen als je s ochtends wakker wordt. Je kan het je vader niet kwalijk nemen dat hij dat niet doet maar kom op zeg jij bent van de derde generatie of niet Sidi Zebbi.
Nep Marokkaantjes als jij zie ik dagelijks op straat, ik krijg medelijden met ze omdat ik hun toekomst al kan voorspellen, denken dat ze Nederlander zijn en geaccepteerd worden door de maatschappij omdat ze de Nederlandse taal kunnen spreken wat een papegaai ook kan, kunnen hun moedertaal niet spreken het geloof is verwaarloosd, vasten niet, drinken bier en durven zich nog moslim te noemen constant mensen het leven zuur maken op straat stoer doen en dan moet ik altijd verantwoording afleggen bij die witte kaasjes op het werk alsof ik alle moslims en marokkanen in nederland vertegenwoordig lijkt het soms en probeer ze maar eens te overtuigen dat niet alle Marokkanen lastpakken zijn. Wacht maar eens af tot dat er ergens een bom afgaat in Europa of Amerika. Ik heb het wel gezien na elf september en de dood op die varken die constant de Islam aanvalt hoe ze me aankeken op straat alsof ik de hoofdverdachte was. Ik garandeer jou dat het niet meer zo lang gaat duren of ze schoppen je lelijke rotkop terug naar die berg waar je vandaan komt. Ik hoop dat je voor die tijd al plannen hebt gemaakt waar je kunt vluchten en wat geld hebt gespaard zodat je in je eigen land iets kunt ondernemen anders kan je daar altijd nog je harige a$$ verkopen voor een halve dirham per beurt,

Nou, nou, je begint al, gelijk de kaaskop, die je verwijt vooroordelen te hebben, met mij te beoordelen. Je bent harstikke goed geintegreerd joh ! En niet zo somber met die witte kaasjes, ze zijn lang niet allemaal zo, dat aan kijken op straat is, denk ik, omdat ze er geen raad mee weten.
Vind je de Islam, iets wat je gelooft, wat van jou is zo zwak dat je een ander varken noemt omdat ie het belachelijk maakt ? Daar sta je toch boven, waardigheid en beheersing is een veel beter wapen dan op hetzelfde nivo van de ander, die je belachelijk maakt terug te kijven.
Ben in ieder geval niet somber in het beeld over kaasjes en morro's, vind de meeste gewoon aardig, hoe ze op me overkomen ligt vaak aan het smoelwerk dat ik zelf trek als ik de deur uit ga en dat valt niet mee met zo'n lelijke kop die ik heb.
Overigens, ik zit al op die berg waar ik eventueel heen kan vluchten, wel niet de berg waar ik vandaan kom en mijn a$$ is netjes geschoren.
Volgens mij ben je een super grapjas.

TonH
09-07-07, 17:08
Geplaatst door Raffi
geef dan een voorlbeeld welk geloof in israel onmogelijk wordt gemaakt??

De Grieks-Orthodoxe kerk. De Israëlische overheid heeft kennelijk bij hun vrienden, de Turkse overheid, afgekeken hoe je dat doet: je zorgt dat je het onmogelijk maakt dat er een nieuwe patriarch komt. Daarmee wordt het ook onmogelijk dat er nieuwe bisschoppen benoemd worden en daarmee, op termijn, dat er nieuwe priesters benoemd worden.
Lijkt me toch een redelijk effectieve manier van het de nek omdraaien van een geloofsgemeenschap, niet?

ronald
09-07-07, 20:24
Geplaatst door TonH
De Grieks-Orthodoxe kerk. De Israëlische overheid heeft kennelijk bij hun vrienden, de Turkse overheid, afgekeken hoe je dat doet: je zorgt dat je het onmogelijk maakt dat er een nieuwe patriarch komt. Daarmee wordt het ook onmogelijk dat er nieuwe bisschoppen benoemd worden en daarmee, op termijn, dat er nieuwe priesters benoemd worden.
Lijkt me toch een redelijk effectieve manier van het de nek omdraaien van een geloofsgemeenschap, niet?


Je schreef 2 pagina's terug: "Alle drie de autoriteiten, Israël - Jordanië - Palestijnen, moeten hun erkenning van de, door de Grieks Orthodoxe gemeenschap daar gekozen, Patriarch van Jeruzalem uitspreken. Ok, da's nou eenmaal de regel. Misschien raar, maar dat gaat nu te ver." Zo te zien is dat toch een gelegenheid van Israel, Jordanie en de Palestijnen samen en niet van Israel alleen. Ok als je bedoelt "in Israel" maar je doet het nu klinken alsof het alleen een Israelische aangelegenheid is. Welk ministerie van Israel gaat hierover? Welke Jordaanse ne Palestijnse instanties? Je hebt het nu over de aanstelling van.., dat is toch iets anders dan dat er in Israel een bepaald geloof niet kan worden beleefd?

TonH
09-07-07, 22:47
Geplaatst door ronald
Je schreef 2 pagina's terug: "Alle drie de autoriteiten, Israël - Jordanië - Palestijnen, moeten hun erkenning van de, door de Grieks Orthodoxe gemeenschap daar gekozen, Patriarch van Jeruzalem uitspreken. Ok, da's nou eenmaal de regel. Misschien raar, maar dat gaat nu te ver." Zo te zien is dat toch een gelegenheid van Israel, Jordanie en de Palestijnen samen en niet van Israel alleen. Ok als je bedoelt "in Israel" maar je doet het nu klinken alsof het alleen een Israelische aangelegenheid is. Welk ministerie van Israel gaat hierover? Welke Jordaanse ne Palestijnse instanties? Je hebt het nu over de aanstelling van.., dat is toch iets anders dan dat er in Israel een bepaald geloof niet kan worden beleefd?

Ja, wáár zit de tegenstelling? Die andere twee overheden erkennen nu, 9 juli (alles kan in die regio natuurlijk morgen weer anders zijn), de huidige patriarch wel. Alleen de Israëlische overheid niet.
Uit mijn verhaal over Jordanië moet je wel duidelijk zijn geworden dat ook daar men het niet zo nauw neemt met de 'vrijheid van godsdienst' zodra het financieel beter uit komt.
Maar op dit moment heeft de Grieks-Orthodoxe kerk dus te maken met een weigering van de Israëlische regering haar patriarch te erkennen. Wanneer die situatie blijft bestaan gaat het balletje rollen zoals ik die in de vorig post beschreef. Een scenario dat zich momenteel ook in Turkije dreigt af te gaan spelen.
Geen openlijk verbod om een geloof te beleiden, maar het de facto onmogelijk maken dat een bepaalde geloofsgemeenschap nog kan functioneren. Een beetje te vergelijken met de positie van de RK-kerk in China, waar zelfs 'geheime' bischoppen bestonden/bestaan (?).
In al die drie gebieden, Israël, Jordanië en de Palestijnse gebieden heerst dus officieel de vrijheid van het beleven van het Grieks-Orthodox geloof. De praktijk blijkt echter, zoals zo vaak, weerbarstig.